handdator

Visa fullständig version : Era åsikter om streetracing!

Sidor : 1 [2]

Lelle Pelle
2010-05-20, 00:15
Dina pengar går till en massa andra hobbys, är du medveten om det?
Svar ja. Bla många sporter som jag pysslar med. Men fram till det datum då det är skrivit att även den "sport" du förespråkar ska få statliga bidrag vill jag inte betala en krona. När den dagen kommer har jag inte mycket till val om jag vill bo kvar i detta land.

Alla dina argument bygger på att ni vill att andra ska betala för att göra något som idag är olagligt till lagligt, så att ni kan genomföra det utan att åka dit för det. Vad vet jag, det kanske är den enda vägen att gå för att få bort er från allmänna vägar, men det är fortfarande fel sätt att bli av mer er.

victor_n
2010-05-20, 00:18
Svar ja. Bla många sporter som jag pysslar med. Men fram till det datum då det är skrivit att även den "sport" du förespråkar ska få statliga bidrag vill jag inte betala en krona. När den dagen kommer har jag inte mycket till val om jag vill bo kvar i detta land.

Alla dina argument bygger på att ni vill att andra ska betala för att göra något som idag är olagligt till lagligt, så att ni kan genomföra det utan att åka dit för det. Vad vet jag, det kanske är den enda vägen att gå för att få bort er från allmänna vägar, men det är fortfarande fel sätt att bli av mer er.

Och så du tycker att många and i tex mina ögon helt idiotiska hobbys ska få statliga bidrag men inte en så pass stor rörelse som motorsport?

Och vad skulle va ett bra sätt att bli av med oss?

stafh
2010-05-20, 00:18
Och ja det har med säkerhetsaspekter att göra
Exakt. Varför sysslar du med det då, om du är medveten om att folk som har bättre koll på säkerhetsaspekten än vad du har har beslutat att det inte är tillräckligt säkert för att vara lagligt?

victor_n
2010-05-20, 00:22
Exakt. Varför sysslar du med det då, om du är medveten om att folk som har bättre koll på säkerhetsaspekten än vad du har har beslutat att det inte är tillräckligt säkert för att vara lagligt?

Varför sysslar folk med saker som extreme skidåkning till exempel om vi ska snacka om säkerhet vs personlig rush/nöje.

Vet att jag gick off topic med ville dra ett exempel på att det finns folk som går till extrema längder för att finna sitt "rus" i livet.

Lelle Pelle
2010-05-20, 00:25
Och så du tycker att många and i tex mina ögon helt idiotiska hobbys ska få statliga bidrag men inte en så pass stor rörelse som motorsport?

Och vad skulle va ett bra sätt att bli av med oss?

Det finns många saker jag inte vill ge pengar till, som jag måste göra ändå. Precis som för dig. Men hur menar du när du säger att motorsport inte får bidrag? Du sa väl själv att bla rally får det? Hur som helst, svaret på din fråga är ett rungande ja.

Det bästa sättet enligt mig hade varit att sätta samtliga bakom lås och bom, men det är tyvärr för dyrt. Ett annat hade väl varit att ta bort körkortet för er på livstid, och följa upp hårt att ni inte nyttjar någon bil. Men tyvärr är ju även detta för dyrt, och rent ut av ohållbart. Så jag vet inte, jag har inget bra svar på den frågan, och det verkar det inte vara många som har eftersom ni fortfarande är aktiva. Om man fick freebasea totalt skulle det bästa sättet vara att på något magiskt sätt få er att sluta, bara så där.

stafh
2010-05-20, 00:27
Varför sysslar folk med saker som extreme skidåkning till exempel om vi ska snacka om säkerhet vs personlig rush/nöje.

Vet att jag gick off topic med ville dra ett exempel på att det finns folk som går till extrema längder för att finna sitt "rus" i livet.

Men skämtar du eller? Hur många bystanders blir ihjälkörda av snowboardare i halfpipen eller träffade av fallande basejumpers?

Krokodil
2010-05-20, 09:00
Jag råkar tyvärr bo ganska nära en populär streetracesträcka och det är inte speciellt kul. Bilarna och hojarna är inte direkt tysta och man blir rätt irriterad när de vrålar igång sent på kvällarna/nätterna. Argumentet att det är avspärrat/säkert är ren bs! Jag har själv råkat köra förbi avspärrningen och mött bilar i full fart på väg mot mig. "Avspärrningen" bestod av två tonåringar som försökte stoppa mig genom att vifta lite med armarna!

Så summa summarum... Det finns en anledning till att det är olagligt att tävla på allmän väg. Om man inte fattar varför det är på detta viset bör man ta på sig tänkarmössan en stund...

Tompisch
2010-05-20, 09:16
Det finns många saker jag inte vill ge pengar till, som jag måste göra ändå. Precis som för dig. Men hur menar du när du säger att motorsport inte får bidrag? Du sa väl själv att bla rally får det? Hur som helst, svaret på din fråga är ett rungande ja.

Det bästa sättet enligt mig hade varit att sätta samtliga bakom lås och bom, men det är tyvärr för dyrt. Ett annat hade väl varit att ta bort körkortet för er på livstid, och följa upp hårt att ni inte nyttjar någon bil. Men tyvärr är ju även detta för dyrt, och rent ut av ohållbart. Så jag vet inte, jag har inget bra svar på den frågan, och det verkar det inte vara många som har eftersom ni fortfarande är aktiva. Om man fick freebasea totalt skulle det bästa sättet vara att på något magiskt sätt få er att sluta, bara så där.

När du kör på motorvägen och det kommer en annan bil och ni börjar "tävla" mot varandra på vägen, genom att köra långt över hastighetsbegränsningarna skall det också straffas då? Det är ju ännu farligare än när man anordnar streetrace på mindre trafikerade gator.

Eller du kanske inte har körkort eller så följer du alla hastighetsbegränsningar överallt?

Nitrometan
2010-05-20, 09:21
När du kör på motorvägen och det kommer en annan bil och ni börjar "tävla" mot varandra på vägen, genom att köra långt över hastighetsbegränsningarna skall det också straffas då?
Ja. Det är både fortkörning och vårdslöshet i trafik.

Lelle Pelle
2010-05-20, 09:26
När du kör på motorvägen och det kommer en annan bil och ni börjar "tävla" mot varandra på vägen, genom att köra långt över hastighetsbegränsningarna skall det också straffas då? Det är ju ännu farligare än när man anordnar streetrace på mindre trafikerade gator.

Eller du kanske inte har körkort eller så följer du alla hastighetsbegränsningar överallt?

Haha, var det det vettigaste du kunde komma på? Men ja, sådant ska givetvis straffas.

Bullen!
2010-05-20, 09:38
det finns många idioter på streetrace. antagligen ett samlingsställe för den yttersta eliten av korkade människor. inte alla dock. men idioterna är där garanterat.

riktiga streetrace är de som inget vet ägt rum. där de absolut snabbaste bilarna kan göra upp utan publik. ibland blir det en långdragen stegkörning där kanske bara 2 bilar kör en dag. och sen raporterar resultatet.

det är den riktiga formen av streetrace. de vill inte ha några andra trafikanter i vägen. och de vill bara vara ifred. de vill helst av allt att det skulle finnas ett ställe att vara på där bara de fick vara. precis som fotbollsspelarna har en fotbollsplan så att även dom slapp idioterna.

förr stod alla vuxna och hytte mot ungdommarna som spelade fotboll där de inte skulle. mot garageportar och framför husen, på gatan osv och alla vuxna var vansinniga. men det dök upp fotbollsplaner lite överallt då. och problemet finns inte längre...

tänkvärt. jag hade inte krävt tätare än 20 mil mellan banorna. kanske 30 oxå. bara det var riktiga banor och inte något halvdant som är vid ett tillfälle om året.

Nitrometan
2010-05-20, 09:44
det är den riktiga formen av streetrace. de vill inte ha några andra trafikanter i vägen. och de vill bara vara ifred. de vill helst av allt att det skulle finnas ett ställe att vara på där bara de fick vara. precis som fotbollsspelarna har en fotbollsplan så att även dom slapp idioterna.
Just det. Fotbollsmatcher sker ju ofta utan publik.

förr stod alla vuxna och hytte mot ungdommarna som spelade fotboll där de inte skulle. mot garageportar och framför husen, på gatan osv och alla vuxna var vansinniga. men det dök upp fotbollsplaner lite överallt då. och problemet finns inte längre...
Tror du själv på denna historieskrivning? Vilken tid skulle detta ha varit då det inte fanns fotbollsplaner men garageportar att spela mot?

Nitrometan
2010-05-20, 09:46
tänkvärt. jag hade inte krävt tätare än 20 mil mellan banorna. kanske 30 oxå. bara det var riktiga banor och inte något halvdant som är vid ett tillfälle om året.
En dragrace eller rejserbana var 20 mil? Seriöst?

Folk verkar ju inte vilja åka till de banor som finns.

Eller ens stödja de initiativ som tas. T.ex. Viking Raceway som kämpar för att få tillstånd att bygga en bana.

Lelle Pelle
2010-05-20, 10:28
Bara som ett exempel. Jag pysslar med sportskytte. Det händer flertalet gånger per år att jag färdas över 100mil för att delta i endast en tävling. Denna sport kostar över 50kkr om året. Det är mest en hobby för mig, även om det är tävling på ganska hög nivå, och jag tycker att det är roligt. att delta i en tävling t.ex. i Mora tar en hel helg för mig. Jag kan inte påstå att jag brinnar för sporten, men som sagt tycker att det är roligt och värd den tiden. Pengarna jag lägger ut får jag aldrig tillbaka på något sätt, det enda som egentligen är av något värde är geväret, men utvecklingen som görs inom sporten gör det faller i värde snabbt.

De som pysslar med street race däremot, verkar ju onekligen brinna för "sporten". Hur svårt ska de egentligen vara att göra de uppoffringar som krävs för att själv kunna ordna en bana? I Stockholm måste det ju finnas tusentals personer som är intresserade av detta. Kapitalet finns ju uppenbarligen, men ni verkar inte vilja lägga ut de pengar som krävs.

backflash
2010-05-20, 10:47
Vi har VEIDEC Raceway i Malmö

Trots det har vi, i Malmö: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=137455&p=38

samt träffar på onsdagar (och lite andra mindre samlingar) ... det körs lika mycket gata som förr

Lelle Pelle
2010-05-20, 10:54
Vi har VEIDEC Raceway i Malmö

Trots det har vi, i Malmö: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=137455&p=38

samt träffar på onsdagar (och lite andra mindre samlingar) ... det körs lika mycket gata som förr

Den tråden du länkade till läste jag inte igenom helt, men det är uppenbart att den är full av idioter.

A men där kostar det för att köra kanske 200kr eller mer liksom för de pengarna kan du tanka 15liter bensin typ så tror inte det är många som vill betala för att köra där

Subben är ju helt född i onödan.

MasterChief
2010-05-20, 11:08
Stör mig lika mycket på kärringar som, helt utan något begrepp om omgivningen, kör 60 på 30-väg utanför en skola. Ser sådana varje dag. Någon dag kommer jag utföra en välriktad spark rakt på bildörren. De lär väl inte ens fatta vad som hände.

Nelson81
2010-05-20, 11:17
Stör mig lika mycket på kärringar som, helt utan något begrepp om omgivningen, kör 60 på 30-väg utanför en skola. Ser sådana varje dag. Någon dag kommer jag utföra en välriktad spark rakt på bildörren. De lär väl inte ens fatta vad som hände.

ge en spark till dom från mig med =)

Nelson81
2010-05-20, 11:17
det finns många idioter på streetrace. antagligen ett samlingsställe för den yttersta eliten av korkade människor. inte alla dock. men idioterna är där garanterat.

riktiga streetrace är de som inget vet ägt rum. där de absolut snabbaste bilarna kan göra upp utan publik. ibland blir det en långdragen stegkörning där kanske bara 2 bilar kör en dag. och sen raporterar resultatet.

:thumbup:

Nitrometan
2010-05-20, 12:04

Aschberg har redan gjort det. Det verkar inte ha hjälpt eftersom fenomenet fortfarande finns kvar.

Vid en fartkontroll utanför tre skolor i Lund förra året så var 80% av de som körde för fort utanför skolorna föräldrar till barn på skolorna. *screwy*

Lelle Pelle
2010-05-20, 12:09
Vid en fartkontroll utanför tre skolor i Lund förra året så var 80% av de som körde för fort utanför skolorna föräldrar till barn på skolorna. *screwy*

Folk är generellt sett idioter, så det verkar troligt.:)

G_lund
2010-05-20, 17:46

Den enda vi annonserat om ett öppet race har vi haft 500-600 åskådare, och då gick vi ut med det 4dagar innan själva racet.
Så folk är mer motorintresserade än man tror, iaf i vårt område.

En riktig asfaltsraka (500-600meter räcker för 201meters race) där vi kan köra varje/varannan helg med en tjuga i inträde för åskådarna borde inte gå speciellt mycket back varje år.
jag tror det är omöjligt att få det att gå runt ekomoniskt, men om man jämför med att min grannkommun byggde en bandyarena för över 250miljoner så är det struntsummor vi pratar om :)

En vän till mej försökte få igenom det här runt 2005-2006, men kommunen totalvägrade.
En i styrelsen lär ha sagt:
"Så länge jag sitter med i styrelsen kommer jag rösta nej till all sorts racing, oavsett säkerhet och vilka som håller i det."

De tyckte att vi istället skulle åka till blackrace.
De killarna får faktiskt stöd från diverse kommuner osv.
Nått som är konstigt är att kommunerna inte lyssnat när min vän plockat ut de här uppgifterna och visat dem :confused:
http://www.blackrace.blogspot.com/

Man kan tycka att staten borde ha lite bättre koll på vart deras pengar tar vägen..

von huff
2010-05-20, 18:21
Så är det alltid, skulle fan själv ochså vilja se vart endel pengar går.Känns som om det är viktigare att japanska turister kan gå till en nybyggt museum fullt med skit än att satsa på idrott och liknande.Att ordna sådana där streetrace skulle vara väldrigt populärt, har själv varit på olika burnout tillställningar och och två ggr på ett större streetrace och et var väldigt populärt

Bullen!
2010-05-20, 19:13

Tror du själv på denna historieskrivning? Vilken tid skulle detta ha varit då det inte fanns fotbollsplaner men garageportar att spela mot?

HAHAHA!!!

Skön förmåga du har att tolka en text. ta en pepparkaka och läs igen.

Lelle Pelle
2010-05-20, 21:35
HAHAHA!!!

Skön förmåga du har att tolka en text. ta en pepparkaka och läs igen.
Han har ju dock en poäng. Jämförelse till fotboll är ju faktiskt jättedålig.

Wao
2010-05-20, 21:48
Vi brukar ju få bekosta skate-ramper etc. Varför ska vi inte finansiera street race då? Kom inte med något argument om att det är farligt då det är garanterat farligare att åka skateboard i en half-pipe än att köra en bil rakt fram på en avstängd väg..

Finansiera min alkoholkonsumption då. Det är inte lika farligt som att köra en bil rakt fram på en avstängd väg..

smeander
2010-05-20, 21:53
Oansvariga korkskallar som leker med andras liv.

Alla som går på gym är oansvariga dumskallar som brukar steroider och slår sina flickvänner, dom heller inget liv samt flera andra missbruk bakom sig....

Du hör väl hur jävla korkat ditt argument låter?

nmanradnävna
2010-05-20, 21:56
Alla som går på gym är oansvariga dumskallar som brukar steroider och slår sina flickvänner, dom heller inget liv samt flera andra missbruk bakom sig....

Du jämför en möjlig direkt livsfara med att köra bilar i hög hastighet utan tillstånd på en plats där det kan finnas människor etc, med en stereotyp av den styrketränande?

Lelle Pelle
2010-05-20, 21:57

Jaha. Du tänker så. Tack för din åsikt.

Du kan gå nu.

smeander
2010-05-20, 22:01
Älska sommaren då man får åka på bilträffar, kolla på race (både olagliga och lagliga) och köra fort överallt!!

Street Race hålls på morgonar/nätter för att det är minst folk ute, jag har då inte sett någon blivit skadad eller så när dom kört. Racen är välorganiserade och spänningen med att köra på gatan är ju att det är olagligt, det är en del av det hela. Inte samma sak och stå på/vid strippen direkt vid laglig racing.

Street Racing och buskörning är två skilda saker,
Street Racing är som en riktigt bra sexupplevelse med 2-3st underbara snygga tjejer som är gudinnor i sängen..
Buskörning är som att sitta i soffan och dra en handtralla, visst det är skönt och avslappnande.. Men inte så spännande, och definitivt inte lika kul...

Men i brist på annat så har vi Landracing som anordnar lite rejs här i byn, förra året var kanon, premiären iår var kass, men kanske blir bättre.

Lelle Pelle
2010-05-20, 22:03
Älska sommaren då man får åka på bilträffar, kolla på race (både olagliga och lagliga) och köra fort överallt!!

Nej. Återigen, du kan gå nu.

nmanradnävna
2010-05-20, 22:06
jag har då inte sett någon blivit skadad eller så när dom kört..

Betryggande.

Jag bryr mig som sagt inte men att säga att det är lugnt för dom stänger av vägar under racen's pågång.. Självklart går det inte att hålla 100% säkerhet men dom procenten det fattas, de få gångerna det faktiskt kommer någon så blir det fan bara mos av snubben när det gäller så höga hastigheter.

smeander
2010-05-20, 22:06
Du jämför en möjlig direkt livsfara med att köra bilar i hög hastighet utan tillstånd på en plats där det kan finnas människor etc, med en stereotyp av den styrketränande?

Dom som kör vet att det är farligt, dom som står vid sidan vet vad som kan hända. Alla leker med sitt eget liv, det är deras val att köra och deras val att stå vid sidan. Säkerheten är prioriterad.

Det är nog fler som har skadat sig på gymmet eller rent av dött på gymmet än folk som har gjort på p g a Street Racing.

Så procentuellt sett så är ju Styrketräning farligare om man ska se det så...

Lelle Pelle
2010-05-20, 22:08
Dom som kör vet att det är farligt, dom som står vid sidan vet vad som kan hända. Alla leker med sitt eget liv, det är deras val att köra och deras val att stå vid sidan. Säkerheten är prioriterad.

Det är nog fler som har skadat sig på gymmet eller rent av dött på gymmet än folk som har gjort på p g a Street Racing.

Haha, källa på det tack. I den ska det även visa skillnaden i antalet personer som kör street race kontra går på ett gym.

Rockhard
2010-05-20, 22:10

Du vet inte hur procent funkar va? ;)

victor_n
2010-05-20, 22:18

Bara att lägga ner diskutionerna om streetracing då aftonbladet/efterlyst torskarna här kan ju allt och vet allt.

Lelle Pelle
2010-05-20, 22:23
Bara att lägga ner diskutionerna om streetracing då aftonbladet/efterlyst torskarna här kan ju allt och vet allt.

Jag läser inte aftonbladet, och jag har aldrig sett på efterlyst. Är detta ett ämne som förekommer frekvent i dem?

Och nu är du ju så där igen, så där som jag sa att du inte ska vara. Sluta grina för att andra inte delar din åsikt, och kanske mest av allt inte när du uppenbarligen inte kan argumentera för din sak på en vettig nivå.

smeander
2010-05-20, 22:24
Du vet inte hur procent funkar va? ;)

Ett exempel så du förstår.

Vi säger att 1000 personer går på gymmet

35st skadar sig under träning = 3,5%
Ryggskador, muskelinflammationer, sträckningar u name it.

Vi säger att 1000 Personer kör Street Race

3 Personer skadar sig under körning= 0,3%
En åskådare stukar foten en annan snubblar på skosnöret och på en bil sticker lådan 20m från mållinjen så han stukar tummen eller bryter en nagel.

Fast dom flesta skador kommer ju faktiskt i garaget, folk som bränner sig och klämmer sig och så, men det räknas ju inte.

Hur som helst så händer det inga olyckor med bilar på Street Race's, däremot händer det olyckor när folk buskör eller gör dåliga omkörningar, med det är ju som sagt inte Street Race när dom gör det.

Och folk som kör vårdslöst och som idioter vid tävlingar är inte välkomna för den delen heller...

Och nej dom här siffrorna är inte orealistiska, så sluta tjafsa om källor på det för det finns inga. Ska kanske samla statistik på dom race jag åker in på i sommar så kan jag visa siffror i höst.
puss och gonatt!

victor_n
2010-05-20, 22:26
Jag läser inte aftonbladet, och jag har aldrig sett på efterlyst. Är detta ett ämne som förekommer frekvent i dem?

Och nu är du ju så där igen, så där som jag sa att du inte ska vara. Sluta grina för att andra inte delar din åsikt, och kanske mest av allt inte när du uppenbarligen inte kan argumentera för din sak på en vettig nivå.

Och det kan du? har du någon fakta eller statestik på den mundiarén du lyckas spy ut tidigare i tråden?

Och nu lyckas du göra samma sak over and over again. Du säger att jag gnäller för att folk inte delar min åsikt, nej det gör jag inte. Blir dock sur när folk spyr ut skit utan belägg eller egen erfarenhet för att kunna yttra sig i detta ämne.
Men som sagt MIN åsikt spelar ju skit för dig, jag måste ju rätta mig enbart efter din tydligen ;)

Lelle Pelle
2010-05-20, 22:27
Ett exempel så du förstår.

Vi säger att 1000 personer går på gymmet

35st skadar sig under träning = 3,5%
Ryggskador, muskelinflammationer, sträckningar u name it.

Vi säger att 1000 Personer kör Street Race

3 Personer skadar sig under körning= 0,3%
En åskådare stukar foten en annan snubblar på skosnöret och på en bil sticker lådan 20m från mållinjen så han stukar tummen eller bryter en nagel.

Fast dom flesta skador kommer ju faktiskt i garaget, folk som bränner sig och klämmer sig och så, men det räknas ju inte.

Hur som helst så händer det inga olyckor med bilar på Street Race's, däremot händer det olyckor när folk buskör eller gör dåliga omkörningar, med det är ju som sagt inte Street Race när dom gör det.

Och folk som kör vårdslöst och som idioter vid tävlingar är inte välkomna för den delen heller...

Och nej dom här siffrorna är inte orealistiska, så sluta tjafsa om källor på det för det finns inga. Ska kanske samla statistik på dom race jag åker in på i sommar så kan jag visa siffror i höst.
puss och gonatt!

Men dumbom. Om det inte finns några källor till ditt påstående kan du ju inte säga att det är så. Din partiska uträkning är inget att ha, dessutom är den felaktig i förhållande till din ursprungliga antydan.

Lelle Pelle
2010-05-20, 22:30
Och det kan du? har du någon fakta eller statestik på den mundiarén du lyckas spy ut tidigare i tråden?

Och nu lyckas du göra samma sak over and over again. Du säger att jag gnäller för att folk inte delar min åsikt, nej det gör jag inte. Blir dock sur när folk spyr ut skit utan belägg eller egen erfarenhet för att kunna yttra sig i detta ämne.
Men som sagt MIN åsikt spelar ju skit för dig, jag måste ju rätta mig enbart efter din tydligen ;)

Du måste absolut inte rätta mig efter min åsikt, men så fort vi säger att vi tycker att du har fel ställer du dig på tvären. Dessutom behöver man inte egen erfarenhet i denna fråga för att argumentera mot den, det räcker med sunt förnuft och veta att det är olagligt.

Edit: Av det jag sagt, är det något specifikt du vill ha en källa till?

victor_n
2010-05-20, 22:35
Du måste absolut inte rätta mig efter min åsikt, men så fort vi säger att vi tycker att du har fel ställer du dig på tvären. Dessutom behöver man inte egen erfarenhet i denna fråga för att argumentera mot den, det räcker med sunt förnuft och veta att det är olagligt.

Edit: Av det jag sagt, är det något specifikt du vill ha en källa till?

ja men för i helvete.... hur många gånger måste jag säga att jag vet att det är olagligt så den frågan är inte ens relevant här.
Jag ställer mig på tvären när folk utan egen erfarenhet och seriös källa på att PÅ streetracen (alltså när bilarna åker) så skadas/omkoms det ett flertal personer. Dom största personskadorna förekommer till och från race (alltså privatpersoner som själva väljer att utsätta sig och andra) och inte dom som håller i det eller kör bilarna som tävlar.

Lelle Pelle
2010-05-20, 22:51
ja men för i helvete.... hur många gånger måste jag säga att jag vet att det är olagligt så den frågan är inte ens relevant här.
Jag ställer mig på tvären när folk utan egen erfarenhet och seriös källa på att PÅ streetracen (alltså när bilarna åker) så skadas/omkoms det ett flertal personer. Dom största personskadorna förekommer till och från race (alltså privatpersoner som själva väljer att utsätta sig och andra) och inte dom som håller i det eller kör bilarna som tävlar.

Du frågar vad vi har för åsikter om street race, och varför vi tycker och tänker så. Min ställning till det hela påverkas av att det är olagligt, och att det är just olagligt är således relevant. Håller du inte med?

Jag har varit och tittat på flertalet "anordnade" tävlingar när jag var 15-17. Här i Norrbotten är det trots allt väldigt lite trafik nattetid, men fortfarande har det hänt att det kommit andra bilister rakt emot två tävlande bilar, trots avspärrning. Vid de tillfällena har jag faktiskt ingen aning om hur avspärrningarna såg ut, men precis som du säger, det var sagt att det skulle vara säkert.

Sedan spelar det ingen roll om olyckor inträffar före, under, eller efter ett race. Alla olyckor har inträffat på grund av racet. Hade det inte varit någon race på plats X och vid tid Y är det mycket troligt att dessa olyckor inte hade inträffat.

Men men, ingen av oss kommer att ändra på oss. Dock verkar det ju som att vi är överens om en sak, vi vill båda få bort det från vägarna, och det enda sättet är att det skall byggas banor som ni kan köra på. Hur vi tar oss dit är vi inte överens om, men det har inte med saken i sig att göra.

Scratch89
2010-05-20, 22:54
Nu gick jag i en klass med folk som arrangerade (och fortfarande arrangerar) olagliga street races, och jag tycker att det är lika korkat nu som jag tycker då. Att sätta stora system i att hålla utkik efter poliser, stänga av vägar och hålla på för att testosteronstinna grabbar ska få burna i sin farsas Volvo är verkligen dumt.

Hört talas om Dra min bil?

victor_n
2010-05-20, 22:58
Du frågar vad vi har för åsikter om street race, och varför vi tycker och tänker så. Min ställning till det hela påverkas av att det är olagligt, och att det är just olagligt är således relevant. Håller du inte med?

Jag har varit och tittat på flertalet "anordnade" tävlingar när jag var 15-17. Här i Norrbotten är det trots allt väldigt lite trafik nattetid, men fortfarande har det hänt att det kommit andra bilister rakt emot två tävlande bilar, trots avspärrning. Vid de tillfällena har jag faktiskt ingen aning om hur avspärrningarna såg ut, men precis som du säger, det var sagt att det skulle vara säkert.

Sedan spelar det ingen roll om olyckor inträffar före, under, eller efter ett race. Alla olyckor har inträffat på grund av racet. Hade det inte varit någon race på plats X och vid tid Y är det mycket troligt att dessa olyckor inte hade inträffat.

Men men, ingen av oss kommer att ändra på oss. Dock verkar det ju som att vi är överens om en sak, vi vill båda få bort det från vägarna, och det enda sättet är att det skall byggas banor som ni kan köra på. Hur vi tar oss dit är vi inte överens om, men det har inte med saken i sig att göra.

Jag kan inte ha några direkta åsikter då jag inte vet hur de sköts i norrbotten, Men dom mer seriösa racen som sker i stockholm tycker jag är väldigt väldigt bra.
Och självklart är det så att olyckorna hade kanske inte kommit till. Men det är ju inte vi som håller/hjälper till eller som kör som sätter oss i hjärnorna på dom som vill komma och titta. Offtast är racen så korta så det knappt hinner samlas en så pass stor mängd människor.

Och att hur vi ska få möjlighet till mer laglig racing här i stockholm är tyvär rätt kört då politikerna är rätt hårda i vad dom står, vilket jag tycker är konstigt när dom tror att "problemet" kommer att försvinna. Faktum är att de illegala racen i sthlms området har ökat sedan politikerna slopar möjligheterna till lagliga tillställningar.

victor_n
2010-05-20, 23:00
Nu gick jag i en klass med folk som arrangerade (och fortfarande arrangerar) olagliga street races, och jag tycker att det är lika korkat nu som jag tycker då. Att sätta stora system i att hålla utkik efter poliser, stänga av vägar och hålla på för att testosteronstinna grabbar ska få burna i sin farsas Volvo är verkligen dumt.

Hört talas om Dra min bil?

I sin farsas volvo? och grabbar? och nej känner inte till utrycket Dra min bil.

Scratch89
2010-05-20, 23:05
Ja, grabbar. Eller menar du att det är tjejer som kör de flesta bilarna?

Dra Min Bil är ett företag/en förening som sysslar med just sånt här. Nu vet jag inte hur stora de faktiskt är (om du bor i Stockholm) men de är rätt så stora i trakten i alla fall. De har arrangerat mängder med race.

victor_n
2010-05-20, 23:07
Ja, grabbar. Eller menar du att det är tjejer som kör de flesta bilarna?

Dra Min Bil är ett företag/en förening som sysslar med just sånt här. Nu vet jag inte hur stora de faktiskt är (om du bor i Stockholm) men de är rätt så stora i trakten i alla fall. De har arrangerat mängder med race.

Det finns nog mer tjejer som kör än vad du är metveten om, och med grabbar syftar du på killar 18-25?

Har tyvär inte läst något om dom, med race menar du lagliga?

Scratch89
2010-05-20, 23:09
Med grabbar menade jag män.

Det finns inga lagliga street race.

victor_n
2010-05-20, 23:11
Med grabbar menade jag män.

Det finns inga lagliga street race.

Okey då är jag med.

saab900
2010-05-21, 22:18
Att några bilentusiaster "spärrar av" ett par km motorväg mitt i natten högst en halvtimme, lägger lite lakrits och kör 402 m stör mig inte nämnvärt. Det finns rätt få bilar i Sverige som uppnår mer än 200 km/h på den sträckan då man lär behöva en 5-600 hk i alla fall. Sedan vill inte heller jag betala skatt för vård av offer för onödiga olyckor. Men olyckor är inte så vanliga. Hastigheterna hinner inte bli så farligt höga. Och jag håller med om att möjligheterna att få köra av sig på bana är alldeles för små i Sverige. Även om det inte är något jag sysslar med själv (fortåka alltså). Kommuner bygger gärna stora hockeyhallar och ridhus, men vill inte sponsra den lokala motorklubben med i sammanhanget småsummor.

Börjar man däremot köra i stan, då är jag av en annan åsikt.

Problemet är som jag förstått det oftast inte de som kör, utan den svans med volvoraggare och annat drägg som hänger efter och svinar.

Pudzianovski
2010-05-27, 17:28
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7199173.ab

:(

De kör någon grej på aftonbladet.se om streetracing nu.

victor_n
2010-05-27, 17:51
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7199173.ab

:(

De kör någon grej på aftonbladet.se om streetracing nu.

JÄvligt tragiskt. Men vad jag inte förstår. Om en bil kommer i hög hastighet på motorväg och klipper tjejernas bil, vad är det som tyder på att det ens va streetrace? kunde lika gärna vara "tuffa kenneth" som öppna upp sin bil hem från jobbet eller liknande.

Psyla
2010-05-27, 18:24
JÄvligt tragiskt. Men vad jag inte förstår. Om en bil kommer i hög hastighet på motorväg och klipper tjejernas bil, vad är det som tyder på att det ens va streetrace? kunde lika gärna vara "tuffa kenneth" som öppna upp sin bil hem från jobbet eller liknande.

Nu körde han för fort och det gör folk som sysslar med streetrace också. Varför ens föra diskussion kring detta? Ni utsätter folk i allmänhet för fara.

Vad är oklart?

stafh
2010-05-27, 18:38

Insinuerar du att du vet mer om det här fallet än poliserna som har hand om utredningen?

G_lund
2010-05-27, 18:53
Insinuerar du att du vet mer om det här fallet än poliserna som har hand om utredningen?

Det han menade var nog att det troligvis inte var ett arrangerat streetrace utan mer ett race mellan två personer i varsin bil som fått syn på varandra av en ren slump på motorvägen och där riskerar sitt eget och andra personers liv genom att köra som idioter.

Det räknas ju också som streetrace eftersom det är ett race mellan två bilar på gatan, men troligtvis inte något arrangerat.

(Säger jag utan att ha någon som helst koll då jag inte var där.
Inte heller vet jag vad polisen har för information som de inte gått ut med i tidningen.
Allt jag går på är mina egna erfarenheter och de "vanliga misstag" som jag vet att tidningar/poliser gör.)

victor_n
2010-05-27, 19:01

Du är medveten om att du nyss läste aftonbladet va? just det, så gå och kamma dig nu förhelvete.

victor_n
2010-05-27, 19:02
Nu körde han för fort och det gör folk som sysslar med streetrace också. Varför ens föra diskussion kring detta? Ni utsätter folk i allmänhet för fara.

Vad är oklart?

*ignored*

stafh
2010-05-27, 19:04
Du är medveten om att du nyss läste aftonbladet va? just det, så gå och kamma dig nu förhelvete.

Och vad läste du?

G_lund
2010-05-27, 19:05

Vad är oklart?

Just nu var det väl oklart om det var ett "idiotrace" där några kört som idioter bland andra trafikanter eller om det var ett arrangerat streetrace på en industriraka med vakter, anvisade platser för publik, där ingen kan ta sig in på körbanan där bilarna kör.

Eller nej vänta lite..
Det står ju faktiskt att det var bland andra trafikanter på en motorväg.
Då var det inget som var oklart :)

victor_n
2010-05-27, 19:06
Och vad läste du?

Samma artikel troligtvis.

stafh
2010-05-27, 19:08
Samma artikel troligtvis.

Bra. Då tar vi det igen:

victor_n
2010-05-27, 19:12
Bra. Då tar vi det igen:

........... Jag tar allt jag läser med en nypa salt om det står på aftonbladet. Finns inget som tyder på att detta var ett streetrace, jag menar traffikerad motorväg?

krellik
2010-05-27, 19:53
Först och främst vill jag säga att jag verkligen har en förståelse för att har man en passion för något att man är beredd att göra vad som krävs för att få göra det. Med det sagt så ser jag några problem med tänket jag ser här i tråden för förespråkarna.

Ni ser naturligtvis en tydlig distinktion mellan det ni pysslar med under relativt säkra former och att Loffe och Leffe tok racar på vanlig vägg bland vanlig trafik, för de som inte är intresserade kommer man inte göra den distinktionen utan man kommer se det som olaglig körning där man tävlar. Ni kan inte förutsätta att folk ska vara insatta om man inte har ett intresse och därmed kommer ni få jävliga problem att kunna skilja ut er från varianter som är farliga för allmänheten, så länge som ni väljer att göra något olagligt. Jag är själv kampsportsintresserad och därifrån är jag van att så fort någon blir misshandlad så är det gjort med "karatesparkar" och att alla stilar dras över samma kam, det går inte att komma runt så att säga. Det man får göra är ju att man får vara -jävligt- tydlig med att man inte tillåter folk som springer runt på stan att slåss, att man inte stöjer olagliga tävlingar, etc. Med andra ord man får göra distinktionen genom att man håller sig inom lagens gränser och sköter sin aktivitet på ett ordnat sätt.

Men i ert fall när aktiviteten är olaglig och ni dessutom har ett namn på den som insinuerar att det utförs bland vanlig trafik så förstår jag faktiskt inte att ni ska kunna göra den distinktionen framgångsrikt. Vad är det egentligen ni kräver för att ni ska börja utföra sporten lagligt?

Sen det andra stora problemet som jag ser är att ni talar om ansvar, att det sköts snyggt, etc och det gör det säkert i många fall, men samtidigt så länge det är olagligt och sköts på det sätt som det gör så måste man lita på varje typ som får för sig att arrangera sånt här att de kommer att göra det på ett bra sätt eftersom det inte finns någon kontrollmekanism inbyggd. Eftersom en stor del av mänskligheten är fuck ups så tenderar nog de flesta av oss att inte ha riktigt så mycket tillit och hellre låter de "seriösa" också få sluta med vad de sysslar med, det går ju helt enkelt inte för utomstående att bedöma seriositeten på något som är olagligt.

Hoppas inte det här bara framstod som kritik nu för så var det inte menat...

bertbert
2010-05-27, 19:58

Fattar du inte att DU ÄR tuffa kenneth?

G_lund
2010-05-27, 20:38
...

Jag förstår precis hur du resonerar, man får försöka bena ut skillnaderna mellan "vansinneskörning" och "arrangerat streetrace".

Jag försöker inte att ändra folks uppfattning om själva racingen, det är olagligt och det finns ju en anledning till det.
Men när folk säger att alla streetracers kör sicksack mellan trafikanter på motorvägar och inne i städer blir man ju lite grinig när de som är seriösa och har snabba bilar och är intresserade gör allt för att de stollarna som sysslar med idiotkörningen inte ska får reda på vart vi kör.
Vi vill inte heller ha med dem att göra.

Jag tror jag har svarat på de flesta argument och frågor i den här tråden redan.
Tar resten över PM då jag inte känner för att svara på frågorna:
"Men om ett litet barn kommer ut på vägen"
"Ni kan inte hålla koll på om det kommer någon"
på varannan sida. *rolleyes*

Jorgen
2010-05-27, 21:17
http://www.sbf.se/sportgrenar/enkla-tavlingsformer/

Jag åker rally, är det ok för oss att "träna" på öppna vägar tycker du?

Jorpa
2010-05-27, 21:40
Är det någon av anti-race:arna som är emot streetrace på blockerad 2filig väg med mittrefug, mitt i natten, på öppna industrivägar/landsväg. För det är så större delen av streetrace fungerar.

Är det någon som verkligen stör sig på de och verkligen står för att sådana människor ska sättas i finkan för "dom följer ju inte lagen * LoL *".

Baan
2010-05-27, 21:43
Är det någon av anti-race:arna som är emot streetrace på blockerad 2filig väg med mittrefug, mitt i natten, på öppna industrivägar/landsväg. För det är så större delen av streetrace fungerar.

Är det någon som verkligen stör sig på de och verkligen står för att sådana människor ska sättas i finkan för "dom följer ju inte lagen * LoL *".

Ja, det brukar roidas över den där lilla detaljen att det är en allmän väg du blockerar. Bortsett från säkerhetsaspekten: vad ger dig rätten att stänga av en väg för lek?

Psyla
2010-05-27, 21:46
Just nu var det väl oklart om det var ett "idiotrace" där några kört som idioter bland andra trafikanter eller om det var ett arrangerat streetrace på en industriraka med vakter, anvisade platser för publik, där ingen kan ta sig in på körbanan där bilarna kör.

Eller nej vänta lite..
Det står ju faktiskt att det var bland andra trafikanter på en motorväg.
Då var det inget som var oklart :)

Alla streetrace sker tyvärr inte på det viset.

Har folk rätt att stänga av allmänna vägar?

Jorpa
2010-05-27, 22:08
Ja, det brukar roidas över den där lilla detaljen att det är en allmän väg du blockerar. Bortsett från säkerhetsaspekten: vad ger dig rätten att stänga av en väg för lek?

Ingen berörs av det, dels pågrund av tiden och dels pågrund av att det hela är över väldigt snabbt.

Skulle du inte kunna offra 3-4 minuter för att 100 personer verkligen ska få ha kul och göra något som de brinner för? - OM du nu skulle behöva offra någon tid alls, största sannolikheten är att du inte alls berörs utav det mer än att du läser någon politkers åsikter om att de ogillar det.

Exdiaq
2010-05-27, 22:11
Sker det på industriområden nattetid, nerlagda flygrakor och andra folktomma ytor där det är minimal risk att andra skadas eller egendom förstörs: OK

Inne i samhällen, trafikerade vägar med mera: Inte alls OK

Baan
2010-05-27, 22:13
Ingen berörs av det, dels pågrund av tiden och dels pågrund av att det hela är över väldigt snabbt.

Skulle du inte kunna offra 3-4 minuter för att 100 personer verkligen ska få ha kul och göra något som de brinner för? - OM du nu skulle behöva offra någon tid alls, största sannolikheten är att du inte alls berörs utav det mer än att du läser någon politkers åsikter om att de ogillar det.

Om jag hade jobbat skift och var på väg hem skulle jag nog inte kunna offra två sekunder. Nu jobbar jag inte skift men har gjort, och det är nog ett väldigt bra exempel på när jag inte skulle haft tålamod att någon blockerat vägen för mig för att leka.

Frågan är varför dessa 100 pers inte har råd att hyra någon bana, väg eller vad som helst som inte står till allmänhetens förfogande?

krellik
2010-05-27, 22:14

Man ska stänga av en vägg och samla 100 tals (bilburna?) människor och det ska bara ta ett fåtal minuter?

Har jag någon anledning att färdas mitt i natten tänker jag inte ha ett skvatt jävla överseende med att jag ska vänta några minuter för att några as ska leka på vägen.

Jorpa
2010-05-27, 22:45
Om jag hade jobbat skift och var på väg hem skulle jag nog inte kunna offra två sekunder. Nu jobbar jag inte skift men har gjort, och det är nog ett väldigt bra exempel på när jag inte skulle haft tålamod att någon blockerat vägen för mig för att leka.

Frågan är varför dessa 100 pers inte har råd att hyra någon bana, väg eller vad som helst som inte står till allmänhetens förfogande?

Då tycker jag du är väldigt självisk om du inte kan offra 3-4 minuter av din tid för att ge 100 personer lycka.

Varför ska man spendera både tid och pengar, stora mängder pengar, när man kan göra det för bara bensinpriset på vanlig väg ?

Man får väga fördelar med nackdelar, som sagt.

Snabba, grovt feluppskattade siffror:

100 kr mot olaglighet (ganska obetydlig i mitt tycke), eventuellt slöseri av en privatpersons tid (otroligt lite tid) , liten chans för olycka, speciellt med andra trafikanter.

1000kr per person, ordna fixa och dona och ta massa tid - mot ett helt lagligt , lite säkrare sätt.

Jag väljer som många andra, den snabba enkla streetrace sättet. Det berör i princip ingen.

Man ska stänga av en vägg och samla 100 tals (bilburna?) människor och det ska bara ta ett fåtal minuter?

Har jag någon anledning att färdas mitt i natten tänker jag inte ha ett skvatt jävla överseende med att jag ska vänta några minuter för att några as ska leka på vägen.

Ja det måste ju gå fort, hur länge tror du man kan ha en relativt stor väg avstängd ? Åskådarna brukar stå på andra sidan vid sidan av vägen. Alla hoppas ur sina bilar, kollar på ett eller två snabba race.. åker tillbaka till en mötplats.

Jag säger som ovan, jag tycker man kan ha lite överseende.

Skulle någon t.ex stänga av en väg för att lyfta sitt radiostyrda flyplan som behövde 100 meters rak startsträcka, mitt i natten då han inte vill vara ivägen skulle jag inte bry mig.

Men där kanske vi bara helt enkelt har olika åsikter.

krellik
2010-05-27, 22:51
Men där kanske vi bara helt enkelt har olika åsikter.

Man kan ha åsikter om mycket men är man av åsikten att man kan bryta mot lagen när man har lust bör man inte dra empati kortet att det varit synd om er när någon kommer hem från ett gravskift från något skitjobb och som blir ap sur för att några rövhåll har stängt av vägen för att leka.

Det är ju en sak om man rotar upp någon icke trafikerad sträcka och ser till att ingen störs av det eller blir skadad. Men att hålla på och stänga av offentliga vägar på eget bevåg är principiellt jävligt fel.

Jorpa
2010-05-27, 23:05
Man kan ha åsikter om mycket men är man av åsikten att man kan bryta mot lagen när man har lust bör man inte dra empati kortet att det varit synd om er när någon kommer hem från ett gravskift från något skitjobb och som blir ap sur för att några rövhåll har stängt av vägen för att leka.

Det är ju en sak om man rotar upp någon icke trafikerad sträcka och ser till att ingen störs av det eller blir skadad. Men att hålla på och stänga av offentliga vägar på eget bevåg är principiellt jävligt fel.

Precis som han inte dra upp något empatikort för mig så gör jag nog inte heller det för honom. Fine. Skulle han däremot sätta tummen upp, vara förstående och säga till oss/be snällt att snälla skynda oss för han verkligen var jättetrött skulle vi uppskatta det, vi skulle skynda oss, släppa fram honom.
Min kompis pappa har ett jävligt bra uttryck, han är väldigt dålig på svenska men hans budskap är riktigt starkt - "Respekt människa, människa respekt dig"

Jag tycker helt enkelt att ibland kan man böja på lagarna lite. Fine många kanske tycker det är fel, men ALLA gör det i någon form, frågan är bara vart man drar gränsen. Och vem sätter den gränsen? vad är rätt och vad är fel.

Alla har gått mot röd gubbe - aa

Alla har kört för fort med bilen - aa

Många kör regelbundet för fort med bilen - aa

Vem håller 50 på 50 väg sent på kvällarna? Uppskattningsvis 10 %.

Vilka tycker det är okej med streetracing av ordentliga personer som kan tänka och varken vill utsätta sig själva eller sina medmänniskor för fara. - En ganska stor grupp.

Det är finns mycket dubbelmoral och jag har säkert också dubbelmoral men försöker arbeta på den.

Jag måste poängtera att jag tycker det är okej med streetracing som inte berör någon, eller väldigt liten skara. Inte stänga av motorvägar vid halv 5 tiden på en vardag alltså. Det är där jag drar min gräns.

krellik
2010-05-27, 23:18
Precis som han inte dra upp något empatikort för mig så gör jag nog inte heller det för honom. Fine. Skulle han däremot sätta tummen upp, vara förstående och säga till oss/be snällt att snälla skynda oss för han verkligen var jättetrött skulle vi uppskatta det, vi skulle skynda oss, släppa fram honom.
Min kompis pappa har ett jävligt bra uttryck, han är väldigt dålig på svenska men hans budskap är riktigt starkt - "Respekt människa, människa respekt dig"

Jag tycker helt enkelt att ibland kan man böja på lagarna lite. Fine många kanske tycker det är fel, men ALLA gör det i någon form, frågan är bara vart man drar gränsen. Och vem sätter den gränsen? vad är rätt och vad är fel.

Alla har gått mot röd gubbe - aa

Alla har kört för fort med bilen - aa

Många kör regelbundet för fort med bilen - aa

Vem håller 50 på 50 väg sent på kvällarna? Uppskattningsvis 10 %.

Vilka tycker det är okej med streetracing av ordentliga personer som kan tänka och varken vill utsätta sig själva eller sina medmänniskor för fara. - En ganska stor grupp.

Det är finns mycket dubbelmoral och jag har säkert också dubbelmoral men försöker arbeta på den.

Jag måste poängtera att jag tycker det är okej med streetracing som inte berör någon, eller väldigt liten skara. Inte stänga av motorvägar vid halv 5 tiden på en vardag alltså. Det är där jag drar min gräns.

Du kan böja på det fram och tillbaka tills du klappat dig själv tillräckligt på ryggen för att det ska börja blöda. Men går man till kärnan av det hela så i det scenario som diskuterades så är det ni som gör fel i det läget som bryter lagen och den som är trött och som vill hem och sova som har lag, rätt och moral på sin sida. Sen om ni är fina människor i övrigt och han är ett rövhål i övrigt (tex) har inte med saken att göra, i det specifika läget som vi diskuterar är det ni som gör fel när ni bryter lagen och i det fallet får det också en konsekvens. Folk har en rätt att respektera de grundläggande lagarna i samhället och man ska få har rätt att bli upprörd när folk bryter mot dem.
Här handlar det inte bara om att ni har kul en stund utan också om ett jävla beteende att ta för sig av något som inte är ert att ta för sig av, ni har ingen rättighet att stänga av vägar hursomhelst. Det är en viktig princip i vårt samhälle att öppna vägar ska vara öppna och att folk inte får ta och börja stänga för dem på eget bevåg hursomhelst.
Frågan handlar alltså inte bara om racingen i sig utan är principiellt viktig i mina ögon, tar ni däremot och åker ut på någon övergiven flygplats som inte används och kör på egen risk och roar er utan att ni stör någon utan att ha haft lust att traska igenom tonvis med sosse byråkrati så är det en helt annan sak för mig.

Jorpa
2010-05-27, 23:31
Du kan böja på det fram och tillbaka tills du klappat dig själv tillräckligt på ryggen för att det ska börja blöda. Men går man till kärnan av det hela så i det scenario som diskuterades så är det ni som gör fel i det läget som bryter lagen och den som är trött och som vill hem och sova som har lag, rätt och moral på sin sida. Sen om ni är fina människor i övrigt och han är ett rövhål i övrigt (tex) har inte med saken att göra, i det specifika läget som vi diskuterar är det ni som gör fel när ni bryter lagen och i det fallet får det också en konsekvens. Folk har en rätt att respektera de grundläggande lagarna i samhället och man ska få har rätt att bli upprörd när folk bryter mot dem.
Här handlar det inte bara om att ni har kul en stund utan också om ett jävla beteende att ta för sig av något som inte är ert att ta för sig av, ni har ingen rättighet att stänga av vägar hursomhelst. Det är en viktig princip i vårt samhälle att öppna vägar ska vara öppna och att folk inte får ta och börja stänga för dem på eget bevåg hursomhelst.
Frågan handlar alltså inte bara om racingen i sig utan är principiellt viktig i mina ögon, tar ni däremot och åker ut på någon övergiven flygplats som inte används och kör på egen risk och roar er utan att ni stör någon utan att ha haft lust att traska igenom tonvis med sosse byråkrati så är det en helt annan sak för mig.

Precis, alla drar vi våra gränser. Jag ser klart och tydligt vart du har dragit din gräns och jag förstår din åsikt. Jag respekterar din åsikt. Precis som jag hoppas på att du förstår min poäng och hur jag tänker och förväntar mig viss förståelse utav dig.

Och som sagt, det är inte hela världen om vi är realistiska. Inte det som jag pratar om och det vet även du, eller hur? Skadan på samhället är minimal. Mer än att Kalle 47 är påväg hem från jobbet är blir lite irriterad och grinig.

Men ja, man har sina principer och man kan störa sig på något så sjukt mycket, onödigt mycket ibland om man bara tänker efter. Men jag kan förstå att vissa stör sig på att vägarna "stängs av" ibland. Det är antagligen därför man sköter sånthär på nätterna när i princip ingen störs utav det.

Men som sagt, har man principer som man tycker stämmer och tror på så är det väldigt svårt att tycka annorlunda och vika ner sig. Jag vet själv hur man är ibland. Jag tror jag förstår precis hur du tänker.

Jorpa
2010-05-27, 23:43
Sen måste jag bara tillägga, är lagen perfekt?

Jag brukar säga att lagen tillsammans med sunt förnuft blir en bra blandning. Hurvida förnuftet är sunt hos alla är en annan femma och det är precis därför man har lagar, men att leva sitt liv by the book och tro att allt är lyckligt om man gör som staten säger är trångsynt.

krellik
2010-05-27, 23:46
Att folk inte tar för sig av offentliga vägar och börjar stänga av dem på eget bevåg handlar inte bara om någon egen princip jag har för att jag är envis, det är en grundläggande princip hur vårt samhälle fungerar. Ungefär som att det är en viktig princip att du inte får gå in i min lägenhet hursomhelst.

Jorpa
2010-05-28, 00:11
Att folk inte tar för sig av offentliga vägar och börjar stänga av dem på eget bevåg handlar inte bara om någon egen princip jag har för att jag är envis, det är en grundläggande princip hur vårt samhälle fungerar. Ungefär som att det är en viktig princip att du inte får gå in i min lägenhet hursomhelst.

Det är verkligen inte samma sak. Din lägenhet är privat, den OFFENTLIGA vägen däremot har jag vart med och betalat skatt för.

Sen är det lika mycket grundläggande princip som att hålla hastigheten på vägarna, tycker jag. Alla tycker olika. Om hurvida det är en grundläggande princip vet jag inte.

krellik
2010-05-28, 00:16
Det är verkligen inte samma sak. Din lägenhet är privat, den OFFENTLIGA vägen däremot har jag vart med och betalat skatt för.

Sen är det lika mycket grundläggande princip som att hålla hastigheten på vägarna, tycker jag. Alla tycker olika. Om hurvida det är en grundläggande princip vet jag inte.

För att du varit med om att finansiera en skola innebär inte att du får gå att barikadera den på eget bevåg. Att man som privatperson inte hindrar folk från att röra sig är en grundläggande princip i vårt samhälle på samma sätt som rätt till hemfrid, valhemlighet, fri press och en stor andel liknande principer. Borde vara självklart.

Jorpa
2010-05-28, 00:21
Så du tycker en riktigt bra gatumusiker och dess åskådare verkligen bryter mot samhällets grundläggande principer?

krellik
2010-05-28, 00:25
Så du tycker en riktigt bra gatumusiker och dess åskådare verkligen bryter mot samhällets grundläggande principer?

Man har rätt att stå stilla på offentlig plats.

Att medvetet gå upp och ställa sig framför någon för att hindra att de passerar gör det definitivt, samma sak att blockera en allmän vägg med bilar så att bilar inte har möjlighet att komma förbi.

Går du upp och hindrar mig att pasera när jag har bråttom någonstans får det konsekvenser. Skulle du köpa att jag hindrar din framfart om du har bråttom till banken för att göra ett ärende?

Jorpa
2010-05-28, 00:41
Man har rätt att stå stilla på offentlig plats.

Att medvetet gå upp och ställa sig framför någon för att hindra att de passerar gör det definitivt, samma sak att blockera en allmän vägg med bilar så att bilar inte har möjlighet att komma förbi.

Går du upp och hindrar mig att pasera när jag har bråttom någonstans får det konsekvenser. Skulle du köpa att jag hindrar din framfart om du har bråttom till banken för att göra ett ärende?

Men det är i princip samma sak. Står jag och uppträder på gatan, jonglerar eller vad som helst och det samlas en folkmassa som hindrar flera personer att hinna i tid till jobbet. Det är i grund och botten samma problem här, eller hur? Vissa personer, alla som blev försenade, tycker nog det är fel och att det borde vara olagligt.

Det är samma frågeställning, i princip, men lagen säger olika, lagen är inte perfekt.

Vi kan bolla i oändligheter, sanningen är att vi helt enkelt tycker olika. Lagen står på din sida dock och då har du rätt då. Jag tycker inte det är hela världen om folk använder den i princip tomma 70 vägen mitt i natten för att utöva sina intressen, det tycker du.

Och ja, jag skulle bli irriterad om någon medvetet stog och blockerade min väg dagtid och inte alls hade tänkt på vad den hade gjort. Självklart. Utöver det skulle jag säkert bli extra arg bara för att just jag blev drabbad, som vilken människa som helst. Men om jag visste att de hade gjort så gott de kunnat för att undvika det, vad har jag egentligen då att bli sur över?

krellik
2010-05-28, 00:47
Men det är i princip samma sak. Står jag och uppträder på gatan, jonglerar eller vad som helst och det samlas en folkmassa som hindrar flera personer att hinna i tid till jobbet. Det är i grund och botten samma problem här, eller hur? Vissa personer, alla som blev försenade, tycker nog det är fel och att det borde vara olagligt.

Det är samma frågeställning, i princip, men lagen säger olika, lagen är inte perfekt.

Vi kan bolla i oändligheter, sanningen är att vi helt enkelt tycker olika. Lagen står på din sida dock och då har du rätt då. Jag tycker inte det är hela världen om folk använder den i princip tomma 70 vägen mitt i natten för att utöva sina intressen, det tycker du.

Och ja, jag skulle bli irriterad om någon medvetet stog och blockerade min väg dagtid och inte alls hade tänkt på vad den hade gjort. Självklart. Utöver det skulle jag säkert bli extra arg bara för att just jag blev drabbad, som vilken människa som helst. Men om jag visste att de hade gjort så gott de kunnat för att undvika det, vad har jag egentligen då att bli sur över?

Det är en -enorm- skillnad på att det bildas en folkmassa som gör det lite trögt att passera och mot att nämnda artist hade haft hantlangare som vägrat dig att passera på en allmän väg.

Och nej mitt andra exempel handlade inte om att någon ställde sig framför dig när du har bråttom till banken utan att tänka på vad han gör utan att han medvetet går upp till dig på gatan och vägrar att du ska få fortsätta gå fram på en gata som du har rätt att gå på. Jag vet inte hur du hade reagerat men jag hade inte tagit det bra alls.

Jorgen
2010-05-28, 04:35
Då tycker jag du är väldigt självisk om du inte kan offra 3-4 minuter av din tid för att ge 100 personer lycka.

Varför ska man spendera både tid och pengar, stora mängder pengar, när man kan göra det för bara bensinpriset på vanlig väg ?

Man får väga fördelar med nackdelar, som sagt.

Snabba, grovt feluppskattade siffror:

100 kr mot olaglighet (ganska obetydlig i mitt tycke), eventuellt slöseri av en privatpersons tid (otroligt lite tid) , liten chans för olycka, speciellt med andra trafikanter.

1000kr per person, ordna fixa och dona och ta massa tid - mot ett helt lagligt , lite säkrare sätt.

Jag väljer som många andra, den snabba enkla streetrace sättet. Det berör i princip ingen.

Tveksamt om det skulle kosta 100 000:- att hyra en bana att köra på du.

bertbert
2010-05-28, 05:35

Ja, jag stör mig så in i helvete. Jag har i mitt arbete kört mycket bil mitt i natten. Ska min väg hem bli blockerad av en massa idioter som ska leka lekar mitt i natten? NEJ TACK.

delta_mats
2010-05-28, 06:55
Ja, jag stör mig så in i helvete. Jag har i mitt arbete kört mycket bil mitt i natten. Ska min väg hem bli blockerad av en massa idioter som ska leka lekar mitt i natten? NEJ TACK.

Har du blivit blockerad någon gång?

bertbert
2010-05-28, 06:57
Har du blivit blockerad någon gång?

Tack och lov inte.

Jag har aldrig heller sett ett streetrace, vilket är bra, för det innebär förhoppningsvis att idiotin är ovanlig.

Eps
2010-05-28, 08:25
Tveksamt om det skulle kosta 100 000:- att hyra en bana att köra på du.

Tror det är ett större problem att hitta en tid då banorna är lediga.
Körs rätt många event på de få banor som vi har i Sverige.

Har själv inga som helst problem med att det anordnas streetrace då de jag har varit på har varit väldigt bra arrangerade. Men visst det är roligare att köra bana ;)

Jorpa
2010-05-28, 08:59
Tack och lov inte.

Jag har aldrig heller sett ett streetrace, vilket är bra, för det innebär förhoppningsvis att idiotin är ovanlig.

Det är precis det jag trycker på, det är relativt vanligt men man håller sig undan och gör dessa race väldigt snabbt. Allmänheten märker inte av det alls. Det du säger talar ju bara för racing

Vad är din anledning till att kraftigt ogilla streetracing?

m96olsen
2010-05-28, 11:02
Det är precis det jag trycker på, det är relativt vanligt men man håller sig undan och gör dessa race väldigt snabbt. Allmänheten märker inte av det alls. Det du säger talar ju bara för racing

Vad är din anledning till att kraftigt ogilla streetracing?
Och ibland märken allmänheten av det

pt_ToJjrQCA

Fransisco
2010-05-28, 11:20
oansvariga korkskallar som leker med andras liv.

+1

Kek
2010-05-28, 11:40
Tack och lov inte.

Beror väl på vad man menar med streetrace. Ser ju ganska ofta att folk tävlar med varandra från rödljusen och liknande.

Exdiaq
2010-05-28, 13:26
Skulle vilja se vad som händer om dessa idioter skulle få för sig att stänga av t.ex. flygrakan i närheten i P7 när hela mekaniserade bataljonen håller på att omgruppera mitt i natten.

Jorgen
2010-05-28, 15:33
Tror det är ett större problem att hitta en tid då banorna är lediga.
Körs rätt många event på de få banor som vi har i Sverige.

Detta gäller i Malmö: http://www.mecaraceway.se/onsdag.htm

Baan
2010-05-28, 17:13
Skulle vilja se vad som händer om dessa idioter skulle få för sig att stänga av t.ex. flygrakan i närheten i P7 när hela mekaniserade bataljonen håller på att omgruppera mitt i natten.

Är det där det kompaniet med synskadade/blinda kör stridsvagnar?

Nixon
2010-05-28, 17:15
Är det där det kompaniet med synskadade/blinda kör stridsvagnar?

Ja