handdator

Visa fullständig version : Alternativ till vassleprotein efter träning?

MuskelApa
2010-03-28, 17:09
Tja Kolozzeum,

Nu är det så att förra veckan fyllde jag på förrådet med lite whey-80 från GG.
Är nöjd och har funkat bra innan, men just då kommer min mamma förbi och frågar om hon får titta på förpackningen. Då ser hon att det står: "Detta kosttillskott skall ej användas av personer under 18 år". Mycket argumenterande senare så blir jag förbjuden att använda det. *gah!*

Kanske ska tillägga att jag är 16 år. Har läst på en hel del och vet själv att det inte är några som helst problem för mej att använda proteinet, men mina föräldrar ger sig inte!

Så nu, damer och herrar, behöver jag lite hjälp att hitta ett alternativ till vassleproteinet. Har senaste veckan använt keso och dextropur direkt efter träning, men behöver kanske något med snabbare protein. Har 30 - 45 min resväg hem, så det blir väl mat ca 1 h efter träningen. Det ska också hålla en hel skoldag i väskan/skåpet. Och som ni säkert redan har listat ut, inget i pulverväg, undantaget druvsocker.

Tack!

King Grub
2010-03-28, 17:11
Keso går bra, eller vanlig mjölk.

Du får inte tag i snabbt protein utan tillskott. Mjölk är det närmaste, där 20% av proteinet är vassleprotein. Men det är inte något som kommer att avgöra resultaten för en 16-åring, om han använder vassleprotein eller inte.

MeekGeek
2010-03-28, 17:22
Texten på den aktuella påsen är generell; "Personer under 18 år ska ej ta kosttillskott" och inget om proteinpulver explicit. Mammor kan var envisa och har lite längre erfarenhet av argumentationsteknik än 16-åringar normalt. Skicka ett mail till din proteinleverantör och förklara situationen och be dem komma med ett utlåtande du kan visa mamma, eller prata med din husläkarmottagning och hör om de kan prata mamma till sans. Största nackdelen med att äta korttillskott som 16-åring, är förmodligen ekonomisk. :)

MuskelApa
2010-03-28, 17:22
Tack så mycket för ett nästan läskigt snabbt svar!

Då fortsätter jag med keson.

Tror du, Grubben eller nån annan, på dextropuren, eller kan jag helt enkelt skippa den efter träning?

WHITEFOLKS
2010-03-28, 17:26
Skippa den, få i dig kolhydraterna på något godare och roligare sätt istället.

MuskelApa
2010-03-28, 17:33
Texten på den aktuella påsen är generell; "Personer under 18 år ska ej ta kosttillskott" och inget om proteinpulver explicit. Mammor kan var envisa och har lite längre erfarenhet av argumentationsteknik än 16-åringar normalt. Skicka ett mail till din proteinleverantör och förklara situationen och be dem komma med ett utlåtande du kan visa mamma, eller prata med din husläkarmottagning och hör om de kan prata mamma till sans. Största nackdelen med att äta korttillskott som 16-åring, är förmodligen ekonomisk. :)

Jag håller med om det du säger. Men mor min står stenhårt fast vid det hon sagt innan, och om tillverkaren sade att det inte var några problem att jag tog pulvret skulle hon säga nåt i stil med: "Det säger de bara för att tjäna pengar"
Vet ej med husläkare, men risken är ju att min är helt anti mot kosttillskott också.

Fortsätter nog med keson, om Grub säger att det för mig förmodligen inte kommer göra nån större skillnad så litar jag på det.

Men tack för att du tog dej tid att svara!

MuskelApa
2010-03-28, 17:34
Skippa den, få i dig kolhydraterna på något godare och roligare sätt istället.

Ok, tack. Då har jag fått svaren jag behöver.:)

Richthofen
2010-03-28, 17:48
det din mor behöver är bara enkel vägledning till din träning, berätta att du behöver protein för att bygga muskler och att hon nog inte vill betala för ditt kött på tallriken varje dag då det blir dyrt gentemot pulvret

WHITEFOLKS
2010-03-28, 17:51
det din mor behöver är bara enkel vägledning till din träning, berätta att du behöver protein för att bygga muskler och att hon nog inte vill betala för ditt kött på tallriken varje dag då det blir dyrt gentemot pulvret

Han får antagligen i sig tillräckligt med protein redan så det är ju inte som om hon behöver köpa extra kött. De extra kcal han gör av med genom att träna kan han ju komplettera med havregryn eller liknande.

Anders The Peak
2010-03-28, 17:51
2,5 dl mjölk efter styrkepass är tillräckligt för att gå från en negativ till en positiv nettoproteinbalans.
(K Tipton, R Wolfe Medicine and Science in Sports and Exercise)

Ta med dig en liter mjölk som du dricker av före under och efter träningen så har du en perfekt träningsdryck...

MuskelApa
2010-03-28, 19:06
2,5 dl mjölk efter styrkepass är tillräckligt för att gå från en negativ till en positiv nettoproteinbalans.
(K Tipton, R Wolfe Medicine and Science in Sports and Exercise)

Ta med dig en liter mjölk som du dricker av före under och efter träningen så har du en perfekt träningsdryck...

Det hade jag gärna gjort, om det inte vore för att jag måste ha det jag ska äta efter träningen i skåpet hela dagen, jag tränar nämligen direkt efter skolan.

Om det var nån som missförstod så behöver jag något att äta DIREKT efter träningen.

Jag har gett upp försöken att övertala mina föräldrar, så kom hellre med tips på vad jag kan äta efter gymmet.

Nils.R
2010-03-29, 21:57
Kan du inte bara gå in i nån miniaffär nära skolan eller gymmet och köpa 1 liter mjölk mellan skolans slut och träningen då?

WHITEFOLKS
2010-03-29, 22:02
UHT-mjölk borde funka fint.

Finns på Lidl.

Richthofen
2010-03-29, 23:30
Han får antagligen i sig tillräckligt med protein redan så det är ju inte som om hon behöver köpa extra kött. De extra kcal han gör av med genom att träna kan han ju komplettera med havregryn eller liknande.

antagligen vet vi inte det.

menar att det är dumt att låta det gå till spillo när han ändå har det hemma

MuskelApa
2010-03-30, 15:43
UHT-mjölk borde funka fint.

Finns på Lidl.

Kanske det. Vad, mer specifikt är UHT-mjölk? Har tyvärr ingen Lidl här, någon som vet om det finns någon annanstans?

MeekGeek
2010-03-30, 15:50
Kanske det. Vad, mer specifikt är UHT-mjölk? Har tyvärr ingen Lidl här, någon som vet om det finns någon annanstans?

Högpastöriserad mjölk som håller sig utan att kylförvaras. H-mjölk eller seglarmjölk kan den även kallas. Fast kanske inte så mumsigt att slurpa i sig ljummen mjölk efter träningen direkt.

MuskelApa
2010-03-30, 15:54
Högpastöriserad mjölk som håller sig utan att kylförvaras. H-mjölk eller seglarmjölk kan den även kallas. Fast kanske inte så mumsigt att slurpa i sig ljummen mjölk efter träningen direkt.

Kan ju aldrig skada att prova, om det inte faller mig i smaken blir det väl keso. Sjukt gott!*popcorn*

Tack för hjälpen allihopa!

Morty
2010-03-30, 15:55
mjölk med lång hållbarhet finns överallt. oöppnad så kan denstå i rumstemperatur hur länge som helst, typ.

MuskelApa
2010-03-30, 16:01
mjölk med lång hållbarhet finns överallt. oöppnad så kan denstå i rumstemperatur hur länge som helst, typ.

Ok, känner du till namnet på någon sådan mjölk som säljs på många ställen? Har aldrig sett UHT-mjölk i affär men den kanske går under något annat namn.

z_bumbi
2010-03-30, 16:03
Det enklaste är att käka en vanlig macka med vettigt pålägg. Mjukost (tub), makrill i tomatsås och/eller tonfisk funkar i skåpet över dagen. En tub majonäs borde också stå sig om man vill ha en annan smak.
Annars kommer du inte troligen inte märka någon större skillnad även om du "bara" äter en frukt eller en brödbit och sen käkar när du kommer hem.

Gainomax och andra liknande drycker finns också.

JoeyP
2010-03-30, 16:14
Fan mjölk är så jävla bra! Jag rek alltid mjölk och oboy till nybörjare, eller drickyoggi om de passa bättre.

stafh
2010-03-30, 16:45
Mjölk med vasslepulver = bästa av två världar!

MuskelApa
2010-03-30, 19:31
Mjölk verkar vara tipset från de flesta. Hade gärna druckit det OM det inte vore för att det måste hålla flera timmar i rumstemperatur. Så då är jag tillbaka på keson igen, möjligtvis macka.

Tack för svar!

MeekGeek
2010-03-30, 19:37
I termos kan du ju ha färskmjölk i alla fall i några timmar kallt. Eller kör du med pulvermjölk och en shaker, men det är ju i det närmaste samma sak som ditt vassle-pulver du inte fick använda.

stafh
2010-03-30, 19:39
Hur är det med gainomax och sånt som inte är i pulverform? Rätt dyrt, men kanske ett alternativ?

MuskelApa
2010-03-30, 19:50
Gainomax är nog inget alternativ för mig, betalar inte 10 spänn (willy's pris!) för 3 dl mjölk och maltodextrin.

JoeyP
2010-03-31, 14:59
Keso går bra, eller vanlig mjölk.

Du får inte tag i snabbt protein utan tillskott. Mjölk är det närmaste, där 20% av proteinet är vassleprotein. Men det är inte något som kommer att avgöra resultaten för en 16-åring, om han använder vassleprotein eller inte.

Så mjölk är det absolut snabbaste?

Är inte ren kyckling snabbare? Eller magert kött? Tonfisk?

stafh
2010-03-31, 15:12
Så mjölk är det absolut snabbaste?

Är inte ren kyckling snabbare? Eller magert kött? Tonfisk?

Flytande föda tas upp snabbare än fast.

King Grub
2010-03-31, 15:12
Nu är inte snabbheten det avgörande, utan det faktum att mjölkproteinerna är bevisat synnerligen effektiva för att främja anabolism efter styrketräning. Kycklingproteiner o dyl är överhuvudtaget inte undersökta i sammanhanget.

Sgart
2010-03-31, 15:18
Sorry för tråkigt tips. Men varför inte tonårstrotsa och skita i vad din mamma säger i detta fallet? :)

Du kan ju ha vasslet i skolans skåp eller vad som helst. Jag hade aldrig gett mig i ditt läge. Delvis för att jag är jävligt enveten men även för att jag väldigt sällan viker mig när jag vet att jag har rätt (som i ditt fall här)

Så länge du inte dricker det eller förvarar det hemma är det väl rätt svårt att hon vet att du dricker vassle?

BobaFett
2010-03-31, 15:27
Sorry för tråkigt tips. Men varför inte tonårstrotsa och skita i vad din mamma säger i detta fallet? :)

Du kan ju ha vasslet i skolans skåp eller vad som helst. Jag hade aldrig gett mig i ditt läge. Delvis för att jag är jävligt enveten men även för att jag väldigt sällan viker mig när jag vet att jag har rätt (som i ditt fall här)

Så länge du inte dricker det eller förvarar det hemma är det väl rätt svårt att hon vet att du dricker vassle?

+1

Se bara till att dina lärare inte ser det för de kan tro att det är knark :D

Annars är nog den bästa idén än så länge att ta med/köp en liter mjölk, dricka halva innan och resten efter träningen ...eller ta med en halvliter mjölk i flaska och drick innan/efter :thumbup:

944RS
2010-03-31, 15:29
Kokta ägg är ju inga problem att ta med sig.

WHITEFOLKS
2010-03-31, 15:29
Det finns ju även skummjölkspulver, dvs torkad mjölk.

Finns i många affärer och det är oftast inte så mycket dyrare än vanlig mjölk.

MuskelApa
2010-03-31, 16:30

Bra tips! Faktiskt. Bara att se upp för vaktis, som bryter upp skåpen stup i kvarten för att han tor det finns snus i dom :D

Men enligt föregående talare så behöver jag ju egentligen inte vasslet, och det känns helt ok att häva i sig en keso. Och betalar då föräldrarna frivilligt så känns det nästan lite dumt att börja med pulver.

Tack