Visa fullständig version : Valdagstråden 2010
Detaljerade valresultatet per kommun heter på DN.se "supergrafik"
Hittar ej.
Currenthill
2010-09-19, 23:03
Så. Nyss hemkommen efter valvaka hos vänner. Min reflektioner:
Detaljerade valresultatet per kommun heter på DN.se "supergrafik"
Aftonbladet kontrar med att köra valvakan - inte bara live - utan SUPERLIVE!
Det gör dom flesta männen hårda oavsett nämnda kvinnans partitillhörighet.
Tänk bara om det kunde varit Mona istället...
Det verkar bli:
MP + M + FP + C + KD
10 random kommuner
Bjuv
Bromölla
Burlöv
Svedala
Landskrona
Trelleborg
Hässleholm
Svalöv
Tomelilla
Eslöv
Det verkar bli:
MP + M + FP + C + KD
Snälla, låt oss slippa Mp.
Jens.Andersson
2010-09-19, 23:06
Filippa Reinfeldt är så jävla snygg.
Hittar ej.
Är du bannad från deras förstasida?
Superbannad.
Ondskapelsen
2010-09-19, 23:07
Ja. Seriöst, wtf? Förstår heller inte hur Maria Bävernäve får så pass stort stöd bland väljare. Mer obstinat surkärring är svårt att hitta.
Tydligen finns det en minoritet i Sverige som är realister och röstar med sitt hjärta och sin själ istället för den allt för enkla plånboken.
Och alla er som snackar skit om Ohly.
Ni gör ju precis samma sak själva.
130kg finsk sisu
2010-09-19, 23:07
skulle vara intressant om man tog MP istället för KD. Man skulle få en mittregering och en stark vänster och konservativ opposition. Skulle kunna leda till intressanta debatter. Skulle vara intressant att se om KD skulle återgå till en värdekonservativ politik?
Filippa Reinfeldt är så jävla snygg.
http://farm3.static.flickr.com/2020/2098350784_dc92809b63.jpg
Tydligen finns det en minoritet i Sverige som är realister och röstar med sitt hjärta och sin själ istället för den allt för enkla plånboken.
Herregud. Jag förstår inte vad du menar ang. kommunisten heller.
Miniräzer
2010-09-19, 23:09
Kan det bli så att MP kommer in och KD åker ut i "Alliansen". De kommer ju över 50% i alla fall
Kan det bli så att MP kommer in och KD åker ut i "Alliansen". De kommer ju över 50% i alla fall
Varför skulle dom skicka ut KD?
Att kicka KD och ta in Mp skulle förmodligen ge ett mycket otrevligt resultat om 4 år.
Jens.Andersson
2010-09-19, 23:12
http://farm3.static.flickr.com/2020/2098350784_dc92809b63.jpg
Äh du tog ju den sämsta du kunde hitta på henne. Hon slår ju Ohlys flickvän
med hästlängder. Alla vet att snyggast flickvän får flest mandat i riksdagen.
Varför skulle KD åka ut? LAWL?
Du har rätt. Jag är både mytoman och leder ett parti med semikommunistiska böjelser. Fanken, vilken hycklare jag är.
Nu går Sverige mer framåt med Moderaterna och med kommande högkonjuktur kommer Sverige blomstra, men det måste gå ännu bättre genom att alla människor har det bra i Sverige...
Som sagt SD stärks när de ställs utanför
Miniräzer
2010-09-19, 23:15
Spännande *popcorn*
Du har rätt. Jag är både mytoman och leder ett parti med semikommunistiska böjelser. Fanken, vilken hycklare jag är.
Skärpning anbefalles!
Man bör inte uppmunta hjärta och själ utan logiskt tänkande och skeptiska resonemang runt fakta.
Som sagt SD stärks när de ställs utanför
Lok står när dom andra faller.
Ondskapelsen
2010-09-19, 23:20
Man bör inte uppmunta hjärta och själ utan logiskt tänkande och skeptiska resonemang runt fakta.
Hjärtat kommer alltid väga tyngst.
Detta är ett val som tynger mig, och de ord jag hör här på brädan svider extra.
Och det är inte SD som är problemet.
Lok står när dom andra faller.
Med tanke på hur mycket vissa Skånekommuner häcklats idag så borde Göteborg definitivt be om ursäkt för Lok
Centern är nog inte så pigga på att ta med MP. :)
Hjärtat kommer alltid väga tyngst.
Detta är ett val som tynger mig, och de ord jag hör här på brädan svider extra.
Och det är inte SD som är problemet.
Ja, att hjärtat väger tyngst för många är ett stort problem. Hjärtat har svårt att se koppling som "sänk skatt x => öka omsättning => mer pengar till välfärd än om man inte skulle sänkt skatt x". Nu är detta ett påhittat exempel men poängen kvarstår.
Eller låt oss säga de som följer hjärtat och röstar på Sverigedemokraterna eftersom de vill ha en Sverige utan segregering och mer pengar och respekt till de äldre?
Eller de som följde hjärtat och slogs för klasskampen i Kambodja...
Nu börjar jag spåra ur aningen men mer nörderi. Tänk så häftigt det vore med ett val som inte gick ut på
JAG HATAR RASISTER OCH ÄR MEST SOLIDARISK AV ALLA, ALLA ANDRA HATAR ALLA ANDRA.
NEJ NU ÄR VI DE ENDA SOM BRYR OSS OM ABRETARE OCH ASTRID I UMEÅ, TÄNK PÅ ASTRID!!!!!
Utan istället de var totalnördiga på siffror. Ärliga siffror. Det vore coolt.
Med tanke på hur mycket vissa Skånekommuner häcklats idag så borde Göteborg definitivt be om ursäkt för Lok
Be om ursäkt för LOK? Hur tänker du nu?
Vad är det för onsdagsröster det talas om?
en del av förtidsröster som inte räknats än tror jag.
Googlade lite och det sades att det brukar bli mellan 50-70k röster på onsdagen
en del av förtidsröster som inte räknats än tror jag.
Googlade lite och det sades att det brukar bli mellan 50-70k röster på onsdagen
Kan detta göra skillnad i mandaten?
Kan detta göra skillnad i mandaten?
Kanske om alla dessa röster är för alliansen. Men det är det såklart inte.
Hade ju inte varit fel med lite motvikt mot ljushuvudena från C som sitter i ministerposter idag...
IBrybugODSA
PixelMiner
2010-09-19, 23:34
De som förtidsröstar på lördag eller röstar på annan vallokal än sin egen på valdagen samt utlandsrösterna som inte hunnit komma hit innan idag räknas på onsdag.
Kanske om alla dessa röster är för alliansen. Men det är det såklart inte.
2-3 mandat måste vi fixa, PRONTO!
Hade ju inte varit fel med lite motvikt mot ljushuvudena från C som sitter i ministerposter idag...
[.yt]IBrybugODSA[/yt]
Är han för eller emot?
http://i51.tinypic.com/2w71k6g.gif
:)
http://i51.tinypic.com/2w71k6g.gif[/url]
http://www.cartoonstock.com/lowres/nki0037l.jpg
Herr Oberst
2010-09-19, 23:54
http://i51.tinypic.com/2w71k6g.gif
Fantastiskt :)
Internet jobbar snabbt
Härlig valseger för övrigt. Alliansen största minoritet och SD på hyfsat godkända 5,7%
Härlig valseger för övrigt. Alliansen största minoritet och SD på hyfsat godkända 5,7%Oja.
SD hade dock gärna fått nalla ett par procent till av de rödgröna dock.
young_george
2010-09-19, 23:58
http://www.newsmill.se/artikel/2010/09/17/hur-kunde-vi-v-lja-s-fel
Rolig gråt-ut-"debattartikel" efter valresultatet, skriven av vad som skulle misstänkas för en förståndshandikappad människa.
En googling på henne klargjorde att hon under 2005 ville förändra grundlagen för att göra det olagligt att säga "kineskläder":
http://www.aftonbladet.se/debatt/article330580.ab
http://www.newsmill.se/artikel/2010/09/17/hur-kunde-vi-v-lja-s-fel
Rolig gråt-ut-"debattartikel" efter valresultatet, skriven av vad som skulle misstänkas för en förståndshandikappad människa.
En googling på henne klargjorde att hon under 2005 ville förändra grundlagen för att göra det olagligt att säga "kineskläder":
http://www.aftonbladet.se/debatt/article330580.ab
Man blir bara arg.
Landström
2010-09-20, 00:09
Att Jimmie Åkesson kom till SVT i en Mercedes kändes helt logiskt.
Hur då?
Precis som att SUV-ägaren Peter Eriksson och "jag flyger varje vecka"-Maria Wetterstrand kom i en stor Bensinslukande stadsjeep.
Jens.Andersson
2010-09-20, 00:14
Hur då?
Mercedes är tyskt, Hitler var tysk och Jimmie Åkesson som vill minska invandringen
och förbättra integrationen är såklart en nazist och följare av Hitler. Förstår du väl?
Mercedes är tyskt, Hitler var tysk och Jimmie Åkesson som vill minska invandringen
och förbättra integrationen är såklart en nazist och följare av Hitler. Förstår du väl?Precis vad jag tänkte. Det kunde lika gärna ha lackerat ett hakkors på huven.
och förbättra integrationen är såklart en nazist och följare av Hitler. Förstår du väl?
Dåså.
Anton Fräs
2010-09-20, 00:22
Det gick ändå OK idag. Hade gärna sett SD ur riksdagen även om det känns orealistiskt, ej i vågmästarroll hade väl varit realistiskt och bäst i min mening.
Jösses vad jag hoppas MP säljer sig billigt. Deras miljöpolitik är lite.. Bakom.
Skrämmande najs! Visar på intelligens hos tränande individer!
Intelligens? Hoppas du har läst igenom så att du förstår vad SD innebär för Sverige. Ny Demokrati del två, fattas bara att Lasermannen gör comeback också. Skrämmande.
Haha, 9% för S och 19% för SD här på kolo hitills. Undrar hur kommentarerna i TV skulle sett ut som dessa resultat fanns där.
Potatiskillen
2010-09-20, 00:27
Så vad händer nu framöver med SD? Kommer Ohly att ta snacket med Jimmy eller tänker han fjanta sig igen?
Så vad händer nu framöver med SD? Kommer Ohly att ta snacket med Jimmy eller tänker han fjanta sig igen?
SD kommer sitta och trolla i riksdagen bara, vi har 4 år framöver där inga vettiga förändringar kommer ske alls p.g.a att de olika blocken bara kommer jävlas med varann
SD har ju sagt själv att de kommer rösta emot ALLT alliansen föreslår sålänge de inte för hjälp utav dem.
Landström
2010-09-20, 00:30
Precis som att SUV-ägaren Peter Eriksson och "jag flyger varje vecka"-Maria Wetterstrand kom i en stor Bensinslukande stadsjeep.
Nja, nazist tror jag inte att Åkesson är men hade jag fått gissa på vilken bil en ledare för ett extremhöger-parti väljer att åka i så hade just Mercedes stått högst upp bland gissningarna. Så därför kändes det... ja logiskt.
Att Peter Eriksson åker SUV känns dock däremot betydligt mer ologiskt.
Grattis till SD och M. Moderaterna ligger jäms med Socialdemokraterna som i det förflutna har legat runt 7 - 10 procentenheter ovanför. SD har gjort ett riktigt lyckat val.
Wetterstrands uttalade ovilja att samarbeta med M, smart eller barnsligt?
Viktor_Balck
2010-09-20, 01:17
Gick med rumskamraten och rev offentligt sönder mitt röstkort. Gillar inte den nuvarande blockpolitiken. Har aldrig sett så många förbannade pensionärer innan. :devil:
Hur många förbannade pensionärer har du sett innan och hur många var det nu?
Fett med cred förövrigt, kungen.
Grazzafukkinrazzi
2010-09-20, 01:29
Grattis till SD och M. Moderaterna ligger jäms med Socialdemokraterna som i det förflutna har legat runt 7 - 10 procentenheter ovanför. SD har gjort ett riktigt lyckat val.
Ohly's ovilja att ens befinna sig i samma rum som Åkesson, barnsligt eller barnsligt?
Ohly's ovilja att ens befinna sig i samma rum som Åkesson, barnsligt eller barnsligt?
Det var inte svar på min fråga.
Wille005
2010-09-20, 01:43
Pinsamt Sverige.
Carolinew
2010-09-20, 01:50
Ohly är ju bara så sjukt pinsam, men även de som står bakom hans agerande mot Åkesson idag. Tanken är ju att Sverige skall vara demokratiskt men ikväll liknade det hela mest en enda stor sandlåda där samtliga partier i de båda blocken tror sig ha rätten att trampa hur de vill på närmare en halv miljon svenskar som faktiskt röstade på SD.
Ohly är ju bara så sjukt pinsam, men även de som står bakom hans agerande mot Åkesson idag. Tanken är ju att Sverige skall vara demokratiskt men ikväll liknade det hela mest en enda stor sandlåda där samtliga partier i de båda blocken tror sig ha rätten att trampa hur de vill på närmare en halv miljon svenskar som faktiskt röstade på SD.
Men resterande partier har varit tydliga i hur de inte tänker samarbeta med SD, och SD har varit tydliga i hur de tänker utnyttja sin roll. Det är inga nyheter.
Inför valet fanns två block, och SD ingick inte i något av blocken. Det är majoriteten som bestämmer efter valet.
Ja vi får väl se hur detta ska gå, men att SD ska få vågmästarroll gör en lite orolig. Om MP (eller S kanske?) vägrar sammarbeta med Alliansen så måste man väl gå till SD. Man kan ju undra vad SD kommer kräva ska röstas igenom i gengäld.
Om alliansen i sin tur vägrar gå med på SDs krav, blir det i så fall nyval? För man kan väl inte ha en riksdag som inte kan rösta igenom några beslut.
Edit: Eller fungerar det att ha mindre än 50% och ändå rösta igenom förslag? Tror vi aldrig gick igenom det i skolan... :)
Ahh läste på lite nu. Så för att svara på min egen fråga så går det att bilda minoritetsregering, fast det kan uppstå problem. Så vi får väl se om det lyckas bli några samarbeten med MP. Men jag tror och hoppas att alliansen inte går med på MPs mest idiotiska förslag.
Enda fördelen jag ser är att SD-spammandet på Kolozzeum kanske äntligen tar slut nu.
supercharge
2010-09-20, 03:55
Haha ja det var en lite rolig anekdot. Med all sannolikhet helt utan tanke bakom, om inte annat för patraskets historiekunskap med all sannolikhet är något begränsad. Aftonbladet skulle säkert kunna göra ett nummer av det dock. "SD-ledarens hemliga hyllning till Hitler".
(Observera bilmärket)
http://cache.gawkerassets.com/assets/images/12/2010/06/500x_hitler-mercedes.jpg
Barnsligt, på ett envist sätt. Särskilt med tanke på att både hon och Peter E bara har ett år kvar som språkrör. MP har inte alla gräsrötter med sig i sitt (m)otstånd.
Om man får drömma lite: hon och Peter E går ihop med allianspartierna, eftersom de inser att prestigeförlusten blir minimal med bara ett år kvar som språkrör. MP får minst en ministerpost, samtidigt som SD tappar reellt inflytande.
Med ännu lite mer tur så har alliansen hakat av sig KD till nästa val, men istället tagit emot MP. Med en mandatperiod i ryggen så har de lärt sig vad realpolitik är, vilket gör deras politik i lite högre grad verklighetsförankrad.
Ack ja...
supercharge
2010-09-20, 04:10
Vi får väl se, Ohly har i ärlighetens namn inte några högre hästar att själv sitta på vilket visades tydligt i uppdrag gransknings program om vänstern som länkades till i en annan tråd. Ohlys uttalanden där är betydligt mer antidemokratiska och kontroversiella än vad SD lyckats med under hela valrörelsen.
Som alltid går det tydligen bra att föredra Castro framför Bush om man är snäll vänsterpartist och så blir man hängd om man yttrar något positivt om Pinochet (högerdiktator) trots att Castro med all sannolikhet mördat långt fler och kört hela landet i botten.
Detsamma gäller som bekant idioterna i SD som av någon underlig anledning ses som världens avskräde medan idioterna i vänsterpartiet kunde ingått i en regering om valresultatet varit något annorlunda. Jag tycker det är anmärkningsvärt.
Ja, dom skulle stått upp för sin övertygelse och cyklat. Eller ännu hellre gått. Vet ni hur mycket energi det går åt att tillverka en cykel?
Men det är lätt att ta ogenomtänkta beslut som påverkar andras ekonomi om man själv knappast tillhör de småbarnsfamiljer på landet där föräldrarna som inte har råd med ny bil får lägga allt mer pengar på att ta sig till jobbet och lägga allt mer pengar på elräkningen. El som för övrigt får tillverkas i ryska kolkraftverk och exporteras till Sverige sedan vi stängt ned alla kärnkraftverk helst över en natt.
Jag tycker att det är mycket skönt att SD kom in i riksdagen så att övriga partier tvingas prata integration och invandring, men jag hoppas verkligen inte att det blir på bekostnad av att MP få något att säga till om trots att Alliansen blev största minoritet. Det vore verkligen förjävligt.
Jösses vad jag hoppas MP säljer sig billigt. Deras miljöpolitik är lite.. Bakom.
Det kan vi nog tyvärr glömma. Snart kommer kärnkraftstoppet, kilometerskatt för lastbilstransporter och 2 spänn högre bensinskatt. Godnatt Sverige.
Det är för övrigt förståeligt att övriga partier bemöter SD's framgång i valet såsom de gör. Alltså pekar och skriker "rasister!". SD har fått väljaren från samtliga partier, och om man från de andra partierna behandlar SD som människor kan det ju legitimera partiets riktighet som ett parti. Det kan ju få till följd att övriga partier förlorar ännu mer väljare till SD nästa val. Väljarbasen är inget man vill dela med sig av från de etablerade partiernas sida, så det är lika bra att frysa ut SD direkt och klargöra att man är en hemsk människa om man röstar SD.
Lustigt nog säger de flesta utländska medier "Äntligen!" och SD's framgång, medan svenska medier kallar det en svart dag i politiken.
Lustigt nog säger de flesta utländska medier "Äntligen!"
Jasså?
Jasså?
Med ironins klang pga. att Sverige nu har det den svenska regeringen varit så stolta över att inte ha.
Förhoppningsvis blir det inte en brun sörja med Mp om så är fallet är det en röst på SD från mig nästa val.
bertbert
2010-09-20, 06:17
Tycker du att 330157 är närmare en halv miljon? Jag skulle nog kalla det drygt en kvarts miljon.
Att de etablerade partierna beter sig som de gör är logiskt och knappast oväntat. Förhoppningsvis tar de debatten med SD nu, hoppas jag.
Jag röstade inte på SD skulle gärna se en riskdag utan dem. Men jag kan inte låta bli att le lite när folk helt allvarligt liknar detta vid München 33. haha
jösses vad jag hoppas mp säljer sig billigt. Deras miljöpolitik är lite.. Bakom.
+1
Man får gratulera till alla som uppenbarligen är runt 18 år och nyligen fått möjlighet att rösta, nu skiter sig antagligen kärnkraftsutbyggnaden och borgarna kommer för evigt beskyllas för att ha "släpat in ett rasistiskt parti i riksdagen".
Man får gratulera till alla som uppenbarligen är runt 18 år och nyligen fått möjlighet att rösta, nu skiter sig antagligen kärnkraftsutbyggnaden och borgarna kommer för evigt beskyllas för att ha "släpat in ett rasistiskt parti i riksdagen".
Varför skulle borgarna lastas för hur svenska folket har röstat??
Blir en intressant situation, hörde gnäll från de rödgröna igår att de minsann aldrig skulle ha något att göra med SD, vare sig aktivt eller passivt. Samtidigt så kan de ju inte göra något för att stoppa alliansen, utan just stöd från SD....
Det regerande partiet får alltid skit av oppositionen, även för saker de inte kan styra över, det är faktiskt en av de få konstanta faktumen inom politiken :P
delta_mats
2010-09-20, 07:14
Behöver ens Alliansen söka stöd hos MP? De har ju fler mandat än de Rödgröna i alla fall. Risken att Rödgröna och SD skulle samarbeta är väl tämligen liten? SD:s politik ligger väl i så fall närmare Alliansens än de Rödgrönas.
Sen har ju båda blocken sig själv att skylla när SD kommer in i riksdagen. Hade de tagit invandringsfrågan på större allvar och lagt upp klara besked på hur det vill förbättra den skulle nog många valt att rösta annorlunda. Nu kanske risken finns att en eventuell förbättring av invandringspolitiken kommer förklaras av att SD tagit sig in i riksdagen och då får fortsatt stöd även i framtiden.
Behöver ens Alliansen söka stöd hos MP? De har ju fler mandat än de Rödgröna i alla fall. Risken att Rödgröna och SD skulle samarbeta är väl tämligen liten? SD:s politik ligger väl i så fall närmare Alliansens än de Rödgrönas.
Sen har ju båda blocken sig själv att skylla när SD kommer in i riksdagen. Hade de tagit invandringsfrågan på större allvar och lagt upp klara besked på hur det vill förbättra den skulle nog många valt att rösta annorlunda. Nu kanske risken finns att en eventuell förbättring av invandringspolitiken kommer förklaras av att SD tagit sig in i riksdagen och då får fortsatt stöd även i framtiden.
Tjaa, de drog ju exemplet igår angående utlandsstyrkornas vara / icke vara. Det ska snart tas ett beslut om det.
Alliansen röstar ja, Rödgröna nej, SD har sagt att de vill ta hem styrkorna, således blir det nej och alliansen "förlorar".
delta_mats
2010-09-20, 07:41
Tjaa, de drog ju exemplet igår angående utlandsstyrkornas vara / icke vara. Det ska snart tas ett beslut om det.
Alliansen röstar ja, Rödgröna nej, SD har sagt att de vill ta hem styrkorna, således blir det nej och alliansen "förlorar".
Fast det är väl en av de få frågor där Rödgröna och SD är överens. I alla fall vad jag fått intryck av.
Ignatius72
2010-09-20, 07:45
Fast det är väl en av de få frågor där Rödgröna och SD är överens. I alla fall vad jag fått intryck av.
Frågan är ju då om S, mp och kommunisterna vill fälla regeringen tillsammans med SD?
Nitrometan
2010-09-20, 07:53
Frågan är ju då om S, mp och kommunisterna vill fälla regeringen tillsammans med SD?
Ja... Intressant. När Ny Demokrati hamnade i ett liknande läge så la S ner sina röster för att de inte ville rösta med NyD.
Det här kan bli spännande.
Helt ok valresultat, jag är fortfarande lite kluven till om jag gillar att SD fick vågmästarrollen. Förhoppningsvis kan de övriga partierna inte ignorera invandrarfrågorna längre.
Folk kanske även får upp ögonen för att SD inte är ett rasistiskt parti, men det kommer nog dröja :D
Om man låter SD "flyta" så vetefan hur dom kommer resonera. Kommer de rösta med alliansen i alla frågor utom integrationspolitik då eller? I de frågorna så bör väl de rödgröna hellre ta rygg på alliansen. *shrug*
delta_mats
2010-09-20, 07:54
Det skulle vara riktigt lustigt efter att det spytt så mycket galla över SD. Tror det blir en minoritetsregering utan stöd från MP eller SD.
Glöm inte månas
aldrig aldrig aldrig...
Hade varit kul om M gått om S som största parti men verkar inte bli så längre. Stämmer det att högeralliansen brukar få många röster i slutet då storstädernas röster brukar komma sist då det är många som bor där? Och det traditionellt sett är mycket högerfolk där.
Om man skulle räkna in de som stödröstat på KD kan de nog kanske vara det.
Ha ha, det första som slog mig var Leif "Loket" Olsson :naughty:
Det var nog inte riktigt så många. 330157 st enligt http://www.val.se/val/val2010/valnatt/R/rike/index.html
Barnsligt, på ett envist sätt. Särskilt med tanke på att både hon och Peter E bara har ett år kvar som språkrör. MP har inte alla gräsrötter med sig i sitt (m)otstånd.
Om man får drömma lite: hon och Peter E går ihop med allianspartierna, eftersom de inser att prestigeförlusten blir minimal med bara ett år kvar som språkrör. MP får minst en ministerpost, samtidigt som SD tappar reellt inflytande.
Med ännu lite mer tur så har alliansen hakat av sig KD till nästa val, men istället tagit emot MP. Med en mandatperiod i ryggen så har de lärt sig vad realpolitik är, vilket gör deras politik i lite högre grad verklighetsförankrad.
Ack ja...
Ja, de har ju större inflytande i opposition. Antar att de vill förändra Sverige?
Det kan vi nog tyvärr glömma. Snart kommer kärnkraftstoppet, kilometerskatt för lastbilstransporter och 2 spänn högre bensinskatt. Godnatt Sverige.
Dags att binda elpriset?
V har ju redan börjat skylla på att det är alliansens politik som gjort det. Snart börjar aftonpravdan att basunera ut det. :naughty:
supercharge
2010-09-20, 08:18
Det skulle vara riktigt lustigt efter att det spytt så mycket galla över SD. Tror det blir en minoritetsregering utan stöd från MP eller SD.
Man förvånas inte över någonting. Jag skulle inte bli förvånad om man hör:
"Vi gillar det inte men var tvungna att fälla regeringen för Sveriges skull".
Precis!
Och som Mona hela tiden basunerat ut så kommer hon aldrig jobba med SD, rimligen borde ju rödgröna göra det hedervärda, lägga ner sina röster och respektera svenska folkets vilja, att Alliansen ska bestämma. Därigenom så får ju Alliansen igenom alla sina förslag och kan fortsätta styra.
Nitrometan
2010-09-20, 08:26
Hmmm. I Finland har de många gånger haft samlingsregeringar.
Kanske läge att prova det nu?
Nitrometan
2010-09-20, 08:27
Och som Mona hela tiden basunerat ut så kommer hon aldrig jobba med SD,
Tja, hon sa ju att hon aldrig, aldrig, aldrig skulle bli partiledare.
Göran Persson sa nej, nej, nej när de frågade om han ville bli partiledare.
Vem vet?
Ioförsig, Mona är ju inte direkt en hedersknyffel, men att ta stöd av SD för att sänka det block som Sverige röstat fram som det största känns ju väl magstarkt.
Ioförsig, Mona är ju inte direkt en hedersknyffel, men att ta stöd av SD för att sänka det block som Sverige röstat fram som det största känns ju väl magstarkt.
Underskatta aldrig en fifflare;)
Tja, hon sa ju att hon aldrig, aldrig, aldrig skulle bli partiledare.
Göran Persson sa nej, nej, nej när de frågade om han ville bli partiledare.
Vem vet?
Synd att Persson var en bra partiledare och Mona är en katastrof.
Nästan så jag hoppas på det scenariot. Vad kul rubriker vi skulle få hos media:naughty:
Ignatius72
2010-09-20, 08:41
Synd att Persson var en bra partiledare och Mona är en katastrof.
Persson var ett bättre dragplåster. men samma Persson var ett sänkte 2006 och politiken han förde blev också passé. Han hade dock, kanske, kunnat dundra på och fintat över tillräckligt många gråsossar om han lett S nu.
pragmatist
2010-09-20, 08:43
Det finns hyggliga möjligheter för alliansen att regera vidare på egen hand och söka stöd i enskilda frågor med hoppande majoriteter i riksdagen. Man kommer utan vidare få igenom sin budget, vilket är huvudsaken. I övriga frågor får man kohandla med antingen (mp) och (s). Man får trots allt minnas att minoritetsregeringar har varit vanliga i Sveriges politiska historia.
En annan möjlighet är att alliansen och de rödgröna tillsammans startar en anti-SD-grupp med 20 personer som alltid röstar tvärtemot (sd), vilket skulle eliminera deras parlamentariska inflytande. Risken är dock överhängande att ett sådant beteende skulle leda till kraftigt ökat stöd för (sd) på längre sikt.
D Andersson
2010-09-20, 08:45
Alliansen och socialdemokraterna röstar ja, vänstern och miljöpartiet nej, SD har sagt att de vill ta hem styrkorna, således blir det ja och melonerna "förlorar".
Rättade lite.
pragmatist
2010-09-20, 08:50
Den mest intressanta frågan är kanske vad (s) gör, om de känner sig bundna av valmanifestet och samarbetet med (v) eller inte. Problemet är att de har argumenterat för (v):s linje i t.ex. Afghanistanfrågan och inte bara kan byta fot hur som helt utan att framstå som ohederliga.
Ignatius72
2010-09-20, 08:53
Den mest intressanta frågan är kanske vad (s) gör, om de känner sig bundna av valmanifestet och samarbetet med (v) eller inte. Problemet är att de har argumenterat för (v):s linje i t.ex. Afghanistanfrågan och inte bara kan byta fot hur som helt utan att framstå som ohederliga.
å andra sidan har de bytt fot helt utan att skämmas när det gäller tex skattefrågan. Ohly kommer ändå inte kunna hålla sig i schack och kommer nog spela ut sig själv på ett sätt att S inte behöver göra något aktivt val.
Potatiskillen
2010-09-20, 08:54
Roligt nog är det sjukt många som har beklagat sig på FB över valresultatet.
Har ni läst att somliga skall tydligen klä sig svarta idag pga det här.
Som jag har sagt förut åt somliga människor, om inte SD är lösningen, vem har det isåfall?
Potatiskillen
2010-09-20, 08:56
Det finns hyggliga möjligheter för alliansen att regera vidare på egen hand och söka stöd i enskilda frågor med hoppande majoriteter i riksdagen. Man kommer utan vidare få igenom sin budget, vilket är huvudsaken. I övriga frågor får man kohandla med antingen (mp) och (s). Man får trots allt minnas att minoritetsregeringar har varit vanliga i Sveriges politiska historia.
En annan möjlighet är att alliansen och de rödgröna tillsammans startar en anti-SD-grupp med 20 personer som alltid röstar tvärtemot (sd), vilket skulle eliminera deras parlamentariska inflytande. Risken är dock överhängande att ett sådant beteende skulle leda till kraftigt ökat stöd för (sd) på längre sikt.
Precis, de som svenska politiker glömmer är att media utanför Sverige lär ta upp det här som Danmark/Belgien/Nederländerna/Frankrike.
Det man kan fråga sig nu är, kommer SD att sitta igen år 2014? Hur många röster kommer de att få då?
D Andersson
2010-09-20, 08:57
Jobbskatteavdraget - "pensionärsskatten" - sänkt restaurangmoms - bort med rut - behåll och utöka rot o.s.v. Det är verkligen inget nytt. Och det var inte länge sedan Sahlin var i Afghanistan och underströk hur viktigt det var att soldaterna skulle vara kvar, för att en tid senare komma med ett gemensamt rödgrönt utspel om att soldaterna ska hem, så deras hederlighet är redan borta.
Vi får väl se, Ohly har i ärlighetens namn inte några högre hästar att själv sitta på vilket visades tydligt i uppdrag gransknings program om vänstern som länkades till i en annan tråd. Ohlys uttalanden där är betydligt mer antidemokratiska och kontroversiella än vad SD lyckats med under hela valrörelsen.
Som alltid går det tydligen bra att föredra Castro framför Bush om man är snäll vänsterpartist och så blir man hängd om man yttrar något positivt om Pinochet (högerdiktator) trots att Castro med all sannolikhet mördat långt fler och kört hela landet i botten.
Detsamma gäller som bekant idioterna i SD som av någon underlig anledning ses som världens avskräde medan idioterna i vänsterpartiet kunde ingått i en regering om valresultatet varit något annorlunda. Jag tycker det är anmärkningsvärt.
Mycket anmärkningsvärt, men många saknar kunskaper om kommunismen idag. Jag kan se på min umgängeskrets, Gulag vet folk inte vad det är *slap*
äntligen så kanske svenska folket får reda på kostnaderna.
ungefär som och köpa en bil med du får inte reda på vad den kostar det bara dras från kontot.vem skulle köpa det?
nu skiter sig antagligen kärnkraftsutbyggnaden
Är det viktigt att beslut kring den sker under den här mandatperioden?
Det ord som kommer upp i mitt huvud är projicering. Undrar just SD's väljare placerar sig i den statistik de använder för att kräva tuffare tag mot vad de kallar samhällets parasiter.
Är det så att samhällsbärarna och de laglydiga återfinns i SD? Hur ser det ut på Kolozzeum?
bertbert
2010-09-20, 10:11
Det ord som kommer upp i mitt huvud är projicering. Undrar just SD's väljare placerar sig i den statistik de använder för att kräva tuffare tag mot vad de kallar samhällets parasiter.
Är det så att samhällsbärarna och de laglydiga återfinns i SD? Hur ser det ut på Kolozzeum?
Mycket relevant fråga. För egen del är jag så moderat, och jag är minsann inte rädd att förlora mitt jobb till någon invandrare. Det är nog inte en alltför fräck gissning att säga att det finns en stor andel arbetslösa, eller på arbetsmarknaden utsatta, bland de som rösta SD.
Jag är tillhörig Svedala kommun. Till kommunfullmäktige fick SD 16,2% av rösterna om jag inte minns fel!!!! En extremt hög siffra, och jag undrar faktiskt vad som gått snett i kommunen. Många måste vara extremt missnöjda.
Nitrometan
2010-09-20, 10:14
FI fick 8,9% i kommunfullmäktige i Simrishamn! Yay! Go Gudrun!
Tredje största parti.
http://www.val.se/val/val2010/valnatt/K/kommun/12/91/index.html
Har ni läst att somliga skall tydligen klä sig svarta idag pga det här.
För att sörja att Alliansen inte fick egen majoritet? =)
Mycket relevant fråga. För egen del är jag så moderat, och jag är minsann inte rädd att förlora mitt jobb till någon invandrare. Det är nog inte en alltför fräck gissning att säga att det finns en stor andel arbetslösa, eller på arbetsmarknaden utsatta, bland de som rösta SD.
Jag är tillhörig Svedala kommun. Till kommunfullmäktige fick SD 16,2% av rösterna om jag inte minns fel!!!! En extremt hög siffra, och jag undrar faktiskt vad som gått snett i kommunen. Många måste vara extremt missnöjda.
Det kanske är de som är längst ner på stegen som drabbas hårdast av det som så många säger bara är lite problem med integrationen. Det finns vissa saker som man nog kan säga är ett faktum och det är att det kostar ganska mycket pengar samt medför vissa problem, framför allt koncentrerat till vissa områden.
Jag antar att det är lite som när någon hipster i Stockholms innerstad har massor av åsikter om hur renar och vargar bör få finnas överallt i Norrland. På liknande sätt sitter någon vänsterpartist i Västerbotten och säger att människor i problemområden skall sluta vara så rasistiska och vara lite solidariska istället.
Jag hoppas det blir bästa möjliga resultat med SD som vågmästare; en kompromiss med alliansen. Alliansen skulle t.ex. kunna gå med på rimliga krav på folk som vill flytta till Sverige, skärpta straff och minskat bistånd. Som tack kan SD hålla sig ur vägen.
Tyvär tror jag det kommer bli kohandel med bakåtsträvande trädkramare istället.
JimmyJoe
2010-09-20, 10:38
Vilket tragiskt jävla val.
bertbert
2010-09-20, 10:40
Jag hoppas det blir bästa möjliga resultat med SD som vågmästare; en kompromiss med alliansen. Alliansen skulle t.ex. kunna gå med på rimliga krav på folk som vill flytta till Sverige, skärpta straff och minskat bistånd. Som tack kan SD hålla sig ur vägen.
Detta är ju förstås vad man hoppas på. Men ingen i alliansen har tagit debatten (mer än FP i någon mån) och de flesta partier har redan målat in sig i ett hörn med att man vill frysa ut SD.
Jag förstår inte det farliga i att prata med dem? Att partiet har en minst sagt grumlig bakgrund är det ingen som ifrågasätter, men det är aktuella förslag man ska fatta beslut om, inget annat. Tar man debatten kan även SDs fantasisiffror om vad invandring kostar skjutas sönder i sina beståndsdelar.
Tyvär tror jag det kommer bli kohandel med bakåtsträvande trädkramare istället.
Yep yep.
bertbert
2010-09-20, 10:43
Det kanske är de som är längst ner på stegen som drabbas hårdast av det som så många säger bara är lite problem med integrationen. Det finns vissa saker som man nog kan säga är ett faktum och det är att det kostar ganska mycket pengar samt medför vissa problem, framför allt koncentrerat till vissa områden.
Visst är det så.
"Invandrarna tar våra jobb!" är dock inget som hörts i debatten(tack och lov), så jag undrar hur stor del av SD's väljare kommer från den kategorin.
En stor del av väljarna är nog folk som ser ett problem, målar fan på väggen och ser SD som lösningen. Något som också underlättats av struts-taktiken från de andra partierna.
bertbert
2010-09-20, 10:45
"Invandrarna tar våra jobb!" är dock inget som hörts i debatten(tack och lov), så jag undrar hur stor del av SD's väljare kommer från den kategorin.
En stor del av väljarna är nog folk som ser ett problem, målar fan på väggen och ser SD som lösningen. Något som också underlättats av struts-taktiken från de andra partierna.
Det kan å andra sidan vara stor skillnad på den retorik som partiet använder och det resonemang som den aktuella väljaren för.
Mitt intryck av SD:s argumentation är väl snarast "invandrarna tar allt".
SD kommer inte att bli vågmästare i de frågor de driver, tex minska invandringen med 90%, eftersom att det i dessa frågor finns en majoritet bland de andra partierna. Budgeten måste de rödgröna göra upp med SD för att stoppa alliansens budgetförslag, vilket inte känns troligt. SD kan agera vågmästare i ett fåtal mindre frågor, men inte mer än så. Afganistanfrågan är den fråga de rödgröna kan göra upp med SD eftersom att de har likartade åsikter, vilket inte påverkar Sverige men påverkar säkerhet för Afganistanska folket i negativ riktning.
I övrigt är det enda resultat som kommer ur inröstningen av SD en marginell ökning av osäkerheten som utländska investerare känner och med detta möjligen svagare krona och högre ränta. Invandringspolitiken kommer inte att påverkas av SD. Grattis SD-röstare! *rolleyes*
Kul att Alliansen blev större än de Rödgröna. Tråkigt att SD kom in och att V får stanna kvar i riksdagen. Tycker också att det är sorgligt att ett parti som samarbetar med V kan bli Sveriges största. Speciellt med en sådan inkompetent partiledare.
shadowfire
2010-09-20, 10:54
SD kommer inte att bli vågmästare i de frågor de driver, tex minska invandringen med 90%, eftersom att det i dessa frågor finns en majoritet bland de andra partierna. Budgeten måste de rödgröna göra upp med SD för att stoppa alliansens budgetförslag, vilket inte känns troligt. SD kan agera vågmästare i ett fåtal mindre frågor, men inte mer än så. Afganistanfrågan är den fråga de rödgröna kan göra upp med SD eftersom att de har likartade åsikter, vilket inte påverkar Sverige men påverkar säkerhet för Afganistanska folket i negativ riktning.
I övrigt är det enda resultat som kommer ur inröstningen av SD en marginell ökning av osäkerheten som utländska investerare känner och med detta möjligen svagare krona och högre ränta. Invandringspolitiken kommer inte att påverkas av SD. Grattis SD-röstare! *rolleyes*
Jag får erkänna att jag är sjukt dålig på hur arbetet i riksdagen fungerar, men exakt vad kan hända nu när SD är inne? Exakt hur påverkar vågmästarrollen, 20 platser känns ju inte överdrivet stort ändå. Kan de t.ex. lyckas få igenom något av de invandrarfientliga förslag de har? Hur påverkas det i kommuner mm, jag tänker på t.ex. landskrona, malmö/rosengård mfl?
delta_mats
2010-09-20, 10:55
Jag är inte så säker på det. De rödgrönas politik var ju den som skulle gynna de utsatta och arbetslösa mest trots allt. Men visst drar SD till sig en del skumt folk. Tror dock att majoriteten av de som röstade SD det här valet hellre röstat på något annat parti som vågat lyfta invandringsfrågan, visa problemen men även kommit med "lösningar". Grejen är den att folk blir förbannade när sittande riksdagspartier fryser ut och ägnar sig åt pajkastning mot SD. Vi lever i en demokrati och folket röstar som dom vill. Det är upp till partierna att rätta sig efter vad folket önskar och inte tvärtom. Fattar dom inte det får dom ju skylla sig själva. Nu har det skett och frågan är hur man blir av med SD. Fortsätter invandringspolitiken vara dålig kommer stödet för SD att växa, och blir den bättre kanske SD rentav kommer få cred för det istället. Känns som att det är lite sent att agera mot SD nu, det skulle gjorts bättre tidigare. Fattar inte hur de kunde misslyckas med en så simpel grej.
Hade rådande partier tagit sitt ansvar och tänkt till lite längre än vad näsan räcker så hade troligen inte ens SD kommit in i riksdagen, och nu så kommer dom säkert vara så korkade att man stärker SD in till nästa val.
Jag la min röst på SD för att förhoppningsvis få slippa dom framöver... att nåt gammalt anrikt parti faktiskt tänker till 1 sekund hur allting håller på att utvecklas
Det kan å andra sidan vara stor skillnad på den retorik som partiet använder och det resonemang som den aktuella väljaren för.
Absolut, och det är inget ovanligt argument bland mer främlingsfientliga människor. Jag har dock aldrig stött på det just när det handlar om SD, varken i deras retorik eller från folk som röstar på dem. Fast det kan ju vara så enkelt att de främst fastnat vid den nuvarande retoriken och att den där formen av dumheter kommer dyka upp senare.
delta_mats
2010-09-20, 11:00
Jag får erkänna att jag är sjukt dålig på hur arbetet i riksdagen fungerar, men exakt vad kan hända nu när SD är inne? Exakt hur påverkar vågmästarrollen, 20 platser känns ju inte överdrivet stort ändå. Kan de t.ex. lyckas få igenom något av de invandrarfientliga förslag de har? Hur påverkas det i kommuner mm, jag tänker på t.ex. landskrona, malmö/rosengård mfl?
SD kan inte driva igenom någonting. Alliansen har fler mandat än rödgröna och kan därför rösta igenom sina förslag. Om SD däremot sållar sig till de rödgröna så får de tillsammans fler mandat än Alliansen. Då kan Alliansens förslag röstas ner. Detta kräver ju dock att samtliga rödgröna partier plus SD samarbetar med varandra, det är inte troligt.
3,2% fick de här. :D
Tyvär gick soussarna fram 3,4%. Nu kan de fortsätta bygga rondeller, idrottsplatser och badhus...
shadowfire
2010-09-20, 11:06
SD kan inte driva igenom någonting. Alliansen har fler mandat än rödgröna och kan därför rösta igenom sina förslag. Om SD däremot sållar sig till de rödgröna så får de tillsammans fler mandat än Alliansen. Då kan Alliansens förslag röstas ner. Detta kräver ju dock att samtliga rödgröna partier plus SD samarbetar med varandra, det är inte troligt.
Nej precis, det var ungefär så jag har fattat det. Det enda SD kan göra är att skapa kaos, men de kan fortfarande inte få igenom några av sina egna förslag så länge båda blocken är emot dem. Om de nu inte börjar kohandla såklart.
Herr Oberst
2010-09-20, 11:06
Mitt intryck av SD:s argumentation är väl snarast "invandrarna tar allt".
Tar å tar.
De som kommer hit är väl inte dummare än att de nyttjar det generösa välfärdssystem som finns. Sverige är landet där vem som helst kan bo fint, äta sig mätt var dag och köpa sig en egen bil, detta till priset av minimalt engagemang.
Det bästa vore såklart att på allvar börja skära i välfärden. Då hade invandringsfråga löst sig själv till slut
Detta är ju förstås vad man hoppas på. Men ingen i alliansen har tagit debatten (mer än FP i någon mån) och de flesta partier har redan målat in sig i ett hörn med att man vill frysa ut SD.
Jag förstår inte det farliga i att prata med dem? Att partiet har en minst sagt grumlig bakgrund är det ingen som ifrågasätter, men det är aktuella förslag man ska fatta beslut om, inget annat. Tar man debatten kan även SDs fantasisiffror om vad invandring kostar skjutas sönder i sina beståndsdelar.
Dessutom är det den taktiken som gett SD så många väljare. Om man istället presenterat ett vettigt och tydligt alternativ till SD's politik hade det förmodligen sett väldigt annorlunda ut. Nu har man istället varit rädda för rasist-stämpeln så man förnekar allt och har låtsats att de knappt existerar.
Nä, så farligt kan det ju inte vara att sätta sig ned och snacka lite med Jimmy-boy. Man behöver ju inte gå med på tokigheter som att stoppa 90% av invandringen bara för det. Däremot borde man kunna komma överens på vissa punkter, och där de är helt ute och cyklar kan man skjuta ned dem - precis som du säger.
delta_mats
2010-09-20, 11:11
3,2% fick de här. :D
Tyvär gick soussarna fram 3,4%. Nu kan de fortsätta bygga rondeller, idrottsplatser och badhus...
Ja vad är grejen med soussar och rondeller? Ploppar upp nya rondeller i Umeå titt som tätt.
Nej precis, det var ungefär så jag har fattat det. Det enda SD kan göra är att skapa kaos, men de kan fortfarande inte få igenom några av sina egna förslag så länge båda blocken är emot dem. Om de nu inte börjar kohandla såklart.
SD skulle teoretiskt kunna rösta som de rödgröna och skapa "kaos" för Alliansen. Jag har dock fått intrycket att SD:s politik ligger betydligt närmare Alliansens än den rödgrönas, endast ett fåtal frågor delar de med rödgröna men i dom flesta är dom ljusår ifrån varandra.
Tar å tar.
De som kommer hit är väl inte dummare än att de nyttjar det generösa välfärdssystem som finns. Sverige är landet där vem som helst kan bo fint, äta sig mätt var dag och köpa sig en egen bil, detta till priset av minimalt engagemang.
Det bästa vore såklart att på allvar börja skära i välfärden. Då hade invandringsfråga löst sig själv till slut
Tyvär står nog det förslaget väldigt högt på listan över hur man begår politiskt självmord i Sverige.
"Josatteh, vi tänkte börja med att avveckla välfärdssystemet..."
Men jag håller med. Ett mindre generöst "välfärdssystem" hade löst många problem, helt utan att behöva stänga ute invandrare. SD är dock för soussiga för att vilja det.
Ja vad är grejen med soussar och rondeller? Ploppar upp nya rondeller i Umeå titt som tätt.
Rondeller, krångliga refuger, farthinder och kameror verkar göra soussarna varma i brallan. Vägarna här är snart oframkomliga, och det har börjat bli allt mer köer på mornarna och eftermiddagarna. Detta trots att trafiken tidigare flutit på bra och säkert.
Fascinerande, och inte lite irriterande.
Herr Oberst
2010-09-20, 11:20
Tyvär står nog det förslaget väldigt högt på listan över hur man begår politiskt självmord i Sverige.
"Josatteh, vi tänkte börja med att avveckla välfärdssystemet..."
Men jag håller med. Ett mindre generöst "välfärdssystem" hade löst många problem, helt utan att behöva stänga ute invandrare. SD är dock för soussiga för att vilja det.
Finns nog en del som önskar det både i FP och M-leden. Men som du säger så är det en helt omöjlig fråga att ta upp.
Jag hade önskat att SD mer siktat på den inriktningen, kombinerat med lite svidande kritik mot den icke demokratiska religionen Islam. Det hade känts mer rätt
Miniräzer
2010-09-20, 11:30
SD kommer att få en väldigt stor makt i riksdagen som vågmästare, man kan enkelt säga att i alla frågor som vänster och höger blocken är oense i blir det SD som avgör. Så om blocken tycker olika i 50% av frågor det ska röstas om, så bestämmer SD över 50% av frågorna i riksdagen.
Jag förstår inte hur man ens kan komma att kunna presentera en budget om man inte vet att man kan ta de beslut som krävs för att följa den?
Det klokaste måste ändock var att högerblocken sväljer sin stolthet och utarbeta en kompromiss med SD.
SD kommer att få en väldigt stor makt i riksdagen som vågmästare, man kan enkelt säga att i alla frågor som vänster och höger blocken är oense i blir det SD som avgör. Så om blocken tycker olika i 50% av frågor det ska röstas om, så bestämmer SD över 50% av frågorna i riksdagen.
Jag förstår inte hur man ens kan komma att kunna presentera en budget om man inte vet att man kan ta de beslut som krävs för att följa den?
Det klokaste måste ändock var att högerblocken sväljer sin stolthet och utarbeta en kompromiss med SD.
varför tror du att det handlar om någon sorts stolthet? Att göra som du säger kommer nog bli ett dåligt resultat i längden.
Miniräzer
2010-09-20, 11:32
Hur kan alliansen rösta igenom sina förslag utan majoritet?
Miniräzer
2010-09-20, 11:42
Hur kan alliansen rösta igenom sina förslag utan majoritet?
Nej de kan de inte. De måste söka stöd i sina frågor hos något annat parti.
bertbert
2010-09-20, 12:05
Nu har det skett och frågan är hur man blir av med SD. Fortsätter invandringspolitiken vara dålig kommer stödet för SD att växa, och blir den bättre kanske SD rentav kommer få cred för det istället. Känns som att det är lite sent att agera mot SD nu, det skulle gjorts bättre tidigare. Fattar inte hur de kunde misslyckas med en så simpel grej.
Håller med fullt ut.
bertbert
2010-09-20, 12:07
Jahapp, det tog ju lång tid...
http://www.svd.se/nyheter/politik/valet2010/miljopartiet-oppnar-for-samtal_5365087.svd
Jag lät min dotter (2 år 10 månader) bestämma, så det blev (c). Känns helt ok nu när de tillfrisknat i kärnkraftsfrågan.Din dotter är mycket smart! Undrar vad jag röstade på :MrT:
De flesta Socialdemokrater är av den äldre generationen de hänger helt enkelt inte på internet i samma utsträckning det syns tydligt i alla polls i t.ex. aftonbladet.Fast de flesta förstagångsväljare röstade rödgrönt. Jag tror främst det handlar om kön här.
Fick just reda på att mamma röstade (v) och pappa (pp). Det blir jävlar inget julkort i år.:laugh:
Chrillee
2010-09-20, 12:31
Shit, SD 2'a mest populära partiet på Kolo. Kolo numero uno naziforum. :) :(
I min stad blev SD det 3'e största partiet i all fall, inte så oväntat i e-tuna iofs...
Är det bara jag som blir förbannad av att SD stämplas som ett högerextremt parti i utländska media?
Det är sosseextremt, om något.
Grästorp imponerar på resten av landet och ger Nationalsocialistisk front ett mandat. Kan det månne bero på generationer av syskongifte? Någon rimlig förklaring torde finnas.
Att sedan närmare sex procent öppet står för att vara rasister är skamligt. Unga män utan jobb och utbildning borde uppenbarligen fråntas rätten att rösta då de ensamma står för de mesta som är fel i samhället.
Ett självständigt Norrland har aldrig varit så lockande som nu.
Kan man se vad enskilda "övriga" partier fick i riksdagsvalet? Jag vill se hur mycket tex PP och FI fick.
pragmatist
2010-09-20, 12:43
Nej de kan de inte. De måste söka stöd i sina frågor hos något annat parti.
Det räcker om ett av de fyra oppositionspartierna lägger ner sina röster för att alliansens alternativ ska vinna. Så något aktivt stöd krävs inte.
Och budgeten följer speciella röstningsregler, för att rösta ner regeringens budget måste oppositionen själva enas om ett motförslag. Man kan alltså inte bara rösta nej till budgetpropositionen utan att samtidigt rösta ja till en annan, och de rödgröna lär inte kunna enas med sd om en sådan budget. Alltså sitter regeringen ganska säker i just den frågan.
Nitrometan
2010-09-20, 12:45
Är det bara jag som blir förbannad av att SD stämplas som ett högerextremt parti i utländska media?
Även svenska media brukar väl kalla dem för höger?
De flesta populistiska rasistpartier brukar väl vara/kallas höger(extrema) i media?
Nitrometan
2010-09-20, 12:48
Kan man se vad enskilda "övriga" partier fick i riksdagsvalet? Jag vill se hur mycket tex PP och FI fick.
Du får nog vänta tills alla röster är färdigräknade och kontrollräknade. Nästa vecka kanske?
Valmyndigheten brukar ha bra statistik på alla möjliga siffror.
Det är inte varje dag stevebc lirar loss på saxen på sd:s valvaka, en valvaka som under/innan talet mest låter som ett högstadie-disco/fotbollsmatch.Jag vet inte hur jag mådde igår, men jag trodde det var Moderaternas valvaka som hade den som låt, så jag var mest glad av att få sitta och bidra till god stämning. Men det här var ju inte så kul att höra nu i efterhand.
Även svenska media brukar väl kalla dem för höger?
De flesta populistiska rasistpartier brukar väl vara/kallas höger(extrema) i media?Jo, man hör det ibland. Men det framgår i Sverige att både högern och vänstern tar avstånd från partiet, samt att det är många gamla ärkesoussar som röstar på SD. När utländska bekanta frågar mig om hur extremhögern kunde gå så långt, och jag samtidigt svarar att jag röstade på högern, låter det som att jag är mer sympatisk gentemot SD än vad jag egentligen är. SD fick väl lika många röster från både högern och vänstern?
Jag gillar verkligen inte benämningen. Den smutsar ner högern. Kalla det nationalistiskt/främlingsfientligt för all del, men inte högerextremt.
Pendelous
2010-09-20, 12:52
I valet till kommunfullmäktige i Fagersta fick Vänsterpartiet 56,0 procent och vid förra valet 58,4 procent.
kommunistställe med andra ord!
Grästorp imponerar på resten av landet och ger Nationalsocialistisk front ett mandat. Kan det månne bero på generationer av syskongifte? Någon rimlig förklaring torde finnas.
Att sedan närmare sex procent öppet står för att vara rasister är skamligt. Unga män utan jobb och utbildning borde uppenbarligen fråntas rätten att rösta då de ensamma står för de mesta som är fel i samhället.
Ett självständigt Norrland har aldrig varit så lockande som nu.
Vad skiljer din uppdelning av människor från deras? Du delar ju upp personer i grupper som är olika mycket värda precis som ND gör.
I valet till kommunfullmäktige i Fagersta fick Vänsterpartiet 56,0 procent och vid förra valet 58,4 procent.
Tydligen är det en yberpopulär lokal snubbe som driver sitt eget V där. Typ en egen variant av det som passar lite fler. E vad jag hört på fikat iaf :)
_slipknot1_
2010-09-20, 13:06
Fast de flesta förstagångsväljare röstade rödgrönt. Jag tror främst det handlar om kön här.
Japp men de är en mindre väljargrupp än de i medelåldern. Dessutom röstar en större del på MP och inte S jämfört med det totala antalet. Men du har helt rätt ang. kön då fler tjejer går efter känsloargument.
bertbert
2010-09-20, 13:11
Jo, man hör det ibland. Men det framgår i Sverige att både högern och vänstern tar avstånd från partiet, samt att det är många gamla ärkesoussar som röstar på SD. När utländska bekanta frågar mig om hur extremhögern kunde gå så långt, och jag samtidigt svarar att jag röstade på högern, låter det som att jag är mer sympatisk gentemot SD än vad jag egentligen är. SD fick väl lika många röster från både högern och vänstern?
Jag gillar verkligen inte benämningen. Den smutsar ner högern. Kalla det nationalistiskt/främlingsfientligt för all del, men inte högerextremt.
Men det heter så. SD är extremhöger. Kanske i något mindre utsträckning än diverse nassar och fascister. Precis som att kommunister osv är extremvänster.
Minns även att hela den politiska skalan är tämligen vänstervriden med internationella mått mätt.
Jasså?
Ja? De är glada över att Sverige sällar sig till skaran som har ett "främlingsfientligt" parti i riksdagen.
Sd kan ju i och för sig hota något av blocken med att konsekvent rösta emot deras förslag om de inte får till stånd ett samarbete och del i regeringen. De andra blocken kan ju inte styra hur Sd's ledamöter väljer att rösta.
Jens.Andersson
2010-09-20, 13:19
Men det heter så. SD är extremhöger.
Vad är det som gör dem extremhöger? Är inte själva betydelsen extremhöger
att man förlitar sig väldigt mycket på militär kraft för att få igenom förslag
inrikes och utrikes? Jag håller med stevebc, att kalla dem extremhöger får vår
höger att låta dålig.
Precis!
Och som Mona hela tiden basunerat ut så kommer hon aldrig jobba med SD, rimligen borde ju rödgröna göra det hedervärda, lägga ner sina röster och respektera svenska folkets vilja, att Alliansen ska bestämma. Därigenom så får ju Alliansen igenom alla sina förslag och kan fortsätta styra.
Det låter lite tandlöst att åtminstone inte erbjuda något motstånd? Gör de inte sitt jobb och går och röstar ser jag ingen anledning att betala deras lön.
Nitrometan
2010-09-20, 13:23
att man förlitar sig väldigt mycket på militär kraft för att få igenom förslag inrikes och utrikes?
Varför skulle höger vara militär?
Har det inte varit minst lika mycket vänster-militära-ingrepp i världen?
Jens.Andersson
2010-09-20, 13:25
Varför skulle höger vara militär?
Har det inte varit minst lika mycket vänster-militära-ingrepp i världen?
Jo jag har inte påstått något annat. Jag är inte säker, därav frågetecknet i slutet
på meningen.
grondahl
2010-09-20, 13:25
Fast de är ju mer klassisk extremhöger än alla andra partier. Det kan vara värt att komma ihåg att höger inte är lika med liberalt i ett mer historiskt perspektiv. Jämför ex gamla Högerpartiet med dagens väldigt liberala Moderata Samlingsparti.
Japp men de är en mindre väljargrupp än de i medelåldern. Dessutom röstar en större del på MP och inte S jämfört med det totala antalet. Men du har helt rätt ang. kön då fler tjejer går efter känsloargument.
JPB_EQly1jI
:D
Japp men de är en mindre väljargrupp än de i medelåldern. Dessutom röstar en större del på MP och inte S jämfört med det totala antalet. Men du har helt rätt ang. kön då fler tjejer går efter känsloargument.Det jag menade är att det verkar som kvinnor i högre utsträckning röstar vänster än män.
Men det heter så. SD är extremhöger. Kanske i något mindre utsträckning än diverse nassar och fascister. Precis som att kommunister osv är extremvänster.
Minns även att hela den politiska skalan är tämligen vänstervriden med internationella mått mätt.Ja. Men kommunister har alltid en vänsterideologi, nationalistiska och främlingspartier har inte per definition en högerideologi.
Bara för att de har en extrem åsikt, betyder det inte att det är extremt åt något håll höger-vänster. NSDAP var t ex mer vänster än höger, om det hade placerats in i dagens Sverige. Dagens nazister betecknas dock ironiskt nog som högerextrema.
Varför kan man inte bara säga nationalistiska/främlingsfientliga? SD har ju inte direkt någon uttalad åsikt i höger-vänsterpolitik. Jag irriterar mig på latheten hos media och godtyckligheten i stämpeln.
Problem med att klassifiera partier såsom SD att de liksom inte hör hemma någonstans på den vanliga politiska skalan. Deras partiprogram är lite vänster, lite höger, och främst en del som är varken höger eller vänster.
Jag jobbar, betalar skatt och bryter inte mot lagen. Mina föräldrar och mina förfäder har bidragit till Sveriges statsfinanser sedan 1600-talet minst. Inga stråtrövare i min släkthistoria vad jag vet.
Jag tycker att det är sjukt att en invandrad pensionär som var pensionär när denne kom till Sverige, får mer/månad än en svensk pensionär med garantipension; tycker inte du?
En garantipensionär (fattigpensionär) kan t ex vara en kvinna som tidigare i livet varit hemmafru och tagit hand om barnen istället för att arbeta, vilket inte var helt ovanligt förr i världen. Varpå maken gick bort och hon blev ensam kvar. Man kan säga att hon inte själv betalat skatt, men hennes släkt har gjort det under lång tid. Varför ska då den som själv eller vars släkt inte tidigare bidragit till Sveriges statsfinanser få mer pengar?
Jag kan bekräfta Trance's teori litegrann.
Jag själv hade ingenting emot invandring när jag blond och blåögd bodde ute på landsbygden hos mina föräldrar. Jag var säkert 5 år innan jag såg en mörkhyad man i verkligheten för första gången. I min barndomsstad var invandring inget man lade särskilt mycket märke till, undantaget finnar som kom under 60-talet. När jag började studera flyttade jag till en stad med mycket invandrare och till ett område som drababts hårt av integrationsproblem, med våld, stölder, rån, klotter etc.
Håller med fullt ut.
Vet förresten Bertbert vad invandring kostar Sverige eftersom han är tvärsäker på att SD har fel? Vad jag vet har ingen siffra offentliggjorts, antagligen på grund av den folkstorm det skulle innebära.
Vet förresten Bertbert vad invandring kostar Sverige eftersom han är tvärsäker på att SD har fel? Vad jag vet har ingen siffra offentliggjorts, antagligen på grund av den folkstorm det skulle innebära.
kosta vad det kosta vill det är politiskt korrekt.
bertbert
2010-09-20, 13:47
Borg har redan varit och kladdat i SDs kalkyler och tydligen lär vissa poster vara medtagna både två och tre gånger...
... men hur det är med den saken lär väl debatten få utvisa, hoppas jag.
Från wikipedia:
Högerextremism, ultrahöger eller högerradikalism är termer som används för att beskriva en politisk grupp eller åskådning långt till höger om genomsnittet. Termen vann mark under 1980-talet som parallell till vänsterextremism och åsyftade då rörelser som ansågs motarbeta värden som demokrati, jämlikhet och lika rättigheter och på så vis påminna om reaktionära, konservativa krafter som motsatt sig införandet av ett samhälle byggt på dessa värden. Termen har idag blivit medvetet problematisk då begreppet "höger" i synnerhet i Västeuropa åsyftar rörelser och partier som är anhängare av marknadsekonomi, medan det tyska Nazistpartiet NSDAP, och den italienska fasciströrelsen i motsats till de konservativa och liberala regeringar som företrätt dem förespråkade en kraftig styrning av ekonomin samt en högre grad av ekonomisk utjämning.
bertbert
2010-09-20, 13:49
Vi får väl definiera fler politiska riktningar. Uppåt och neråt till exempel.
Vi får väl definiera fler politiska riktningar. Uppåt och neråt till exempel.Haha, ja det hade varit något. Ska finnas en sådan kompass på wikipedia någonstans. Jag tror uppåt och neråt där är konservativt och liberalt. Det underlättar inte direkt problemet.
grondahl
2010-09-20, 13:53
Eftersom "höger" hänger ihop med nationalistiska och konservativa värderingar så är ju SD likväl höger.
Från wikipedia:
Få lägga in fler dimensioner då.
Snömos -------------------------------kalkylerande pragmatism
Nitrometan
2010-09-20, 13:56
Bara för att de har en extrem åsikt, betyder det inte att det är extremt åt något håll höger-vänster. NSDAP var t ex mer vänster än höger, om det hade placerats in i dagens Sverige. Dagens nazister betecknas dock ironiskt nog som högerextrema.
Alla fascistiska partier brukar kallas högerextrema utan att fundera på deras politik.
Minns även att hela den politiska skalan är tämligen vänstervriden med internationella mått mätt.
Fast det är ju en felaktig etikett. Precis som att kommunister och facister/nazister i grunden delar samma ideologi. Det har bara blivit lite konstigt för att begreppen definierats utifrån att de historiskt sett bråkat med varandra.
På samma vis tycker jag det är passande att kalla SD för soussar, trots att SD;are och Socialdemokrater ogillar varandra.
Fast det är ju en felaktig etikett. Precis som att kommunister och facister/nazister i grunden delar samma ideologi. Det har bara blivit lite konstigt för att begreppen definierats utifrån att de historiskt sett bråkat med varandra.
På samma vis tycker jag det är passande att kalla SD för soussar, trots att SD;are och Socialdemokrater ogillar varandra.
Trots deras inställning till exempelvis fackföreningar?
_slipknot1_
2010-09-20, 14:43
SD vill ju tillbaka till 50-60 talet och har sagt att dåtidens sossar var bra. Läser man deras valmanifest framgår det tydligt!
Trots deras inställning till exempelvis fackföreningar?
Ja.
Italien drevs för övrigt genom en mer syndikalistisk ideologi med fackföreningar styrda av fascisterna. Varken Sovjet eller Nazityskland var mig veterligen så pigga på fackföreningar dock.
Jag förstår faktiskt fortfarande inte.
Allt detta kan väl enkelt lösas genom att de Rödgröna helt enkelt lägger ner sina röster, i de fall där de får support av SD? Eller är de tjuriga förlorare, och jobbar hellre passivt med SD, än låter det av folket framröstade största blocket styra?
Eller är de tjuriga förlorare...
Såg du valvakan? :D
Jag kan bekräfta Trance's teori litegrann.
Jag själv hade ingenting emot invandring när jag blond och blåögd bodde ute på landsbygden hos mina föräldrar. Jag var säkert 5 år innan jag såg en mörkhyad man i verkligheten för första gången. I min barndomsstad var invandring inget man lade särskilt mycket märke till, undantaget finnar som kom under 60-talet. När jag började studera flyttade jag till en stad med mycket invandrare och till ett område som drababts hårt av integrationsproblem, med våld, stölder, rån, klotter etc.
Och jag kan dementera den. Jag känner flertalet personer som bor i invandrartäta (och kriminella) delar av Malmö, och ingen av dem skulle komma på tanken att rösta på idioterna i SD.
bertbert
2010-09-20, 15:05
Ouch! :D
Haha jag kan inte låta bli att skratta åt att SD får så många röster här på kolo. Låt mig gissa att typ 80 procent av dessa röster är från pojkar på 16-17 år som tycker de är coola. :laugh:
Verkar tyvärr som du var ganska fel ute...
Förövrigt är det väl så att även om Alliansen lyckas regera utan SD så är det dags att ta sitt ansvar i integrationsfrågor. Det är ju tydligt att Svenska folket är missnöjt.
Borg har redan varit och kladdat i SDs kalkyler och tydligen lär vissa poster vara medtagna både två och tre gånger...
... men hur det är med den saken lär väl debatten få utvisa, hoppas jag.
Men för ordningens skull hoppas jag att du inte försöker plocka billiga poäng genom att påstå dig veta att SD använder fel siffror.
bertbert
2010-09-20, 15:13
Men för ordningens skull hoppas jag att du inte försöker plocka billiga poäng genom att påstå dig veta att SD använder fel siffror.
Haha, nej jag påstår att jag inte vet.
Jag påstår dock att SDs siffror är häpnadsväckande. Vilket naturligtvis gäller i ännu högre grad om de stämmer.
Jag tar inte ut något i förskott utan inväntar debatten.
Omöjligt för mig att hinna läsa allt, men förespråkare för SD verkar tycka att det är fel att invandrare får samma villkor som ursprungliga svenskar.
Varför skulle det vara fel? Bor invandrarna i Sverige finns det någon anledning att de inte ska ha samma rätt som alla andra.
SDare verkar tro att invandarna bara kommer för att snylta på vårat system, bråka och slöa. Dessa åsikter är om något rasistiska och fel. Det som kan klagas på är hur våran integrationspolitik varit katastrofal under lång tid och de ghetton som finns.
Vi behöver invandrarna, t.ex. hur många invandare är det inte som jobbar på sjukhusen? Där tycks vi sannerligen behöva dem, i princip varannan läkare verkar vara från utlandet.
Tänk vad småsint man måste vara om man bara skulle ta emot utländska läkare men säga nej till alla andra samhällsklasser.
_slipknot1_
2010-09-20, 15:37
Omöjligt för mig att hinna läsa allt, men förespråkare för SD verkar tycka att det är fel att invandrare får samma villkor som ursprungliga svenskar.
Varför skulle det vara fel? Bor invandrarna i Sverige finns det någon anledning att de inte ska ha samma rätt som alla andra.
SDare verkar tro att invandarna bara kommer för att snylta på vårat system, bråka och slöa. Dessa åsikter är om något rasistiska och fel. Det som kan klagas på är hur våran integrationspolitik varit katastrofal under lång tid och de ghetton som finns.
Vi behöver invandrarna, t.ex. hur många invandare är det inte som jobbar på sjukhusen? Där tycks vi sannerligen behöva dem, i princip varannan läkare verkar vara från utlandet.
Tänk vad småsint man måste vara om man bara skulle ta emot utländska läkare men säga nej till alla andra samhällsklasser.
Det där beror på att läkarförbundet sitter och hindrar att det ska finnas fler utbildningsplatser i Sverige för läkare. För att hålla uppe deras löner då ser inte sjukhusen någon annan väg än att ta in läkare från andra länder. Vilket man får tycka vad man vill om.
Det där beror på att läkarförbundet sitter och hindrar att det ska finnas fler utbildningsplatser i Sverige för läkare. För att hålla uppe deras löner då ser inte sjukhusen någon annan väg än att ta in läkare från andra länder. Vilket man får tycka vad man vill om.
Det är sant, men oavsett om de så ökade utbildningsplatserna med 500% skulle vi ändå vara lika beroende av utländska läkare för en lång lång tid framåt.
Anton Fräs
2010-09-20, 16:04
Jag copy pastar från min facebook men vill veta vad folk tycker;
Tror alla verkligen att alla som röstade SD genuint är rasister?
Jag tror att många som röstade på SD gjorde det för att visa sitt missnöje med den integrations och invandringspolitik som förts de senaste 20 åren.
Den politik som nu kanske sätts i förändring av ex. Folkpartiet som har uttryckt goda åsikter i dessa frågor. Tar man itu m...ed dessa frågor på ett bra sätt åker SD garanterat ur om 4 år, tack vare lov.
Rasist eller inte, man är inte smart om man röstar på ett rasistiskt parti.
Landström
2010-09-20, 16:12
Jag copy pastar från min facebook men vill veta vad folk tycker;
Tror alla verkligen att alla som röstade SD genuint är rasister?
Jag tror att många som röstade på SD gjorde det för att visa sitt missnöje med den integrations och invandringspolitik som förts de senaste 20 åren.
Den politik som nu kanske sätts i förändring av ex. Folkpartiet som har uttryckt goda åsikter i dessa frågor. Tar man itu m...ed dessa frågor på ett bra sätt åker SD garanterat ur om 4 år, tack vare lov.
Rasist eller inte, man är inte smart om man röstar på ett rasistiskt parti.
Varför röstade tyska folket på nazisterna på 30-talet? Inte var det för att starta krig och utrota judar. Nazisterna lovade guld och gröna skogar och jobb till alla. Men det var inte så smart att rösta på dem.
Varför ska vi vara solidariska? Jag har inga som helst problem med invandrare men inte fan vill jag betala deras uppehälle utan krav på motprestation. Ska du ha bidrag från mina skattepengar trots att du inte bidragit en enda krona till kassan så räkna med att arbeta 8h om dagen.
Det är dags att sluta med en upphackning av den homogena gruppen idiotiska snyltare.
Anton Fräs
2010-09-20, 16:16
Saken är att tar man bara itu med den fallerande politiken rörande invandring och integration kommer stödet för SD att vittra sönder.
Eller?
Håller med coxie för övrigt.
_slipknot1_
2010-09-20, 16:20
Det är sant, men oavsett om de så ökade utbildningsplatserna med 500% skulle vi ändå vara lika beroende av utländska läkare för en lång lång tid framåt.
Det behövs garanterat utländska läkare, särskilt i invandrartäta orter där fler språkkunskaper krävs. Däremot har jag blandade erfarenheter av utländska läkare som knappt kan svenska, vilket leder till en stor kommunikationsbrist som är oerhört viktigt i det yrket. Tror man måste underminera läkarförbundets makt över antal utbildningsplatser. Det behövs både utländska och svenska.
Saken är att tar man bara itu med den fallerande politiken rörande invandring och integration kommer stödet för SD att vittra sönder.
Eller?
Så är det säkert, men det är ju ingen ursäkt för att rösta på SD.
Anton Fräs
2010-09-20, 16:30
Så är det säkert, men det är ju ingen ursäkt för att rösta på SD.
Det har jag inte heller påstått. Många verkar tro att de som röstar SD är nynazister och/eller rasister när det troligen är långt ifrån sanningen för många av deras väljare.
Det var det jag ville lyfta fram, samt hur jag trodde man skulle bemöta SD på bästa sätt för att få ut dem ur riksdagen.
_slipknot1_
2010-09-20, 16:31
Eller?
Det finns en anledning till att en stor del av Sveriges befolkning tycker vi har en för stor invandring, den andra delen är invandrare som gynnas. Okej det sista var halvt på skämt, men man kan inte ta in hur många som helst som inte blir integrerade och bidrar till samhället. Jag är för arbetskraftsinvandring men det är en helt annan sak än massinvandring. Vi har de bland de absolut generösaste bidragssystemen till invandrare och i mångt och mycket helt utan motprestation.
Dessutom tycker jag det är helt fel att man har rösträtt när man inte ens kan svenska. Varför ska en helt oinsatt nyanländ får vara med och bestämma Sveriges framtid? Låt dem sätta sig in i hur samhället fungerar och lära sig svenska.
Hoppas Folkpartiet vågar upp integrationsfrågorna på ett bättre sätt nu utan att bli benämnda som rasister av aftonbladet och andra vänsteranhängare. Nu kan aftonbladet och vänsterextremisterna fokusera på SD istället...
Klart för nytt polishus på Rosengård
Polismyndigheten i Skåne fick torsdagen den 16 september regeringens medgivande att uppföra ett nytt polishus på Rosengård i Malmö. Ett 80-tal medarbetare får sin arbetsplats här sommaren 2012.
Det nya polishuset innebär en bättre och närmare service för invånarna i Rosengård och de östra delarna av Malmö. Lokalerna kommer att inrymma närpolisstation och totalt beräknas cirka 80 medarbetare ha sin bas på den nya stationen. Byggnaden omfattar cirka 3 500 kvm, varav 2 500 kvm kontorsyta. Fastigheten uppförs i kvarteret Länsläkaren, vid von Lingens väg, nära Rosengårds Centrum och ersätter den mindre polisstation som finns i området idag.
– Det här ger oss en efterlängtad möjlighet att öka polisnärvaron och förbättra servicen för invånarna. Samtidigt kan vi ge personalen en avsevärt förbättrad arbetsmiljö och säkerhet. De nya lokalerna blir helt anpassade efter våra behov och har ett utmärkt strategiskt läge för vår verksamhet, säger Peter Tallinger, ekonomidirektör vid Polismyndigheten i Skåne.
Det har gjorts stora ansträngningar för att skapa en miljöriktig och energieffektiv byggnad. Energianvändningen beräknas bli minst 50 procent lägre än gällande normer och byggnaden kommer att certifieras enligt det internationella miljöcertifieringssystemet LEED, Leadership in Energy and Environmental Design.
Bygget beräknas kunna starta före årsskiftet och det nya polishuset väntas vara färdigställt till sommaren 2012.
I dagarna har det även blivit klart att Bengt Hersler blir ordinarie chef för närpolisområde Öster i Malmö.
http://www.polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Skane/2010/juli-sept/Klart-for-nytt-polishus-pa-Rosengard/
Invandringen skulle ju ge pengar till Sverige är inte det här en kostnad. Eller ar jag förstått fel.*rolleyes*
Alla laglydiga invandrare som jobbar i Sverige, är det en kostnad?
Se http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4598078&postcount=581
Lars Ohly sade ju för övrigt det under valvakan att det är borgarnas fel att SD kom in. Att den sortens politik öppnar upp för såna partier etc.
Är det viktigt att beslut kring den sker under den här mandatperioden?
Helst, ja. Känner på mig att det inte kommer bli en till mandatperiod. Då kan det vara tal om avveckling istället.
Alla laglydiga invandrare som jobbar i Sverige, är det en kostnad?
Alla laglydiga invandrare som även arbetar är det inget fel på.
Det stora problemet är alla som kommer hit och inte arbetar. Jag är positiv till ett förslag där vi bara släpper in dom som har ett arbete.
Det kan å andra sidan vara svårt att skaffa ett jobb innan man kommit hit.
Bor tydligen i Sveriges mest SD-vänliga kommun, trevligt..
Anton Fräs
2010-09-20, 17:02
Klart för nytt polishus på Rosengård
Polismyndigheten i Skåne fick torsdagen den 16 september regeringens medgivande att uppföra ett nytt polishus på Rosengård i Malmö. Ett 80-tal medarbetare får sin arbetsplats här sommaren 2012.
Det nya polishuset innebär en bättre och närmare service för invånarna i Rosengård och de östra delarna av Malmö. Lokalerna kommer att inrymma närpolisstation och totalt beräknas cirka 80 medarbetare ha sin bas på den nya stationen. Byggnaden omfattar cirka 3 500 kvm, varav 2 500 kvm kontorsyta. Fastigheten uppförs i kvarteret Länsläkaren, vid von Lingens väg, nära Rosengårds Centrum och ersätter den mindre polisstation som finns i området idag.
– Det här ger oss en efterlängtad möjlighet att öka polisnärvaron och förbättra servicen för invånarna. Samtidigt kan vi ge personalen en avsevärt förbättrad arbetsmiljö och säkerhet. De nya lokalerna blir helt anpassade efter våra behov och har ett utmärkt strategiskt läge för vår verksamhet, säger Peter Tallinger, ekonomidirektör vid Polismyndigheten i Skåne.
Det har gjorts stora ansträngningar för att skapa en miljöriktig och energieffektiv byggnad. Energianvändningen beräknas bli minst 50 procent lägre än gällande normer och byggnaden kommer att certifieras enligt det internationella miljöcertifieringssystemet LEED, Leadership in Energy and Environmental Design.
Bygget beräknas kunna starta före årsskiftet och det nya polishuset väntas vara färdigställt till sommaren 2012.
I dagarna har det även blivit klart att Bengt Hersler blir ordinarie chef för närpolisområde Öster i Malmö.
http://www.polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Skane/2010/juli-sept/Klart-for-nytt-polishus-pa-Rosengard/
Invandringen skulle ju ge pengar till Sverige är inte det här en kostnad. Eller ar jag förstått fel.*rolleyes*
Ja det är det. Betydelsen av denna enskilda kostnad är..?
Det där beror på att läkarförbundet sitter och hindrar att det ska finnas fler utbildningsplatser i Sverige för läkare.
Landsting och kommuner som anställer läkare har i så fall gjort ett katastrofalt jobb att svara på remisser om läkarbehovet.
Du påstår alltså att, med sjuka intagningspoäng på läkarlinjen, en ganska markant sänkning och fler in i utbildningen, fortfarande skulle motivera en hög arbetskraftsinvandring på läkare? Självklart inte, läkarförbundet gör bort sig gång på gång.
Tydligen är det en yberpopulär lokal snubbe som driver sitt eget V där. Typ en egen variant av det som passar lite fler. E vad jag hört på fikat iaf :)
Dessutom hatas han av resten av vänsterpartiet i landet. Man skulle kunna tro att dom skulle vara imponerade och stolta.
Men genom att vara så stora som dom är måste man ta ansvar för helheten vilket inte alltid v gör. Det är en av grundorsakerna till sossarnas ovilja att samarbeta med dom.
Såg ni Åkessons tal till sina valarbetare igår? Det var pinsamt. Jag har aldrig hört honom prata tidigare men han hade inget budskap att komma med annat än att dom hade kommit in, gjort historia och nu skulle dom ta ansvar. Pinsamt tomt på visioner och budskap. Alla dom andra partiledarna sopade banan med honom när det gällde att prata till de sina. Jag hade trott att han var en bättre talare. De andra i vallokalen lät mer som Hammarbys supporterklack.
shadowfire
2010-09-20, 17:35
Jag är verkligen ingen Mona-fantast, men jag gillade hennes sista tal iaf, det var nog det bästa jag hört henne säga på länge.
Jag är verkligen ingen Mona-fantast, men jag gillade hennes sista tal iaf, det var nog det bästa jag hört henne säga på länge.
Det var ett riktigt bra tal. Jag var imponerad.
delta_mats
2010-09-20, 17:40
Jag tycker tvärtom det var rätt dåligt. Hon försökte få till en poäng om SD men misslyckades.
Det kan å andra sidan vara svårt att skaffa ett jobb innan man kommit hit.
Du menar som det fungerar i USA?
Pretender
2010-09-20, 17:50
Förbundet kan i så fall inte vara särskilt framgångsrika i sin strävan, med tanke på att läkarutbildningen utökats kontinuerligt de senaste 10 åren och en helt ny utbildning inrättas i Örebro januari 2011.
Du menar som det fungerar i USA?
Att smugglas över gränsen och ta skitjobb utan försäkringar eller anställningstrygghet?
Att smugglas över gränsen och ta skitjobb utan försäkringar eller anställningstrygghet?
Nej.
Diskussionen om antalet platser på läkarutbildningen etc. har varit uppe tidigare, och jag upplever det som om sidan som påstår att det är skitfå platser på utbildningen p.g.a. läkarförbundets mygel har liten kontakt med verkligheten. Det är inte skitfå platser, och det finns en ganska uppenbar begränsning i hur många platser man kan ha, om de praktiska delarna av utbildningen skall ge något. Vi är inte betjänta av att skapa en situation liknande den som varit för flera av lärarutbildningarna - som det brukar låta när det diskuteras skador och sjukdomar är läkarkåren redan alldeles tillräckligt inkompetent?
Ett större problem är i sådana fall att många av de som kommer ut från utbildningen inte är så trakterade av att jobba på småsjukhus och vårdcentraler i bushen, men gärna inom ett mindre antal populära specialiteter på större orter. Det ger en situation med läkarbrist inom vissa områden/i vissa delar av landet och överskott inom andra. Hur man skall lösa det är en bra fråga.
_slipknot1_
2010-09-20, 17:59
Förbundet kan i så fall inte vara särskilt framgångsrika i sin strävan, med tanke på att läkarutbildningen utökats kontinuerligt de senaste 10 åren och en helt ny utbildning inrättas i Örebro januari 2011.
Fast att den utökas lite är en sak, men den skulle behövas utökas mer än vad den gör, det behovet verkar finnas. De utökar väl den tillräckligt i den takt så att det inte uppstår konkurrens. Ingen utbildad läkare ska stå utan jobb kan jag tänka mig är deras strävan. Många andra yrkesgrupper får ju konkurrera och om man inte är tillräckligt bra riskerar man att bli utan arbete. Vad jag läst råder det en viss brist av specialläkare inom olika områden. Det kopplar jag till begränsningen av platser iaf.
jimmie åkeson tjalalalala
Såg ni Åkessons tal till sina valarbetare igår? Det var pinsamt. Jag har aldrig hört honom prata tidigare men han hade inget budskap att komma med annat än att dom hade kommit in, gjort historia och nu skulle dom ta ansvar. Pinsamt tomt på visioner och budskap. Alla dom andra partiledarna sopade banan med honom när det gällde att prata till de sina. Jag hade trott att han var en bättre talare. De andra i vallokalen lät mer som Hammarbys supporterklack.
Nej nej, fulla dansande moderater på moderaternas valvaka var klart mer pinsamma att titta på.
Och nej Åkesson är inte världens bästa talare även om media kallar honom retoriskt duktig (säger nog mer om de patetiska motståndare han får i debatter). Erik Almqvist från samma parti är klart vassare.
_slipknot1_
2010-09-20, 18:07
Ett större problem är i sådana fall att många av de som kommer ut från utbildningen inte är så trakterade av att jobba på småsjukhus och vårdcentraler i bushen, men gärna inom ett mindre antal populära specialiteter på större orter. Det ger en situation med läkarbrist inom vissa områden/i vissa delar av landet och överskott inom andra. Hur man skall lösa det är en bra fråga.
Genom att erbjuda högre löner. Det är en lösning att locka till sig läkare till mindre orter och inte lika "sexiga" specialiteter. Sen är det klart att det är en känslig fråga med antal utbildningsplatser för läkare och jag håller med i viss mån att den ska vara begränsad. Samtidigt anser jag den gränsen är för högi dagens läge, jag vet många som vill bli läkare men som blir bortlottade. Fast man har 20.00 så får man söka multipla gånger för att lottas in. Jag anser att konkurrens alltid är bra det ökar oftast kvalitén på personalen i yrket.
Edit
I min kommun anställs ofta personal till timvikariat som pratar mycket dålig svenska. Kommunen betalar ut halva deras lön, och enheten behöver alltså själva bara stå för hälften. Detta för att de ska lära sig svenska bättre, men de får full lön, på bekostnad av arbetssökande som redan kan svenska och därför inte kan komma ifråga i konkurrens med hälften så dyr arbetskraft.
Agenda på ettan just nu diskuteras det någonstans? Kom precis "online" och har miljoner med sidor och trådar att ta ifatt.
Hursom hur tycker ni Jimmie klarade utfrågningen precis? Tyckte faktiskt han skötte det jävligt bra. Skicklig politiker i sådana mot väggen frågor.
Jockefoten
2010-09-20, 19:30
Av kvinnan i expertpanelen att döma så klarade han sig rätt bra.
MP nu!
PixelMiner
2010-09-20, 19:32
Samma glada gossar? :smash:
ZW1MYpvRiYk
_slipknot1_
2010-09-20, 19:35
Hmn, MP språkrören är ju inte helt vettiga i agenda just nu. Det kastar fortfarande skit på Alliansen nu låter de som oerhörda bittra förlorare. Låt absolut inte MP få vara med och påverka...
maria kan få avgå först, vilken bitch hon eeee'
I min kommun anställs ofta personal till timvikariat som pratar mycket dålig svenska. Kommunen betalar ut halva deras lön, och enheten behöver alltså själva bara stå för hälften. Detta för att de ska lära sig svenska bättre, men de får full lön, på bekostnad av arbetssökande som redan kan svenska och därför inte kan komma ifråga i konkurrens med hälften så dyr arbetskraft.
Det måste vara många svenskar som vill åt de åtråvärda jobben i äldreomsorgen. Hur är det en besparing? Låter som man bara krånglar till det.
Jens.Andersson
2010-09-20, 19:39
Samma glada gossar? :smash:
ZW1MYpvRiYk
Fyfan jag visste det! Boney M är en nazist.
supercharge
2010-09-20, 19:40
Ja. Men kommunister har alltid en vänsterideologi, nationalistiska och främlingspartier har inte per definition en högerideologi.
Varför kan man inte bara säga nationalistiska/främlingsfientliga? SD har ju inte direkt någon uttalad åsikt i höger-vänsterpolitik. Jag irriterar mig på latheten hos media och godtyckligheten i stämpeln.
Ja begreppet extremhöger som slängs runt är väldigt dåligt det håller jag med om. Precis som du säger var Nationalsocialistiska Arbetarpartiet verkligen inte åt högerhållet i grunden.
Sedan finns det ju en gammal konflikt med extremvänster(troligtvis av konkurrensskäl), även om partierna i hög grad är ganska lika. Innan Hitler blev diktator slogs ju SA och kommunisterna i princip dagligen på gatorna. En konflikt som dock senare inte hindrade Stalin och Hitler från att söka sig till varandra och skapa en allians mot västdemokratierna.
Nej vänstern har minst lika mycket blod på sina händer, det är den ena skitideologin mot den andra. Men att det ena nödvändigtvis är höger stämmer inte.
De andra i vallokalen lät mer som Hammarbys supporterklack.
Nu tycker jag du är elak!!
Mot Hammarbys supportrar!
saj1tiDykQw
pragmatist
2010-09-20, 19:45
Begreppet högerextremism passade bättre när högern var nationalistisk, kollektivistisk, anti-demokratisk och religiös, som den var i början av förra seklet. Dagens högerextrema partier är i mångt och mycket en extrem form (eller kvarleva om man så vill) av en höger som inte längre finns.
_slipknot1_
2010-09-20, 19:48
Nalin Pekgul wow herrgud vad bort hon är...mediernas fel yata yata..
Iljan gav ju iaf ett hyfsat intryck.
Nalin Pekgul wow herrgud vad bort hon är...mediernas fel yata yata..
Iljan gav ju iaf ett hyfsat intryck.
Creds till hennes namn iaf låter lite som en Nasgul karaktär i lotr!
Jockefoten
2010-09-20, 19:53
Ilja (S) imponerade på mig. En av få Socialdemokrater som är för en rekonstruktion av partiet.
Jävlar vad många nya politiker i S som har liknande namn som ILIJA Batljan.
Creds till hennes namn iaf låter lite som en Nasgul karaktär i lotr!
Det lustigaste av allt är hennes hemort.
BATMAN
S behöver aktivera Göran Greider i partiet (mer). DÅ DJEFVLAR!!!!111
Det måste vara många svenskar som vill åt de åtråvärda jobben i äldreomsorgen. Hur är det en besparing? Låter som man bara krånglar till det.
Varje enhet i kommunen har sin egen budget att förhålla sig till. Betalar en annan enhet i kommunen, t ex Socialkontoret, ut halva lönen behöver ju bara halva lönen belasta enheten ifråga, som då får ett bättre resultat. Tro mig när jag säger att enhetschefen på en kommunal enhet har ett ibland mycket svårt jobb att hålla sig inom budget, och personal är trots allt den största kostnad man har i dessa yrken.
Min poäng är att det är en orättvis särbehandling. Självklart finns det svenskar som vill jobba inom äldreomsorgen, och om någon som kan knackig svenska bara kostar hälften så mycket i lön, varför ge någon som pratar bra svenska och inte medför en lönesubvention chansen?
Dessutom; Ponera att någon av dina anhöriga har hemtjänst. En dag ligger denna anhörig på golvet medvetslös, och den personal som kommer kan inte göra sig förstådd eller förstå vad SOS-medarbetaren säger. Jag har kollegor som drar sig för att ringa upp kunder eller anhöriga pga att de enligt egen utsago "pratar för dålig svenska för att förstå eller göra sig förstådda".
Eftersom "höger" hänger ihop med nationalistiska och konservativa värderingar så är ju SD likväl höger.Ehm va?
SD jämförs ibland, av sina värsta fiender, med nazisterna som var ett socialistiskt arbetarparti. Högerextrem i min mening är snarare libertarianer: de är extremt höger. Partier som är extrema i främlingsfientlighet tycker jag bör stämplas med något annat då främlingsfientlighet inte är något som syns på höger-vänsterskalan. Åtminstone inte i dagens Sverige.
Alla fascistiska partier brukar kallas högerextrema utan att fundera på deras politik.Ja, det låter ju som en bra metod... :)
Ehm va?
SD jämförs ibland, av sina värsta fiender, med nazisterna som var ett socialistiskt arbetarparti. Högerextrem i min mening är snarare libertarianer: de är extremt höger. Partier som är extrema i främlingsfientlighet tycker jag bör stämplas med något annat då främlingsfientlighet inte är något som syns på höger-vänsterskalan. Åtminstone inte i dagens Sverige.
Ja, det låter ju som en bra metod... :)
Man måste dock påpeka att nazisterna var mer nationalister än socialister, de ville stödja de egna arbetarna (de högre stående människorna) men i övrigt förslava vilket inte passar in på socialism som ju står för jämlikhet mellan alla människor (vilket man naturligtvis kan ha åsikter om).
Den stora fördelen med Nalin Pekgul och möjligtvis också den enda fördelen? är att hon är född i Batman...
Googla om ni inte tror mig.
grondahl
2010-09-20, 20:41
Begreppet höger kommer från vart de rojalistiska, konservativa ledamöterna satt i parlamentet under franska revolutionen. De liberala satt till vänster.
Du verkar sätta likhetstecken mellan liberal och höger, men det är inte korrekt ur ett historiskt perspektiv. Jämför som sagt Högerpartiet innan liberaliseringen med De frisinnade/Liberala partiet som sen blev Folkpartiet.
De liberala ville ha allmän rösträtt, Högerpartiet var starkt skeptiska till allmän rösträtt.
Sen så håller jag inte direkt med om att nazisterna var ett socialistiskt arbetarparti, de är ju hyper-reaktionära. Tredje riket, romerska örnar och hela visan.
Ehm va?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.