handdator

Visa fullständig version : Långa armar- ett hinder?

Getfisk
2010-09-18, 08:17
Är det tyngre för en med långa armar att gå ner djupt i bänkpressen än en med kortare armar?

Arf Pingvin
2010-09-18, 08:22
Kort sagt ja. Men det är inte alltid så enkelt. Förhållanden mellan benlängderna över/underarm, axelbredd, bröstkorg allt spelar in.

mattilainen
2010-09-18, 08:26
du får det betydligt bättre i mark, vilket är mandomsprovet nowdays!

Du kan inte skylla dåliga maxningar på för långa armar tycker jag.

z_bumbi
2010-09-18, 08:32
Bröstbenet tar emot och sen går det inte att komma djupare så djup i bänkpress existerar inte.

Men en som har långa armar får oftast en längre pressväg/rörelselängd vilket jag gissar att du syftar på. För styrketräning utan mål att tävla i bänk så går det delvis att justera genom att flytta ut händerna längre på stången men ska någon tävla så finns det en yttre gräns och då kan det göra det hela svårare.

mattilainen: Skylla eller förklara? Det är självklart att man måste ta in en persons förutsättningar när man analyserar ett lyft.

Getfisk
2010-09-18, 08:41
Det är så att jag har en lång kompis som aldrig nuddar bröstet med stången, utan är högt över när han vänder. Jag undrar därför om det finns någon sanning i att det är hans långa armar som gör att det blir mycket tyngre vilket omöjlig gör en riktig press.

Arf Pingvin
2010-09-18, 08:46
Nej långa armar förhindrar inte att man utför hela rörelsen. Ta av vikt på stången och börja om.

vicarious
2010-09-18, 09:41
du får det betydligt bättre i mark, vilket är mandomsprovet nowdays!

Om man inte har långa ben också..

Håller förövrigt med vad z_bumbi skriver.

hugok
2010-09-18, 10:18
Epot=mgh. m=vikt, g=ca 9,82 och h=Armlängd

http://sv.wikipedia.org/wiki/Potentiell_energi

Curls
2010-09-18, 10:23
Djupet är det som spelar roll för bröstet i bänkpressen då man har långa armar det är utlåsningen, kolla på Coleman tex. han kör djupa för att han har långa armar och kopplar ur bröstet snabbare i sitt toppläge jämfört med någon som har kortare armar. Men i marklyft är det bara en fördel. Man får helt enkelt anpassa sin teknik efter hur man är byggd. :)

ceejay
2010-09-18, 11:03
aaa, jag suger snewp i bänk. Fast jag gillar mina armar ändå :)

Arf Pingvin
2010-09-18, 11:11
Om man inte har långa ben också..

Långa ben är inget hinder för marklyft.

z_bumbi
2010-09-18, 11:14

Nej det brukar gå att köra mark men sen är ju frågan hur mycket någon lyfter.

Arf Pingvin
2010-09-18, 11:18
Har man en kort rygg och långa armar. Massor.

http://www.benchpresschampion.com/CHAMPIONS2/Gant2.jpg

z_bumbi
2010-09-18, 12:05
Han gick i 56:an så om inte bilden ljuger något enormt så har han inte långa ben.

Adama
2010-09-18, 12:10
Gissar på att det är mest ett case of viktkåthet.

En lång snubbe på mitt gym brukar köra bänk på omkring 120 kg som arbetsvikt. Han vänder alltid inom spannet 10-15 cm från bröstet (längre o längre ju tröttare han blir).

När han stegar upp kring 100 kg är det inga problem med någe djup.

Curls
2010-09-18, 12:12
aaa, jag suger snewp i bänk. Fast jag gillar mina armar ändå :)

samma här, har ungefär 190-195 mellan fingertopparna och är bara 174cm lång.

ceejay
2010-09-18, 12:13
samma här, har ungefär 190-195 mellan fingertopparna och är bara 174cm lång.

yeah :hbang: coolt :)

har 211cm

Curls
2010-09-18, 12:24
yeah :hbang: coolt :)

har 211cm

hehe Im feelin dwarf'd :cool:

Arf Pingvin
2010-09-18, 13:10
Han gick i 56:an så om inte bilden ljuger något enormt så har han inte långa ben.

Långa måste ju vara i förhållande till överkroppen. Det må vara en bedömningsfråga men jag tycker Lamar har kort avstånd mellan axlar och höft.

Eller Jouko Ahola
9V_PbCLCfv0

Men det är klart. En lång person kommer alltid ha en viss nackdel i styrkegrenar.

Matsa
2010-09-18, 15:47
Men det är klart. En lång person kommer alltid ha en viss nackdel i styrkegrenar.

Kanske i SL och OL, men i strongman är det väl snarare en fördel? Om du ska lyfta en sten upp på en 150cm hög plattform så är det ju bättre att vara lång. I kastidrotter är det nog inte fel att vara lång heller, har för mig att Cantwell är 195cm t.ex. Cantwell är ju förövrigt löjligt stark i bänkpress så fan vet hur mycket nackdel det är där heller egentligen. ;)

TheGhr
2010-09-18, 16:05
Det blir sämre max men styrkeökningen borde väl kunna bli densamma pga man tvingas kämpa mer?

John M
2010-09-18, 17:51
Gissar på att det är mest ett case of viktkåthet.

En lång snubbe på mitt gym brukar köra bänk på omkring 120 kg som arbetsvikt. Han vänder alltid inom spannet 10-15 cm från bröstet (längre o längre ju tröttare han blir).

När han stegar upp kring 100 kg är det inga problem med någe djup.

På minner om Tyson som tränade på mitt gym - En svart kille som va boxare, tatuerad i ansiktet och rakad. Fan va lik han va Tyson.

Snubben laddade stången med 10-kakor och körde på 120 - körde halva pressar.

SBG
2010-09-18, 20:56
Epot=mgh. m=vikt, g=ca 9,82 och h=Armlängd

http://sv.wikipedia.org/wiki/Potentiell_energi

Formeln för potentiell energi är inte den som gäller här. Vikten blir inte tyngre ju högre upp den är, bortsett från den extremt lilla skillnaden i gravitationen. Men visst utför den långa killen ett större arbete i.o.m. att han lyft vikten längre.

Det är hävarmens längd (i detta fall överarmen) som gör vikten tyngre. Som flyes med böjda eller raka armar.

Med det sagt så kan det ju naturligtvis vara en fördel att vara stor, men rent fysiskt så är det bättre att ha korta armar med samma presstyrka.

hugok
2010-09-19, 09:05
Formeln för potentiell energi är inte den som gäller här. Vikten blir inte tyngre ju högre upp den är, bortsett från den extremt lilla skillnaden i gravitationen. Men visst utför den långa killen ett större arbete i.o.m. att han lyft vikten längre.

Det är hävarmens längd (i detta fall överarmen) som gör vikten tyngre. Som flyes med böjda eller raka armar.

Med det sagt så kan det ju naturligtvis vara en fördel att vara stor, men rent fysiskt så är det bättre att ha korta armar med samma presstyrka.

Man måste ju lägga ned mer arbete på att flytta vikten.

SBG
2010-09-19, 09:11
Man måste ju lägga ned mer arbete på att flytta vikten.

Läs igen, arbetet är större men vikten blir inte större. Arbete =/= Tyngd

vicarious
2010-09-20, 11:37

Borde inte arbetet man utför i marklyft bli större desto längre ben man har? Spekulerar bara..

Längre ben borde väl innebära att man måste gå ner djupare i startläget för att kunna hålla ryggen rak (beror väl lite på hur långa armar man har också)

Större djup i dödläget ger en mindre vinkel mellan under och överkropp vilket innebär att en person med längre ben borde ha en större vinkel som måste rätas ut = längre lyftväg = större arbete?

stafh
2010-09-20, 11:53

Jo, det är det. Har du stången på bröstet och ska pressa upp den till raka armar så måste du göra av med så mycket energi som formeln anger. Självklart förändras inte vikten, men det är det ingen som sagt heller.

SBG
2010-09-20, 17:07
Borde inte arbetet man utför i marklyft bli större desto längre ben man har? Spekulerar bara..

Ju längre lyftvägen är, desto större arbete blir utfört ja.
m*g*h=Epot Epot+Ekin=Etot
Vi ser alltså att arbetet utfört är proportionellt med sträckan på arbetet.

Jo, det är det. Har du stången på bröstet och ska pressa upp den till raka armar så måste du göra av med så mycket energi som formeln anger. Självklart förändras inte vikten, men det är det ingen som sagt heller.

Jag har redan svarat på det.

Läs igen, arbetet är större men vikten blir inte större. Arbete =/= Tyngd

Frågan var om det är tyngre om man har långa armar. Arbete var det aldrig tal om.

Hejnomax
2010-09-20, 18:04
Lol på alla formler som säger att det krävs mer för att trycka vikten en längre bit. Men ja det krävs mer av alla muskler eftersom både lyftvägen och hävstången blir "längre". Om det är ett hinder att gå djupare beror på överarm/underarm längd. Annars är alla vinklar "samma".

stafh
2010-09-20, 18:25
Känns som att det är ganska underförstått att folk menar "jobbigare" när de skriver "tyngre" i den här kontexten, inte sant?

vicarious
2010-09-20, 18:25
Lol på alla formler som säger att det krävs mer för att trycka vikten en längre bit. Men ja det krävs mer av alla muskler eftersom både lyftvägen och hävstången blir "längre". Om det är ett hinder att gå djupare beror på överarm/underarm längd. Annars är alla vinklar "samma".

du kan inte lolla fysikens lagar..

DSBM
2010-09-20, 20:22
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126541

Startade en liknande tråd förut, står en hel del intressant tills folk börjar snacka om myror i slutet... :D

Matsa
2010-09-21, 11:09

Längre ben borde väl innebära att man måste gå ner djupare i startläget för att kunna hålla ryggen rak (beror väl lite på hur långa armar man har också)

Större djup i dödläget ger en mindre vinkel mellan under och överkropp vilket innebär att en person med längre ben borde ha en större vinkel som måste rätas ut = längre lyftväg = större arbete?

Yep, en person med långa ben måste böja mer på dem om han vill starta med höften från samma höjd som en person med kortare ben. Å andra sidan har förmodligen personen med långa ben även en kortare rygg (om de i övrigt är lika långa), så det kanske går utmärkt att starta med höften högre för honom. På så vis så jämnar det där med benen ut sig lite i marklyft. Armarnas längd spelar betydligt större roll.