Visa fullständig version : Varit i Brasilien?
Uppenbarligen har några här varit i Brasilien, är ute efter roliga tips, roliga historier, tråkiga historier, något om den brasilianska portugisiskan, och åsikter.
Jämför gärna med den här artikeln. Den übertrevliga Tilde de Paula gör reklam för Rio får man väl säga. Jag skulle vilja ha kommentarer på den artikeln. Den är väldigt informativ. Rent av jävligt köttig om man räknar in alla länkar.
http://www.resor.nu/tildes-rio-de-janeiro/
Annars har jag läst på en del om Brasilien, funderar alltså på att åka dit själv. Redogör inte i inlägget nu för exakt vad jag vet och vad jag behöver veta. Nybörjarkunskaper är säkert välkommet även det i tråden då de flesta säkert inte varit där.
Quotar in det jag tyckte var intressant ur tidigare trådar om Brasilien. Skulle vara intressant med uppföljning på dom tipsen.
Jag har varit där tre gånger och det är inte så farligt. Lite sunt förnuft och hålla sig borta från de sämre områdena bara. Kommer man utanför storstäderna är det en helt annan värld. Rekommenderar varmt de mindre orterna. Brasilia är rätt fint och Rio är ett måste men när man väl sett de mer kända landmärkena etc har de inte mycket att ge. Karnevalen i Salvador är dock klockren. Bahia är bra.
De grejerna som jag kommer på så där på rak arm.
Pluggar du in några enklare fraser portugisiska blir folk bra mycket mer välvilligt inställda, kan vara bra att veta.
Ta dig från Rio och åk runt lite. Mot Salvador och sen ut mot någon av öarna. Morro de são Paulo är ett jävla paradis som är värt att besöka. http://www.morrodesaopaulo.com.br/main.shtml
Rio är bättre än Natal.
ilha grande håller jag inte riktigt med om. Eller ok man får vara ifred på riktigt fina stränder men det finns ju inget att göra.
Rio är ju helt ok men det finns en hel del att tänka på. Bestäm taxipriset innan ni åker och lämna taxin om det är två förare. Copacabana är inget att ha, ipanema däremot på andra sidan stan där badar det fina folket i Rio.
Det här är ju intressant. Skulle kunna ses som generalisering bara men hon har ju såpass starka kopplingar dit att hon rimligen bör veta det här.
Här existerar inte stress, det ligger som ett stort leende över hela staden som genomsyrar allt och alla.
Och det här. Det gäller knappast dem som inte kan språket. Är de mycket bättre på engelska i Rio än i Sao Paolo? Dom jag har kontakt med i Sao Paolo är inte riktigt flytande i engelska.
Man kan gå ut själv och sätta sig på vilket café som helst, och hamna i samtal med vem som helst.
Hon har även en egen syn på karnevalerna!
Vill man uppleva den brasilianska karnevalen så ska man åka till nordöstra Brasilien, Recife och Olinda.
Brasilien verkar vara ett vedervärdigt land. Vill man slippa stressade människor kan man ju åka till typ Värmland eller ja, överallt i hela Sverige förutom Sthlm innerstad.
undvik huvudstäderna. njut av de små kuststäderna istället med fantastiska stränder
undvik huvudstäderna. njut av de små kuststäderna istället med fantastiska stränder
Huvudstaden på pappret är ju Brasilia men i praktiken Rio eftersom "alla" åker dit. Om man får tro dom som bor i Sao Paolo är det den viktigaste staden.
Potatiskillen
2010-08-22, 15:03
Kolla upp staden Porto Alegre, skall tydligen vara en fin hamnstad. Sedan så kan man ju andra varför man måste ständigt åka på samma ställa som alla andra, hade jag tex åkt till USA så hade jag uteslutit Miami/New York/Los Angeles direkt.
Huvudstaden på pappret är ju Brasilia men i praktiken Rio eftersom "alla" åker dit. Om man får tro dom som bor i Sao Paolo är det den viktigaste staden.
sao paolo är sjukt stort och rätt tråkigt. Rio är fint men görs på några dagar, mysa vid stranden så rekommenderar jag Ilha grande
http://www.ilhagrande.com.ar/
sao paolo är sjukt stort och rätt tråkigt.
Det roliga är att jag lärt känna folk där.
Kollat några av turistorterna som föreslagits men det ser sterilt ut? Både hemsidorna som sådana och bilderna. Är Brasilien sterilt? Jag kommer ihåg när Patrik Sjöberg flyttade dit. Då googlade jag fram den semesterorten och blev inte sugen på att åka dit.
Till exempel. Vet inte varför det inte imponerar men jag var i Thailand för länge sedan och skulle jag bara åka till en bra strand skulle jag nog åka tillbaka dit.
http://www.ilhagrande.com.ar/ADVF/imagenes/43b92a334daf6.jpg
Redan 2007 blev jag inbjuden till en date i Paraty annars. Liten ort mellan Sao Paolo och Rio som på bilderna ser ut att ha folkliv, alltså caféer och restauranger. Jag är en typisk caféperson och en sak som var så bra i Thailand var att de hade suveräna restauranger på stränderna - och dessutom visade de filmer som på den tiden var nya, på kvällen.
Paraty är fantastiskt mysigt. Ubatuba också.
har inte varit i thailand så jag kan inte jämföra.
Vad trevligt.
Ubatuba var ett kul namn f.ö. :D
Annars är grejen att jag fått en fix idé om Rock in Rio 2011. Att det kommer bli en hejdundrande festival.
svennebanan
2010-08-22, 17:50
Röda lacket var väl där om jag inte minns helt fel? Jag hade frågat honom.
Röda lacket var väl där om jag inte minns helt fel? Jag hade frågat honom.
PMa dig alltså?
PMa dig alltså?
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=137664&highlight=r%F6da_lacket
*jorgen*
svennebanan
2010-08-22, 19:02
PMa dig alltså?
Så bra är jag inte.
Så bra är jag inte.
Men du är fortfarande Röda Lacket?
svennebanan
2010-08-22, 19:31
Men du är fortfarande Röda Lacket?
Ja det är jag.
Ja det är jag.
Kan du skriva något kul då?
Rellos_87
2010-08-22, 20:33
Var i Brasilien i 4 månader, varav ca 3 månader spenderades i Ro. Grymt rolig stad, fastnade direkt för den. Att det är en stad som man tar sig igenom på några dagar håller jag inte alls med om, kanske om man bara vill ha en ytlig blick av staden och besöka de kända turistmagneterna som Cristo Redentor och Pao de Acucar. Fantastisk stad som har praktiskt taget allt: fina stränder, grymma fester, trevliga människor osv. Dock är det inte så jättebilligt, speciellt inte att äta ute på restaurang.
Majoriteten pratar ytterst lite om inte ett ord engelska, så att ha lite språkkunskaper underlättar. Väldigt våldsam stad med skottlossningar varje dag men detta sker främst i de norra områdena, där gängen håller till. Ha inte med dig massa värdesaker när du går ut, bara cash inte kreditkort. Det är gatubarnsgängen som snor mest, dom är överallt under gatufesterna så håll hårt i grejerna och undvik dom.
Gängen anordnar flera riktigt grymma fester under helgerna, något av det sjukaste jag har varit med om. Rocinha har riktigt feta funk-fester, Morro da Mineira likaså.
Copacabana och Ipanema i all sin ära, men jag tycker inte att dom har så mycket mer än fina stränder. Santa Teresa och Lapa är riktigt coola områden med många restauranger, barer, klubbar osv.
Ilha Grande är mysigt men ganska trist, kan vara skönt att vara där någon dag och slappa. Paraty likaså.
Är lite småseg i skallen nu men har du några frågor så svarar jag gärna!
Det jag försöker lista ut är hur rörigt det kan bli under Rock in Rio. Dom jag känner i Sao Paolo säger att jag ska undvika Rio, en har till och med flyttat därifrån just pga skottlossningarna. De har alltså inte ens tänkt gå på rockfestivalen (kanske om jag är där) trots att de är rockfreaks. Då är det ändå hundratusentals tillresta som kommer till Rio från resten av Brasilien under Rock in Rio.
Men de ska ju ha både VM i fotboll och OS framöver så jag antar att de gör vad de kan för att få lugn?
Rellos_87
2010-08-22, 21:02
Visst kan det vara en rörig stad men det beror helt och hållet på var man är. Sao Paolo är även det en väldigt våldsam stad, i vissa delar.
Umgicks med allt från överklass-brassar som var livrädda för att gå på gatufester till arbetarklassen som gick på favela-fester varje helg. Under de 4 månader som jag bodde där så fick jag endast min väska stulen på stranden, råkade inte ut för något annat.
Jag bodde ändå i ett halvtasktigt område där man hörde skottlossningar i tid och otid. En man blev t.o.m skjuten till döds utanför min lägenhet vilket var ganska chockerande. Men jag gillade ändå området jag bodde i, lärde känna massa folk där och var bara några meter till gymmet och brasse-jutsun. Lärde t.o.m känna en snubbe från BOPE så jag fick hänga med till högkvarteret och knäppa lite bilder. Om man är orolig hela tiden så får man inte uppleva något intressant, de turister jag träffade på och umgicks lite smått med ville endast spendera sin tid på stranden samt gå och hinka bärs på närmaste bar. Lagom roligt i mitt tycke. Åker du endast dit för Rock in Rio?
Sao Paolo är även det en väldigt våldsam stad, i vissa delar.
*Host* Jaså de kanske är lokalpatrioter. Men Rio är ändå känt för gängstriderna, det är inte Sao Paolo.
Åker du endast dit för Rock in Rio?
Nej åker jag dit så lär jag väl se något mer - jag har ju en stående inbjudan. Men rockfestivalen kan vara avgörande för om jag åker innan 2011 går ut. Sedan lär ju fotbolls-VM bevittnas på plats..
Rellos_87
2010-08-22, 21:22
*Host* Jaså de kanske är lokalpatrioter. Men Rio är ändå känt för gängstriderna, det är inte Sao Paolo.
Nej åker jag dit så lär jag väl se något mer - jag har ju en stående inbjudan. Men rockfestivalen kan vara avgörande för om jag åker innan 2011 går ut. Sedan lär ju fotbolls-VM bevittnas på plats..
Såklart du ska åka ner till Rio isf! Det är stundom en farlig stad men det är också en oerhört vacker stad som är full av upplevelser! Barra da Tijuca har orthört fina stränder också. Jag ska själv till Rio igen under januari förmodligen.
Såklart du ska åka ner till Rio isf!
Men hurdå? Rock in Rio kan inte vara långt från själva staden? Den ska inte hållas i Rock City (jag vet inte vad det är) som förra gången Rock in Rio var där 2001 utan den ska hållas på OS-området.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.