handdator

Visa fullständig version : Era åsikter om streetracing!

Sidor : [1] 2

victor_n
2010-05-18, 12:47
Ja detta är ju ett hett ämne nu när värmen kommer och folk vill damma av sinna bilar.
Min fråga är hur står just DU till streetracing?
Vad exakt gör att du känner så osv.

Jag står bakom streetracing då jag är uppvuxen i den miljön så jag är nog inte så neutral i denna frågan, specielt med tanke på att sverige är ett bilnazist land.

***vet detta kunde legat i motor-tråden men kände att den kunde få en egen topic***

kelk
2010-05-18, 12:48
Jag tycker det är något för bönderna, låt dem ha sitt lilla roliga!

victor_n
2010-05-18, 12:52
Jag tycker det är något för bönderna, låt dem ha sitt lilla roliga!

Hur menar du med bönder då det förekommer mest i storstäderna? (förorter)

Nyfiken bara vill inte låta spydig eller så:)

elo_
2010-05-18, 12:53
Streetracing, dvs köra som en blådåre på allmänna gator och därmed riskera inte bara eget liv och egendom utan även andras liv och egendom? Låter som en jättebra idé och väldigt ansvarsfullt.

Nitrometan
2010-05-18, 12:54
Man rejsar på bana ej på gata.

victor_n
2010-05-18, 12:54
Streetracing, dvs köra som en blådåre på allmänna gator och därmed riskera inte bara eget liv och egendom utan även andras liv och egendom? Låter som en jättebra idé och väldigt ansvarsfullt.

Varit på ett välarangerat race någon gång eller bara sätt på efterlyst? :)

victor_n
2010-05-18, 12:55

Jo men det är inte lätt när politiker säger nej. Då finns det inte mycket till alternativ.

kaer
2010-05-18, 12:55

Näe? De jag känner som håller/hållit på med det så är det ju på vaniga gator, som de däremot själva har blockerat med t ex bilar.

stafh
2010-05-18, 12:56
Varför inte räca på en riktig bana? Inte lika "ballt"? Om det nu är så säkert och välorganiserat så är det väl ingen poäng att köra på vanliga gator?

tsp
2010-05-18, 12:56
Jo men det är inte lätt när politiker säger nej. Då finns det inte mycket till alternativ.

Låt bli att rejsa?

victor_n
2010-05-18, 12:57
Låt bli att rejsa?

Låt bli att gymma? vi alla har olika intressen :)

King Grub
2010-05-18, 12:58
Oansvariga korkskallar som leker med andras liv.

kelk
2010-05-18, 12:58
Hur menar du med bönder då det förekommer mest i storstäderna? (förorter)

Nyfiken bara vill inte låta spydig eller så:)

Inflyttat pack som vill ge uttryck för sitt white trash-beteende i denna storslagna stad!

ps. Stockholmare åker tunnelbana

stafh
2010-05-18, 13:00

Exakt! Själv gillar jag att tortera småbarn. :)

victor_n
2010-05-18, 13:00
Varför inte räca på en riktig bana? Inte lika "ballt"? Om det nu är så säkert och välorganiserat så är det väl ingen poäng att köra på vanliga gator?

Det är välorganiserat för att ha en så hög säkerhet som möjligt. Och som sagt visst finns det banor. Men det kostar en jävla massa att ansöka om tillstånd + oftast får man ett nej.

victor_n
2010-05-18, 13:01
Exakt! Själv gillar jag att tortera småbarn. :)

Så du gämför bilintresset med att tortera småbarn? här skjuter vi oss lite i foten eller?

pragmatist
2010-05-18, 13:02

Jag antar att du med "välarrangerat" menar brottet "Egenmäktigt förfarande" som regleras av Brottsbalken och kan ge upp till två års fängelse? ;)

victor_n
Oansvariga korkskallar som leker med andras liv.

På vilket sätt andras liv? dom flesta som kör oansvarigt är vanliga bilister.

bengdoktor
De streetrace som jag varit på är rätt uppstyrda. Flygraka, ingen publik längs med vägen utan bara i höjd med startlinjen. På det viset skadas ingen annan än om nån an förarna tappar kontrollen vilket sker rätt sällan, som tur är.
Detta sätt gillar jag, blåsa omkring i stan med folk omkring sig är fruktansvärt trögt.

Linnet
oansvariga korkskallar som leker med andras liv.

+1000000000000000

victor_n
Inflyttat pack som vill ge uttryck för sitt white trash-beteende i denna storslagna stad!

ps. Stockholmare åker tunnelbana

ok herr inavel du kan lämna tråden:) bye

Azt3k3n
2010-05-18, 13:04
de streetrace som jag varit på är rätt uppstyrda. Flygraka, ingen publik längs med vägen utan bara i höjd med startlinjen. På det viset skadas ingen annan än om nån an förarna tappar kontrollen vilket sker rätt sällan, som tur är.
Detta sätt gillar jag, blåsa omkring i stan med folk omkring sig är fruktansvärt trögt.

+1.

victor_n
2010-05-18, 13:04
De streetrace som jag varit på är rätt uppstyrda. Flygraka, ingen publik längs med vägen utan bara i höjd med startlinjen. På det viset skadas ingen annan än om nån an förarna tappar kontrollen vilket sker rätt sällan, som tur är.

Jo det är ju detta den större skaran av oss med raceintresset vill. Sen finns det ju dom få som vill köra på gatan för att det är just "tuffare"
Men som jag sa tidigare så är det väldigt svårt att köra på flygrakor när myndigheter säger nej stup i kvarten.

O_Wao
2010-05-18, 13:05

För några år sedan var det två grabbar som körde streetrace på Vaksalagatan mitt inne i centrala Uppsala och körde på en tjej som dog direkt. De låg en bit över 100 km/h i centrala stan på en gata med parkerade bilar och träd samt livlig gångtrafik. Vill man köra fort och spela Allan kan man göra det på en bana under kontrollerade former. Elos svar summerar mina åsikter kring hela konceptet rätt bra.

stafh
Så du gämför bilintresset med att tortera småbarn? här skjuter vi oss lite i foten eller?
http://lmgtfy.com/?q=analogi

King Grub
På vilket sätt andras liv?

Behöver du verkligen förklaring på det? Då blir jag besviken på din tankeförmåga.

Nitrometan

Säger de nej till att tävla på bana?

Om ni betalar hyra för banan?

Det finns väl gamla flygplatser/landningsbanor i Stockholmstrakten?

Gamla nerlagda flygflottiljer finns ju på många ställen i Sverige.

kelk
ok herr inavel du kan lämna tråden:) bye

Up, up and away!
http://static.howstuffworks.com/gif/superman-vs.deathstar.jpg

victor_n
2010-05-18, 13:06
Jag antar att du med "välarrangerat" menar brottet "Egenmäktigt förfarande" som regleras av Brottsbalken och kan ge upp till två års fängelse? ;)

Jag vet mycket väl att det är olagligt, så vad är din poäng. Frågan jag ställde var om han varit på ett välarragerat race någon gång. Alltså med sjukpersonal, släckare, radiokomunikation, avspärrningar för publik när raksträckan osv.

O_Wao

Så iom att man inte får ha streetrace på flygrakor så är det okej att köra streetrace på gator inne i stan?

King Grub
Du nämnde inget om avspärrningar och sjukpersonal, osv, i förstainlägget.

Buck
2010-05-18, 13:07
specielt med tanke på att sverige är ett bilnazist land.

På vilket sätt är Sverige "ett bilnazist land"?

Näe? De jag känner som håller/hållit på med det så är det ju på vaniga gator, som de däremot själva har blockerat med t ex bilar.

Han menade nog inte streetracing i sitt inlägg utan racing i allmänhet, alltså att man inte ska göra det på gator.

victor_n
2010-05-18, 13:08
För några år sedan var det två grabbar som körde streetrace på Vaksalagatan mitt inne i centrala Uppsala och körde på en tjej som dog direkt. De låg en bit över 100 km/h i centrala stan på en gata med parkerade bilar och träd samt livlig gångtrafik. Vill man köra fort och spela Allan kan man göra det på en bana under kontrollerade former. Elos svar summerar mina åsikter kring hela konceptet rätt bra.

Ja och vissa kör rattfulla. Finns rövhål vart man än vänder sig inom samhället vare sig det är inom streetrace, myndigheten eller på ditt kvarter.

Det jag ser av era reakioner är att ni verkar vara emot själva tävlingsintresset. Eller bara att det körs på gatan?
Isåfall hade ni tycket anorlunda om det kördes på en flygraka eller drag bana?

tsp
2010-05-18, 13:08

Lyckligtvis för mig är det inte olagligt att träna och kommer förmodligen aldrig bli det heller.

Jag vet mycket väl att det är olagligt, så vad är din poäng. Frågan jag ställde var om han varit på ett välarragerat race någon gång. Alltså med sjukpersonal, släckare, radiokomunikation, avspärrningar för publik när raksträckan osv.

Sluta snacka bajs. Ni kan ju inte hålla på och spärra av vägen när jag ska till jobbet bara för att ni vill tävla med era jävla blattebilar, jävla nötter..

kaer
2010-05-18, 13:09
Det är välorganiserat för att ha en så hög säkerhet som möjligt. Och som sagt visst finns det banor. Men det kostar en jävla massa att ansöka om tillstånd + oftast får man ett nej.

Det är ju ett bra resonemang: 'Eftersom det är för dyrt och inte tillåtet gör vi det ändå'

victor_n
2010-05-18, 13:09
Så iom att man inte får ha streetrace på flygrakor så är det okej att köra streetrace på gator inne i stan?

När kör man mitt inne i en storstad? och vart ska man ta vägen om man inte får köra på en flygraka eller inhägnat områda?

victor_n
2010-05-18, 13:11
På vilket sätt är Sverige "ett bilnazist land"?

Han menade nog inte streetracing i sitt inlägg utan racing i allmänhet, alltså att man inte ska göra det på gator.

Är du väldigt insatt inom bilracing i sverige? framförallt stockholmspolitikerna. Vi hade tullinge flygfällt där det arrangerades flera event varje år. Men politikerna tyckte det var bättre med bostäder mitt ute i ingemansland, samtidigt som dom försöker bekämpa illegala körningar. Ingen logik där.

stafh
2010-05-18, 13:12
När kör man mitt inne i en storstad? och vart ska man ta vägen om man inte får köra på en flygraka eller inhägnat områda?

En bana!!

Hur många kromosomer har du egentligen?

Yes
2010-05-18, 13:12
Farligt och pubertalt.

victor_n
2010-05-18, 13:13
Lyckligtvis för mig är det inte olagligt att träna och kommer förmodligen aldrig bli det heller.

Sluta snacka bajs. Ni kan ju inte hålla på och spärra av vägen när jag ska till jobbet bara för att ni vill tävla med era jävla blattebilar, jävla nötter..

Du är väl mycket väl medveten om att själva racingen är en mycket liten del i själva bilintresset?:/

Och jag är ledsen för att du kommer för sent till jobbet, hade jag fått drömma hade racen fått kunna hållas bort från almänheten.

eiri
2010-05-18, 13:13
Tycker det är töntigt, vuxna moppe pojkar helt enkelt.

Yes
2010-05-18, 13:14
Det finns massor av bankörningar varje år. Fler än du har tid och råd med att delta i.

victor_n
2010-05-18, 13:14
En bana!!

Hur många kromosomer har du egentligen?

wow... okey jag ska ta det här extra långsamt för dig så du händer med. vet du? stafh* hur svårt det är att ens få tillstånd att köra på inhägnat område? tror du själv att det bara är att samla ihop ett gäng och brumma till närmsta område? nej. Hade det varit så hade det inte förekommit lika mycket illegalt.

krellik
2010-05-18, 13:15

Naturligtvis. Jag skiter ärligt talat fullständigt i ifall ni ockuperar nån bana utan tillstånd, men stör man trafiken på allmänna vägar (även om det "inte är så mycket trafik när man kör") eller värre gör detta bland andra trafikanter så är det naturligtvis inget bra.

victor_n
2010-05-18, 13:16
Det finns massor av bankörningar varje år. Fler än du har tid och råd med att delta i.

Sen handlar det om att åka land och rike runt. bor i stockholm, närmsta stora arrangemanget mig vetligen är väl emmaboda/gotland eller mantorp. Allt är kostnadsfrågor.

Rickard
Är du väldigt insatt inom bilracing i sverige? framförallt stockholmspolitikerna. Vi hade tullinge flygfällt där det arrangerades flera event varje år. Men politikerna tyckte det var bättre med bostäder mitt ute i ingemansland, samtidigt som dom försöker bekämpa illegala körningar. Ingen logik där.

Att folk har någonstans att bo är ju inget emot att några ska få hålla på med sin hobby. *rolleyes*

tsp
Du är väl mycket väl medveten om att själva racingen är en mycket liten del i själva bilintresset?:/

Och jag är ledsen för att du kommer för sent till jobbet, hade jag fått drömma hade racen fått kunna hållas bort från almänheten.

Om racingen är en så oerhört liten del av "bilintresset" så kan ni väl fokusera på de andra STORA delarna av intresset och skippa att förstöra för oss andra?

bertbert
2010-05-18, 13:17
Nackskott på de som vill köra race på allmän väg är min åsikt.

coxie
Tölpar som borde inse att om man ska åka fort så gör man det på bana. Att på allvar påstå att det är säkert och seriöst organiserat är löjligt, hur kan det vara säkert när det ofta sker på ett område utan inhägnad?

Om det däremot rör sig om körning på inhägnat område, knutit till en klubb och som följer alla regler som gäller kring motorsport tycker jag det är helt ok.

Buck

Det är en jävligt stor skillnad på att prioritera husbyggen framför lek med fordon och "bilnazism". Du ifrågasätter deras logik men kallar Tullinge samtidigt för ingenmansland, komiskt.

stafh
2010-05-18, 13:19
wow... okey jag ska ta det här extra långsamt för dig så du händer med. vet du? stafh* hur svårt det är att ens få tillstånd att köra på inhägnat område? tror du själv att det bara är att samla ihop ett gäng och brumma till närmsta område? nej. Hade det varit så hade det inte förekommit lika mycket illegalt.

Det finns ett flertal banor i sverige. Vill man köra på dem så får man boka dem i förväg.

pragmatist
2010-05-18, 13:19
Kan man lägga ner hundratusentals kronor på en leksaksbil med en miljon hästkrafter så har man nog tid och råd att pallra sig till en racingbana också.

victor_n
2010-05-18, 13:21
Ok jag ger upp helt enkelt för mycket moralkärrnigar på detta forum helt enkelt. Ni kan ju förhelvete bara se åt ett håll. Att vi som gillar att mecka och köra med våra bilar ska få nackskott eller lägga ner en passion vi har i livet.

Ni får skapa vilken åsikt ni vill om mig men jag orkar inte ens bry mig längre.

O_Wao
2010-05-18, 13:22
Ja och vissa kör rattfulla. Finns rövhål vart man än vänder sig inom samhället vare sig det är inom streetrace, myndigheten eller på ditt kvarter.

Fast tråden handlar inte om rattfyllerister, utan streetrace.

Det jag ser av era reaktioner är att ni verkar vara emot själva tävlingsintresset. Eller bara att det körs på gatan?
Vill folk köra fort på bana så får de väl göra det.

Yes
2010-05-18, 13:22
Sen handlar det om att åka land och rike runt. bor i stockholm, närmsta stora arrangemanget mig vetligen är väl emmaboda/gotland eller mantorp. Allt är kostnadsfrågor.
Här:
http://rejsa.nu/bankalender.asp

Sen lär det finnas många event genom diverse bilklubbar som anordnar rakt-fram-åka.

Sverige är inte heller särskilt stort, så svårigheten att ta sig runt är en dålig ursäkt.

Att du tycker det är jobbigt och dyrt gör det inte rätt att bryta mot lagen och riskera andras liv.

Nitrometan
2010-05-18, 13:23
Ja. Emmaboda, Gotland och Mantorp. Sen finns det ungefär 50 helger på ett år. Bara där blir det 150 möjliga tillfällen att hyra/köra på bana.

I Hallstavik försöker de bygga en bana: http://www.vikingraceway.se/

Att du inte har råd att lasta banbilen på ett släp och köra iväg är väl inget argument?

Yes
2010-05-18, 13:23
Ok jag ger upp helt enkelt för mycket moralkärrnigar på detta forum helt enkelt. Ni kan ju förhelvete bara se åt ett håll. Att vi som gillar att mecka och köra med våra bilar ska få nackskott eller lägga ner en passion vi har i livet.

Jag gillar också att mecka och köra bil. Trots det har jag aldrig deltagit i ett streetrace.

Linnet
2010-05-18, 13:26
Ja detta är ju ett hett ämne nu när värmen kommer och folk vill damma av sinna bilar.
Vad exakt gör att du känner så osv.

Jag står bakom streetracing då jag är uppvuxen i den miljön så jag är nog inte så neutral i denna frågan, specielt med tanke på att sverige är ett bilnazist land.

***vet detta kunde legat i motor-tråden men kände att den kunde få en egen topic***

Så du ställer en öppen fråga om ett ämne där du vill veta folks åsikter, när dessa sedan går emot dina egna åsikter ger du upp för att vi är moralkärringar. Mitt tips till dig är att ställ inte frågor du inte vill veta svaret på.

Buck
2010-05-18, 13:27

Lika bra det. Att du ens skapar en omröstning när du uppenbarligen inte kan hantera folks åsikter eller alls kan argumentera är kanske inte någon bra idé.

För övrigt gillar jag likt herr Yes också att fixa med mina bilar och köra dem, det innebär dock inte att jag åker runt och ser det som en självklarhet att jag ska få köra som jag vill överallt.

Nitrometan
2010-05-18, 13:27
Säger du att ni kör streetrace på fyllan?

Det jag ser av era reakioner är att ni verkar vara emot själva tävlingsintresset. Eller bara att det körs på gatan?
Självklart. Ska man tävla/rejsa så ska man göra det på bana.

coxie
2010-05-18, 13:28

Jag gillar att åka både sportbil, sporthoj, enduro samt Cross men jag vill jag köra som en idiot gör jag det där det är tillåtet.

Varför åker ni inte till banorna om det nu är er passion?

stafh
2010-05-18, 13:29
Jag gillar att åka både sportbil, sporthoj, enduro samt Cross men jag vill jag köra som en idiot gör jag det där det är tillåtet.

Så gjorde de ju inte i den där fräcka filmen med Vin Diesel. :(

Nitrometan
2010-05-18, 13:33
De har ju ingen lokal... bana! De har ju ingen bana!

WMZdA-b2Vdw

Yes
2010-05-18, 13:33
De var för snabba och för arga att bry sig, helt enkelt.

(Sheesh, det där var torrt... )

Nitrometan
2010-05-18, 13:35
De var för snabba och för arga att bry sig, helt enkelt.

Alldeles för furiöst arga.

Yes
2010-05-18, 13:36
Man skulle kunna säga att de rasade.

stafh
2010-05-18, 13:38
Man skulle kunna säga att de rasade.

oShTJ90fC34

bertbert
2010-05-18, 13:39
man skulle kunna säga att de rasade.

:D Torrt men kul!

Martin Löwgren
2010-05-18, 13:48

Jag har varit med i flera lagliga race bland annat med m5 board så det finns massa alternativ. Vi hade ett helt flygfält för oss själva.

svennebanan
2010-05-18, 14:01
Idioter!

victor_n
2010-05-18, 14:24
Jag lämnar min egen tråd då budskapet jag försökte förmedla blev till rena rama häxjakten.
Visst finns det banor hit och dit. Och ja visst finns det självklart team/klubbar som arrangerar träffar.
Syftet med tråden var att luska fram allternativ på hur man kan lösa detta på ett mer relevant sätt då streetraces förekommer veckovis och det gör inte evenemangen som arrangeras på större skala.

Ville se om någon kunde komma med vettiga förslag på hur man kan framföra detta till politikerna och få dom att förstå att dom måste vara mer tillmötesgående.
Som jag sa i början av tråden. 80% av rövhålen som kör på vägarna om inte mer är inte "streetraces" utan vanligt folk till och från jobb/vänner/affären.

Nitrometan
2010-05-18, 14:27
Ville se om någon kunde komma med vettiga förslag på hur man kan framföra detta till politikerna och få dom att förstå att dom måste vara mer tillmötesgående.
Varför måste de vara det?

Buck
2010-05-18, 14:34
Jag lämnar min egen tråd då budskapet jag försökte förmedla blev till rena rama häxjakten.
Syftet med tråden var att luska fram allternativ på hur man kan lösa detta på ett mer relevant sätt då streetraces förekommer veckovis och det gör inte evenemangen som arrangeras på större skala.

Åfan, man trodde ju nästan ett tag att det var ett försök att ta reda på vad folk hade för åsikter om streetracing. Alternativ fick du i alla fall.

Era åsikter om streetracing!

stafh
2010-05-18, 14:36

Det skrev du inget om i första inlägget.

Och om det nu är ett så stort intresse att det går att hålla välorganiserade tävlingar varje vecka, och att det är en så stor "passion" för er, kan det väl inte vara så svårt att få ihop kapital till att bygga en egen dragbana att hålla evenemangen på?

tsp
2010-05-18, 14:38

Moralkärringar? Varför ska alltid folk som har vett innanför pannbenet istället för bensinångor/thc/tjack kallas för "moralkärringar". Jävla fjortisbeteende att kläcka ur sig sådant.

Du sa förresten nyss att det var bilintresset som var den stora passionen, inte racen. Så håll er till att meka och sedan köra som normalt folk.

Visst finns det banor hit och dit. Och ja visst finns det självklart team/klubbar som arrangerar träffar.

Som jag sa i början av tråden. 80% av rövhålen som kör på vägarna om inte mer är inte "streetraces" utan vanligt folk till och från jobb/vänner/affären.

Skojar du eller? Är väl ingen människa över 30 år som trycker plattan i mattan, burnar och pressar i 150-200 knyck på väg till Hemköp? De du talar om är antingen idioter precis som du själv, eller alldeles nykläckta manliga förare från förtoren/landet.

krellik
2010-05-18, 14:50
Fniss åt den här tråden. Roligaste är hur det ska gnällas på folk från "landet". Här i mina trakter nära Emmaboda kunde folket visst organisera detta konstaterade ni ju just medan folket i stora Stockholm inte kunde detta...;):P

Buck
2010-05-18, 14:54
Är väl ingen människa över 30 år som trycker plattan i mattan, burnar och pressar i 150-200 knyck på väg till Hemköp?

Skulle vara till LIDL när kvargen är slut då kanske!
Men, nej. ;)

LoTiX
2010-05-18, 15:06

1. Syfte förklaras i inledning.
2a. Det är inte relevant vilka andra rövhål är, här diskuterades en viss grupp rövhål.
2b. <20% av rövhålen är alltså de som utövar streetrace? Dags att bekämpa denna lilla men överrepresenterade grupp i så fall.
3. Plocka körkort och bil från alla som "tävlar" på allmän gata.

Men vi haaar ju ingen lokaaaal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Nelson81
2010-05-18, 15:07
haha vilken mupp "buhuu ingen tyckte som jag"

rooz
2010-05-18, 15:10
Vad är skillnaden på Lasse i sin chippade V70 som skjutsar ungen till fotbollen i 110 mot Klasse som kör 110 i sin supra mot en annan bil??

Jens.Andersson
2010-05-18, 15:18
Vad är skillnaden på Lasse i sin chippade V70 som skjutsar ungen till fotbollen i 110 mot Klasse som kör 110 i sin supra mot en annan bil??

Den ena heter Lasse och den andra heter Klasse? Ska streetracing bli lagligt bara för att vissa inte kan hålla hastigheten?

HMB
2010-05-18, 15:18
Bryr mig inte speciellt mycket när det utförs på nattetid i industriområden där det inte stör nån. Men när de stänger av E18 (eller liknande motorvägar), och kanske i värsta fall blockerar vägen för en ambulans/brandbil/polisbil som är på utryckning, då tappar jag respekten för idioterna.

rooz
2010-05-18, 15:19
Den ena heter Lasse och den andra heter Klasse? Ska streetracing bli lagligt bara för att vissa inte kan hålla hastigheten?
Vill man tävla finns det banor och flygfält, oavsett bil och hästkrafter.

Jens.Andersson
2010-05-18, 15:21
Vill man tävla finns det banor och flygfält, oavsett bil och hästkrafter.

Ja precis vad är då meningen med din jämförelse? Jag utgick från att du menar att 2 st tävlar på allmän väg.

rooz
2010-05-18, 15:24
Ja precis vad är då meningen med din jämförelse? Jag utgick från att du menar att 2 st tävlar på allmän väg.

Typ det, men många "Strejträcers" menar att man kör mot annan bil och under "kontrollerade" former. Men för mig är det ingen skillnad om du skjutsar barnen i 110 eller kör rattlåsracing i 110.

victor_n
2010-05-18, 15:35
Skojar du eller? Är väl ingen människa över 30 år som trycker plattan i mattan, burnar och pressar i 150-200 knyck på väg till Hemköp? De du talar om är antingen idioter precis som du själv, eller alldeles nykläckta manliga förare från förtoren/landet.

Hoppas du inte va allt för seriös när du skrev det?

Richthofen
2010-05-18, 15:43
jag va på race så sent som i helgen, mycket underhållande!

_Larre_
2010-05-18, 15:46
Är också uppvuxen med streetracing men då det finns så många idioter inom detta intresse så har glädjen att åka på evenemang brunnit ut. Seriösa evenemang där endast förarna riskerar sina liv är väl de som är roliga att kolla på, snabbast bilar också.

Så alla som kör för fort är idioter säger ni? Eller går gränsen vid 150? Majoriteten av Svenska folket med körkort är nog idioter isf, finns liksom inte en sukt att alla här kör lagligt.

Håller med om att riskera andra är idiotiskt, men kom igen, man får cancer av potatis, får inte hissa Svenska flaggan för det är rasistiskt osv. Kom igen, kryp ut ur lådan..

Det är en stor adrenalinkick med Streetracing, så länge man inte riskerar andras liv så tycker jag det är helt okej.

delta_mats
2010-05-18, 15:55
Så länge man håller till på otrafikerade vägar, något industriområde på natten, gamla flygrakor etc så tycker jag det är okej.

HulkH
2010-05-18, 16:02
Hoppas du inte va allt för seriös när du skrev det?

Undrar jag med. Vet en hel del som brukar göra så^^

regus
2010-05-18, 16:04

Du jämförde att göra en olaglig handling med att styrketräna. Inte för att jag har en åsikt i ämnet, lite skit får bedrivas. Jag ville bara påpeka att du är korkad.

G_lund
2010-05-18, 16:05
Jag arrangerar själv streetrace så jag är väl ganska vinklad i frågan.

Vi spärrar aldrig av vägar, kommer det ens en enstaka bil så väntar vi tills den kört förbi.
(deltagarna står på en liten avfartsväg i närheten.)
För att inte störa folk så kör vi sena kvällar.
Publiken står vid starten eller max 10 meter framåt, på andra sidan ett vajerräcker eller dylikt.
Om nån i publiken inte står där publiken "ska" stå så vill inte vi arrangera och förarna vill inte köra. Alltså bryts racet om nån i publiken inte fattar.
Bryter även om nån förare kör som en idiot tillbaks nära publiken, enda körningen där man gasar fullt ska vara bort från publiken.

mojoo
2010-05-18, 16:46
Såg någon ful liten Toyota som klistrat på nå en grön lapp där bak 'Om du vill rejsa blinka med blåljusen'

Så länge de inte finns risk att man skadar några andra än förarna själva så funkar de väl

kelk
2010-05-18, 16:52
Fniss åt den här tråden. Roligaste är hur det ska gnällas på folk från "landet". Här i mina trakter nära Emmaboda kunde folket visst organisera detta konstaterade ni ju just medan folket i stora Stockholm inte kunde detta...;):P

Äsch.. Jag var inte helt allvarlig :)

G_lund
2010-05-18, 16:54
Lite kul att ni klagar på lantisar när de största cuperna hålls i sthml.
(iof har norrländskt team dominerat de senaste 4-5åren :D)

victor_n
2010-05-18, 17:58
Du jämförde att göra en olaglig handling med att styrketräna. Inte för att jag har en åsikt i ämnet, lite skit får bedrivas. Jag ville bara påpeka att du är korkad.

Personangrepp? gud va manlig du är internethjälten *klappar händerna*

jag gämförde att vi har olika intressen. Sen va frångan om streetrace, det finns ju faktiskt två sidor. Illegala race och legala race.

victor_n
2010-05-18, 18:00

Ni har ju emmaboda flygraka där tex "En dag på strippen" arrangeras. vi har inget här i närheten:) hade gärna haft en men nej det finns inte längre iom att dom tog bort tullinge för oss.

Tricce
2010-05-18, 18:01
Ni har ju emmaboda flygraka där tex "En dag på strippen" arrangeras. vi har inget här i närheten:) hade gärna haft en men nej det finns inte längre iom att dom tog bort tullinge för oss.

Barkarby flygfält!

Rockhard
2010-05-18, 18:03

Körs det fortfarande på andra sidan motorvägen. Sätras industriområde? Närmare än så blir det ju inte.

von huff
2010-05-18, 18:04
Jag har ingen erfarenhet av arrangerade streetrace men det finns ju folk som kör tävling på vanliga landsvägar med polaren och det är inte bra för man vet aldrig om det kommer en annan bil emot eller liknande.Bor själv vid en lång raka och det bästa med det är att ¨få springa till fönstret och se hojar som kör närmare 200 förbi:)

tossefar
2010-05-18, 18:08
Det är för white trash-drägg med trimmade volvosar. Folk med riktigt intresse ser till att hyra riktiga banor och göra det ordentligt.

wessmen
2010-05-18, 18:13
Så länge det sker på bana eller i ett industriområde där det är lämpligt (läs: lång gata, fri sikt etc.) så är det fritt fram. Att ha tävling mitt i stan mellan rödljusen är väl mindre lyckat.

egge
2010-05-18, 18:21
Jag hade nog inte kunnat hålla mig till att köra lagligt om jag hade haft en streetrace-bil. :/

Yes
2010-05-18, 18:23
Jag hade nog inte kunnat hålla mig till att köra lagligt om jag hade haft en streetrace-bil. :/
Det kan jag förstå. Ingen vill väl synas i en stylad Honda Civic.

LoTiX
2010-05-18, 18:30

Främst är väl skillnaden att den senare är vad som är uppe för diskussion här.

G_lund
2010-05-18, 18:36
Det är för white trash-drägg med trimmade volvosar. Folk med riktigt intresse ser till att hyra riktiga banor och göra det ordentligt.

Har du vart på streetrace nångång?
Inte bara volvos direkt, även om det är en bra utgångsobjekt med låg vikt och billiga trimdelar.

Robbban77
2010-05-18, 18:45
En kompis till min bror dog och när hon blev påkörd från sidan av en streetracare som körde mot rött.
Engagerade streetrace på bana är okej, på allmän väg och inget vett riskerar liv..

G_lund
2010-05-18, 18:57
Självklart är det helt idiotiskt att köra i centrum, på trafikerade vägar eller en där det ens finns den minsta risk att någon kan komma i vägen för bilarna.
Det tror jag att alla här på kolo kan hålla med om!

Det är därför man som förare vill köra på arrangerade race där det är rakor med bra asfalt långt ifrån personer som inte har där att göra.
Vid seriösa race är det vakter med radiokontakt en kilometer åt varje håll så att man stoppar racet i god tid om bilar/cyklister är på väg.

Värt att nämna är att man oftast kör 201m (ibland vid riktigt bra rakor 402m) så man ligger ju inte o pressar bilen mil efter mil på motorvägen direkt.

Det är väl just den här sortens race som trådskaparen vill diskutera?

Kischen
2010-05-18, 18:58
Man chansar inte med andras liv för lite kul.

G_lund
2010-05-18, 19:00
Man chansar inte med andras liv för lite kul.

Nej, självklart inte!
Men det är det väl inte nån som har påstått att man ska göra?

Kischen
2010-05-18, 19:05
Nej, självklart inte!
Men det är det väl inte nån som har påstått att man ska göra?

Håller dom som skadats/dött med om det?

Du kanske är oerhört seriös med dina lopp (det kvittar tycker jag) men uppenbarligen har det ju brustit hos andra ett flertal gånger och det är inte ok, därför mitt föregående inlägg.

Olegh
2010-05-18, 19:07
När ni talar om rejsande på allmän väg och att det är "säkert", är denna säkerhet föremål för en stor portion godtyckande.

En vacker dag går det åt pipsvängen för att någon missade att tänka på en säkerhetsaspekt, eller för att något oförutsägbart inträffar. 100%-säkert blir det aldrig, men det är en milsvid skillnad på en inhägnad bana med personal och Jonnys privata arrangemang en sen lördagskväll.

G_lund
2010-05-18, 19:17
Håller dom som skadats/dött med om det?

Du kanske är oerhört seriös med dina lopp (det kvittar tycker jag) men uppenbarligen har det ju brustit hos andra ett flertal gånger och det är inte ok, därför mitt föregående inlägg.

Det jag ville få fram var bara att man inte ska dra allt över en kam och tro att streetrace är när man kryssar fram mellan gatukorsningar och människor som i The Fast and The Furious.

Det kan skötas seriöst och är det risk för att allmänheten skadas så är jag en av de första att få bort publiken/byta raka.
Är det alldeles åt helvete kan jag tänka mig att tipsa polisen om det är det som behövs för att avbryta racet.

_Larre_
2010-05-18, 19:20
Är ganska säker på att det är fler folk som dör av folk som är drogpåverkade, så kanske ska avveckla alkohol före streetracing förbjuds.

De seriösa evenemangen är oftast säkrare än Blackrace som är fullt lagligt, men självklart finns det rötägg som vill annordna och skiter i säkerheten men det är bara att åka hem när det händer.

G_lund
2010-05-18, 19:20
När ni talar om rejsande på allmän väg och att det är "säkert", är denna säkerhet föremål för en stor portion godtyckande.

En vacker dag går det åt pipsvängen för att någon missade att tänka på en säkerhetsaspekt, eller för att något oförutsägbart inträffar. 100%-säkert blir det aldrig, men det är en milsvid skillnad på en inhägnad bana med personal och Jonnys privata arrangemang en sen lördagskväll.

Ja, Förarna riskerar sig själva. Jag anser dock att det är bättre att vi kör på en sträcka där ingen annan än just förarna kan komma till skada.

Kischen
2010-05-18, 19:24
Är ganska säker på att det är fler folk som dör av folk som är drogpåverkade, så kanske ska avveckla alkohol före streetracing förbjuds.

Ja nu måste det bara bli lagligt, alkohol är ju det!

_Larre_
2010-05-18, 19:28
Ja nu måste det bara bli lagligt, alkohol är ju det!

Vi förbjuder bilar helt och hållet istället så blir alla glada!

G_lund
2010-05-18, 19:31

De seriösa evenemangen är oftast säkrare än Blackrace som är fullt lagligt, men självklart finns det rötägg som vill annordna och skiter i säkerheten men det är bara att åka hem när det händer.

Lite fel att tänka så..
Säkrare än blackrace vet jag inte, en stor fördel som de har är väl ambulans i närheten?

Sen att jag skippar blackrace pga att deras pengar och bidrag inte går dit de ska och slinker ner i lite fickor på vägen hör inte hit, deras funtionärer sliter hårt och är duktiga på det de gör.

Olegh
2010-05-18, 19:47
Ja, Förarna riskerar sig själva. Jag anser dock att det är bättre att vi kör på en sträcka där ingen annan än just förarna kan komma till skada.

Det är ju här "ni" har fel. Det krävs inget större mänskligt fel för att någon annan än förarna riskeras att komma till skada. Jag köper att det går att minimera riskerna, men det är definitivt inte samma sak som att det är riskfritt.

Värt att notera är att jag har en något mer pragmatisk inställning till företeelsen än vad jag ger sken av, men det är naivt och rent av farligt att säga att det är riskfritt.

G_lund
2010-05-18, 20:01
Det är ju här "ni" har fel. Det krävs inget större mänskligt fel för att någon annan än förarna riskeras att komma till skada. Jag köper att det går att minimera riskerna, men det är definitivt inte samma sak som att det är riskfritt.

Värt att notera är att jag har en något mer pragmatisk inställning till företeelsen än vad jag ger sken av, men det är naivt och rent av farligt att säga att det är riskfritt.

Självklart kan det gå fel, men om det är som det var för oss i helgen så får nog föraren verkligen försöka om han ska kunna skada någon annan än sig själv eller föraren brevid.

I helgen hade han behövt köra genom ett vajerräcke, över två filer, ner i ett dike, upp ur diket och upp på en kulle. Och detta ska han göra utan att hinna bromsa då publiken står vid starten där farten som allra högst är 50km/h.

Dock var detta en av våra säkraste rakor och när jag åkt runt på andra race är det ibland så man blir mörkrädd, man undrar fan hur publiken tänker.. Noll i självbevarelsedrift.

Men jag förstår absolut hur du menar olegh, INGET kan vara tillräckligt säkert.
Det är väl den filosofin vi eftersträvar genom att hela tiden planerar för det oväntade.

Lite OT: Men när man ser på rally så kan man tro att endel i publiken har nån sorts dödslängtan.

G_lund
2010-05-18, 20:15
Edit:
Tänker inte försöka få er att ändra vad ni tycker om streetrace.
Men många verkade tro att det idioterna som gasar med bilarna inne i stan och kör mot rött för att impa på brudar kallas för streetrace och det stämmer ju inte alls.
Precis som med allt annat behövs fakta för att kunna föra en ordentlig diskution :)

Har endel bilder där man ser hur det "ska" gå till , men jag vet inte om moderatorerna gillar att man postar sådant.

//Over and Out

von huff
2010-05-18, 20:23
Det får ju heller inte störa andra människors trafik , fastän man ringer ifall man ser bilar osv och människor tycker väl heller inte om att ha bilar som piskar ur allt nära sitt hus.Saken är den att om det finns EN människa som störs eller en ens den minsta chans att nån skadas så borde man inte ha streetrace.Personligen skiter jag i det, tycker att det roligt att kolla på men om jag vill leka moralkärring så är ju även chaufförernas hälsa är väl i viss fara.Vad menas med lagliga streetrace?

G_lund
2010-05-18, 20:30
Vad menas med lagliga streetrace?

http://www.blackrace.nu/

tsp
2010-05-18, 23:24
Jag har ingen erfarenhet av arrangerade streetrace men det finns ju folk som kör tävling på vanliga landsvägar med polaren och det är inte bra för man vet aldrig om det kommer en annan bil emot eller liknande.Bor själv vid en lång raka och det bästa med det är att ¨få springa till fönstret och se hojar som kör närmare 200 förbi:)

Bor själv vid en raka. Dock endast 2-300m lång, samt i tätt bebyggt område med radhus/parhus/villor på båda sidor och barn som springer fram och tillbaka över vägen. Hatar, verkligen HATAR, alla jävla fittiga hojåkare som tvunget ska uueeiillla eller bränna på full rulle här utanför. Dels låter alla jävla sporthojar med sina coola rör något förjävligt, men glidarna är fan värre. Dån som överröstar ALLT annant när dem drar förbi med sina kapade rör och maxgas. Fy fan vilka jävla nötter!

victor_n
2010-05-19, 00:08
Bor själv vid en raka. Dock endast 2-300m lång, samt i tätt bebyggt område med radhus/parhus/villor på båda sidor och barn som springer fram och tillbaka över vägen. Hatar, verkligen HATAR, alla jävla fittiga hojåkare som tvunget ska uueeiillla eller bränna på full rulle här utanför. Dels låter alla jävla sporthojar med sina coola rör något förjävligt, men glidarna är fan värre. Dån som överröstar ALLT annant när dem drar förbi med sina kapade rör och maxgas. Fy fan vilka jävla nötter!

Jag vet inte om folk verkar tro att jag står bakom ryggen på folk som beter sig som arseln i trafiken, men som g_lund skrev så är det offtast 201m det handlar om och offtast (till stor del) på vägar utan bebyggelse i närheten så som en motorväg tex.
Sen kan man ju självklart ha sina åsikter om saker och ting här i världen men sånt är livet, bara suga på karamellen och gå vidare.

Och till olegh om jag får lov att svara på din komentar. Självklart är inget riskfritt, man kan ligga lagligt på 50-väg och köra ihjäl någon. Det jag tycker är bra att personer som G_lund faktiskt försöker arrangera race under bättre former än när man parkar brevid en bil vid random rödljus och gasar på.
Och som jag sagt tidigare så är det ju inte direkt bara vi som har ett intresse av bilarna utöver att ta oss från plats a-b som kör som "svin" ute på vägarna.

Shakemynuts
2010-05-19, 00:50
Jag vet inte om folk verkar tro att jag står bakom ryggen på folk som beter sig som arseln i trafiken, men som g_lund skrev så är det offtast 201m det handlar om och offtast (till stor del) på vägar utan bebyggelse i närheten så som en motorväg tex.
Sen kan man ju självklart ha sina åsikter om saker och ting här i världen men sånt är livet, bara suga på karamellen och gå vidare.

Och till olegh om jag får lov att svara på din komentar. Självklart är inget riskfritt, man kan ligga lagligt på 50-väg och köra ihjäl någon. Det jag tycker är bra att personer som G_lund faktiskt försöker arrangera race under bättre former än när man parkar brevid en bil vid random rödljus och gasar på.
Och som jag sagt tidigare så är det ju inte direkt bara vi som har ett intresse av bilarna utöver att ta oss från plats a-b som kör som "svin" ute på vägarna.

Problemet folk har här är nog att du ändrat dig mitt i, dragit konstiga liknelser och helt enkelt verkar vara väldigt otydlig med vad du menar.

Tror inte riktigt att du verkar stå bakom illegal streetracing, men du behöver klargöra vad du menar. :D

Psyla
2010-05-19, 06:44
Vad händer om ett barn inte blivit upplyst om ''streetrace'' och dör?

victor_n
2010-05-19, 10:37
Problemet folk har här är nog att du ändrat dig mitt i, dragit konstiga liknelser och helt enkelt verkar vara väldigt otydlig med vad du menar.

Tror inte riktigt att du verkar stå bakom illegal streetracing, men du behöver klargöra vad du menar. :D

Tyvär är jag en expert på att vara luddig haha:P

victor_n
2010-05-19, 10:38

Hur menar du nu?

z_bumbi
2010-05-19, 10:47
Men många verkade tro att det idioterna som gasar med bilarna inne i stan och kör mot rött för att impa på brudar kallas för streetrace och det stämmer ju inte alls.

Nej kör de mot rött så har de missat hela grejen.

tsp
2010-05-19, 11:05
Tyvär är jag en expert på att vara luddig haha:P

ööööhh, eeeh, nää men assååå.... *hick* vaa,, jaao.. men vi har ju ingen lokal!!!

Tompisch
2010-05-19, 13:03
Det är roligt och tycker kommunerna skall upptäcka att det är kul istället för att skicka farbror blå och förstöra.

Låt oss få köra!

Nitrometan
2010-05-19, 13:08
Låt oss få köra!
Hastighetsgränser och hänsyn till andra är löjligt.

Låt er få köra.

Nelson81
2010-05-19, 13:23
ööööhh, eeeh, nää men assååå.... *hick* vaa,, jaao.. men vi har ju ingen lokal!!!

:laugh:

von huff
2010-05-19, 14:29

Här jag bor är det ganska riskfritt att gee på lite men man kan aldrig säga aldrig.Egentligen är allt det här inget att diskutera om då överhastighet är olagligt och hur man än försöker hitta andra argument så är det endå olagligt, även om det är roligt att köra hårt ibland

Wao
2010-05-19, 15:17

Jag är ganska säker på att nyktra människor dödar varandra också. Vi kanske ska förbjuda hela livet i sig så ingen kommer till skada?

victor_n
2010-05-19, 16:37

andas du än. Snälla sluta.

G_lund
2010-05-19, 18:03
Nej kör de mot rött så har de missat hela grejen.

Haha, sant ;)
vi har kört med startgran, men det är svårt att få bort det fort om polisen kikar förbi.

Kan du förklara för mig hur ett barn eller någon person tar sig ut på den här vägen om vi varit på plats i en timme innan det börjar och vi har personer med telefonkontakt utplacerade långt innan starten och långt efter?
Är det en påfart på rakan står det även personer där. :)
http://pici.se/pictures/bjBRsqECf.jpg

På bilden syns det även att publiken står på andra sidan om ett vajerräcke uppe på en kulle.
Bilen som syns till höger i bild är en av förarna som är på väg tillbaks via en mindre väg, diket är djupare än vad det ser ut att vara på bilden.

Jpn
2010-05-19, 19:42
Jag tycker det är jäkligt kul att vara och kolla på ibland och brukar hinna med några stycken varje sommar. Jag kör dock inte själv men har kompisar som brukar ställa upp. Var senast till Piteå i helgen på den sk "vår träffen" som brukar vara en riktigt trevlig tillställning, så även i år. Kom dock lite sent ner till Piteå för att hinna se nå race, utan det blev mest crusing och surra med folk. Men visst blev det att lufta 3kgt:n efter en helt tom E4 mitt i natten på väg hem :booty:*cupid**drool*:angel:

G_lund
2010-05-19, 19:45
Men visst blev det att lufta 3kgt:n efter en helt tom E4 mitt i natten på väg hem :booty:*cupid**drool*:angel:

3000gt? Boden?
Har du möjligtvis en helt utflippad orange? :D

Baan
2010-05-19, 19:52
Ser inget försvar att man riskerar andras liv eller blockerar en allmän väg för att leka. I det sistnämnda fallet drar jag min Zastava CZ999 och skjuter några i slöddergänget i benen, sen brukar dom inte dyka upp där mer.

G_lund
2010-05-19, 19:55
Ser inget försvar att man riskerar andras liv eller blockerar en allmän väg för att leka. I det sistnämnda fallet drar jag min Zastava CZ999 och skjuter några i slöddergänget i benen, sen brukar dom inte dyka upp där mer.

Du har inte läst tråden va? :)

Jpn
2010-05-19, 20:03
3000gt? Boden?
Har du möjligtvis en helt utflippad orange? :D

Du menar typ den här? :D

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=173&pictureid=1327

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=173&pictureid=1326

Nä det är inte min, han som äger den heter Håkan och bor typ granne med morsan och farsan. Och GT:n jag åkte i helgen äger en kompis, själv har jag BMW.

Pudzianovski
2010-05-19, 20:03

+1 fast jag föredrar flygande ninjasprak istället för skjutvapen.

G_lund
2010-05-19, 20:13
Du menar typ den här? :D

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=173&pictureid=1327

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=173&pictureid=1326

Nä det är inte min, han som äger den heter Håkan och bor typ granne med morsan och farsan. Och GT:n jag åkte i helgen äger en kompis, själv har jag BMW.

Ja, den tänkte jag på :)
Killen var fotograf har jag för mej :D

Jpn
2010-05-19, 20:15
Ja, den tänkte jag på :)
Killen var fotograf har jag för mej :D

Jepp, frilansande fotograf och frugan är journalist.

G_lund
2010-05-19, 20:17
+1 fast jag föredrar flygande ninjasprak istället för skjutvapen.

Förarna på själva racet kan bara skada sig själva,
det är de i publiken som kör som tokar till och från racet som man blir förbannad på.

victor_n
2010-05-19, 21:04
Förarna på själva racet kan bara skada sig själva,
det är de i publiken som kör som tokar till och från racet som man blir förbannad på.

+1. Man kan kasta sten och skit på oss streetracers men det faktum att det är bra mycket fler som inte deltar i race som kör som idioter på våra vägar.

WHITEFOLKS
2010-05-19, 21:10
+1. Man kan kasta sten och skit på oss streetracers men det faktum att det är bra mycket fler som inte deltar i race som kör som idioter på våra vägar.

Jag tror du får jobba lite på din argumentationsteknik.

Pudzianovski
2010-05-19, 21:15

Haha :D

victor_n
2010-05-19, 21:23

Tycker detta forumet är tragiskt.

Jens.Andersson
2010-05-19, 21:28
Tycker detta forumet är tragiskt.

http://ungdomar.se/forum.php

victor_n
2010-05-19, 21:29
http://ungdomar.se/forum.php

Syftade att tycker man inte som andra är man en idiot.

G_lund
2010-05-19, 21:29

Och jag tror du får jobba lite på att läsa trådrubriker, så du vet vad du ska argumentera om ;)

victor_n
2010-05-19, 21:32
Och jag tror du får jobba lite på att läsa trådrubriker, så du vet vad du ska argumentera om ;)

Nej nej mycket roligare/lättare att hoppa på folk via internet:)

Verbatim
2010-05-19, 21:35

Jag förstår inte varför detta ursäktar erat beteende. Det är inte acceptabelt att vara en idiot, oavsett om grannen har en grabb som är efterbliven.

victor_n
2010-05-19, 21:39
Jag förstår inte varför detta ursäktar erat beteende. Det är inte acceptabelt att vara en idiot, oavsett om grannen har en grabb som är efterbliven.

Vad är vårat beteende? För många ser på efterlyst och tror att alla streetrace går till som på sthlm open eller birka cup där motorvägar spärras av i någon minut.

G_lund
2010-05-19, 21:40

Det ursäktar inte något alls.
Det är olagligt det jag sysslar med och det finns en andledning till det med.

Men om du läser lite i början av tråden så klagade många på "Streetracers" som körde som idioter inne i centrum osv, då gick jag in och förklarade att riktig streetracing inte är som "The fast and the furious-skräpet" utan arrangeras där det inte stör/riskerar allmänt folk och där man försöker hålla hög säkerhet för både publik öch förare.

Har skrivit mer utförligt tidigare i tråden så jag orkar inte upprepa allt igen :)

victor_n
2010-05-19, 21:42

Men om du läser lite i början av tråden så klagade många på att "Streetracers" som körde som idioter inne i centrum osv, då gick jag in och förklarade att riktig streetracing arrangeras där det inte stör/riskerar allmänt folk och där man försöker hålla hög säkerhet för både publik öch förare.

Har skrivit mer utförligt tidigare i tråden så jag orkar inte upprepa allt igen :)

Precis, är lite skillnad på streetrace och idiotkörning.

Aimbert
2010-05-19, 21:43
Men om du läser lite i början av tråden så klagade många på "Streetracers" som körde som idioter inne i centrum osv, då gick jag in och förklarade att riktig streetracing inte är som "The fast and the furious-skräpet" utanarrangeras där det inte stör/riskerar allmänt folk och där man försöker hålla hög säkerhet för både publik öch förare.

Jo, men hur stor andel av Sveriges streetrace är såpass bra arrangerade och uppstyrda? Den absoluta lejonparten är illegala race på allmäna vägar med åskådare precis vid vägkanten.

delta_mats
2010-05-19, 21:50
Jag tycker det är fachinerande att så många personer är så präktiga och låtsas bry sig så mycket om andras liv. Det finns mycket idioti i samhället och det ena rättfärdigar inte det andra heller, men streetracing hör knappast till något extremt farligt för oss som inte är med och tävlar.
Jag skulle gärna ställa upp i ett race med hojen om det arrangerades något i mina hemtrakter.

G_lund
2010-05-19, 21:52
Jo, men hur stor andel av Sveriges streetrace är såpass bra arrangerade och uppstyrda? Den absoluta lejonparten är illegala race på allmäna vägar med åskådare precis vid vägkanten.

Jag kan ju bara säga hur det går till på våra race.
Eftersom många skrivit att det är nackskott på alla streetracers ville jag bara gå in och berätta att det faktiskt finns en del som försöker få det så säkert som möjligt :)

victor_n
2010-05-19, 21:53
Jag tycker det är fachinerande att så många personer är så präktiga och låtsas bry sig så mycket om andras liv. Det finns mycket idioti i samhället och det ena rättfärdigar inte det andra heller, men streetracing hör knappast till något extremt farligt för oss som inte är med och tävlar.
Jag skulle gärna ställa upp i ett race med hojen om det arrangerades något i mina hemtrakter.

Mjo men eftersom jag skapade en tråd om detta "samhällsproblem" så blev det som det blev. Om du inte är reggad rekomenderar jag dig att gå med på antingen zatzy.com eller sporthoj.se sen bör det finnas individuella forum även för folk i ume-trakten där det kommer upp info ev om events/race i närheten av dig.

WHITEFOLKS
2010-05-19, 21:54

Kanske.

Men victor_n har nu vid flera tillfällen använt sig av "något annat är värre!!!!111!1!111!DÖDSETTA".

eiri
2010-05-19, 21:58
Säg någonting som streetrace bidrar med som skulle vara positivt då?

Aimbert
2010-05-19, 22:00
Jag kan ju bara säga hur det går till på våra race.
Eftersom många skrivit att det är nackskott på alla streetracers ville jag bara gå in och berätta att det faktiskt finns en del som försöker få det så säkert som möjligt :)

Jo, kör man på avstängda vägar, med ambulans et al. är det ju en sak, men andelen streetrace som faktiskt arrangeras så bra är nog väldigt liten, tyvärr.

De som är med har väl kul.

eiri
2010-05-19, 22:07
Så du anser det är rätt att bryta lagar för man tycker något är kul?

nmanradnävna
2010-05-19, 22:07
Det måste ju vara fullkomligt omöjligt att få 100% säkerhet på dessa tillställningar. Det kan ju komma ungar, folk från sidogator eller vad fan som helst liksom ut på vägen.
Jag tycker annars det verkar nice och bryr mig inte om folk håller på, skulle gärna se på. Men den dagen det händer mig eller någon av mina nära något så ändrar jag min åsikt helt. Den typen av människa är jag. :)

G_lund
2010-05-19, 22:08

Jag har kul, förarna har kul, publiken har uppenbarligen kul, annars skulle vi ju inte ha flera hundra i publiken varje gång :)

Vi får racesuget folk som annars kör runt i centrum att åka ut till industriområden/ öde rakor där vi inte stör någon och där chansen att skada någon minskar markant.

G_lund
2010-05-19, 22:10
Det måste ju vara fullkomligt omöjligt att få 100% säkerhet på dessa tillställningar. Det kan ju komma ungar, folk från sidogator eller vad fan som helst liksom ut på vägen.
Jag tycker annars det verkar nice och bryr mig inte om folk håller på, skulle gärna se på. Men den dagen det händer mig eller någon av mina nära något så ändrar jag min åsikt helt. Den typen av människa är jag. :)

Inget folk eller andra bilar är på rakan de få sekunder som ett race är igång.
kommer det bilar från något håll stannar vi racet i god tid och väntar tills de åkt förbi.

Three pigs
2010-05-19, 22:10

Ibland är det jävligt kul att dricka alkohol utomhus, fastän det är olagligt. Att ladda ned upphovsrättsskyddade filer kan också vara jäkligt kul, helst om det är porr.

Listan kan göras enorm.

Aimbert
2010-05-19, 22:11

Du läste kanske inte mina inlägg.

eiri
2010-05-19, 22:12
Ibland är det jävligt kul att dricka alkohol utomhus, fastän det är olagligt. Att ladda ned upphovsrättsskyddade filer kan också vara jäkligt kul, helst om det är porr.

Listan kan göras enorm.

Jo men nu riskerar man även andras liv..

G_lund
2010-05-19, 22:13

Nej, inte om det sköts rätt :)
det är det jag har försökt förklara i 12sidor nu, du får jättegärna gå tillbaks och läsa så slipper jag dra allt en tredje gång :)

eiri
2010-05-19, 22:17
Nej, inte om det sköts rätt :)
det är det jag har försökt förklara i 12sidor nu, du får jättegärna gå tillbaks och läsa så slipper jag dra allt en tredje gång :)

haha nej sköts race rätt så är dom inte olagliga.

MtotheM
2010-05-19, 22:17

Du kan bli full och bli aggressiv, råka döda någon eller skada någon. Ja du...

Det är inte så med streetrace att man bara kör i 300 på första bästa gata och skiter i allt som du verkar tro. Man brukar lägga dessa race på avlägsna raka vägar där det finns förhållanden för att streetracea.

Och vadå inte olgaliga om dom sköts. Istället för att göra en bana för streetrace folk sätter man farthinder överallt.

ProteinKreatin
2010-05-19, 22:20

Det är inte så med streetrace att man bara kör i 300 på första bästa gata och skiter i allt som du verkar tro. Man brukar lägga dessa race på avlägsna raka vägar där det finns förhållanden för att streetracea.

Och vadå inte olgaliga om dom sköts. Istället för att göra en bana för streetrace folk sätter man farthinder överallt.

+1. Inte direkt så att ett litet barn kommer efter valfri "E"-väg och vandrar. Felet ligger väl knappast då hos bilförarna utan hos föräldrarna som är oansvariga? Plus att de vägar som risken ens finns att köra på ett barn är långt ifrån dessa motorvägar..

WHITEFOLKS
2010-05-19, 22:21
Är "streetrace" olagligt även om någon skulle bygga sin egen bana att köra på?

eiri
2010-05-19, 22:22
ja arrangerade race på inhägnat är ju inte olagliga, brukar vara minst 2 varje år här i Falun där jag bor iaf. Sen vet ja inte hur det ser ut i övriga Sverige men säkert betydligt fler där.

tänkte tillägga att jag även har varit på olagliga steetrace som ni talar om 4-5 gånger, men det var när jag var runt 15-16år, vuxit ifrån sånt vid det här laget.

Jens.Andersson
2010-05-19, 22:24

Ja men vad bra, då kan vi tillåta allt nu!

För att svara på topic, jag tycker G_lund och hans gäng verkar sköta det snyggt men jag tror inte det är så överallt.

victor_n
2010-05-19, 22:29
Är "streetrace" olagligt även om någon skulle bygga sin egen bana att köra på?

Om man kör på sin egen mark eller låter ett event hållas där är det nog knappast olagligt om man kollar upp med komun innan att man får genomföra det.
Eller syftar du på att någon bygger en raka där det hålls race veckorvis med eller utan tillstånd?

victor_n
2010-05-19, 22:31
Ja men vad bra, då kan vi tillåta allt nu!

För att svara på topic, jag tycker G_lund och hans gäng verkar sköta det snyggt men jag tror inte det är så överallt.

Självklart är det inte så, men jag är på G_lunds sida och ser helst att de mindre racen sker oftare under bättre ordning.

WHITEFOLKS
2010-05-19, 22:32
Om man kör på sin egen mark eller låter ett event hållas där är det nog knappast olagligt om man kollar upp med komun innan att man får genomföra det.
Eller syftar du på att någon bygger en raka där det hålls race veckorvis med eller utan tillstånd?

Då är det väl bara köra på det? Dvs att de som är intresserade ordnar något sätt att köra lagligt på.

Om inte så hamnar det ju i samma klass som grafitti/droger/huliganism i princip. Man tycker att det borde vara lagligt men det är inte det.

victor_n
2010-05-19, 22:33
ja arrangerade race på inhägnat är ju inte olagliga, brukar vara minst 2 varje år här i Falun där jag bor iaf. Sen vet ja inte hur det ser ut i övriga Sverige men säkert betydligt fler där.

tänkte tillägga att jag även har varit på olagliga steetrace som ni talar om 4-5 gånger, men det var när jag var runt 15-16år, vuxit ifrån sånt vid det här laget.

Vad är det att växa ifrån? stör mig lite på när folk skriver det.

victor_n
2010-05-19, 22:35
Då är det väl bara köra på det? Dvs att de som är intresserade ordnar något sätt att köra lagligt på.

Om inte så hamnar det ju i samma klass som grafitti/droger/huliganism i princip. Man tycker att det borde vara lagligt men det är inte det.

Jo denna frågan har varit uppe flera gånger och folk här i stockholm har bett om en bana i flera år tom när tullinge fanns då det inte var en race bana enbart för bil/motorcyklar eller dylikt. Men det blir bara nej, och finns det ingen bana att köra på får man ta till landsvägar eller industrigator.

Lelle Pelle
2010-05-19, 22:44
Så man får inte växa ifrån saker och ting, tycker du? Jag stör mig lite på folk som tänker som om de vore mentalt handikappade, fast de inte är det. Nu får du ändå ge dig. Vill du hålla på med dina race är det bara att acceptera att folk tycker att du är en idiot. Sluta gnälla över att ni inte får stöd av kommunen eller liknande, det är väl fan inte upp till oss övriga skattebetalare att finansiera din hobby?

Om det nu finns så många vettiga människor som vill hålla på med detta, vilket det säkerligen gör(speciellt där du bor), kan det väl inte vara så svårt att gå ihop och köpa mark, bygga en fin bana, starta en klubb och köra på hur mycket ni vill?

Om detta inte är ett alternativ, så fortsätt du att vara olaglig, men att börja gråta för att andra påpekar att det är olagligt och tycker att du är en dålig människa är ju bara retarderat.

Du håller dina åsikter kärt, och verkar orubbligt i frågan. Men samtidigt ratar du de men annan åsikt, och sedan gnäller över det. Du kan ju åtminstone försöka se det ur någon annans perspektiv, eftersom du så gärna vill att vi ska se på saken ur ditt.

WHITEFOLKS
2010-05-19, 22:44
Javisst är det så.

Ni vill utöva er hobby men det finns inga alternativ som är lagliga, det är som grafitti/droger. Då blir det upp till en själv om man tycker att det är värt att köra vidare olagligt.

ProteinKreatin
2010-05-19, 22:46
Så man får inte växa ifrån saker och ting, tycker du? Jag stör mig lite på folk som tänker som om de vore mentalt handikappade, fast de inte är det. Nu får du ändå ge dig. Vill du hålla på med din race är det bara att acceptera att folk tycker att du är en idiot. Sluta gnälla över att ni inte får stöd av kommunen eller liknande, det är väl fan inte upp till oss övriga skattebetalare att finansiera din hobby?

.

Vi brukar ju få bekosta skate-ramper etc. Varför ska vi inte finansiera street race då? Kom inte med något argument om att det är farligt då det är garanterat farligare att åka skateboard i en half-pipe än att köra en bil rakt fram på en avstängd väg..

eiri
2010-05-19, 22:49

Att man inte ska bryta mot lagen för man tycker något är kul. Åk på bana så är problemet löst helt enkelt, är ju tex som med klottrare, kan inte göra annat än att skratta när jag ser en som är över 18.. en unge kan jag förstå men fan vuxna människor :D

victor_n
2010-05-19, 22:49
Så man får inte växa ifrån saker och ting, tycker du? Jag stör mig lite på folk som tänker som om de vore mentalt handikappade, fast de inte är det. Nu får du ändå ge dig. Vill du hålla på med dina race är det bara att acceptera att folk tycker att du är en idiot. Sluta gnälla över att ni inte får stöd av kommunen eller liknande, det är väl fan inte upp till oss övriga skattebetalare att finansiera din hobby?

Om det nu finns så många vettiga människor som vill hålla på med detta, vilket det säkerligen gör(speciellt där du bor), kan det väl inte vara så svårt att gå ihop och köpa mark, bygga en fin bana, starta en klubb och köra på hur mycket ni vill?

Om detta inte är ett alternativ, så fortsätt du att vara olaglig, men att börja gråta för att andra påpekar att det är olagligt och tycker att du är en dålig människa är ju bara retarderat.

Du håller dina åsikter kärt, och verkar orubbligt i frågan. Men samtidigt ratar du de men annan åsikt, och sedan gnäller över det. Du kan ju åtminstone försöka se det ur någon annans perspektiv, eftersom du så gärna vill att vi ska se på saken ur ditt.

Tog det som en pik att man ska växa upp om man håller på med streetrace inget annat, det var så jag såg det sen kanske jag uppfatta det fel.
Jag bryr mig inte om folk har andra åsikter och särskillt inte om mig som person då ingen här inne känner mig (va jag vet) som är aktiv medlem iaf.

Jo men det är skillnad på att tycka att det jag gör är fel och gå till personangrepp.

Ja jag håller det väldigt kärt. Vill bara få reda på varför folk som inte varit på ett event spyr ut sig saker.

victor_n
2010-05-19, 22:52
Att man inte ska bryta mot lagen för man tycker något är kul. Åk på bana så är problemet löst helt enkelt, är ju tex som med klottrare, kan inte göra annat än att skratta när jag ser en som är över 18.. en unge kan jag förstå men fan vuxna människor :D

ok du menar så. Men att köra på bana är inte så simpelt som det låter finns ju ingen pay and drive bana här i stockholms området.

Sen angående klotter om vi ska gå offtopic lite så visst klotter är blä men en snygg målning i ett vardagsrum slår ju vilken tapet i världen:P

Lelle Pelle
2010-05-19, 23:01
Vi brukar ju få bekosta skate-ramper etc. Varför ska vi inte finansiera street race då? Kom inte med något argument om att det är farligt då det är garanterat farligare att åka skateboard i en half-pipe än att köra en bil rakt fram på en avstängd väg..
Jag kommer med vilka argument jag vill, hur du väljer att bemöta dem är upp till dig. Säkerhetsfrågan hade absolut kunnat vara en aspekt i det hela, men eftersom det redan tagits upp från båda hållen i frågan lämnar jag det.

Jag tycker dock att det är ganska enkelt. Mindre anläggningar för olika typer av idrott som en kommun väljer att skjuta in pengar i riktas mot ungdomar. Detta är vettigt enligt mig, då det ger alla ungdomar samma chans(om man bortser från den personliga utrustningen) att utöva den sport man tycker om, utan att föräldrar behöver oroa sig överdrivet för vad det kostar.

För att köra en bil däremot, måste man vara 18år. Det går alltså inte att säga att det på något sätt är riktat mot ungdomar. Är man över 18år ska man själv ansvara över sin ekonomi, och med de pengar man valt att tjäna får man göra vad man vill. Vill man köra snabbt, ja då bygger mig sig en bana för pengar man sparat själv. Om man däremot kunde göra det hela till någon form affärsverksamhet, vilket det säkerligen hade gått, är det en annan sak. Företagsamhet skall uppmuntras.

eiri
2010-05-19, 23:01
Om folk bara kunde lägga ner tid och ork på att försöka skaffa fram en bana så ni blir nöjda och belåtna istället för att bara skjuta problemet åt sidan och köra på ändå, det skulle nog gynna er mer. Ingenting är omöjligt! Fan vet jag starta en Facebook grupp eller något, de flesta verkar göra det dessa dagar när de försöker få igenom nått :D.

Verbatim
2010-05-19, 23:02

Men om du läser lite i början av tråden så klagade många på "Streetracers" som körde som idioter inne i centrum osv, då gick jag in och förklarade att riktig streetracing inte är som "The fast and the furious-skräpet" utan arrangeras där det inte stör/riskerar allmänt folk och där man försöker hålla hög säkerhet för både publik öch förare.

Jodå, jag har varit på streetrace själv, i alla dess möjliga former, inte ett eget intresse, men en bekants intresse. Och det har skötts olika bra, ibland så illa att nackskott på alla inblandade hade varit på plats.

Egentligen så var det mest en pik på Victors argumentering.

K- Ni riskerar andras liv
V- Ah men det finns dåliga förare!!!
K- Jaha, orelevant, ni riskerar fortfarande människors liv, människor som inte valt detta.
V- Ah men folk kör fulla!
K- Jaha, fortfarande, ni riskerar oskyldiga människor
V- Folk är odugliga!
K- Jaha?
V- KOLOZZEUM FATTAR INGET, NI SUGER BALLEN JAG HATAR ER ALLIHOPPA!

K är diverse kolo medlemmar
V är victor_n.

Inget illa menat, förstås. :)

eiri
2010-05-19, 23:04
Skateboard är inget olagligt om det nu inte görs på förbjudet område. Kanske därför kommuner ibland kan bekosta det.

victor_n
2010-05-19, 23:06
Jodå, jag har varit på streetrace själv, i alla dess möjliga former, inte ett eget intresse, men en bekants intresse. Och det har skötts olika bra, ibland så illa att nackskott på alla inblandade hade varit på plats.

K- Jaha, orelevant, ni riskerar fortfarande människors liv, människor som inte valt detta.
V- Folk är odugliga!
K- Jaha?

V är victor_n.

Och nu tycker du att du var lustig på något sätt?
Varför kan jag inte dra upp andra saker i trafiken eller samhället som är en större fara då jag faktiskt älskar mitt intresse och brinner för det. Självklart kommer jag komma med motargument.

Lelle Pelle
2010-05-19, 23:10
Jo men det är skillnad på att tycka att det jag gör är fel och gå till personangrepp.

Ja jag håller det väldigt kärt. Vill bara få reda på varför folk som inte varit på ett event spyr ut sig saker.

Det är skillnad absolut, men är egentligen något att orda om? Det har sagt förut, men alla har ju faktiskt rätt till en åsikt. Om man sedan väljer att se ner på någon med annan åsikt är helt upp till var och en.

I just detta fall tycker jag att det är fel att olagligt tävla med bilar. Jag tycker det är rent ut sagt idiotiskt(även om det fanns ett exempel som såg ut att vara ganska väl uppstyrt tidigare i tråden), och således tycker jag att du är en idiot. Personangrepp eller ej, oavsett om jag är din bästa vän eller en total främling, så är det min åsikt. Du skulle säkerligen tycka att jag var en idiot om jag fick för mig att träna skytte(Ja, jag vet, stor skillnad på alla sätt och vis mot illegal street race) på bakgården.

victor_n
2010-05-19, 23:11
För att köra en bil däremot, måste man vara 18år. Det går alltså inte att säga att det på något sätt är riktat mot ungdomar. Är man över 18år ska man själv ansvara över sin ekonomi, och med de pengar man valt att tjäna får man göra vad man vill. Vill man köra snabbt, ja då bygger mig sig en bana för pengar man sparat själv. Om man däremot kunde göra det hela till någon form affärsverksamhet, vilket det säkerligen hade gått, är det en annan sak. Företagsamhet skall uppmuntras.

Och vet inte om folk läser det jag försökt säga vid några tillfällen nu. Det är inte bara att skramla ihop ett gäng och tro att man kan bygga/köpa ett gammalt flygfällt och tro att allt är "ros och gröna skogar". Det är inte vi som försöker få banor och mer tillfällen att köra på som gör så att vi måste köra olagligt (visst det är vårat val) men hade jag och många andra fått som vi ville hade vi fått bygga en bana här i stockholms området som är öppen för almänheten med utbilldade funkionärer och sjukpersonal mm.

victor_n
2010-05-19, 23:14
Det är skillnad absolut, men är egentligen något att orda om? Det har sagt förut, men alla har ju faktiskt rätt till en åsikt. Om man sedan väljer att se ner på någon med annan åsikt är helt upp till var och en.

I just detta fall tycker jag att det är fel att olagligt tävla med bilar. Jag tycker det är rent ut sagt idiotiskt(även om det fanns ett exempel som såg ut att vara ganska väl uppstyrt tidigare i tråden), och således tycker jag att du är en idiot. Personangrepp eller ej, oavsett om jag är din bästa vän eller en total främling, så är det min åsikt. Du skulle säkerligen tycka att jag var en idiot om jag fick för mig att träna skytte(Ja, jag vet, stor skillnad på alla sätt och vis mot illegal street race) på bakgården.

Om jag är en idiot som brinner för bilintresset jag har samt att jag om jag kunde driva detta mer på ett lagligt vis så visst, du kan tycka jag är en idiot. Finns många jag tycker är idioter så varför ska du inte få tycka det iofs.

WHITEFOLKS
2010-05-19, 23:15
Och vet inte om folk läser det jag försökt säga vid några tillfällen nu. Det är inte bara att skramla ihop ett gäng och tro att man kan bygga/köpa ett gammalt flygfällt och tro att allt är "ros och gröna skogar". Det är inte vi som försöker få banor och mer tillfällen att köra på som gör så att vi måste köra olagligt (visst det är vårat val) men hade jag och många andra fått som vi ville hade vi fått bygga en bana här i stockholms området som är öppen för almänheten med utbilldade funkionärer och sjukpersonal mm.

Vad är det som hindrar då?

MtotheM
2010-05-19, 23:15
Jag kommer med vilka argument jag vill, hur du väljer att bemöta dem är upp till dig. Säkerhetsfrågan hade absolut kunnat vara en aspekt i det hela, men eftersom det redan tagits upp från båda hållen i frågan lämnar jag det.

Jag tycker dock att det är ganska enkelt. Mindre anläggningar för olika typer av idrott som en kommun väljer att skjuta in pengar i riktas mot ungdomar. Detta är vettigt enligt mig, då det ger alla ungdomar samma chans(om man bortser från den personliga utrustningen) att utöva den sport man tycker om, utan att föräldrar behöver oroa sig överdrivet för vad det kostar.

Ja det finns även sporter för äldre som finansieras av kommuner osv.

Om folk bara kunde lägga ner tid och ork på att försöka skaffa fram en bana så ni blir nöjda och belåtna istället för att bara skjuta problemet åt sidan och köra på ändå, det skulle nog gynna er mer. Ingenting är omöjligt! Fan vet jag starta en Facebook grupp eller något, de flesta verkar göra det dessa dagar när de försöker få igenom nått :D.
Ja det är ju bara att köpa en rulle asfalt på IKEA och lite mark och rulla upp asfalten där... NOT!

V- Folk är odugliga!
K- Jaha?

V är victor_n.

Du har säkerligen missat halva posterna i tråden. INSE MAN RISKERAR INTE ANDRA OSKYLDIGA LIV. Det finns såklart de som inte sköter sig, men så är det med allt, både lagligt och olagligt. Det behöver inte ens vara streetrcers som inte sköter sig. Tänk bara på alla andra bilister som inte sköter sig.

eiri
2010-05-19, 23:16
vilka gör så att ni MÅSTE köra olagligt?

victor_n
2010-05-19, 23:17
vilka gör så att ni MÅSTE köra olagligt?

Vad ser du som allternativ då?

Lelle Pelle
2010-05-19, 23:20
Och nu tycker du att du var lustig på något sätt?
Varför kan jag inte dra upp andra saker i trafiken eller samhället som är en större fara då jag faktiskt älskar mitt intresse och brinner för det. Självklart kommer jag komma med motargument.

Men snälla du, det är inga motargument du kommer med. Det är bara irrelevant fakta du spottar ur dig. Att folk kör fulla har väl ändå inget att göra med att du kör illegalt street race? Tänk efter nu.

Det är ju klart att det inte är. Det behövs ju tillstånd av alla dess slag. Men en sak du inte verkar förstå är att en sådan anläggning hade kostat enormt mycket pengar. Utbildade funktionärer som säkerligen vill ha lön, sjukvårdspersonal på plats vid samtliga event, och kanske ett par poliser för att kontrollera att allt går rätt till. Nu kanske jag försäger mig, jag vet inte, men jag tror att det är väldigt dyrt att driva en sådan anläggning. T.ex. underhåll av en hockeyrink kostar inte så mycket, men i detta måste det ju ständigt skjutas in pengar.

Om ni själva hade kunnat påvisa att ni kan stå för den här kostnaden, om ni nu är villiga att göra det, tror jag säkerligen att era drömmar hade kunnat bli uppfyllda inom ett antal år.

eiri
2010-05-19, 23:24
Vad ser du som allternativ då?

bara för det inte finns någon bana där du bor så är det ju ingen som tvingar dig... Dina argument e ju helt usla, no offence.. Men aja hoppas ni får eran bana och blir nöjda lycka till!

stafh
2010-05-19, 23:26
Är det förresten så smart att skriva att man har en olaglig aktivitet som ett älskat intresse på ett öppet forum där vem som helst kan läsa?

Det är ju inte så svårt att ta reda på folks identitet på nätet, menar jag.

victor_n
2010-05-19, 23:26
Men snälla du, det är inga motargument du kommer med. Det är bara irrelevant fakta du spottar ur dig. Att folk kör fulla har väl ändå inget att göra med att du kör illegalt street race? Tänk efter nu.

Det är ju klart att det inte är. Det behövs ju tillstånd av alla dess slag. Men en sak du inte verkar förstå är att en sådan anläggning hade kostat enormt mycket pengar. Utbildade funktionärer som säkerligen vill ha lön, sjukvårdspersonal på plats vid samtliga event, och kanske ett par poliser för att kontrollera att allt går rätt till. Nu kanske jag försäger mig, jag vet inte, men jag tror att det är väldigt dyrt att driva en sådan anläggning. T.ex. underhåll av en hockeyrink kostar inte så mycket, men i detta måste det ju ständigt skjutas in pengar.

Om ni själva hade kunnat påvisa att ni kan stå för den här kostnaden, om ni nu är villiga att göra det, tror jag säkerligen att era drömmar hade kunnat bli uppfyllda inom ett antal år.

Att jag nämde att det finns värre saker på våra vägar än ett pågående streetrace var att upplysa om att det just är så att det finns mycket större idioter på vägarna som inte är kopplade till streetrace, jag försöker inte rättfärdiga det jag personligen håller på med då jag vet att det är olagligt men att säga att vi utsätter folk för fara är BS, sällan att förare tar skada vid dessa event väldigt sällan. Och om någon full åskådare får för sig att springa över vägen vad har vi med det att göra?

Och angående anläggning så syftar jag på att sthlm skulle få ett eget motorstadium så som tex gotland ring alt. mantorp park. Sen om vi åtminstone skulle få kunna ha ett flygfällt där vi lätt kan få tillstånd att hålla evenmang på dyker upp så skulle jag bli mer än glad.

Lelle Pelle
2010-05-19, 23:27
Ja det finns även sporter för äldre som finansieras av kommuner osv.

Ja, men många av dem genererar någon form av inkomst också. Men som sagt tidigare, om det hade gått att driva det på ett vinstgivande sätt ser jag inga problem. Vet du någon idrottsanläggning för icke-ungdomar som är bekostad av kommunen, som har ett lika stort allmänt intresse, och som kostar lika mycket att driva som en racinganläggning?

victor_n
2010-05-19, 23:27
Är det förresten så smart att skriva att man har en olaglig aktivitet som ett älskat intresse på ett öppet forum där vem som helst kan läsa?

Det är ju inte så svårt att ta reda på folks identitet på nätet, menar jag.

Och dom skulle kunna koppla mig till en handling hur?

victor_n
2010-05-19, 23:29
bara för det inte finns någon bana där du bor så är det ju ingen som tvingar dig... Dina argument e ju helt usla, no offence.. Men aja hoppas ni får eran bana och blir nöjda lycka till!

Självklart att det inte finns någon som tvingar mig/oss men finns inget lagligt alternativ så blir det ju olagligt.
Sen va du tycker om mina argument får väl du stå för och jag stå för mina.

stafh
2010-05-19, 23:30
Och dom skulle kunna koppla mig till en handling hur?

Inte vet jag, jag är inte polis. Men har de annan bevisning så kanske det inte direkt hjälper med ett erkännande på internet.

stafh
2010-05-19, 23:31
Självklart att det inte finns någon som tvingar mig/oss men finns inget lagligt alternativ så blir det ju olagligt.
Sen va du tycker om mina argument får väl du stå för och jag stå för mina.

Det finns ett lagligt alternativ till streetrejsing. Att inte streetrejsa.

victor_n
2010-05-19, 23:32
Ja, men många av dem genererar någon form av inkomst också. Men som sagt tidigare, om det hade gått att driva det på ett vinstgivande sätt ser jag inga problem. Vet du någon idrottsanläggning för icke-ungdomar som är bekostad av kommunen, som har ett lika stort allmänt intresse, och som kostar lika mycket att driva som en racinganläggning?

Då en tävlingsbana här i stockholm har stått på önskelistan och på förslag framförallt från dragrace och banracing föreningar så fröstår jag inte varför stockholms politikirna inte går med på det. Att bygga en bana där man kan ha allt från formel körning till europa tävlingar i dragrace samt banracing skola kan jag ju inte se att detta inte skulle kunna vara vinstdrivande.

victor_n
2010-05-19, 23:33
Inte vet jag, jag är inte polis. Men har de annan bevisning så kanske det inte direkt hjälper med ett erkännande på internet.

Men kan dom bevisa att det är ägaren som skriver då? :) kan ju säga att det är min polare och då har dom ju nada. Så vi kan lägga ner denna diskution.

victor_n
2010-05-19, 23:34
Det finns ett lagligt alternativ till streetrejsing. Att inte streetrejsa.

tycker jag gått igenom detta några gånger att detta argument inte håller då vi vill köra och kommer att köra med eller utan bana.

Lelle Pelle
2010-05-19, 23:35
Att jag nämde att det finns värre saker på våra vägar än ett pågående streetrace var att upplysa om att det just är så att det finns mycket större idioter på vägarna som inte är kopplade till streetrace, jag försöker inte rättfärdiga det jag personligen håller på med då jag vet att det är olagligt men att säga att vi utsätter folk för fara är BS, sällan att förare tar skada vid dessa event väldigt sällan. Och om någon full åskådare får för sig att springa över vägen vad har vi med det att göra?

Svara på denna fråga bara, sen är jag nöjd. Har det nånsin skadats eller kanske till och med dödats någon under ett sådant event, som inte har suttit i bilen, någonstans? Om svaret är ja, är det en säkerhetsrisk och det kommer att förbli en sådan.

Nu tycker jag återigen att du är en idiot. Om du hade ansvarat för att dra igång ett "säkert" event, har du inte ansvaret för att se till att ingen nånsin kan ta sig ut på banan, oavsett hur full denna person är?

När den där fulla dansken spring på fotbollsarenan för några år sedan, tycker du inte att felet där låg hos arrangörerna som inte kunde hålla måttet gällande säkerheten?

stafh
2010-05-19, 23:36
tycker jag gått igenom detta några gånger att detta argument inte håller då vi vill köra och kommer att köra med eller utan bana.

Har vi inte redan kommit fram till att det argumentet är fullständigt idiotiskt?

"ÖÖÖH FIXAR NI INTE EN BOXNINGSKLUBB 100 METER FRÅN MIN DÖRR SÅ SLÅR JAG NER FOLK PÅ STAN ISTÄLLET LOL, VI KOMMER SLÅSS MED ELLER UTAN BOXNINGSKLUBB LOL"

WHITEFOLKS
2010-05-19, 23:38

Så ni får inte skaffa er egen bana att köra på?

Lelle Pelle
2010-05-19, 23:39
Haha, det här är ju lustigt. Att det är olagligt att alltså inget argument till att man inte ska göra det.

1 - Jag knakar.
2 - Det är ju dumt. Det får du inte göra.
1 - Varför inte?
2 - För att det är olagligt.
1 - Det är inget argument.

victor_n
2010-05-19, 23:42
Svara på denna fråga bara, sen är jag nöjd. Har det nånsin skadats eller kanske till och med dödats någon under ett sådant event, som inte har suttit i bilen, någonstans? Om svaret är ja, är det en säkerhetsrisk och det kommer att förbli en sådan.

Nu tycker jag återigen att du är en idiot. Om du hade ansvarat för att dra igång ett "säkert" event, har du inte ansvaret för att se till att ingen nånsin kan ta sig ut på banan, oavsett hur full denna person är?

När den där fulla dansken spring på fotbollsarenan för några år sedan, tycker du inte att felet där låg hos arrangörerna som inte kunde hålla måttet gällande säkerheten?

Självklart har det kommit folk till skada. Det kommer folk till skada vid alla möjliga sorters sporter som inte själva deltar, ska vi då totalförbjuda det?

som sagt, man kan inte styra över den mänskliga faktorn så enkelt är det bara. Jag har inte själv arrangerat bara deltagit/stått publik eller hjälp till som funktionär.
http://www.blackrace.nu/
Detta var den typen av laglig racing jag hjälpte till med när det fortfarande fick hållas i stockholm. Mycket hög säkerhet då det fanns avspärrningar och att inga bilar kördes om publiken var för nära vägen trot avståndet var 20-40m offtast spärrades det av så man inte kunde stå längs med gatan heller utan endast vid starten och första 20-30m Det fanns ambulans/och polis + funkionärer utspridda för att hålla koll om andra bilister behövde använda vägen då flytta vi snällt på oss och lätt denne passera.

victor_n
2010-05-19, 23:43
Har vi inte redan kommit fram till att det argumentet är fullständigt idiotiskt?

"ÖÖÖH FIXAR NI INTE EN BOXNINGSKLUBB 100 METER FRÅN MIN DÖRR SÅ SLÅR JAG NER FOLK PÅ STAN ISTÄLLET LOL, VI KOMMER SLÅSS MED ELLER UTAN BOXNINGSKLUBB LOL"

Hej då.

victor_n
2010-05-19, 23:44
Så ni får inte skaffa er egen bana att köra på?

visst kan man göra det men är inte direkt gratis och väldigt ofta får man nerslag när man vill hyra en flygraka eller liknande.

victor_n
2010-05-19, 23:46
Haha, det här är ju lustigt. Att det är olagligt att alltså inget argument till att man inte ska göra det.

1 - Jag knakar.
1 - Varför inte?

MEN GUD!!!... Hur många gånger måste jag gå igenom samma sak? vi vet att det vi håller på med inte är lagligt. Men ni kan ju inte komma med bättre argument mer än att inte göra det?

Lelle Pelle
Självklart har det kommit folk till skada. Det kommer folk till skada vid alla möjliga sorters sporter som inte själva deltar, ska vi då totalförbjuda det?

Är någon av dessa sporter olagliga? Om svaret är ja, så är de sporterna givetvis lika idiotiska som detta.

Verbatim

1 - Jag knakar.
1 - Varför inte?

Det är ju klart det är ett dåligt argument, det faktum att något är olagligt/lagligt betyder inte nödvändigtvis att det är dåligt/bra att göra det.

WHITEFOLKS
visst kan man göra det men är inte direkt gratis och väldigt ofta får man nerslag när man vill hyra en flygraka eller liknande.

Så du säger att det finns möjligheter men det är inte värt priset för att göra det lagligt?

Lelle Pelle
2010-05-19, 23:48
MEN GUD!!!... Hur många gånger måste jag gå igenom samma sak? vi vet att det vi håller på med inte är lagligt. Men ni kan ju inte komma med bättre argument mer än att inte göra det?

Vad snackar du om? Du vill ha argument till varför man inte ska göra det, och nu är det ju så att just den där lilla saken om att det är olagligt kanske är det störta argumentet.

Jag har svårt att ta dig på allvar, när du inte ens förstår dina egna frågeställningar.

victor_n
2010-05-19, 23:49
Är någon av dessa sporter olagliga? Om svaret är ja, så är de sporterna givetvis lika idiotiska som detta.

Streetracing och rakframkörning med privatpersoners bilar är tyvär just nu olagligt då det inte finns tillräckligt med lagliga allternativ. Och det jag syftade på var tex rally osv där publik ska stå och nästa klappa bilarna när dom drar förbi i 200 blås på en guppig skogsväg.
Visst får väl skit för att jag tar detta som exempel. Men om man tex varit på En dag på strippen någon gång så förstår ni hur bra det faktiskt kan vara skött.

Lelle Pelle
2010-05-19, 23:50
Det är ju klart det är ett dåligt argument, det faktum att något är olagligt/lagligt betyder inte nödvändigtvis att det är dåligt/bra att göra det.

Du är lurig, så jag vet inte om du är seriös eller ej. Jag utgår från att du är seriös.

"det faktum att något är olagligt/lagligt betyder inte nödvändigtvis att det är dåligt/bra att göra det."

Sant, men det är ju alltid bra att följa lagen, ur en rättslig synvinkel. Därav är det ett bra argument till varför man inte ska hålla på med detta.

victor_n
2010-05-19, 23:51
Så du säger att det finns möjligheter men det är inte värt priset för att göra det lagligt?

ja att hyra en flygraka en gång i veckan tror jag är mer än vad folk är villiga att betala just nu ja.

victor_n
2010-05-19, 23:52
Vad snackar du om? Du vill ha argument till varför man inte ska göra det, och nu är det ju så att just den där lilla saken om att det är olagligt kanske är det störta argumentet.

Jag har svårt att ta dig på allvar, när du inte ens förstår dina egna frågeställningar.

Ja men när jag säger att jag vet att det är olagligt så förstår jag inte varför det ska ältas i just den frågan. Och största frågan är nog snarare varför politikerna vill ha nolltollerans på något som dom själva vet inte är hållbart.

WHITEFOLKS
2010-05-19, 23:52
ja att hyra en flygraka en gång i veckan tror jag är mer än vad folk är villiga att betala just nu ja.

Ok, då är det etablerat att ni hellre gör det olagligt istf att betala det som krävs för att göra det lagligt.

victor_n
2010-05-19, 23:55
Ok, då är det etablerat att ni hellre gör det olagligt istf att betala det som krävs för att göra det lagligt.

Hade vi i stockholm fått stöd som på många andra orter i landet ekonomiskt med bana att köra på och hålla event på så tror jag det är en mycket god start ja.

Lelle Pelle
2010-05-19, 23:55
Streetracing och rakframkörning med privatpersoners bilar är tyvär just nu olagligt då det inte finns tillräckligt med lagliga allternativ. Och det jag syftade på var tex rally osv där publik ska stå och nästa klappa bilarna när dom drar förbi i 200 blås på en guppig skogsväg.
Visst får väl skit för att jag tar detta som exempel. Men om man tex varit på En dag på strippen någon gång så förstår ni hur bra det faktiskt kan vara skött.

Ja, nu får du skit för ditt exempel. Du inser att street racing är precis lika lagligt som rally, under arrangerade former? Dvs, jättelagligt. Man får inte köra rally hur man vill, precis som att man inte får pyssla med street race hur man vill.

stafh
2010-05-19, 23:56
Har du någonsin funderat över om det kanske finns en anledning till att det är olagligt, victor?

WHITEFOLKS
2010-05-19, 23:56
Hade vi i stockholm fått stöd som på många andra orter i landet ekonomiskt med bana att köra på och hålla event på så tror jag det är en mycket god start ja.

Ja sant..

Det är väldigt najs att få stöd för att utöva random hobby.

victor_n
2010-05-19, 23:58
Ja, nu får du skit för ditt exempel. Du inser att street racing är precis lika lagligt som rally, under arrangerade former? Dvs, jättelagligt. Man får inte köra rally hur man vill, precis som att man inte får pyssla med street race hur man vill.

Nu missa du poängen med mitt inlägg, jag hade gärna velat se mer streetrace arrangeras lagligt och under liknande former som rally där vanliga svenssons kan få testa hur deras bilar som dom mekar med eller ej presterar på antingen 201 eller 402m.

victor_n
2010-05-19, 23:59
Har du någonsin funderat över om det kanske finns en anledning till att det är olagligt, victor?

Kör på almän väg utan tillstånd kanske? är inte så jävla dum som vissa verkar tro eller jag mot min vilja lyckas framstå som.

Lelle Pelle
2010-05-20, 00:01
Ja men när jag säger att jag vet att det är olagligt så förstår jag inte varför det ska ältas i just den frågan. Och största frågan är nog snarare varför politikerna vill ha nolltollerans på något som dom själva vet inte är hållbart.

Nej, största frågan är varför ni medvetet väljer att något olagligt, bara för att ni inte vill betala vad det kostar att göra det lagligt ur egen ficka. Det är ju inte så att jag rånar en bank om jag vill köpa ett hus, för att jag själv inte vill betala för det.

Ang. argumentet kan vi ju inte bara bortse från det för att du tycker att vi ska göra. Det är ju inte så att det är olagligt bara för att någon vill jävlas med er. Man skulle egentligen kunna sammanfatta alla argument mot street race med att det just är olagligt, för att det ligger många orsakar bakom beslutet att göra det olagligt.

victor_n
2010-05-20, 00:02
Ja sant..

Det är väldigt najs att få stöd för att utöva random hobby.

Om vi kunde få stöd via en förening så tror jag att det kan bli bra i slutändan. Jag menar är ju inte direkt ett litet intresse att hålla på och trimma/mecka/gasa med sina personbilar. Det byggs anläggninar med stöd från komun/föreningar till mycket mindre "hobbys" sett till personer som delar intresset så jag är bara upprörd att vi inte får något här i stockholm och samtidigt ska få skit för att vi försöker utöva vår hobby i en så pass ordad miljö som möjligt.

WHITEFOLKS
2010-05-20, 00:04

Orly?

Lelle Pelle
Nu missa du poängen med mitt inlägg, jag hade gärna velat se mer streetrace arrangeras lagligt och under liknande former som rally där vanliga svenssons kan få testa hur deras bilar som dom mekar med eller ej presterar på antingen 201 eller 402m.

Ja, men du vill inte betala för det. Tror du att det är skattepengar som gör att man kan arrangera rallytävlingar?

victor_n
Nej, största frågan är varför ni medvetet väljer att något olagligt, bara för att ni inte vill betala vad det kostar att göra det lagligt ur egen ficka. Det är ju inte så att jag rånar en bank om jag vill köpa ett hus, för att jag själv inte vill betala för det.

Ang. argumentet kan vi ju inte bara bortse från det för att du tycker att vi ska göra. Det är ju inte så att det är olagligt bara för att någon vill jävlas med er. Man skulle egentligen kunna sammanfatta alla argument mot street race med att det just är olagligt, för att det ligger många orsakar bakom beslutet att göra det olagligt.

Kan du ens spekulera en liten stund i vilka kostnader det är vi pratar om? är ju inte direkt så att random personer kan punga utt hundratusentals kronor för att göra en liten del i det.

WHITEFOLKS
Om vi kunde få stöd via en förening så tror jag att det kan bli bra i slutändan. Jag menar är ju inte direkt ett litet intresse att hålla på och trimma/mecka/gasa med sina personbilar. Det byggs anläggninar med stöd från komun/föreningar till mycket mindre "hobbys" sett till personer som delar intresset så jag är bara upprörd att vi inte får något här i stockholm och samtidigt ska få skit för att vi försöker utöva vår hobby i en så pass ordad miljö som möjligt.

Har ni bildat en förening?

victor_n
2010-05-20, 00:06
Har ni bildat en förening?

finns dom som jobbar med stockholms dragrace förening ja men då även en så pass stor förening inte kan rubba politikerna vet jag inte hur man ska kunna lösa detta.
Snälla säg inte "sluta köra"

Lelle Pelle
2010-05-20, 00:07
Kan du ens spekulera en liten stund i vilka kostnader det är vi pratar om? är ju inte direkt så att random personer kan punga utt hundratusentals kronor för att göra en liten del i det.

Exakt. Och varför ska då mina pengar gå till att finansiera din hobby? Jag vill inte betala för att du ska ha roligt, det får du göra själv, för de pengar du valt att tjäna. Att ni inte har råd är inte mitt problem, heller inte kommunens.

victor_n
2010-05-20, 00:08
Ja, men du vill inte betala för det. Tror du att det är skattepengar som gör att man kan arrangera rallytävlingar?

Nej självklart är det inte så, finns en hel drös föreningar som går ihop samt att dom får bidrag då rally i sverige faktiskt får statliga bidrag kanske inga jättesummor men hjälper nog till vid stora evenmang.

victor_n
2010-05-20, 00:09
Exakt. Och varför ska då mina pengar gå till att finansiera din hobby? Jag vill inte betala för att du ska ha roligt, det får du göra själv, för de pengar du valt att tjäna. Att ni inte har råd är inte mitt problem, heller inte kommunens.

Dina pengar går till en massa andra hobbys, är du medveten om det?

stafh
2010-05-20, 00:12
Kör på almän väg utan tillstånd kanske? är inte så jävla dum som vissa verkar tro eller jag mot min vilja lyckas framstå som.

Man behöver inget tillstånd för att få köra på allmän väg. Att tävla med bilar på allmän väg kräver däremot tillstånd, men det var inte det jag frågade om.

Varför, tror du, är det olagligt att tävla med bilar på allmän väg utan specialtillstånd?

victor_n
2010-05-20, 00:15
Man behöver inget tillstånd för att få köra på allmän väg. Att tävla med bilar på allmän väg kräver däremot tillstånd, men det var inte det jag frågade om.

Varför, tror du, är det olagligt att tävla med bilar på allmän väg utan specialtillstånd?

ja jag syftade väl självklart på att tävla med bilar.

Och ja det har med säkerhetsaspekter att göra, men då är frågan varför dom tog bort blackracen som var näst intil proffisionellt arrangerade. Dom tilllät det under några år 3år i stockholm och sen tog dom bort det men dom arrangeras fortfarande i andra komuner och län runt om i landet. även liknande event som blackrace.