Visa fullständig version : Sverigedemokraterna i Riksdagen
Larsson92
2010-09-26, 21:14
Hej,
Vi hade ett litet snack här hemma om SD i riksdagen, tror in att det kommer att ändra något i samhället bara för att SD kom in i riksdagen?
Får hoppas det. Personligen så tror jag Reinfeldt kommer införa ett samarbete med SD. Om dom blir totalt utfrusta och inte behandlade som ett demokratiskt inröstat parti så rösta på dom igen och igen tills dom blir större än M och S.
Får hoppas det. Personligen så tror jag Reinfeldt kommer införa ett samarbete med SD. Om dom blir totalt utfrusta och inte behandlade som ett demokratiskt inröstat parti så rösta på dom igen och igen tills dom blir större än M och S.
:laugh:
Och då kommer väl jag inte in i Sverige igen, Äh, har ändå släppt tanken. Antagligen andra flyktingar som behöver landet mer än jag, inte vara egoist nu.
5% är flyktingar, kan vara värt att tillägga.
Dock tycker jag en regering ska ha majoritet, och tycker inte om SD:s politik.
Landström
2010-09-26, 21:49
"Regeringen" får väl anlita ett gäng "Inglourious Basterds" som får vara på sin vakt om det blir för mycket stöveltramp i riksdagen...
vi är här för och stanna inget snack om saken.
finns en sd.are i alla bara och locka fram det.
i gnosjö kommer vi ploppa upp som flugsvampar snart i och med detta kolla här.
Vilda västern: 300-400 asylsökande zigenare till High Chaparral
Gnosjö en av de kommuner som nyligen högt och ljudligt gick ut och trumpetade om hur väl integrerade flyktingarna i kommunen var? Nåja, det skulle man inte gjort för här kom belöningen från migrationsverket. Grattis Gnosjö!
och nu lipar kommunpolitikerna när verkligheten och mångkulturen ramlar in på knuten
Vi har inte fått någon information alls om detta, och vi är starkt kritiska till hur det hela har skötts, säger Lars-Åke Magnusson, kristdemokrat och kommunstyrelsens ordförande i Gnosjö. Han tycker också att agerandet från Migrationsverket ger upphov till onödiga rykten och oro.
läs hela historien här hur Gnosjö kommun får helt enkelt se över utgifterna och skära ner på äldrevården, skolan och sjukvården så att pengarna kan överföras till att bekosta kringresande zigenares uppehälle.
http://politisktinkorrekt.info/2010/09/26/vilda-vastern-300-400-asylsokande-zigenare-till-high-chaparral/#more-59602
fan jag hade bestämt att inte terra kollo i helgen med politik men nu kunde jag inte hålla mig mer.
Och då kommer väl jag inte in i Sverige igen, Äh, har ändå släppt tanken. Antagligen andra flyktingar som behöver landet mer än jag, inte vara egoist nu.
Jag tror inte deras politik skulle påverka nuvarande invandrare med asyl eller medborgarskap. Däremot framtida flyktingar får det nog svårare. Ifall deras agenda skulle agera mot närvarande invånare så skulle de inte vara särskilt populära efter en kort tid.
Hej,
Vi hade ett litet snack här hemma om SD i riksdagen, tror in att det kommer att ändra något i samhället bara för att SD kom in i riksdagen?
SD's framsteg in i riksdagen ändrar i sig knappt någonting. Dock så har ett budskap nått den svenska befolkningen(invandrare som svenskar) där invandrare nu plötsligt känner sig ovälkomna samtidigt som de svenska smygrasisterna blir eggade av att SD kommit in i riksdagen. Många invandrare och svenskar kommer så småningom att ta avstånd från varandra och det kommer bli mycket mer hat från bägge sidor generellt sett i fortsättningen. Rasism kommer i fortsättningen även att vara mer öppet vilket också bidrar till just mer hat i samhället.
De invandrare som röstat på SD för att de är trötta på den nya muslimska storfamiljen till granne blir i slutändan den som får ta smällen för sin röst.
Sund inställning. *screwy*
Fatalist
2010-09-26, 23:25
Jag citerar facebook-kamrat:
Jag tycker det är fantastiskt roligt att det äntligen finns en grupp i samhället som det är politiskt korrekt att hata. Må alla Sverigedemokrater märkas med en blågul blomma! Låt dem sitta bak i bussen! Låt dem inte handla i våra affärer! (brandos) Ska bli skönt när vi 95% av befolkningen kan känna lite extra gemenskap mot en hemsk minoritet =) Ta tillvara på chansen gott folk! Man vet aldrig när den kommer igen...
När fler partier börjar kika på strafflängden för våldsbrott blir jag mer intresserad av att se vad de har att säga.
text
Det enda hatet kommer just nu från de "som gillar olika" och en Sverigedemokrat har nästan fått betala med sitt liv för det hatet.
Det dröjer inte länge nu innan en lättpåverkad idiot kommer att göra det som Volkert van der Graaf gjorde mot Pim Fortuyn alltså att mörda någon för man tror att den politiska och mediala eliten har gett klartecken till det.
Jag citerar facebook-kamrat:
:D
http://rlv.zcache.com/its_funny_cause_its_true_tshirt-p235744350652009653q6v8_400.jpg
http://i55.tinypic.com/2mmijbs.jpg
finns i alla sd:are en bög som vill bli interracial gangbanged bara att locka fram det.
Ja eller en rädd förvirrad liten pojke som ingen älskar... ;)
pragmatist
2010-09-27, 07:17
När Dansk Folkeparti kom in i folketinget 1998 behandlades de som en paria som inga andra partier ville ta i med tång. Nästa val ökade de sitt stöd till 12% och bjöds av den borgerliga regeringen in som samarbetspartner. Partiet har fått ett väldigt kraftigt genomslag för sin politik när det gäller just invandringspolitiken, och Danmark är idag ett av västvärldens mest restriktiva länder i det avseendet.
Kan detta hända i Sverige? I teorin, visst. Dilemmat för övriga svenska partier är uppenbart. Några begränsningar dock: man vet att danskar sedan länge varit mer negativa till invandring i allmänhet och till muslimer i synnerhet än svenskar, och att de åsikter som Dansk Folkeparti står för är mycket mer "mainstream" i Danmark än de är i Sverige (f.d. socialdemokratiska ministrar skriver böcker om det islamistiska hotet o.s.v.). Dansk Folkeparti har också en annan struktur än SD internt. Partiet är enormt toppstyrt, varenda kandidat på alla nivåer är personligen godkänd av Pia Kjaersgaard, som är en mycket starkare och mer karismatisk ledare än Jimmie Åkesson. DFP saknar därför i stort sett helt "lik i garderoben" vilket man ju inte direkt kan säga om SD.
Personligen håller jag med om en hel del av SD:s frågor i sak, t.ex. att immigrationspolitiken suger och att det som av många anses som typiskt svenskt är värt att värna. Det är att slå in öppna dörrar.
Vad jag INTE håller med om i många fall är SD:s förklaringar till problemen och/eller förslagen till åtgärder av samma problem.
Av dessa skäl är det väldigt viktigt att inte låsa ute SD från det "politiska finrummet" som media kallar det. Min slutsats så här långt är att SD:s framgång till stora delar bygger och spelar på rädsla och fördomar. Med SD som en fullvärdig debattpartner så tvingas SD att bygga sin politik på sakfrågor, precis som de övriga stora partierna.
Som en trevlig följd så tvingas de övriga stora partierna att faktiskt debattera frågor som rör invandring och sluta blunda för problemen. Det är banne mig på tiden.
MasterChief
2010-09-27, 07:37
Jag vill bara lyfta fram ryssens episka kommentar:
http://img37.imageshack.us/img37/4339/namnlst1ri.jpg
Herr Oberst
2010-09-27, 08:15
"Regeringen" får väl anlita ett gäng "Inglourious Basterds" som får vara på sin vakt om det blir för mycket stöveltramp i riksdagen...
För det finns ju inte redan lixom
Nitrometan
2010-09-27, 08:29
För det finns ju inte redan lixom
Precis. AFA och de unga vänstrarna gör ju vad de kan redan. :(
och snart har vi EDL i svenskkostym. Och då lär det bli mer än AFA-kidsen som kastar gatsten..
http://i56.tinypic.com/i408oz.jpg
http://i56.tinypic.com/i408oz.jpg
reinfeldt sa ju att detta får man räkna med om man inte tycker som dom.
reinfeldt är vår tids adolf hitler.
Det är precis sådana uttalanden som gör det så svårt för andra partier att ta SD och dess anhängare på allvar. Du gör dig själv och SD som parti en otjänst. Jag tror inte att det är riktigt så du hade tänkt dig det hela.
Det är precis sådana uttalanden som gör det så svårt för andra partier att ta SD och dess anhängare på allvar. Du gör dig själv och SD som parti en otjänst. Jag tror inte att det är riktigt så du hade tänkt dig det hela.
+1. Ryssen borde se det riktiga problemet. Media...
och vad kallar du reinfelds uttalande då?
och vad kallar du reinfelds uttalande då?
Med endast dig som källa så förstår jag att Reinfeldt har sagt: "detta får man räkna med om man inte tycker som dom." Om du ger mig hela sammanhanget, så kan jag förstå bättre vad "detta" syftar på. Innan dess är det meningslöst att bemöta ditt påstående. Jag väntar...
Med lite jobb så går det antagligen att hitta citat som är gemensamma för Hitler och nästan vilken svensk riksdagsperson som helst. Det är ett rejält språng att från dessa citat påstå att samma person är vår tids Stalin, Hitler respektive Mussolini. Ändå får jag känslan av att det är det du gör.
Matte_Maiden
2010-09-27, 10:58
reinfeldt sa ju att detta får man räkna med om man inte tycker som dom.
Precis. Det var exakt det han sa. Det var dessutom exakt som i denna bild han menade.
Matte_Maiden
2010-09-27, 11:04
Lite mer on-topic kan man väl säga att SD säkert kan ta ett par procent till. De kan säkert bli en maktfaktor. Jag tror dock aldrig att de kommer att bli så viktiga som de själva tror eftersom de är så förbannat inkompetenta när det kommer till kritan.
Det är ju rätt pinsamt att Jimmie Åkesson inte kan försvara sin egen budget i TV utan stammar totalt irrelevanta kommentarer som (kommer ej ihåg exakt citat) "Det kanske inte är vad vi sparar, utan reformsutrymme." i samband med att han blir förhörd om alla fel i budgeten. SD har taigt poäng på poäng eftersom de enda som vågat möta dem i debatter i princip varit på samma dagisnivå retoriskt och lika okunniga inom SD:s område som SD:s representanter varit inom andra områden (som de aldrig diskuterar - man kan undra varför).
Herr Oberst
2010-09-27, 11:38
Det är ju rätt pinsamt att Jimmie Åkesson inte kan försvara sin egen budget i TV utan stammar totalt irrelevanta kommentarer som (kommer ej ihåg exakt citat) "Det kanske inte är vad vi sparar, utan reformsutrymme." i samband med att han blir förhörd om alla fel i budgeten. SD har taigt poäng på poäng eftersom de enda som vågat möta dem i debatter i princip varit på samma dagisnivå retoriskt och lika okunniga inom SD:s område som SD:s representanter varit inom andra områden (som de aldrig diskuterar - man kan undra varför).
Jimmie Åkesson har utmanat Anders Borg på en debatt angående just SD's skuggbudget. Borg har dock inte uttalat sig om detta ännu
Precis. Det var exakt det han sa. Det var dessutom exakt som i denna bild han menade.
Efter den senaste tidens attacker mot SD-politiker och störningar av partiets valmöten tar han avstånd från alla former av våld och hot. Han tillägger samtidigt att SD inte ska bli förvånade:
— Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer.
Ja ganska exakt så sa han.
Man får ju hoppas att partierna tar åt sej av att det är en viktig fråga. Jag tror att de allra flesta av SDs väljare röstade med just det syftet. Bör tillägga att jag inte röstade på SD. Men det är patetiskt hur rädda politiker är för frågan.
Matte_Maiden
2010-09-27, 11:57
"reinfeldt sa ju att detta får man räkna med om man inte tycker som dom."
Om Herr Oberst nu tycker att det är exakt vad han skrev tycker jag att du ska gå om grundskolan. Det är rätt självklart att SD:are kommer att vinkla minst ord och minsta antydning till sin fördel - vilket här har skett.
Vi kan gå igenom citatet del för del:
"renfeld sa ju att..." - Här är det rätt sjävklart, Fredrik Reinfeldt (vår statsminister) säger något.
"detta får man räkna med" - Här syftar man Ryssen på att Reinfeld skulle säga att man ska räkna med detta innan, vilket enligt mig är ganksa skillt från "bli förvånad" vilket Reinfeldt faktiskt säger. Räkna med betyder i sammanhanget att det ska vara en reell risk man borde räknat med innan. Bli förvånad syftar på att man i efterhand kan förstå händelseförloppet. Stor skillnad i betydelse och det är ingen slump att den förväxling skett, i min mening.
"om man inte tycker som dom." - Vad jag kan läsa säger inte Reinfeldt något om sina egna åsikter, huruvida någon har samma åsikter eller inte. Det han däremot säger är "de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor" vilket väldigt tydligt syftar på en grupp människor - men han jämför aldrig dessa med sig själv vilket Ryssen antyder med det relativt svårtyda "tycker som dom".
Man kan sammanfatta Reinfeldts kommentar som att de som vet att de är radikala och upprör människor (nu försnällar jag) i efterhand bör ha förståelse för konsekvenserna det medför. Jag vet inte om det är alltför ovettigt, att man i efterhand ska ha förståelse för att ens handlande och ens åsikter faktiskt upprör folk.
Han säger _ALDRIG_ att det är okej. Han säger _ALDRIG_ att det på något sätt kan finnas något gott i det.
Matte_Maiden
2010-09-27, 11:59
Sedan är det mycket mer talande att en partiledare inte kan argumentera för sin skuggbudget oförebered i TV än att en finansminister inte kommenterar inviter till debatter som hur som helst aldrig kommer att bli av. Att informationen i fråga är publik och kritiken är relativt publik gör att en debatt blir realtivt ointressant, alla som kan räkna lite och har lite förståelse för ekonomi kan själva bilda sig en uppfattning - vilket ett flertal ekonomer gjort och vad jag vet har ingen utanför SD:s tält annat än sågat deras skuggbudget.
Herr Oberst
2010-09-27, 12:04
Hårklyveri angående Reinfeldts utspel. Den viktiga poängen är dock avsaknaden av ett kraftigt avståndstagande från denna terrorism SD's folkvalda utsätts för.
och vad jag vet har ingen utanför SD:s tält annat än sågat deras skuggbudget.
oDpcMLVYDwM
Oops!
Matte_Maiden
2010-09-27, 12:06
Hårklyveri angående Reinfeldts utspel. Den viktiga poängen är dock avsaknaden av ett kraftigt avståndstagande från denna terrorism SD's folkvalda utsätts för.
oDpcMLVYDwM
Oops!
Please, inget jävla hårklyveri. Du väljer att misstolka hans kommentar för att det passar dig. Ska lyssna på statsvetaren säger nu, intressant!
Edit: Jadu, han kommenterar ju inte själva innehållet mer än att det är heltäckande. Att copy-paste:a lite från båda sidor gör inte en skuggbudget bra. Han håller sig ju ifrån frågan huruvida den är rimlig, vilket är det som är intressant eftersom det som sagt är ganska enkelt att kopiera de fina snuttarna från andras politik och göra en fin kladdkaka utan täckning därav.
Jag har vad jag vet inte sagt att deras skuggbudget suger i den bemärkelsen att den inte är bred politiskt, jag ifrågasätter (eller snarare, bland annat Anders Borg ifrågasätter) finansiering och dylikt - vilket är långt mycket mer intressant. Det är det stora delar av valet handlade om, huruvida de rödgröna var underfinansierade. Att Sannerstedt är gammal kommunist säger ju heller mer om honom som ekonomisk expert (vilket han inte är, han är statsvetare).
SD är ett gäng nötter, i min kommun så var SDs kandidat för kommunfullmäktige en 19årig raggare som aldrig har haft ett jobb. Det tycker jag säger en del...
vi är här för och stanna inget snack om saken.
va? lol
Herr Oberst
2010-09-27, 13:28
SD är ett gäng nötter, i min kommun så var SDs kandidat för kommunfullmäktige en 19årig raggare som aldrig har haft ett jobb. Det tycker jag säger en del...
Der kan ju tyvärr bli så när ett parti växer i den snabba takt som varit.
Sen underlättar ju inte medias och samhällets hets partiets arbete att hitta lämpliga kandidater. SD-anhängare hotas, mobbas och stöts bort av arbetskamrater, chefer, facken, grannar och diverse odemokratiska terrorister.
SD's politik sammanfattas dock inte av några få malplacerade lokala hobbypolitiker, utan av partiets samlade partiprogram.
oDpcMLVYDwM
Oops!
Han är ju så opartisk man kan bli, nämner inget om hur alla kostnader ska täckas av inkomster. Vilket är mer än rätt, då han inte är ekonom utan stadsvetare.
Med andra ord gör han bara sitt jobb, han kommenterar bara hur SD valt att lägga upp den och att de numera täcker en bredare politisk karta och lockar en bredare publik.
SD kommer inte kunna ändra på något, för jag tror att Wetterstand är för maktkåt för att inte gå med på alliansens förslag.
Däremot kommer SD kunna göra olika räkningar eftersom de kommer åt något departement eller liknande som gör räkningar på olika grejjer, namn på det saknas i min vokabulär.
Däremot kommer SD kunna göra olika räkningar eftersom de kommer åt något departement eller liknande som gör räkningar på olika grejjer, namn på det saknas i min vokabulär.
Haha say wut? :D
SD får tillgänglighet till riksdagens grupp som hanterar undersökningar och dylikt.
Herr Oberst
2010-09-27, 16:31
Riksdagens utredningstjänst
Man får ju hoppas att partierna tar åt sej av att det är en viktig fråga. Jag tror att de allra flesta av SDs väljare röstade med just det syftet. Bör tillägga att jag inte röstade på SD. Men det är patetiskt hur rädda politiker är för frågan.
Problemet är att alla människor som idag vill minska på invandringen bara har ett parti att rösta på.
Själv anser jag också att det är dags att kraftigt minska på invandringen och satsa de miljarder som blir över på äldrevård, skola och skattesänkningar.
Jag röstade på M men kommer troligen att rösta på SD vid nästa val om det visar sig att vänsterpacket fortsätter sina hatkampanjer mot SD.
Matte_Maiden
2010-09-27, 17:22
Riksdagens utredningstjänst
Jag skulle gärna vilja göra en kommentar angående den gode statsvetaren, varför hans icke-kommentar angående skuggbudgetens täckning är relevant.
Jo, men samtidigt är ju Socialdemokraternas partiledare en fifflartant som fått 98 parkeringsböter, haft flera ärenden hos kronofogden, tvåårigt gymnasium som högsta utbildning, samt vars enda jobb utanför politiken är att ha drivit ett eget företag i kånken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagens_utredningstj%C3%A4nst
Tro inte illa om mig Tricce.
BobaFett
2010-09-27, 17:49
Problemet är att alla människor som idag vill minska på invandringen bara har ett parti att rösta på.
Själv anser jag också att det är dags att kraftigt minska på invandringen och satsa de miljarder som blir över på äldrevård, skola och skattesänkningar.
Jag röstade på M men kommer troligen att rösta på SD vid nästa val om det visar sig att vänsterpacket fortsätter sina hatkampanjer mot SD.
Jag är rädd att folk kommer att reagera som du, de röstar på dem mer och mer för att de blir så dåligt behandlade av de andra partierna.
Det är viktigt att de inte får ett fäste men man får inte behandla dem sämre/bättre än nån annan. De har rätt att tycka som de vill.
En nazist i kommunfullmäktige i Grästorp är ju intressant också. Vad gäller SD är det väl bara vänta och se vad som händer. Svensk integrationspolitik har väl inte fungerat liksom.
Jag må tänka för mkt på framtiden men OM islam blir en majoritet i sverige/europa så kommer vi svenskar inte ha ett skvatt att säga till om. Islam är så nära nazism man kan komma. Förtryck, diktatorskap, våld, ja listan kan göras lång.
Jag tror dock att detta måste ske innan tröga svenska idioter ska våga agera. Det är komiskt att se hur många svenskar det är som kör över sig själva idag. Dom stöttar en kultur som i grunden inte vill ha med dom att göra.
Invandringen och islamiseringen av sverige är idag det största problemet och om detta inte hanteras illa kvickt så kommer inte några av våra andra politiska frågor att spela någon roll.
Sluta läs aftonhoran och flytta till ett invandrartätt område så kanske du får upp dina ögon.
Sen ska vi inte prata om sveriges "rättssystem". Min far jobbade länge på anstalten i tidahom och av dom intagna som satt där så hade över 60% en bakgrund från mellanöstern. Inte nog med det, i fängelset så har dom ett eget rum med tv och på rasterna så fick dom spela biljard, x-box osv. Maten dom äter är också bättre än det som serveras i svenska skolor.
Ser man inte att detta är fel så bör man hoppa från närmaste hustak.
Tänk om en muslim blir nazist, då blir han det värsta man kan bli: islamistnazist! Ögonen kommer att brinna röda av ondska!
Tänk om en muslim blir nazist, då blir han det värsta man kan bli: islamistnazist! Ögonen kommer att brinna röda av ondska!
Ingen fara. Vi måste bara locka fram sverigedemokraten i honom!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagens_utredningstj%C3%A4nst
Tro inte illa om mig Tricce.
Absolut inte men den meningen som jag quota från dig var riktigt grym :)
Ingen fara. Vi måste bara locka fram sverigedemokraten i honom!
haha :thumbup: :D
de röstar på dem mer och mer för att de blir så dåligt behandlade av de andra partierna.
Det där är en inställning som jag har mycket svårt att förstå. Jag röstar på det parti vars åsikter jag stödjer, inte det parti som blir sämst behandlat av andra partier. Men jag kan leva med den oförståelsen.
bertbert
2010-09-27, 19:17
Om det vore kriminellt att vara korkad skulle du få livstid, herregud vilket referenslöst och fullständigt smaklöst uttalande... *grr*
Herr Oberst
2010-09-27, 19:34
Finns det någon skillnad idag?
Nazister vill döda judar
Muslimer vill döda judar
Nazister vill ha världsherravälde
Muslimer vill ha världsherravälde
Om det vore kriminellt att vara korkad skulle du få livstid, herregud vilket referenslöst och fullständigt smaklöst uttalande... *grr*
det är det som ska vara det fina med demokrati,jag får säja vad jag vill och du får tycka vad du vill.
men nu gäller ju bara det om man står på sjuklöverns sida.
resten får räkna med stryk.
Nazister vill döda judar
Muslimer vill döda judar
Exakt, och detta står svenskar och demonstrerar för. Snacka om att skjuta sig själv i benet för att man inte vill bli kallad "rasist". Här är en video som förklarar allt och lite till. -> http://www.youtube.com/watch?v=qfB9-arUXCs
Dom första 15 sekundrarna är en aning jobbiga men håll ut och kolla igenom hela.
Om alla partier bråkar med SD och fortfarande ingen som verkar bry sig nämnvärt om invandrarna på plats och fortfarande samma bråk om att stoppa eller släppa in/minska osv har vi nog en otrevlig framtid i Sverige. Jag hoppas att politikerna inte triggar upp en ohållbar stämning, vilket känns som en viss risk.
På 80-talet minns jag ett skinnhuvud som åkte till Rinkeby och undervisade invandrarna i Svenska, och det var på den tiden då skinheadsen var förknippade med nazism, åtminståne i kvällspressen. Om somliga gjorde lite mer, som han, gick till mötes skulle det kanske inte gafflas så mycket, tror min naiva hjärna.
Exakt, och detta står svenskar och demonstrerar för. Snacka om att skjuta sig själv i benet för att man inte vill bli kallad "rasist". Här är en video som förklarar allt och lite till. -> http://www.youtube.com/watch?v=qfB9-arUXCs
Dom första 15 sekundrarna är en aning jobbiga men håll ut och kolla igenom hela.
Hans video är fan hemska. Se och lär.
http://www.youtube.com/watch?v=5TJu-pVLhxI :smash:
(Se hela för att förstå vad jag menar.)
Ursäkta mig, jag är alls insatt, eller bryr mig särskillt mycket, men jag har sett över Sd:s hemsida och vad dom nu påstår att dom står för, och jag hittar inte direkt något tokigt alls iomed det dom säger. Jag antar att dom flestas problem är att det finns en massa massa folk som står för värre saker som också är SD anhängare. Eller har jag misstolkat?
Vad är liksom problemet med SD i sig?
Börja inte gnälla och tjabbla nu utan försök lära mig istället.
iPerfektion
2010-09-27, 20:06
Det där är en inställning som jag har mycket svårt att förstå. Jag röstar på det parti vars åsikter jag stödjer, inte det parti som blir sämst behandlat av andra partier. Men jag kan leva med den oförståelsen.
Eller så röstar man bara emot partierna vars åsikter man inte stödjer. Fundamentala saker som demokrati, åsikts- och yttrandefrihet har de andra partierna helt glömt bort.
Ursäkta mig, jag är alls insatt, eller bryr mig särskillt mycket, men jag har sett över Sd:s hemsida och vad dom nu påstår att dom står för, och jag hittar inte direkt något tokigt alls iomed det dom säger. Jag antar att dom flestas problem är att det finns en massa massa folk som står för värre saker som också är SD anhängare. Eller har jag misstolkat?
Det folk tycker är rasistiskt är minskad invandring.
Det folk tycker är nazistisk, är att de dömer ut muslimer.
Och många är emot deras förslag om abort.
Det är öppet för tolkningar i valmanifestet ex. själv tycker jag inte de är varken nazister eller rasister.
Eller så röstar man bara emot partierna vars åsikter man inte stödjer. Fundamentala saker som demokrati, åsikts- och yttrandefrihet har de andra partierna helt glömt bort.
+1 Demokratin måste överleva.
Det är inte behandligen av andra partier som det riktigt tråkiga.
Jag tänker främst på den senaste händelsen där en SD politiker blir misshandlad av 3 män från mellanöstern.
Om människor måste använda våld för att någon annan person har andra åsikter så ska de absolut inte få vistas i Sverige.
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2149958/sd-politiker-misshandlad
Det folk tycker är rasistiskt är minskad invandring.
Det folk tycker är nazistisk, är att de dömer ut muslimer.
Och många är emot deras förslag om abort.
Det är öppet för tolkningar i valmanifestet ex. själv tycker jag inte de är varken nazister eller rasister.
I see. Finns säkert många smygare bland dom men tankarna i sig tycker jag varken är nazistiskt eller rasistiskt. Enligt folks standard isf är ju alla länder i hela världen nazister och rasister utom sverige. I princip..
Nästa år tänker jag nog rösta sd ifall inget liknande bättre alternativ kommer upp.
I see. Finns säkert många smygare bland dom men tankarna i sig tycker jag varken är nazistiskt eller rasistiskt. Enligt folks standard isf är ju alla länder i hela världen nazister och rasister utom sverige. I princip..
Nästa år tänker jag nog rösta sd ifall inget liknande bättre alternativ kommer upp.
Ja, vi är ganska ensamma att inte haft ett liknande parti. Att expo(Kopplingar till AFA.) fått tag på info om medlemmar som varit aktiv i vitmakt kan man ju undra....
Matte_Maiden
2010-09-27, 20:20
Nazister vill döda judar
Muslimer vill döda judar
Du får gärna läsa och svara på mitt meddelande här över.
Absolut inte men den meningen som jag quota från dig var riktigt grym :)
Ja meningsbyggnad är väl något utav mitt adelsmärke.
Miniräzer
2010-09-27, 20:23
Du är helt rätt ute, partiprogrammet som de har gått på val på som folket har röstat efter är inget att hetsa upp sig för. Problemet är att det är ett ungt parti där det är lätt att synas där tyvärr många muppar har fått lite för mycket ljus över sig, å detta älskar ju media såklart. Tänk om media skulle fokusera på att hitta motsvarande muppar i vänsterpartiet, moderaterna eller miljöparitet, ska vi gå ut på gatorna å skrika då med? För dom finns i alla partier, det är garanterat, gå bara på ett kommunmöte i än mindre ort å se, det är så att man blir mörkrädd.
Ni som nu är för SD vad tycker ni om deras åsikter utöver invandringsfrågan.
Är det många här som tycker att svenska kyrkan ska få mer makt i samhället?
Ni som nu är för SD vad tycker ni om deras åsikter utöver invandringsfrågan.
Är det många här som tycker att svenska kyrkan ska få mer makt i samhället?
Gillar tidiga betyg, kameraövervakning, fler poliser, hårdare straff, trygg ålderdom.
Nazister vill döda judar
Muslimer vill döda judar
Muslimer vill ha världsherraväldeHaha, kom igen nu ;)
iPerfektion
2010-09-27, 21:11
Ok, jag ska i alla fall försöka göra en VÄääLDIGT lång historia så kort som möjligt.
Ett parti kallar sig för Sverigedemokraterna och partiet ifrågasätter Europas mest liberala invandringspolitik. Våra kära grannländer som Danmark och Finland har mer eller mindre redan den invandringspolitik som den SD förespråkar. SD tycker bara att man bör omfördela resurserna, invandringen kostar(enorma summor, vi talar om flera miljarder här) och ställer till med problem i samhället eftersom vi tar in för många invandrare på en gång och de flesta integreras helt enkelt inte in i samhället. SD säger också att med en mindre invandring än den vi har idag så kommer vi ju kunna lägga pengarna på annat, inte bara här hemma utan vi kan också hjälpa fler flyktingar(ja, du hörde rätt, SD är partiet som vill hjälpa FLEST flyktingar) på plats genom att skicka bistånd osv.
De andra partierna köper inte detta trots att SD hänvisar till källor om hur mycket invandringen kostar osv.
Det är helt enkelt omoraliskt, rasistiskt, nazistiskt, antidemokratiskt och främlingsfientligt att ifrågasätta Europas mest liberala invandringspolitik tycker man.
Sen hävdar man att partiet har rötter från nynazism när det grundades 1988 fast ingen av de som grundade det finns kvar i partiet idag och att man slängt ut sådant pack. Att moderaterna har en historia av att rösta mot kvinnors rösträtt, att centerpartiet hade antisemitism och rasism inskrivet i sitt partiprogram eller att sossarna grundade ett institut för rasbiologi eftersom man oroade sig för att människor med "sämre" egenskaper fick fler barn är människor med "rätt" ekonomisk, social och kulturell bakgrund och att det svenska folket på sikt skulle få vad som ansågs vara sämre egenskaper.
Så det här är väl egentligen uppdelat i två läger; vi som tycker att media och riksdagspartierna har förvrängt bilden av SD och nu orsakat masspsykos med många naiva människor som vägrar inse att invandringen i det här landet faktiskt är ett stort problem och det säger ju till och med väldigt många invandrare själva, varför ska man inte kunna få kritisera eller ifrågasätta invandringen utan att få rasiststämpeln i pannan för? Sen finns ju de andra som bara tycker SD är rasister osv. men ingen snackar om Danmark och Finland som rasistiska länder konstigt nog...
Snälla sätt dig in i ämnet för guds skull!:)
det är det som ska vara det fina med demokrati,jag får säja vad jag vill och du får tycka vad du vill.
Du har fått det lite om bakfoten. Det du syftar på är yttrandefrihet och åsiktsfrihet, vilket inte är oupplösligt förbundet med demokrati -- åtminstone inte obegränsad yttrandefrihet.
Yttrandefrihet innebär att man får säga NÄSTAN allt man vill, men man kan bli straffad för en del saker. I Sverige omfattar det framför allt hot om våld, hets mot folkgrupp, förtal och spridning av hemligstämplad information.
Svenska kyrkan ska ha precis så mycket makt som det svenska folket via riksdag och regering enas om att den ska ha.
Svenska kyrkan ska ha precis så mycket makt som det svenska folket via riksdag och regering enas om att den ska ha.
Jo tack Captain Obvious det håller nog de flesta med om. Men hur många tycker att detta är något som är värt att aktivt jobba för?
Ok, jag ska i alla fall försöka göra en VÄääLDIGT lång historia så kort som möjligt.
Ett parti kallar sig för Sverigedemokraterna och partiet ifrågasätter Europas mest liberala invandringspolitik. Våra kära grannländer som Danmark och Finland har mer eller mindre redan den invandringspolitik som den SD förespråkar. SD tycker bara att man bör omfördela resurserna, invandringen kostar(enorma summor, vi talar om flera miljarder här) och ställer till med problem i samhället eftersom vi tar in för många invandrare på en gång och de flesta integreras helt enkelt inte in i samhället. SD säger också att med en mindre invandring än den vi har idag så kommer vi ju kunna lägga pengarna på annat, inte bara här hemma utan vi kan också hjälpa fler flyktingar(ja, du hörde rätt, SD är partiet som vill hjälpa FLEST flyktingar) på plats genom att skicka bistånd osv.
De andra partierna köper inte detta trots att SD hänvisar till källor om hur mycket invandringen kostar osv.
Det är helt enkelt omoraliskt, rasistiskt, nazistiskt, antidemokratiskt och främlingsfientligt att ifrågasätta Europas mest liberala invandringspolitik tycker man.
Sen hävdar man att partiet har rötter från nynazism när det grundades 1988 fast ingen av de som grundade det finns kvar i partiet idag och att man slängt ut sådant pack. Att moderaterna har en historia av att rösta mot kvinnors rösträtt, att centerpartiet hade antisemitism och rasism inskrivet i sitt partiprogram eller att sossarna grundade ett institut för rasbiologi eftersom man oroade sig för att människor med "sämre" egenskaper fick fler barn är människor med "rätt" ekonomisk, social och kulturell bakgrund och att det svenska folket på sikt skulle få vad som ansågs vara sämre egenskaper.
Så det här är väl egentligen uppdelat i två läger; vi som tycker att media och riksdagspartierna har förvrängt bilden av SD och nu orsakat masspsykos med många naiva människor som vägrar inse att invandringen i det här landet faktiskt är ett stort problem och det säger ju till och med väldigt många invandrare själva, varför ska man inte kunna få kritisera eller ifrågasätta invandringen utan att få rasiststämpeln i pannan för? Sen finns ju de andra som bara tycker SD är rasister osv. men ingen snackar om Danmark och Finland som rasistiska länder konstigt nog...
Tackar tackar.
nu blir ni lyckliga! miljöpartiet har ju gått ihop nu med alliansen om invandringsfrågorna =MP vill ha amnesti för illegala invandrare.
INVANDRINGSPOLITIK Miljöpartiet och Vänsterpartiet lyckades 2005 med att pressa den socialdemokratiska regeringen till att ge uppehållstillstånd till drygt 17 000 utlänningar med avvisnings- och utvisningsbeslut. Även KD, C och FP tog ställning för illegala invandrares rätt att stanna i Sverige. Frågan är nu hur stor påverkan MP kommer att få på alliansregeringens invandringspolitik. Här är en punkt i MP:s valmanifest:
Vi vill skapa fler lagliga vägar för migration till EU. En mer human flyktingpolitik behövs. Det har länge funnits brister i den svenska migrationsprocessen, därför vill vi genomföra en amnesti för papperslösa. Barnets bästa ska sättas främst i all bedömning av flyktingärenden. Papperslösa ska ha rätt till vård och skola.
valmanifest
http://www.mp.se/templates/Mct_177.aspx?number=205238
papperslösa=personer som uppehåller sig i sverige kriminellt.
gratis e gott.
Att berätta något vinklat för någon som inte är insatt är dumt.
http://i438.photobucket.com/albums/qq108/x_Gaara_Uchiha_x/NICETHREAD.jpg
Världens muslimer är stolta över era martyr-skills, SDare!
Herr Oberst
2010-09-27, 21:53
Du får gärna läsa och svara på mitt meddelande här över.
Först skulle det vara intressant att veta exakt vad Borg anser vara fel i SD's skuggbudget. Som det är nu har han väl bara sagt att den inte håller, vilket kanske är möjligt. Frågan är ju hur pass fel den är, och exakt var den brister och varför
Herr Oberst
2010-09-27, 21:54
Haha, kom igen nu ;)
Okej jag överdrev kanske en smula :)
Borde skrivit islamister istället för muslimer
iPerfektion
2010-09-27, 21:57
Att berätta något vinklat för någon som inte är insatt är dumt.
Exakt! Det är bl a därför som jag avskyr Aftonbladet.
Först skulle det vara intressant att veta exakt vad Borg anser vara fel i SD's skuggbudget. Som det är nu har han väl bara sagt att den inte håller, vilket kanske är möjligt. Frågan är ju hur pass fel den är, och exakt var den brister och varför
Har man någon värdighet i kroppen ifrågasätter man inte Anders Borg.
Med andra ord har salamandern Östros ingen värdighet.
Varför är folk så snabb på att kasta dynga på sd? förklara er :) Vart ligger problemen?
Hans video är fan hemska. Se och lär.
http://www.youtube.com/watch?v=5TJu-pVLhxI :smash:
(Se hela för att förstå vad jag menar.)
Ändrar fortfarande inte att det som visas i filmen är så sant det kan bli.
pragmatist
2010-09-27, 22:09
men ingen snackar om Danmark och Finland som rasistiska länder konstigt nog...
Jodå.
Varför är folk så snabb på att kasta dynga på sd? förklara er :) Vart ligger problemen?
För att de har rasistiska åsikter och en helt absurd nationalromantisk syn på vad som är svenskt samt använder sig av propaganda som Göbbels hade applåderat?
För att de har rasistiska åsikter och en helt absurd nationalromantisk syn på vad som är svenskt samt använder sig av propaganda som Göbbels hade applåderat?
Vilka rasistiska åsikter? Jag hittar inga :/
nationalromantisk hur? hur skiljer sig deras tankar från runt 70% av alla andra länders? Jag vet knappt något land som är lika fria som sverige.
och vilken propaganda?
Jag frågar för jag faktiskt inte vet. Men visa mig gärna :)
Vi är inte där än...
Men en Polisstationen vandaliserades igår natt och 10 polisbilar och tungt utrustade kravallpoliser var tvungna att komma dit för att sätta stopp för blattarnas framfart
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7852054.ab
Och det enda det generera i tidningarna är en liten TT notis
Snacka om att lägga locket på.
När kommer journalisterna att börja göra sitt jobb?
iPerfektion
2010-09-27, 22:27
Så vad anser du om alla invandrare som sympatiserar med SD? Är de också rasister då? :)
Intressant länk:
www.youtube.com/watch?v=HoKg5LSmSNQ
Så vad anser du om alla invandrare som sympatiserar med SD? Är de också rasister då? :)
Intressant länk:
Nej men dom är också idioter...
Herr Oberst
2010-09-27, 22:31
Göbbels hade nog haft lite problem med SD's Israelvänliga politik
Du drar så sjuka paralleller att det inte ens är roligt längre.
Vissa grejjer dom påstår är lite tveksamma, ja. Men Göbbels hade likväl avrättat den oariske Åkesson under musik och fest.
Har dåligt med tid så jag tar bara de exempel som dyker upp i huvudet. Du kan hitta mycket mer om du letar lite.
Vilka rasistiska åsikter? Jag hittar inga :/
Han har sagt att Laila Freivalds uppfattar han som svensk, fast hon faktiskt är invandrare från Lettland. Så varför är han inte beredd att erkänna Nyamko Sabuni, som också kom hit som barn, som lika god medborgare?
”Jag känner inte att jag vill göra det, helt enkelt.”
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/vem-ager-flaggan-1.816901
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rasism-hos-sverigedemokraterna_2666951.svd
http://www.expressen.se/nyheter/1.1515356/rasism-pa-sd-moten-avslojas-pa-band
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/article1246510/Sverigedemokrat-skrev-rasistiskt-pa-Facebook.html
nationalromantisk hur? hur skiljer sig deras tankar från runt 70% av alla andra länders? Jag vet knappt något land som är lika fria som sverige.
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/sd-vill-ha-mer-styrd-kulturpolitik-1.1174439
t.ex.
och vilken propaganda?
XkRRdth8AHc
All heder Stafh för att du orkar kämpa emot denna massiva våg av idioti...
iPerfektion
2010-09-27, 22:34
Nej men dom är också idioter...
Ja, det var ju ett väldigt konstruktivt svar, var det? Låter som att du är utan argument eller kan du förklara varför du tycker dom är idioter?
Intressant länk:
www.youtube.com/watch?v=HoKg5LSmSNQNej, inte alla. Men det finns väldigt många rasistiska invandrare. Varför är det begrepp som inte skulle gå ihop?
Turkar och greker, bulgarer och zigenare, latinamerikanare och amerikaner, balter och ryssar. Jag har hört om och bevittnat en hel del rasistisk skit grupperna emellan.
Man måste inte vara vit och blond för att ha förutfattade åsikter om andra människor.
Dock så tror jag många av de som röstar på SD, bl a de med invandrarbakgrund, gör det för att de är trötta på situationen och därmed faller för ett populistiskt parti.
Intressant länk:
Se ekmancs post.
Göbbels hade nog haft lite problem med SD's Israelvänliga politik
Eller inte, med tanke på att han var propagandaminister och att Israel inte fanns på den tiden.
Du drar så sjuka paralleller att det inte ens är roligt längre.
Vissa grejjer dom påstår är lite tveksamma, ja. Men Göbbels hade likväl avrättat den oariske Åkesson under musik och fest.
Jaha, av samma anledning som han avrättade Hitler eller? Eller vänta nu...
Se ekmancs post.
Eller inte, med tanke på att han var propagandaminister och att Israel inte fanns på den tiden.
Jaha, av samma anledning som han avrättade Hitler eller? Eller vänta nu...
Du jämnställer alltså Åkesson med Hitler? För jag tror inte på att du är så dum att du inte inser varför han inte dödade Hitler.
Jag håller med dig i sak, men din retorik och argumentation är i vissa avseenden jämnställd med ryssens.
Nej förlåt där tog jag i. Du är mycket bättre än han. Däremot inte sagt att du inte har rätt grova brister i dina sätt att framställa alla SD:are i dålig dager.
SD's rasistiska åsikter ligger i att de inte vill ha invandrare i landet så länge invandrarna inte assimilerar sig. Det innebär att om inte invandrare har för avsikt att bokstavligt talat bli precis som svenskar så bör dessa invandrare alltså sändas till sitt hemland.
Även om ni inte anser att SD har rasistiska åsikter så förutsätter det att ni tycker att det är rätt att invandrare inte bör fortsätta idka sin kultur om de ska få bo här.
Som svar på frågan som någon ovan ställde; "Är även invandrarna som röstade på SD rasister?". Nej, de är bara förvirrade och okunniga, precis som resten av SD's väljare.
Du jämnställer alltså Åkesson med Hitler? För jag tror inte på att du är så dum att du inte inser varför han inte dödade Hitler.
Jag håller med dig i sak, men din retorik och argumentation är i vissa avseenden jämnställd med ryssens.
Nej förlåt där tog jag i. Du är mycket bättre än han. Däremot inte sagt att du inte har rätt grova brister i dina sätt att framställa alla SD:are i dålig dager.
Det är nog snarare du som har problem med att läsa vad jag skriver (eller så formulerar jag mig dåligt).
Jag tyckte det var extremt tydligt att jag menade att 1) Göbbels inte avrättade folk, och 2) Hitler var ungefär lika arisk som Åkesson.
SD's rasistiska åsikter ligger i att de inte vill ha invandrare i landet så länge invandrarna inte assimilerar sig. Det innebär att om inte invandrare har för avsikt att bokstavligt talat bli precis som svenskar så bör dessa invandrare alltså sändas till sitt hemland.
Även om ni inte anser att SD har rasistiska åsikter så förutsätter det att ni tycker att det är rätt att invandrare inte bör fortsätta idka sin kultur om de ska få bo här.
Som svar på frågan som någon ovan ställde; "Är även invandrarna som röstade på SD rasister?". Nej, de är bara förvirrade och okunniga, precis som resten av SD's väljare.
Oroväckande trend att 6 % and increasing av 9,5 miljoner är förvirrade och okunniga, inte sant?
Det är nog snarare du som har problem med att läsa vad jag skriver (eller så formulerar jag mig dåligt).
Jag tyckte det var extremt tydligt att jag menade att 1) Göbbels inte avrättade folk, och 2) Hitler var ungefär lika arisk som Åkesson.
1. Han dödade nog en och annan :(, även om det inte var huvudsyftet.
2. Hitler bestämde själv vilka som skulle dödas. Åkesson var lika oarisk som Hitler, men Hitler skulle aldrig döda sig själv i sin naiva tro att alla oariska var fel.
Jag anser bara att du drar för långdragna paralleller, som oftare än inte, slår fel här inne.
Att jämställa SD med NSAP är långsiktigt så in i bänken.
När har jag jämställt SD med NSDAP? :confused:
Oroväckande trend att 6 % and increasing av 9,5 miljoner är förvirrade och okunniga, inte sant?
Nej, det är nog bara 2%. Resten är nog mest missnöjda och har möjligtvis en oförmåga att koppla orsak och verkan.
När har jag jämställt SD med NSDAP? :confused:
Fel av mig, men att dra kopplingar till nazityskland är det.
Please, inget jävla hårklyveri. Du väljer att misstolka hans kommentar för att det passar dig. Ska lyssna på statsvetaren säger nu, intressant!
Edit: Jadu, han kommenterar ju inte själva innehållet mer än att det är heltäckande. Att copy-paste:a lite från båda sidor gör inte en skuggbudget bra. Han håller sig ju ifrån frågan huruvida den är rimlig, vilket är det som är intressant eftersom det som sagt är ganska enkelt att kopiera de fina snuttarna från andras politik och göra en fin kladdkaka utan täckning därav.
Jag har vad jag vet inte sagt att deras skuggbudget suger i den bemärkelsen att den inte är bred politiskt, jag ifrågasätter (eller snarare, bland annat Anders Borg ifrågasätter) finansiering och dylikt - vilket är långt mycket mer intressant. Det är det stora delar av valet handlade om, huruvida de rödgröna var underfinansierade. Att Sannerstedt är gammal kommunist säger ju heller mer om honom som ekonomisk expert (vilket han inte är, han är statsvetare).
Man får nog också ser på det utifrån vilket utgångsläge och vilken ställning personen har som kommenterar budgeten. Samtalet om SD:s skuggbudget och Borgs kommentar skedde under slutfasen på valrörelsen. Det finns inte en chans att Finansministern ger ett positivt uttalande om ett konkurrerande partis budget. Det skulle dels innebära att moderaternas siffror inte stämmer, dels kunna ge SD rätt om att invandringen till Sverige är kostsam. Eftersom inget av de sju partierna tillsatt någon sk rut-utredning om invandringens kostnader, skulle ett erkännande av SD:s siffror ge moderaterna negativ pr och en diskussion som Alliansen helst ville undvika.
Jag har ingen aning om budgeten är trovärdigt, vad jag däremot vet är att Borg är en skicklig politiker, och han hade aldrig gjort SD den stora tjänsten att ge deras budget ett positivt omdöme.
Nej. Inte om "kulturen" innebär brott mot svenska lagar om jämställdhet och religionsfrihet.
Har dåligt med tid så jag tar bara de exempel som dyker upp i huvudet. Du kan hitta mycket mer om du letar lite.
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/vem-ager-flaggan-1.816901
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rasism-hos-sverigedemokraterna_2666951.svd
http://www.expressen.se/nyheter/1.1515356/rasism-pa-sd-moten-avslojas-pa-band
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/article1246510/Sverigedemokrat-skrev-rasistiskt-pa-Facebook.html
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/sd-vill-ha-mer-styrd-kulturpolitik-1.1174439
t.ex.
XkRRdth8AHc
Ursäkta mig igen nu då ifall det är jag som är trög, jag förstår att det är fel att ha någon som kan ha smygrasistiska tendenser i partiet, men vad är felet med partiet i sig?
Idéen om att folk ska anpassa sig är väl inte heller något rasistiskt? Ifall du åker till valfritt land med hinduer och vill äta lite kossa så får du nog en ganska jobbig dag.
Eller varför inte ett islamistiskt land och blir sugen på bacon?
Med 1,5 miljarder människor som skulle bli rätt så förbannad över min baconkonsumtion och 900 miljoner hinduer till som skulle bli riktigt förbannad över min fascination över att välta kor, är vi då så rasistiska och dåliga här i sverige? Vi ger ju iaf valmöjligheten till att anpassa sig, även fast den linjen må vara lite hårt dragen, det håller jag verkligen med om, men vilken chans skulle jag få i resten av världen?
Sedan igen, angående filmen, så har den en poäng, som inte förefaller att vara rasistisk en enda sekund av filmen?
Ja det är lite för hårt dragen linje att kräva så mycket av invandrare, men partiet kommer bli bättre på den punkten, och dom som nu satt den normen kommer aldrig få igenom den regeln, men som landet ser ut nu så är ändå reglerna lite väl slappa kan man väl tycka?
Det är väl ändå att ta i av er alla att kalla sd anhängare för idioter osv? Alla tycker inte lika på alla punkter.
EDIT: mitt problem är hur vi anpassar oss, bygg moskéer och sjung era sånger, men bygg själv och stå inte mellan mig och mitt bacon. Liksom.
Nej. Inte om "kulturen" innebär brott mot svenska lagar om jämställdhet och religionsfrihet.
Det är intressant egentligen att förr i tiden bröt våran svenska kultur och religion mot de reglerna, och då ändrade vi helt enkelt reglerna.
Pratar du om mohammed som diskriminerar "riktiga" svenskar eller handikappade när han letar efter ny personal till sin pizzeria? Det där med religionsfrihet förstår jag inte alls, kan inte ens hitta på något kul sätt att göra mig lustig..
Om du syftar på individer som begår brott däremot, ska du nog revidera din uppfattning om vad "kultur" är.
EDIT: mitt problem är hur vi anpassar oss, bygg moskéer och sjung era sånger, men bygg själv och stå inte mellan mig och mitt bacon. Liksom.
Och det är själva roten till hela skiten. Vi och dom.
Ser man ett problem idag är det inte en LÖSNING att fortsätta på det inslagna spåret. Ät du ditt bacon samtidigt som Mustafa tackar nej till groggen.
Ser man ett problem idag är det inte en LÖSNING att fortsätta på det inslagna spåret. Ät du ditt bacon samtidigt som Mustafa tackar nej till groggen.
Det är det som inte fungerar och det hade funkar ifall vi skött det bra från början. Nu har vi inte det och jag tror på fullaste allvar att det ända sättet är att strypa invandringen och ta hand om dom som kommit, innan vi öppnar gränserna igen.
Jag röstar inte SD.
Jag förstår inte? Ursäkta mig ifall du missförstod.
Det jag försökte få fram var mer att jag inte tycker sd är rasistiska med deras tankar, isf finns det betydligt större rasistiska grupper mot oss bacon/köttälskare... Förstå mig nu..
Annars det Ha:cl skrev alldeles efter ditt inlägg.
Matte_Maiden
2010-09-27, 23:29
Nej, det intressanta är varför du skriver "Oops!" och länkar till en film helt utan relevans.
"Jag skulle gärna vilja göra en kommentar angående den gode statsvetaren, varför hans icke-kommentar angående skuggbudgetens täckning är relevant."
Du får återigen gärna förklara varför du besvarar mitt inlägg med en stadsvetare som inte ens kommentar budget ur ekonomisk synvinkel.
Inte exakt Borgs ord men andra kommentarer:
http://www.expressen.se/nyheter/val2010/1.2135781/sd-raknar-fel-pa-59-miljarder
iPerfektion
2010-09-27, 23:29
Dock så tror jag många av de som röstar på SD, bl a de med invandrarbakgrund, gör det för att de är trötta på situationen och därmed faller för ett populistiskt parti.
Ja, de är helt enkelt trötta på situationen eftersom de insett problemen vi har med mångkulturen här i Sverige.
Se ekmancs post.
Det var ju mycket till argument. Istället för att börja dela ut epitet på andra hela tiden så skulle ni ju kunna besvara sakfrågan.
Fel, man behöver bara sig assimilera till den grad att man kommer in i det svenska samhället istället för att sitta hemma och snylta skattebetalare. Gärna bete sig lite anständigt och respektera att i det här landet har vi någonting som kallas ''mänskliga rättigheter''(sägs det i alla fall), då kan man inte hålla på och försöka införa sharialagar (som för övrigt våran riksdagsman Abdirisak Waberi (M) har förespråkat) och så vidare, och så vidare.
Vad är det hemska i att ställa lite krav egentligen?!!
De som är förvirrade och okunniga är inga andra än ni själva. Sverige för den mest extrema invandringspolitiken i hela västvärlden, extremister som er skrämmer mig.
iPerfektion
2010-09-27, 23:56
ebatt-essa/vem-ager-flaggan-1.816901[/url]/www.svd.se/nyheter/inrikes/rasism-hos-sverigedemokraterna_2666951.svd[/url]http:/www.expressen.se/nyheter/1.1515356/rasism-pa-sd-moten-avslojas-pa-bandhttp://www.sydsvenskan.se/omkretsen/article1246510/Sverigedemokrat-skrev-rasistiskt-pa-Facebook.html
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/sd-vill-ha-mer-styrd-kulturpolitik-1.1174439c[/yt]
Några länkar till personer som gjort rasistiska uttalanden ja. Hemskt att tycka att somaliska familjer verkar ha jävligt många barn...
Och sådana uttalanden fördöms även av andra SD:are så jag ser inte problemet. Sen finns det ju riksidioter i alla partier så det är verkligen att göra en höna av en fjäder. Det är inte EN person som gör Sverigedemokraterna om du nu trodde det.
I så fall måste du väl ändå hålla med om att det är betydligt hemskare att moderaterna nu släpper in en snubbe som tycker att en man kan slå sin fru,
män ska ha fyra fruar(detsamma gäller dock inte för kvinnor) och att sex före äktenskap ska vara förbjudet. Härligt med lite sharia här också va kanske du tycker? Inte jag i alla fall. Tidigare filmades det ju dessutom i moderaternas valstugor, rasistiska uttalanden vad då?
Och för att inte tala om allt Mona Sahlins hycklande...
Så ditt inlägg får ses som ganska irrelevant.
Känns irrelevant vad alla kritiker säger. I nästa val kommer SD bli tredje största parti om inte miljöpartiet blir större. KD kommer förmodligen falla ut om de inte fortsätter få lika mycket stödröster. Det enda som jag ser kan stoppa SD är om de får problem liknande ny demokrati eller om det blir någon gigantisk skandal under där det är SD politiker inblandade. Gud vet att media kommer göra sitt absolut bästa för att sänka SD, expressen och aftonbladet har ju inte varit direkt diskreta med sitt SD hat.
SD's rasistiska åsikter ligger i att de inte vill ha invandrare i landet så länge invandrarna inte assimilerar sig.
Det du skriver innebär att en människa som ställer krav på en invandrare att denna anpassar sig till Sverige är rasistisk.
Du ställer säkert krav på andra människor men att ställa krav på invandrare ska alltså vara helt förbjudet ?
Det måste vara ett riktigt guldläge. Synd att inte andra länder inte fungerar på det sättet, då kunde några miljoner svenskar åka över till tex. Spanien och leva på höga bidrag helt utan krav på oss. Bara glida runt på stränderna och träna på kvällarna. Sedan om några spanjorer tittar snett på oss kan vi SKRIKA rasist och förstöra några bilar och starta några bränder.
Känns irrelevant vad alla kritiker säger. I nästa val kommer SD bli tredje största parti om inte miljöpartiet blir större. KD kommer förmodligen falla ut om de inte fortsätter få lika mycket stödröster. Det enda som jag ser kan stoppa SD är om de får problem liknande ny demokrati eller om det blir någon gigantisk skandal under där det är SD politiker inblandade. Gud vet att media kommer göra sitt absolut bästa för att sänka SD, expressen och aftonbladet har ju inte varit direkt diskreta med sitt SD hat.
Ska bli intressant att snart läsa vad invandringen kostar oss skattebetalare per år.
Någon som törs gissa ?
Ska bli intressant att snart läsa vad invandringen kostar oss skattebetalare per år.
Någon som törs gissa ?
Ca 100 000 kr per person, per timme. Att vi var och en inte kör en Köeningsegg beror främst på detta.
shut teh face
2010-09-28, 07:45
Någon som törs gissa ?
Jag törs säga 30% av våra offentliga medel
astrodog
2010-09-28, 07:47
Det vore väl rätt löjligt om Anders Borg skulle sitta och "rätta" till deras budget? Det är inte grundskolan här... SD är ett jokerparti, som piratpartiet, ett par kärnfrågor fast PP med bättre värdegrund, ingen substans i stort, tvivelaktig substans i kärnfrågor, unga cirkusapor hela bunten.
Man måste inte titta längre än 5 års historia för att se en rejäl putsning av retorik, manifest och kandidat för att förstå att det endast är en fasad ditsatt för att kunna driva sin riktiga politik i längden. Det är stor skillnad från partier som S och M som inte alls går åt det extrema i längden, men det är svårt att tänka sig att det inte ligger i medvetandet och den långsiktiga planen hos SDare.
Hur kan du säga att filmen är sann? Det är ju en fiktion?
ingen snackar om Danmark och Finland som rasistiska länder konstigt nog...
Det börjar märkas i Danskarnas ekonomi. Det är inte lika trevligt längre att besöka Danmark. Bilden av ett gemytligt land börjar falla sönder.
Herr Oberst
2010-09-28, 08:03
Man måste inte titta längre än 5 års historia för att se en rejäl putsning av retorik, manifest och kandidat för att förstå att det endast är en fasad ditsatt för att kunna driva sin riktiga politik i längden.
Börjar ledsna på denna tråden lite. Att omvända varandra känns inte särskilt realistiskt så... Och det är möjligt att inte Borg ska behöva gå in och rätta SD's budget, men å andra sidan känns det inte trovärdigt när han inte kan peka på vad som är fel.
Att någon partisk snubbe från svenskt näringsliv som Expressen grävt fram säger att SD överdriver kostnaderna för invandringen känns inte allt för chockerande. Det är som att be Ibrahim Baylan skriva en objektiv uppsats om vem som är bäst statsministerkandidat av Sahlin och Reinfeldt.
Men, tillbaka till det citerade. Jag undrar vad som är SD's riktiga politik. Hur känner du till denna hemlighet? Vad skulle hända om SD började driva sin riktiga politik. Hur skulle omvärlden reagera? 2010 är inte detsamma som 1939. Du kan inte smygbygga koncentrationsläger idag utan att Kissie eller Blondinbella börjar skriva om det på sina bloggar. Sverige har heller inget försvar och står därför löjligt chanslösa mot omvärldens vrede
Det som är intressant med SD är att de influenser som vi har fått ifrån utlandet och invandrare men som är en bit tillbaka ska få vara kvar. De är accepterade och ok men det som är nytt ska tas bort såsom afrikansk dans. Däremot kan vi gärna ha kvar lucia, jul och pizzerior (förutsatt att det är svenskar som bakar dom).
Förutom deras inställning till invandrare blir jag rädd över vilket extremt tråkigt land det skulle bli att leva i om SD fick bestämma. Vem tusan vill bara ha kultur som handlar om runstenar, knätofs och folkdans? Det har aldrig intresserat mig någonsin.
Det man vet är att kultur är bra för hälsan. Det är en av anledningarna till att man finansierar det med skattemedel. Men det krävs att det ger något åt medborgarna.
Jag tycker att de andra partierna måste ta diskussioner med SD. De måste gå in i det för då kommer det också bli tydligt att deras argument är ihåliga.
Herr Oberst
2010-09-28, 08:04
Bilden av ett gemytligt land börjar falla sönder.
Jag är i Danmark en hel del och tycker fortfarande där är supermysigt. Mina danska kollegor verkar också må väl
Det som är intressant med SD är att de influenser som vi har fått ifrån utlandet och invandrare men som är en bit tillbaka ska få vara kvar. De är accepterade och ok men det som är nytt ska tas bort såsom afrikansk dans. Däremot kan vi gärna ha kvar lucia, jul och pizzerior (förutsatt att det är svenskar som bakar dom).
Förutom deras inställning till invandrare blir jag rädd över vilket extremt tråkigt land det skulle bli att leva i om SD fick bestämma. Vem tusan vill bara ha kultur som handlar om runstenar, knätofs och folkdans? Det har aldrig intresserat mig någonsin.
Det man vet är att kultur är bra för hälsan. Det är en av anledningarna till att man finansierar det med skattemedel. Men det krävs att det ger något åt medborgarna.
Jag tycker att de andra partierna måste ta diskussioner med SD. De måste gå in i det för då kommer det också bli tydligt att deras argument är ihåliga.
Jag håller med, till viss del. De har enligt mig en ganska udda fokusering på svensk kultur.
Men samtidigt är det rätt lätt att argumentera att vi har lyckats ta emot oss ganska mycket fransk, engelsk, tysk och amerikansk kultur de senaste åren trots väldigt liten invandring från de länderna.
Men när det gäller Irakisk, Somalisk eller till och med Jugoslavien så skulle jag bli förvånad om du hade tagit emot några större influenser.
Ignatius72
2010-09-28, 09:03
Knätofskultur kan väl iaf knappast räknas som populistiskt? Det handlar väl till stor de inte om att förbjuda kulturyttringar från andra länder utan om vad som ska skattefinansieras. Lucia, jul och pizza har ju knappast blivit en del av vår kultur genom sponsring från kulturdepartementet.
Vuxenkultur kan vuxna betala för. Är det något som ska skattefinansieras så är det kultur för barn, så att de får en möjlighet att förkovra sig. I vår by så ordnas tex barnteater som kostar 10kr att gå på, det innebär att väldigt många barn med klena ekonomiska möjligheter också kan delta. jag kan sätta min vänstra fot på att dessa föräldrar inte hade gått på operan eller ens en vanlig teater om det så hade varit gratis. Kanske inte ens om man fått en anständig timlön för det. Mycket av den skattefinanserade kulturen går till en extremt liten grupp.
grandios83
2010-09-28, 10:15
En sak jag alltid undrat, hur kommer det sig att Sverige tar in så mycket folk från t.ex Somalia och Mellanöstern? Ofta är det anafalbeter eller lågutbildade som absolut inte tillför något överhuvudtaget till det här landet. I mina ögon är det rent pack som inte ens kan överleva i sina egna hemländer och som kommer hit och lever på bidrag.
Det finns gott om människor runt om i världen som är välutbildade och som skulle kunna göra stor nytta för Sverige men dessa människor tar man inte in, varför?
Så på sätt och vis stöder jag SD även fast jag själv har utländskt påbrå, dock delar jag såklart inte deras rasistiska syn.
Tycker fortfarande SD är bra, mycket fel i sig, men dom behövs, Sverige har fått för sig att vi ska vara nåt puttinuttland som jämt ska vara bäst/duktigast och alla till lags, det går alltid dåligt i sådana situationer. Och inga andra länder bryr sig om ifall vi visar ett gott exempel, hur många länder har följt oss då det gäller att ta emot flyktingar? Minska miljöutsläppen? osv osv
kommer SD in mer och mer så kommer dom ju även förändra sig till det bättre, som någon sa, vi blir inte direkt nåt nytt nazisverige automatiskt.
shut teh face
2010-09-28, 10:24
Dessa fyra år kommer dock inte mycket hända, då miljöpartiet kommer samarbeta med alliansen i frågor som rör invandringspolitiken.
Det återstår att se om SD ökar sitt stöd ytterligare vid nästa val.
En sak jag alltid undrat, hur kommer det sig att Sverige tar in så mycket folk från t.ex Somalia och Mellanöstern? Ofta är det anafalbeter eller lågutbildade som absolut inte tillför något överhuvudtaget till det här landet. I mina ögon är det rent pack som inte ens kan överleva i sina egna hemländer och som kommer hit och lever på bidrag.
Det finns gott om människor runt om i världen som är välutbildade och som skulle kunna göra stor nytta för Sverige men dessa människor tar man inte in, varför?
Så på sätt och vis stöder jag SD även fast jag själv har utländskt påbrå, dock delar jag såklart inte deras rasistiska syn.
Att folk som är välutbildade i mindre utsträckning söker ett nytt liv i främmande länder jämfört med de som saknar utbildning är väl inte så överraskande? Det handlar nog inte om att dessa individer inte tas in som du uttrycker det utan snarare om att de inte behöver söka sig till ett nytt land.
Jag ser inte hur det har något som helst att göra med SDs politik?
Pratar du om mohammed som diskriminerar "riktiga" svenskar eller handikappade när han letar efter ny personal till sin pizzeria? Det där med religionsfrihet förstår jag inte alls, kan inte ens hitta på något kul sätt att göra mig lustig..
Om du syftar på individer som begår brott däremot, ska du nog revidera din uppfattning om vad "kultur" är.
Jag pratar om människor som tvingar kvinnor att klä sig och bete sig på ett visst sätt ivrigt påhejade av den lokala imamen och övriga församlingen.
grandios83
2010-09-28, 11:10
Att folk som är välutbildade i mindre utsträckning söker ett nytt liv i främmande länder jämfört med de som saknar utbildning är väl inte så överraskande? Det handlar nog inte om att dessa individer inte tas in som du uttrycker det utan snarare om att de inte behöver söka sig till ett nytt land.
Jag ser inte hur det har något som helst att göra med SDs politik?
Vilken civilingenjör, läkare, arkitekt, ekonom, entreprenör osv osv från tredje världen skulle inte vilja komma och jobba i Sverige? Svar: Ingen.
Det finns hur mycket driftiga, intelligienta och friska människor som helst villiga att arbeta och göra rätt för sig så att du inte skulle kunna föreställa dig det.
Ta in dessa människor istället för packet man nu släpper in. Det skulle gynna alla. De skulle faktiskt bidra till landets välfärd istället för att bara tära på den. Men det man ser istället är burkabärande somalier som inte kan läsa och skriva, vad ska de i Sverige att göra ärligt talat? Om SD vill stoppa dessa människor från att ta sig in i landet stöder jag de.
Vilken civilingenjör, läkare, arkitekt, ekonom, entreprenör osv osv från tredje världen skulle inte vilja komma och jobba i Sverige? Svar: Ingen.
Det finns hur mycket driftiga, intelligienta och friska människor som helst villiga att arbeta och göra rätt för sig så att du inte skulle kunna föreställa dig det.
Ta in dessa människor istället för packet man nu släpper in. Det skulle gynna alla. De skulle faktiskt bidra till landets välfärd istället för att bara tära på den. Men det man ser istället är burkabärande somalier som inte kan läsa och skriva, vad ska de i Sverige att göra ärligt talat? Om SD vill stoppa dessa människor från att ta sig in i landet stöder jag de.
Nu tror jag inte det finns ett direkt överflöd av civilingenjörer och arkitekter m.fl i dessa länder men jag kan ju ha fel. Du låter väldigt säker på din sak, har du några exempel på där driftiga läkare eller civilingenjörer sökt sig till sverige men fått avslag? Jag är inte så insatt så jag vill gärna veta hur du fått reda på dessa saker.
pragmatist
2010-09-28, 11:29
Därför att det är människor därifrån som söker sig hit och har skyddsbehov, förstås. Det är inte som om svenska staten har en resebyrå i Mogadishu där man rekryterar folk, de kommer hit av egen maskin och söker asyl. Ytterst få norrmän och amerikaner söker asyl i Sverige, även om det kanske skulle vara bättre för svensk ekonomi.
Ja vad tror du? Är du högutbildad flyttar du _från_ sverige, inte till
Norrmän undrar varför vi kommer och tvättar deras toaletter t.ex, det är standarden jämfört med ens egna som sätter ribban
grandios83
2010-09-28, 12:11
Nu tror jag inte det finns ett direkt överflöd av civilingenjörer och arkitekter m.fl i dessa länder men jag kan ju ha fel. Du låter väldigt säker på din sak, har du några exempel på där driftiga läkare eller civilingenjörer sökt sig till sverige men fått avslag? Jag är inte så insatt så jag vill gärna veta hur du fått reda på dessa saker.
Jag har personligen släktingar som försökt komma till Sverige och fått uppehållsstånd för arbete men som blivit tvugna att återvända när tiden gått ut. Det är personer som bla jobbat inom IT och dragit in löner på runt 35000 sek, blir en hel del skatt på de pengarna. Ibland har de också återvänt så uppenbarligen finns det ett behov.
Samtidigt som Sverige tar in hur mycket pack som helst genom anhöringsinvandring, det räcker man att du t.ex gifter dig med en Svensk medborgare så kan du få permanent uppehållstillstånd. Och på det sättet fortsätter det välla in folk från t.ex mellanöstern som fyller på i Rosengård, Rinkeby osv. Hur tillför det landet någonting överhuvudtaget genom att ta in religiösa fanatiker som knappt kan läsa och skriva? Och som varken vill eller kan anpassa sig?
Någonting är det som är fel med politiken.
Då och då hör man önskemål om att personer utan medborgarskap som begått brott ska kastas ut ur landet fortare än kvickt och portförbjudas på livstid. Hur ser reglerna (och verkligheten) egentligen ut? Får man utan medborgarskap stanna kvar i Sverige efter att ha blivit dömd för grövre brott (mord, rån, våldtäkt etc.)? Lättare brott?
Ganymedes
2010-09-28, 12:32
Dessa fyra år kommer dock inte mycket hända, då miljöpartiet kommer samarbeta med alliansen i frågor som rör invandringspolitiken.
Det är väl det bästa som kunde hända? Att resten av partierna fattar att man behöver se om frågan och framförallt ta tag i den. SD har gjort sitt jobb som martyrparti, om nu bara de riktiga partierna tar ansvar så kan de gott självdö sedan. Jobb done.
High1ander
2010-09-28, 12:33
Jag tycker allt SD hat är bara en stor björntjänst mot invandrare.
Vem eller vilka tjänar på att man hymlar om problemen som finns och inte tar upp det till ytan? Problemet är inte SD, utan problemet är att nuvarande politiker har skapat ett utrymme för SD att existera eftersom de skiter i att föra en bra politik för invandrare och integrering.
Varken "svennen", "Mohammed" eller "Bjørn" mår bra av att man bara drar på sig skygglappar och tror att allt är frid o fröjd med att skicka alla invandrare till Rosengård.
Man blir inte direkt stolt över Sverige som tar emot så många invandrare bara för att sen se till att de måste leva i mer terror i förrorterna än i sitt hemland.
Men, visst, vi kan alla skriva upp oss för skit som aftonhoran har "vi gillar olika", bra PR för PK.
Det man gör nu är lite som "ofan, SD är väldigt på om invanding och integregring, därför ska vi ta så långt avstånd vi bara kan för att vara så olika från de idioterna som möjligt". Väntar snart med att SD ska säga i media att de alla andas, så kommer nog flera partier ta anstöt och visa hur fel det är att andas och sluta andas...
SD är inte problemet (och de är fan inte lösningen). Lösningen är att man gör något, för invandrarna och för samhället skull, annars så kommer det bara blir mer seperation mellan lägerna och SD kommer få mer makt. Men om man vill spela SD i handen så är det väl bara att fortsätta som man gjort nu...
Det är väl det bästa som kunde hända? Att resten av partierna fattar att man behöver se om frågan och framförallt ta tag i den. SD har gjort sitt jobb som martyrparti, om nu bara de riktiga partierna tar ansvar så kan de gott självdö sedan. Jobb done.
Beror sig väl på vad för lösningar dom kommer fram till.
grandios83
2010-09-28, 12:35
Tycker Sverige borde börja stödja människor som faktiskt vill åstadkomma någonting.
Sverige är ett väldigt slappt land som är bekvämt att leva i för de som är arbetslösa, sjuka och svaga. Det är därför packet söker sig hit.
Men det finns många etniska svenskar som inte är mycket bättre själva, det ser man tydligt bland ungdomar som är mer intresserade av att festa och kn***a runt än att göra något vettigt.
Det är mycket som är fel med det här landet och det är verkligen sorgligt att se hur det förfaller. Men det var väldigt skönt att se Mona Sahlin förlora valet, hon sätter ett ansikte på dagens Sverige och hon äcklar mig. SD behövs verkligen som motvikt i dagens politik.
Nu har jag dock sagt mitt här.
Mvh
Matte_Maiden
2010-09-28, 15:07
Börjar ledsna på denna tråden lite. Att omvända varandra känns inte särskilt realistiskt så... Och det är möjligt att inte Borg ska behöva gå in och rätta SD's budget, men å andra sidan känns det inte trovärdigt när han inte kan peka på vad som är fel.
Att någon partisk snubbe från svenskt näringsliv som Expressen grävt fram säger att SD överdriver kostnaderna för invandringen känns inte allt för chockerande. Det är som att be Ibrahim Baylan skriva en objektiv uppsats om vem som är bäst statsministerkandidat av Sahlin och Reinfeldt.
Men, tillbaka till det citerade. Jag undrar vad som är SD's riktiga politik. Hur känner du till denna hemlighet? Vad skulle hända om SD började driva sin riktiga politik. Hur skulle omvärlden reagera? 2010 är inte detsamma som 1939. Du kan inte smygbygga koncentrationsläger idag utan att Kissie eller Blondinbella börjar skriva om det på sina bloggar. Sverige har heller inget försvar och står därför löjligt chanslösa mot omvärldens vrede
Återigen får du gärna förklara i relevansen angående det jag frågade dig förut. Känns lite konstigt att du kommer med skitsnack om annat och undviker frågan, du verkade rätt säker på din sak när du skrev "Oops!".
Sedan får du väl tycka vad du vill om relevansen i vad personen sa om SD:s skuggbudget, men det är nog inte en slump att ett parti bestående av Sveriges hillbillys inte presterar en perfekt budget.
D Andersson
2010-09-28, 15:41
Därför att det är människor därifrån som söker sig hit och har skyddsbehov, förstås. Det är inte som om svenska staten har en resebyrå i Mogadishu där man rekryterar folk, de kommer hit av egen maskin och söker asyl. Ytterst få norrmän och amerikaner söker asyl i Sverige, även om det kanske skulle vara bättre för svensk ekonomi.
Svenska staten har ingen resebyrå i Mogadishu, men människosmugglare i bl.a. Afghanistan, Irak och Somalia som säljer asylresor till Sverige för 100-150 kkr har det däremot. Frågan är om det inte vore bättre om Svenska staten organiserade inhämtningen av flyktingar istället, om de absolut ska hit menar jag. Det kunde gå till så att varje år hämtade man några tusen av de miljoner som sitter i flyktingläger världen över, kvinnor i sudan exempelvis.
Man bör alltså skilja på ekonomiska och politiska flyktingar. De flesta som kommer till Sverige är ekonomiska flyktingar som kastar sitt pass, ljuger om sin ålder/identitet och har betalat en människosmugglare för att få komma just hit.
Matte_Maiden
2010-09-28, 16:08
Svenska staten har ingen resebyrå i Mogadishu, men människosmugglare i bl.a. Afghanistan, Irak och Somalia som säljer asylresor till Sverige för 100-150 kkr har det däremot. Frågan är om det inte vore bättre om Svenska staten organiserade inhämtningen av flyktingar istället, om de absolut ska hit menar jag. Det kunde gå till så att varje år hämtade man några tusen av de miljoner som sitter i flyktingläger världen över, kvinnor i sudan exempelvis.
Man bör alltså skilja på ekonomiska och politiska flyktingar. De flesta som kommer till Sverige är ekonomiska flyktingar som kastar sitt pass, ljuger om sin ålder/identitet och har betalat en människosmugglare för att få komma just hit.
Källa på sista stycket, tack.
Hur kan man påstå att det är värre i förorterna än i många av de länder som folk kommer från? Är socialbidrag värre än att bli slaktad som ett djur? Kanske för Highlander.
Det argumentet är intelligensbefriat. Sluta upp med det.
Hur kan man påstå att det är värre i förorterna än i många av de länder som folk kommer från? Är socialbidrag värre än att bli slaktad som ett djur? Kanske för Highlander.
Inte värre för dom som bränner bilar men dom vars bilar brinner upp kanske? ;) <- teh irony.
Inte värre för dom som bränner bilar men dom vars bilar brinner upp kanske? ;) <- teh irony.
Beror på. Det du nämnde hände i Borås - några skitungar som höll på tända eld på diverse saker och som värst en bil. Bilen tillhörde en somalier som hade en väldigt rolig reaktion när han fick det berättar för sig att hans bil brunnit upp: han skrattade. Sen blev han tillfrågad om det verkligen är något att skratta åt och då blev han allvarlig, tänkte till, och sa nej...
Min poäng är att det är ok om det är en somalier som äger bilen, de tar det med ro.
Tycker Sverige borde börja stödja människor som faktiskt vill åstadkomma någonting.
Sverige är ett väldigt slappt land som är bekvämt att leva i för de som är arbetslösa, sjuka och svaga. Det är därför packet söker sig hit.
Orsaken till att Sverige är så populärt är förstås att de flesta svenskarna helt enkelt är rädda för att ställa krav på invandrarna, helt enkelt av den felaktiga orsaken är det skulle vara rasistiskt att ställa krav.
Nu när SD har växt så hoppas jag det blir en ändring på den slappa invandringspolitik som funnits alltför länge.
Jag är i Danmark en hel del och tycker fortfarande där är supermysigt. Mina danska kollegor verkar också må väl
Jag säger inte att danskar inte trivs eller att det inte kan upplevas som trevligt. Jag säger att det börjar synas i statens ekonomi att det inte är lika eftertraktat längre jämfört med andra länder och en analys av det som jag hört är att deras politik spelar roll-
Vuxenkultur kan vuxna betala för. Är det något som ska skattefinansieras så är det kultur för barn, så att de får en möjlighet att förkovra sig.
till och med dina partikamrater i storstan har förstått att skattifinansiera kultur är bra för samhället i stort. De som nyttjar kultur är friskare än andra. Det är helt enkelt bra för folkhälsan och därmed för samhället. Man måste titta på nettot innan man kan säga vad som är lönsamt eller inte
Vilka flyktingar som kommer breror på var det är oroligheter i världen. Man ska komma ihåg att en av de faktorer som är svårast att förändra är att få folk att flytta. Vi flyttar inte gärna. Det är en extremt trögrörlig faktor. Titta bara på hur det ser ut i Sverige där folk bor kvar i glesbyggden och är arbetslösa år ut och år in istället för att flytta till jobben.
På 80-talet (tror jag det var) var det oroligheter i Iran däromkring. Då kom det många flyktingar därifrån och de flesta av dom var välutbildade, läkare, lärare, journalister etc. Då lät tongångarna så här. "De flyktingar som kommer hit är inte dom som verkligen behöver komma. De har pengar och bra jobb hemma. Annars hade de inte haft råd att komma hit. Dom andra som verkligen behöver komma är kvar i sina hemland." Nu kommer lågutbildade och då vill vi ha högutbildade. Det vi kan konstatera är att vi är dåliga på att ta vara på någon av deras potential. Läkarna, journalisterna och lärarna städar och kör tunnelbana.
shut teh face
2010-09-28, 19:06
Jag har hört dessa rykten om att välutbildade kemister, ingenjörer och läkare ska köra tunnelbana och åka taxi. Men är det verkligen så? Jag har mycket invandrarkompisar ifrån Iran och Chile, deras föräldrar hade inga problem att först lära sig svenska, sedan lära sig ännu mer svenska som var specifikt för deras yrke. Och sedan dess så jobbar de som läkare/ingenjörer. Samtidigt så har jag i bekantskapen högutbildade män som åker taxi, men de säger att de trivs med sitt arbete, och gnäller inte om att de är högutbildade och inte får arbeta med det.
Vilka är de som inte får detta? Är det så att de inte vill och gör det som krävs, för vi behöver ju onekligen exempelvis läkare? Det känns lite som det är "andra som gnäller åt dem", speciellt "svenskar", typiskt när det gäller sånt här också. Hur många invandrare gnällde över nogger black? Alla invandrare jag kände skämdes över uttalandena som de där diskrimineringskärringarna gjorde.
Jag försöker vara ödmjuk, jag undrar bara.
Enligt Aftonblaskan finns det ju bara högutbildade taxichaffisar i vårt land. Men de kanske gillar olika?
Ignatius72
2010-09-28, 19:10
till och med dina partikamrater i storstan har förstått att skattifinansiera kultur är bra för samhället i stort. De som nyttjar kultur är friskare än andra. Det är helt enkelt bra för folkhälsan och därmed för samhället. Man måste titta på nettot innan man kan säga vad som är lönsamt eller inte
De som nyttjar mycket av den skattefinansierade kulturen är inte lågutbildade, arbetslösa, ensamstående, fattiga, icke motionerande rökare. Ur ett folkhälsoperspektiv så tror jag det finns satsningar som träffar betydligt bredare grupper.
De som nyttjar mycket av den skattefinansierade kulturen är inte lågutbildade, arbetslösa, ensamstående, fattiga, icke motionerande rökare. Ur ett folkhälsoperspektiv så tror jag det finns satsningar som träffar betydligt bredare grupper.
Nu låter du nästan som en SD som pratar om invandrare.
Det går att jobba så man når breda grupper och det görs också. De som nyttjar de skattefinansierade kulturinstitutionerna är inte så enkelriktade som du tror. Det är bredare grupper. Men en sak är säker, det är mest kvinnor.
pragmatist
2010-09-28, 19:33
Problemet för många högutbildade invandrare är att deras utbildningar inte erkänns och godkänns i Sverige. Man kan inte komma med en iransk civilingenjörsutbildning och förvänta sig att kunna konkurrera med folk som har en svensk utbildning av motsvarande grad.
På vår institution har vi haft utbytesstudenter från centralasiatiska länder som är doktorander i sina hemländer men får börja från grundnivå hos oss eftersom de inte kan ett smack mer än svenska studenter som kommer direkt från gymnasiet. Så det där med hög utbildning kanske man bör ta med en nypa salt ibland (även om man inte ska generalisera för mycket från enskilda fall).
grandios83
2010-09-28, 19:34
Jag har hört dessa rykten om att välutbildade kemister, ingenjörer och läkare ska köra tunnelbana och åka taxi. Men är det verkligen så? Jag har mycket invandrarkompisar ifrån Iran och Chile, deras föräldrar hade inga problem att först lära sig svenska, sedan lära sig ännu mer svenska som var specifikt för deras yrke. Och sedan dess så jobbar de som läkare/ingenjörer. Samtidigt så har jag i bekantskapen högutbildade män som åker taxi, men de säger att de trivs med sitt arbete, och gnäller inte om att de är högutbildade och inte får arbeta med det.
Vilka är de som inte får detta? Är det så att de inte vill och gör det som krävs, för vi behöver ju onekligen exempelvis läkare? Det känns lite som det är "andra som gnäller åt dem", speciellt "svenskar", typiskt när det gäller sånt här också. Hur många invandrare gnällde över nogger black? Alla invandrare jag kände skämdes över uttalandena som de där diskrimineringskärringarna gjorde.
Jag försöker vara ödmjuk, jag undrar bara.
Det är rent skitsnack. De flesta invandrare som kommer till Sverige är rent pack som knappt kan överleva i sina egna hemländer. Men det finns så klart undantag, men sanningen är att det är så därför att människor som vill komma hit och jobba inte får det.
Det är verkligen människor i bottenträsket av slasket som man släpper in i Sverige. Sjuka, fula, smutsiga, gamla som inte är arbetsdugliga med stenålders mentalitet. Jag menar vilket land tar frivilligt emot mängder av burkabärande somalier som dessutom är analfabeter? Helt otroligt egentligen.
Eller religiösa fanatiker från Irak som inte skulle tveka en sekund på att hugga huvudet av dig(bokstavligen) om de fick chansen?
Vad är tanken med att släppa in det här packet undrar jag verkligen?
Stoppa alla sk. "flyktingar" och anhöriginvandring helt och börja med riktig arbetskraftsinvandring där man kollar upp allt innan man släpper in någon alltså brottsregister, hälsa(sjukdomar HIV osv), arbetslivserfarenhet, utbildning osv.
Det skulle gynna Sverige något enormt men som man gör nu när det väller in pack kommer ruinera det här landet i längden. Svenska politiker lever i en fantasivärld verkligen, speciellt Mona Sahlin.
Det är klart att folk lackar ur och röstar på SD, vilket är synd men det finns ju inget annat alternativ.
Har själv blivit drabbad av diskriminering osv för att andra förknippat mig med det skitfolket som väller in när jag inte har något med de att göra och det gör mig förbannad.
Mvh
Problemet för många högutbildade invandrare är att deras utbildningar inte erkänns och godkänns i Sverige. Man kan inte komma med en iransk civilingenjörsutbildning och förvänta sig att kunna konkurrera med folk som har en svensk utbildning av motsvarande grad.
På vår institution har vi haft utbytesstudenter från centralasiatiska länder som är doktorander i sina hemländer men får börja från grundnivå hos oss eftersom de inte kan ett smack mer än svenska studenter som kommer direkt från gymnasiet. Så det där med hög utbildning kanske man bör ta med en nypa salt ibland (även om man inte ska generalisera för mycket från enskilda fall).
Det ser naturligtvis olika ut från utbildning till utbildning. När det gäller läkare så finns det kortare kurser de kan gå för att få legitimation samt att de måste ta ett språktest.
Nu var poängen att argumenten för att ta emot invandrare varierar utifrån vilka invandrare vi tar emot.
Det är rent skitsnack. De flesta invandrare som kommer till Sverige är rent pack som knappt kan överleva i sina egna hemländer. Men det finns så klart undantag, men sanningen är att det är så därför att människor som vill komma hit och jobba inte får det.
Det är verkligen människor i bottenträsket av slasket som man släpper in i Sverige. Sjuka, fula, smutsiga, gamla som inte är arbetsdugliga med stenålders mentalitet. Jag menar vilket land tar frivilligt emot mängder av burkabärande somalier som dessutom är analfabeter? Helt otroligt egentligen.
Eller religiösa fanatiker från Irak som inte skulle tveka en sekund på att hugga huvudet av dig(bokstavligen) om de fick chansen?
Stoppa alla sk. "flyktingar" och anhöriginvandring helt och börja med riktig arbetskraftsinvandring där man kollar upp allt innan man släpper in någon alltså brottsregister, hälsa(sjukdomar HIV osv), arbetslivserfarenhet, utbildning osv.
Det skulle gynna Sverige något enormt men som man gör nu när det väller in pack kommer ruinera det här landet i längden. Svenska politiker lever i en fantasivärld verkligen, speciellt Mona Sahlin.
Det är klart att folk lackar ur och röstar på SD, vilket är synd men det finns ju inget annat alternativ.
Har själv blivit drabbad av diskriminering osv för att andra förknippat mig med det skitfolket som väller in när jag inte har något med de att göra och det gör mig förbannad.
Mvh
Vilket jäkla inlägg. Jag hoppas du skäms när du nyktrar till alt att detta inlägg raderas. Jag har aldrig tryckt på rapporteringsknappen men nu är jag mycket nära att göra det.
Dessutom har du inga bevis för det du säger.
MasterChief
2010-09-28, 20:10
Mvh
Först raljerar du i generella termer om "packet/bottenträsket/smutsiga/fula" sen tycker du det är synd att folk röstar på SD?
Ignatius72
2010-09-28, 20:18
Nu låter du nästan som en SD som pratar om invandrare.
Det går att jobba så man når breda grupper och det görs också. De som nyttjar de skattefinansierade kulturinstitutionerna är inte så enkelriktade som du tror. Det är bredare grupper. Men en sak är säker, det är mest kvinnor.
Klart att det går att jobba mot bredare grupper. Men jag vill påstå att det inte direkt görs idag. Man subventionerar grupper som redan är intresserade och som har finanserna att betala det själv.
grandios83: Klaga på att folk är fula och stänga ute dom ifrån Sverige låter bara jävligt dumt.
Det måste du hålla med om!
Sen är jag för en liknande invandringspolitik som USA har. Flest invandrare i världen, men förmodligen också dom hårdaste kraven.
Det återstår att se om SD ökar sitt stöd ytterligare vid nästa val.
Fast nu verkar det som om de ska samarbeta med sossarna vilket bara kommer gynna Sverigedemokraterna. :)
Så om man som människa inte är duktig, driftig och "producerar" så har man inget värde överhuvudtaget?
Mycket intressant människosyn måste jag säga...
Andy.da.wohoo
2010-09-28, 21:28
Så om man som människa inte är duktig, driftig och "producerar" så har man inget värde överhuvudtaget?
Definiera gärna din människosyn samt en människas värde.
Jag är bara nyfiken.
Vet du det finns en väldigt bra teori om naturligt urval av Darwin som du borde läsa in dig på.
De människor som Sverige väljer att släppa förtjänar ärligt talat inte att leva, men i Sverige lever de gott på bidrag och parasiterar så gott de kan.
Tror du dessa människor bryr sig överhuvudtaget om det här landet?
Samtidigt väljer Sverige att stänga ute folk som skulle kunna uträtta väldigt mycket bra för Sverige, unga och driftiga människor. Dessa människor skulle inte bara kunna bidra till välfärden, de skulle också kunna hjälpa till med att skapa jobb osv.
Men istället väljer Sverige att släppa in det pack jag beskrivit redan och det är för mig helt obegripligt.
Jag kan förstå att det är svårt för dig att ta till dig det jag skriver, är man uppvuxen i Sverige och aldrig upplevt den verklighet dessa människor kommer ifrån så är det svårt.
Mvh
Frågan är snarare hur insatt du är i evolutionsteorin.
Fortsätt skriva inlägg, det är helt underbart!
Vet du det finns en väldigt bra teori om naturligt urval av Darwin som du borde läsa in dig på.
De människor som Sverige väljer att släppa förtjänar ärligt talat inte att leva, men i Sverige lever de gott på bidrag och parasiterar så gott de kan.
Samtidigt väljer Sverige att stänga ute folk som skulle kunna uträtta väldigt mycket bra för Sverige, unga och driftiga människor. Dessa människor skulle inte bara kunna bidra till välfärden, de skulle också kunna hjälpa till med att skapa jobb osv.
Men istället väljer Sverige att släppa in det pack jag beskrivit redan och det är för mig helt obegripligt.
Jag kan förstå att det är svårt för dig att ta till dig det jag skriver, är man uppvuxen i Sverige och aldrig upplevt den verklighet dessa människor kommer ifrån så är det svårt.
Mvh
Suck på dina inlägg... Du tror inte det har med integrationen att göra? Att de som kommer hit inte får en chans att leva och lära sig att leva som svenskar? Majoriteten som kommer hit bosätter sig i förorten, som redan har en överrepresentation av invandrare. En integration blir mer eller mindre omöjlig, och vi får en "vi/dem"-situation som inte är önskvärt.
Det är fel att dra alla över en kam som du gör. Det är inte fel på individerna, utan felet ligger i integrationen.
Klart att det går att jobba mot bredare grupper. Men jag vill påstå att det inte direkt görs idag. Man subventionerar grupper som redan är intresserade och som har finanserna att betala det själv.
Det görs massor. Kanske inte i Skåne men på många andra håll i Sverige.
Mvh
Det är så mycket hat i dina inlägg så man blir rädd. Riktigt obehagligt.
Jag tolkar det så att du är invandrare och blivit utsatt för rasism och det är inte lätt att se innåt så istället tittar du utåt för att hitta någon vars fel det är att några hatar invandrare och det måste ju vara dom som du anser vara lägre stående än dig själv. Så du riktar hatet emot dom istället för att bearbeta dina känslor och realisera att de som utsatte dig för rasism är de som har fel.
grandios83
2010-09-28, 21:47
Bravo. Du har jag begripit precis vad det handlar om. Har man förutsättningar(ej handikapp osv) och inte gör något utav de ska man dö så enkelt är det. Dessa människor som Sverige öser in kan man jämföra med patienter som är är uppkopplade till livsuppehållande maskiner, de lever fast det egentligen inte borde göra det och gör det på bekostnad av andra som betalar skatt. De har absolut ingenting att tillföra.
Men det gäller såväl svenskar som invandrare.
Som jag skrev tidigare de människor som Sverige släpper in är i botten av träsket man kan hitta runt om i världen. De skulle aldrig ha någon chans att komma in i länder som tillämpar arbetskraftsinvandring men till Sverige välkomnas de med öppna armar och överöses med bidrag.
Mvh
Det innebär alltså att det enda som är viktigt i livet är att vara en hamster i hjulet och producera producera producera för statens bästa, alla andra saker man kan göra som människa är värdelösa?
Isåfall kan vi ju lägga ner direkt och dö allihop, varför fortsätta ge konstgjord andning till något som du i grunden anser är fullständigt meningslöst?
Definiera gärna din människosyn samt en människas värde.
Jag är bara nyfiken.
Låt oss göra tvärtom och utgå från att en person som producerar är det bästa vi kan tänka oss.
Vi får då ett samhälle där alla individer arbetar åt staten. Valen individen gör ska ALLTID vara för statens bästa. Allt som innebär en risk för individen är ett hot mot staten. Därför eliminerar staten riskerna med att instifta lagar mot individens mer riskfyllda val, t.ex. skateboarding, ishockey, alkohol, you name it. Eftersom om individerna skadas så skadas staten. En individ som är skadad gör ingen nytta för staten. Därför vore det bästa för staten att alla individer lever ett så säkert liv som möjligt och att deras frihet begränsas. Individen blir ett verktyg för staten.
Ett samhälle som vi vill leva i?
Bravo. Du har jag begripit precis vad det handlar om. Har man förutsättningar(ej handikapp osv) och inte gör något utav de ska man dö så enkelt är det. Dessa människor som Sverige öser in kan man jämföra med patienter som är är uppkopplade till livsuppehållande maskiner, de lever fast det egentligen inte borde göra det och gör det på bekostnad av andra som betalar skatt. De har absolut ingenting att tillföra.
Döda alla pensionärer och sno deras pengar? Dom jobbar trots allt inte längre.
Som jag skrev tidigare de människor som Sverige släpper in är i botten av träsket man kan hitta runt om i världen. De skulle aldrig ha någon chans att komma in i länder som tillämpar arbetskraftsinvandring men till Sverige välkomnas de med öppna armar och överöses med bidrag.
Mvh
Som sagt, fel på integrationen, inte människorna.
Herr Oberst
2010-09-28, 22:00
Nu äntligen ska du få ditt svar. Det blir rätt kort och enkelt. Lyssna från 2.20 och framåt.
Som jag förstår det så tror sig SD ha räknat snällt gällande invandringskostnaden. Borg och dom andra partiska kritikerna hävdar naturligtvis motsatsen då ingen politiker gillar att hylla motståndaren. SD hoppas kunna bringa klarhet i frågan nu när man skaffat sig möjligheter till det.
Skulle det sen funnits riktigt uppenbara brister i budgeten så skulle nog Sannerstedt påtalat det i inslaget
Nu äntligen ska du få ditt svar. Det blir rätt kort och enkelt. Lyssna från 2.20 och framåt.
Som jag förstår det så tror sig SD ha räknat snällt gällande invandringskostnaden. Borg och dom andra partiska kritikerna hävdar naturligtvis motsatsen då ingen politiker gillar att hylla motståndaren. SD hoppas kunna bringa klarhet i frågan nu när man skaffat sig möjligheter till det.
Skulle det sen funnits riktigt uppenbara brister i budgeten så skulle nog Sannerstedt påtalat det i inslaget
Verkligen inte, det är inte hans uppgift.
Herr Oberst
2010-09-28, 22:08
Måhända att han inte är någon nationalekonom, men han är trots allt där för att kommentera skuggbudgeten och inget annat
SD vill utöver att invandrare inte ska begå brott även att invandrare ska assimilera sig. Detta är ett faktum som är väldigt lättbevisligt, sätt in dig i deras politik så att man slipper besvara så oerhört onödiga argument som dessa.
Dessutom så vill väl 99,99% av alla svenska invånare att man ska följa lagar, svenskar som invandrare.
Ursäkta mig igen nu då ifall det är jag som är trög, jag förstår att det är fel att ha någon som kan ha smygrasistiska tendenser i partiet, men vad är felet med partiet i sig?
Idéen om att folk ska anpassa sig är väl inte heller något rasistiskt? Ifall du åker till valfritt land med hinduer och vill äta lite kossa så får du nog en ganska jobbig dag.
Eller varför inte ett islamistiskt land och blir sugen på bacon?
Med 1,5 miljarder människor som skulle bli rätt så förbannad över min baconkonsumtion och 900 miljoner hinduer till som skulle bli riktigt förbannad över min fascination över att välta kor, är vi då så rasistiska och dåliga här i sverige? Vi ger ju iaf valmöjligheten till att anpassa sig, även fast den linjen må vara lite hårt dragen, det håller jag verkligen med om, men vilken chans skulle jag få i resten av världen?
Sedan igen, angående filmen, så har den en poäng, som inte förefaller att vara rasistisk en enda sekund av filmen?
Ja det är lite för hårt dragen linje att kräva så mycket av invandrare, men partiet kommer bli bättre på den punkten, och dom som nu satt den normen kommer aldrig få igenom den regeln, men som landet ser ut nu så är ändå reglerna lite väl slappa kan man väl tycka?
Det är väl ändå att ta i av er alla att kalla sd anhängare för idioter osv? Alla tycker inte lika på alla punkter.
Visste du att man kan köpa skinka och korv(fläsk) i Arab Emiraterna, liksom de flesta andra muslimska länder där det finns någon som helst efterfrågan på varan? Så visst går det att äta fläsk i muslimska länder.
Ditt exempel att skada en ko i Indien är inte relativt. Att skada en ko i Indien innebär att du begår ett brott, du bryter alltså mot lagen. Det kan jämföras med att du som en medioker Svensson inte får döda eller skada något som helst djur. Det är alltså på tal om att begå ett brott och har inget med befolkningens tolerans gentemot din kultur eller nyanserna mellan era kulturer att göra.
Det du nämnde i slutet också. Självklart ska man bemöta befolkningens önskemål och ge dem det som efterfrågas, det är så en demokrati fungerar. Eller ska det inte gälla muslimska invandrare, de är inte inkluderade i det svenska samhället?
Fel, man behöver bara sig assimilera till den grad att man kommer in i det svenska samhället istället för att sitta hemma och snylta skattebetalare. Gärna bete sig lite anständigt och respektera att i det här landet har vi någonting som kallas ''mänskliga rättigheter''(sägs det i alla fall), då kan man inte hålla på och försöka införa sharialagar (som för övrigt våran riksdagsman Abdirisak Waberi (M) har förespråkat) och så vidare, och så vidare.
Vad är det hemska i att ställa lite krav egentligen?!!
De som är förvirrade och okunniga är inga andra än ni själva. Sverige för den mest extrema invandringspolitiken i hela västvärlden, extremister som er skrämmer mig.
Det kallas för integration och inte "assimilera sig till den grad att...". Du måste lära dig innebörden av assimilering innan du smutskastar oss "förvirrade och okunniga" för våra uttalanden som du inte ens förstår.
Det du skriver innebär att en människa som ställer krav på en invandrare att denna anpassar sig till Sverige är rasistisk.
Du ställer säkert krav på andra människor men att ställa krav på invandrare ska alltså vara helt förbjudet ?
Det måste vara ett riktigt guldläge. Synd att inte andra länder inte fungerar på det sättet, då kunde några miljoner svenskar åka över till tex. Spanien och leva på höga bidrag helt utan krav på oss. Bara glida runt på stränderna och träna på kvällarna. Sedan om några spanjorer tittar snett på oss kan vi SKRIKA rasist och förstöra några bilar och starta några bränder.
Jag förespråkar integration. Assimilering är jag dock emot men det är som sagt inte samma sak som integration, vilket ni uppenbarligen inte vet om.
Herr Oberst
2010-09-28, 22:55
Man vänder sig mot assimilering, men i andra sekunden kan man kalla kriminella element som haft svenskt medborgarskap någon månad för svensk.
I mina öron och ögon känns det en aning paradoxalt.
I'll just leave this here...
http://www.dn.se/debatt/tankefel-i-debatten-om-sverigedemokraterna-1.1179132
victor_n
2010-09-28, 23:53
Man vänder sig mot assimilering, men i andra sekunden kan man kalla kriminella element som haft svenskt medborgarskap någon månad för svensk.
I mina öron och ögon känns det en aning paradoxalt.
Kanske bara är jag, men deportera invandrare som begår grova brott? nu syftar jag på första generations/nyligen inkomna till landet.
Matte_Maiden
2010-09-29, 00:00
Han har ju inte kommenterat dess ekonomiska validitet, vilket är det vi pratar om. Han konstaterar att den är genomarbetad och täcker stora delar av politiken, vilket inte har något allas med skuggbudgetens genomförbarhet att göra. Du får det att låta som att eftersom en skånsk stadsvetare inte sågar deras budget betyder det att den faktiskt är genomförbar ekonomisk. Jag skulle gissa på att hans förmåga att avgöra det ligger någonstans mellan dig och mig samt Anders Borgs förmåga, men mycket närmare oss än Anders.
Att Borg sågat den är självklart det väntande, men det betyder inte heller att han inte har rätt. Det är ju som tidigare sagt i tråden fler än han som har sagt detta - vilket du motsäger med att de är partiska.
Att Sannerstedt skulle påtalat detta är som sagt idiotiskt. Han är inte ekonom utan stadsvetare och diskuterar utifrån sitt arbetsområde. Han har ingen förmåga att avgöra detta i ett TV-inslag. Låt en ekonom analysera den istället, eller vänta, det har man ju redan gjort - men de har sågat den.
High1ander
2010-09-29, 03:12
För alla invandrare kommer från ett helvete? Men visst, jag försöker sabba för invandrarna och du tänker skydda dom från onda personer som mig. Fan vad hemskt att jag tror att man kan göra livet ännu bättre för dem. Men du kanske har rätt, vi ska bara låta dem leva och vara tacksamma att de inte torteras och mördas.
Jag skrev knappast att de flesta hade det bättre i sitt hemland, tror nog det var underförstått. Men det är sjukt om vissa som kommer till Sverige får det sämre, genom att de indirekt blir tvingade att bära burka och liknande, pga. mafia liknande fundamentalister som får härja.
Herr Oberst
2010-09-29, 06:50
Matte Maiden. Aha så du läste aldrig mitt inlägg
För alla invandrare kommer från ett helvete? Men visst, jag försöker sabba för invandrarna och du tänker skydda dom från onda personer som mig. Fan vad hemskt att jag tror att man kan göra livet ännu bättre för dem. Men du kanske har rätt, vi ska bara låta dem leva och vara tacksamma att de inte torteras och mördas.
Om det hade varit sämre hade de nog återvänt. Ganska enkelt. Att tro att det är ett helvete att bo i förorten om man flytt ett krig är inte lite lustigt.
Jag skrev knappast att de flesta hade det bättre i sitt hemland, tror nog det var underförstått. Men det är sjukt om vissa som kommer till Sverige får det sämre, genom att de indirekt blir tvingade att bära burka och liknande, pga. mafia liknande fundamentalister som får härja.
Du tror att det finns kvinnor som varit befriade men som kommer till Sverige och får bära burka? :)
Ignatius72
2010-09-29, 07:17
Det görs massor. Kanske inte i Skåne men på många andra håll i Sverige.
.
Operan är ju en klassisk subventionering, går det bussar direkt från förorterna? Knappast, folksamlingen är tämligen homogen. Jag tror nog att de både haft kvar intresset och haft råd att betala vad det kostar även utan skattemedel. Det är bättre att folk har pengar i fickan och själva kan bestämma vad för kultur de vill ha. Kultur finns även om den inte subventioneras av skattebetalare. jag tror inte på att ta bort den helt men definitivt måste kakan minskas.
High1ander
2010-09-29, 07:28
Om det hade varit sämre hade de nog återvänt. Ganska enkelt. Att tro att det är ett helvete att bo i förorten om man flytt ett krig är inte lite lustigt.
Du tror att det finns kvinnor som varit befriade men som kommer till Sverige och får bära burka? :)
Ok, du vinner. Förorterna behöver inte förbättras.
Ok, du vinner. Förorterna behöver inte förbättras.
Det var inte alls det jag kommenterade och det har jag inte påstått heller. Jag vet inte om du låtsas eller om du inte vet vad du själv har sagt.
Man blir inte direkt stolt över Sverige som tar emot så många invandrare bara för att sen se till att de måste leva i mer terror i förrorterna än i sitt hemland.
Du är inte den förste som sagt detta, men det gör det inte till ett bra argument.
High1ander
2010-09-29, 08:05
Det var inte alls det jag kommenterade och det har jag inte påstått heller. Jag vet inte om du låtsas eller om du inte vet vad du själv har sagt.
Du är inte den förste som sagt detta, men det gör det inte till ett bra argument.
Du kanske inte har läst alla rapporter som det snackades hej vilt om i media för något halvår sen eller så, då det faktiskt var "invandrare" som sa att vissa saker faktiskt var sämre i Sverige än i sitt hemland. Där exterma fundamentalister gick omkring i förrorterna och sa till de som var nyanlända att de ska ha burka, etc... vilket de inte behövde i sina tidigare länder.
Alla som kommer till Sverige är inte "flyktingar", de flesta är anhöriginvandring. Visst, de är anhöriga till flyktingar, men att tro att alla flyr från ett helvete är inte hela sanningen, även om det stämmer för den breda massan.
Majoriten av de som kommer till Sverige får det säkert bättre, men det är inte OK att säga "bara för de är bättre, så ska de vara glada med skit".
Jag fattar verkligen inte poängen med att folk försöker på nått sätt bevara det status quo som finns nu med invandring och integration. Nuvarande läget gynnar ingen, varken kortsiktigt eller långsiktigt, och det är skamligt på hummanistisk nivå och på politisk nivå att man inte gör något.
Politikerna och partierna i Sverige borde lära sig från denna läxa med SD istället för att glömma den.
Man borde egentligen jämföra SD med hur MP startades och påverkar andra partier. MP är inget parti jag gillar, men jag gillar att de sett till att de andra partierna måste fokusera mer på miljö, för det är viktigt. Man kan bara hoppas att de gör samma sak med SD, men jag är orolig att man istället kommer fokusera mindre på invandring bara för att polarisera bort sig från stigman SD har...
.
Bitch Please.....
Tror du verkligen att te.x alla muslimer som flydde från Bosnien har det värre i förorten än de hade i sitt hemland under kriget?
vart bor du Highlander?
Matte_Maiden
2010-09-29, 08:10
Matte Maiden. Aha så du läste aldrig mitt inlägg
Det gjorde jag. Förklara gärna det relevanta i att stadsvetaren kommenterar skuggbudgetens bredd ur en ekonomisk synvinkel. Du kan kalla Borg partisk, du kan kalla andra ekonomer partiska, men faktum kvarstår att du enbart kunnat visa en stadsvetare utan direkt ekonomisk koppling som inte på något sätt kommenterar den fundamentala ekonomiska grunden i budgeten utan - som jag säkert sagt ett par gånger nu - enbart kommenterar dess bredd.
Du värjer dig varenda gång med argument som "han är partisk" och dylikt, men faktum kvarstår; det verkar inte finnas en enda kunnig ekonom som tror på deras budget. Faktum kvarstår att ett antal erkända, kunniga och duktiga ekonomer sågar den. Att du fortfarande säger emot påvisar bara ännu mer av den trångsyntheten som SD står för, vilket är synd eftersom det är en viktig debatt partiet vill föra.
shadowfire
2010-09-29, 08:53
Tror inte speciellt många av partiets väljare i huvudtaget har en aning om vilken politik som SD för eller vill föra, mer än just kring invandringsfrågan.
Det är situationer som denna, nu när Elin 27 har blivit mördad - av en mörkhyad engelskspråkig med högst trolig invandrarbakgrund - på Hisingen som partiet får sina anhängare. Då blomstrar invandringskritiken mer än någonsin förr och partier som SD får medvind. Hör bara snacket på stan nu och den massiva kritik/missnöje som yttras. Jag bara väntar på att Ryssen ska posta något om Elin och SD nu på någon sådan där "patriotisk.nu" site.
D Andersson
2010-09-29, 09:04
Källa på sista stycket, tack.
Högst 10% av de som fått uppehållstillstånd i Sverige de senaste 30 åren är s.k. konventions- resp. kvotflyktingar.
I praktiken är det omöjligt att ta sig till Sverige på laglig väg, istället måste man ta sig hit med hjälp av människosmugglare, en mångmiljardindustri för övrigt.
Många ljuger om sin ålder för att räknas som barn, det är ingen slump att de allra flesta ensamkommande "barn" som kommer hit är pojkar utan pass som uppger att de är 15-17 år.
Iom att det i stort sätt är omöjligt att ta sig hit lagligt måste man kasta eller förfalska sitt pass och hitta på asylhistorier
Trodde allt detta var välkänt..
http://www.socialdemokraterna.se/Webben-for-alla/Arbetarrorelsen/Sveriges-Kristna-Socialdemokrater---Broderskapsrorelsen/Media/Nyheter/Ge-irakiska-flyktingar-forutsattning-att-soka-asyl-/
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsta_asylland
Man kan även roa sig med att läsa uttalanden från anställda på migrationsverket, socialsekreterare och vilka historier de får höra på bloggen nedan, där finns hur mycket som helst:
http://meritwager.wordpress.com/2010/06/15/sverige-ar-verkligen-de-identitetslosas-mecka/
Jag har träffat ett antal personer som kommit hit som anhöriga och gäststuderande som kommit till Sverige med pass. Många av dessa personer dyker sedan upp som asylsökande, nu utan pass och med en falsk identitet och en uppdiktad berättelse om förföljelser med mera. Som inte har inträffat eftersom personen i fråga har bott i Sverige i flera år, med tillstånd från Besök och Bosättning. Man träffar dem då och då, p.g.a. anonyma tips eller egna misstankar, men mörkertalet måste vara stort. Och ännu större blir det när ”kortare väntan” förbjuder oss att utreda ordentligt och gå på djupet i varje ärende.
Syskongifte är vanligt och man behöver ju bara låtsas vara gift i två år. Sedan får man PUT och då kan man ”skilja sig” och ”råka träffa” sin riktiga make eller maka på Internet eller genom besök i hemlandet. Om lurendrejaren är en kvinna så har hon redan sina barn här, de har också fått tillstånd när mamman gifte sig med sin bror. Men om lurendejaren är en man så får han säkert ta hit sina barn som varande barn till den nya kvinnan som han träffat efter den så uppslitande separationen från sin egen syster.
Om bara några dagar blir GD:s vision verklighet: Om en asylsökande fått barn med en person som är bosatt här så får han eller hon PUT direkt. Detta helt oavsett om personen i fråga har styrkt sin identitet, antar jag eftersom styrkt identitet inte är krav för PUT. Och inte heller görs det något DNA-test utan det räcker att de nyblivna föräldrarna intygar för familjerätten att barnet är deras gemensamma och att de visar att de har gemensam vårdnad av barnet. När PUT sedan har har beviljats så kan vem som helst av dem ångra sig och komma på följande:
”Det är sant att jag minsann hade sex med någon annan också, men jag hade glömt det och när jag ansökte om tillstånd/när jag intygade att en asylsökande var far till mitt mitt barn eller att personen i Sverige var far till mitt barn så handlade jag i god tro”.
Inte återkallas PUT då. som det borde! Och aldrig om barnet är svensk medborgare. Då kan PUT-personen ta hit sin riktiga familj och alla är lyckliga i all evighet. Detta är vad GD:s Vision innebär: att få hit smarta tricksare med med familjer som kommer efter två år; familjer och ”ensamkommande barn” som saknar asylskäl och som ljuger om sin identitet, samtidigt som man utvisar människor som visar vilka de är och som talar sanning men vilkas asylskäl inte är tillräckliga. Afghanistan är ju en fungerande demokrati, åtmistone i Kabul. Irak likaså. Liksom nästan alla andra länder. Förutom Somalia och Eritrea. I fall man bara säger sig komma därifrån får man PUT direkt och det spelar ingen roll om man kan språket eller inte.
http://meritwager.wordpress.com/2010/06/23/ar-det-aven-fortsattningsvis-viktigt-att-id-kort-bara-ges-till-personer-som-pa-ett-sakert-satt-kan-styrka-sin-identitet/
Hur ska de asylsökande ”på ett nytt sätt styrka identiteten” det när 95 % kommer utan handlingar och många med falska pass, falska nationaliteter, i falska namn och med falska asylhistorier? Borde inte identiteten styrkas redan innan man beviljas uppehållstillstånd?
Det är obegripligt att Sverige inför olika lagar för olika grupper av människor! Det är orimligt att acceptera att massor av människor beviljas asyl eller uppehållstillstånd i Sverige under falska namn, falska nationaliteter, lögnaktiga asylhistorier och sedan underlättar staten dessutom för dem att få svenska id-kort.
http://meritwager.wordpress.com/2010/07/20/nar-kommer-andra-lander-som-nu-ser-hur-sverige-ger-ut-medborgarskap-till-identitetslosa-efter-atta-ar-att-borja-vagra-erkanna-passen-som-giltiga/
Mottagandet av ensamkommande unga i min hemstad har nu pågått i tre år. Under denna period så har majoriteten fått PUT medan runt 10% fått avslag. Av dessa 10% så har 0% lämnat landet. Alltså: ingen enda av de asylsökande som har fått avslag har lämnat landet och detta efter att de har löpt hela linan ut och inte fått prövningstillstånd för sitt ärende i Migrationsöverdomstolen.
Det verkar finnas en outtalad regel som säger att: ”När man kommer till Sverige så behöver man egentligen inte åka tillbaka vid ett avslag, man kan faktiskt leva under en falsk identitet i all evighet”. Jag får en känsla av att alla asylsökande anser sig ”ha rätt” att få stanna oavsett bakgrund eller obefintliga asylskäl. Det finns personer som äger pizzerior och som vistas olagligt i denna kommun och som har gjort det i 20 år eller mer! Häromdagen såg jag en av ungdomarna som bodde på HVB-hemmet där jag är anställd. Personen skulle ha lämnat landet för ett år sedan. Nu går personen under ett nytt namn och jobbar svart
http://meritwager.wordpress.com/2010/08/22/en-socialsekreterare-berattar-del-1/
Jag arbetar inom socialtjänsten i X-stad, i en mottagningsgrupp. Det innebär att jag och mina fyra kollegor tar emot nya och nygamla klienter som söker ekonomiskt bistånd. Jag tycker om mitt arbete, det är enormt roligt och kreativt. Men allt är inte frid och fröjd och jag ser avigsidor som borde oroa såväl allmänheten som ansvariga politiker och andra beslutsfattare.
Jag vill poängtera att jag inte fördömer människor utifrån hur de handlar. Däremot fördömer jag det system vi har som möjliggör att man hemfaller åt hjälplöshet, bidragsberoende och kravfullhet!
Jag jobbar inte specifikt med s.k. ”ensamkommande barn”, men i X-stad har man beslutat om att reservera 22 platser för dessa. För det ändamålet har man anställt två (2) heltidsanställda socialsekreterare. Jämför detta med att vi fem i mottagningsgruppen ska ha fem nybesök vardera varje vecka!
En ung irakisk man, förmodat nyligen fyllda 19 år, hade under ett år varit familjehemsplacerad. Helt enligt riktlinjerna, han var ju ett ”barn”. En familjehemssekreterare inom socialtjänsten hade ordnat ett familjehem till honom i en förort till Stockholm. Han valde dock att lämna denna placering för att istället bosätta sig hos sin moster på en annan ort.
I samma veva fick hans mor och syster uppehållstillstånd i Sverige som anknytning! Jag kallade in honom, hans mor och syster på besök. En vän till hans mor ringde då och berättade att hon och systern inte skulle bo med honom. Modern och systern valde att bo i en annan förort till Stockholm, och var den förmodat förlorade sonen, ankaret, befann sig hade de ingen aning om och ville inte heller veta!
Eftersom familjehemsplaceringen av den unge mannen upphört sökte han ekonomiskt bistånd hos mig. Han hade fått veta av familjehemssekreteraren att vi skulle ordna boende, pengar och allt annat han eventuellt skulle kunna tänkas behöva.
Men, tillvaron blir emellertid mycket mera krass om man söker ekonomiskt bistånd, jämfört med om man gullas med in absurdum av en familjehemssekreterare. Han lämnade in en ansökan om ekonomiskt bistånd till mig, och min utredning visade att han hade en inkomst av arbete om 220 000 kr per år, skattat och klart av Skattemyndigheten.
Han hade alltså, under sin familjehemsplacering, haft rätt så stora egna inkomster som han aldrig redovisat. Han hade hela tiden jobbat som städare, vilket jag tycker är helt underbart. Men, detta hade ingen på familjehemsgruppen kollat upp, utan han hade under sin familjehemsplacering helt villkorslöst och okontrollerat fått ekonomiskt stöd!
När jag därför gav avslag på hans ansökan om ekonomiskt bistånd med hänvisning till att han hade egna inkomster som med råge tillgodosåg behoven bröt helvetet lös. Hans moster i stockholmsförorten, hos vilken han bodde, ringde mig dagligen och krävde att han skulle få en lägenhet av kommunen – och pengar.
Hon hänvisade förstås till vad familjehemssekreteraren sagt, han skulle få ALLT han behövde av kommunen…
Jag träffade aldrig denne unge man, skrev bara klockrena avslag. Men det är ändå ett typiskt ärende, eftersom man i Sverige beslutat sig för att anse att det är ”barn” som kommer hit…
Ordförvrängningen är besvärande och patetisk för det är oftast inte barn det handlar om!
http://meritwager.wordpress.com/2010/09/21/varfor-tillater-man-i-sverige-att-asylratten-missbrukas/
Jag anser att det är Sveriges sak att se till att utlänningslagen (och andra lagar) efterlevs, och att det därmed är Sveriges fel ”att den stora majoriteten asylsökande på ett så flagrant sätt missbrukar asylrätten”. Alltså att människor på ett så flagrant sätt på falska och bedrägliga grunder kan missbruka asylrätten. Att människor kommer hit och får bostad, försörjning, sjukvård etc på skattebetalares bekostnad är Sveriges fel!
Jag tycker inte att asylrätten ska begränsas, bara – vilket borde vara självklart! – att lagar som stiftats i demokratisk ordning ska följas. Politiker och media måste sluta med sin ensidiga rapportering och börja tala allsidigt klarspråk. Hade de gjort det för länge sedan och hade de s.k. ansvariga: regering, riksdag, Migrationsverket, migrationsdomstolarna och Polisen sett till att utlänningslagen efterlevdes, då hade Sverige sett annorlunda ut, synen på invandrare hade varit betydligt positivare och Sverigedemokraterna hade inte haft en chans att komma in i riksdagen!
http://meritwager.wordpress.com/2010/09/15/sina-pass-har-alla-dessa-personer-antingen-forstort-tappat-bort-gett-till-en-smugglare-som-om-det-skulle-ha-behovts-en-smugglare-for-en-person-som-fatt-en-svensk-visering-inklistrad/
Det är självklart att vi som jobbar med asyl insåg vad viseringfriheten för Serbien skulle bära med sig. Men när Migrationsverkets generaldirektörs vision ser ut så här:
Migrationsverkets vision är ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter
och kring den får vi miggor inte uttrycka våra farhågor högt. Men lite lågmälda grubblerier och antydningar kring kaffebordet blir det ändå. ”Visionen” har också ändrat viseringspraxisen gentemot Iran. Förut fick en sökande som saknade nära släktingar i Sverige, eller som var ung och utan kärnfamilj i Iran, alltid avslag på sin visumansökan till Sverige eftersom avhoppsrisken var så stor. Man ville inte öka antalet iranska asylsökande utan skäl som dessutom ”förstört” sina pass här i Sverige.
Men i ”Visionens” optimistiska anda får nu så gott som varenda person från Iran visering till Sverige, vi behöver ju turister! Och avhoppen står som spön i backen. Viseringspersonerna söker asyl, de anger oftast inga skäl för asyl eller skydd utan hänvisar till det allmänna förtrycket i Iran. I början hör vi ofta fantasifulla historier om hur de deltagit i olika demonstrationer, varit medlemmar i topphemliga politiska grupperingar etc. Inte sällan hör vi också från kvinnliga sökande att de faktiskt är dömda till stening. Sina pass har alla dessa personer antingen ”förstört”, ”tappat bort”, ”gett till en smugglare” (som om det skulle ha behövts en smugglare, för en person som fått en svensk visering inklistrad i sitt eget pass!) eller också har de skickat passen tillbaka till Iran. När det gäller det sista har jag frågat: ”Varför?” Svaret har alltid varit: ”För att ni inte kan utvisa mig om jag saknar pass. Iran tar inte emot mig om jag saknar pass”. Pilutta mig, som Madicken skulle säga!”
Någon människovän från en organisation för samtliga asylsökande i Sverige skulle nu kunna säga till mig: ”Fy skäms. Förstår du inte att det inte råder demokrati i Iran? Förstår du inte att en kvinna kan dömas om hon begår äktenskapsbrott, att en kvinna måste bära slöja i Iran. Bara det senaste är skäl nog!” Ja, jag vet hur det är i Iran. Men av någon anledning har de flesta kämparna stannat kvar där, de skulle knappast ens få utresetillstånd. Men slöjan då? Nja, jag kan räkna upp ett antal länder där kvinnorna knappast får lämna hemmet, ens med slöja på. Konstigt nog får vi inga asylsökande från dessa länder… Exempelvis Saudiarabien. Eller Jordanien. Eller Jemen. Det krävs individuella, inte generella, skäl för att få asyl.
Med tanke på vår generaldirektörs ”Vision” och den troligen kommande viseringsfriheten för Bosnien och Ryssland så har jag i alla fall jobb i all framtid, också efter pensioneringen. Till och med när jag är död kommer jag att ha ärenden kvar. Vi kommer också att rekrytera massor av personal, vilket i och för sig är i enlighet med ”arbetslinjen”.
BigSpawn
2010-09-29, 09:15
Det jag inte förstår är varför inte vi kan börja med åldersbestämning av ensamkommande barn som norge gjort. Så less på att de känner till problemen men kör på som ingenting är fel. De kommer hit för att de förlorat sina föräldrar etc, men sen när de fått put så dyker helt plötsligt föräldrarna upp.
Va bra, då finns de ju, här har ni en flygbiljett hem.
Kan ju tyckas märkligt att då norge införde åldersbestämning av ensamkommande flyktingbarn så dök antalet som kom till norge, och dessa kommer med största sannorlikhet till sverige istället.
Samma så då de personer dyker upp helt utan idhandlingar och pass, du kan knappast ta dig till sverige lagligt utan sådana så då innebär det ju antingen att de tagit sig hit olagligen eller kastat de så fort de kommit hit. Bara att neka rätt av.
Som det funkar nu uppmuntrar man ju personerna att ljuga och kasta sina pass.
High1ander
2010-09-29, 09:48
Det är ju helt fel att man ska som illegal klara sig bättre än de som försöker stanna legalt. Vad skickar det för signaler egentligen? Den första läxan nyanlända får är isf att brott lönar sig.
I USA var det innan 2008 valet snack om att eventuellt införa så de som vistasts illegalt i 5-10 år skulle få medborgarskap, men där så fatta de ju till sist att det inte var rätt väg att gå.
Man kan inte fortsätta som de är nu, då gör man bara så fler vänder sig till SD eller extremare partier, och till sist så kommer Sverige inte ta emot några invandrare.
Matte_Maiden
2010-09-29, 11:31
D Anderson:
"Man bör alltså skilja på ekonomiska och politiska flyktingar. De flesta som kommer till Sverige är ekonomiska flyktingar som kastar sitt pass, ljuger om sin ålder/identitet och har betalat en människosmugglare för att få komma just hit."
Jag tolkar det som att de flesta som kommer till Sverige har kastat sitt pass, ljuger som sin ålder och har betalat en människosmugglare. Antar att jag lite rigid i mitt tolkande, eftersom det inte var det du menade, antar jag.
Är väldigt stor skillnad på ifall det är A+B+C>X eller A*B*C>X. Tvivlar absolut inte på det första, var orimligheten att alla grejerna gällde de flesta flyktingarna jag tvivlade på - men tror jag missuppfattade dig.
Matte: StaTsvetare för böfveln! :D
Matte_Maiden
2010-09-29, 15:52
Matte: StaTsvetare för böfveln! :D
Jag är dötsdyslektiker!
snart dax och lägga ner riksdagen.
V kräver att få slippa SD – av arbetsmiljöskäl
BARNRUMPOR Först Björn von Sydow som inte vill bli vald till talman om han riskerar få röster från Sverigedemokraterna. Och precis när man trodde att man hört och läst allt…
Enligt magasinet Neo och Aftonbladets blogg Politikerkollen så vill varken Vänsterpartiets och Miljöpartiets riksdagsledamöter riskera att bli placerade i närheten av Sverigedemokraternas representanter i Riksdagen.
Vill slippa SD – av arbetsmiljöskäl
Vänsterpartiet vill inte ha Sverigedemokraterna som kansligrannar, och anger arbetsmiljöskäl för att slippa de oönskade kollegorna.
– Vissa i vår personal tycker att det känns obehagligt att dela kopiator med Sverigedemokraterna, säger Uje Brandelius på Vänsterpartiets pressjour till Neo.
Enligt uppgifter till Neo har även Miljöpartiet bett att få slippa Sverigedemokraterna som grannar, av samma skäl. Neo har sökt företrädare för Miljöpartiet, men av dem vi fått tag i kan ingen vare sig bekräfta eller dementera uppgiften.
PI tar sig för pannan, och springer genast iväg för att kolla kalendern – inte är det väl 1 april redan?
För inte kan väl folkvalda representanter till Sveriges Riksdag hålla denna dagisnivå?
http://politisktinkorrekt.info/2010/09/29/v-kraver-att-fa-slippa-sd-av-arbetsmiljoskal/
Herr Oberst
2010-09-29, 22:18
Coooodies
http://www.lambacher.com/josh/pics/pictures/coodies.jpg
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.