Visa fullständig version : 40-50gram protein per dag.
Studenlitteraturen Cellbiologi skriven av Charlotte Erlanson-Albertsson och Urban Gullberg 2007 upplaga 2:2.
"
Protein i dieten
Människan måste tidigt förstått betydelsen av att äta en viss mängd protein för att förhindra uppkomsten av allvarlig sjukdom. Man har även trott att en ökad mängd protein i födan skulle öka muskelproteinet och därmed ge ökad styrka och vitalitet. Nu vet vi att det räcker att äta 40-50g protein per dag. Ett överskott av dietärt protein omvandlas till triacylglycerol i fettväven."
Även i Anatomy and physiology fourth edition skriven av Kenneth S. Saladin står de att man ska ta sin kroppsvikt i kg x 0,8 för att få fram ett ungefärligt rekommenderat dagligt intag av protein i gram. För högt proteinintag överbelastar njurarna med kvävehaltigt avfall och kan orsaka njurskador.
Detta är ju helt annat än vad man själv trott. Tror ni de ligger någon sanning i det dom skriver?
King Grub
2010-04-10, 22:15
För en normalperson som inte tränar styrketräning med syfte att öka muskelmassan, visst stämmer dom mängderna. Något som det däremot inte finns några belägg för är påståendet att större proteinintag än så skulle ge njurskador hos friska personer.
hejhopp79
2010-04-11, 18:08
Som Grub säger.
Folk får ju ibland för sig att alla människor oavsett vad de pysslar med ska äta 2g protein/kg kroppsvikt. Så är det givetvis inte och jag tror att många ligger alltför högt i proteinintag, dvs att det inte ger några ytterligare fördelar och potentiellt sett skulle kunna vara farligt för njurarna.
Farligt för njurarna är det inte. Det är bara en seglivad myt.
Dricker vi bara tillräckligt med vatten fixar njurarna resten.
Du har ingen källa på det?
Titta i Näringslära för Högskolan. Där borde det finnas pedagogoska förklaringar till ureabildningen och filtreringen av urea över njurarna.
Allt är kopplat till osmolaliteten och blodtrycket. Högre osmolalitet leder till högre blodtryck över nefronen.
100 gram protein ger 16 gram urea som kräver ca 6 - 7 dl rent vatten för att filtreras över till urinen. Jag brukar skriva ca en liter vatten per 100 gram protein. Det följer med lite salt, kreatinin och purin i det mesta proteinet i kosten.
Titta i Näringslära för Högskolan. Där borde det finnas pedagogoska förklaringar till ureabildningen och filtreringen av urea över njurarna.
Allt är kopplat till osmolaliteten och blodtrycket. Högre osmolalitet leder till högre blodtryck över nefronen.
100 gram protein ger 16 gram urea som kräver ca 6 - 7 dl rent vatten för att filtreras över till urinen. Jag brukar skriva ca en liter vatten per 100 gram protein. Det följer med lite salt, kreatinin och purin i det mesta proteinet i kosten.
Hur är det då med den "teoretiska toxiska gränsen" som ligger på runt 3g/kg?
Jag gissar, GISSAR, att den är kopplad även till svält. En kalorifattig men proteinrik kost tär på kroppens egna muskleprotein samtidigt som det bildas större mängder fri ammoniak från kostens protein.
Men det är reaktioner som sker i levern och inte i njurarna.
Jag gissar, GISSAR, att den är kopplad även till svält. En kalorifattig men proteinrik kost tär på kroppens egna muskleprotein samtidigt som det bildas större mängder fri ammoniak från kostens protein.
Men det är reaktioner som sker i levern och inte i njurarna.
Förstår inte riktigt vart den kalorifattiga kosten kom ifrån? Kosten kan ju vara väldigt rik på protein samtidigt som den är rik på kalorier?
Förstår inte riktigt vart den kalorifattiga kosten kom ifrån? Kosten kan ju vara väldigt rik på protein samtidigt som den är rik på kalorier?
Tror han syftar på rabbit starvation syndrome. Alltså en diet på mycket protein men med ett stort underskott på kalorier. Då bryts kroppseget protein ner samtidigt som dietärt protein ska brytas ner. Siffran borde vara högre om man inte är katabol (vilket vi nog pratar om här i tråden).
Om jag nu förstod rätt.
Har de senaste åren släppt fokus på proteinet helt och istället fokuserat mera på allt annat som finns i kosten och däromkring. Ligger väl i snitt på 100g protein/dag och tycker träningen fungerar lika bra nu som mot tidigare med högre proteinintag.
Men så svårt att säga, kanske hade jag ökat ännu mera om jag ätit mera protein men jämför jag år med högt proteinintag med år av lågt ser jag ingen betydande skillnad däremellan.
på idrotten i skolan säger dem att överdoser av protein blir fett.. så det är ingen ide att äta mycket protein.
är detta verkligen sant? T_T
har för mig det används som energi. men kanske har fel. så hjälp tack.
King Grub
2010-04-12, 18:11
Att proteinkalorierna skulle sluta som kroppsfett är osannolikt, men proteinet bidrar ju just med kalorier, och ett totalt kaloriöverskott innebär fettökning. Vilken specifik energigivare som slutar som fett är ointressant. Medan någon förbränns, kan något annat lagras in.
Vill veta mer om detta. Myt eller inte? Som f.d tyngdlyftaren sa på kursen i kost & näringslära, -" Överskott på protein pissar man bara ut". Det va alltså ingen idé att vara en "protein-maniac". Så hur mycket protein per kroppskilo behöver en styrkelyftare och bodybuilder om dagen, (egentligen)?
Aminosyror innehåller en aminogrupp. Aminogruppen plockas bort och blir till urinämne/urea. Urean kissar vi ut.
Det som är kvar är ett kolskelett som kan gå in i citronsyracykeln eller glykolysen och bli till energi.
vicarious
2010-04-13, 20:45
Vill veta mer om detta. Myt eller inte? Som f.d tyngdlyftaren sa på kursen i kost & näringslära, -" Överskott på protein pissar man bara ut". Det va alltså ingen idé att vara en "protein-maniac". Så hur mycket protein per kroppskilo behöver en styrkelyftare och bodybuilder om dagen, (egentligen)?
Struntsnack. Desto mer protein desto bättre.
Aminosyror innehåller en aminogrupp. Aminogruppen plockas bort och blir till urinämne/urea. Urean kissar vi ut.
Det som är kvar är ett kolskelett som kan gå in i citronsyracykeln eller glykolysen och bli till energi.
Tänk er att dra detta som svaret på "ingen idé att jaga protein killar, det kissar ni iaf bara ut!"
Skulle äga.
Struntsnack. Desto mer protein desto bättre.
enligt min gympa lärare så ska det vara farligt med för mycket. Att det finns studier på att det ska vara farligt också. Jag tänker, kan det stämma? Att hela den här teorin att massa protein skulle vara bra, egentligen bara finns för att stora företag ska tjäna stora pengar? Jag har ingen direkt åsikt om det hela, är bara nyfiken
Många äter ju inte så där väldigt proteininriktad kost och ändå är proteinbrist obefintlig i vår del av världen. Borde vara bevis nog att man inte behöver så mycket protein.
Intressanta frågan är ju dock hur mycket hårt tränande behöver. 1.5-2 gr/ kg KV är en allmän rekommendation som många är ense om. Så skall man se det som att 1.5 räcker om man är snål. 2 om man vill lägga lite extra och ha lite marginal.... cofffee
Birkharju
2012-12-19, 15:56
enligt min gympa lärare så ska det vara farligt med för mycket. Att det finns studier på att det ska vara farligt också. Jag tänker, kan det stämma? Att hela den här teorin att massa protein skulle vara bra, egentligen bara finns för att stora företag ska tjäna stora pengar? Jag har ingen direkt åsikt om det hela, är bara nyfiken
Högt proteinintag kommer generera högre nivåer av vissa markörer som är förknippat med njurproblem(t.ex. njur-enzymer och kreatinin). Det är därför väldigt vanligt att vårdpersonal misstolkar denna information. Det finns inga bevis som säger att ett högt proteinintag skulle vara skadligt för en frisk individ.
King Grub
2012-12-19, 17:01
Att det finns studier på att det ska vara farligt också.
Det hittar han på.
Jag kan inte komma på en "gympalärare" som det inte kommit en massa skitsnack ur. Nu är jag kanske fördomsfull men det är min erfarenhet iaf. Det är kanske bättre nu för tiden.
Jag dricker dåligt med vatten under dagen plus en mycket proteinrik kost (ca 2-2,5g*kv) kan det höja blodtrycket?
Figgeduni
2012-12-19, 18:19
Måste det vara vatten elr kan de vara annan dryck?
Kroppen är bra på att använda vatten. Julmust t ex kan du säkert räkna som nära 100% vatten.
Kaffe, te, hallonsaft, lättöl eller vad som helst som inte innehåller salt eller mycket protein fungerar lika bra.
Mjölk är en dålig lösning eftersom det tillför ännu mer protein och salter.
En högproteinkost kanske ökar risken kraftigt för cancer i praktiken; teorin finns där. Samtidigt tenderar folk som äter mycket protein att träna mycket, vilket kanske fungerar som ett "skydd" på olika sätt och gör att proteinet används till t ex att bygga muskler. Men att ett högt proteinintag sliter mer på kroppen än ett lågt och bidrar till mer tillväxtfaktorer osv är rätt givet.
Men människor är hursomhelst inte kända för att satsa allting på hälsa direkt. Någonting vill man ju åstadkomma i livet också.
Jag dricker dåligt med vatten under dagen plus en mycket proteinrik kost (ca 2-2,5g*kv) kan det höja blodtrycket?
Höjer trycket över njuren för att kunna lyckas med filtreringen. Blir onödig belastning.Räknat på fingrarna behöver du 2 - 3 liter vätska per dag.
Intressant, jag har nog det senaste året blivit starkt avrådd att dricka proteindrinkar av docenter i invärtes medicin, endokrinologi samt dom flesta läkare.
Hur kan det vara en såpass seglivad myt att tom dom sk "proffsen" håller fast i saken. *bs*
stromming
2012-12-19, 20:43
Intressant, jag har nog det senaste året blivit starkt avrådd att dricka proteindrinkar av docenter i invärtes medicin, endokrinologi samt dom flesta läkare.
Hur kan det vara en såpass seglivad myt att tom dom sk "proffsen" håller fast i saken. *bs*
Att man är "proffs" betyder inte att man kan allt om alla ämnen. Få läkare har nog lust att sätta sig in i en muskelbyggares vardag
För att det är onödigt för 98 % av befolkningen att äta mer protein än vad de redan gör. Vi klarar oss utmärkt på 0,8 gram protein / kg kroppsvikt. Vår moderna kost ger oss lätt de mängderna.
Birkharju
2012-12-19, 20:44
Layne Norton har en PhD inom nutrition och hävdar motsatsen. 03:20
mjmV8BlsJTQ
Att man är "proffs" betyder inte att man kan allt om alla ämnen. Få läkare har nog lust att sätta sig in i en muskelbyggares vardag
Finns säkert en hel del överviktiga som äter över 100g per dag så att det enbart berör kroppsbyggare är inte helt sant samtidigt bör en vältränad ha bättre förutsättningar för att stå emot allt slitage kroppen får genom kost.
På vilka grunder?
Man blir förvånad över hur värdelösa läkare är på kost i regel.
På vilka grunder?
Man blir förvånad över hur värdelösa läkare är på kost i regel.
Problemet är att i 9 av 10 fall kan du INTE övertyga en läkare trots att det bevisats gång på gång att dom "googlar" upp sjukdomar och symptomer. Vet inte varför men så fort man visar upp sin proteinshake så får man höra hur det sliter på njurar, lever etc samtidigt som dom själva oftast är magra som somalier eller överviktiga.
Birkharju
2012-12-19, 20:58
nm
Stuart Philips som är en av de främsta experterna inom protein och proteinsyntes hävdar samma sak i den här föreläsningen(10.00). Skillnaden mellan 20 och 40g är ju väldigt liten så det blir ju praktiskt taget ingen skillnad.
o0gkG3wGY58
Få se vad Phillips säger då.
Schysst länk för övrigt.
Problemet är att i 9 av 10 fall kan du INTE övertyga en läkare trots att det bevisats gång på gång att dom "googlar" upp sjukdomar och symptomer. Vet inte varför men så fort man visar upp sin proteinshake så får man höra hur det sliter på njurar, lever etc samtidigt som dom själva oftast är magra som somalier eller överviktiga.
Jag vet. Det är absurt.
De har helt enkelt extremt dålig koll på kost i regel utöver att man bör äta "varierat" yada yada.
exevision
2012-12-19, 21:49
Höjer trycket över njuren för att kunna lyckas med filtreringen. Blir onödig belastning.Räknat på fingrarna behöver du 2 - 3 liter vätska per dag.
Så runt en liter vatten per gram protein/kv?
Är det därför man även pinkar mer när man äter mer protein?
Låter ju rätt så logiskt, dricker mer = pinkar mer. Men är protein urindrivande i sig?
Var hävdar han det menar du i videon? Han säger ju klart och tydligt 0,25-0,3 g / kg kroppsvikt för maximal (i praktisk mening) stimulering av MPS. För äldre (72-åringar refererades till) kan mängden dubblas.
För övrigt tycker jag att den praktiska aspekten av proteinrekommendationerna blir lite lustig, eftersom han endast räknar högkvalitativt protein i sina siffror och inte protein som tillkommer från kolhydratskällor etc. Vilket gör att man i praktiken kommer upp i högre proteinintag än siffrorna som nämns, såtillvida man inte lever på maltodextrin och valfri högkvalitativ proteinkälla.
Notera också att det inte är samma sak att äta 20 g högkvalitativt protein varannan timme som 40 g, eftersom 40 g tar längre tid att ta upp av kroppen och höjer således nivåerna av aminosyror i blodet en längre tid, varvid man bör vänta längre med att stimulera MPS igen, t ex 3-4 h så att nivåerna av aminosyror hinner gå ner mellan måltiderna.
Man kan inte stimulera MPS fler gånger om man redan har höga nivåer av aminosyror i blodet fastän muscle-full effekt inträtt tidigare.
KevinWest
2012-12-19, 22:47
Kaffe, te, hallonsaft, lättöl eller vad som helst som inte innehåller salt eller mycket protein fungerar lika bra.
Nu går jag lite off topic, men:
Kan man jämna ut saltintaget med mer vätska? Jag dricker gärna 1-3L om dagen så det blir ju 2-3G salt, däremot saltar jag knappt maten.
Kan vara intressant att veta när vi ändå diskuterar salt
Figgeduni
2012-12-19, 23:04
Fan va gött, då slipper jag oroa mig för att ha bytt från en massa Loka till en massa Light läsk :hbang:
Eddie Vedder
2012-12-19, 23:18
enligt min gympa lärare så ska det vara farligt med för mycket.
Ja det är klart att "för mycket" är farligt. Det är ju en truism. Frågan är ju var den gränsen går. För mycket betyder ju per definition att det har gått över gränsen för vad som är bra.
Lite OT men...
Jag ska på hälsoundersökning i januari. Dom tar blod och urinprov mm.
Syns hög proteinkonsumtion i proverna?
Kommer jag få skäll av denne allmänläkare för att jag äter ca 2g/kg kroppsvikt/dygn? Dvs. vad är läkarna utbildade till att tycka om proteinintag?
Lite OT men...
Kommer jag få skäll av denne allmänläkare för att jag äter ca 2g/kg kroppsvikt/dygn? Dvs. vad är läkarna utbildade till att tycka om proteinintag?
2g/kv är inte högt för övrigt.
bighulken
2012-12-20, 08:31
ja,kan det bero på att de kanske har sponsring av dessa företag,kanske?
samt att de är ju ändå en väldigt liten del av de tränande på gymen.proffsen alltså.
sen så räcker det nog för de allra flesta 97% som tränar med sund å bra kost,mat osv,dock ändå lite oftare ,kanske?
all denna protein hysteri som råder,som speciellt ungdomar anammar,är inte så bra för varken kroppens organ el ekonomin.......lol.
men men,placebo effeckten kan man inte bortse ifrån.....tror man att det funkar,så funkar det oftast också.........;-)
2g/kv är inte högt för övrigt.
Jo, det är högt jämfört med människors proteinbehov och proteinintag.
Silencer
2012-12-20, 12:36
Lite OT men...
Läkare generellt kan inte ett jota om träning.
Kan man jämna ut saltintaget med mer vätska? Jag dricker gärna 1-3L om dagen så det blir ju 2-3G salt, däremot saltar jag knappt maten.
Äter du bara 2 - 3 gram koksalt per dag ??
Det är mycket mindre än normalkonsumenten som äter det dubbla eller mer.
2 - 3 gram är lagom, möjligen i underkant ifall du är aktiv. Dessa 2 - 3 gram täcks in i det grundbehov som de flesta mäniskor har, dvs ca 1.5 liter vätska / dag.
Det är vi muskelknuttar som behöver fylla på med knappt en liter vatten för varje 100 gram protien vi äter.
Ja det är klart att "för mycket" är farligt. Det är ju en truism. Frågan är ju var den gränsen går. För mycket betyder ju per definition att det har gått över gränsen för vad som är bra.
200 gram, är det för mycket? om man tänker att man äter 200 gram protein varje dag i flera år. Kommer magen må sämre av det än om jag åt tex 150 gram per dag? Finns det några studier gjort på det?
Eddie Vedder
2012-12-21, 16:15
Finns det några studier gjort på det?
Ja enligt din idrottslärare uppenbarligen. *rolleyes* Jag har då inte sett några. Dock har jag läst massor som inte antyder att 200 gram skulle vara ett bekymmer för någon utan svaga njurar. Om man nu inte väger typ 45 kg eller så.
Ja enligt din idrottslärare uppenbarligen. *rolleyes* Jag har då inte sett några. Dock har jag läst massor som inte antyder att 200 gram skulle vara ett bekymmer för någon utan svaga njurar. Om man nu inte väger typ 45 kg eller så.
Min läkare påstår att man kan se höjda värden(vilka värden kommer jag inte ihåg just nu, men har det på papper någonstans) i njurarna av högprotienkost vid hälsoundersökning, dock inte sagt att det är hälsofarligt. Detta sa han i samband med min senaste undersökning.
Kanske detta läraren menar.
King Grub
2012-12-21, 16:43
http://www.nutritionandmetabolism.com/content/2/1/25
http://www.jissn.com/content/1/1/45
när jag var på hälsoundersökning för 1½ år sedan hade jag SKYHÖGA kreatininvärden. Alla övriga värden var optimala. Jag käkade kreatin, mycket kött och styrketränade under denna period. Som jag förstår det har alla som tränar och äter mycket protein höga värden av just det här men jag fick inte svar på om det är skadligt eller dåligt för någonting.
Typ bara att njurarna får "jobba" hårt.
King Grub
2012-12-21, 17:47
Du tror inte det var pga kreatintillskottet?
Jo bland annat. Men vad jag hört så har folk som styrketränar och äter mycket kött högre kreatininvärden än "vanligt" folk.
Anders The Peak
2012-12-21, 18:18
En artikel i ämnet (http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=9309)
MorfiusBaltzar
2012-12-21, 18:28
Studenlitteraturen Cellbiologi skriven av Charlotte Erlanson-Albertsson och Urban Gullberg 2007 upplaga 2:2.
"
Protein i dieten
Människan måste tidigt förstått betydelsen av att äta en viss mängd protein för att förhindra uppkomsten av allvarlig sjukdom. Man har även trott att en ökad mängd protein i födan skulle öka muskelproteinet och därmed ge ökad styrka och vitalitet. Nu vet vi att det räcker att äta 40-50g protein per dag. Ett överskott av dietärt protein omvandlas till triacylglycerol i fettväven."
Även i Anatomy and physiology fourth edition skriven av Kenneth S. Saladin står de att man ska ta sin kroppsvikt i kg x 0,8 för att få fram ett ungefärligt rekommenderat dagligt intag av protein i gram. För högt proteinintag överbelastar njurarna med kvävehaltigt avfall och kan orsaka njurskador.
Detta är ju helt annat än vad man själv trott. Tror ni de ligger någon sanning i det dom skriver?
Det ligger 0% saning i det dom säger, en vanlig person behöver äta 100%-150% utav sin Kroppsvikt för att behålla muskelmassan och 150%-200% för att bygga muskelmassa.
MorfiusBaltzar
2012-12-21, 18:32
100%-150% av sin KV för att behålla muskelmassa och 150%-200% för att bygga muskler.
MorfiusBaltzar
2012-12-21, 18:34
Vilka företag syftar du på?
Man kan enkelt nå upp till ens Protein behov utan ta Kost tillskott.
Och nej det är tvärtom det är folk som inte vältränade (inte alla) som försöker göra allt i doms makt så dom vältränade personerna ska bli som dom.
MorfiusBaltzar
2012-12-21, 18:36
Många äter ju inte så där väldigt proteininriktad kost och ändå är proteinbrist obefintlig i vår del av världen. Borde vara bevis nog att man inte behöver så mycket protein.
Intressanta frågan är ju dock hur mycket hårt tränande behöver. 1.5-2 gr/ kg KV är en allmän rekommendation som många är ense om. Så skall man se det som att 1.5 räcker om man är snål. 2 om man vill lägga lite extra och ha lite marginal.... cofffee
Nej protein brist är inte obefintlig i vår del av världen. :laugh:
90%-95% utav befolkningen har Protien brist, dom har symptomet kallat "Justin Bieber" dom är smala som han och har ingen styrka.
MorfiusBaltzar
2012-12-21, 18:38
För att det är onödigt för 98 % av befolkningen att äta mer protein än vad de redan gör. Vi klarar oss utmärkt på 0,8 gram protein / kg kroppsvikt. Vår moderna kost ger oss lätt de mängderna.
Nej det är det inte alls, vore bättre om mer av befolkningen börja äta mer Protein och tränar som dom tar hand om sin Anorexia.
MorfiusBaltzar
2012-12-21, 18:42
För mycket salt är dåligt för kroppen jag försöker undvika det till så mycket som möjligt.
Äter max 5g Salt om dagen som max, men hamnar i snitt nog på 2-3g Salt.
Nej det är det inte alls, vore bättre om mer av befolkningen börja äta mer Protein och tränar som dom tar hand om sin Anorexia.
Varför det? Man behöver inte mer protein för allmänna ändamål.
Protein är ju dessutom den mest "anorektiska" makronutrienten. Om något skulle väl dina anorektiska Justin Bieber-människor äta fett.
MorfiusBaltzar
2012-12-21, 18:45
Jo, det är högt jämfört med människors proteinbehov och proteinintag.
Nej det är det inte alls, en person ska ligga på 100%-150% utav sin KV i Protein för att behålla muskelmassan och 150%-200% för att bygga muskler.
Nej det är det inte alls, en person ska ligga på 100%-150% utav sin KV i Protein för att behålla muskelmassan och 150%-200% för att bygga muskler.
Nej, det är fel. Vart har du dragit upp de siffrorna någonstans?
King Grub
2012-12-21, 18:53
Du har ingen aning om vad du pratar om.
MorfiusBaltzar
2012-12-21, 19:02
Varför det? Man behöver inte mer protein för allmänna ändamål.
Protein är ju dessutom den mest "anorektiska" makronutrienten. Om något skulle väl dina anorektiska Justin Bieber-människor äta fett.
Nej för att fett inte bygger muskler.
MorfiusBaltzar
2012-12-21, 19:03
Nej, det är fel. Vart har du dragit upp de siffrorna någonstans?
Från mitt huvud eftersom det är jag som har skapat människor så vet jag nog vad som är optimalt för dom.
Har du skapat människor?
Är du full?
tuthpicker
2012-12-21, 19:19
Från mitt huvud eftersom det är jag som har skapat människor så vet jag nog vad som är optimalt för dom.
Härligt att se dig här moffe!
Upplys oss med dina bottenlösa kunskap!
falken har landat, skjut svalorna och sno äggen moffe är hungrig.
Nää men ärligt, du har så fel, man behöver inte speciellt mycket protein för att bygga muskler.
Robert burneika(stavning?) som har njurfel ligger på runt 120g om dagen och är ja inte så liten.
Gjort barn:confused::d
http://www.nutritionandmetabolism.com/content/2/1/25
http://www.jissn.com/content/1/1/45
Efter att ha kollat igenom dessa konstaterar jag att jag kommer fortsätta äta minst 2,0g/kv. Verkar inte vara några större risker med det och jag är övertygad om att det hjälper mig att nå mina mål med träningen.
MorfiusBaltzar
2012-12-21, 20:22
Har du skapat människor?
Är du full?
Dricker inte längre, inte optimalt för träning.
MorfiusBaltzar
2012-12-21, 20:24
Härligt att se dig här moffe!
Upplys oss med dina bottenlösa kunskap!
falken har landat, skjut svalorna och sno äggen moffe är hungrig.
Nää men ärligt, du har så fel, man behöver inte speciellt mycket protein för att bygga muskler.
Robert burneika(stavning?) som har njurfel ligger på runt 120g om dagen och är ja inte så liten.
Vad har du för bevis att han intar endast 120g om dagen?
Vad har du för bevis att han är inte liten?
nisse1976
2012-12-22, 15:08
När jag gjorde lifegenes tester var njutvärdet det enda som inte låg inom deras intervall, jag tror det beror på mängd muskelmassa (det står det som kommentar) samt proteinintag.
Jag käkar inte kreatin
tuthpicker
2012-12-22, 19:31
När jag gjorde lifegenes tester var njutvärdet det enda som inte låg inom deras intervall, jag tror det beror på mängd muskelmassa (det står det som kommentar) samt proteinintag.
Jag käkar inte kreatin
ja det beror på en större andel muskelmassa jämfört med medel mannen/kvinnan.
Uttorkning kan öka kreatininnivåer och höga mängder protein och för lite vätska kan vara en bov. Har själv varit med om det faktiskt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.