Visa fullständig version : Kommer det att hända något?
Jag måste få fråga en sak. Det är nämligen så att jag några gånger i veckan tränar med tyngder hemma, kör med diverse övningar och avslutar varje s.k pass med kreatin och en bra måltid. Så, det jag undrar över, är om det ens kommer hända något med mina muskler? Eller om jag måste träna ännu mer, ännu oftare? Eller krävs det ett gym, för att det ska bli något resultat? Jag menar, så att jag inte kör och kör i veckor/månader, och sen ger det noll i slutänden?
King Grub
2010-04-17, 13:07
Det kommer att ge mer än att inte träna alls, men i slutändan beror det på belastning och intensitet, oavsett var du tränar eller vilken utrustning du använder. Om din utrustning inte kan åstadkomma träning som utsätter dina muskler för tung belastning som du kontinuerligt har möjlighet att öka , kommer utvecklingen så småningom att stanna av och utebli. Om man bara utsätter musklerna för belastande träning som dom redan enkelt klarar av, finns det inga incitament för tillväxt.
Brickhead
2010-04-17, 13:08
Det spelar roll hur bra vikter/utrustning du har hemma, skriv gärna ner vad du har. Se också till att du har något bra schema också.
Det kommer att ge mer än att inte träna alls, men i slutändan beror det på belastning och intensitet, oavsett var du tränar eller vilken utrustning du använder. Om din utrustning inte kan åstadkomma träning som utsätter dina muskler för tung belastning som du kontinuerligt har möjlighet att öka , kommer utvecklingen så småningom att stanna av och utebli. Om man bara utsätter musklerna för belastande träning som dom redan enkelt klarar av, finns det inga incitament för tillväxt.
Okej. Nej, för det är svårt att ha ett helt gym hemma, men jag kör med rätt lätta vikter, typ 6kg's, sen har jag "sånadär" gummiband, kör med diverse övningar somsagt. Jag känner att det tar, men jag vet nog med mig att jag skulle klara betydligt mer. Men somsagt, jag vill bara veta att det ger något i slutänden, så att man inte bara står och dötränar i onödan. Sen, krävs det gainer? Eller räcker det med om man äter en massa mat för och efter träningarna?
King Grub
2010-04-17, 13:10
Sådan träning du beskriver kommer att hålla dina muskler aktiva och i allmänt god form, men du kommer inte att bygga stora starka muskler med den.
Det krävs absolut ingen gainer.
Det spelar roll hur bra vikter/utrustning du har hemma, skriv gärna ner vad du har. Se också till att du har något bra schema också.
Något schema har jag inte, men jag kör alltid samma övningar och i samma ordning, i princip.
Jag kör med 6kg's vikter, vilket inte är speciellt mycket egentligen. Har läst att det är bättre med tyngre vikter och mindre reps?
Sen har jag gummiband som jag använder och gör diverse övningar med.
Annars så brukar jag använda mig att möbler hemma, t ex stol och sänka ner kroppen för att sedan pressa upp den.
Det är väl ungefär så varje pass ser ut, och efter det så trycker jag i mig massa vatten, kreatin och mat.
Vet inte om det kanske är bäst att gå på gym och införskaffa gainer?
Sådan träning du beskriver kommer att hålla dina muskler aktiva och i allmänt god form, men du kommer inte att bygga stora starka muskler med den.
Det krävs absolut ingen gainer.
Okej, så antingen köper jag tyngre tyngder, eller så börjar jag på gym, helt enkelt? För syftet är att jag vill bygga större muskler, dock håller jag redan musklerna aktiva genom att ha ett tungt belastningsjobb. Så ja, det är större och bättre muskler jag efterlyser!
King Grub
2010-04-17, 13:13
Vet inte om det kanske är bäst att gå på gym och införskaffa gainer?
Vill du skaffa en visuellt vältränad, muskulös kropp, så ja, ett gym kommer att kunna ge dig större möjligheter till det.
Gainer är inte en faktor i diskussionen överhuvudtaget.
Vill du skaffa en visuellt vältränad, muskulös kropp, så ja, ett gym kommer att kunna ge dig större möjligheter till det.
Gainer är inte en faktor i diskussionen överhuvudtaget.
Jag pratar alltså enbart om att öka mina armar, och då spelar inte en Gainer in, eller vad är det du menar?
Sen om vi hoppar från det ena till det andra. Jag har spelat fotboll länge och väl, men slutade för några år sedan. Det sexpack jag en gång ägt, har börjat försvinna, även om det syns när jag spänner magen. Hur gör jag för att återfå dess tidigare form? Har tänkt på att deffa och bulka, men känner att jag väger för lite (73 kg) för att göra det, och dessutom så är jag knappt riktigt tränad, och har inte varit på många år. Så, är det bästa sättet att minska kolhydrater, komma ut och springa, samt träna magen helt enkelt?
Det enda sättet att få tillbaka dina synliga magrutor är att minska i kroppsfett; alltså gå ner i vikt.
Ja, du kan minska kolhydrater, ut o springa och träna magen, och kanske få tillbaka rutorna. Men det är svårt att veta utan mer detaljer.
Det enda sättet att få tillbaka dina synliga magrutor är att minska i kroppsfett; alltså gå ner i vikt.
Ja, du kan minska kolhydrater, ut o springa och träna magen, och kanske få tillbaka rutorna. Men det är svårt att veta utan mer detaljer.
Detaljer som vadå? Känns ju inte speciellt kul att gå ner ännu mer i vikt när jag väger 73kg? Vill ju öka i vikt, men ändå ha magrutor.
Som sagt, att dina magrutor försvunnit beror på att du lagt på dig fett runt magen. Du får räkna med år om du vill upp i vikt och få bort fettet, det är en process som är väldigt svår att utföra samtidigt.
Detaljer såsom ditt basala energibehov etc, hur mycket du minskar kolhydraterna, är det bara kolhydrater du minskar? hur mycket du springer etc
Som sagt, att dina magrutor försvunnit beror på att du lagt på dig fett runt magen.
Kan ju också bero på att magen blivit svagare. ;)
Jag pratar alltså enbart om att öka mina armar, och då spelar inte en Gainer in, eller vad är det du menar?
Gainer är mat i pulverform, alltså helt onödigt igentligen eftersom att du kan få i dig samma näring från vanlig mat. Dock är det ganska bekvämt och därför använder folk det. Mycket lättare att dra i sig en gainer med 1000kcal än att äta det i pasta och kyckling.
Mitt tips till dig är att börja gå på gym och skaffa ett bra nybörjarschema (finns många färdiga redan). För att få samma träning hemma som på gym krävs det väldigt mycket mer utrustning än vad du har nu. Dessutom är det lättare, för de flesta, att behålla motivationen genom att gå på gym istället.
ThisIsTheOne
2010-04-17, 15:27
Lär dig de absoluta grunderna kring träning så kommer mycket att klarna. Läs på forumet, på andra sajter och/eller köp någon av de många böckerna som skrivits i ämnet. Det finns några stycken som du säkert skulle få stort utbyte av (t ex Stora boken om styrketräning, kolla valfri nätbokhandel).
Gainer är mat i pulverform, alltså helt onödigt igentligen eftersom att du kan få i dig samma näring från vanlig mat. Dock är det ganska bekvämt och därför använder folk det. Mycket lättare att dra i sig en gainer med 1000kcal än att äta det i pasta och kyckling.
Mitt tips till dig är att börja gå på gym och skaffa ett bra nybörjarschema (finns många färdiga redan). För att få samma träning hemma som på gym krävs det väldigt mycket mer utrustning än vad du har nu. Dessutom är det lättare, för de flesta, att behålla motivationen genom att gå på gym istället.
Alright, men hur lång tid kan det ta, på ett ungefär innan man ser resultat? Vet att det beror mycket på vad man har för gener och hur hårt man tränar, men ja.. rent allmänt, kan man se skillnad på några pass, eller kräver det månader?
EDIT: Jag snackar alltså om armarna, inte magen.
Alright, men hur lång tid kan det ta, på ett ungefär innan man ser resultat? Vet att det beror mycket på vad man har för gener och hur hårt man tränar, men ja.. rent allmänt, kan man se skillnad på några pass, eller kräver det månader?
EDIT: Jag snackar alltså om armarna, inte magen.
Nu i början kommer du få väldigt snabba resultat, det kan jag lova. Exakt hur lång tid det tar är väldigt svårt att svara på. Efter ett par månader kommer du garanterat ha sett resultat om du sköter kosten, sömnen och allt annat som påverkar träningen. Men kom ihåg att skynda långsamt, tänk inte allt för mycket över att få resultat så snabbt som möjligt utan låt det ta sin tid. Går du ut alldeles för hårt kommer du bli skadad, och då uteblir resultaten. Kom ihåg att all träning är en färskvara, alltså det är inget man skaffar sig på ett par dagar utan det tar tid, och man måste underhålla det. Tycker du ska satsa på en 3-split eller liknande, här är ett program som är väldigt bra http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454. Mitt tips till dig är att träna hela kroppen och inte bara armarna. Det kommer se bättre ut, kommer va roligare och du slipper skador pga styrkemässiga obalanser i kroppen.
Nej, det beror med stor sannolikhet inte på att magen blivit svagare.
Jag har ytterliggare en fråga, eller det blir väl två t om. För det första, om jag tränar på kvällen, dvs efter middagstid, hur pass viktigt är det att få i sig en riktig måltid? Eller räcker det med en gainer? Vad händer om man inte äter?
För det andra, så har jag räknat ut att är i behov av drygt 3000 kalorier per dag, och undrar nu om någon skulle kunna skriva upp en matsedel, över hur man skulle kunna äta en dag då man tränat. Vi pratar alltså om: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Det vore jättebra om det var vanliga saker som man har hemma, så att jag inte behöver inhandla vassle och massa sånt.
Väldigt tacksam för svar!
LillSkalman
2010-04-29, 06:41
Tag två gainers
Stockholmare
2010-04-29, 08:13
Eller räcker det med en gainer? Vad händer om man inte äter?
...
...så att jag inte behöver inhandla vassle och massa sånt.
Du pratar hela tiden om gainer, men vill inte inhandla vassle?
Nä, jag håller med föregående råd du fått... Du verkar uppenbarligen ganska förvirrad, och har inte så bra koll. Ägna en helg åt att läsa på om styrketräning från grunden, antingen i någon bok (köp eller låna från bibblan), eller via de utmärkta "stickys" du kan hitta här på forumet. När du har bildat dig en uppfattning om hur allt fungerar, kommer du att kunna ställa mer givande och relevanta frågor, och då också förhoppningsvis få bättre svar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.