Visa fullständig version : Köpa gura?
Valvanto
2010-09-15, 16:43
Tänkte att jag skulle införskaffa mig en gura. Någon som har tips på en bra ''nybörjargura'' eller vad man kan säga och var man kan köpa den? Har bara strö-spelat några gånger så är helt oduglig, kan man säga :)
Vad vill du spela för typ av musik? Skall du spela mest "solospel" eller komp? Vilket maxpris hade du tänt dig?
BillyButt
2010-09-15, 16:50
El eller akustisk?
Akustisk, nylonsträngad gitarr. Cirka 1000 kr.
Valvanto
2010-09-15, 16:58
Gav nog lite för lite info känner jag! Vill ha en akustisk, har ingen aning om maxpris då jag inte vet vad de vanligtvis kostar men länka gärna till nån/några bra sidor. Det skulle uppskattas! Gärna någon specifik gura som ni vet är bra också.
Gav nog lite för lite info känner jag! Vill ha en akustisk, har ingen aning om maxpris då jag inte vet vad de vanligtvis kostar men länka gärna till nån/några bra sidor. Det skulle uppskattas! Gärna någon specifik gura som ni vet är bra också.
Shajjns inlägg var mycket bra. Runt en tusenlapp, plus/minus en hundralapp eller två. Det finns en hel drös med gitarrer i den prisklassen, vad jag vet är Yamahas inte dåliga.
Själv så ångrar jag inte att jag också skaffade en stämapparat, verkar som att det fortfarande går att hitta för 200 kronor (jag köpte min 98 eller 99 för ungefär samma pris, antar att de knappast blivit sämre sedan dess).
Eller så köper du den billigaste du kan hitta, Rusta eller Hobbex har för 3-400 kr och provar om det är roligt - är det inte det har du inte "förlorat" så mycket pengar.
Eller så köper du den billigaste du kan hitta, Rusta eller Hobbex har för 3-400 kr och provar om det är roligt - är det inte det har du inte "förlorat" så mycket pengar.
Det är garanterat aldrig roligt att spela på Rustas eller Hobbex gitarrer...
Nylon akustisk är det billigaste du kan hitta, stål har rikare ljud men gör satans ont i fingrarna först, ska du välja el så kolla i en musikaffär olika elvarianter kring ett pris som är ok. Skiljer sig mycket mellan olika el och smaken är som baken :)
Larsson85
2010-09-15, 20:07
Åk till en musikaffär och säg att du vill ha en nybörjargitarr och ta med dig 1-1500kr så bör du får något som låter helt ok. Jag tycker att stålsträngad låter bättre och är roligare, men det bestämmer man själv.
rajjan_dammit
2010-09-15, 20:09
Stålsträngad Epiphone fick jag för en tusing, den är jäkligt skön.
Säger som de andra, köp något i 1000-kronors klassen, något du kan tänka på att kolla innan du köper gitarren är om det "skorrar" när du tar ett ackord, förslagsvis ett moll ackord (lättare att höra skorrandet).
Kolla även om det är lätt att trycka ner strängarna på första bandet, billiga gitarrer men ibland också även dyrare (även om chansen är mycket mindre) kan ibland blivit felkonstruerade så att det inte riktigt går att trycka ner strängarna ända till botten och det låter då "orent" när du tar ackordet.
Nu är ju inte chansen så stor att en 1000-kronors gitarr uppfyller de här kraven men lyckas du hitta en billig gitarr som gör det och låter hyfsat så tycker jag du ska slå till.
Kolla in lite musikaffärer och ha även en glimt på blocket efter en finare gitarr till ett bra pris. Man "ska helst" inte köpa en alldeles för billig gitarr eftersom dem låter oftast skit och då är det inte roligt att spela oavsett hur duktig man är.
Bättre att köpa en riktig gitarr som faktiskt går att spela hyfsat på. Det är verkligen inte roligt att spela på skitgitarrerna dom säljer på Rusta..
Håller med dom andra. Gå in på en musikaffär med 1000-1500:- så hittar du en helt okej gitarr. Hade jag varit du hade jag köpt en stålsträngad. Det kommer göra ont som fan i fingrarna i början men när du kommit över det första nybörjarsteget kommer du vilja ha en stålsträngad ändå.
rajjan_dammit
2010-09-15, 20:34
Hade jag varit du hade jag köpt en stålsträngad. Det kommer göra ont som fan i fingrarna i början men när du kommit över det första nybörjarsteget kommer du vilja ha en stålsträngad ändå.
+1, köp gärna nya strängar samtidigt också. De som är på när man köper den brukar vara skit.
jag tycker att ordet "nyborjargitarr" oftast ar forvirrande, det forknippas enbart med priset men faktum ar att en lite mer pakostad gitarr ar lattare att spela pa precis som nan namnde om att ta ackord pa forsta bandet och diverse skrolljud, man kan liksom tro att det ar en sjalv som inte tar ackordet ratt nar det faktiskt ar gitarren
men det ar helt klart att det ar onodigt att slanga flera tusingar pa en gura, ungefar som att ge Greta, 79 en iphone 4. samtidigt ar det viktigt att poangtera att gitarr ar kul, det ar nat man lar sig snabbt och man kanske ar "nyborjare" i ett par manader, darfor foreslar jag inte att man koper det absolut billigaste alternativet eftersom du vill ha nat att vaxa i
jag vet att manga har har rekommenderat nylonstrangad, med all respekt.. men jag foreslar faktiskt stalstrangad. visst gor det lite ont i borjan men du vanjer dig snabbt och du far sa mycket battre ljud av gitarren... nog tuggat om det, lite lankar:
http://www.halmenmusik.se
http://www.jam.se
http://www.musikborsen.se
Ibanez V50 (http://www.ordermusic.se/web/Gitarr/Stalstrangad_Gitarr/V50_Svart-74636.aspx) 1295:-
Stalstrangad
Vaska
Axelband
Stamapparat
Plektrum
billigare an sa blir det nog inte, jag vet dock inte hur "bra" V50'n ar men Ibanez ar ett kant marke, Epiphone som nan tidigare har namnt gor ocksa prisvarda gitarrer.. men jag gillar ju svart :D
http://www.ordermusic.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_VersionID=cee5b 1e0-3b17-41a5-a8f9-ecdc41a4b2df
http://www.ordermusic.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_VersionID=a297d c66-f0cf-4fe8-a785-b3d348ad39ec
Valvanto
2010-09-16, 13:50
Tack för alla svar! Det uppskattas! Beställde iaf igår denna http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=31974&artno=225876 samt en nybörjar-dvd så man lär sig några låtar fort. Det blev en stålsträngad då jag kollat runt en del och det verkar vara ''bäst'' att köpa det istället för nylonsträngad. Då det svider en del i fingrarna till en början, men går över efter ett par veckor.
Hade jag sett ditt inlägg tidigare hade jag nog slagit till på den, chidde!
Bara att avvakta nu och se om denna är prisvärd eller ej.
Slartibartfast
2010-09-16, 14:10
Du gjorde helt rätt i att köpa en stålsträngad. Ha kul med nya guran! :thumbup:
Dem flesta billiga gitarrer ger faktist bra ljud, sen när du lärt dig spela ordentligt, dvs börjar få bra fingerfärdighet så kan du börja byta upp dig till bättre och bättre guror.
Min pappa och bror spelar elgitarr och mycket akustiskt.
Brossan har en ramirez för ett 10tal tusenlappar, farsan har en handgjord spansk gitarr för över 40 000:-
Men det är inget man hör skillnad på i början om man inte lirat en antal år :D
Hade jag sett ditt inlägg tidigare hade jag nog slagit till på den, chidde!
om jag inte minns fel sa kommer cort fran samma fabrik som ibanez (eller annat etablerat marke) sa det ar helt klart en prisvard gura
lycka till!
Det är en helt ok gitarr du har köpt. Idag får man mycket gura för tusen spänn.
Valvanto
2010-09-17, 17:21
Du gjorde helt rätt i att köpa en stålsträngad. Ha kul med nya guran! :thumbup:
Låter bra, tack för det!
Dem flesta billiga gitarrer ger faktist bra ljud, sen när du lärt dig spela ordentligt, dvs börjar få bra fingerfärdighet så kan du börja byta upp dig till bättre och bättre guror.
Min pappa och bror spelar elgitarr och mycket akustiskt.
Brossan har en ramirez för ett 10tal tusenlappar, farsan har en handgjord spansk gitarr för över 40 000:-
Men det är inget man hör skillnad på i början om man inte lirat en antal år :D
Uscha! Inga dåliga guror det inte :D Får väl se hur pass ''varm i kläderna'' man känner sig efter några år.
om jag inte minns fel sa kommer cort fran samma fabrik som ibanez (eller annat etablerat marke) sa det ar helt klart en prisvard gura
lycka till!
Såg flera bra recensioner om den jag köpte. Så får hoppas de stämmer!
Tack & bock!
Det är en helt ok gitarr du har köpt. Idag får man mycket gura för tusen spänn.
Ja, det verkar så. :)
mjölk-dryck
2010-09-18, 07:04
Najs att du vagade dig pa en stalstrangad, det kommer du vara glad for om du fastnar for att spela. Ett tips ar att bara lara dig latar du sjalv gillar och sen ga over till det grundlaggande man "b'o'r" kunna, annars blir det latt trakigt.
For andra som funderar pa att borja: kop en begagnad gura av hyffsat marke sa far du mer for pengarna. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.