handdator

Visa fullständig version : "Vi ser gärna att du är prestigelös" - Det nya inom jobb?

Stoltz
2010-06-30, 15:08
Jag har lekt på arbetsförmedlingens hemsida på senaste för att hjälpa tre tafatta vänner att hitta jobb, och jag har reagerat på en sak. Det är fruktansvärt många som skriver "Du är prestigelös/Vi ser gärna att du är prestigelös" i jobbannonserna.

Jag har så svårt att förstå tanken som de har när de skriver ut detta. Är de rädda för att någon ska försöka ändra deras arbetsplats till något helt annat? Fan, ifall jag hade haft en anställd som var helt prestigelös så hade jag personligen blivit orolig, det är ju viljan att ha lite prestige som gör att man blir bättre och fortsätter utvecklas?

Kan någon förklara?

Biceps
2010-06-30, 15:12
Att vara prestigelös är väl snarare att kunna erkänna sina misstag och stå för det

krellik
2010-06-30, 15:15
Att vara prestigelös är väl snarare att kunna erkänna sina misstag och stå för det

Det är väl att vara ärlig?

Kan man vara ambitiös och samtidigt prestigelös? Handlar det om hur man ser på andra eller vad man har för mål för sig själv. Knepig formulering hursomhelst.

Tolkia
2010-06-30, 15:17
Det är väl ett tjusigare sätt att skriva "vi ser gärna att du inte är en drygskit". Jag tycker att formuleringen blir stor ironi/humor i en platsannons, då ju själva handlingen att söka ett jobb, med den marknadsföring av den egna personen det innebär, inte riktigt ryms inom begreppet.

T.o.m. jag, som har ett ordsvall i samma storleksklass som Niagarafallen, får ont i magen av den fullständiga orgie i meningslösheter som man hittar i just platsannonser.

Edit: Krellik: Jag skulle säga att man kan det, men det förutsätter ju att man uppfattar prestige och ambition som jag gör det, och jag misstänker att det finns många andra uppfattningar.

Stoltz
2010-06-30, 15:21
Så helt enkelt är det en språkfråga snarare än en prioriteringsfråga -

"Vi ser gärna att du är prestigelös" innebär mer eller mindre "Vi ser gärna att du inte är dryg och inte skryter om att du klarade X antal uppgifter i Z antal veckor"?

Känns som en dryg formulering dock.

Jazzman
2010-06-30, 15:22
Jag har alltid tolkat det som att man ska kunna göra saker som att städa, diska osv utan att gnälla. Saker som det inte är någon prestige i direkt.
/Jazz

kaer
2010-06-30, 15:22
En av mina chefer använde sig av det redan -99 så jättenytt är det nog inte.
Men jag tycker det är en rätt bra egenskap. Som jag ser det är en prestigelös person en som inte kan ändra på sig eller vägrar ge med sig, eller surar ihop när hans lösningsförslag blir nedröstade.

Fast det är väl lite som 'social kompetens' behöver man formulera det så, saknar man kanske just den biten =)

Zakath
2010-06-30, 15:28
Prestigelöshet handlar för mig om att inte vara fäst vid någon form av statustänkande där ens status bestäms av att man kan bäst och har rätt, istället är man flexibel, ödmjuk och villiga att lära nytt och omvärdera gammalt.

kaer, du menar en prestigetänkande person antar jag?

Tolkia
2010-06-30, 15:29
Jag tycker att det är en oerhört god egenskap. I synnerhet i ett jobb där jobbet i sig är prestigeladdat, och alltså möjligheterna att excellera i dryghet (alternativt freaka om man inte får cred, ha svårt för att låta andra komma fram osv.) är stora, om man är typen som gillar det. De flesta ligger nog, som när det gäller andra egenskaper (jämför "snäll"), någonstans på mitten - ibland lyckas man, ibland lyckas man inte. Jag har dock lite svårt för den typen av ... ja, vad skall man kalla dem, kanske "personlighetsvärderande uttryck" i platsannonser. Inte minst som det ofta är mer eller mindre omöjligt att begripa vad den som skrev annonsen egentligen menade när han/hon skrev (jämför "social kompetens" som ovan). Jag tror att det enda man åstadkommer är att möjligen avskräcka personer som är självkritiska från att söka; det är nog få av de som har ett överdrivet statustänkande som uppfattar det själva.

z_bumbi
2010-06-30, 15:47
Jag tror att det enda man åstadkommer är att möjligen avskräcka personer som är självkritiska från att söka; det är nog få av de som har ett överdrivet statustänkande som uppfattar det själva.

Det här gäller iofs för många begrepp som används i platsannonser.

Vi söker en expert på servrar

alt 1 Jag vill inte kalla mig expert då det finns så många som kan mer (15 års erfarenhet av servrar bl a fem år på den aktuella typen)

alt 2 Jag är är expert (fem veckors utbildning varav en vecka på den aktuella servertypen)

:D

Menigar
2010-06-30, 15:48
För min del får uttrycket att dra åt mig öron lite. Låter som det är ett riktigt skitgöra de söker folk till och de inte vill att man ska klaga.

filmjölk
2010-06-30, 15:55
prestigelös i det här fallet betyder att man inte har ambitionen att avancera, förändra eller imponera, utan nöjer sig och utför det man skall göra. Säkerligen någon form av ensamarbete, där man skall se till att verksamheten hålls flytande under nattetid.

Stoltz
2010-06-30, 16:00
Senast stod det på ett bankjobb :D Kan vara intressant att tillägga.

Lasse Kongo
2010-06-30, 16:13
prestigelös i det här fallet betyder att man inte har ambitionen att avancera, förändra eller imponera, utan nöjer sig och utför det man skall göra. Säkerligen någon form av ensamarbete, där man skall se till att verksamheten hålls flytande under nattetid.

Fel fel fel och åter fel och sedan lite fail på det, det är inte alls vad det handlar om, det handlar om det personliga planet, kortfattat; att inte vara dryg, inte trycka ner andra och vara otrevlig etc.

Det har ABSOLUT INGET att göra med att man inte ska ha ambitioner att avancera etc.

MrBoris
2010-06-30, 16:18
Det har ABSOLUT INGET att göra med att man inte ska ha ambitioner att avancera etc.

Nej det vore illa då blir det som min nuvarande chef som avskyr mig för att jag strävar framåt och har åsikter om saker och ting

Lasse Kongo
2010-06-30, 16:23
MrBoris: byt jobb om/när du kan!

Finns ju gott om personer på Kolozzeum som gillar att skryta, nämner inga namn, men att skryta om saker och ting är att inte vara prestigelös.

En kul grej inom detta ämne, jag har en bekant som arbetar på ett av världens största företag, ett amerikanskt företag, men han arbetar som säljare i Sverige, han är dels en av de trevligare personer jag känner men så fruktansvärt prestigelös, han tjänar över 100 000/månad i fast lön+diverse provsion/bonusar, lönen har jag pressat han på =) Kör dessutom bara nya fina bilar, alla genom jobbet, har allt kan man tycka men gör nada väsen av sig, zip zero nada, känner man han inte så skulle man lika bra kunna ta han för Kalle som jobbar i kassan på Ica.

Han skryter aldrig om något, någonsin, men ofta om vi är ett gäng som sitter o snackar så märker man ändå, hur mycket han sett/gjort/varit med om och man blir imponerad, och då säger han ju dessa saker utan att försöka imponera utan bara för att det passar in i diskussionen, svårt att förklara.

Mycket blev det nu, men han är på något sett själva definitionen av prestigelös för mig, underbar människa.

Spiffy
2010-06-30, 16:28
Prestigelöshet handlar för mig om att inte vara fäst vid någon form av statustänkande där ens status bestäms av att man kan bäst och har rätt, istället är man flexibel, ödmjuk och villiga att lära nytt och omvärdera gammalt.

Så läser jag också det.

Lasse Kongo
2010-06-30, 16:32
Så läser jag också det.

Oj det inlägget missa jag, men precis så är det ju.

Sheogorath
2010-06-30, 16:38
Jag tycker att formuleringen blir stor ironi/humor i en platsannons, då ju själva handlingen att söka ett jobb, med den marknadsföring av den egna personen det innebär, inte riktigt ryms inom begreppet.

:D

Very good point! :thumbup:

shadowfire
2010-06-30, 16:40
Har använt det i rätt många platsannonser då jag rekryterat folk, men då oftast beroende på att vi följt fördefinierade mallar, lite copy paste sådär. Prestigelöshet har varit företagsvärderingar i flera fall och då kort och gott handlat om två saker:

1) kör inte över andra för att komma fram - utan agera ödmjukt
2) slå dig inte själv på bröstet stort o högt för allt du gör - utan agera ödmjukt

Dvs kontraordet till prestige har varit ödmjukhet, att visa sig socialt kompetent och kunna lyssna av människor, läget mm.

Sheogorath
2010-06-30, 16:42
"Jag är fruktansvärt ödmjuk och prestigelös. Mina vänner säger ofta att jag är den tveklöst mest ödmjuka och prestigelösa person de träffat, och jag tror att de har rätt faktiskt!"

MrBoris
2010-06-30, 16:43
2) slå dig inte själv på bröstet stort o högt för allt du gör - utan agera ödmjukt

Kan man inte vara ett mellanting då? I Sverige får man knappt nämna att man tycker att man är bra på något förrän halva befolkningen ogillar en :)

shadowfire
2010-06-30, 16:47
Kan man inte vara ett mellanting då? I Sverige får man knappt nämna att man tycker att man är bra på något förrän halva befolkningen ogillar en :)

Joro, för sjutton, det är just att man inte ska gå och hämta en kopp kaffe bara och sedan berätta för alla om hur duktig man är för att man gjorde det och hur mkt lönepåökt man ska ha för att man gjorde.. err... en fullständigt naturlig grej?

Att göra bra ifrån sig och slå sig för bröstet på ett ödmjukt sätt är en helt annan femma :D

Jag har en kollega på jobbet nu som är långt ifrån prestigelös. Alla möten som börjar med "presentationer runt bordet" så säger alla vad man heter, jobbar med osv. Tills vi kommer till henne. Hon lägger en plädering på 10-12 minuter om alla lyckade uppdrag hon gjort, hur duktig hon var i dem och hur bra de blev. Det kan man säga är inte den prestigelösa varianten av att sälja in sig själv, utan den slår bara såååå fel. Det gör inte saken bättre att hon är fruktansvärt kass på allt hon gör heller :D

Baan
2010-06-30, 17:54
Vissa kanske har kanske någon djupare mening i det, andra har nog det med för att man ska ha det med. Aktuella buzz words sas. Sen är det inte jättenytt som någon nämnde. Stötte väldigt mycket på uttrycket när jag sökte jobb.

Tolkade det mest som att man inte hade för höga tankar om sig själv och potentiella arbetsuppgifter, d.v.s. ganska ordagrant. Förmodligen är det oftast ödmjukhet som eftersöks, som flera varit inne på.

Egentligen är det inte dumt att faktiskt mena det ordagranna. Har träffat en del civilingenjörer som hade (vissa kanske fortfarande har) väldigt höga tankar om sina framtida jobb. När jag var på en gruppintervju var det t.ex. en kille som tyckte programmering var under honom, han hade ju kodat en del på fritiden och det var dags att gå vidare, säg t.ex. som projektledare. Det var inget för oss civilingenjörer helt enkelt.

Trance
2010-06-30, 18:05

Varför har du ett behov att nämna att du är bra? Jag har inget emot att folk visar att de är duktiga men det är rätt få som pratar om det i annat syfte än att försöka skaffa sig högre status själva. Antingen genom att trycka ner eller lyfta upp sig, vilket kan självklart ses som provocerande av de andra.

Semiramis
2010-06-30, 18:31
Jag hade nog tolkat det som någon som inte förväntar sig att bli servad av sina kollegor och inte anser sig som för fin för att lägga i nytt papper i kopieringsmaskinen.

MrBoris
2010-06-30, 18:37
Varför har du ett behov att nämna att du är bra? Jag har inget emot att folk visar att de är duktiga men det är rätt få som pratar om det i annat syfte än att försöka skaffa sig högre status själva. Antingen genom att trycka ner eller lyfta upp sig, vilket kan självklart ses som provocerande av de andra.

man kan ju knappt skämta om det förrän det skriks hejvilt, men personligen gillar jag att skämta på för att provocera lite ;)

young_george
2010-06-30, 18:38
http://msp114.photobucket.com/albums/n254/faustus777/OfficeSpaceYeah.jpg

Trance
2010-06-30, 18:54
man kan ju knappt skämta om det förrän det skriks hejvilt, men personligen gillar jag att skämta på för att provocera lite ;)

Du kanske inte har så bra social kompetens så du klarar av sådant? Jag tror väldigt många har träffat på människor i sitt yrkesliv som anser sig vara jätteduktiga och vill bara förbättra men som i praktiken bara är kända för att vara negativa och gnälliga i möten och inte några stjärnor på sitt jobb heller.

Jag känner inte dig alls och har inte en aning vad du kan eller inte kan göra så vet inte om det passar på dig.

MrBoris
2010-06-30, 18:56
Du kanske inte har så bra social kompetens så du klarar av sådant? Jag tror väldigt många har träffat på människor i sitt yrkesliv som anser sig vara jätteduktiga och vill bara förbättra men som i praktiken bara är kända för att vara negativa och gnälliga i möten och inte några stjärnor på sitt jobb heller.

Jag känner inte dig alls och har inte en aning vad du kan eller inte kan göra så vet inte om det passar på dig.

Passar nog inte alls in på mig nåt av ovanstående.

-AG-
2010-07-02, 16:42
Nej det vore illa då blir det som min nuvarande chef som avskyr mig för att jag strävar framåt och har åsikter om saker och ting

Eller så tycker din chef inte om dina åsikter.

Åsberg
2010-07-02, 17:20
Eller så tycker din chef inte om dina åsikter.

Fortfarande ingen anledning att avsky någon. Antar att det är relaterat till jobbet då såklart.