handdator

Visa fullständig version : Hjälp vid deffning

hey hey ningen
2010-03-22, 17:40
Hej!

Jag är en 19-årig kille som efter ca 2,5 års hyfsad seriös gymträning ska försöka sig på en deffning. Jag är 186 cm lång och väger 104 kg, och efter jag har läst deffguiden här på forumet så har jag några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

1. Enligt formeln ligger mitt BEE på 2298,333 kcal per dag, men vilken faktor tycker ni ska jag därefter multiplicera med (1,2-2,0) om jag styrketränar 4 ggr per vecka, går 40 minuters snabba promenader/joggar 4-5 ggr/vecka, samt kör nåt 30-minuters spinningpass efter gymmet, kanske 2 ggr/vecka?

2. kött och liknande...ska man räkna med vikten före eller efter tillagning om man vill veta hur mycket protein man fått i sig?

3. Vad rekommenderar ni att man tar efter en träning? eller, vad har ni för rekommenderade kosttillskott i överlag.

4. Om ni vill komma med nåt bra tips så är det alltid välkommet!

Jag är medveten om att dessa frågor säkert finns någonstans inne i forumet, men jag hoppas att ni kan besvara mina ändå!

Pelle2
2010-03-22, 18:05
Lättast enligt mig är att räkna på stillasittande alltså x 1.2 och sedan lägga till eventuella träningspass (om du nu inte är byggnadsarbetare etc..)

Sedan näringsvärdet på förpackningen är i det "tillstånd" maten befinner sig i som den är (om inte annat anges).

Efter passet äter du rimligtvis en måltid mat? Bästa tillfället att trycka i sig de kcal du tillåter dig själv att trycka;)

Kravmaga
2010-03-22, 23:18
Om man ska satsa på kosttillskott är EAA ett bra val. Varför kan du läsa här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

vicarious
2010-03-23, 09:38
Hej!

Jag är en 19-årig kille som efter ca 2,5 års hyfsad seriös gymträning ska försöka sig på en deffning. Jag är 186 cm lång och väger 104 kg, och efter jag har läst deffguiden här på forumet så har jag några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

1. Enligt formeln ligger mitt BEE på 2298,333 kcal per dag, men vilken faktor tycker ni ska jag därefter multiplicera med (1,2-2,0) om jag styrketränar 4 ggr per vecka, går 40 minuters snabba promenader/joggar 4-5 ggr/vecka, samt kör nåt 30-minuters spinningpass efter gymmet, kanske 2 ggr/vecka?

2. kött och liknande...ska man räkna med vikten före eller efter tillagning om man vill veta hur mycket protein man fått i sig?

3. Vad rekommenderar ni att man tar efter en träning? eller, vad har ni för rekommenderade kosttillskott i överlag.

4. Om ni vill komma med nåt bra tips så är det alltid välkommet!

Jag är medveten om att dessa frågor säkert finns någonstans inne i forumet, men jag hoppas att ni kan besvara mina ändå!

1. Vad gör du annars på dagarna? Jag skulle räkna med ca 1.5-1.6

2. Väg innan du tillagar.

3. Mat efter träning. EAA eller vasslepulver kan också vara bra om man känner för det, kolla sticky-trådarna på forumet.

4. Håll proteinintaget högt.

hey hey ningen
2010-03-24, 00:09
okej, tackar för alla svar :)

"vicarious", förutom detta så jobbar jag i runda svängar mellan 5-10 timmar om dan, och förutom det så blir det väl mest att ta det lugnt...och skotta snö såklart!

nästa fråga!:

5. Ska man helst skippa alkoholen helt och hållet när man deffar, eller är det okej om man går ut en kväll, kanske var tredje helg? Öl vet jag innehåller ganska mycket kalorier, men om man blandar vodka och liknande i nån drink (då med någon light-dryck), är det så farligt då?

Johan_P
2010-03-24, 01:01
okej, tackar för alla svar :)

"vicarious", förutom detta så jobbar jag i runda svängar mellan 5-10 timmar om dan, och förutom det så blir det väl mest att ta det lugnt...och skotta snö såklart!

nästa fråga!:

5. Ska man helst skippa alkoholen helt och hållet när man deffar, eller är det okej om man går ut en kväll, kanske var tredje helg? Öl vet jag innehåller ganska mycket kalorier, men om man blandar vodka och liknande i nån drink (då med någon light-dryck), är det så farligt då?

Du kan, utan oro, gå ut och supa var tredje helg, utan problem. Det är en försumbar effekt. Ofta överdrivs alkoholens effekter på träning, man kan se det lite som en myt.

Kravmaga
2010-03-24, 09:36
nästa fråga!:

Som med allt annat under deff gäller kalorier in - kalorier ut. Du kan gå ut och dricka varje helg om det finns utrymme för det i din kaloribudget. Vitt torrt vin eller renare spritsorter med exempelvis lightdricka är bättre alternativ än t.e.x starköl och rött vin ur kalorisynpunkt (dvs du blir full för mindre kalorier ;)). Var försiktig med snacks, "fyllemat", "bakismat" osv., detta kan vara en större bov än själva alkoholen vad gäller kalorier.

Du kan, utan oro, gå ut och supa var tredje helg, utan problem. Det är en försumbar effekt. Ofta överdrivs alkoholens effekter på träning, man kan se det lite som en myt.

Alkoholens effekt på just träning kan diskuteras, men faktum att alkohol innehåller en hel del kalorier blir ju ett problem om man deffar.

hey hey ningen
2010-03-25, 21:46
Okej, tackar för all hjälp!

ska starta deffa nu på måndag, men har en fest då om två veckor som man inte ville missa, så det här var bra nyheter!

än en gång, tack för all hjälp!