Logga in

Visa fullständig version : Kycklinggryta

Snobbe
2010-02-14, 01:59
Tänkte köra ihop någon slags kycklinggryta imorn så man fixar matlåda i en vecka typ. Skulle höra om någon har något tips på en sådan? Gärna massor med grönsaker och tänkte ha ris till. Helst utan kokosmjölk men det funkar med också. Jag är inte så bra på grytor överhuvudtaget så behöver lite inspiration :)

BlackMagic
2010-02-14, 10:19
T ex

Kyckling+lök+vattenkastanjer+broccoli+paprika+crem efraice

eller

Kyckling+asiatisk grytbas på konserv(väldigt god)den med pumpa tycker jag är bäst+lök+böngroddar+kokosmjölk om man vill.

regus
2010-02-14, 10:21
Kyckling - salt och peppra, stek så dom får "yta"
Grädde
Sambal
Mango chutney

Ris och grönsak of choice.

Cohen
2010-02-14, 10:27
Coq au vin är gott.

http://www.bocuse.fr/recettes/ficherecette_us.asp?id=117

Rickard
2010-02-14, 10:33
Den här är inte dum. http://www.sethronland.nu/index.php/2008/02/23/hot-tikka-masala/

pclillen
2010-02-14, 12:27
Den här är inte dum. http://www.sethronland.nu/index.php/2008/02/23/hot-tikka-masala/

seth har en hel del vra recept om ja inte minns fel :)

LadyG
2010-02-14, 13:15
Varför inte en vanlig kyckling curry?

Hetta upp olja och curry i en stor panna. Stek kycklingbitarna cirka en minut på varje sida. Tillsätt vatten, kycklingfond och ärter, rör om och låt puttra cirka två minuter. Smaka av med salt och peppar. Ta pannan av värmen och rör i yoghurten.

Ungefärliga proportioner till 3-4 portioner:
4 kycklingfiléer (ca 600 g)
2 msk rapsolja
2 tsk curry
1 dl vatten
2 msk konc kycklingfond
3 dl frysta gröna ärter
2 dl turkisk yoghurt
Salt & peppar

Yoghurten kan man byta ut mot den creme fraiche man föredrar, om man inte gillar yoghurtens syrlighet.

Genom att fräsa curryn i oljan först frigörs fler smaker och doften blir otrolig i köket. Styrkan på curryn avgörs av vilken currysort man använder, det finns hur många som helst. Botanisera i kryddhyllorna i välsorterade affärer, det finns massor av spännande varianter!

Med rårivna moötter, gurkstavar och borlottibönor (sköljda och kryddade med lite finhackad rödlök, svartpeppar och en skvätt olivolja) är det här en höjdare tycker jag. Det finns säkert en mängd variationer man kan göra också, kryddkombinationer och tillbehör som gör det till en helt ny rätt om man vill.

Snobbe
2010-02-14, 17:20
Varför inte en vanlig kyckling curry?

Hetta upp olja och curry i en stor panna. Stek kycklingbitarna cirka en minut på varje sida. Tillsätt vatten, kycklingfond och ärter, rör om och låt puttra cirka två minuter. Smaka av med salt och peppar. Ta pannan av värmen och rör i yoghurten.

Ungefärliga proportioner till 3-4 portioner:
4 kycklingfiléer (ca 600 g)
2 msk rapsolja
2 tsk curry
1 dl vatten
2 msk konc kycklingfond
3 dl frysta gröna ärter
2 dl turkisk yoghurt
Salt & peppar

Yoghurten kan man byta ut mot den creme fraiche man föredrar, om man inte gillar yoghurtens syrlighet.

Genom att fräsa curryn i oljan först frigörs fler smaker och doften blir otrolig i köket. Styrkan på curryn avgörs av vilken currysort man använder, det finns hur många som helst. Botanisera i kryddhyllorna i välsorterade affärer, det finns massor av spännande varianter!

Med rårivna moötter, gurkstavar och borlottibönor (sköljda och kryddade med lite finhackad rödlök, svartpeppar och en skvätt olivolja) är det här en höjdare tycker jag. Det finns säkert en mängd variationer man kan göra också, kryddkombinationer och tillbehör som gör det till en helt ny rätt om man vill.

Gör detta just nu fast utan ärtor tog broccoli o champinjoner istället. Luktar gott som fan köpte nå ny thaicurri jag inte testat innan med chili kanel o lite grejjer i.

KimPod
2010-02-14, 17:25
* Kyckling, Tärnad
* Kokosmjölk
* Thai Wok
* Riven Ingefära
* Sambaloek (fakk man, be careful)

Serveras till Jasminris !