Visa fullständig version : Hur mycket/lite fett?
Hej på Er
Jag har tränat på gym i 4 månader minst två pass i veckan och lirar bandy minst ett pass i veckan. I första hand vill jag bli av med mitt "hull" sen är det givetvis kul att det börjar ge resultat på musklerna. Min fråga är hur pass man skall utesluta fett eller ej i sin kost när man i första hand vill gå ner i vikt?
Jag käkar så här:
7,00 Protein drink Whey-80
9,00 Havregrynsgröt med bär
12,00 Lunch med "protein" & "kolhydrater" och sallad (ej sås)
15,00 Protein drink Whey-80
18,00 Middag med "protein" & "kolhydrater" och sallad (ej sås)
PLUS Protein drink Whey-80 & banan efter varje träningstillfälle. (tränar alltid efter 20,00)
Tacksam för lite vägledning!
Eddie Vedder
2010-01-29, 16:35
Nej det ska man verkligen inte. Du blir givetvis inte fet av fett.
Att skära ner på fettet som ett led i att reducera det totala kaloriintaget är ju EN väg att gå men att försöka UTESLUTA fett är direkt ohälsosamt. Och inte sällan leder det till en okontrollerbar aptit dessutom.
Din kost förefaller horribel tyvärr.:(
Har ni ett enkelt exempel på hur jag kan komplettera min "meny"?
creperiet
2010-01-29, 18:27
Börja med att inkludera livsmedel med större delen av näringsbasen:
Ägg, mjölk, fisk (gärna fet), kött/fågel, grönsaker.
Du behöver inte utesluta någonting men det kan vara en god idé att basera sitt intag på oraffinerade livsmedel.
Har ni ett enkelt exempel på hur jag kan komplettera min "meny"?
Kolla veckomatsedlarna för din lokala grundskola.
Jag förstår inte varför ni är så oerhört kritiska till TS kost utan att ens fråga vad "kolhydrater", "Protein" och "sallad" innebär. Är det typ råris, kyckling, broccoli och morötter så har iallafall jag inte nån större kritik.
Över lag tycker jag att du ska fokusera på att äta mycket grönsaker och frukt, utesluta skräpmat som godis, chips osv. Fett är väldigt energitätt och därför kan det vara en bra ide att inte inta några större mängder av detta, själv äter jag hellre nötter, avocado och om jag ätit fisk hade jag gärna ätit fet fisk, hellre än smör, olja och grädde typ.
Sen är det rätt avgörande hur mycket man äter. Om du vill gå ner i vikt tycker jag det brukar klokt att göra ett litet "ryck" och väga och registrera sin kost (tex på dumbbell.se) under en period, samt försöka få in så mycket vardagsmotion som möjligt. Långpromenader är inte att underskatta.
Eddie Vedder
2010-01-29, 20:26
Jag förstår inte varför ni är så oerhört kritiska till TS kost utan att ens fråga vad "kolhydrater", "Protein" och "sallad" innebär.
För att det är en dålig kost oavsett om den är närmast fettfri. Om det t.ex. är torsk och potatis och spenat så är ju det bra livsmedel men är kosten närmast fettfri är den så extremt obalanserad att den är dålig helt enkelt.
Valet av en mager diet är en sak men att eftersträva så lite fett som bara möjligt är något helt annat.
Som ganska ny i ämnet inser jag att min miss i att bara skriva "proteiner" & "kolhydrater", när jag skrivit protein så menar jag allt från lax till fläskkotletter och proteiner är allt från potatis till fullkornsris. I min sallad är det allt från avokado till tomat. Är detta mer OK?
Missade att det blir mycket broccoli, blomkol och morötter.
Som ganska ny i ämnet inser jag att min miss i att bara skriva "proteiner" & "kolhydrater", när jag skrivit protein så menar jag allt från lax till fläskkotletter och proteiner är allt från potatis till fullkornsris. I min sallad är det allt från avokado till tomat. Är detta mer OK?
Ja det låter bättre med den nya informationen eftersom det dök upp en del källor till fett där.
1 ägg till på det så kompletterar det nog upp fettprofilen rätt bra.
Eddie Vedder
2010-01-30, 08:52
Missade att det blir mycket broccoli, blomkol och morötter.
Plötsligt blir det en helt annan sak, en helt ny kost i princip.;)
Fettkällor:
http://traningslara.se/blogg/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/
Grönsaker:
http://traningslara.se/blogg/tips-for-hantering-av-gronsaker/
Sluta med kolhydraterna och öka på fettet ;)
Maten är bra. Så bra faktiskt att du kanske skulle fundera på att öka träningsmängden. ;)
Plötsligt blir det en helt annan sak, en helt ny kost i princip.;)
Fettkällor:
http://traningslara.se/blogg/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/
Grönsaker:
http://traningslara.se/blogg/tips-for-hantering-av-gronsaker/
Ja, alltså, skillnaden vi gjorde var nog att jag adderade det där i migg huvud. De flesta människor steker sitt "protein" (aka kött för de flesta) i nån form av fett och mkt kött/fisk innehåller fett också. Jag bara utgick från att det fanns en del fett där, även om personen i fråga försökte begränsa det. :)
Trapper Buzz
2010-02-01, 01:50
"bandy", menar innebandy?
Hej, tänkte fråga hur mycket nyttiga fetter ska man ha om dagen per kg kropps vikt.
Fett källorna jag använder mig av är Cashewnötter samt Avokado.
Tack på för hand.
Fredrik_S
2010-04-04, 16:55
Ja, alltså, skillnaden vi gjorde var nog att jag adderade det där i migg huvud. De flesta människor steker sitt "protein" (aka kött för de flesta) i nån form av fett och mkt kött/fisk innehåller fett också. Jag bara utgick från att det fanns en del fett där, även om personen i fråga försökte begränsa det. :)
Skulle vilja säga att de flesta mäniskor som försöker skära ner mycket på sitt fettintag börjar just med att ta bort stekfett.
Läser ofta att folk skriver "själklart använder jag teflonpanna utan stekfett" och liknande när de ska berätta om sin nya nyttiga kosthållning.
Helt kött och fisk tar inte upp stekfett. Tvärtom släpper köttet lite fett.
Panerade varor som fiskpinnar och schnitzel suger däremot upp stekfett.
forslund
2010-04-04, 17:36
Gäller det allt kött och fisk oavsätt fettinnehåll? Tänkte om det är någon skillnad mellan kycklingkött och torsk mot kotlett med fettet kvar och lax.
Vad händer med fettet? Stekte min kyckling idag i olivolja och pannan är ju snustorr efteråt. Det jag försöker få svar på är om man ska räkna med något av stekfettet när man steker kött. Inte omletter, pannkakor osv då utan enbart kött som sagt.
Panerade varor som fiskpinnar och schnitzel suger däremot upp stekfett.
Så jag kan steka min torsk i en hyffsad mängd smör utan att torsken suger upp något?
Ni valde Torsk som är något av det magraste man kan tänka sig.
Sök på SLVs Livsmedelsdatabas på "Torsk". Ni kommer att hitta att torsk innehåller 0.7% fett. Torsk opanerad stekt innehåller 0.8 % fett.
Alltså sker inget upptag av stekfettet från pannan. Fettet är där för att ge en ledning av värmen från pannan till köttet och inget annat.
Självklart finns det en förklaring till fenomenet. Kött består av protein. När proteinet värmedanatureras så förlorar den sina fettbindande egenskaper. En fet köttbit blir alltså magrare efter stekningen.
Självklart finns det en förklaring till fenomenet. Kött består av protein. När proteinet värmedanatureras så förlorar den sina fettbindande egenskaper. En fet köttbit blir alltså magrare efter stekningen.
Det här visste jag inte. Trodde det snarare var tvärt om :)
forslund
2010-04-04, 18:15
Vad är det som krävs för att fett skall bindas, då?
Ägg ska ju tydligen binda stekfett som jag uppfattat det och det är ju protein och fett. Det jag inte får ihop är hur kotlett med fettrand inte binder stekfett medan ägg gör det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.