handdator

Visa fullständig version : Thaiboxning och gym(?)

Semtex
2010-03-30, 03:41
Jaha, först och främst tänkte jag bli hårdare med min kost och när jag har skött kosten EXEMPLARISKT i ca 2 veckor och märkt viss viktökning (för det är det jag är ute efter) hade jag tänkt och börja gymma.
Då jag kör thaiboxning 4 gånger i veckan så vill jag ha lite hjälp med att lägga upp mitt schema.
Schemat jag har tänkt mig:

Måndag: Thaiboxning
Tisdag: Thaiboxning
Onsdag: GYM (morgon eller kväll beroende på humör osv)
Torsdag: Thaiboxning
Fredag: Thaiboxning
Lördag: VILA
Söndag: GYM

Så 2 gympass i veckan, räcker det eller ska man köra mer?
Kan dock inte köra mer än 2...
Det jag hade tänkt mig är helkroppspass på varje gymdag.

Knäböj,marklyft,militärpress,bänkpress,stångrodd(? ),chins,vadpress(?),bicepscurl och hantelpress.
Ska man köra 5 reps och 3 set då TUNGT?
Vilka övningar ska man ta bort och lägga till?
Som sagt är ute efter att gå upp i vikt, ca 10-15kg.
Kom med tankar och idéer. :hbang:

Rahf
2010-03-30, 03:51
Vad prioriterar du?

Viktökning kommer att påverka thaiboxningen. Snabb viktökning kommer att påverka den direkt negativt.

Pjotor
2010-03-30, 07:22
Om du vill gå upp i vikt någorlunda snabbt skulle jag träna mindre thaiboxning och mer gym, alternativt ta en extra vilodag i veckan.

Vrille
2010-03-30, 11:28
Du kommer inte må bra av att köra två helkropps "klassiska" styrketräningspass per vecka om du redan ligger på fyra pass thaiboxning. Din thaiträning kommer till stor del utföras med slutkörda muskler. Obra skulle jag vilja påstå. Tror också, utan att veta, att det skulle motverka den muskeltillväxt du annars skulle få. D.v.s. jag tror du kommer att bli starkare, med mkt hög skaderisk, samt att du kommer vara konstant trött och inte lägga på muskelvikt.

Vill du öka i muskelvikt så - förutom att fråga varför? - blir det till att prioritera gymmet före thaiboxningen. 10-15 kg muskler är mycket, mycket, mycket.

Om du däremot - vilket du iofs inte skrev - är mest intresserad av att bli starkare, så kan du säkert lägga in sådan träning. Men bygga samtidigt som 4 pass thaibixning per vecka...nej. Fast det klart, jag är 35 år. Du kanske är i den åldern man fortfarande växer en del?

Semtex
2010-03-30, 11:30
Thaiboxningen vill jag i alla fall minst hålla på med 3-4 gånger i veckan och jag tävlar ännu inte i thaiboxning utan siktar på att börja göra det nån gång nästa år så att jag hinner lägga på mig massa osv.
Hur hade ni lagt upp det då?
Jag tycker att schemat jag har lagt upp ser ganska bra ut och förstår inte hur jag skulle kunna trycka in en extra vilodag och ett till gympass?
Det ni menar är alltså att det inte går att gå upp i vikt om man kör thaiboxning :S
Jag går f.ö på gymnasiet och har inte tid att köra 2 pass om dagen alla dagar i veckan, så måste hitta ett bra schema som passar både skolan och fritiden.
Finns det inte någon på forumet som kör thaiboxning och gymmar samtidigt?
Tips?

Semtex
2010-03-30, 11:33
Du kommer inte må bra av att köra två helkropps "klassiska" styrketräningspass per vecka om du redan ligger på fyra pass thaiboxning. Din thaiträning kommer till stor del utföras med slutkörda muskler. Obra skulle jag vilja påstå. Tror också, utan att veta, att det skulle motverka den muskeltillväxt du annars skulle få. D.v.s. jag tror du kommer att bli starkare, med mkt hög skaderisk, samt att du kommer vara konstant trött och inte lägga på muskelvikt.

Vill du öka i muskelvikt så - förutom att fråga varför? - blir det till att prioritera gymmet före thaiboxningen. 10-15 kg muskler är mycket, mycket, mycket.

Om du däremot - vilket du iofs inte skrev - är mest intresserad av att bli starkare, så kan du säkert lägga in sådan träning. Men bygga samtidigt som 4 pass thaibixning per vecka...nej. Fast det klart, jag är 35 år. Du kanske är i den åldern man fortfarande växer en del?

Ska fylla 17 i år så är relativt ung *flex*
10-15kg muskler vet jag tar flera år att bygga men jag hade tänkt mig arbeta i perioder, t.e.x att ha en deadline till vi säger efter sommaren så ska jag ha ökat med 5-7kg osv.
Hur ska jag göra för att klara dessa, tar f.ö gainer efter thaiboxningspassen så känner mig "hyffsat" pigg efteråt.

Vrille
2010-03-30, 12:02
Får man fråga var du tränar thaiboxning?

Om du inte ens är 17 år gammal så tycker jag inte du skall bygga öht. Komplettera thaiboxningen med lite STYRKEträning (inte BYGGträning om man säger så). Knäböj, mark, basövningar. Kör inte till FAIL. Börja med att lära in tekniken i övningarna. När du kan dem så börja gå upp i belastning. Lägg dig på 4-6 reps, inte 10-12.

Varför inte diskutera saken med din thaiboxningstränare?

Peter.B
2010-03-30, 12:29
Du kan ju kika lite i min journal om du vill ha tips. Jag kör ganska liknande och med liknande mål fast med MMA. Tänk på att inte ha FÖR MÅNGA basövningar per gympass, det pallar i alla fall inte min kropp riktigt med, man presterar inte speciellt bra av det. Håll det till 3-5 basövningar per pass i så fall tycker jag.

Salus
2010-03-30, 13:56
Jag kör 4st thaipass i veckan.

För tillfället kör jag 2 el 3 (beror lite på vad jag hinner) gympass i veckan. Något i stil med detta:

Dag1)
Mark - tungt
Dips - bara egenvikt
Chins - egenvikt

Dag2)
Bänk - tungt
Rodd - ganska lätt
Militärpress - ganska lätt

Dag3)
Böj - tungt
Mage
Hyperextensions (bara ibland)

-------------

Tidigare körde jag helkroppspass 2 ggr i veckan, så här (ett program av Pavel Tsatsuline):

Basera vikten på vad du klarar 5RM (ditt max på 5st reps alltså) FAST du kör bara 3 reps på 5RM vikten.

Övn1: Marklyft el Zercher squats
Övn2: Bänkpress (var tredje pass körde jag militärpress istället)
Övn3: Chins

I början gjorde jag typ 3 set * 3 reps. Sedan ökade jag antal set för varje månad, tills jag kunde göra ~6 set. Sedan testade jag ett nytt 5RM och återgick till 3 sets.

Båda uppläggen fungerar ypperligt ihop med thaiboxning.

Min erfarenhet säger mig att man inte bör träna armar specifikt (det snarare förstör för thaiboxningen - man slår saktare och får lättare syra i musklerna). Men det är säkert väldigt individuellt hur mycket gymträning kroppen klarar - beroende på tidigare träningserfarenheter :)

Semtex
2010-03-30, 16:08
Jo precis det är basövningar jag har tänkt köra, det jag kan göra är väll att köra 3 thaiboxningspass och 3 gympass om det är bättre än 4 thaiboxningspass och 2 gympass?
Då skulle det sett ut så här:
Onsdag: GYM
Fredag: GYM
Lördag: VILA
Söndag: GYM

Att ta sig till thai träningarna på fredagar är ändå ett helvete så kan tänka mig att skippa den hur som helst.
Hade även tänkt mig dricka gainer efter varje pass och dricka en "kaloribomb" varje morgon och kväll, så att jag ska hamna på kcalunderskott ska nog inte vara någon fara när jag väl kommer igång.
Dessa basövningar kan jag komma att tänka på: Marklyft,knäböj,bänkpress,militärpress,chins,stång rodd,dips.
Men hur ska jag dela upp det på 3 dagar om jag vill köra basövningar?
Salus schema såg väll bra ut men blev väldigt lite, har du märkt någon förbättring av ditt gymmande i thaiboxning och även viktmässigt?
Mitt mål med gymmandet är att gå upp i vikt,få en schysst kropp och bli stark, mest för att få det enklare i thaiboxningen för framtida tävlingar/matcher.
Och ja, jag hade tänkt dra upp det med min tränare nästa gång jag har träning men fick jävligt ont i ryggen igår så nästa träning blir på torsdag och tyckte att det vore en bra idé att fråga folk på det här forumet. :)

Gabriel174
2010-03-30, 16:27
Ska fylla 17 i år så är relativt ung *flex*
10-15kg muskler vet jag tar flera år att bygga men jag hade tänkt mig arbeta i perioder, t.e.x att ha en deadline till vi säger efter sommaren så ska jag ha ökat med 5-7kg osv.
Hur ska jag göra för att klara dessa, tar f.ö gainer efter thaiboxningspassen så känner mig "hyffsat" pigg efteråt.

:hbang: kör hårt.

Semtex
2010-03-30, 16:34
:hbang: kör hårt.

Hehe, menade definitivt inte 5-7kg MUSKLER efter sommaren utan massa.

Gabriel174
2010-03-30, 16:36
Hehe, menade definitivt inte 5-7kg MUSKLER efter sommaren utan massa.

Jaha :) Vad ligger din vikt på nu förresten? Som någon skrev innan så kan det väl knappast vara positivt att gå upp för mycket på för kort tid när man är thaiboxare?

Semtex
2010-03-30, 16:39
Jaha :) Vad ligger din vikt på nu förresten? Som någon skrev innan så kan det väl knappast vara positivt att gå upp för mycket på för kort tid när man är thaiboxare?

Just nu ligger den på lite över 60 så siktar på att nå 70-72 till efter sommaren *flex* är f.ö lika gammal som dig :hbang:

Gabriel174
2010-03-30, 16:41
Just nu ligger den på lite över 60 så siktar på att nå 70-72 till efter sommaren *flex* är f.ö lika gammal som dig :hbang:

Okej, är själv inte thaiboxare men att gå upp 10kg+ på 3~månader är nog inte bra oavsett om du är thaiboxare eller inte, kommer nog bli en del fett.

Trodde det var arton år för att få tävla :Virro . Thaiboxning verkar skoj, vill själv testa på det :) Lycka till *flex*

Rahf
2010-03-30, 18:07

Hur lång är du? Vilken viktklass vill du tävla i?

10-12kg kommer att påverka thaiboxningen i direkt negativ riktning på så kort tid.

Semtex
2010-03-30, 18:29
Hur lång är du? Vilken viktklass vill du tävla i?

10-12kg kommer att påverka thaiboxningen i direkt negativ riktning på så kort tid.

Är ganska långt ca 185 skulle jag gissa på om inte mer, jag har muskler på kroppen och är stark för min egna vikt men vill ha mer massa och även fast jag kommer upp i 70kg så skulle jag nog vara längre än de flesta av mina motståndare då jag just nu skulle vara exmtremt lång för nuvarande viktklass, har som sagt kortsiktiga mål så vi säger 5-7kg till efter sommaren både muskler och fett kommer då att läggas på.
Någon som har något tips på hur jag annars ska lägga upp ett gymschema?
Jag kommer att stretcha efter varje pass (thai och gym) och när jag kommer hem ska jag stretcha.

Semtex
2010-03-30, 20:52
Någon som har något tips på hur jag annars ska lägga upp ett gymschema?

:confused:

Peter.B
2010-03-30, 20:58
Har du kikat något i min journal?

Dag 1
Mark
Chins
Dips
+ 1-2 valfria isolationsövningar

Dag 2
Böj
Bänk
Rodd

Ungefär så kör jag, tycker det funkar rätt bra.

Semtex
2010-03-30, 21:19
Har du kikat något i min journal?

Dag 1
Mark
Chins
Dips

Dag 2
Böj
Bänk
Rodd

Ungefär så kör jag, tycker det funkar rätt bra.

Åfan missade ditt inlägg :smash:
Tycker att ditt val såg bra ut då känner jag även att jag kan köra mina fyra thaiboxningspass i veckan :hbang:
Det hade då blivit mån,tis,tors,fre.
Ska jag då sätta gympassen på onsdag och söndag?
Och när ska jag köra vilket pass?
Vilken klubb kör du i och tävlar du?

Peter.B
2010-03-30, 21:26
Åfan missade ditt inlägg :smash:
Tycker att ditt val såg bra ut då känner jag även att jag kan köra mina fyra thaiboxningspass i veckan :hbang:
Det hade då blivit mån,tis,tors,fre.
Ska jag då sätta gympassen på onsdag och söndag?
Och när ska jag köra vilket pass?
Vilken klubb kör du i och tävlar du?

Vilka dagar du kör på är inte så viktigt. Endast en vilodag kan vara lite lite ibland, så testa att skippa gymmet eller thaien ett pass till kanske var 4-5e vecka.

När du kör vilket pass spelar egentligen ingen roll, båda passen går ju igenom praktiskt taget hela kroppen.

Jag tränar på Berserk MMA och japp, jag tävlar :)

Semtex
2010-03-30, 22:24
Okej, något sånt här hade jag tänkt mig:
Måndag: Thai
Tisdag: Thai
Onsdag: Mark,dips,chins,militärpress
Torsdag: Thai
Fredag: Thai
Lördag: Vila
Söndag: Knäböj,bänkpress,skivstångsrodd,hantelpress

Känns lite som att det blir lite för mycket rygg i veckan om man ska köra chins och mark första gympasset och skivstångsrodd det andra?

Vinter
2010-03-30, 22:29

Känns lite som att det blir lite för mycket rygg i veckan om man ska köra chins och mark första gympasset och skivstångsrodd det andra?

Jag tycker du kan testa och se hur du känner dig, du har många år på dig att hitta något optimalt. Du skulle kunna testa någon HIT(helkropps) variant. Jag tror dock du i slutändan vill ha mer kondition än massa som thaiboxare, känns mer optimalt under en match ;)

Peter.B
2010-03-30, 22:42

Det beror på, som kampsportare blir man ofta för stark i bröst och framsida pga mycket armhävningar, mycket slag och framförallt posen i guard där man liksom rullar fram axlarna och krummar ryggen. Jag tränar gärna mycket rygg för att motverka dålig hållning och att axlarna åker fram.

Semtex
2010-03-30, 22:43
Jag tycker du kan testa och se hur du känner dig, du har många år på dig att hitta något optimalt. Du skulle kunna testa någon HIT(helkropps) variant. Jag tror dock du i slutändan vill ha mer kondition än massa som thaiboxare, känns mer optimalt under en match ;)

Jo men massan är det jag vill ha först sedan ska jag bygga på konditionen, den konditionen som jag har nu är ändå helt okej. dock inte för match men match blir det någon gång nästa år.

Semtex
2010-03-30, 22:49
Det beror på, som kampsportare blir man ofta för stark i bröst och framsida pga mycket armhävningar, mycket slag och framförallt posen i guard där man liksom rullar fram axlarna och krummar ryggen. Jag tränar gärna mycket rygg för att motverka dålig hållning och att axlarna åker fram.

Ja, men det är ändå en viss skillnad på att göra armhävningar och att styrketräna med vikter.
Skippar nog skivstångsrodden och slänger in bicepscurl och en basövning för triceps och även en magövning på pass 1.
Vi får se när det sätts igång, medans kom med tankar!

Peter.B
2010-03-30, 22:52
Ja, men det är ändå en viss skillnad på att göra armhävningar och att styrketräna med vikter.
Skippar nog skivstångsrodden och slänger in bicepscurl och en basövning för triceps och även en magövning på pass 1.
Vi får se när det sätts igång, medans kom med tankar!

Jag hade hellre skippat chinsen är stångrodden, men det kanske bara är jag. Bicepscurl är disco! *slap* Kör lite pullups istället för chins om du känner att biceps inte får nog med stryk. Triceps hoppas jag får sitt av dips och bänk, men visst, det går ju att variera lite också. Magövningar kan man ju avsluta med, likaså bicepscurls. Men jag skulle inte lägga upp programmet med dessa som viktiga beståndsdelar.

Semtex
2010-03-30, 23:15
Jag hade hellre skippat chinsen är stångrodden, men det kanske bara är jag. Bicepscurl är disco! *slap* Kör lite pullups istället för chins om du känner att biceps inte får nog med stryk. Triceps hoppas jag får sitt av dips och bänk, men visst, det går ju att variera lite också. Magövningar kan man ju avsluta med, likaså bicepscurls. Men jag skulle inte lägga upp programmet med dessa som viktiga beståndsdelar.

Ja precis, biceps och triceps jobbar väldigt mycket på basövningarna så får se hur jag gör med dem ;)

Semtex
2010-03-31, 20:29
Någon annan som har några andra idéer?

grakka
2010-03-31, 20:45
Jag har hållit på en del med kampsport och styrketräning och skulle verkligen inte rekommendera två helkropps i veckan. Självklart är det från person till person men jag har själv testat och för mig var det helt uteslutet att träna på det viset. Jag tränade väldigt likt (om inte exakt) det som Peter.B nämnde och det fungerade riktigt bra. Tänk på att styrketräningen är ett komplement till kampsporten och inte tvärt om!

Jag tycker att du ska prova på det som Peter.B skrev utan tvekan!
Håller även med om att lite extra rygg bara är att föredra då bröst tränas så pass mycket via kampsporten. Då slipper du även se ut som en krabba.

För att vara exakt så såg mitt "schema" ut såhär, och det var lagom för min del.
dag1: Marklyft, Militärpress, Chins, Knäböj
dag2: Bänkpress, Sittande rodd, Dips, Situps

Rahf
2010-03-31, 21:43
Är du ute efter att bli snyggare, eller bättre på thaiboxning?

Magträning kommer du garanterat få bra träning av under fysmoment i thaiboxningen. Armträning är inte något att sätta fokus på, muskulösa armar är tunga armar. Basövningar och lite mer fokus på ryggträning är det du bör satsa på, precis som folk har skrivit.

Semtex
2010-03-31, 21:47
Jag har hållit på en del med kampsport och styrketräning och skulle verkligen inte rekommendera två helkropps i veckan. Självklart är det från person till person men jag har själv testat och för mig var det helt uteslutet att träna på det viset. Jag tränade väldigt likt (om inte exakt) det som Peter.B nämnde och det fungerade riktigt bra. Tänk på att styrketräningen är ett komplement till kampsporten och inte tvärt om!

Jag tycker att du ska prova på det som Peter.B skrev utan tvekan!
Håller även med om att lite extra rygg bara är att föredra då bröst tränas så pass mycket via kampsporten. Då slipper du även se ut som en krabba.

För att vara exakt så såg mitt "schema" ut såhär, och det var lagom för min del.
dag1: Marklyft, Militärpress, Chins, Knäböj
dag2: Bänkpress, Sittande rodd, Dips, Situps

Det var ju något liknande jag hade tänkt mig:

Onsdag: Mark,skivstångsrodd,chins,knäböj
Söndag: Dips,bänkpress,militärpress

Vad tror ni om det?
Endast basövningar och jag kommer köra dessa tungt, 6 reps x 3-4 set.

Semtex
2010-03-31, 21:49
Är du ute efter att bli snyggare, eller bättre på thaiboxning?

Magträning kommer du garanterat få bra träning av under fysmoment i thaiboxningen. Armträning är inte något att sätta fokus på, muskulösa armar är tunga armar. Basövningar och lite mer fokus på ryggträning är det du bör satsa på, precis som folk har skrivit.

Bättre på thaiboxning, självklart blir man snyggare på köpet men har inte planerat på att bli en björn utan 75-80kg skulle nog passa mig.
Finns ju heller ingen fördel som du skriver i att vara stor men explosiva och starka muskler är bra ;)

Peter.B
2010-03-31, 21:50
Det var ju något liknande jag hade tänkt mig:

Onsdag: Mark,skivstångsrodd,chins,knäböj
Söndag: Dips,bänkpress,militärpress

Vad tror ni om det?
Endast basövningar och jag kommer köra dessa tungt, 6 reps x 3-4 set.

Jag tycker det är jävligt tungt att köra mark och knäböj på samma pass. Det går helt klart, men inget jag skulle rekommendera. Vet dock många som gör det, så det är nog individuellt. Det är inget dåligt program, så testa om du känner för det. Men byt gärna ordning på övningarna på söndagen så du kör bänk först och dips sist. Jag hade även kört böjen först på onsdagen, men smaksak.

Semtex
2010-03-31, 21:54
Jag tycker det är jävligt tungt att köra mark och knäböj på samma pass. Det går helt klart, men inget jag skulle rekommendera. Vet dock många som gör det, så det är nog individuellt. Det är inget dåligt program, så testa om du känner för det. Men byt gärna ordning på övningarna på söndagen så du kör bänk först och dips sist. Jag hade även kört böjen först på onsdagen, men smaksak.

Jaha oj, ordningen hade jag inte alls tänkt ut men känns bra det du säger.
Njaa kommer väll kännas ganska tungt i benen efter onsdagspasset på thaipasset sen på torsdag men det släpper nog när det har blivit en vanesak :P
Böj,stångrodd,mark och chins.
Bänkpress,militärpress och dips.
Något i den ordningen?

Vrille
2010-04-01, 07:30
Semtex.

Jag tror du är helt ute och cyklar. Mark, stångrodd, chins och knäböj...och sedan två dagar i rad med thaiboxning? Du kommer bli stark som fan, göra dig riktigt illa förr eller senare och dina 10-15 kg i byggda muskler kan du glömma. Din thaiboxningsträning kommer att förlora big time i effektivitet.

Bestäm dig för vad du vill uppnå. Du måste göra prioriteringar. Vill du bli bra i thaiboxning (tävla) så finns det en viktklass som är naturlig för dig. Du kan inte riktigt veta vad den är eftersom du inte växt klart ännu, men en titt på dina föräldrar, ev. äldre syskon, o.s.v., borde ju göra att du vet ungefär hur stor du kommer att bli. Ditt byggande skall naturligtvis anpassas efter detta om du skall träna för en thaikarriär. En viktökning på 10-15 kg är jävligt mycket, även när man knackar på 17 år. När jag var 18 år så vägde jag 65 kg otränad. Idag är jag snart dubbelt så gammal och väger 10 kg mer som tränad. Om du räknar med att växa på dig 4 kg "naturligt" och bygga 2-3 kg muskler de närmsta få åren så kanske det är rimligt parallellt med thaiboxning. Allt över det tycker jag känns tokigt.

Mitt förslag:

Styrketräning en dag per vecka. Kör knäböj och marklyft som basövningar. Komplettera med militärpress/pushpress (men med försiktighet!). Lär dig köra frivändningar. Kanske stångrodd om/när du känner dig fräsch i ryggen. Inga chins!

Lägg istället in chins på två av dina thaipass per vecka. Prioritera dessa före stångrodd på styrketräningsdagen. Styrketräningsdagens viktigaste övningar är knäböj och marklyft (och på sikt frivändningar).

Jag förutsätter att du idag gör armhävningar på thaipassen. Om det börjar gå för lätt och du s.a.s. suktar efter bänkpress - skit i det. Vikta armhävningarna på thaipassen istället (alltså kör med en vikt på ryggen).

Styrketräna på fredagen och vila lör-sön. Köra knäböj och marklyft ger stramande hamstrings och träningsverk både här och där. Thaiträning i detta tillstånd är rena dumheterna.

Aggarn
2010-04-01, 08:54
Jag är själv tävlande inom thaiboxning och jag styrketränar 1 gång i veckan(fredag) och tränar 5 thaipass i veckan, Lyssna på Vrille =) // André

Semtex
2010-04-01, 17:33
Semtex.

Jag tror du är helt ute och cyklar. Mark, stångrodd, chins och knäböj...och sedan två dagar i rad med thaiboxning? Du kommer bli stark som fan, göra dig riktigt illa förr eller senare och dina 10-15 kg i byggda muskler kan du glömma. Din thaiboxningsträning kommer att förlora big time i effektivitet.

Bestäm dig för vad du vill uppnå. Du måste göra prioriteringar. Vill du bli bra i thaiboxning (tävla) så finns det en viktklass som är naturlig för dig. Du kan inte riktigt veta vad den är eftersom du inte växt klart ännu, men en titt på dina föräldrar, ev. äldre syskon, o.s.v., borde ju göra att du vet ungefär hur stor du kommer att bli. Ditt byggande skall naturligtvis anpassas efter detta om du skall träna för en thaikarriär. En viktökning på 10-15 kg är jävligt mycket, även när man knackar på 17 år. När jag var 18 år så vägde jag 65 kg otränad. Idag är jag snart dubbelt så gammal och väger 10 kg mer som tränad. Om du räknar med att växa på dig 4 kg "naturligt" och bygga 2-3 kg muskler de närmsta få åren så kanske det är rimligt parallellt med thaiboxning. Allt över det tycker jag känns tokigt.

Mitt förslag:

Styrketräning en dag per vecka. Kör knäböj och marklyft som basövningar. Komplettera med militärpress/pushpress (men med försiktighet!). Lär dig köra frivändningar. Kanske stångrodd om/när du känner dig fräsch i ryggen. Inga chins!

Lägg istället in chins på två av dina thaipass per vecka. Prioritera dessa före stångrodd på styrketräningsdagen. Styrketräningsdagens viktigaste övningar är knäböj och marklyft (och på sikt frivändningar).

Jag förutsätter att du idag gör armhävningar på thaipassen. Om det börjar gå för lätt och du s.a.s. suktar efter bänkpress - skit i det. Vikta armhävningarna på thaipassen istället (alltså kör med en vikt på ryggen).

Styrketräna på fredagen och vila lör-sön. Köra knäböj och marklyft ger stramande hamstrings och träningsverk både här och där. Thaiträning i detta tillstånd är rena dumheterna.

Du verkar kunnig och kommer med bra idéer, men jag tror inte att jag kommer torska mycket effektivitet i thaiboxningen om jag kör 2 styrkepass i veckan och på det vill gå upp x antal kilo.
Jag hade tänkt mig något sånt här:
Schemat har jag postat upp förut men vad tycker ni om kostschemat?
Onsdag: Marklyft,skivstångsrodd,knäböj,chins
Fredag: Thaiboxning(varannan vecka)
Söndag: Bänkpress,militärpress,dips

Kostschema:
Frukost - minst 1000kcal
Lunch - 500-800kcal
Mellanmål - ca 300-400kcal
Middag - 500-800kcal
Gainer - 800kcal
Kvällsmål - minst 1000kcal

grakka
2010-04-01, 17:41
Om man styrketränar en eller två gånger i veckan som komplement till kampsport är ju inte direkt som skillnaden mellan dag och natt. Generellt sett är det enligt mig sak samma om du styrketränar en eller två gånger i veckan. Tycker att du ska testa med två dagar per vecka och gå ner till en dag i veckan om det blir för mycket.

Rahf
2010-04-01, 20:06
Han kan inte veta om det är för mycket eller ej. Det skulle vara att man får en akut skada p.g.a. utmattade muskler, eller en slitskada p.g.a. överträning.

Thaiboxningen kommer lida mer av styrketräning två dagar i veckan, jämfört med en dag i veckan. Kroppen kommer inte ha lika mycket energi helt enkelt.

Vrille
2010-04-01, 20:14
Semtex.

Jag är absolut inte kunnig på området thaiboxning. Däremot så kombinerar jag styrketräning med uthållighetssporter (jag vill vara stark och se bra ut men den idrottsliga prestationen jag gillar mest är av typen plåga dig i 4 h eller mer). Dessutom råkar jag ha en styvson som är jämgammal med dig och tränar thaiboxning tre ggr per vecka... Han är välkommen att styrketräna med mig...om han iaktar viss återhållsamhet.

Du skalll kombinera styrketräning med - mina ord - en intervallsport, tillika viktklassport. Anpassa dig efter det. Jag står för allt jag skrivit tidigare och upprepar; prata med din thaitränare.

Vrille
2010-04-01, 20:19
Glömde.

Du behöver inte fundera på kaloriintag i din ålder. Tänk hellre kostcirkel och ät så du blir mätt. Var absolut inte rädd för att äta för mycket.

Semtex
2010-04-01, 20:20
Semtex.

Jag är absolut inte kunnig på området thaiboxning. Däremot så kombinerar jag styrketräning med uthållighetssporter (jag vill vara stark och se bra ut men den idrottsliga prestationen jag gillar mest är av typen plåga dig i 4 h eller mer). Dessutom råkar jag ha en styvson som är jämgammal med dig och tränar thaiboxning tre ggr per vecka... Han är välkommen att styrketräna med mig...om han iaktar viss återhållsamhet.

Du skalll kombinera styrketräning med - mina ord - en intervallsport, tillika viktklassport. Anpassa dig efter det. Jag står för allt jag skrivit tidigare och upprepar; prata med din thaitränare.

Härligt, ska prata med min tränare imorgon ;)

Nyback
2010-04-04, 16:32
förstår inte hur man ska palla knäböj/marklyft när man thaiboxxas?
jag thaiboxxas men har som nästan uteslutit ben i styrketräning, vet att de kanske inte är det smartaste men jag har oftast helt trötta ben efter ett thaipass, hur ska jag kunna köra knäböj när jag inte har energi till det?
ska jag bara härda igenom det eller kan man räkna med att thaipass/löpning räcker som benträning?

Peter.B
2010-04-04, 17:31
jag thaiboxxas men har som nästan uteslutit ben i styrketräning, vet att de kanske inte är det smartaste men jag har oftast helt trötta ben efter ett thaipass, hur ska jag kunna köra knäböj när jag inte har energi till det?
ska jag bara härda igenom det eller kan man räkna med att thaipass/löpning räcker som benträning?

Jag tycker du ska härda igenom. Om inte thai och boxningsträning räcker för överkroppen tycker jag inte att thai och löpning ska täcka benträningen.

Rahf
2010-04-04, 18:59

Nej, du kan inte räkna ett thai- och löppass som benträning, om benträning i det här fallet innebär tung styrketräning som skulle gynna en volymökning.

Nyback
2010-04-04, 20:12
då får de väl bli att ignorera träningvärken och kötta på :)

chr1z
2010-04-05, 15:45
Jag är själv tävlande inom thaiboxning och jag styrketränar 1 gång i veckan(fredag) och tränar 5 thaipass i veckan, Lyssna på Vrille =) // André

När du styrketränar hur många reps samt vilka övningar kör du då? =)
Mvh Christoffer