Visa fullständig version : Finns det mycket vitaminer i vassleprotein??
Anvendarnamn
2010-08-01, 14:50
Läste en gång på mjölk paketet att mjölk innehåller 18/22 av de viktigaste mineralerna.
Idag läste jag att vassleprotein är gjord på mjölk. Då borde det väl också finnas massor med vitaminer i proteinpulver??
Finns det någoN risk att man kan få vitaminbrist om man använder 80% rent vasleprotein ex 3*30gram om dagen. Hur många glas mjölk kan det motsvara??
King Grub
2010-08-01, 14:52
Det finns inga vitaminer i själva proteinet. Det gäller allt protein. Protein är protein, inte vitamin.
Eddie Vedder
2010-08-01, 14:59
Det King Grub säger är helt korrekt men jag kan ju tillägga att produkten i fråga innehåller en del vitaminer och mineraler från mjölken då pulvret utvinns ur just mjölk.
Alltså inga vitaminer och mineraler i protein men dock i ett proteinpulver. :) Men du kan inte jämföra det rakt av och jag kan inte ge några svar om mängder av det ena eller det andra.
Anvendarnamn
2010-08-01, 15:04
Jag kanske råkade skriva fel i rubriken. Men huvudsaken är ju att ni förstår vad jag menade i frågeställningarna, vilket jag tror ni gjorde. Dessutom om ni hade läst allt så har jag faktiskt även skrivit "proteinpulver".
Hade det varit massa vitaminer/mineraler i vasslepulvret man köper så hade det nog skyltats med det på förpackningen?
Eddie Vedder
2010-08-01, 15:05
Jag kanske råkade skriva fel i rubriken. Men huvudsaken är ju att ni förstår vad jag menade i frågeställningarna, vilket jag tror ni gjorde. Dessutom om ni hade läst allt så har jag faktiskt även skrivit "proteinpulver".
Det var ju det jag svarade på också. Jag förstod precis vad du menade och läste det du skrev.
Hade det varit massa vitaminer/mineraler i vasslepulvret man köper så hade det nog skyltats med det på förpackningen?
Nej det står sällan redovisat när saker ingår naturligt. Det är helt upp till producenten. Enda gången mikronrutrienter SKA redovisas är när de är tillsatta och då skall det stå i ingrediensförteckningen.
Därför ser du A- och D-vitamin i ingrediensförteckningen på mellanmjölk och lättmjölk men inte på standardmjölk t.ex. De två första har vitaminerna tillsatta men i standardmjölken finns de naturligt.
Anvendarnamn
2010-08-01, 15:09
Eddie, jag såg inte ditt inlägg. Tack för svaret.
Seb, jag har kollat på förpackningen och det jag såg inga vitaminer utan mest mineraler som magnesium och natrium osv.
Vitaminerna är vattenlösliga och det mesta filtreras bort vid ultrafiltreringen:(
Läste en gång på mjölk paketet att mjölk innehåller 18/22 av de viktigaste mineralerna.
Idag läste jag att vassleprotein är gjord på mjölk. Då borde det väl också finnas massor med vitaminer i proteinpulver??
Ett litet obs. bara: Vitaminer och mineraler är inte samma sak. Att något innehåller många mineraler är ingen garanti för att det också innehåller många vitaminer.
Nej det står sällan redovisat när saker ingår naturligt. Det är helt upp till producenten.
Skumt, borde ju va som bra reklam liksom....titta, vi har massa vitaminer i vår produkt, det är jättenyttig...
Eddie Vedder
2010-08-01, 18:43
Skumt, borde ju va som bra reklam liksom....titta, vi har massa vitaminer i vår produkt, det är jättenyttig...
Då krävs förmodligen analys av produkten till att börja med och därutöver finns ju regler för när man kan säga olika saker. Det skulle ju gå en viss inflation i hälsopåstenden om all mat med mikronutrienter i sig (typ allt utom rent socker) skriver "Innehåller vitaminer" ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.