Visa fullständig version : Sommaren 2010
Snubben_92
2010-05-04, 19:07
Tja tja!
jag försöker få till en större o finare kropp till sommaren. Jag är kort och ganska smal men har ändå lite muskler som jag vill träna upp o få lite form.
Jag har en chin-up stång som man kan sätta i dörröppningen och så har jag tänkt att köpa en skivstång. Någon som kan hjälpa mig med vad för övningar jag kan köra för att få till större bröst o rygg framförallt men även allt annat?
Dricker också gainer pro och kreatin.
tack på förhand!
ps. Z-stång eller rak skivstång? vilken är bäst att ha för mig.
Rak stång.
För att få större rygg och bröst: Marklyft, stångrodd, bänkpress, militärpress, mat, repetera.
L Johnsson
2010-05-04, 19:33
Tja tja!
jag försöker få till en större o finare kropp till sommaren. Jag är kort och ganska smal men har ändå lite muskler som jag vill träna upp o få lite form.
Jag har en chin-up stång som man kan sätta i dörröppningen och så har jag tänkt att köpa en skivstång. Någon som kan hjälpa mig med vad för övningar jag kan köra för att få till större bröst o rygg framförallt men även allt annat?
Dricker också gainer pro och kreatin.
tack på förhand!
ps. Z-stång eller rak skivstång? vilken är bäst att ha för mig.
glöm sommaren '10 om du vill bli "stor". Det tar tid att blir stor och stark, vilket du inte kommer hinna tills beach säsongen börjar.
Dock är det verkligen inte fel att du tränar, missförstå mig inte. Det är ju givetvis bra, men tro inte att du kommer att hinna få enorma mängder massa redan tills sommaren.
Vad kör du för schema?
Det är helt klart bäst om du skippar discogymmandet utan kör hela kroppen istället, både ur hälsoperspektiv, träningsperspektiv och för att det ser förbannat löjligt ut om man är feldimensionerad:)
Tränar du på gym? Det låter mer som du tänkt träna hemma.
Sen känns det som du vill ha mycket resultat, på kort tid och med relativt liten insats.
Det är lätt att bli besviken med dom förutsättningarna.
Christyle
2010-05-04, 20:15
Du kanske borde träna på gym istället o satsa på Beach 11?
Snubben_92
2010-05-08, 09:16
glöm sommaren '10 om du vill bli "stor". Det tar tid att blir stor och stark, vilket du inte kommer hinna tills beach säsongen börjar.
Dock är det verkligen inte fel att du tränar, missförstå mig inte. Det är ju givetvis bra, men tro inte att du kommer att hinna få enorma mängder massa redan tills sommaren.
Vad kör du för schema?
Det är helt klart bäst om du skippar discogymmandet utan kör hela kroppen istället, både ur hälsoperspektiv, träningsperspektiv och för att det ser förbannat löjligt ut om man är feldimensionerad:)
Jag hade försökt att klara mig hemma eftersom gymmen i närheten av mig är oftast fullproppade och jag har inte mycket tid över. Några bra övningar eller något speciellt jag ska tänka på?
siimon89
2010-05-08, 09:20
Glöm inte benen, gör inte samma misstag som många andra nyblivna gymmare/discobyggare gör.
Basövningar såsom Knäböj, marklyft, militärpress, stående rodd, bänkpress och chins/pull-ups kommer du längst med. Gör det inte mer avancerat än det behövs.
Rekommenderar starkt att du skaffar ett PowerRack också. Det kommer du glädjas av när vikterna börjar bli tyngre om du nu hade tänkt fortsätta gymma hemifrån.
Starting Strength eller Stronglifts 5x5 bör vara din destination mot sommarkroppen. Men räkna inte med att se ut som Cristiano Ronaldo på 1-2månader, det tar tid att bygga muskler så ha tålamod och kämpa på hårt.
Med bara en skivstång och ett chins-räcke kan man troligtvis träna hela kroppen effektivt (med undantag för kuffar och möjligtvis något mer.)
Börja med basövningar som marklyft, benböj och bänkpress och fyll på med militärpress, stångcurl, stångrodd, chins (och andra övningar liknande chins), shrugs, någon form av triceps-extension eller smalbänk, underarmscurl, m.m. Du kan göra det mesta med en skivstång, Siimon89 har (som vanligt) en bra poäng, ett powerrack av något slag kan vara att föredra när du går på lite tyngre böjar.
Att komma "i form" till beach '10 är kanske inte något att satsa på, här på kolo finns otaliga människor som vigt sitt liv åt träning men anser ändå att dom inte har uppnått sina mål. Att bygga muskler tar tid, och att du "tar kreatin och gainer" är väldigt irrelevant. Träna ordentligt, vila, och ät så kommer resultaten komma.
Kika gärna igenom alla stickies på forumet, där kan du lära dig oerhört mycket. Lycka till!
rickardptrsn
2010-05-08, 09:53
du kanske borde träna på gym istället o satsa på beach 11?
+1
Snubben_92
2010-05-08, 11:18
Med bara en skivstång och ett chins-räcke kan man troligtvis träna hela kroppen effektivt (med undantag för kuffar och möjligtvis något mer.)
Börja med basövningar som marklyft, benböj och bänkpress och fyll på med militärpress, stångcurl, stångrodd, chins (och andra övningar liknande chins), shrugs, någon form av triceps-extension eller smalbänk, underarmscurl, m.m. Du kan göra det mesta med en skivstång, Siimon89 har (som vanligt) en bra poäng, ett powerrack av något slag kan vara att föredra när du går på lite tyngre böjar.
Att komma "i form" till beach '10 är kanske inte något att satsa på, här på kolo finns otaliga människor som vigt sitt liv åt träning men anser ändå att dom inte har uppnått sina mål. Att bygga muskler tar tid, och att du "tar kreatin och gainer" är väldigt irrelevant. Träna ordentligt, vila, och ät så kommer resultaten komma.
Kika gärna igenom alla stickies på forumet, där kan du lära dig oerhört mycket. Lycka till!
okej okej. tack så mycket. har inte hunnit köpa en bra bänk till hemmet än men finns det möjlighet att köra t.ex bänkpress utan en träningsbänk? något annat bra i hemmet man kan använda.
Dom här övningarna du skriver är det övningar som man kan göra i hemmet med en skivstång utan t.ex. gummiband och allt annat som behövs för vissa övningar
Fredrik_S
2010-05-08, 11:21
Du kanske borde träna på gym istället o satsa på Beach 11?
Lite väl snart även det, Beach 2014-15 nånting, den muskulära mognaden tar tid och att få fin massa över hela kroppen. Destuom tar det ofta lång tid innan man lyckas få till bra träningsupplägg och lär sig träna på ett bra sätt. Men det beror ju lite på vad man anser är optimal beachform också...
Christyle
2010-05-08, 11:52
Lite väl snart även det, Beach 2014-15 nånting, den muskulära mognaden tar tid och att få fin massa över hela kroppen. Destuom tar det ofta lång tid innan man lyckas få till bra träningsupplägg och lär sig träna på ett bra sätt. Men det beror ju lite på vad man anser är optimal beachform också...
Som TS förklarade så lät det mer som att han redan hade lite muskler men fortfarande smal & ville bli större till sommaren vilket inte han nu kommer att hinna med. Däremot hinner han bulka upp sig & deffa ner sig till en bra beach form sommaren 2011.
inte behöver han vänta tills beach 2014 men jag förstår vad du menade med det
Du hinner inte ens ur startgroparna tills sommarn börjar:) Satsa mot kommande år ist:)
Satsa på basövningarn om du ska köra hemma :)
toto2009
2010-05-08, 13:27
Kul och träna marklyft hemma och ba släppa skiten på golvet :D
Känns rätt onödigt att du dricker gainer pro och kreatin om du inte ens börjat träna heller :P
Dennis93
2010-05-08, 14:39
Kul och träna marklyft hemma och ba släppa skiten på golvet :D
Hahah jo om man inte har garage så e det väl ingen höjdare. Föräldarna = :furious: . Men jag skulle fortfarande råda dig att skaffa gymkort, allt finns på ett gym och du slipper köpa skivstång och massa vikter.
Ett BRA hemmagym är hiskeligt dyrt, så du rekommenderas att träna på gym om du inte har väldigt mycket cash:)
Känns rätt onödigt att du dricker gainer pro och kreatin om du inte ens börjat träna heller :P
haha, precis vad jag tänkte också.
hejhopp79
2010-05-11, 20:30
Äsch då, klart du kan lägga på dig lite muskler på en månad. Men om du har tiden, tajmar näring och äter grym kost är en annan femma.
Hade jag varit du hade jag kört mycket tunga kroppsövningar och ätit mycket protein. Typ. Samt såklart dra ner på allt skit som socker och skräpmat.
Hemmaträning e naajs, om man har allt man behöver :) bara värt om man tränar länge dock. Så håller med om att han borde skaffa gymkort, å köra tills han e nöjd :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.