Visa fullständig version : Angående låret
Kjelle8000
2010-09-16, 19:06
Hur skall jag göra för att få benet att växa mer på bredden så att säga, skall man träna på något speciellt sätt för att få större in/utsida på låret eller växer det bra genom bara benpress/knäböj???? Och är gynstolen något att köra??? :confused:
Iceman84
2010-09-16, 20:17
köra tungt i benspark kanske?
Det växer bra genom benpress/knäböj.
Breda knäböjar=mer insida lår=bredare lår. Men passa dej lite där, jag kör brett och har stor insida lårmuskel och har ibland problem med att låren skaver mot varandra. Även quadsen kan vara bra eftersom man då får den där "falukorven" eller vad man ska kalla den på låret som kan sticka ut rätt ballt.
Joe Hardgainer
2010-09-16, 20:37
Böj, böj och åter böj
Sheogorath
2010-09-16, 20:38
Breda knäböjar=mer insida lår=bredare lår. Men passa dej lite där, jag kör brett och har stor insida lårmuskel och har ibland problem med att låren skaver mot varandra. Även quadsen kan vara bra eftersom man då får den där "falukorven" eller vad man ska kalla den på låret som kan sticka ut rätt ballt.
Samtidigt så tenderar tyngdlyftare att ha förhållandevis större lår (bättre "svep") än styrkelyftare, och tyngdlyftare står förhållandevis smalt. Kanske kan det vara så att utvecklingen av insidan hos SL:are är på bekostnad av utvecklingen av quadriceps. Det verkar nästan så tycker jag.
Kjelle8000
2010-09-16, 21:06
Mmkay jag tar väl och kör på med mera böj då :)
mixedskills
2010-09-17, 08:27
Och är gynstolen något att köra??? :confused:
Med risk för att reta upp någon nu, men det är väl mer en övning för tjejer, knipövning dvs.
MrMuggelSnuggel
2010-09-17, 08:35
Jag skulle vilja komma med en liten snabb fråga angående benpressen.. Kan det vara så att dålig rörlighet i fotlederna minimerar möjligheten att pressa högre vikter? Jag känner mig pinsamt svag i benpressen, och jag har ingen vidare rörlighet i mina fotleder. Vill naturligtvis försöka gå så långt ner jag bara kan men det slutar oftast med att jag känner att jag pressar med tårna då mina hälar inte orkar ligga kvar på pressen. Skulle jag helt enkelt bara gå ned så långt som mina hälar kan så blir det inte mycket av en press..
Varför jag frågar är att igår så körde jag och sen kom det fram två stycken små tjejer (tänk lite fjortis, även om fjortisar kanske inte skulle vara där) som lastade på typ 70% av vad jag körde och såg inte direkt ut att svettas.
Jag är rätt stark överlag men benpressar är något jag är pinsamt svag i.
Jag skulle vilja komma med en liten snabb fråga angående benpressen.. Kan det vara så att dålig rörlighet i fotlederna minimerar möjligheten att pressa högre vikter? Jag känner mig pinsamt svag i benpressen, och jag har ingen vidare rörlighet i mina fotleder. Vill naturligtvis försöka gå så långt ner jag bara kan men det slutar oftast med att jag känner att jag pressar med tårna då mina hälar inte orkar ligga kvar på pressen. Skulle jag helt enkelt bara gå ned så långt som mina hälar kan så blir det inte mycket av en press..
Varför jag frågar är att igår så körde jag och sen kom det fram två stycken små tjejer (tänk lite fjortis, även om fjortisar kanske inte skulle vara där) som lastade på typ 70% av vad jag körde och såg inte direkt ut att svettas.
Har du inte tränat så mycket ben tidigare är du ju förstås inte särskilt stark i benen. Tjejerna kanske tränar ben riktigt duktigt. Man kan ju vara ganska rejält stark utan att vara uppseendeväckande stor, kolla bara på lyftare i de lätta viktklasserna. Börjar du träna ben regelbundet kommer styrkan att öka.
Men passa dej lite där, jag kör brett och har stor insida lårmuskel och har ibland problem med att låren skaver mot varandra.
Det gör det nog mer eller mindre för alla som har lite större ben.
Träna hårt och försök öka vikterna så gott det går pass för pass. Varva böj med benpress om du tycker det är kul. Benspark är rätt gött att trycka ut det sista med. Men kosten är som sagt a-o.
Gillar du inte knäböj så kör benpress eller tvärtom. Det viktiga är som sagt att vikterna ökar, oavsett övning.
Bluesparv
2010-09-17, 11:39
Hellre skav än att klämma... ja, ni vet :)
Det är riktigt jobbigt när man ska gå långt, t ex fjällvandra. Skavsår som fan.
Starlight
2010-09-17, 15:45
Jag känner igen mig där! Jag reppar på 80-90 kg i knäböj, men i benpress däremot tar jag inte mycket mer än typ 120 kg. Dock känner jag inget större behov av att köra benpress. (Knäböj is the shit!)
KaptenKnäsvag
2010-09-17, 16:55
Det är riktigt jobbigt när man ska gå långt, t ex fjällvandra. Skavsår som fan.
Räcker med att jag har fel kalsonger på mig när jag går till skolan för att varje steg ska bli en jäkla plåga. :/
Jag känner igen mig där! Jag reppar på 80-90 kg i knäböj, men i benpress däremot tar jag inte mycket mer än typ 120 kg. Dock känner jag inget större behov av att köra benpress. (Knäböj is the shit!)
Samma rörelsemoment så båda är la "the shit", om man går DJUPT!:)
Skumt att ni inte klarar mer i benpress, jag kör dubbla vikten i den jämfört med böj.
Bluesparv
2010-09-17, 18:10
Samma rörelsemoment så båda är la "the shit", om man går DJUPT!:)
Det beror ju på vad man är ute efter. Knäböj är en betydligt mer komplex övning, vilket jag (och många andra) föredrar före benpress som är en "liten skitövning" imo :)
Och att gå djupare än vad kroppens rörlighet tillåter är inte speciellt smart, det kan ta ganska illa på alla möjliga kroppsdelar...
Räcker med att jag har fel kalsonger på mig när jag går till skolan för att varje steg ska bli en jäkla plåga. :/
Tell me about it. Hade ofta lite häng innan på byxorna. Aldrig i livet! Säger jag bara nu (även för att det är ostiligt)
Bluesparv
2010-09-18, 10:28
Tell me about it. Hade ofta lite häng innan på byxorna. Aldrig i livet! Säger jag bara nu (även för att det är ostiligt)
Hans kompisar skrattar åt honom när han tar på sig rosa Nalle Puh-kalsonger. Tror fan varje steg blir en plåga då...
;)
Hans kompisar skrattar åt honom när han tar på sig rosa Nalle Puh-kalsonger. Tror fan varje steg blir en plåga då...
;)
Det var därför jag slutade ha häng me ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.