Visa fullständig version : Midjemått för tjej?!
Vet inte om jag tryckt rätt plats för detta men skit samma.
Undrar vad midjemåttet för en tjej ska vara, har hört de ska vara under 88 för hälsans skull.
Men då undrar jag hur mager jag måste vara isf för att jag ska nå de måttet. jag är 168cm lång, väger 74kg (morgon vikt) och har 98cm i midjemått.
vad tror ni? enligt BMI så ligger jag på 26.5
titta i spegeln och skippa bmi.
är du nöjd i spegeln så vem bryr sig... ät dina kakor o var glad.
Undrar vad midjemåttet för en tjej ska vara, har hört de ska vara under 88 för hälsans skull.
Var har du hört det?
115cm runt midjan när man väger 74Kg låter väldigt mycket. Trycker du ut magen så mycket du orkar eller?
Var har du hört det?
Det är ett rätt vedertaget mått.
Läs tex i vårdguiden
http://www.vardguiden.se/Tema/Halsa/Livsstil/BMImidjematt/
Midjemått
BMI kanske inte alls säger allt om just din vikt och hälsa. Därför är det viktigt att även se till midjemått eller bukomfång. Den som hamnar på ett BMI inom normalviktgränserna kan ändå ha mer fett runt midjan än vad som anses hälsosamt. Den som hamnar inom överviktsgränserna kan ha vikten välfördelad och inte ha så mycket av det skadliga bukfettet. Midjemått är ofta en känslig fråga – besvärande mage och midja vill många nog helst låta bli att tänka på. Medicinska fakta talar dessvärre för att det innebär en hälsorisk att vara rund om magen.
Mät midjemått så här:
Du behöver ett måttband. Det är enklast att mäta midjan där du är som smalast. Om du är rund om magen kan du mäta mitt emellan nedersta revbenet och höftbenet. Stå så avspänt som möjligt med benen lite isär. Ta ett djupt andetag och andas ut precis innan du mäter. Mät sedan utan att dra åt måttbandet.
Bukfetma
Med stöd av olika forskningsstudier definieras bukfetma som ett midjemått över 88 cm hos kvinnor. För män går gränsen vid 102 cm.
För kvinnor kan redan ett midjemått på 80-88 cm innebära en ökad risk framför allt för hjärt- och kärlsjukdom, tillsammans med andra hälsorisker som till exempel rökning. För män anses ett midjemått på 94-101 cm innebära en ökad hälsorisk i kombination med andra riskfaktorer. Allra bäst för kvinnors hälsa är om midjemåttet är mindre än höfternas omfång. Detta spelar mindre roll för männen.
Men då undrar jag hur mager jag måste vara isf för att jag ska nå de måttet. jag är 168cm lång, väger 74kg (morgon vikt) och har 115cm i midjemått.
74 kg på 168 låter väldigt mycket , men du kanske har mycket muskler ?
fiskebulle
2010-09-18, 17:48
Säker på att du vet vart midjan sitter?
skrev fel mått när de gällde magen sorry 98 ska de va...
74 kg på 168 låter väldigt mycket , men du kanske har mycket muskler ?
Hade hon haft muskler så hade hon nog vetat vad som gäller....
Säker på att du vet vart midjan sitter?
haha sorry blev lite fel... tog mitt höft mått :p 98 ska de va :p
Rent spekulativt, utan att veta något om hur du ser ut eller hur du är bygd eller hur gammal du är, hur många barn du har osv så skulle jag säga att en hälsosam vikt på den längden är någonstans kring 60-62kg eller så.
har inte en muskel i kroppen just nu.. de är 3år sedan jag träna sist
Är du aktiv och hälsosam i övrigt skulle jag inte bekymra mig om en liten övervikt och ett något för stort midjemått, men lever du stillasittande och kanske har andra besvär så skulle jag i alla fall överväga att aktivera mig och kanske på sikt minska vikten en smula
Rent spekulativt, utan att veta något om hur du ser ut eller hur du är bygd eller hur gammal du är, hur många barn du har osv så skulle jag säga att en hälsosam vikt på den längden är någonstans kring 60-62kg eller så.
Jag är 23år gammal, har ett barn, och ja.... har alltid varit mullig, även när jag legat på 65kg.
Är du aktiv och hälsosam i övrigt skulle jag inte bekymra mig om en liten övervikt och ett något för stort midjemått, men lever du stillasittande och kanske har andra besvär så skulle jag i alla fall överväga att aktivera mig och kanske på sikt minska vikten en smula
tanken är att jag ska gå ner i vikt o börja träna.. då jag är stillasittande dom senaste 3 åren, men måste ta tag i skiten nu o komma iform igen..
Jockefoten
2010-09-18, 17:54
Midjemåttet ska vara mindre än din pojkväns överarmsmått.
Du är bara 23, så ta det lugnt, stressa inte med vikten.
Felet nästan alla gör är att de ska börja hårdträna och svältbanta nu nu nu direkt omedelbart!
Satsa på att börja röra dig bara, kondition och lättare styrketräning, eller vad du nu tycker är kul. Är kotten i barnvagnsålder så är det bara att tuta och köra :D
Men då undrar jag hur mager jag måste vara isf för att jag ska nå de måttet. jag är 168cm lång, väger 74kg (morgon vikt) och har 98cm i midjemått.
Så länge du har Höftmått 100+ cm , is all good.
120cm+ i höft. Kvinnor rekomenderas en midje/höftkvot på 0.8
Men även om hon är skapt så, så skulle jag rekommendera en aktivare livsstil och en liten minskning av midjemåttet.
fiskebulle
2010-09-18, 18:37
Nu vart du allt glad va Kwon?
Du är bara 23, så ta det lugnt, stressa inte med vikten.
Felet nästan alla gör är att de ska börja hårdträna och svältbanta nu nu nu direkt omedelbart!
Satsa på att börja röra dig bara, kondition och lättare styrketräning, eller vad du nu tycker är kul. Är kotten i barnvagnsålder så är det bara att tuta och köra :D
Inget fel i att komma igång direkt. Varför skjuta på det? Dock håller jag med om att det är klokt att skippa tankarna att det ska gå snabbt att komma i form eller ner i vikt. Att skapa rutinerna är viktigare.
Inget fel i att komma igång direkt. Varför skjuta på det? Dock håller jag med om att det är klokt att skippa tankarna att det ska gå snabbt att komma i form eller ner i vikt. Att skapa rutinerna är viktigare.
Jag tror du missförstår mig, jag menar inte att hon ska vänta med att börja träna, utan att hon ska börja försiktigt. Många som kör slut på sig tidigt. Går man ut för hårt är det oftast inte kul att fortsätta.
man är ganska tjock på 74kg på den längden. jag är kille på 175cm och 89kilo och har 80cm i midja.
min tjej har förövrigt vägt 74kg på 169cm. (hon har fött 2 barn så du kan nog ha henne som en bra referens) men nu när hon väger 57 så ser det jättebra ut. helt enligt ett vanligt icketränande ideal. hon har inte gymmat/motionerat en timme i hela sitt liv. hon lagar dock bra mat på fina råvaror.
så prova att gå ner till 57-58kg så ska du se att du har en mycket slankare kropp.
man är ganska tjock på 74kg på den längden. jag är kille på 175cm och 89kilo och har 80cm i midja.
min tjej har förövrigt vägt 74kg på 169cm. (hon har fött 2 barn så du kan nog ha henne som en bra referens) men nu när hon väger 57 så ser det jättebra ut. helt enligt ett vanligt icketränande ideal. hon har inte gymmat/motionerat en timme i hela sitt liv. hon lagar dock bra mat på fina råvaror.
så prova att gå ner till 57-58kg så ska du se att du har en mycket slankare kropp.
Det är en rätt låg vikt det. 58kg på hennes längd är ett BMI på 20,5. Så lågt tycker jag inte allas man behöver gå, om man inte är rejält missnöjd med sin kropp. Jag tycker gott man kan stanna på en högre vikt, om man trivs med det. Dock bör man få ned midjemåttet till en bra nivå.
Mr.Sjöborg
2010-09-18, 22:51
Hahaha stort +1!
Som Mental säger. Lite övervikt men absolut ingenting akut och bara du motionerar ca 2 gånger i veckan på ett eller annat sätt är det nog lugnt. Prova dej fram på massa idrotter så kommer du garanterat hittta något som du tycker är kul och där du ser fram emot nästa pass.
Med stöd av olika forskningsstudier definieras bukfetma som ett midjemått över 88 cm hos kvinnor. För män går gränsen vid 102 cm.
För kvinnor kan redan ett midjemått på 80-88 cm innebära en ökad risk framför allt för hjärt- och kärlsjukdom, tillsammans med andra hälsorisker som till exempel rökning. För män anses ett midjemått på 94-101 cm innebära en ökad hälsorisk i kombination med andra riskfaktorer. Allra bäst för kvinnors hälsa är om midjemåttet är mindre än höfternas omfång. Detta spelar mindre roll för männen.
Tilläggas kan att siffrorna troligen kommer att korrigeras så att man anpassar måtten efter längd men man bör avvika rejält från genomsnittet för att det ska bli någon markant skillnad.
mangemani
2010-09-19, 10:38
det DU SJÄLV är nöjd med,inget annat.
gillar du inte det du ser i spegeln,banta,om du gillar det,låt det vara...simple.
gå aldrig efter vad andra tycker om dej,du ser olika ut i allas ögon och ska du lyssna på omgivningen så kommer du bara att gå rakt in en vägg i slutändan.
Langster
2010-09-20, 07:11
Trots att man gärna, som många här nu gör, vill säga att så länge du är nöjd och glad med dig själv så spelar det ingen roll, så låter det faktiskt som att du har ett ohälsosamt midjemått. Det finns ett samband mellan olika sjukdomar, t.ex hjärt-kärlsjukdomar och ett högt midjemått. Jag skulle nog vilja påstå att det skulle göra dig gott att se över kosten.
Även känt som Mourten's lag:D
Jag skulle nog vilja påstå att det skulle göra dig gott att se över kosten.
Fast när det gäller midjemåttet så ger troligen en rimlig träningsdos bättre effekt och ser man till hälsan så ger det garanterat bäst effekt.
Langster
2010-09-20, 12:58
Fast när det gäller midjemåttet så ger troligen en rimlig träningsdos bättre effekt och ser man till hälsan så ger det garanterat bäst effekt.
Jag tycker mig ha läst att midjemåttet är av större betydelse än hur "vältränad" man är då det gäller att förebygga sjukdomar.
Langster
2010-09-20, 13:02
Nu läste jag Bumbis inlägg lite slarvigt.
Förutom att det möjligtvis är viktigare för hälsan att hålla ett lågt midjemått än att träna, så är det till 100% säkerhet enklare att minska midjemåttet genom att se över kosten (läs: äta mindre) än att träna.
Jag tycker mig ha läst att midjemåttet är av större betydelse än hur "vältränad" man är då det gäller att förebygga sjukdomar.
Fast jag anmärkte mer på metoden än att midjeomfånget troligen bör minskas. Om en inaktiv börjar träna så är chansen ganska stor att midjeomfången minskar då fettet kommer att omfördelas. Sen blir självklart effekten bättre om man kombinerar kost och träning.
Taffalito
2010-09-20, 13:20
Mät på det fetaste stället. Bukomfånget säger bra mycket mer (om ens livsföring) än de missvisande glädjesiffror man får fram om måttet tas där man är som smalast. Trenden är tyvärr dessutom sådan att kvinnors bukfetma tycks öka: "Bukfetma är i dag vanligare bland kvinnor än bland män, konstaterar Mai-Lis Hellénius, professor i kardiovaskulär prevention vid Karolinska Institutet."
Källa:
http://www.forskning.se/temaninteraktivt/teman/globalfetma/tiofragorsvar/fragorochsvar/varforblirvifetapaolikastallen.5.61c03dad1180e26cb 8780005266.html
filmjölk
2010-09-20, 13:21
Jag tror inte du mäter rätt. En meter midja och 74kg låter inte riktigt rätt. Mät mitt över naveln, utan kläder, och brösta upp dig litegrann när du mäter och håll magen lätt spänd.
Langster
2010-09-20, 13:26
Fast jag anmärkte mer på metoden än att midjeomfånget troligen bör minskas. Om en inaktiv börjar träna så är chansen ganska stor att midjeomfången minskar då fettet kommer att omfördelas. Sen blir självklart effekten bättre om man kombinerar kost och träning.
Nu vill jag inte märka ord, men omfördelas? Till vart?
Menar du att man får en bättre hormonell miljö i kroppen som gör att man lagrar fettet på mer "hälsosamma" platser om man tränar?
Jag tror inte du mäter rätt. En meter midja och 74kg låter inte riktigt rätt. Mät mitt över naveln, utan kläder, och brösta upp dig litegrann när du mäter och håll magen lätt spänd.
Då har du en annan mätmetod då, när jag mäter midjemått på patienter så vill jag att de står med benen axelbrett isär, och håller buken avslappnad, mätningen görs efter en normal utandning. Jag mäter öven naveln jag med.
Nu vill jag inte märka ord, men omfördelas? Till vart?
Menar du att man får en bättre hormonell miljö i kroppen som gör att man lagrar fettet på mer "hälsosamma" platser om man tränar?
Ja, framförallt konditionsträning.
Langster
2010-09-20, 14:20
Ja, framförallt konditionsträning.
A. Hur lång tid tror du att det tar att uppnå önskat resultat genom träning om kosten inte ses över?
B. Hur lång tid tar det om man drar ner rejält på kalorierna och inte tränar?
På A. svarar jag en evighet.
På B. svarar jag 6-12 månader.
Jag anser att man ska börja i änden KOST och sen kan man träna som ett litet hjälpmedel om man vill gå ner i vikt eller minska i omfång.
A. Hur lång tid tror du att det tar att uppnå önskat resultat genom träning om kosten inte ses över?
B. Hur lång tid tar det om man drar ner rejält på kalorierna och inte tränar?
På A. svarar jag en evighet.
På B. svarar jag 6-12 månader.
Jag anser att man ska börja i änden KOST och sen kan man träna som ett litet hjälpmedel om man vill gå ner i vikt eller minska i omfång.
Jag tror rätt lite, men mina erfarenheter från kostbehandling är att det är svårt att få någon att dra ned rejält på kalorierna. Tyvärr. Det är lättare att få folk att bli lite mer aktiva i sin vardag och börja träna i någon utsträckning. Kostbehandling är mycket effektivare på resultaten, om man kan få personen att genomgå de förändringar som krävs.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.