Visa fullständig version : Ratio fett-/muskelförlust
Ungefär hur kan man tänka sig att ration fett-/muskelförlust ser ut vid olika underskott (säg 500 resp 1000 kcal) på en tränad person, med säg 20 % kroppsfett (vilket väl känns som en rimlig uppskattning på hur kolofolk är innan deff).
Är mycket väl medveten om att det inte går att ge ett exakt svar för varje individ. Det är inte heller det jag frågar efter.
chrilledude
2010-04-15, 17:56
Tänkte själv ställa den fråga, haha. Hoppas på ett bra svar! :)
Några tänkbara variabler: Gener, proteinintag, underskott, typ av träning. Så, omöjligt att svara på?
Svår fråga men det känns som om någon borde ha testat det och fått lite värden. Inte för att det är så praktiskt användbart men kan vara roligt att veta.
Beror la hur länge man ligger på underskottet, hur träningen ser ut och vad det är man stoppar i munnen...
Jag tror att man inte behöver tappa så mycket muskler alls om man sköter träning och kost, men det är vad jag tror...
Quotar från min egen tråd med liknande fråga om muskelförlust ;-P
Muskelförlust finns bara i misslyckade dieter.
Quotar från min egen tråd med liknande fråga om muskelförlust ;-P
Skulle gissa på att muskelförlust finns i alla dieter mer eller mindre.
BobaFett
2010-04-16, 09:46
Beror på. Om man tappar 10 kilo och går ner från 22% fett till 12% så kan viktnedgången bestå av fett och vätska och att man går upp i muskelmassa.
Går man ner 10 kilo från säg 14 till 6% fett så tappar man nog en del muskler.
Jag talar av egen erfarenhet, hur min kropp funkar. Däremot vet jag inte hur användbart det är för dig :smash:
JimmyJoe
2010-04-16, 12:48
Nej, faktum är att om man är jävligt duktig kan man TOM BYGGA muskler under diet. Om du har god tid på dig.
mattilainen
2010-04-16, 13:16
du kommer förlora 200g muskler. Inte mer och inte mindre.
WHITEFOLKS
2010-04-16, 13:43
Bara för att klargöra så är inte diet likställt med viktnedgång. Så därför är inte diet = förlust av muskler.
nej diet betyder absolut inte muskelförlust.det handlar om kunskap hur man ska gå till väga för att lyckas efter sina egna förutsättningar.
jag gick ner 1.5 kilo fett från 8.7% fett till 4.6% måttat med kaliper. under 26 dagar la jag på mig 1.5kilo muskelmassa.min vikt låg alltså kvar på 86.5 men med en något mer slimmad kropp.
sen vill jag avsluta med att säga att inget fettförbrännings piller användes som vissa fortfarande verkar tro fungerar.ritkig mat,korrekt träning,och sömn kommer man långt på.
nej diet betyder absolut inte muskelförlust.det handlar om kunskap hur man ska gå till väga för att lyckas efter sina egna förutsättningar.
jag gick ner 1.5 kilo fett från 8.7% fett till 4.6% måttat med kaliper. under 26 dagar la jag på mig 1.5kilo muskelmassa.min vikt låg alltså kvar på 86.5 men med en något mer slimmad kropp.
sen vill jag avsluta med att säga att inget fettförbrännings piller användes som vissa fortfarande verkar tro fungerar.ritkig mat,korrekt träning,och sömn kommer man långt på.
Och det där med 1,5 kilo muskelmassa på 26 dagar kan du glömma.
BobaFett
2010-04-18, 06:16
Bara för att du är kass behöver inte postaren vara det också ;)
....han kanske är nybörjare eller har muskelminne efter ett uppehåll. :thumbup:
..sen är det ju fettfri massa han snackar om och inte rena muskler :smash:
creperiet
2010-04-18, 06:40
Det är i vilket fall som helst imponerande att öka så mycket så snabbt, samtidigt som man går ner procentenheterna som anges. Om siffrorna nu stämmer. Kaliper har sina felmarginaler.
Men stämmer gör det inte i vilket fall. Om du vill tro på det så kan jag inget göra.
tråkigt att du har en sådan negativ inställning till andra människor.
tråkigt att du har en sådan negativ inställning till andra människor.Och du tillförde vad? Hans inlägg var ju mer rätt än ditt iaf.
1,5kg ren muskelmassa var det ju inte, så mycket kan vi alla enas om. Sedan vet jag inte hur det blev mätt heller, felmarginalen är ju ganska "stor" av de flesta mätsätt.
det ligger väldigt mycket i det du skriver.kul med folk som är insatta i hur det fungerar:) självklart är det inte RENA muskelfibrer,utan det är vad kalipern visade som muskelmassa.
Och du tillförde vad? Hans inlägg var ju mer rätt än ditt iaf.
1,5kg ren muskelmassa var det ju inte, så mycket kan vi alla enas om. Sedan vet jag inte hur det blev mätt heller, felmarginalen är ju ganska "stor" av de flesta mätsätt.
hur kan du påstå att någon annans inlägg är mer "rätt" om jag bevisar motsattsen?
jag har aldrig påstått att den var ren muskelmassa.jag utgick utifrån vad kalipern visade som muskelmassa.och mätningen är korrekt och proffsigt gjord.
om du tror att jag sitter här för att skryta elr vara märkvärdig så är du fel ute.
jag vill bara dela med mig av egna erfarenheter.
hur kan du påstå att någon annans inlägg är mer "rätt" om jag bevisar motsattsen?
jag har aldrig påstått att den var ren muskelmassa.jag utgick utifrån vad kalipern visade som muskelmassa.och mätningen är korrekt och proffsigt gjord.
om du tror att jag sitter här för att skryta elr vara märkvärdig så är du fel ute.
jag vill bara dela med mig av egna erfarenheter.Därför att han sa något som någon kan börja fundera kring och ditt inlägg jag citerade sa inte speciellt mycket.
Nej, 1,5kg vad det nu blir kvar, vatten och muskelmassa antar jag, det är inte omöjligt. Tror inte jag iaf.
BobaFett
2010-04-18, 12:05
Men stämmer gör det inte i vilket fall. Om du vill tro på det så kan jag inget göra.
So certain are you :)
Slår vad om att du är en speta :D
So certain are you :)
Slår vad om att du är en speta :D
Minst sagt!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.