Visa fullständig version : Förstoppning eller vad det nu är...
TheOne1994
2010-04-15, 10:25
Hej på er ! Första inlägget här på er trevliga sida. Jag har tränat styrketräning i ca 5 månader.Jag har börjat med proteinpulver.Dock har jag blivit förstoppad. Går nästan aldrig på huset , kanske 3 dagar mellan gångerna, ursäkta men måste förklara hur det ser ut...det är segt som lakrits :(
Jag äter Omega 3 i tablettform. 1 tablett om dagen
Dricker proteinpulver ( blandar med vatten )
Har börjat äta grovtbröd och knäckebröd.
Vilken av dessa sakerna är orsaken tror ni ??
Pelle
Sluta med ett i taget och se när det går över, så vet du vad det är.
Hej på er ! Första inlägget här på er trevliga sida. Jag har tränat styrketräning i ca 5 månader.Jag har börjat med proteinpulver.Dock har jag blivit förstoppad. Går nästan aldrig på huset , kanske 3 dagar mellan gångerna, ursäkta men måste förklara hur det ser ut...det är segt som lakrits :(
Jag äter Omega 3 i tablettform. 1 tablett om dagen
Dricker proteinpulver ( blandar med vatten )
Har börjat äta grovtbröd och knäckebröd.
Vilken av dessa sakerna är orsaken tror ni ??
Pelle
Vad äter du under hela dagen?
TheOne1994
2010-04-15, 10:32
Vad äter du under hela dagen?
Jag äter väl ganak vanligt...
Havrepuffar med fil till frukost.
Idag blir det rester till middag. Potatis med köttfärslimpa och brunsås.
Ikväll är det las med potatis.
Så det är väl ganska vanlig mat. Det står ju överllt att fibrer är bra för magen , men det verkar inte gälla min ....
Drick kaffe, det sätter fart på tarmen.
TheOne1994
2010-04-15, 10:38
nej det är för avancerat för mig :) deffen alltså
Sluta upp med det Grova brödet och bytt till vitt.
Man brukar prata om ett balanserat intag av kostfiber i sådana här situationer. Troligen äter du för mycket eller för lite fibrer, alltså.
Men man får testa sig fram och försöka hitta en bra balans med kostfiber i kosten.
Du verkar ju äta rätt bra, ser inte ut som att din kost ska ge några förstoppningsproblem osv. Såtillvida du inte äter totalt annorlunda andra dagar än just idag.. Men men.. Det kan röra sig om en inflammation i tarmen, det ska ge segt bajs har jag för mig.
TheOne1994
2010-04-15, 11:39
vad snälla och trevliga ni är som ger mig svar !!!
jag har en svag aning om att det är knäckebröden , jag äter http://www.britishfooddirect.com/images/18-48-ryvitaMulti250.jpg
det blir nog 6-8 st / dag , är det för mkt ?
TheOne1994
2010-04-15, 11:47
vad snälla och trevliga ni är som ger mig svar !!!
jag har en svag aning om att det är knäckebröden , jag äter http://www.britishfooddirect.com/images/18-48-ryvitaMulti250.jpg
Hur hade mikaelj löst det här problemet?
Det är detta du själv måste testa. Personliger äter jag lätt 6-8 knäckebrödsskivor om dagen utan problem, medan det kanske är för mycket för din del.
Eddie Vedder
2010-04-15, 13:04
Hur känns magen och är det obehalgiga situationer när du väl skiter? Du behöver inte svara såklart men vet du med dig att toalettbesöken t.ex. är väldiga diarréer kan det vara något som är konstigt.
Men är det så att toalettbesöken är helt okej och som det ska när du väl går och att du inte mår dåligt av magproblem på annat sätt så måste inte tre dagars mellanrum behöva vara något skadligt eller så.
Hur känns magen och är det obehalgiga situationer när du väl skiter? Du behöver inte svara såklart men vet du med dig att toalettbesöken t.ex. är väldiga diarréer kan det vara något som är konstigt.
Men är det så att toalettbesöken är helt okej och som det ska när du väl går och att du inte mår dåligt av magproblem på annat sätt så måste inte tre dagars mellanrum behöva vara något skadligt eller så.
Bajs segt som lakrits sa han tidigare i tråden. Det låter inte helt normalt.
TheOne1994
2010-04-15, 14:37
Bajs segt som lakrits sa han tidigare i tråden. Det låter inte helt normalt.
ja det är just det som är lite av problemet....det är lite "obehagligt" att sitta på toa....tänk er själv att skita lakrits..
Jag tycker ärligt talat att det låter som en inflammation
MrKashchei
2010-04-15, 17:55
Utan att ställa några frågor så skulle jag själv ha slutat tvärt med de produkter jag hade infört i min kost som möjligen kunde ha orsakat problemet. Inom 3-5dar får du svar på om det du tagit bort kan vara orsaken till dina besvär.
Om besvären däremot kvarstår skulle jag ställa dessa frågor:
Har du ont i magen vid toabesök? Finns det något som du tycker förvärrar magproblemet? Har du problem med uppspänd buk, gaser? Har du blod i avföringen?
Hur mycket dricker du på en dag? Äter du järntabletter?
Och sen ett par frågor som inte lämpar sig för kvackelmagar och som typ enbart ställs inom sjukvården.
Hur ser avföringen ut lukt, färg och (konsistens har du dock svarat på) liksom mängd som kommer och tid ett toabesök tar. Finns det även hela matrester kvar (bortsett från ev. majs, linfrö etc)?
Alternativt om du inte får bukt med det så uppsöker du vårdcentral med ev lite tur en kirurgkonsultation.
Ska detta vara nån LCHF pik mot Mikaelj eller? *screwy* haha
TheOne1994
2010-04-15, 18:24
Utan att ställa några frågor så skulle jag själv ha slutat tvärt med de produkter jag hade infört i min kost som möjligen kunde ha orsakat problemet. Inom 3-5dar får du svar på om det du tagit bort kan vara orsaken till dina besvär.
Om besvären däremot kvarstår skulle jag ställa dessa frågor:
Har du ont i magen vid toabesök? Finns det något som du tycker förvärrar magproblemet? Har du problem med uppspänd buk, gaser? Har du blod i avföringen?
Hur mycket dricker du på en dag? Äter du järntabletter?
Och sen ett par frågor som inte lämpar sig för kvackelmagar och som typ enbart ställs inom sjukvården.
Hur ser avföringen ut lukt, färg och (konsistens har du dock svarat på) liksom mängd som kommer och tid ett toabesök tar. Finns det även hela matrester kvar (bortsett från ev. majs, linfrö etc)?
Alternativt om du inte får bukt med det så uppsöker du vårdcentral med ev lite tur en kirurgkonsultation.
Tack så mkt alla som hjälpt mig !
Jag slutar med samtliga kosttilskott idag ,återkommer när jag SETT resultat....:)
hur hade mikaelj löst det här problemet?
wwmjd?
kungen416
2010-04-18, 11:00
Jag hörde något om att det kan vara skadligt för kroppen om toa besöken inte sker så ofta som de ska. Det jag syftar på är att kroppen tar upp toxinerna från avföringen istället för att bli av med dem den naturliga vägen.
Min fråga är väll egentligen vad jag ska göra för att öka frekvensen på toalett besöken(1 på 3dar), käkar rätt fiberrik kost rent allmänt och ligger på kaloribalans. Det är lite det me konsistensen också, det är rätt löst och inga direkta korvar att prata om. Så vad är det som avgör konsistensen tex?
Skumma frågor men är nyfiken då jag vet att maghälsan är viktig för mycket och det är inget jag vill negligera eller få problem med.
Någon insatt?
schmecker
2010-04-18, 13:59
kommit upp tidigare i tråden kanske, men när du säger "som lakrits" menar du att avföringen är svart?
om det är så och du inte käkar järntabletter ska du kanske ta och kolla upp det
edit: avföringen kan ju iofs bli svart av en massa blodmat typ blodpudding även mycket blåbär kan ha en sån effekt
Jag hörde något om att det kan vara skadligt för kroppen om toa besöken inte sker så ofta som de ska. Det jag syftar på är att kroppen tar upp toxinerna från avföringen istället för att bli av med dem den naturliga vägen.
Nja. Något (mycket litet) korn av sanning kan det säkert finnas i det, men det brukar vara mycket foliehattande och väldigt lite substans i snacket om hur resterna i tarmen på ett eller annat sätt förgiftar kroppen. Tunntarmen är f.ö. väldigt bra på att ta upp saker, så det mesta som går att ta upp är redan upptaget när födan kommer ned i tjocktarmen. Det som tas upp i tjocktarmen är framför allt vatten.
Jag blir enormt plågad under samtliga toalettbesök där jag har för avsikt att göra nummer 2. Har varit så från och till länge, vet ej vad jag ska ta mig till? Nu proppar jag i mig laxermedel någon gång i månaden för att aschulhålet ska få en chans att återhämta sig efter dessa övernaturliga stretchövningar.
Har ingen aning om vad jag gör fel, men jag gissar att jag äter för lite fibrer? Tips på vad jag kan äta? Knäckebröd? Lider med trådskaparen, det ska vara skönt att bajsa!
Ska detta vara nån LCHF pik mot Mikaelj eller? *screwy* haha
wwmjd?
*fniss*
Har råkat ut för ungefär samma sak när jag ett tag åt mycket ost och lite fibrer, men även när jag ätit för lite ett längre tag (= huvudet och kroppen/matsmältningen gick i slow-motion).
Egen erfarenhet: mindre kasein (ost), mindre högkoncentrerad stärkelse (ris/pasta/bröd) och mer fett istället, mindre olösliga fibrer (fullkornsspannmål t ex knäckebröd), mer kött, mer grönsaker med vattenlösliga fibrer (spenat, blomkål, broccoli) & rotfrukter (kålrot, morot, ...)
Ost ja, det skiter jag också järndank av. Försöker undvika ost i den mån det går. Men ibland är det värt det (ost är gott).
Väldigt gott. Ju mer fett/mindre protein i osten, desto mindre problem. För mig.
TheOne1994
2010-04-18, 20:02
*fniss*
Har råkat ut för ungefär samma sak när jag ett tag åt mycket ost och lite fibrer, men även när jag ätit för lite ett längre tag (= huvudet och kroppen/matsmältningen gick i slow-motion).
Egen erfarenhet: mindre kasein (ost), mindre högkoncentrerad stärkelse (ris/pasta/bröd) och mer fett istället, mindre olösliga fibrer (fullkornsspannmål t ex knäckebröd), mer kött, mer grönsaker med vattenlösliga fibrer (spenat, blomkål, broccoli) & rotfrukter (kålrot, morot, ...)
Kul att jag inte är ensam...om vi nu kan kalla det kul. Järntabletter och D-vitaminer blir det oxå klisterskit av. inga mängder och det är svart som fan. Jag har slutat med alla tillskott och dragit ner på fibret. Nu har jag börjat fisa istället...luktar apa efter mig. Kanske en liten aning bättre på skitfronten. Ska ha KOLL i veckan. Mindre ris skrev du :( jag har precis gjort hela veckans ris / kyckling portioner.
Pelle
D-vitamin är i princip omöjligt att det påverkar, däremot är det högst troligt att järntabletterna gör det.
schmecker
2010-04-18, 21:34
Jag blir enormt plågad under samtliga toalettbesök där jag har för avsikt att göra nummer 2. Har varit så från och till länge, vet ej vad jag ska ta mig till? Nu proppar jag i mig laxermedel någon gång i månaden för att aschulhålet ska få en chans att återhämta sig efter dessa övernaturliga stretchövningar.
Har ingen aning om vad jag gör fel, men jag gissar att jag äter för lite fibrer? Tips på vad jag kan äta? Knäckebröd? Lider med trådskaparen, det ska vara skönt att bajsa!
du borde nästan snacka med din vårdcentral om det där (om du inte gjort det redan), det ska inte behöva vara så
proppa i sig laxermedel (om det är tarmstimulerande medel man menar) under längre perioder kan vara direkt skadligt, tarmens egen tömningsförmåga försämras och man kan bli beroende av de laxativa medlen.
bulkmedel (hela linfrön eller laktulos som du hittar receptfritt på apoteket) och fiberrik kost kan ju alltid rekommenderas, det ökar innehåll och binder mer vätska i tarminnehållet vilket brukar vara bra mot trög mage och förstoppning.
schmecker
2010-04-18, 21:36
Kul att jag inte är ensam...om vi nu kan kalla det kul. Järntabletter och D-vitaminer blir det oxå klisterskit av. inga mängder och det är svart som fan. Jag har slutat med alla tillskott och dragit ner på fibret. Nu har jag börjat fisa istället...luktar apa efter mig. Kanske en liten aning bättre på skitfronten. Ska ha KOLL i veckan. Mindre ris skrev du :( jag har precis gjort hela veckans ris / kyckling portioner.
Pelle
har du blivit ordinerad järntillskott eller tar du dem av någon specifik orsak?
Miniräzer
2010-04-18, 23:03
Intressant läsning för de med magproblem - http://www.apoteketfarmaci.se/NyheterOchFakta/Farmaci%20Lkemedelsboken/Tarmkanalens%20funktionsrubbningar.pdf
schmecker
2010-04-18, 23:48
Intressant läsning för de med magproblem - http://www.apoteketfarmaci.se/NyheterOchFakta/Farmaci%20Lkemedelsboken/Tarmkanalens%20funktionsrubbningar.pdf
bra läsning, intressant info om laxativa medel. får backa lite vad jag skrev om faran med använda laxermedel tidigare, kanske inte är så farligt som propagerats.
du borde nästan snacka med din vårdcentral om det där (om du inte gjort det redan), det ska inte behöva vara så
proppa i sig laxermedel (om det är tarmstimulerande medel man menar) under längre perioder kan vara direkt skadligt, tarmens egen tömningsförmåga försämras och man kan bli beroende av de laxativa medlen.
bulkmedel (hela linfrön eller laktulos som du hittar receptfritt på apoteket) och fiberrik kost kan ju alltid rekommenderas, det ökar innehåll och binder mer vätska i tarminnehållet vilket brukar vara bra mot trög mage och förstoppning.
Jag har inte pratat med vårdcentralen, men det kanske vore en idé. Jag vet att det är skadligt med laxermedel, men visste inte att laktulos var OK. Ska inhandla! Tack ska du ha!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.