Logga in

Visa fullständig version : God insulinkänslighet = stor aptit?

Skrollovicz
2010-07-19, 18:46
De flesta av mina kompisar blir mätta på en pizza. Jag kan, utan att överdriva, LÄTT sänka två pizzor på en gång.

Mina kompisar tränar i stort sett ingen konditionsträning alls. Jag tränar konditionsträning nästan varje dag och har gjort så i ett år eller så, så jag gissar att jag har ganska mycket bättre insulinkänslighet än mina kompisar.

Finns det ett samband mellan insulinkänslighet och hunger? Om inte, vad är det som styr att vissa blir mätta av ingenting och andra kan äta nästan hur mycket som helst?

Eddie Vedder
2010-07-19, 18:53
Har man celler som är mindre effektiva på att tillgodogöra sig energi blir man hungrigare, inte mättare. Med celler som är tomma på energi är du hungrig även om dy tryckt i dig massa kcal.

Att du som konditionstränar massor orkar äta mer känns ju inte som raketforskning. ;)

Skrollovicz
2010-07-19, 18:56
Med celler som är tomma på energi är du hungrig även om dy tryckt i dig massa kcal.

Det är inte efter träning jag pratar om utan i vanligt tillstånd, så att mina celler är tomma på energi är fel.

Eddie Vedder
2010-07-19, 18:58
Det är inte efter träning jag pratar om utan i vanligt tillstånd, så att mina celler är tomma på energi är fel.

Jag pratr inte heller om efter träning. Och jag pratar inte om dina celler. Läs vad jag skrev, jag pratade om dålig insulinkänslighet.

creperiet
2010-07-19, 20:07

Eftersom du tömmer (helt eller till stor del) dina energidepåer regelbundet, är det väl inte så konstigt att du i detta "vanliga" tillstånd behöver ersätta det?

Ola Wallengren
2010-07-19, 20:35
Bra insulinkänslighet brukar ha samband med en bra aptitreglering. Vännerna blir mätta på en pizza för att det kan motsvara 50% eller mer av deras energiförbrukning. Tränar du mycket kan det motsvara så lite som 30%.

Modify
2010-07-20, 12:25
Jag lånar den här tråden lite för jag har en liknande frågeställning. Jag har den senaste tiden varit i stort sett konstant hungrig och kunnat äta hur mycket som helst på dagarna utan att bli nöjd. Sedan har även magen ballat ur så fort jag äter potatis. Nångon input på det? Hungern kan jag kontrollera om jag utesluter kolhydrater och ökar upp fettintaget vilket iofs är en trevlig lösning MEN varför kan jag inte kontrollera min aptit vid ett ökat kolhydratintag?

mikaelj
2010-07-20, 12:27
Dålig insulinkänslighet, omvänt? Eller kanske stress?

Hur ser din vardag ut med träning, sömn osv?

hejhopp79
2010-07-20, 12:28
Ska nämnas att hunger också har ett samband med seratonin, då denna signalsubstans påverkar vår hungerskänsla. Människor med låga nivåer av seratonin och conversely, höga nivåer av dopamin är hungrigare helt enkelt. Lägre nivåer av serotonin behöver inte nödvändigtvis vara dåligt alls, just saying att det finns ett samband med hunger.

Sedan beror det säkerligen på en del andra faktorer också.

RebelYell
2010-07-20, 12:33
Konstant hunger och känsla av att man aldrig blir tillfreds hur mycket man äter kopplar jag snarare samman med för långa perioder av kaloriunderskott för ens fettmängd. För mig löser det sig om jag äter strax över underhåll i några dagar, kolhydratrikt. Visst är det några steg bakåt i dieten om man bara ser till fettmängd, men ack så bra för psyket och framtiden.

Modify
2010-07-20, 12:37
Det låter som dålig insulinkänslighet. Eller kanske stress?

Jo dålig insulinkänslighet har jag redan funderat på själv. Ville bara ha lite feeback från andra. Ang. stress så är det också konstaterat :D Är dock fundersam till varför jag inte kan käka potatis..

Skrollovicz
2010-07-20, 17:52
Bra insulinkänslighet brukar ha samband med en bra aptitreglering. Vännerna blir mätta på en pizza för att det kan motsvara 50% eller mer av deras energiförbrukning. Tränar du mycket kan det motsvara så lite som 30%.

Det låter logiskt Ola, tackar. Är det troligt att jag skulle bli mätt på en pizza om jag tränade mindre eller finns det mentala faktorer som spelar in? Det borde det ju göra när man tänker på hur folk kan äta sig till en kroppshydda på 300 kilo eller mer.

Ola Wallengren
2010-07-20, 20:06
Tränar du mindre borde du bli mättare pga en lägre energiförbrukning, men går det för långt så du blir otränad, överviktig med allt som följer med så kan aptitregleringen eventuellt bli sämre.
Den mentala biten är inte minst viktig. Brukar du äta 2 pizzor och förväntar dig att du klarar det och att du inte blir mätt annars så är det ju svårare att bara äta en fastän du egentligen inte är hungrig längre efter en, kanske ganska mätt faktiskt men inte proppmätt så som du förväntar dig av att äta 2 pizzor.

Bendermannen
2010-08-09, 09:44

Känner verkligen av detta när jag t ex tränat konditionsträning med intervaller då det känns som jag kan äta en helstekt vattenbuffel själv. Skönt att veta att det innebär att jag har god insulinkänslighet. :)

Apos78
2010-08-09, 10:22
Känner verkligen av detta när jag t ex tränat konditionsträning med intervaller då det känns som jag kan äta en helstekt vattenbuffel själv. Skönt att veta att det innebär att jag har god insulinkänslighet. :)

Ökad hunger kommer av den ökade energiförbrukningen också. Som Ola skriver. Kroppen ger signaler om att ersätta förlorad energi.