Visa fullständig version : Mat/livsmedel man inte blir trött av?
Har ofta ett elände i att jag blir trött som fan efter lunch, vilket sänker produktiviteten ganska ordentligt. På sätt och vis kanske det är i sin ordning, men jag tänkte ändå be om lite tips på maträtter eller livsmedel (gärna lite billigare, blir dyrt att enbart äta sig mätt på kött t.ex.) som inte ger denna effekten.
Mindre kolhydrater, mer fett?
Hade på känn att du skulle skriva i denna tråden. :D
Ja, kanske. Feta, kolhydratfattiga livsmedel som mättar bra utan att ge ett galet energitillskott då?
+1 på mickelunsen.
Själv hade jag problem med att jag blev som zombie efter stora portioner mat på lunchen. Att gå över till mer fett och dra ned på kollisarna har hjälp rejält. Dessutom blev maten godare :D
Hade på känn att du skulle skriva i denna tråden. :D
Va!
Ja, kanske. Feta, kolhydratfattiga livsmedel som mättar bra utan att ge ett galet energitillskott då?
Grejen är att du mycket väl kan tänkas få i dig mer energi just i den måltiden, men äter inte den där bananen/snickersen/mackan till mellamnål istället. Så det jämnar ut sig.
Du kan börja med att t ex byta ut pastan i köttfärssås till någon rotfrukt, och kanske ha extra smör/olja/creme fraiche i såsen. För mig är det verkligen så att jag blir mer mätt om jag tar bort stärkelsekällor utan att ersätta dem med något än om jag hade ätit dem, trots högre totalt energiinnehåll med.
Potatis (som ju är en rotfrukt) brukar också kännas tungt i kistan, men det kanske helt enkelt handlar om mängden då...
snackar vi apstora lådor från helvetet eller en hyffsat normal portion?
Definitivt mer åt normalstor portion.
Byt ut potatisen mot något annat. Det är inte bara kolhydratinnehållet utan även volymen på maten. Potatisar är ganska stora. Creme fraiche-klicken är liten.
Min standardlunch (ett par, tre dagar av en femdagarsvecka) när jag jobbade heltid var en halv kruka sallad, en tomat, en burk tonfisk och en avocado som jag hackade och rörde ihop. Ibland lite andra grejer också om jag råkade ha hemma, men det här var grunden. Ingen paltkoma och jag stod mig sjukt mycket längre på det än på måltider baserade på pasta eller potatis. Mängden kan ju utökas, och man kan ju tillsätta typ nötter eller oliver om man vill ha mer energi, men det här funkade bra för mig under en lång tid.
Byt ut potatisen mot något annat. Det är inte bara kolhydratinnehållet utan även volymen på maten. Potatisar är ganska stora. Creme fraiche-klicken är liten.
Dina inlägg är säkert inte så kryptiskta, men det känns ändå som jag missar något. Har väl ätit för mycket kolhydrater. :D
Byter man ut ye mängd potatis mot en klick creme fraiche lär väl inte hungern dämpas särskilt väl?
Min standardlunch (ett par, tre dagar av en femdagarsvecka) när jag jobbade heltid var en halv kruka sallad, en tomat, en burk tonfisk och en avocado som jag hackade och rörde ihop. Ibland lite andra grejer också om jag råkade ha hemma, men det här var grunden. Ingen paltkoma och jag stod mig sjukt mycket längre på det än på måltider baserade på pasta eller potatis. Mängden kan ju utökas, och man kan ju tillsätta typ nötter eller oliver om man vill ha mer energi, men det här funkade bra för mig under en lång tid.
Detta tror jag också kan vara vettigt, har funderat på samma sak själv. Tonfisksallad eller liknande, får väl laborera med om det räcker att bara äta sallad utan något mer till dock.
Detta tror jag också kan vara vettigt, har funderat på samma sak själv. Tonfisksallad eller liknande, får väl laborera med om det räcker att bara äta sallad utan något mer till dock.
Det är där avocadon kommer in. Eller andra energirika ingredienser, typ ost, dressing, eller som sagt nötter eller oliver. Vad som faller en i smaken.
Bidrar det så mycket till mättnaden? Kanske var detta mikaelj var inne på tidigare då. Jag förstår bara inte varför, nötter kan man ju utan vidare föräta sig på t.ex.
Dina inlägg är säkert inte så kryptiskta, men det känns ändå som jag missar något. Har väl ätit för mycket kolhydrater. :D
Byter man ut ye mängd potatis mot en klick creme fraiche lär väl inte hungern dämpas särskilt väl?
*skratt*
Jodå, den dämpas bra. Det tar en stund att ställa om från att bli mätt av volym till att bli mätt av energi. När du väl vant dig är den mycket trevligare - 2500 kcal på ett bräde utan matkoma är inga problem. Det säger bara stopp istället (se DoublePro-bilderna i min journal). Eventuellt får du i dig mer energi på lunchen, vilket du naturligt kompenserar senare genom att äta mindre till middag.
Se energiintag/hunger/mättnad över ett dygn istället för enstaka måltider.
Sure. Se frukost och lunch som små mellanmål för att bara dämpa den akuta hungern och lägg huvuddelen av energin till middag istället. Är en annan strategi.
Bidrar det så mycket till mättnaden? Kanske var detta mikaelj var inne på tidigare då. Jag förstår bara inte varför, nötter kan man ju utan vidare föräta sig på t.ex.
Om jag småäter på mat med inställningen "nu skall jag bara äta lite" så retar jag snarare aptiten. Äter jag däremot jättemycket när jag väl äter blir jag nöjd och det tar längre tid till nästa gång. Naturligtvis ingen matkoma. Grandmaster tog upp en studie om det för ett tag sedan.
Med det sagt är viss sorts mat mer eller mindre mättande. Mandel ger mycket energi men (se ovan ang. mätperiod) det jämnar ändå ut sig.
Och nu säger de på nyheterna att priserna på vete chockhöjs.
Kanske inte just nötter, jag upplever också att det är lätt att äta mycket av det. Men fet ost är väldigt mättande. Eller majonnäsbaserad dressing kanske?
Eddie Vedder
2010-08-04, 06:19
Skillnad på akut bukfylla och mer reglerad hunger över tid.
Sedär, man lär sig något nytt varje dag. :thumbup:
Får experimentera lite med detta då. Fler tips för variation är givetvis välkomna.
Eddie Vedder
2010-08-04, 06:55
Sedär, man lär sig något nytt varje dag. :thumbup:
Får experimentera lite med detta då. Fler tips för variation är givetvis välkomna.
FYI så är det ju såklart inget som alla upplever på samma sätt men det kan ju vara värt att prova och utvärdera i alla fall. Min kost är också en högkolhydratkost, säkert uppemot 40E% vissa dagar, men jag känner definitivt olika sorters mättnad. Ju mer kolhydrater desto mer bukfylla men hungrigare nästa måltid.
Med mer fett blir det ingen paltkoma och ingen känsla av att magen är proppad men likförbannat känns det inte som att hungern börjat smyga på redan efter 4-5 timmar som annars.
Kaffe, eller för min del en koffeintablett, efter maten avhjälper ju matkoman rätt bra efter lunchen på jobbet, så varför inte? Skitnödig blir man också, så efter lite björnande känner man sig piggare och lättare än innan lunchen.
Anton Fräs
2010-08-04, 18:11
Kaffe på maten är riktigt trevligt! Jag tycker absolut du kan experimentera med mindre volym/mer fett och se hur du reagerar.
Kaffe fungerarar inte alls på mig efter jag har ätit, måste nästan vara på tom mage för att få någon uppiggande effekt. Dock kan det ju skapa skitnödighet men jag vet inte om det är nyckeln till framgång här. :D
Cerberus
2010-08-06, 09:57
jag kör PF och enorma proteinmåltider gör mig mycket upp i varv. Så mycket att jag måste tajma in största delen av protein-intaget tidigare på dagen annars är det otroligt svårt att sova.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.