Visa fullständig version : Dricka glucos som frukost, fördelar, nackdelar?
Har ganska bråttom till gymmet på morgonen kör en drink med vassle och glucos, kaffe och halv liter fruktjiuce ungefär.
Hinner inte vänta på att magen ska smälta fast föda.
Finns det några nackdelar med att dricka glukos vid denna tidpunkt?
King Grub
2010-09-15, 10:33
Extremt högt GI med stor blodsocker- och insulinpåverkan och inflammatorisk påverkan.
Ett råd i all välmening: Skaffa dig bra vanor istället för att leta genvägar, det tjänar du på långsiktigt.
Extremt högt GI med stor blodsocker- och insulinpåverkan och inflammatorisk påverkan.Samt att det är näringslös energi. Jag hade ställt klockan och ätit något som bidrar med mer än bara energi. Grovt bröd, eller en skål micrad gröt.
Är väl isf bättre att ta sockerdrinken efter passet än före. Äter jag bra dagen före kan jag träna på tom mage, om det är ett tidigt pass.
Extremt högt GI med stor blodsocker- och insulinpåverkan och inflammatorisk påverkan.
Men det är väl ganska bra runt träningen? Tar denna drinken ca 1 timma.
johan_jazz
2010-09-15, 13:50
1. Skaffa en mixer
2. Köp havregryn
3. Köp kakao
4. Köp mjölk
5. Kör allt i mixern + vasslen
6. Avnjut
Enklare än så blir det inte, dessutom överlägset ur hälsoperspektiv. Mätt blir du oxå.
Eddie Vedder
2010-09-15, 14:36
EN halv liter juice och en druvsockerdrink. Den sockerbomben är inte nyttig eller bra på något vis. Apelsinjuice är inget annat än saft med lite C-vitamin och kanske lite lite fibrer från fruktkött.
EN halv liter juice och en druvsockerdrink. Den sockerbomben är inte nyttig eller bra på något vis. Apelsinjuice är inget annat än saft med lite C-vitamin och kanske lite lite fibrer från fruktkött.
Jag mixar 4 olika juicer som totalt innehåller säkert 10 olika frukter och grönsaker.
Äter inte frukt eller grönsaker.
Eddie Vedder
2010-09-15, 15:21
Jag mixar 4 olika juicer som totalt innehåller säkert 10 olika frukter och grönsaker.
Äter inte frukt eller grönsaker.
Om du nu har tid att mixa föreslår jag att du mixar ihop en bättre flytande måltid. Exempelvis den som johan_jazz rekommenderade.
Faktum kvarstår att det är samma sak som att dricka läsk med lite extra C-vitamin.
Luca Brasi
2010-09-15, 16:40
Faktum kvarstår att det är samma sak som att dricka läsk med lite extra C-vitamin.
Eller typ läsk koncentrat?
Bestäm själv. Coca cola+ (med vitamin c tillsatt) 11g socker, apelsinjuice 12g socker. (50/50 glukos/fruktos)
Luca Brasi
2010-09-15, 16:53
+ okänd mängd extra glukos då.
Kalium. Inte helt fel med kalium. Colan innehåller inte kalium.
...och juicen innehåller inget koffein:D
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f4/Fanta_Black_Orange.jpg/800px-Fanta_Black_Orange.jpg
Hwoarang
2010-09-15, 18:13
Är glucos samma socker som maltodextros?
Har kört "periodisk fasta" rätt länge nu och brukar bryta fastan med EAA, Kreatin och lite maltodextros.
Hade det varit bättre att skippa malton helt, det kanske bara stjälper?
Upplys mig *popcorn*
Lägger till här att jag tränar direkt efter drinken och tar en lika dan direkt efter träningen.
Varför dricker du maltodextrin överhuvudtaget? Har du svårt att få i dig energi eller tränar du två pass om dagen sju dagar i veckan?
(Maltodextrin, stärkelse, bryts ner till glukos.)
Hwoarang
2010-09-15, 18:40
Varför dricker du maltodextrin överhuvudtaget? Har du svårt att få i dig energi eller tränar du två pass om dagen sju dagar i veckan?
(Maltodextrin, stärkelse, bryts ner till glukos.)
Det är alltså bara dumt.
Det började med att jag drack gainer efter träningen tidigare.
Sen istället för bara protein före träningen hällde jag i lite malto där också.
Jag trodde att den energin och blodsockerkicken skulle hjälpa mig på passet men det vet jag nu att det inte spelar någon roll för prestationen.
Jag har plats för den lilla extra energin om dagen med för att svamla fram ett svar om varför :em:
Inte för att jag ska fortsätta men. EAA är bara positivt att bryta min fasta med men ni menar att ta socker där med skulle vara riktigt dåligt. Upplys mig mer om varför *popcorn*
Faktum kvarstår att det är samma sak som att dricka läsk med lite extra C-vitamin.Man får väl antioxidanter också.
Det är alltså bara dumt.
Det började med att jag drack gainer efter träningen tidigare.
Sen istället för bara protein före träningen hällde jag i lite malto där också.
Jag trodde att den energin och blodsockerkicken skulle hjälpa mig på passet men det vet jag nu att det inte spelar någon roll för prestationen.
Jag har plats för den lilla extra energin om dagen med för att svamla fram ett svar om varför :em:
Inte för att jag ska fortsätta men. EAA är bara positivt att bryta min fasta med men ni menar att ta socker där med skulle vara riktigt dåligt. Upplys mig mer om varför *popcorn*
Du behöver inte det sockertillskottet om det inte är så att du tränar glykogenkrävande pass med väldigt kort tid för återhämtning, säg eftermiddag OCH förmiddag. Blodsocker och insulin kommer att skjuta iväg samt att det blir en extra skvätt energi till ingen egentlig nytta.
Du behöver inte det sockertillskottet om det inte är så att du tränar glykogenkrävande pass med väldigt kort tid för återhämtning, säg eftermiddag OCH förmiddag. Blodsocker och insulin kommer att skjuta iväg samt att det blir en extra skvätt energi till ingen egentlig nytta.
Var det inte någon på detta forum som tidigare rekommendera 1 gram kolhydrater/kg kroppsvikt och runt 0,5 gram protein/kg kroppsvikt i drinken direkt efter träningen?
Man får väl antioxidanter också.
C-vitamin är en antioxidant! Producerar inte kroppen tillräckligt med kraftfulla antioxidanter själv? Man har väl dessutom sätt att antioxidanter i samband med styrketräning hämmar muskeltillväxten.
King Grub
2010-09-20, 19:54
Var det inte någon på detta forum som tidigare rekommendera 1 gram kolhydrater/kg kroppsvikt och runt 0,5 gram protein/kg kroppsvikt i drinken direkt efter träningen?
Var inte det på tiden då man dels trodde insulin var anabolt och dels inte kände till att muskeluppbyggnaden inte stimuleras mer av 40 gram protein efter träning jämfört med 20 gram?
C-vitamin är en antioxidant! Producerar inte kroppen tillräckligt med kraftfulla antioxidanter själv? Man har väl dessutom sätt att antioxidanter i samband med styrketräning hämmar muskeltillväxten.Jag vet inte hur det ser ut med antioxidanter och folkhälsan; är det så att vi i gemen äter för mycket eller för lite av varan? Man ser ju hälsofördelar både vad gäller att förebygga cancer och motverka hjärt- och kärlsjukdomar av en hel del antioxidanter (då tänker jag inte på vitaminer/mineraler utan snarare flavonoider, fenoler och karotener).
Man brukar ju tala om att äta mycket frukt och grönsaker av olika färger så att man får i sig de olika typerna av antioxidanter.
Antioxidanter efter träning hämmar återhämtningen ja. Kanske har något att göra med att kroppen måste känna av "inflammation"/kortisolet för att starkare stimulera återuppbyggnaden.
Jag vet inte hur det ser ut med antioxidanter och folkhälsan; är det så att vi i gemen äter för mycket eller för lite av varan?
Inte en aning. Någon med koll? Vi får ju i oss massa kaffe i alla fall.
Man ser ju hälsofördelar både vad gäller att förebygga cancer och motverka hjärt- och kärlsjukdomar av en hel del antioxidanter (då tänker jag inte på vitaminer/mineraler utan snarare flavonoider, fenoler och karotener).
Men de hittar du inte i apelsinjuice, utan snarare morötter, fet fisk och tomatskal. :-)
Poängen var att de flesta källor till antioxidanter (om man nu måste äta så mycket av dem) inte finns i söta frukter generellt, och särskilt inte i fruktjuicer. Hopas att jag har rätt.
Antioxidanter efter träning hämmar återhämtningen ja. Kanske har något att göra med att kroppen måste känna av "inflammation"/kortisolet för att starkare stimulera återuppbyggnaden.
Det är vad jag tror.
Men de hittar du inte i apelsinjuice, utan snarare morötter, fet fisk och tomatskal. :-)
Poängen var att de flesta källor till antioxidanter (om man nu måste äta så mycket av dem) inte finns i söta frukter generellt, och särskilt inte i fruktjuicer. Hopas att jag har rätt.
Det är vad jag tror.Fast apelsin är ju en starkt orange frukt. Man borde väl få i sig antioxidanter från en sådan, men jag antar att vitamin-C är den viktigaste.
http://www.eufic.org/page/en/show/latest-science-news/page/LS/fftid/antioxidant-juice-vitaminC/
(iofs Blodapelsin ;))
Ser inte hur ett glas apelsinjuice skulle ge en negativ effekt på en i övrigt god kosthållning. Men ja, det låter inte så bra att blanda med maltodextrin och ta. Lite väl mycket socker. Och är man överviktig och har disciplinproblem ger ju juice mycket energi per mättnadsgrad.
edit: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18220345
Antioxidant potency, ability to inhibit LDL oxidation, and total polyphenol content were consistent in classifying the antioxidant capacity of the polyphenol-rich beverages in the following order: PJ>red wine>Concord grape juice>blueberry juice>black cherry juice, açaí juice, cranberry juice>orange juice, iced tea beverages, apple juice. Although in vitro antioxidant potency does not prove in vivo biological activity, there is also consistent clinical evidence of antioxidant potency for the most potent beverages including both PJ and red wine.
Man kanske ska ersätta frukostens apelsinjuice med ett glas rött :).
Ni jämför äpplen och päron.
C-vitamin/askorbinsyra är en antioxidant men den verkar genom att vara ett starkt reduktionsmedel. Som vitamin reducerar den tvärbindningarna i kollagenet vilket ger ett starkt kollagen ( tandkött ).
Alla andra nämnda antioxidanter är snarare quencher ( utsläckare ? ) som fångar in fria radikaler.
Grupperna kompletterar varandra och arbetar tillsammans, hela tiden.
Jag tror inte att man ska titta på enskilda antioxidanter utan hela tiden se till att få så många olika som möjligt.
Eddie Vedder
2010-09-21, 06:05
Angående behovet av antioxidativa ämnen står den ju i proportion till hur mycket fria radikaler man utsätter sig för. Med andra ord större behov desto mer oxidativ stress fråm t.ex. mat och träning.
Typexemplet är fleromättat fett och E-vitaminerna exempelvis. En individ som äter stora mängder omega-6 och omega-3 kommer ha ett större behov av E-vitaminerna än en person med hög andel mättat och enkelomättat fett i kosten.
Mjaaa, färgstarka frukter har ju ofta höga ORAC-värden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_radical_absorbance_capacity
Dried fruits are a good source of antioxidants by weight/serving size as the water has been removed making the ratio of antioxidants higher. Typical dried fruits are pears, apples, plums, peaches, raisins, figs and dates. Dried raisins are high in polyphenol count.
Deeply pigmented fruits like cranberries, blueberries, plums, blackberries, raspberries, strawberries, blackcurrants, figs, cherries, guava, oranges, mango, grape juice and pomegranate juice also have significant ORAC scores.[7]
Å andra sidan så
Despite the above discussion inferring that ORAC-rich foods with polyphenols may provide antioxidant benefits when in the diet, there remains no physiological evidence that any polyphenols have such actions or that ORAC has any relevance in the human body.
On the contrary, research indicates that although polyphenols are good antioxidants in vitro, antioxidant effects in vivo are probably negligible or absent.[9][10] By non-antioxidant mechanisms still undefined, flavonoids and other polyphenols may reduce the risk of cardiovascular disease and cancer.[11]
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_antioxidants_in_food
Rent näringsmässigt hör väl apelsinjuice till de bättre kolhydratkällorna, ligger på ungefär samma nivå som potatis, även rätt få antinutrienter har jag för mig. Sen kan man ju diskutera om det är bra med så mycket fruktos, men jämförbart med Cola är det ju definitivt inte.
http://img411.imageshack.us/img411/456/apelsinjam.jpg
Ni jämför äpplen och päron.
C-vitamin/askorbinsyra är en antioxidant men den verkar genom att vara ett starkt reduktionsmedel. Som vitamin reducerar den tvärbindningarna i kollagenet vilket ger ett starkt kollagen ( tandkött ).
Alla andra nämnda antioxidanter är snarare quencher ( utsläckare ? ) som fångar in fria radikaler.
Grupperna kompletterar varandra och arbetar tillsammans, hela tiden.
Jag tror inte att man ska titta på enskilda antioxidanter utan hela tiden se till att få så många olika som möjligt.På så sätt.
Angående behovet av antioxidativa ämnen står den ju i proportion till hur mycket fria radikaler man utsätter sig för. Med andra ord större behov desto mer oxidativ stress fråm t.ex. mat och träning.
Typexemplet är fleromättat fett och E-vitaminerna exempelvis. En individ som äter stora mängder omega-6 och omega-3 kommer ha ett större behov av E-vitaminerna än en person med hög andel mättat och enkelomättat fett i kosten.Visst är det så. Men hur ska man veta hur mycket antioxidanter man ska få i sig? Jag har nog aldrig sett ens ett värde på mängden antioxidanter (förutom de vanliga vitaminerna/mineralerna) utan det står alltid "rik på antioxidanter". Och ännu värre: hur stort är mitt behov? Dvs, hur mycket fria radikaler skapar jag? Cyklar lite här och var och styrketränar. Ska man mäta det i någon slags "massa" eller hur ska det gå till?
Vad gäller antioxidanter så tänker jag bara, i min kosthållning, att jag skyfflar in så mycket det går på ett naturligt sätt. Det blir alltså en del grönsaker, frukt, kakao, te och kaffe hellre än godis, chips och annat snask.
Jag önskar att man kom fram till något sätt att mäta 1. innehållet av antioxidanter så man får det i reda siffror 2. hur mycket en viss aktivitet förbrukar (skapar fria radikaler) något liknande de kcal-uträkningar man kan göra.
11,9 glas apelsinjuice? Bara tre liter, jättenyttigt!
Men betydligt mer näringsrikt än tre liter Cola!
Men betydligt mer näringsrikt än tre liter Cola!Och det måste bara vara en fördel?
Eddie Vedder
2010-09-21, 16:17
Men betydligt mer näringsrikt än tre liter Cola!
Nja, mer näring kanske men knappast betydande mängder. Det blir ju bara extremt mycket socker och C-vitaminmängder som troligtvis är ganska onödigt höga.
Eddie Vedder
2010-09-21, 16:21
Visst är det så. Men hur ska man veta hur mycket antioxidanter man ska få i sig? Jag har nog aldrig sett ens ett värde på mängden antioxidanter (förutom de vanliga vitaminerna/mineralerna) utan det står alltid "rik på antioxidanter". Och ännu värre: hur stort är mitt behov? Dvs, hur mycket fria radikaler skapar jag? Cyklar lite här och var och styrketränar. Ska man mäta det i någon slags "massa" eller hur ska det gå till?
Har din optinojjande lillebrorsa kapat kontot stevebc?:D Det är ju samma svar som med allt annat. Hur vet du att du får i dig så mycket fett du "bheöver" idag till exempel? Visst, du är inte död, men det kanske ändå är mer/mindre än vad som är "bäst"?
För E-vitamin i förhållande till fleromättat fett vet jag att det finns rekommendationer och för RDI av vissa B-vitaminer finns också rekommendationer baserade på energibehovet. Även om man har konstanta RDI finns dock även rekommendationer baserade på lite mer varierande orsaker även om de sällan nämns.
Är du inte väldigt sliten, skadad, sjuk ofta etc. finn väl ingen direkt anledning att tro att de fria radikalerna har kommandot över din kropp. :)
Nja, mer näring kanske men knappast betydande mängder.Ställt mot lever och ägg, nej, men det är som sagt en av de mer näringstäta kolhydratkällorna. Att jämföra det med cola är typ som att jämföra potatis med maltodextrin.
Har din optinojjande lillebrorsa kapat kontot stevebc?:D Det är ju samma svar som med allt annat. Hur vet du att du får i dig så mycket fett du "bheöver" idag till exempel? Visst, du är inte död, men det kanske ändå är mer/mindre än vad som är "bäst"?
För E-vitamin i förhållande till fleromättat fett vet jag att det finns rekommendationer och för RDI av vissa B-vitaminer finns också rekommendationer baserade på energibehovet. Även om man har konstanta RDI finns dock även rekommendationer baserade på lite mer varierande orsaker även om de sällan nämns.
Är du inte väldigt sliten, skadad, sjuk ofta etc. finn väl ingen direkt anledning att tro att de fria radikalerna har kommandot över din kropp. :)Haha. Det är en berättigad fråga. Kollar man på min kosthållning ser det inte optinojigt ut, och det är inget jag lägger mycket energi på. Men jag är nyfiken i ämnet, blir lätt irriterad när det visar sig att jag har/har haft fel (förlåt - jag blir sällan arg men när jag gör/har fel blir jag mycket irriterad på mig själv) och är kostmedveten. Inte på sättet att jag räknar kcal och väger mat - det har jag aldrig gjort och det är inget jag kommer göra. Men jag vill ha i mig allt det som krävs för ett långt, hälsosamt liv som samtidigt gör att jag presterar så bra som möjligt.
Jag tackar för tipset om E- och B-vitaminerna. Vad gäller fett så finns det ju rätt klara riktlinjer, och jag försöker att inte göra något extremt. Det finns inget skäl till mig att gå utanför 1-2 g fett/kg kroppsvikt och det är väl någonstans där jag ligger nu. Helt vanlig husmanskost och absolut ingen rädsla för varken för mycket eller för lite fett. Det jag undrar är om... hmm... tjänar jag på ytterligare antioxidanter eller ligger jag på en bra nivå? För högt, för lågt? Jag vet inte. Det är inte så mycket det som oroar mig, utan snarare vill jag att det ska finnas något standardiserat mått, något att förhålla sig till.
Tills det kommer i någon större skala antar jag att det bara finns fördelar med att fortsätta på förda kostlinje.
Ställt mot lever och ägg, nej, men det är som sagt en av de mer näringstäta kolhydratkällorna. Att jämföra det med cola är typ som att jämföra potatis med maltodextrin.
Nä. Du får ta något som mättar lika mycket och har samma energivärde per 100g.
Men betydligt mer näringsrikt än tre liter Cola!Fast det är ju allting. Kanske inte fruktossirap. Men allt annat.
Fast det är ju allting. Kanske inte fruktossirap. Men allt annat.Hur menar du, vad är allting?
Eddie Vedder
2010-09-22, 05:45
Hur menar du, vad är allting?
Han menar att i princip allt är näringsrikt i förhållande till läsk. Även värdelösa näringskällor som juice.
Scratch89
2010-09-22, 08:39
Du får väl börja hälla i dig grädde då, så att folket i tråden blir nöjda... ;)
Fast det är ju allting. Kanske inte fruktossirap. Men allt annat.Ok, säg så här, näringsmässigt står sig apelsinjuice rätt väl mot det mesta som inte är animalier eller bladgrönsaker.
Ok, säg så här, näringsmässigt står sig apelsinjuice rätt väl mot det mesta som inte är animalier eller bladgrönsaker.
Men sett till mängden socker du får i dig är det inte värt det.
Men sett till mängden socker du får i dig är det inte värt det.Det kan väl diskuteras. Vad jag vet finns det inte så mycket direkta data om hur oraffinerade sockerkällor som frukt och fruktjuice påverkar hälsan, men det som finns är ju mestadels positivt eller neutralt. Anekdotiskt finns det ju flera koströrelser vars anhängare hävdar att de mår bäst med ett högt intag av socker från frukt och juice. Jag hör i och för sig inte till dem.
Ok, säg så här, näringsmässigt står sig apelsinjuice rätt väl mot det mesta som inte är animalier eller bladgrönsaker.Det jag menar är att du tyckte att apelsinjuice var näringsrikt i förhållande till coca-cola.
Allt är näringsrikt i förhållande till coca-cola då det bara är socker (fruktos/glukos) och vatten. När jag använde fruktossirap menade jag att det var kanske det enda som var mindre nyttigt, fast jag använde ordet "näringsrikt".
Det jag menar är att du tyckte att apelsinjuice var näringsrikt i förhållande till coca-cola.
Allt är näringsrikt i förhållande till coca-cola då det bara är socker (fruktos/glukos) och vatten. När jag använde fruktossirap menade jag att det var kanske det enda som var mindre nyttigt, fast jag använde ordet "näringsrikt".Det kanske framgick bättre i mitt första inlägg, men poängen var inte att apelsiner/apelsinjuice är näringsrikt jämfört med cola, utan att det står i paritet med andra livsmedel som ofta betraktas som nyttiga och näringsrika, t ex potatis, havregryn, linser, nötter, råris, etc.
Eddie Vedder
2010-09-22, 14:45
Det kan väl diskuteras. Vad jag vet finns det inte så mycket direkta data om hur oraffinerade sockerkällor som frukt och fruktjuice påverkar hälsan, men det som finns är ju mestadels positivt eller neutralt.
Möjligtvis i de studier där forskarna väljer att kategorisera dem i samma grupp eller i studier på typ amerikanske skolluncher där juicen väljs som måltidsdryck före colan. Men knappast att högt intag av juicekonsumtion i sig påvisat positiva samband och absolut inte i förhållande till mjölk eller vatten som måltidsdryck.
Och så tror jag knappast det är bra för tänderna oavsett om barnen håller vikten.
Möjligtvis i de studier där forskarna väljer att kategorisera dem i samma grupp eller i studier på typ amerikanske skolluncher där juicen väljs som måltidsdryck före colan. Men knappast att högt intag av juicekonsumtion i sig påvisat positiva samband och absolut inte i förhållande till mjölk eller vatten som måltidsdryck.
Och så tror jag knappast det är bra för tänderna oavsett om barnen håller vikten.
Att hålla uppe en preferens för sött och att skapa vanor där det söta alltid finns tillgängligt upplever jag som ytterligare ett problem. Vi är vanemänniskor och består min vana i att dricka ett glas juice varje gång jag känner mig törstig så kommer ett glas vatten att kännas trist. Men som sagt, det handlar om vanor och dessa går att bryta.
Bra poäng där Apos.
Dessutom, de flesta inte har råd att konsumera stora mängder flytande kcal utan att det påverkar totalt näringsintag eller kaloriintag negativt. Det går ju inte att säga om en matvara i sig är "nyttig/onyttig" om man inte tittar på helheten. 1,5 L juice per dag kan vara en del i en hälsosam livsstil lika väl som det kan leda till övervikt och diabetes. Allt beror ju på hur personens ätmöster och motionsvanor ser ut över tid.
Off topic: Varför har så många svårt att se helheten när det kommer till mat och motion? De flesta fattar ju det när det gäller jobb och pengar. Det är ju i grund och botten samma problematik. Är det ovilja, okunskap, lättja, känslor eller en vad?
Sverker. Dryg som vanligt. Leker djävulens advokat.
Apelsinjuice är ett bra och ekonomiskt sätt att få apelsiner till Sverige.
Man plockar apelsinerna i de varma områdena. Pressar dem, koncentrerar upp dem och pastöricerar koncentratet. Hemma i Sverige blandas koncentratet ut och vi får färska apelsiner på frukostbordet.
Det ger arbetstillfällen i varma länder och i Sverige, mindre frukt behöver kastas pga skador, skalrester blir förtjockningsmedel i andra fettsnåla livsmedel, transportvolymen blir många gånger mindre och man sparar motorbränsle.
Apelsinjuice är ett bra och ekonomiskt sätt att få apelsiner till Sverige.
Man plockar apelsinerna i de varma områdena. Pressar dem, koncentrerar upp dem och pastöricerar koncentratet. Hemma i Sverige blandas koncentratet ut och vi får färska apelsiner på frukostbordet.
Det ger arbetstillfällen i varma länder och i Sverige, mindre frukt behöver kastas pga skador, skalrester blir förtjockningsmedel i andra fettsnåla livsmedel, transportvolymen blir många gånger mindre och man sparar motorbränsle.Jag snackade om det här med en bekant. Han hävdade att det man tjänade på det insparade bränslet förlorade man i kokningsprocessen. Alltså att det gick åt mer energi att minska volymen än det skulle göra att transportera den utspädd. Det känns som en aktuell fråga eftersom JO just nu gör reklam för sitt klimatvänliga koncentrat.
Om kokningen görs i Sydamerika borde man väl ganska enkelt spara in transportkostnaderna med tanke på sträckan?
Juicen ultrafiltreras. Precis som vårat vassleprotein.
Kostar inte speciellt mycket energi. Men visst, vi får räkna på hela livscykeln. Min övertygelse är att minskningen av volym är långt mer energieffektivt än att köra fulla tankbåtar.
Kostar inte speciellt mycket energi. Men visst, vi får räkna på hela livscykeln. Min övertygelse är att minskningen av volym är långt mer energieffektivt än att köra fulla tankbåtar.På så sätt. Tack igen.
LCA är intressant. Vi ska göra en egen studie om hembakat bröd nästa vecka :D.
OK förutom att jag får en stor insulinutsöndring och blodsockerpåslag av min glukosfrukost, kan jag hamna i farozonen för några sjukdommar typ diabetes?
Vet någon som fick diabetes av att dricka 1 liter apelsinjuice om dagen.
Diabetes typ 2 kommer oftast av övervikt. Att då säga att juicen fick bägaren att rinna över blir långsökt. Det skulle lika gärna kunna vara nattmackan, plusmenyn, chokladsåsen på glassen, potatismoset med brunsås osv, osv
Diabetes typ 2 kommer oftast av övervikt. Att då säga att juicen fick bägaren att rinna över blir långsökt. Det skulle lika gärna kunna vara nattmackan, plusmenyn, chokladsåsen på glassen, potatismoset med brunsås osv, osv
OK så under förutsättning att jag får i mig alla näringsämnen och vitaminer mineraler etc, så spelar det inte så stor roll om jag kör glukosdrickan eller inte?
Grejen är att jag har ingen aptit på morgonen + är lite lat där.
Blodsockret är ju ändå i botten på morgonen, känns bra att köra upp det fort för att sen dra till gymmet för att dra en till drink där och senare köra rejäl måltid med potatis och kyckling.
Vad händer med alla nyttigheter i alla frukter egentligen, för det är ju ofta riktiga frukter som ingredienser?
Får man det inte oftast av att man provocerar fram väldigt stora blodsockersvängningar? Typ malto/godis/vassle på tom mage alltför ofta?
Känns ju orimligt egentligen att man skulle få det av att vara fet, är man fet borde kroppen va stabilare liksom?
Vad händer med alla nyttigheter i alla frukter egentligen, för det är ju ofta riktiga frukter som ingredienser?
Vilka är nyttigheterna du pratar om?
http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/vitamin-frukt-agg-lever-makrill5000d2.jpg
Tur jag aldrig äter nån frukt då, verkar bortkastat :D
Snygga diagram, såna skulle man ha för fler livsmedel, så jäkla jobbigt sitta och jämföra själv ämne för ämne och kolla mot RDI, så det gör man ju aldrig utan litar istället på att vitamintabletten varje dag ska fixa det hela :D
Dom här kanske?
Flavonoids comprise the most common group of plant polyphenols and provide much of the flavor and color to fruits and vegetables. More than 5000 different flavonoids have been described.
Dietary flavonoids: bioavailability, metabolic effects, and safety.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12055336
Health effects and bioavailability of dietary flavonols.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10694044
Bioavailability and health effects of dietary flavonols in man.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9442297
Dietary flavonoids: intake, health effects and bioavailability.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10541448
Men nu pratade vi juice, maRRtin. Finns det så mycket kvar av flavonoiderna i pastöriserad dylik?
Fredrik_S
2010-10-20, 10:35
Ägg plus apelsin verkar inte helt dummt enligt det där diagrammet :)
E fan inne i en äggperiod nu.. typ 6 om dagen har det blivit senaste veckorna.... Tidiager köpte jag hem en platta som jag sen fick slänga för jag inte visste hur gammla dom var...
Fredrik_S
2010-10-20, 10:40
Kostar inte speciellt mycket energi. Men visst, vi får räkna på hela livscykeln. Min övertygelse är att minskningen av volym är långt mer energieffektivt än att köra fulla tankbåtar.
Finns det inte diverse arbeten/forskning inom just exakt såna här miljöfrågor. Där de försöker räkna med varendaste lite faktor i miljöpåverkan. Från att man sår fröet i marken till att det stoppas i munnen.
Skulle vilja läsa det :P
Tur jag aldrig äter nån frukt då, verkar bortkastat :D
Snygga diagram, såna skulle man ha för fler livsmedel, så jäkla jobbigt sitta och jämföra själv ämne för ämne och kolla mot RDI, så det gör man ju aldrig utan litar istället på att vitamintabletten varje dag ska fixa det hela :D
Frukt är inte bortkastat. Däremot är diagrammet ganska så bortkastat för sig själv utan en bra förklaring av vad man har jämfört då det bara ger en typ av jämförelse. Tyvärr blir jag inte så förvånad att se det igen.
Ett tips är att sätta in samma livsmedel och näringsämnen i ett diagram där 100 kcal av varje livsmedel är det som jämförs och inte 100 g. Observera också att fibrer inte ens finns med bland det som undersöks, undrar varför?
Cerberus
2010-10-20, 11:01
glukos mmm, bra mat! Jisses..
vad hände med mackor t.ex? varför inte skippa frukost om det nu e så bråttom?
Eddie Vedder
2010-10-20, 11:14
Men nu pratade vi juice, maRRtin. Finns det så mycket kvar av flavonoiderna i pastöriserad dylik?
Det mesta är ju koncentrat som fraktats över halva jordklotet men marknadsförs som "färskplockade". ;) Äpplena på träden börjar sina nu så det blir att klassa frukt som godis snart igen. Har haft min sedvanliga höstkonsumtion av äpplen sedan en tid tillbaka eftrsom de jag tror att de jag pallar direkt från träden kan tänkas ha lite näring kvar.
Njaa...flavonoiderna sitter mest i det vackert färgade skalet på äpplen och andra frukter. Alltså kommer inte så mycket flavonoider med i juicen.
Däremot har pastöriceringen ingen större effekt på flavonoiderna som finns kvar.
Doctor Snuggles
2010-10-20, 17:20
Apelsinjuice är inget annat än saft med lite C-vitamin och kanske lite lite fibrer från fruktkött.
Hyggligt mycket kalium också. Och folsyra.
Frukt är inte bortkastat. Däremot är diagrammet ganska så bortkastat för sig själv utan en bra förklaring av vad man har jämfört då det bara ger en typ av jämförelse. Tyvärr blir jag inte så förvånad att se det igen.
Ett tips är att sätta in samma livsmedel och näringsämnen i ett diagram där 100 kcal av varje livsmedel är det som jämförs och inte 100 g. Observera också att fibrer inte ens finns med bland det som undersöks, undrar varför?
Sedan bör man sätta in några gränsvärden. Ett gränsvärde för mängden retinol t e x. Hur mycket vitaminer får jag när dagsbehovet är retinol är uppfyllt.
Nä? Seb undrade vad som hände med nyttigheterna i frukten och du ifrågasatte vilka nyttigheter som skulle finnas i frukten. Annars missuppfattade jag det hela. Jag är också av den uppfattningen att mängden nyttigheter i juice är försumbar.
Haha, älskar dina inlägg Sverker :D Du har alltid intressanta synvinklar, så fortsätt du att lek djävulens advokat.
Sedan bör man sätta in några gränsvärden. Ett gränsvärde för mängden retinol t e x. Hur mycket vitaminer får jag när dagsbehovet är retinol är uppfyllt.
Jo det finns nackdelar att jaga de mest näringstäta livsmedlen hela tiden och då speciellt för någon som är ung och tränar. För äldre som är inaktiva är det kanske mer motiverat att försöka maxa näringstätheten men antalet som tillhör den målgruppen är inte så stort här på forumet (även om de finns).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.