Logga in

Visa fullständig version : Jag har problem med blodsockret...

Luca Brasi
2010-03-26, 23:49
Jag har svårt att få till blodsockret så att det håller sig på en bra nivå.
Jag blir ofta darrhänt,kallsvettig,kraftlös,blek,yr och på fruktansvärt dåligt humör.
Även om jag just har ätit en måltid med långsamma kolhydrater kan det bli så här.
Jag har haft det här problemet länge,jag har mätt blodsockret men det visade inget särskilt avvikande.

stafh
2010-03-26, 23:55
Jag tror att dina problem kan ha något med ditt val av yrke att göra. Det kan vara påfrestande för psyket.

Om jag inte minns fel är du även ganska överviktigt. Det kanske också är en del av problemet?

Spene
2010-03-27, 00:23
Om du inte har något fel på blodsockret kanske rubriken är lite missvisande.

Mår du bra i övrigt, kroppsligt och psykiskt?

Rahf
2010-03-27, 01:03
Om du har mätt det och det har visat bra nivåer, så har du gett dig själv en felaktig diagnos om du anklagar ditt blodsocker för att vara boven i detta drama. Kanske en läkarundersökning vore något?

Exhale_
2010-03-27, 01:26
Om du har mätt det och det har visat bra nivåer, så har du gett dig själv en felaktig diagnos om du anklagar ditt blodsocker för att vara boven i detta drama. Kanske en läkarundersökning vore något?

Jag håller med Raffe! Mår man så kasst som du skriver så är det till en läkare du ska gå.

austria
2010-03-27, 07:03
Jag får liknande symptom när jag ligger på kalori underskott en längre tid. Är det så att du hård-bantar just nu?

Numse
2010-03-27, 10:24
Jag får exakt samma symptom om jag inte äter lunch innan kl 2-3 varje dag. Verkar dock underligt att det inte försvinner när du ätit..

Luca Brasi
2010-03-27, 17:04
Jag kanske borde ha skrivit blodsockerkänning?
Jag har för mig att när jag mätte så kom jag inte under 3,3-3,5 mmol men jag vet inte om jag lyckades mäta under ett "anfall" när jag blir kallsvettig och yr osv.
Diabetessköterskan trodde helt enkelt att jag åt för lite.
Å andra sidan är jag inte jättesmal utan ligger på ett BMI på 25 med lite fettreserver här och där så det känns inte som att det är helt optimalt för hälsan att äta så mycket mer mat egentligen,jag tycker att kroppen borde klara av lite fasta då och då.
Det känns lite som jag har tappat greppet om hur jag ska hantera det här.
Jag har testat diverse thyoridhormoner och annat med blodprov och allt skulle tydligen vara normalt enligt läkaren.

Insulinus
2010-03-27, 18:06
Aaah, är du diabetiker blir det genast en annan sak! Det skrev du inget om i första inlägget. ;)

Din "lägsta nivå" anpassar sig lite utefter hur du ligger under längre tid. Högt HbA1c och du känner av det låga blodsockret tidigare och vice versa.
Diabetiker rekommenderas att äta lite oftare just för att lättare balansera blodsockret, dock är detta generella rekommendationer och känner du din kropp bra så visst bör du kunna fasta längre tider. Du tar ju (antar jag) ett långtidsverkande insulin (Lantus?) som alltid cirkulerar i blodet just för att hålla blodsockret under kontroll mellan måltiderna.

Prata först och främst med din läkare då han/hon ska vara den som har bäst koll (ihop med dig) på din diabetes!

Kan själv flika in att jag oftast går 7-8h utan mat och mitt blodsocker håller sig stabilt ändå! Det är snarare en fråga om vad du äter. Jag rekommenderar att dra ner på kolhydraterna i kosten då det genast blir såå mycket lättare att kontrollera blodsockret!

PS: Dina fettreserver spelar ingen roll såvida du inte har en egen insulinproduktion och därmed kan utnyttja energin från fettreserverna!

mikaelj
2010-03-27, 21:13
För hög dos långtidsverkande till mängden kolhydrater du äter?

Dr. Richard Bernsteins (typ 1 sedan flera decennier) bok "The Diabetes Solution" kanske kan vara av intresse också.

Insulinus
2010-03-27, 21:31
För hög dos långtidsverkande till mängden kolhydrater du äter?

Dr. Richard Bernsteins (typ 1 sedan flera decennier) bok "The Diabetes Solution" kanske kan vara av intresse också.

Som ett inflik kan jag säga att jag skar ner ordentligt på mitt långtidsverkande när jag drog igång dieten!

Använde 14IE Lantus och efter 1 månad har jag gradvis sänkt och balanserat dosen till 10IE Lantus/dag. Äter numera mellan 70-120gr kolhydrater per dag och samtliga insulindoser (långtidsverkande och snabbverkande) har sänkt väldigt ordentligt! ;)