handdator

Visa fullständig version : Mona Sahlin, vara eller icke vara?

Sidor : [1] 2

hugok
2010-05-04, 21:58
Vad tycker ni om socialdemokraternas inkvoterade partiledare? Är hon bra eller inte bra? Kan hon styra landet eller inte?

Jag tycker att hon är ett av svensk historias största skämt.

stafh
2010-05-04, 22:03
Nej.

umwmGim4ksA

Wille005
2010-05-04, 22:04
Känner mig smutsig när "Ja" existerar i pollen.

CpÅke
2010-05-04, 22:09
helvete alltså, Mona sahlin är värre än Hitler

ceejay
2010-05-04, 22:09
Usch

victor_n
2010-05-04, 22:11
ifall sossarna vinner flyttar jag utomlands tills nästa val. Palla att allt ska gå åt helvete igen. Visst saker är väl inte på top nu heller men fan så mycket bättre än en röd regering.

Som man brukar säga "hellre död än röd!"

Yes
2010-05-04, 22:13
Jag avskyr och föraktar henne. Kan inte ens se henne på tv utan att vilja slå sönder något.

hugok
2010-05-04, 22:13
ifall sossarna vinner flyttar jag utomlands tills nästa val. Palla att allt ska gå åt helvete igen. Visst saker är väl inte på top nu heller men fan så mycket bättre än en röd regering.

Som man brukar säga "hellre död än röd!"

Precis, sedan med tanke på att Sahlin är den allra värsta av dom också...

victor_n
2010-05-04, 22:16
Precis, sedan med tanke på att Sahlin är den allra värsta av dom också...

Vadå hon kanske behöver 20millar från stadskassan för en ask choklad eller va det var hon köpte för x antal år sen:P

hugok
Det vore kul om någon av de två stycken hittills som trots allt tycker att hon är bra kunde ge något exempel på någon bra sak med henne.

Inge Enveten
Tanken av en outbildad lagförbrytare som ledare över landet jag lever i är en skrämmande tanke.

victor_n
2010-05-04, 22:17
Det vore kul om någon av de två stycken hittills som trots allt tycker att hon är bra kunde ge något exempel på någon bra sak med henne.

Hon kan dansa? nej vänta det va inte hon... hitta bra saker med mona efter kollat på div debater på tv är som att finna logik med handlingen i family guy.

hugok
2010-05-04, 22:17
Vadå hon kanske behöver 20millar från stadskassan för en ask choklad eller va det var hon köpte för x antal år sen:P

Därför hon vill ha höjda skatter;)

Denniss
2010-05-04, 22:18
Nu är jag inte så politisk insatt men kan någon summera varför hatet är så stort mot henne och de rödgröna?

clork
2010-05-04, 22:18

En toblerone var det och lite annat, haha.

Pudzianovski
2010-05-04, 22:19

Ja, visst.

Frågan var "Är Mona Sahlin duktig och kan hon styra vårat land?"

Mitt svar blev JA, det kan hon.

hugok
2010-05-04, 22:20
Hon kan dansa? nej vänta det va inte hon... hitta bra saker med mona efter kollat på div debater på tv är som att finna logik med handlingen i family guy.

http://www.collider.com/uploads/imageGallery/Mission_Impossible_TV_Show/mission_impossible_the_second_season_dvd_s.jpg

victor_n
2010-05-04, 22:20
Nu är jag inte så politisk insatt men kan någon summera varför hatet är så stort mot henne och de rödgröna?

För min egen del. Deras sätt att lägga fram "förändringar" känns helt tagna från tomma intent med fantasi siffror som är helt orealistiska då man inte kan bestämma siffror pga börssvägningar osv.

Sen att jag vuxit upp med ett grovt hat mot komunistäckeln pga egen erfarenhet av dom så är dom ju trots allt röda fortfarande även om sossarna idag är lite halvmoderater.

hugok
2010-05-04, 22:22
Ja, visst.

Frågan var "Är Mona Sahlin duktig och kan hon styra vårat land?"

Mitt svar blev JA, det kan hon.

Så du svarade alltså att hon kan styra vårat land, men att hon inte är duktig? Då är frågan vad man definerar som att kunna styra ett land, jag menar de flesta av oss lär väl överleva, men de bättre alternativen är ganska överväldigande.

spoon
2010-05-04, 22:24
Jag har röstat rött dom två gångerna som jag har haft möjlighet men Mona kan jag inte ens se utan att bli arg. Det är nåt med hennes pedagogik som jag inte kan klara av. Pratar som om hon tilltalar småbarn. Vi är ju vuxna väljare i Sverige. Synd för jag tycker att det alltid måste finnas alternativ. Innan hade vi två mittenpartier men nu har vi inget.

Pudzianovski
2010-05-04, 22:27
Så du svarade alltså att hon kan styra vårat land, men att hon inte är duktig? Då är frågan vad man definerar som att kunna styra ett land, jag menar de flesta av oss lär väl överleva, men de bättre alternativen är ganska överväldigande.

Jag tycker hon är förhållandevis duktig. Långt ifrån super. Men hon kan styra landet. Hon har erfarnehet och många av resten i oppositionen har styrt Sverige innan. Sen kan man väl diskutera om det blir bra eller. Jag är absolut inget fan av henne heller dock men megahatet som många har känns bara barnsligt tycker jag.

Inge Enveten
2010-05-04, 22:31

http://sv.wikiquote.org/wiki/Mona_Sahlin
"Om man är socialdemokrat, då tycker man att det är häftigt att betala skatt. För mig är skatt det finaste uttrycket för vad politik är. "
"Som ansvarig för storstadspolitik och integration finns just inte mer att göra än att snacka. "
"Det är klart, ibland drar maktsuget. Makt är roligt. "
"Fascinerande att Göran tog in mig i regeringen trots att jag inte kan tänka. "
"Det finns en illusion att man kan se på någon var de kommer ifrån. Svensk eller invandrare är ointressant, vi som bor här är svenskar. "

http://www.expressen.se/1.468325

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sahlin-varnade-for-hasch_1074147.svd

http://www.youtube.com/watch?v=3upv_UdmyzY

”Om man är socialdemokrat, då tycker man att det är häftigt att betala skatt. För mig är skatt det finaste uttrycket för vad politik är.”

I Sveriges Television, 8 september 1994.

”För partiet och mig själv och min familj behöver vi en 'time-out' en stund.”

Under en presskonferens den 16 oktober 1995, efter Tobleroneaffären.

”Om två lika meriterade personer söker jobb på en arbetsplats med få invandrare ska den som heter Mohammed få jobbet.”

I en intervju i Göteborgs-Posten, 22 oktober 2000.

”Alltså, vi måste stoppa denna bäverkvinna innan hon har gnagt sönder vartenda trygghetssystem som vi har i vårt land.”

Om centerpartiledaren Maud Olofsson.

”Vi har haft en byggpolitik men vi har inte haft någon bostadspolitik i Sverige sedan 1970-talet.”

Om bostadspolitiken.

”Det känns märkligt att ha en moderat ledare som lämnar walkover på hela området som handlar om vård, skola och omsorg”

Om Fredrik Reinfeldt.

”Miljöpolitiken måste vara mer än ett avkall till miljöpartiet, som vissa i vårt parti kallar det”

Om framtidens socialdemokrati.

”Försök inte att gömma dig bakom mina kjolar, för dom är ganska korta”

Till Olof Johansson, dåvarande partiledare för centerpartiet 1991.

Honn
2010-05-04, 22:35
En del av citaten är korkade, men andra är ju lysande.

Alexton
2010-05-04, 22:37
Jag har röstat rött dom två gångerna som jag har haft möjlighet men Mona kan jag inte ens se utan att bli arg. Det är nåt med hennes pedagogik som jag inte kan klara av. Pratar som om hon tilltalar småbarn. Vi är ju vuxna väljare i Sverige. Synd för jag tycker att det alltid måste finnas alternativ. Innan hade vi två mittenpartier men nu har vi inget.

Politiskt sett är jag mer röd än blå, men som Sveriges sossar styr så blir det blått för min del. Känns väldigt populistiskt och inkompetent parti, nej tack.
Bidrag hit och dit, extremt byråkrati och stryp-grepp på företagen. Lägg till en partiledare som är lika karismatisk som en gammal gymnastiksko...

HulkH
2010-05-04, 22:37
hahaha, Sahlin har som någon sa, en liten overklig bild på verkligheten ;)

Som sagt så tror hon, hon kan lova ut massor med saker, men hon räknar inte med börssväningar o.s.v. Sen så såg jag i någon debatt mot Reinfeldt, där hon lovar ut bättre vård och att allt ska bli bättre, även fast budgeten inte räcker till.

Enligt sifforna nu så vill folk ha Reinfeldt som statsminister, men fler vill att sossarna styr. Kan bli problematiskt om sossarna vinner, och Sahlin blir statsminister ^^

Tolkia
2010-05-04, 22:39
http://sv.wikiquote.org/wiki/Mona_Sahlin
Ganska dåligt underlag för masshat, kan man tycka. Jag skulle t.ex. finna det väldigt svårt att tro på den politiker med regeringsambitioner som hävdade att han/hon INTE lockades av makt. Ang. citatet om bäverkvinnan Olofsson, så skall man komma ihåg att Olofssons uttalande om hur vi alla borde vara som ivriga bävrar inte direkt gjorde henne superpopulär ens i de egna leden. Mona Sahlin sticker på intet sätt ut som det största puckot i svensk politik ever, snarare är hon väl en i raden av många tämligen likvärdiga. Därmed inte sagt att man måste gilla henne, men raljerandet över henne antar ibland patologiska proportioner.

Inge Enveten
2010-05-04, 22:45
Ganska dåligt underlag för masshat, kan man tycka. Jag skulle t.ex. finna det väldigt svårt att tro på den politiker med regeringsambitioner som hävdade att han/hon INTE lockades av makt. Ang. citatet om bäverkvinnan Olofsson, så skall man komma ihåg att Olofssons uttalande om hur vi alla borde vara som ivriga bävrar inte direkt gjorde henne superpopulär ens i de egna leden. Mona Sahlin sticker på intet sätt ut som det största puckot i svensk politik ever, snarare är hon väl en i raden av många tämligen likvärdiga. Därmed inte sagt att man måste gilla henne, men raljerandet över henne antar ibland patologiska proportioner.

Att påstå att hatet mot henne nått patologiska proportioner är enligt mig patologiskt. Tolkia, vill du se en outbildad lagförbrytare som svensk statsminister?

Tolkia
2010-05-04, 22:51
Tolkia, vill du se en outbildad lagförbrytare som svensk statsminister?
Hon skulle inte sticka ut bland dem vi haft tidigare på höga poster, skulle jag vilja påstå. Alldeles oavsett hur jag röstar.

Yes
2010-05-04, 22:53
Det är iof sant att det finns många andra som förtjänar massor av hat. Mona ligger dock klart i toppen av listan.

HulkH
2010-05-04, 22:53
Att påstå att hatet mot henne nått patologiska proportioner är enligt mig patologiskt. Tolkia, vill du se en outbildad lagförbrytare som svensk statsminister?

Håller med dig där, dessutom så vill hon göra det lättare att ta sig in på högskola genom att säkna kraven. Även fast många högskolor och gymnasium redan ligger efter i tex matte, för många lär sig inte alla olika områden inom matten, därför så släppas utbildningen efter på gymnasiumet och i vissa fall högskolorna med.

eternallord
2010-05-04, 22:54
Varje gång tanken slår mig att Mona Sahlin kan komma att bli ledaren över landet jag lever i känner jag hur min kropp blir plötsligt kall, håren i nacken reser sig, underläppen börjar frenetiskt darra och huden blir blek. I samma veva som pupillerna vidgar sig känner jag hur benen börjar bli svaga och jag måste sätta mig ner. Vatten samlar sig i mina ögon och jag lägger mig långsamt ner i fosterställning och vaggar fram och tillbaka. Slutligen blundar jag, en ensam tår glider ner i min kind och jag viskar för mig själv "Så fort du pluggat färdigt kan du flytta till Schweiz, så fort du pluggat färdigt kan du flytta till Schweiz, så fort du pluggat färdigt kan du flytta till Schweiz..."

Inge Enveten
2010-05-04, 23:04
Hon skulle inte sticka ut bland dem vi haft tidigare på höga poster, skulle jag vilja påstå. Alldeles oavsett hur jag röstar.

Du besvarar inte min fråga

L-Sami
2010-05-04, 23:04
Bättre än Renfält eller vad han nu heter.

Inge Enveten
2010-05-04, 23:08
Bättre än Renfält eller vad han nu heter.

Varför?

L-Sami
2010-05-04, 23:10
Varför?

Jag föredrar en socialdemokrat framför en moderat som statsminister.

Verbatim
2010-05-04, 23:12
Är erfarenhet en bra grej om den består av ett drös fiaskon?

olle lindblad
2010-05-04, 23:16
Jag är inte särskilt imponerad av Mona Sahlin och har aldrig varit. Men det här hatet som verkar finnas mot henne förstår jag mig inte på. Exakt vad är det som är så avskyvärt?
Tobleronen? En och annan verbal groda? Hur många som jobbat hela sitt arbetsliv med att företräda andra har inte gjort ett och annat fel eller yttrat dumheter?

LoTiX
2010-05-04, 23:18
Mycket få människor jag hyser direkt avsky för men Mona Sahlin är en utav dem.

ManuelIT
2010-05-04, 23:32
Jag är inte särskilt imponerad av Mona Sahlin och har aldrig varit. Men det här hatet som verkar finnas mot henne förstår jag mig inte på. Exakt vad är det som är så avskyvärt?
Tobleronen? En och annan verbal groda? Hur många som jobbat hela sitt arbetsliv med att företräda andra har inte gjort ett och annat fel eller yttrat dumheter?

Same. Hon är väl knappast en favorit, men jag förstår inte detta extrema hat. Är det något jag missat? Liksom citaten som någon postade har jag läst tidigare. Visst, några av dom fick mig att rulla ögonen, men vafan, hur många högt uppsatta personer som varit med i spelet så länge kan man inte hitta korkade uttalanden från?

Är hatet mot de rödgrönas politik generellt, eller specifikt mot Mona? Finns det några sossar här som röstat Ja i pollen? Isåfall, varför? Jag är nyfiken. Å jag pratar inte om ni som tycker att det säkert finns bättre partiledare, utan ni som tror att hon är djävulen själv.

stevebc
2010-05-04, 23:40
Nej.

umwmGim4ksAThis.

HulkH
2010-05-04, 23:41
Jag föredrar en socialdemokrat framför en moderat som statsminister.

Men Mona Sahlin tänker ju inte ens realistikt om hur hon ska kunna förändra landet.

Som de senaste sifforna visar så vill ju t.o.m många sossar ha Reinfeldt som ledare även fast sossarna har större stöd än moderaterna.

Reinfeldt sägs (och tycks) av många vara en bra ledare och han gör bra beslut för landet o.s.v. Jag tycker itne om Mona p.g.a att hon e sosse, utan för hon verkar vara riktigt blåst.

L-Sami
2010-05-04, 23:49
Men Mona Sahlin tänker ju inte ens realistikt om hur hon ska kunna förändra landet.

Som de senaste sifforna visar så vill ju t.o.m många sossar ha Reinfeldt som ledare även fast sossarna har större stöd än moderaterna.

Reinfeldt sägs (och tycks) av många vara en bra ledare och han gör bra beslut för landet o.s.v. Jag tycker itne om Mona p.g.a att hon e sosse, utan för hon verkar vara riktigt blåst.

Reinfeldt är en bra retoriker som kan få vilken svenne som helst rösta på honom, som inte fattar hur det fungerar med konsten att övertyga.

Hitler använde samma metod, nu jämför jag inte honom med Hitler (inga likheter alls), men båda kunde snacka jävligt bra och lyckades få med sig en del folk.

stevebc
2010-05-04, 23:55
Jag avskyr och föraktar henne. Kan inte ens se henne på tv utan att vilja slå sönder något.Hahaha, vad är det fatt er? Så illa är hon väl inte?

Jag tycker hon har bra smak. Toblerone är gott och Bruce Springsteen är fantastisk. Cut her some slack people! :)

Yes
2010-05-04, 23:57
Du jämför honom med Hitler för att direkt efteråt säga att du inte gjort den jämförelsen. Jag tycker det är lite likt Hitler att använda sån ful retorik. Inte för att jag jämför dig med Hitler nu, ni är ju faktiskt inte alls lika.

Verbatim
2010-05-04, 23:58
Vi hatar henne för att hon är förståndshandikappad.

Hej Bruce,

Vi har aldrig träffats men det känns som om jag känner dej sedan många år. Jag har varit på dina konserter i Göteborg och i Stockholm (bäst tyckte jag egentligen om den akustiska du hade på Cirkus i Stockholm för några år sedan. Du och en gitarr och ett munspel…så perfekt).

Det är ju ett speciellt förhållande mellan dej och Sverige. Känner du det så själv? Jag menar, du har ju återvänt hit så många gånger och alltid så ställer vi svenskar oss i kö och bara väntar…ja på vad då? Du är på något sätt till och med större än din musik. Och då menar jag inte att du skulle vara en ikon eller idol – nej, det är mer komplicerat än så.

Själv växte jag upp med Vietnamrörelsen. ”Krossa, krossa USA-imperialismen!” Har du hört den? Nej, antagligen inte. Men USA var något jag hatade – och samtidigt ständigt var så fascinerad av. Det svarta USA, Woodstock men också Nixon, Watergate och moralismen.

Här hemma var det disko, ABBA och Hoola Bandoola (nej, det klarar jag inte att förklara för dej)- och så kom du! Jeans, t-shirt och amerikanska flaggan och Born in the USA! Ett USA jag inte hade trott fanns. Texter om ensamma bilfärder, arbetarklassen och hungriga hjärtan. Sorgsna vandringar på Philadelphias gator, född att springa och kåt att älska. Och som jag föll! Inte bara för den underbara glada, mustiga brinnande rockmusiken, utan också för det USA jag hade hoppats fanns där också. Ett USA ilsket över orättvisor. Ett USA där den amerikanska drömmen var mer än att tjäna pengar.

Och en otrolig glädje över att känna att dina och mina drömmar var lika på något sätt. Precis det har så många av de som älskar dej här i Sverige sagt som förklaring till din ställning bland oss. Du är en av oss människor i världen som älskar och vill bli älskad. Du är en av oss alla som ser vår barndom i nytt ljus som i minnet av The River. En av alla som ser att världen kan se annorlunda ut. Och det Amerika vi vill skall finnas, sjunger du om. Du är en amerikan som är patriotisk utan att bli dryg! Tänk om Bush kunde se att det går!

Men jag tror också att du för oss svenskar står för det vi innerst inne vill vara. En riktig rebell, en individualist som tar ut svängarna, en som visar glädje och ilska utan att skämmas.

Efter 11 september växte bara vår kärlek till dej. Världen blev så annorlunda efter döden i New York och sen i Afghanistan. Men också USA förändrades. Arrogansen kom tillbaka. Stormaktsidiotin också.
Och nästan ville jag gå ut på gatorna och ropa ”Krossa, krossa USA-imperialismen!” igen.

Men då kom du. Igen! I dina jeans, t-shirt och amerikanska flaggan och visade återigen något eget. The Rising! Sorgen och beslutsamheten som växte i din stad New York. City of Ruins. Där solen skymdes, himlen blev tom, vi gick in i elden och ut igen med löftet om att stå upp! Med stoltheten över det Amerika som fanns kvar under ruinerna och som du trollade fram på denna din absolut bästa skiva. Och som vi är många som vill dela. Stoltheten alltså. För det är ju något visst med USA. Som inte är Mc Donalds och Hollywood. Utan som är New York, frihet, individualism, fantasi, kaxighet och olikhet. Som är du, Bruce Springsteen.

Och som jag är så evigt tacksam över att få vara del av. I bilen när jag vrålar till Glory days, när jag dagdrömmer om att få dansa på scenen till Dancing in the Dark, när jag gråter till In to the Fire, eller när jag nynnar om Tom Joads vålnad.

Nu har jag gått och väntat i månader på att det skall bli just torsdag. Att jag och mina vänner samlar oss på Söder, tar ett glas tillsammans, pratar igenom vad vi kan vänta oss och sen vandrar bort till Globen och din konsert. Och jag vet att jag kommer att stå upp hela kvällen, tacksamt vråla med i dina textrader, gråta av sorg och lycka över alla känslor du kommer att locka fram. För varje låt du spelar kommer jag att känna i magen att jag lever, känna i hjärtat att jag kommer att dö och inte vill att kvällen tar slut. Nånsin.

Och efter så vandrar jag och mina vänner iväg till en krog och tar ett glas till och pratar av oss upplevelserna. När kommer du tillbaka Bruce? Amerika har inte råd med att du inte kommer. Så att vi kan fortsätta älska och drömma om en amerikansk dröm som kanske kan bli svensk.

Jag längtar redan!

Stora kramar från Mona Sahlin

P S Visst är det svårt att tro att du och vår statsminister Göran Persson är lika gamla?! D S

ceejay
2010-05-04, 23:59
Reinfeldt är en bra retoriker som kan få vilken svenne som helst rösta på honom, som inte fattar hur det fungerar med konsten att övertyga.

Hitler använde samma metod, nu jämför jag inte honom med Hitler (inga likheter alls), men båda kunde snacka jävligt bra och lyckades få med sig en del folk.

Det underlättar om man kan snacka, givetvis... Men du får det att låta som om han bara snackar massa skit och får folk att rösta på alliansen genom att övertyga folk vilket inte är fallet.

L-Sami
2010-05-05, 00:00
Du jämför honom med Hitler för att direkt efteråt säga att du inte gjort den jämförelsen. Jag tycker det är lite likt Hitler att använda sån ful retorik. Inte för att jag jämför dig med Hitler nu, ni är ju faktiskt inte alls lika.

Issues?

Yes
2010-05-05, 00:02
Hahaha, vad är det fatt er? Så illa är hon väl inte?

Jag tycker hon har bra smak. Toblerone är gott och Bruce Springsteen är fantastisk. Cut her some slack people! :)
Har du hört henne snacka nångång?

Tomt prat, retorik, valfläsk och kolossala dumheter blandat med att hon aldrig i hela sitt liv svarat rakt på en fråga. Detta lägger hon fram med en gnällig tycka-synd-om-röst(jag tror det är hennes försök att fejka empati).

stevebc
2010-05-05, 00:02
Att påstå att hatet mot henne nått patologiska proportioner är enligt mig patologiskt. Tolkia, vill du se en outbildad lagförbrytare som svensk statsminister?Inte för att krossa din verklighetsuppfattning men det är nog snarare regel än undantag att våra politiker är outbildade lagförbrytare.

Tomt prat, retorik, valfläsk och kolossala dumheter blandat med att hon aldrig i hela sitt liv svarat rakt på en fråga. Detta lägger hon fram med en gnällig tycka-synd-om-röst(jag tror det är hennes försök att fejka empati).Det jag avskyr hos politiker är folklighet. Magnus Betnér sa något liknande en gång som jag tyckte var bra. Mona Sahlin kämpar för allt hon kan att verkligen vara en av folket, och, jag gillar inte den metoden. Jag röstade nej och vill inte se henne som statsminister.

Hitler använde samma metod, nu jämför jag inte honom med Hitler (inga likheter alls), men båda kunde snacka jävligt bra och lyckades få med sig en del folk.Reinfeldt är en bra politiker, något tafatt, inte lika bufflig (som jag iofs inte alls gillar) som Persson var.

L-Sami
2010-05-05, 00:03
Det underlättar om man kan snacka, givetvis... Men du får det att låta som om han bara snackar massa skit och får folk att rösta på alliansen genom att övertyga folk vilket inte är fallet.

Så klart han snackar skit, med rätt teknik så säljer man skiten.

ceejay
2010-05-05, 00:04

Tomt prat, retorik, valfläsk och kolossala dumheter blandat med att hon aldrig i hela sitt liv svarat rakt på en fråga. Detta lägger hon fram med en gnällig tycka-synd-om-röst(jag tror det är hennes försök att fejka empati).
haha +1 på den. Man orkar helt enkelt knappt/inte lyssna på en debatt när hon deltar.

L-Sami
2010-05-05, 00:04
haha +1 på den. Man orkar helt enkelt knappt/inte lyssna på en debatt när hon deltar.

Precis som med Reinisch, stänger av TVn eller byter kanal när han börjar med att lura svenskarna.

Yes
2010-05-05, 00:05
Issues?
Ja, jag har lite issues med ditt inlägg. Det var fult och oärligt.

ceejay
2010-05-05, 00:05
Så klart han snackar skit, med rätt teknik så säljer man skiten.

Många politiker snackar nog lite skit, men du får det att låta som om det endast är han som gör det och vinklar det till monas fördel just här. Man förstår vad du är vriden åt för håll iallafall om vi säger så.

stevebc
2010-05-05, 00:11
Precis som med Reinisch, stänger av TVn eller byter kanal när han börjar med att lura svenskarna.Jag vet inte huruvida Reinfeldt luras eller inte, så fort jag ser honom tycker jag mest synd om honom och vill att han ska ryta till om hur bra politik han faktiskt vill föra.

När jag ser Mona Sahlin blir det mer "aah, men, måste hon prata på det sättet.. måste hon vara så förmyndande och... folklig - alla ska med".

WIrHI6zqm-o

Yes
2010-05-05, 00:11
Det jag avskyr hos politiker är folklighet. Magnus Betnér sa något liknande en gång som jag tyckte var bra. Mona Sahlin kämpar för allt hon kan att verkligen vara en av folket, och, jag gillar inte den metoden. Jag röstade nej och vill inte se henne som statsminister.

Kan bara hålla med om det.

L-Sami
2010-05-05, 00:14
Många politiker snackar nog lite skit, men du får det att låta som om det endast är han som gör det och vinklar det till monas fördel just här. Man förstår vad du är vriden åt för håll iallafall om vi säger så.

Vet inte, men han lyckades övertyga majoriteten av alla röstande att rösta på honom och alliansen. Han tryckte på rätt knappar på rätt sätt vid rätt tidpunkt. Bra politiker är han visserligen, men är det rätt mot befolkningen? Lika orätt som Monas bravader som har gjort henne så hatad.

L-Sami
2010-05-05, 00:16
Jag vet inte huruvida Reinfeldt luras eller inte, så fort jag ser honom tycker jag mest synd om honom och vill att han ska ryta till om hur bra politik han faktiskt vill föra.

När jag ser Mona Sahlin blir det mer "aah, men, måste hon prata på det sättet.. måste hon vara så förmyndande och... folklig - alla ska med".

Han snackar bra. Det är det som är skillnaden mellan Mona och Fredrik, avsikterna är kanske samma i slutändan för bägge.

ceejay
2010-05-05, 00:16
Vet inte, men han lyckades övertyga majoriteten av alla röstande att rösta på honom och alliansen. Han tryckte på rätt knappar på rätt sätt vid rätt tidpunkt. Bra politiker är han visserligen, men är det rätt mot befolkningen? Lika orätt som Monas bravader som har gjort henne så hatad.

Vad har han gjort som är så mycket skit enligt dig då och som mona har bättre lösningar för?

L-Sami
2010-05-05, 00:19
Vad har han gjort som är så mycket skit enligt dig då och som mona har bättre lösningar för?

Mycket. Jobben t ex för unga. Hände inte ett skit. Det avgör att se hur Mona sköter det ifall sossarna tar över.

ekmanc
2010-05-05, 00:30
Mona som vill höja arbetsgivaravgiften för unga menar du?

eternallord
2010-05-05, 00:35
Mycket. Jobben t ex för unga. Hände inte ett skit.

Helt klart dålig stil av Reinfeldt att orsaka den ekonomiska bostadskrisen i USA som ledde vidare till den djupaste världsomspännande samhällsekonomiska krisen vi haft i modern historia och i förlängningen till färre svenska jobb. Jävligt dåligt av Reinfeldt det...

http://www.barrypearson.co.uk/articles/gods/assets/633775495275400070-DoubleFacepalm.jpg

ManuelIT
2010-05-05, 00:35

Tomt prat, retorik, valfläsk och kolossala dumheter blandat med att hon aldrig i hela sitt liv svarat rakt på en fråga.
Du beskrev precis de flesta politiker.
Men hon kanske är snäppet värre?

Vinter
2010-05-05, 04:58
Retorik hit och retorik dit. Det är så extremt liten skillnad mellan blocken rent politiskt att de flesta debatter bara handlar om personerna som debatterar.

Om man läser igenom programmen som de ser ut nu kommer det inte bli speciellt mycket förändringar jämfört med innan. Några kronor hit och dit. Men egentligen inga mirakel.

Ser inte ut som om någon av blocken vågar ta tag i problemen den här gången heller. Så vi får nog räkna med att det mesta som politikerna säger är tomt prat om man faktiskt ser på facit, att båda blockens politik egentligen är samma program till 90%. Skillnaden i pengar på olika satsningar handlar om mindre än halva försvarsbudgeten kanske 20 miljarder kronor.

Det är så j-a liten skillnad att det har blivit direkta personval, man röstar på den man tycker pratar fint. Blah....

Scratch89
2010-05-05, 05:21
WIrHI6zqm-o
Magnus Betnér får till det ibland, helt klart.

Men jösses. Du tror alltså att folk inte röstade på högersidan med fri vilja, utan att det beror på något konspiratoriskt ondskefullt drag? Jag tror att det beror på att folk helt enkelt tröttnat på att inte få någonting för sin höga skatt, att politikerna gjorde precis som de ville, gick tvärt emot sina egna värderingar så länge de tjänade (mycket!) på det, osv osv. Vad tror du om den saken?

Halldin
2010-05-05, 06:59
Denna saknas i tråden:

YolWuQJX-rY

Nitrometan
2010-05-05, 07:17
hugok, du ställer två frågor på en gång och vill ha ett svar?

Är Mona Sahlin duktig och kan hon styra vårat land?

Grönmarkerat är en fråga och blåmarkerat är en fråga.

Fast jag svarar nej iallafall. ;)

Kek
2010-05-05, 07:18
Denna saknas i tråden:

YolWuQJX-rY

haha fyfan, gillade "jag är baske mig ingen fifflare!!!111oneone"

Nitrometan
2010-05-05, 07:18
Sen tycker jag att det är tråkigt att blockpolitiken verkar leda till att vi får nånslags tvåpartisystem.

Johan_P
2010-05-05, 07:19
Helt klart dålig stil av Reinfeldt att orsaka den ekonomiska bostadskrisen i USA som ledde vidare till den djupaste världsomspännande samhällsekonomiska krisen vi haft i modern historia och i förlängningen till färre svenska jobb. Jävligt dåligt av Reinfeldt det...

Hur kan det påverka att Sverige, med sina 26,4%, har en av de högsta ungdomsarbetshetlöserna i Europa? Påverkades Sverige mycket mer än andra länder i Europa?

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Ungdomsarbetsloshet-i-EU-2008/

L-Sami har ju helt rätt i sitt uttalande.

Johan_P
2010-05-05, 07:20
Sen tycker jag att det är tråkigt att blockpolitiken verkar leda till att vi får nånslags tvåpartisystem.

+1.

Finns snart bara två-tre parti att rösta på. Tack Alliansen! :thumbup:

Tolkia
2010-05-05, 07:22
+1. Och så förstår jag inte riktigt ursprunget till personcentreringen. Många i tråden uttrycker sig som om Sahlin, Reinfeldt et consortes var något slags upplysta despoter som styrde partiet (i Reinfeldts fall även landet) helt på egen hand och utan inblandning från andra. Jag förstår att det är tacksamt att ha en specifik person att hylla eller beskylla, men det känns inte helt verklighetsförankrat.

Kek
2010-05-05, 07:22
Hur kan det påverka att Sverige, med sina 26,4%, har en av de högsta ungdomsarbetshetlöserna i Europa? Påverkades Sverige mycket mer än andra länder i Europa?

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Ungdomsarbetsloshet-i-EU-2008/

Sverige har en stor offentlig sektor och ett världens högsta skattetryck så det är kart att vi drabbas lite hårdare av arbetslösheten när ekonomin går åt helvete.

Langster
2010-05-05, 07:29
Jag överväger faktiskt att avbryta mitt soffliggande och rösta för första gången på 12 år - och att rösta blått för första gången. För de rödgrönas nuvarande politik skulle faktiskt skada landet.

Jag tycker det är skrämmande hur de satsar på att fiska röster från de "svaga" i samhället istället för att försöka föra landets ekonomi framåt, eller ens hålla näsan ovanför vattenytan... Det är faktiskt väldigt märkligt att inte fler reagerat kraftigare på detta, förstår inte folk att den politik de vill föra kommer att leda till katastrof för Sverige?

Jag vet för lite om Mona Sahlin för att kunna uttala mig egentligen, men av det man sett på TV så verkar hon faktiskt helt jävla dum i huvudet.

Nitrometan
2010-05-05, 07:30
Och så förstår jag inte riktigt ursprunget till personcentreringen.
Politiken och mediabevakningen verkar bli mer personcentrerad. Vilket är konstigt då vi inte har personval.

thenut
2010-05-05, 07:47
Känner absolut inget hat mot Mona Sahlin... Men jag litar inte på att hon kan styra vårt land för fem öre.

Jag hoppas verkligen att Alliansen får fortsatt förtroende en mandatperiod till ( de kommer definitivt få min röst iaf) så att man faktiskt får se de åtgärder som gjorts i ett längre perspektiv. I de flesta fall så rivs åtgärder upp vid ett maktskifte och då får man aldrig (eller iaf sällan) se den slutgiltiga effekten.

JohnVoid
2010-05-05, 07:57
Känner absolut inget hat mot Mona Sahlin... Men jag litar inte på att hon kan styra vårt land för fem öre.

Jag hoppas verkligen att Alliansen får fortsatt förtroende en mandatperiod till ( de kommer definitivt få min röst iaf) så att man faktiskt får se de åtgärder som gjorts i ett längre perspektiv. I de flesta fall så rivs åtgärder upp vid ett maktskifte och då får man aldrig (eller iaf sällan) se den slutgiltiga effekten.

+1, de röda har trotsallt haf typ.. 30 år på sig att föra sin politik(?). Tycker inte det är så konstigt om Alliansens alla löften inte infriats under denna mandatperiod.

Tryman
2010-05-05, 08:00

Ungdomarna drabbas hårdare bland annat pga LAS. (Sist in-först ut) De unga och sist anställda är de som försvinner först. Sen är företagen mindre benägna att anställa än utomlands då det är svårare att låta folk gå i Sverige. Sen har jag för mig att vi haft större kullar av folk födda sent 80-tal och tidigt 90-tal.

Jag överväger faktiskt att avbryta mitt soffliggande och rösta för första gången på 12 år - och att rösta blått för första gången. För de rödgrönas nuvarande politik skulle faktiskt skada landet.

Jag tycker det är skrämmande hur de satsar på att fiska röster från de "svaga" i samhället istället för att försöka föra landets ekonomi framåt, eller ens hålla näsan ovanför vattenytan... Det är faktiskt väldigt märkligt att inte fler reagerat kraftigare på detta, förstår inte folk att den politik de vill föra kommer att leda till katastrof för Sverige?

Jag vet för lite om Mona Sahlin för att kunna uttala mig egentligen, men av det man sett på TV så verkar hon faktiskt helt jävla dum i huvudet.

+1

L Johnsson
2010-05-05, 08:05
Anser inte Mona Sahlin vara kompetent nog att leda vårt land, är dock rädd att jag klickade fel i pollen. Men tycker alltså INTE att Sahlin borde leda Sverige!

ARMSTARK
2010-05-05, 08:35
Inte ens de socialdemokratiska väljarna vill se Mona som stadsminister, sossarna kommer att förlora valet pga av de har henne som frontfigur.

Nitrometan
2010-05-05, 08:39
Inte ens de socialdemokratiska väljarna vill se Mona som stadsminister, sossarna kommer att förlora valet pga av de har henne som frontfigur.
Vilken stad ska hon vara minister i?

De får väl ta Lars Ohly som statsministerkandidat i den rödgröna röran.

tp_88
2010-05-05, 08:42

Var som helst. Det vore en bra lösning, sedan kan Wetterstrand bli statsminister istället. (Förutsatt att inte folket tar sitt förnuft till fånga och röster på Alliansen då)

Osten80
2010-05-05, 08:42
Jag tycker hon är förhållandevis duktig. Långt ifrån super. Men hon kan styra landet. Hon har erfarnehet och många av resten i oppositionen har styrt Sverige innan. Sen kan man väl diskutera om det blir bra eller. Jag är absolut inget fan av henne heller dock men megahatet som många har känns bara barnsligt tycker jag.

+1 på den.

Nitrometan
2010-05-05, 08:43
...sedan kan Wetterstrand bli statsminister istället. (Förutsatt att inte folket tar sitt förnuft till fånga och röster på Alliansen då)
Varför inte Peter eller Lars?

ARMSTARK
2010-05-05, 08:43

Yeah yeah yeah, wise guy! ;)

Kischen
2010-05-05, 08:44
Jag blir lite illa till mods när jag ser henne, tycker synd om tanten.

Tryman
2010-05-05, 08:47
Var som helst. Det vore en bra lösning, sedan kan Wetterstrand bli statsminister istället. (Förutsatt att inte folket tar sitt förnuft till fånga och röster på Alliansen då)

Med tanke på att varken Maria eller Peter får sitta kvar efter sommaren 2011 så finns det bara 2 alternativ, Mona eller Lars.

tp_88
2010-05-05, 08:48
Hellre Peter än Mona, men jag föredrar Maria. Ohly är kommunist.

EDIT: Visste inte att dom inte fick sitta kvar. :em:

Nitrometan
2010-05-05, 08:52
Med tanke på att varken Maria eller Peter får sitta kvar efter sommaren 2011 så finns det bara 2 alternativ, Mona eller Lars.
Kan de inte fortsätta som statsminister utan att vara språkrör menar du?

Då blir det Lars Ohly som är alternativet till Mona då.

Osten80
2010-05-05, 08:56
+1. Och så förstår jag inte riktigt ursprunget till personcentreringen. Många i tråden uttrycker sig som om Sahlin, Reinfeldt et consortes var något slags upplysta despoter som styrde partiet (i Reinfeldts fall även landet) helt på egen hand och utan inblandning från andra. Jag förstår att det är tacksamt att ha en specifik person att hylla eller beskylla, men det känns inte helt verklighetsförankrat.

Förstår man inte detta du skriver här, är man inte på något sätt mindre korkad än den politiker man väljer att lägga sitt hat på. Missförstå mig rätt nu. För mig är politiker samhällets avskum, men att folk tror att det är partiledaren som ensam tar beslut får mig att tycka rätt synd om många av de som skrivit i den här tråden. Vi lever inte i Nordkorea eller i 50-talets Ryssland. Innehållet i denna tråden är egentligen en icke-fråga.

Tryman
2010-05-05, 08:56

Nu när du säger det så blir jag osäker. (jag som var säker innan :em: )

Någon som kan ge klarhet?

ARMSTARK
2010-05-05, 08:57

Ohly har utstrålning som en gråsten och Mona låter som en parkbänks alkis när hon pratar, det är kört för de rödgröna!

ARMSTARK
2010-05-05, 09:01
Förstår man inte detta du skriver här, är man inte på något sätt mindre korkad än den politiker man väljer att lägga sitt hat på. Missförstå mig rätt nu. För mig är politiker samhällets avskum, men att folk tror att det är partiledaren som ensam tar beslut får mig att tycka rätt synd om många av de som skrivit i den här tråden. Vi lever inte i Nordkorea eller i 50-talets Ryssland. Innehållet i denna tråden är egentligen en icke-fråga.

Underskatta inte värdet av en förtroendeingivande frontfigur.

Tryman
2010-05-05, 09:02

Håller inte med om att det är helt och hållet en icke-fråga. Har ett parti varit med och valt fram en partiledare som Mona säger väl det en hel del om de som röstat. Sen representerar en statsminister oss på en del statsbesök och fått arbeta hårt som ordförandeland i EU.

Som jag läst här på kollo tidigare "man väljer inte parti pga av deras partiledare, däremot kan man välja bort ett parti pga deras partiledare"

Osten80
2010-05-05, 09:03
Underskatta inte värdet av en förtroendeingivande frontfigur.

Överskatta inte den personens betydelse för partiets och/eller landets politik. Det är vad tråden handlar om.

prOtotype
2010-05-05, 09:12
Av de politiker jag har en uppfattning om så är Mona den jag respekterar allra minst. Förutom alla skandaler och idiotiska uttalanden så är det just det att hon inte är logisk för fem öre. Hon går bara på känsla och det funkar inte för mig. Hon tycker något för att det känns bra, sen bryr hon sig inte om det är logiskt, eller om det är rätt sätt att hantera frågan, eller ens om det kommer ge bäst resultat för dom inblandade. Känslan är viktigare.

Det är den uppfattningen jag har fått av henne.
Måste dock säga att jag verkligen gillar att hon är partiledare för sossarna. Bättre reklam har alliansen aldrig haft.

stevebc
2010-05-05, 09:12
Varför inte Peter eller Lars?Trollet Peter ar ju en vandrande katastrof.

JohnVoid
2010-05-05, 09:15
Av de politiker jag har en uppfattning om så är Mona den jag respekterar allra minst. Förutom alla skandaler och idiotiska uttalanden så är det just det att hon inte är logisk för fem öre. Hon går bara på känsla och det funkar inte för mig. Hon tycker något för att det känns bra, sen bryr hon sig inte om det är logiskt, eller om det är rätt sätt att hantera frågan, eller ens om det kommer ge bäst resultat för dom inblandade. Känslan är viktigare.

Det är den uppfattningen jag har fått av henne.
Måste dock säga att jag verkligen gillar att hon är partiledare för sossarna. Bättre reklam har alliansen aldrig haft.

haha, där slog du huvudet på spiken eller något sådant. Aldrig riktigt kunnat sätta fingret på det, men nu så! :cool:

Langster
2010-05-05, 09:16
En statsminister i en allians har väl andra uppgifter än att bara vara frontfigur för ett parti?

Sen kan man ju fundera på varför de valt att ha henne som frontfigur, då hon helt klart inte är poppis bland folket, inte ens bland de givna väljarna. Det är ett idiotiskt val helt enkelt, vilket för mig och andra ger misstankar om att andra beslut kan bli lika idiotiska.
Hon kanske är väldigt kompetent och det är därför de valt henne som partiledare (alltså inte pga det uppenbara "vi måste ha en kvinnlig partiledare" och hon var den enda tillgängliga för stunden). Men i så fall märks det inte utåt, när hon står och stakar sig igenom debatterna på sin "folkliga svenska" och svarar goddag yxskaft på varannan fråga.

HulkH
2010-05-05, 09:19

Många ser stor skillnad i arbete som Reinfeldt utför just nu. Att unga blir mer arbetslösa är för han vill ha mer välutbildat folk i sveirge.
Mona vill ändra på det genom att göra många ungdomar, ännu dummare...

Mycket. Jobben t ex för unga. Hände inte ett skit. Det avgör att se hur Mona sköter det ifall sossarna tar över.

Reinfeldt försöker såklart fixa jobb till dom unga, men som jag skrev tidigare, många kan inte ens de dom ska kunna när dom är klara att jobba...

Exakt, dock så har ju ändå sossarna ett större stöd än moderatera i de senaste siffrorna...

Sverige just nu, vill ju ha Reinfedlt som statsminister, men sossarnas politik.
Ska bli kul att se vad som händer om Mona blir statsminister.
Btw, så har som någon skrev, inte ens Mona gått ut gymnasiumet, men ändå så vill hon säkna kraven till högskolan, det kmr bara resultera i att högskolerna måste sänka nivånpå sin utbildning just för att folk kmr inte kunna lära "hoppa" ett sånt stort steg som från gymnasiumet till högskolan.

Nitrometan
2010-05-05, 09:21
Trollet Peter ar ju en vandrande katastrof.
Till skillnad från Mona?

Börje H
2010-05-05, 09:26

Sen kan man ju fundera på varför de valt att ha henne som frontfigur, då hon helt klart inte är poppis bland folket, inte ens bland de givna väljarna.

Mycket märkligt detta med Mona. Som du säger så är det många blad S väljarna som ryggar för henne av rent personliga skäl. Att alliansen behöver bra reklam är ju dock helt uppenbart då man, trots trumfkortet Mona, ligger allt längre efter det rödgröna blocket i mätning efter mätning.

Vänsterpartiet, med en "nykter" Gudrun, och socialdemonkraterna med en sympatisk/karismatisk ledare skulle utan tvekan ha ett markant större väljarstöd än nu och troligen majoritet även utan di gröna.

eternallord
2010-05-05, 09:54

L-Sami har ju helt rätt i sitt uttalande.Trams, Sveriges arbetslöshetssiffror är initialt en konsekvens av långvarigt sosse-styre. En arbetsmarknadsmodell som inneburit omöjligheter att anställa ungdomar ledde långt innan alliansens intåg till usel arbetslöshetsstatistik hos ungdomar.

Att man på en ensam mandatperiod präglad av den värsta finansiella krisen i modern västerländsk historia inte lyckats vända trenden är ingen överraskning, om något är det en överraskning att statistiken överlag inte är ännu värre.

Kryss
2010-05-05, 11:15

Följer du din länk så står det
Eftersom Sverige har en betydligt sämre position inom EU vad gäller ungdomsarbetslösheten jämfört med den totala arbetslösheten så diskuteras det flitigt vilka faktorer som ligger bakom. Vissa menar att det är en utbildningsfråga medan andra menar att det är reglerna på den svenska arbetsmarknaden som gör att oerfarna personer utgör en alltför stor risk att anställa.

Vart grundar sig den politiken?

Edit: som eternallord just nämnde...

Fatalist
2010-05-05, 11:17
http://idontliketoread.files.wordpress.com/2009/05/toblerone-chocolate-522042_800_418.jpg

Halldin
2010-05-05, 11:27
http://tjuvtittat.se/wp-content/uploads/2008/12/sahlin-are.jpg

http://1.bp.blogspot.com/_r3_aHzkZQrk/SxOx7SQaZII/AAAAAAAAAHU/ytXtfcHRunY/s1600/toblerone.jpg

pragmatist
2010-05-05, 11:35
Jag känner flera människor (mestadels kvinnor) som är fysiskt inkapabla att lyssna på Mona Sahlin, de måste lämna rummet eller byta kanal när hon dyker upp i rutan. Lite intressant.

Angående Sahlin själv så är hon en fullfjädrad politisk opportunist och karriärist som säger och gör det som krävs för att gynna hennes egen ställning. Hon kan utan att blinka säga en sak inför en viss publik på förmiddagen och sedan diametralt motsatt sak inför en annan publik på eftermiddagen för att göra sig själv populär hos respektive publik. Jag betvivlar att hon har några övertygelser över huvud taget.

Osten80
2010-05-05, 12:30
Jag känner flera människor (mestadels kvinnor) som är fysiskt inkapabla att lyssna på Mona Sahlin, de måste lämna rummet eller byta kanal när hon dyker upp i rutan. Lite intressant.

Angående Sahlin själv så är hon en fullfjädrad politisk opportunist och karriärist som säger och gör det som krävs för att gynna hennes egen ställning. Hon kan utan att blinka säga en sak inför en viss publik på förmiddagen och sedan diametralt motsatt sak inför en annan publik på eftermiddagen för att göra sig själv populär hos respektive publik. Jag betvivlar att hon har några övertygelser över huvud taget.

Det var en diss av den stiliga sorten. :D

Tiina
2010-05-05, 12:50

Vad tycker du är mest intressant, att du känner flera som inte tål Mona eller att de flesta av dessa är kvinnor?

thunder
2010-05-05, 13:31
Jag röstade nej. Jag skulle skämmas som svensk om Mona blev statsminister. Och ännu värre blir det att vi får en kommunist i regeringen...

Det blir nog minst 4 år till innan man överväger att flytta tillbaka. De skulle i annat fall vara den höjda a-kassan och att det är dåligt med jobb i norrland som lockar. För visst borde alla få stämpla 20k/mån för evigt utan motprestation?

Stoltz
2010-05-05, 13:40
Nej.
Politiskt är jag röd, men det finns en gräns för mängden BS jag står ut med, och den passerade hon för länge sedan.

hugok
2010-05-05, 15:18
Hon lär ju också ha sagt följande i någon intervju: ”Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, nånting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker.”

Vad kan medelsvensson tycka om det? Borde man inte helt stryka henne från listan om man nu firar midsommar och jul och liknande.

dared
2010-05-05, 15:26
Hon lär ju också ha sagt följande i någon intervju: ”Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, nånting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker.”

Det är så löjligt påstående så det inte är sant. Hon kan ju inte tänkt till speciellt mycket innan hon klämde ut den dyngan. :)

Verbatim
2010-05-05, 15:30
Det är så löjligt påstående så det inte är sant. Hon kan ju inte tänkt till speciellt mycket innan hon klämde ut den dyngan. :)

Är folk förvånade? Detta är kvinnan som när hon var 50 år, skrev ett öppet brev på 2 A4-sidor där hon i praktiken skrev Springsteen gör fittan våt! För att sedan avsluta brevet med meningen PS: Göran Persson gör inte fittan våt DS.

Nej fyfan, och folk brukade skratta åt Bush intelligens.

Tolkia
2010-05-05, 15:32
Det är väl iofs rätt vanligt bland svenskar att gnälla över bristen på "nationell identitet" och "nationalism" (vanligtvis då hos alla svenskar utom den gnällande själv och ev. hans/hennes kompisar eller åsiktsbröder). Jag tycker iofs att åsikten är tämligen korkad (och verklighetsfrånvänd), men jag kan inte säga att jag tycker att den är mer korkad när den uttrycks av en politiker än när random Kolozzeumskribent beklagar sig över att "man" inte får sjunga nationalsången på skolavslutningen eller tycker att Sverige skulle må bra av ett litet krig.

Hemi
2010-05-05, 15:39
Hon uttrycker själv ett för mig obegripligt misstycke, hon är en slags hater fast på ett menlöst sätt om så många saker och är så pass snäv att hon inte passar som statsminister. Det slår tillbaka på det här sättet.

Kek
2010-05-05, 16:07
Hon uttrycker själv ett för mig obegripligt misstycke, hon är en slags hater fast på ett menlöst sätt om så många saker och är så pass snäv att hon inte passar som statsminister. Det slår tillbaka på det här sättet.

Ungefär som Sarah Plain ;)

stevebc
2010-05-05, 16:30
Till skillnad från Mona?Nej. Men han är sömnig, mindre skicklig än Maria (anser jag), gör ofta bort sig (i de inslag jag har sett). Maria är väl den ledare bland de rödgröna jag har mest respekt för.

Lars Ohly är jag mer distanserad/rädd för. Var försvann den fantastiska blonda killen? Är han i EU-parlamentet månne? Ung, vass och farlig figur för V. Tillhörde "motståndarfalangen" med förnyarna, tillsammans med Karin Svensson Smith, när gammelgäddan Ohly röstades fram. Han är den bästa V-debattör jag sett i mitt korta liv.

Hittar inte honom någonstans. Varken i riksdagen eller i EU. Om någon vet vem jag menar och var han har tagit vägen så länka gärna.

Liten spin-off från Mona Sahlins retorik.

Tiina
2010-05-05, 16:57
Var försvann den fantastiska blonda killen? Är han i EU-parlamentet månne? Ung, vass och farlig figur för V. Tillhörde "motståndarfalangen" med förnyarna, tillsammans med Karin Svensson Smith, när gammelgäddan Ohly röstades fram. Han är den bästa V-debattör jag sett i mitt korta liv.

Tänkte på Gustav Fridolin, men han är ju miljöpartist. Jonas Sjöstedt kanske, men jag vet inte om han kan klassas som ung, blond däremot ja.

Nitrometan
2010-05-05, 17:02
Är inte Karin Svensson Smith mp?

Nitrometan
2010-05-05, 17:03
Om det är Gustav Fridolin du tänker på så gör han comeback nu till valrörelsen, han har jobbat i verkligheten några år.

stevebc
2010-05-05, 17:04
Tänkte på Gustav Fridolin, men han är ju miljöpartist. Jonas Sjöstedt kanske, men jag vet inte om han kan klassas som ung, blond däremot ja.Jag tror det var han! Tack så mycket! Ser nu att han var f d EU-parlamentariker. I gymnasiet såg jag honom ofta debattera i TV och då såg jag honom som ett yngre, fräschare alternativ än hans med/motdebattörer.

(edit: ser att han flyttat till USA nu och involverat sig i Socialist Party)

Karin Svensson Smith bytte till MP efter Vägval Vänster. Gustav Fridolin har jag personligen inte mycket för efter hans fadäser i Israel.

Grottmannen
2010-05-05, 17:05
Nej, hon är en total idiot. Noll koll på vad som bör prioriteras!

Ja, låt oss göra det lönsammare att få bidrag än att jobba. Pajas!!!

wo0ord
2010-05-05, 17:48
nej, hon är en total idiot. Noll koll på vad som bör prioriteras!

Ja, låt oss göra det lönsammare att få bidrag än att jobba. Pajas!!!

+1111

stafh
2010-05-05, 19:03
Gustav Fridolin har jag personligen inte mycket för efter hans fadäser i Israel.
Han blev väl bara gripen vid en demonstration?

Kan inte vara sämre än Zaida Catalan i alla fall.

Three pigs
2010-05-05, 19:29
Jävla kärring.

EkarN
2010-05-05, 20:00
Imponerande av Mona Sahlin är att hon fått så många att avsky henne, när folk vanligtvis inte har någon särskild åsikt om enskilda politiker:D

L-Sami
2010-05-05, 20:07
Imponerande av Mona Sahlin är att hon fått så många att avsky henne, när folk vanligtvis inte har någon särskild åsikt om enskilda politiker:D

När det syns i media, då reagerar folk. Den som syns mest och pratar vettigast röstar man på. Det är så enkelt det där med politik.

EkarN
2010-05-05, 20:34
När det syns i media, då reagerar folk. Den som syns mest och pratar vettigast röstar man på. Det är så enkelt det där med politik.

Jo jag vet. Men Mona Sahlin är exceptionellt dåligt omtyckt känns det som:)

Janitorr
2010-05-05, 20:44
Jo jag vet. Men Mona Sahlin är exceptionellt dåligt omtyckt känns det som:)

hmm.....undra vad det kommer sig

stevebc
2010-05-05, 21:13
Han blev väl bara gripen vid en demonstration?

Kan inte vara sämre än Zaida Catalan i alla fall.Jag är bara trött och förbannad över att han ska spela nån jävla martyr/tonårsrebell var han än syns. "oh kolla på mig, jag är mediakåt, tuff och cool och gör saker på gatan!! in action!! det gör inte dom andra torra gubbarna i riksdan!!!"

Zaida Catalan, det var hon som argumenterade väldigt konstigt om prostitution va? Det enda intryck jag fått av henne är just det, och det är ett väldigt negativt sådant.

EkarN
2010-05-05, 21:51
hmm.....undra vad det kommer sig

Haha jag gillar henne inte heller bara för att klargöra:)

KniveN
2010-05-06, 02:59
Den som sosse som är ansvarig för flygbladen verkar ha rätt skön humor

http://i28.tinypic.com/2s8k40p.jpg

Vinter
2010-05-06, 04:28
Undrar hur det hade sett ut om Anna Lindh fortfarande levde...

Scratch89
2010-05-06, 05:25
http://www.facebook.com/pages/Kan-den-har-lyktstolpen-fa-fler-fans-an-Mona-Sahlin/283961712822?ref=ts

Mikeman
2010-05-06, 07:14
Den rödgröna röran är en skock clowner.
Längst upp på enhjulingen sitter chefsclown Mona Muslim med sitt JÄVLA fånsmil.
USCH säger jag.. USCH!!!

tp_88
2010-05-06, 07:18
Hoppas folk trycker upp den där affischen och sprider i sommar, vore awsum.

Asdf
2010-05-06, 09:23
Frågan är ju varför de överhuvudtaget tog denna chansning med tanke på de två borgerliga ministrarnas avgång 2006 för en obetald tvlicens?

Mona har flertalet och mycket mer i bagaget än dessa två, hur har S tänkt sig egentligen? Tror de på sig själva? Nu är det inte bara en minister i ett kabinett utan en eventuell statsminister. Det är sjukt! Största politiska misstaget nånsin i svensk historia den eller de som kom på denna idé att tillsätta mona som partiledare

Asdf
2010-05-06, 09:25
Jag är mycket fundersam kring ifall (s) har tänkt att ragga röster i de fattiga förorterna. Där är det inte speciellt många som vet vem mona är eller vad hon har i sitt bagage, vi får se om strategin håller eller ej

Men en solklar strategi för någon som vill sabotera (s) valrörelse är att på olika språk sätta ut flyers över detta på dessa orter, det skulle nog ta bort majoriteten av deras potentiella röster

Nitrometan
2010-05-06, 09:26
Frågan är ju varför de överhuvudtaget tog denna chansning med tanke på de två borgerliga ministrarnas avgång 2006 för en obetald tvlicens?

Mona har flertalet och mycket mer i bagaget än dessa två, hur har S tänkt sig egentligen? Tror de på sig själva? Nu är det inte bara en minister i ett kabinett utan en eventuell statsminister. Det är sjukt! Största politiska misstaget nånsin i svensk historia den eller de som kom på denna idé att tillsätta mona som partiledare
Det är ju flera år sen och allt är känt. De räknar med att folk inte bryr sig om sånt som är gammalt.

Har de rätt?

hugok
2010-05-06, 09:31
Hahaha, så jävla skön bild KniveN:D Jag trodde först att den va seriös av Mona och att hon skulle leka bror duktig

rooz
2010-05-06, 09:32
Det är ju flera år sen och allt är känt. De räknar med att folk inte bryr sig om sånt som är gammalt.

Har de rätt?

Spelar ingen roll om man fryser ner ned mona till 2201, ALLA kommer minnas toblerone prylen, men det finns ju annat som hon gjort?

Nitrometan
2010-05-06, 09:34

Spelar ingen roll om man fryser ner ned mona till 2201, ALLA kommer minnas toblerone prylen, men det finns ju annat som hon gjort?

Se knivens bild.

hugok
2010-05-06, 09:35

Det är verkligen sjukt dumt av dom. Dom hade ju precis börjat leva på borgarnas misstag och hade en del kvar att hämta och så sätter dom in Mona, så BOOM sätts en kloss mitt i vägen så att dom inte kan uttnyttja det utan att kasta hundratals stenar i sitt glashus.

Olegh
2010-05-06, 09:46
Ingen gillar Sahlin, oavsett vilket politiskt läger man tillhör.

Langster
2010-05-06, 10:30
Jag kommer att trycka upp den där, som affisch. :)

ARMSTARK
2010-05-06, 10:35
Jag kommer att trycka upp den där, som affisch. :)

Ja' me'! Sen pepprar vi stan' me' rom! Man klistrar över deras riktiga valafficher med den! :thumbup:

thenut
2010-05-06, 11:00
Hörde på morgonnyheterna att den senaste undersökningen visade att försprånget för de rödgröna var borta nu.

Väljarbarometer för maj (http://demoskop.se/?id=1523)

ARMSTARK
2010-05-06, 11:03
Hörde på morgonnyheterna att den senaste undersökningen visade att försprånget för de rödgröna var borta nu.

Väljarbarometer för maj (http://demoskop.se/?id=1523)

Jag undrar varför. *jorgen*

L-Sami
2010-05-09, 20:40
Mona ownar Reinfelt i debatten :hbang:

tp_88
2010-05-09, 20:46
Nej, en majoritet av Kartellen-röstarna kanske tycker det iofs men mja. Nej, helt enkelt.

På Aftonbladet så tycker 69% att Reinfeldt vinner, 29% Mona.

ekmanc
2010-05-09, 20:47
Mona skulle inte kunna "owna" en guldfisk...

Ignatius72
2010-05-09, 20:49

:laugh:
Jo säkert....

ekmanc
2010-05-09, 21:00
Sahlin är så dålig så man spyr nästan, fy fan vilken häxa 99% av hennes retorik går ut på att vara allmänt otrevlig och tala om hur värdelös regeringen är.

Men att tala om sin egen politik nej det går inte, hmm kan det bero på att dom knappt har någon?

L-Sami
2010-05-09, 21:01
Nej, en majoritet av Kartellen-röstarna kanske tycker det iofs men mja. Nej, helt enkelt.

På Aftonbladet så tycker 69% att Reinfeldt vinner, 29% Mona.

Aftonbladet, det bevisar en del ;)

Tolkia
2010-05-09, 21:03
... 99% av hennes retorik går ut på att vara allmänt otrevlig och tala om hur värdelös ...
Känns som om du just beskrev 99% av ledande politiker.

ekmanc
2010-05-09, 21:05
Känns som om du just beskrev 99% av ledande politiker.

Knappast Reinfelt pratar politik och vad han har gjort och vill göra, och Mona talas som sagt bara om vad andra gör för några fel, hon har inga ideer eller visioner överhuvudtaget.

Biceps
2010-05-09, 21:06
L-Sami:

Du glömmer att Aftonbladet inte bara är en skittidning, det är en "oberoende socialdemokratisk" skittidning. Så att Reinfeldt leder i pollen måste ju innebära att Mona är alldeles i särklass usel.

L-Sami
2010-05-09, 21:06
Knappast Reinfelt pratar politik och vad han har gjort och vill göra, och Mona talas som sagt bara om vad andra gör för några fel, hon har inga ideer eller visioner överhuvudtaget.

Är du säker på att du följde debatten nyss?
Tyvärr så förstår jag inte vad du pratar om. Förklara dig bättre och ge gärna exempel så förstår man :)

ekmanc
2010-05-09, 21:09
Är du säker på att du följde debatten nyss?
Tyvärr så förstår jag inte vad du pratar om. Förklara dig bättre och ge gärna exempel så förstår man :)

Du får väl ta av dig dina sossefilter-glasögon:D

Skulle vara intressant att se debatten ihop och föra statistik på hur ofta Mona snackar skit om andra och hur ofta hon nämner någon egen reform hon vill genomföra, förutom att höja skatterna då, universallösningen på alla världens problem.

Matte_Maiden
2010-05-09, 21:10
Jag har inte sett debatten än, men ska troligen se den senare. Sami, du får gärna ge exempel på "knäckningar" så att jag kan hålla ögon och öron öppna.

Pudzianovski
2010-05-09, 21:12
Jag tyckte Reinfeldt var ovanligt dålig idag. Han brukar vara mycket bättre.

L-Sami
2010-05-09, 21:12
Du får väl ta av dig dina sossefilter-glasögon:D

Skulle vara intressant att se debatten ihop och föra statistik på hur ofta Mona snackar skit om andra och hur ofta hon nämner någon egen reform hon vill genomföra, förutom att höja skatterna då, universallösningen på alla världens problem.

Jag såg varken Reinfelt eller Mona kasta skit på varandra avsevärt mycket. Tyckte bara att Mona svarade bättre på frågorna och gav svar som jag tyckte om.

Herr Oberst
2010-05-09, 21:13
Mona är inte sosse, hon är en fullfjädrad kommunist.
Det enda hon snackar om är klyftor, klass och solidaritet

L-Sami
2010-05-09, 21:14
Jag har inte sett debatten än, men ska troligen se den senare. Sami, du får gärna ge exempel på "knäckningar" så att jag kan hålla ögon och öron öppna.

Ja, jag tyckte att hon svarade bättre på frågorna som människorna i verkligheten frågade både Monis och Reinisch. Du kan ju ha utkik på ifall du är intresserad, men vet din politiska inställning så du uppfattar nog ändå inte det likadant som jag :)

L-Sami
2010-05-09, 21:15

Solidaritet *cupid*

Trance
2010-05-09, 21:15
Jag såg varken Reinfelt eller Mona kasta skit på varandra avsevärt mycket. Tyckte bara att Mona svarade bättre på frågorna och gav svar som jag tyckte om.

Du är och andra sidan rätt extremt röd så jag tror inte Reinfeldt skulle kunna vinna i dina ögon oavsett vad som sägs.

L-Sami
2010-05-09, 21:16
Jag tyckte Reinfeldt var ovanligt dålig idag. Han brukar vara mycket bättre.

+1 faktiskt. Innan debatten började tänkte att Reinfeldt med sina skills kommer köra hem den här, var lite besviken faktiskt att han lyckades inte komma upp i sin nivå.

L-Sami
2010-05-09, 21:16
Du är och andra sidan rätt extremt röd så jag tror inte Reinfeldt skulle kunna vinna i dina ögon oavsett vad som sägs.

Nja. Reinfeldt är duktig politiker.

Trance
2010-05-09, 21:17
Solidaritet *cupid*

Du sitter just nu och skriver på en dator vars kostnad skulle kunna rädda ett människoliv i Afrika.

Du spenderar dagligen mängder av timmar, energi och ökade matkostnader för att bli bättre i styrkelyft. Energi och pengar som skulle kunna rädda liv.

Solidaritet är vackert.

xodd
2010-05-09, 21:17

Indeed, hon och Ohly kan ta varandra i hand o skutta iväg över sina röda ängar av obefintliga klyftor och bidrag till alla.:smash::smash::smash:

xodd
2010-05-09, 21:21
Ännu ett exempel på skillnaderna mellan deras olika politiska synsätt var den ensamstående modern.

Reinfeldt anser att arbetar man 100% så borde man faktiskt kunna klara sig på sin lön.

Sahlin anser att man skall arbeta 100% men att man detta till trots skall vara beroende av bidrag.

L-Sami
2010-05-09, 21:21
Du sitter just nu och skriver på en dator vars kostnad skulle kunna rädda ett människoliv i Afrika.

Du spenderar dagligen mängder av timmar, energi och ökade matkostnader för att bli bättre i styrkelyft. Energi och pengar som skulle kunna rädda liv.

Solidaritet är vackert.

Ursäkta polarn. Vad vet du om mina matkostnader?
Eftersom du känner inte mig så ska jag förklara, jag är student och spenderar inte så mycket pengar på onödiga saker. Jag kommer betala tillbaka till staten oroa dig inte.

EkarN
2010-05-09, 21:22
Indeed, hon och Ohly kan ta varandra i hand o skutta iväg över sina röda ängar av obefintliga klyftor och bidrag till alla.:smash::smash::smash:

Tänk vad rättvist det vore om alla fick bidrag och ingen jobbade, alla fick lika mycket pengar och slapp jobba*cupid**cupid*

Sedan kunde vi ju avskaffa fängelser osv för ingen skulle göra något kriminellt i bidragssamhället utan klyftor.

Sagzy
2010-05-09, 21:23
Tyckte Reinfeldt gjorde bra ifrån sig, han var väldigt lugn. Sen håller jag med om att Mona
la ner mycket tid på att påpeka vilka fel som Reinfeldt har gjort, istället för att tala för sig själv.

L-Sami
2010-05-09, 21:23
Ännu ett exempel på skillnaderna mellan deras olika politiska synsätt var den ensamstående modern.

Reinfeldt anser att arbetar man 100% så borde man faktiskt kunna klara sig på sin lön.

Sahlin anser att man skall arbeta 100% men att man detta till trots skall vara beroende av bidrag.

Mona förstår människor, det är skillnaden. En arbetande ensamståendes mammas liv kan vara berg och dalbana. Det är ju svårt att förstå om man växer upp med en silversked i munnen och har det bra alltid.

EkarN
2010-05-09, 21:24
Eftersom du känner inte mig så ska jag förklara, jag är student och spenderar inte så mycket pengar på onödiga saker. Jag kommer betala tillbaka till staten oroa dig inte.

Jag tror att du missar poängen big time Sami. Han menar nog inget mot dina matkostnader och missunnar dig säkerligen inte det du konsumerar. Han vara bara ironisk ang. ditt inlägg om solidaritet.

Mona förstår människor, det är skillnaden. En arbetande ensamståendes mammas liv kan vara berg och dalbana. Det är ju svårt att förstå om man växer upp med en silversked i munnen och har det bra alltid.

Jag tvivlar på att Sahlin har haft det särskilt svårt.

Tänk vad rättvist det vore om alla fick bidrag och ingen jobbade, alla fick lika mycket pengar och slapp jobba*cupid**cupid*

Sedan kunde vi ju avskaffa fängelser osv för ingen skulle göra något kriminellt i bidragssamhället utan klyftor.

Trance
2010-05-09, 21:25

Jag struntar väl i staten. Oavsett ditt levnadssätt så skulle du kunna göra mer men faktum är att prioriterar din träning och din dator över andras liv.

Hur mycket jobbar du extra för att kunna ge pengar till svältande barn? Eller det kanske är för jobbigt att jobba extra för att en liten flicka skall kunna gå i skolan när hon är barn istället för att jobba ute på en åker?

Eller räknas bara solidaritet om man personligen inte behöver göra uppoffringar?

Pudzianovski
2010-05-09, 21:25
Tyckte Reinfeldt gjorde bra ifrån sig, han var väldigt lugn. Sen håller jag med om att Mona
la ner mycket tid på att påpeka vilka fel som Reinfeldt har gjort, istället för att tala för sig själv.

Det brukar vara så när man är i opposition.

ekmanc
2010-05-09, 21:26
Ursäkta men vem har vuxit upp med silversked i munnen om inte Mona? hon är del av sosseadeln, har inte jobbat en dag i sitt liv och om jag inte kommer ihåg fel så var hennes farsa statsråd eller nåt sånt också.

Allan
2010-05-09, 21:27
Ser att röstningen på Aftonbladet om vem som vann debatten började 20 min innan debatten började....

ekmanc
2010-05-09, 21:27
Det brukar vara så när man är i opposition.

Ja eller så skulle man kunna tala om vad man själv vill göra annorlunda och tala om sin egen politik?, men har man inget att komma med så får man väl ta sista utvägen att enbart snacka skit om sin motståndare. Det är alltid lättare att vara destruktiv än konstruktiv.

Allan
2010-05-09, 21:28
Ursäkta men vem har vuxit upp med silversked i munnen om inte Mona? hon är del av sosseadeln, har inte jobbat en dag i sitt liv och om jag inte kommer ihåg fel så var hennes farsa statsråd eller nåt sånt också.

Nej det var han inte. Han var socialarbetare

Pudzianovski
2010-05-09, 21:30
Ja eller så skulle man kunna tala om vad man själv vill göra annorlunda och tala om sin egen politik?, men har man inget att komma med så får man väl ta sista utvägen att enbart snacka skit om sin motståndare. Det är alltid lättare att vara destruktiv än konstruktiv.

Det var likadant när alliansen sågade Göran P. inför valet 2006. Iaf de få debatter jag minns.

ekmanc
2010-05-09, 21:30
Monas farsa:

Hans Andersson var tidigare föreståndare på olika ungdomsvårdsskolor och sedermera bostadsexpert i Socialdemokraternas partistyrelse, politiskt sakkunnig hos Ingvar Carlsson och ordförande för partiets lokala samverkansorgan Nacka arbetarekommun.[2]

Sossarnas partistyrelse var det ja... fy fan för sosseadel...

L-Sami
2010-05-09, 21:31
Jag tror att du missar poängen big time Sami. Han menar nog inget mot dina matkostnader och missunnar dig säkerligen inte det du konsumerar. Han vara bara ironisk ang. ditt inlägg om solidaritet.

Jag förstod att han tyckte att mina matkostnader inte vara så solidariska, eftersom han trodde att jag äter ostron x 10 och dricker Dom Berignon klass proteinpulver. Men, det gör jag inte. Håller mina matkostnader nere rätt så mycket.

L-Sami
2010-05-09, 21:33
Jag struntar väl i staten. Oavsett ditt levnadssätt så skulle du kunna göra mer men faktum är att prioriterar din träning och din dator över andras liv.

Hur mycket jobbar du extra för att kunna ge pengar till svältande barn? Eller det kanske är för jobbigt att jobba extra för att en liten flicka skall kunna gå i skolan när hon är barn istället för att jobba ute på en åker?

Eller räknas bara solidaritet om man personligen inte behöver göra uppoffringar?

Jag är med i Amnesty och ger pengar från mitt studielån varje månad, polarn. Du verkar ha väldigt koll på mig vad jag gör och inte gör. Ber dig sluta med det om du inte har bra belägg.

Tolkia
2010-05-09, 21:36
Ledsen att vara en party pooper, men är det inte lite överdrivet att endast tillåta typ de som säljer allt de äger och flyttar till Botwana för att gräva diken att ta ordet "solidaritet" i sin mun? (Vilket även det kan ifrågasättas, då botswanierna själva förmodligen gräver dikena betydligt billigare än random svensk med stort världsförbättrarpatos.) Det är publikknipande, men lite billigt.

Trance
2010-05-09, 21:37
Jag är med i Amnesty och ger pengar från mitt studielån varje månad, polarn. Du verkar ha väldigt koll på mig vad jag gör och inte gör. Ber dig sluta med det om du inte har bra belägg.

Var är gränsen på hur solidarisk man bör vara? Får jag strunta i att ge skolgång till 2 fattiga barn och istället köpa en platt-tv om jag är medlem i Amnesty? Hur är det med att jobba extra, får jag lägga lite mer tid på träning och titta på tv-serier och på så sätt strunta i att rädda 3 liv i en katastrof om jag skänker lite då och då?

Får jag kalla mig solidarisk om jag gnäller lite på folk rikare än vad jag är och ger lite pengar (inte så det påverkar min livnadsstandard självklart) till behövande?

EkarN
2010-05-09, 21:38
Jag förstod att han tyckte att mina matkostnader inte vara så solidariska, eftersom han trodde att jag äter ostron x 10 och dricker Dom Berignon klass proteinpulver. Men, det gör jag inte. Håller mina matkostnader nere rätt så mycket.

Men nej Sami det trodde han inte:) Han var ironisk ffs.

L-Sami
2010-05-09, 21:40
Var är gränsen på hur solidarisk man bör vara?

Rösta rött så räcker det.

Trance
2010-05-09, 21:40
Ledsen att vara en party pooper, men är det inte lite överdrivet att endast tillåta typ de som säljer allt de äger och flyttar till Botwana för att gräva diken att ta ordet "solidaritet" i sin mun? (Vilket även det kan ifrågasättas, då botswanierna själva förmodligen gräver dikena betydligt billigare än random svensk med stort världsförbättrarpatos.) Det är publikknipande, men lite billigt.

Jag säger inte att man skall vara oeffektiv i sitt givande. Vad jag säger är att random extrem-vänster-snubbar brukar lägga väldigt mycket tid med att gnälla på moderater, andra svenskar och vara stolta över hur solidariska de är.

Men i praktiken så skall det rätt mycket till för att de skall ta ett extra jobb på McDonalds under sin studietid för att kunna skänka vinsten till behövande.

Man bör leva som man lär.

L-Sami
2010-05-09, 21:42
Men nej Sami det trodde han inte:) Han var ironisk ffs.

Ok! Jag är autistisk bakom skärmen fattar inte känslor alltid :)

pragmatist
2010-05-09, 21:42
Jag säger inte att man skall vara oeffektiv i sitt givande. Vad jag säger är att random extrem-vänster-snubbar brukar lägga väldigt mycket tid med att gnälla på moderater, andra svenskar och vara stolta över hur solidariska de är.

Men i praktiken så skall det rätt mycket till för att de skall ta ett extra jobb på McDonalds under sin studietid för att kunna skänka vinsten till behövande.

Man bör leva som man lär.

Men solidaritet gäller ju bara i Sverige, och allra helst bara inom den fackanslutna arbetarrörelsen. Vet du ingenting?!

EkarN
2010-05-09, 21:44
Ok! Jag är autistisk bakom skärmen fattar inte känslor alltid :)

Haha det är lugnt:)

L-Sami
2010-05-09, 21:45

Du har en poäng, det borde man göra. Dock behöver man inte överdriva. Jag sägs om en vårdutbildning som leder till ett underbetalt yrke, är det inte solidariskt nog? Ta studentlån för att hjälpa folk med besvär utan något som helst kapitalistiskt intresse.

stevebc
2010-05-09, 21:45
Rösta rött så räcker det.Fast det är ju fult att lägga monopol på solidaritet som vänstern framgångsrikt gjort de senaste årtiondena.

Bara för att man har en liberalare syn innebär inte det att man är mer egoistisk. Det kan vara så enkelt att man tror att ett liberalare alternativ i det långa loppet genererar mer välfärd för majoriteten. Tror man det är det ju hos högern man återfinner solidaritet.

Det är inte precis så att jag kommer rösta på högern främst för min egen skull. Jag tillhör, och kommer tillhöra, vänsterns målgrupp ett bra tag framöver.

Man bör leva som man lär.Ja. Sällan jag hör moraliserande från folk som faktiskt "gör något".

tp_88
2010-05-09, 21:46
Aftonbladet, det bevisar en del ;)
Fast nu var det ju inte journalisterna på AB som tyckte det, utan ett antal tusen läsare som hade röstat.

Jag tycker iofs att folk är idioter, men även blinda hönor osv.

Jarod
2010-05-09, 21:51
Printscreen från Aftonbladet för ca 8 månader sen.. ;)

Scratch89
2010-05-09, 21:51
Var kan man se debatten i efterhand? Tänkte kolla på den efter jobbet imorgon.

Trance
2010-05-09, 21:52
Du har en poäng, det borde man göra. Dock behöver man inte överdriva. Jag sägs om en vårdutbildning som leder till ett underbetalt yrke, är det inte solidariskt nog? Ta studentlån för att hjälpa folk med besvär utan något som helst kapitalistiskt intresse.

Solidarisk mot vem? Vill du jobba inom vården så är det säkert ett utmärkt val och trevligt yrke. Så blir du en bra vårdare så gör du nog de som tvingas söka vård glada.

Vill du vara solidarisk mot dina medmänniskor, speciellt fattiga, så är nog det absolut effektivaste att generera stort kapital som du kan använda för att hjälpa andra eller lyckas uppfinna smarta lösningar.

Tror du att ens om man lägger ihop alla vänsterpartister som existerar att de gjort lika mycket för Afrikas fattiga som Bill Gates?

L-Sami
2010-05-09, 21:53
Nu generaliserar jag givetvis, men som en sa förut så om man ska tänka på sig själv så röstar man på blått, om man tänker på andra så röstar man rött. Det ligger lite i det och förhoppningsvis om det blir en blå regeringen så hoppas jag att de jobbar på att det blir solidaritet i det långa loppet. Fast det har jag svårt att tro.

Bara för att man har en liberalare syn innebär inte det att man är mer egoistisk. Det kan vara så enkelt att man tror att ett liberalare alternativ i det långa loppet genererar mer välfärd för majoriteten. Tror man det är det ju hos högern man återfinner solidaritet.

David Brent
2010-05-09, 21:55
Var kan man se debatten i efterhand? Tänkte kolla på den efter jobbet imorgon.

Det läggs nog upp på svtplay.se snart, de andra agenda ligger uppe.

Scratch89
2010-05-09, 21:55
Nu generaliserar jag givetvis, men som en sa förut så om man ska tänka på sig själv så röstar man på blått, om man tänker på andra så röstar man rött.

Fast det där är gammal bull från vänstersidan, när de fortfarande pratade om högerspöket och att MUF:are åt spädbarn. Se inlägget från Trance här ovan.

hugok
2010-05-09, 21:56
Riktigt jobbigt med folk som försöker få en att få dåligt självförtroende med allt snack om solidaritet. Gillar starkt: http://www.youtube.com/watch?v=KiFKm6l5-vE

L-Sami
2010-05-09, 21:57
Fast det där är gammal bull från vänstersidan, när de fortfarande pratade om högerspöket och att MUF:are åt spädbarn. Se inlägget från Trance här ovan.

Dock var det en blå höger väljare som sa det.

Olegh
2010-05-09, 21:57
Det här är månne inte tråden för det, men det verkar skilja också på vilka grunder man röstar som man gör. Röstar man enbart för sitt eget bästa, eller för samhället i stort?

För min egen del skulle det vara otänkbart att rösta med bara mig själv och mitt eget bästa i åtanke.

Scratch89
2010-05-09, 22:01
Dock var det en blå höger väljare som sa det.

Ja, för då måste det ju stämma. Precis som när en PT säger att kickbacks är en riktig massabyggare för triceps.

L-Sami
2010-05-09, 22:01
Solidarisk mot vem? Vill du jobba inom vården så är det säkert ett utmärkt val och trevligt yrke. Så blir du en bra vårdare så gör du nog de som tvingas söka vård glada.

Vill du vara solidarisk mot dina medmänniskor, speciellt fattiga, så är nog det absolut effektivaste att generera stort kapital som du kan använda för att hjälpa andra eller lyckas uppfinna smarta lösningar.

Det jag menade främst att jag gick inte efter pengarna när jag välde utbildningen, utan hade både personliga orsaker till det och för att hjälpa folk. Det är lite solidaritet i sig att välja hjälpa folk. Fast i det större perspektivet är det ju bättre med folk som kan lösa smarta uppfinningar åt fattiga osv.

Bill Gates har sina dollars och om han inte skänkte bort lite $$$ till folk så skulle det vara konstigt. Han är väl solidarisk ändå.

stevebc
2010-05-09, 22:02
Nu generaliserar jag givetvis, men som en sa förut så om man ska tänka på sig själv så röstar man på blått, om man tänker på andra så röstar man rött. Det ligger lite i det och förhoppningsvis om det blir en blå regeringen så hoppas jag att de jobbar på att det blir solidaritet i det långa loppet. Fast det har jag svårt att tro.Så att folk som är anställda i den offentliga sektorn och bidragstagande personer i regel röstar på S har mer med solidaritet än egoism att göra?

Menar du att de som i regel röstar på ett vänsteralternativ är fullt medvetna om att deras egna situation blir sämre genom att rösta på vänstern? Jag tvivlar på det.

L-Sami
2010-05-09, 22:03
Ja, för då måste det ju stämma. Precis som när en PT säger att kickbacks är en riktig massabyggare för triceps.

Hur är blåa solidariska då?

L-Sami
2010-05-09, 22:04
Så att folk som är anställda i den offentliga sektorn och bidragstagande personer i regel röstar på S har mer med solidaritet än egoism att göra?

Det är ju bidragstagande man ska vara solidariska mot. Därför kan det vara trevligt om man som högerblå väljer rött istället :)

Yes
2010-05-09, 22:07
I det större perspektivet är det bättre med folk som är själviska och gillar pengar.

L-Sami
2010-05-09, 22:07
I det större perspektivet är det bättre med folk som är själviska och gillar pengar.

Bättre för samhällsekonomin? eller vad menar du?

Janitorr
2010-05-09, 22:08

Vilken fiiiin :)

Yes
2010-05-09, 22:09
Bättre för samhällsekonomin? eller vad menar du?
Bättre för dem själva och för andra.

Hur mycket av västvärldens rikedom har t.ex. inte skapats av extremt framgångsrika individer som primärt sett till sitt eget bästa?

Herr Oberst
2010-05-09, 22:10
Det är ju bidragstagande man ska vara solidariska mot. Därför kan det vara trevligt om man som högerblå väljer rött istället :)

Visst är det fint att hjälpa en bidragstagare. Men hur hjälper man dom bäst tror du? Hur är det man säger, ge en man en fisk så har han mat för dagen. Lär honom fiska så har han mat för resten av livet.

Aktivera folket istället för att få dom att rösta rött

L-Sami
2010-05-09, 22:10
Menar du att de som i regel röstar på ett vänsteralternativ är fullt medvetna om att deras egna situation blir sämre genom att rösta på vänstern? Jag tvivlar på det.

De som röstar på rött är nog medvetna om situationen. De som inte röstar alls är oftast de skulle behöva rösta rött för deras eget bästa. People in the hood som inte röstar t ex.

Scratch89
2010-05-09, 22:11
Hur är blåa solidariska då?

Genom att ge folk större frihet, så klart. Det här har diskuterats i tråden till absurdum, och det är du som har fått svaren.

Trance
2010-05-09, 22:11
Det jag menade främst att jag gick inte efter pengarna när jag välde utbildningen, utan hade både personliga orsaker till det och för att hjälpa folk. Det är lite solidaritet i sig att välja hjälpa folk. Fast i det större perspektivet är det ju bättre med folk som kan lösa smarta uppfinningar åt fattiga osv.

Bill Gates har sina dollars och om han inte skänkte bort lite $$$ till folk så skulle det vara konstigt. Han är väl solidarisk ändå.

Skulle det inte vara mer solidariskt att vara ute efter pengar eftersom det skulle ge större möjligheter att hjälpa människor som verkligen behöver det. Så stor skillnad är det inte för bidragstagande i Sverige om man har en röd eller blå regering. Om du däremot kan skapa stort kapital så har du möjlighet att hjälpa människor som faktiskt dör om de inte får hjälp, eller ge folk en utbildning istället för barnarbete.

Din faktiska möjlighet att hjälpa andra som lågbetald är rätt begränsad.

hugok
2010-05-09, 22:13

Är det alltså en plikt som rik att skänka pengar till fattiga? Vad jag vet så började Bill Gates på noll och enligt mina värderingar har han rätt till vartenda intjänat cent, men sedan att han kanske skänker pengar till fattiga har väl mycket att göra med propaganda.

L-Sami
2010-05-09, 22:13
Visst är det fint att hjälpa en bidragstagare. Men hur hjälper man dom bäst tror du? Hur är det man säger, ge en man en fisk så har han mat för dagen. Lär honom fiska så har han mat för resten av livet.

Aktivera folket istället för att få dom att rösta rött

Ja. Visst ska man inte göda sönder folk med bidrag, men ibland behöver man faktiskt stöd, vid arbetslöshet, brist på bostäder, ensamstående föräldrar osv. Aktivera folket håller jag med om, det ska inte vara gratis att få bidrag. Så länge det finns goda alternativ så att man kan aktivera sig. Tyvärr ser det rätt så mörkt ut idag.

Trance
2010-05-09, 22:14
men sedan att han kanske skänker pengar till fattiga har väl mycket att göra med propaganda.

Vad menar du?

Scratch89
2010-05-09, 22:17
Vad menar du?

Jag tror han menar att Bill Gates bara skänker pengar för att han "måste" för imagen. För mig spelar det ingen roll; skänks pengarna, så skänks de. En dollar är en dollar oavsett hur pass välvilligt den gavs bort.

Sen tror jag nog att han ger dem frivilligt, både ur ett humanistiskt och ett ekonomiskt perspektiv. Ju fler som får det bra ställt desto fler vill ha datorer. *popcorn*

Olegh
Det handlar om attityd. Satsar du på att dra in så mycket cash så möjligt gör du det för din egen skull, basta. Om det får andra effekter så är dessa bieffekter.

När man väl har det där kapitalet som du pratar om Trance så är inte det huvudsakliga målet att hjälpa andra utan att skaffa ännu mera kapital.

hugok
Vad menar du?

Att Gates har full rättighet till sina tillgångar utan att massa vänstersnubbar ska komma och säga att han ska ge det till fattiga men att han kanske ändå gör det för positiv publicitet och därmed, genom egoism bidrar mer till att bekömpa fattigdomen än den bästa av kommunister.

stevebc
2010-05-09, 22:19
Jag tror han menar att Bill Gates bara skänker pengar för att han "måste" för imagen. För mig spelar det ingen roll; skänks pengarna, så skänks de. En dollar är en dollar oavsett hur pass välvilligt den gavs bort.

Sen tror jag nog att han ger dem frivilligt, både ur ett humanistiskt och ett ekonomiskt perspektiv. Ju fler som får det bra ställt desto fler vill ha datorer. *popcorn*Måste och måste. Är en liten skillnad i kultur också. Donationer och välgörenhet är mycket vanligare i det "osolidariska" USA än vad det är i Sverige.

Har man så mycket pengar som honom skulle det vara konstigt om han inte skänkte. Men jag tror högre om honom än att han skulle gå runt och oroa sig över vad folk tisslar och tasslar om.

Hur är blåa solidariska då?Jag vet inte vad du definierar som solidariskt, men målet med högerpolitik är välfärd. Det var inte längesen (var väl Göran Persson?) som Socialdemokraterna införde högre välfärd som det viktigaste målet för deras politik.

Vänsterpartiet har inte ekonomisk tillväxt som mål över huvud taget, och de pratar aldrig om det. Bara hur de pengar som finns ska fördelas.

Det är ju bidragstagande man ska vara solidariska mot. Därför kan det vara trevligt om man som högerblå väljer rött istället :)Ja, de har en generösare fördelningspolitik.

Morty
2010-05-09, 22:20
Teorin om att en mycket rik persons välfärd ska kunna "sippra nedåt i leden" håller faktiskt ganska sällan. Vi lever i en värld där ~450 miljardärer äger lika mycket som den fattigaste halvan av jordens befolkning (strax över 3 000 000 000 människor).

Olegh
2010-05-09, 22:21
Är det rimligt då att en stor del av jordens befolknings välmående mer eller mindre ska stå o falla med en extremt liten minoritets välvilja?

Trance
Bill Gates jobbar heltid med sin välgörenhet och alla pengar kommer vara bortskänkta inom 50 år efter Bills och Melindas död. Det är ingen hobby som han har för att det skall se bra ut.

The Bill & Melinda Gates Foundation (B&MGF or the Gates Foundation) is the largest transparently operated[4] private foundation in the world, founded by Bill and Melinda Gates. The foundation is "driven by the interests and passions of the Gates family".[5] The primary aims of the foundation are, globally, to enhance healthcare and reduce extreme poverty, and in America, to expand educational opportunities and access to information technology. The foundation, based in Seattle, Washington, is controlled by its three trustees: Bill Gates, Melinda Gates and Warren Buffett. Other principal officers include Co-Chair William H. Gates, Sr. and Chief Executive Officer Jeff Raikes. It has an endowment of US$33.5 billion as of December 31, 2009.[3] The scale of the foundation and the way it seeks to apply business techniques to giving makes it one of the leaders in the philanthrocapitalism revolution in global philanthropy[6], though the foundation itself notes that the philanthropic role has limitations.[5] In 2007 its founders were ranked as the second most generous philanthropists in America.[7]

http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_%26_Melinda_Gates_Foundation
EDIT: Titta gärna lite på siffrorna i länken så ser ni storleken på det.

Han är väldigt passionerad inom detta, titta t.ex. på hans Ted-talk: http://www.ted.com/talks/bill_gates_unplugged.html

L-Sami
Är det alltså en plikt som rik att skänka pengar till fattiga? Vad jag vet så började Bill Gates på noll och enligt mina värderingar har han rätt till vartenda intjänat cent, men sedan att han kanske skänker pengar till fattiga har väl mycket att göra med propaganda.

Plikt behöver det inte vara, men tycker att det skulle vara konstigt.

Matte_Maiden
2010-05-09, 22:23
http://www.youtube.com/watch?v=RWsx1X8PV_A

En av vår tids kanske största tänkare, alla plan.

http://www.youtube.com/watch?v=okHGCz6xxiw

En hård dam. Även om relativt få sakliga saker kommer fram ur denna film så visar den ändå på hur större delen av den inom områden bildade eliten tycker.

Sedan finner jag det patetiskt att så många är sådana hycklare (eller dumma, väl själva) att de anpassar sin världsbild efter situationen och efter vad som gynnar dem mest. Är ju inte en slump direkt att de som tycker att Mona är bra fokuserar på de få egenskaper hon eventuellt är duktig på. Mer intressant är hur skev världsbilden är då man pratar om solidaritet och samtidigt gladeligen skulle stötta majoritetens förtryck av minoriteten.

stevebc
2010-05-09, 22:27
Är det rimligt då att en stor del av jordens befolknings välmående mer eller mindre ska stå o falla med en extremt liten minoritets välvilja?Vad är ditt alternativ?

Sedan förstår jag inte hur det står och faller.

Trance
2010-05-09, 22:27
Teorin om att en mycket rik persons välfärd ska kunna "sippra nedåt i leden" håller faktiskt ganska sällan. Vi lever i en värld där ~450 miljardärer äger lika mycket som den fattigaste halvan av jordens befolkning (strax över 3 000 000 000 människor).

Det är bara siffror. Om det är det absolut bästa sättet för att världen skall gå framåt så fungerar det ju, eller hur?

Är det rimligt då att en stor del av jordens befolknings välmående mer eller mindre ska stå o falla med en extremt liten minoritets välvilja?

Nej det är det inte. Det är därför vänster/kommunist fungerar så extremt dåligt i praktiken. Det är bättre med en hyfsat fri marknad.

Yes
2010-05-09, 22:28
Jag tror snarare Bill Gates, som så många andra framgångsrika företagare, köper idén med att det är gott och ädelt att skänka bort sina väl förtjänta pengar.

Hela den idén är dessutom uppåt väggarna fel. Det är inte vad man gör för andra som avgör hur god man är. Tvärtom så är det vad man gör för sig själv, att försöka uppnå och skapa olika värden för sin egen skull(det kan givetvis inkludera att skänka pengar till saker man anser vara viktiga, för sin egen skull).

Det är också den inställningen som ligger bakom skapandet av alla de värden vi åtnjuter här i västvärlden.

Herr Oberst
2010-05-09, 22:30
Ja. Visst ska man inte göda sönder folk med bidrag, men ibland behöver man faktiskt stöd, vid arbetslöshet, brist på bostäder, ensamstående föräldrar osv.

Men då kan det kanske vara smart att föra en politik som så långt som möjligt hindrar folk från att vid vissa tillfällen hamna i situationer där man kan tvingas till bidragsberoende?

Yes
2010-05-09, 22:32
Och hur mycket har dessa 450 miljadärer skapat?

Hur många jobb, uppfinningar och varor har de varit med och skapat?

Hur mycket har den fattigaste halvan av jordens befolkning skapat?

Morty
2010-05-09, 22:33

Kaxigt att länka Friedman när vi är inne i den djupaste krisen någonsin och många anser att det är just pga nyliberalism.

L-Sami
2010-05-09, 22:34
Men då kan det kanske vara smart att föra en politik som så långt som möjligt hindrar folk från att vid vissa tillfällen hamna i situationer där man kan tvingas till bidragsberoende?

Jobb åt ungdomarna och folket.
Fler billiga bostäder åt folk som inte är bostadsrätter.
Förhindra att den offentliga sektorn måste sparka sina anställda.

Är det något högern prioriterar?

hugok
2010-05-09, 22:34
Plikt behöver det inte vara, men tycker att det skulle vara konstigt.

Nja, jag tycker att det skulle vara fullt förståeligt om han inte vill skänka bort sina pengar.

Olegh
2010-05-09, 22:36

http://www.youtube.com/watch?v=okHGCz6xxiw

En hård dam. Även om relativt få sakliga saker kommer fram ur denna film så visar den ändå på hur större delen av den inom områden bildade eliten tycker.

Sedan finner jag det patetiskt att så många är sådana hycklare (eller dumma, väl själva) att de anpassar sin världsbild efter situationen och efter vad som gynnar dem mest. Är ju inte en slump direkt att de som tycker att Mona är bra fokuserar på de få egenskaper hon eventuellt är duktig på. Mer intressant är hur skev världsbilden är då man pratar om solidaritet och samtidigt gladeligen skulle stötta majoritetens förtryck av minoriteten.

Apropå det första klippet. Människor har inte funnits särskilt länge. En riktig Civilisationen ännu kortare tid. Nog för att karln har rätt, det kan ingen förneka, men varthän barkar det? Idag, jämfört med ynka hundra år sedan, har människans girighet potential att skapa mångfaldigt större skada både på miljö och andra människor. Hur ser det ut om ytterligare hundra år? Var slutar det?

Är det smartast att bara luta sig tillbaka och hoppas på det bästa? All världens teknologiska framsteg hjälper inte där.

L-Sami
Nja, jag tycker att det skulle vara fullt förståeligt om han inte vill skänka bort sina pengar.

Men Billy är snäll.

Morty
Och hur mycket har dessa 450 miljadärer skapat?

Hur många jobb, uppfinningar och varor har de varit med och skapat?

Hur mycket har den fattigaste halvan av jordens befolkning skapat?

Om de inte hade ägd så otroligt mycket som de gjort så kanske den fattiga halvan inte varit lika fattig?

hugok
2010-05-09, 22:37
Bill Gates jobbar heltid med sin välgörenhet och alla pengar kommer vara bortskänkta inom 50 år efter Bills och Melindas död. Det är ingen hobby som han har för att det skall se bra ut.

The Bill & Melinda Gates Foundation (B&MGF or the Gates Foundation) is the largest transparently operated[4] private foundation in the world, founded by Bill and Melinda Gates. The foundation is "driven by the interests and passions of the Gates family".[5] The primary aims of the foundation are, globally, to enhance healthcare and reduce extreme poverty, and in America, to expand educational opportunities and access to information technology. The foundation, based in Seattle, Washington, is controlled by its three trustees: Bill Gates, Melinda Gates and Warren Buffett. Other principal officers include Co-Chair William H. Gates, Sr. and Chief Executive Officer Jeff Raikes. It has an endowment of US$33.5 billion as of December 31, 2009.[3] The scale of the foundation and the way it seeks to apply business techniques to giving makes it one of the leaders in the philanthrocapitalism revolution in global philanthropy[6], though the foundation itself notes that the philanthropic role has limitations.[5] In 2007 its founders were ranked as the second most generous philanthropists in America.[7]

http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_%26_Melinda_Gates_Foundation
EDIT: Titta gärna lite på siffrorna i länken så ser ni storleken på det.

Han är väldigt passionerad inom detta, titta t.ex. på hans Ted-talk: http://www.ted.com/talks/bill_gates_unplugged.html

Det var som fan. Hade jag haft så mycket pengar hade jag nog istället köpt mark bredvid pyramiderna i egypten, byggt en pyramid som var dubbelt så stor som den största nuvarande, fyllt den med datorer med windows installerat på och förberett som grav;)

hugok
2010-05-09, 22:37
Men Billy är snäll.

:)

Yes
2010-05-09, 22:38
Om de inte hade ägd så otroligt mycket som de gjort så kanske den fattiga halvan inte varit lika fattig?
Sant, den fattiga havlan hade varit ännu fattigare då.

Hur tror du rikedom och välfärd skapas?

ekmanc
2010-05-09, 22:40
L-Sami: Skulle fortfarande vilja veta hur det hjälper ungdomsarbetslösheten att Mona vill höja arbetsgivaravgiften för unga? jag tror snarare det genrerar fler arbetslösa ungdomar.

Sen fler jobb i offentlig sektor? idioti det som behövs är fler jobb i privat sektor, fler nya företag som kan expandera och anställa folk det är det som skapar "välfärd"

stevebc
2010-05-09, 22:41
Kaxigt att länka Friedman när vi är inne i den djupaste krisen någonsin och många anser att det är just pga nyliberalism.Med den högsta välfärden någonsin.

Även under kriser är tillväxten i regel positiv, om än lägre. Alla ekonomier går i cykler, konjunkturer. Det är fullt normalt och händer i regel 1-2 gånger per decennium.

Om de inte hade ägd så otroligt mycket som de gjort så kanske den fattiga halvan inte varit lika fattig?Fast rikedom och tillgångar är inte statiska.

C.E.J.
2010-05-09, 22:41
Kaxigt att länka Friedman när vi är inne i den djupaste krisen någonsin och många anser att det är just pga nyliberalism.

Hahaha nu skojar du väl ändå? :)

Morty
2010-05-09, 22:43
Sant, den fattiga havlan hade varit ännu fattigare då.

Hur tror du rikedom och välfärd skapas?

Inte är det genom att en kapitalist förtrycker de som skapar hans produkt. Om kapitalisten istället för att sikta på att ha maximalt med pengar på sitt konto kan låta arbetarna gå ner i arbetstid per dag med bibehållen lön och sedan anställa fler arbetare, och sedan bara använda så mycket pengar som behövs för att företaget ska expandera till just det istället för att lägga på hög, så tror jag att samhället får mera välfärd.