handdator

Visa fullständig version : Ett matschema för en 18 åring ..

Johnett
2010-01-19, 12:41
Hejsan alla träningsinriktade allätande matfantaster ! ;)
Jag är en ny medlem och gled in här på forumet och kikade runt lite på alla olika forums liknande kategorier och letade efter lite matscheman.
Men det jag hittade var bara massa goda bilder på all underbar mat som några käkar här inne.. så att man nästan sprang in i köket och gjorde något liknande!

Anledningen till min tråd då.
Jag är en träningsmotvierad kille på 18 år som behöver hjälp med maten.
Jag skulle behöva ett matschema som man följer varje vecka och som självklart är bra för träningen.
Jag vill gå upp i vikt med detta och samtidigt bygga muskler.
Jag fick iråd om att börja äta mycket bara ibörjan när jag tränade så skulle jag sakta men säkert öka i vikt och muskler.
Detta gick bra till en början men nu har jag fastnat på 63kg ungefär där ca.
Och skulle vilja flyga upp till ca 70 pannor eller mer. Jag har precis börjat med mitt viktökningspulver "Up your mass" som man tar 2 gånger om dagen.
Nu skulle jag vilja ta rådet av dig, som har varit med om liknande situation och vad du gjorde åt det. Eller om jag bara kan få små tips och recept på vad jag kan äta för frukost lunch middag under en hel dag.

Jag är 18 år och ca 170 lång, väger 63kg.

Min vecka består av :

Måndagar : Fotbollsträning (FYS)
Tisdagar : Styrketräning
Onsdagar : Styrketräning (eventuellt vila)
Torsdagar : Fotbollsträning (boll)
Fredagar : Styrketräning.

Mina matvanor just nu :

Frukost : Flingor/Mackor och juice på morgonen
Lunch : Husmanskost, jobbar på dagarna så det blir ute käk.
Middag : Bara det som finns i frysen / kylen.

Skulle behöva hjälp med detta och vill tacka alla medverkande på förhand!

Mvh John

tsp
2010-01-19, 12:49
Ät mycket kött, fisk, fågel, ägg osv. Därtill större portioner än du äter nu.

Johnett
2010-01-19, 12:51
Har du några tips på äggen, tänkte ta det på morgonen men ska ja bara koka äggen ? Eller det kanske inte har någon stor betydelse ? :)

1684_
2010-01-19, 13:12
Koka ja eller stek.
Ät för bövelen dom inte råa!!

Tacka vet jag stekt å kokta ägg på mackor med kaviar ;) Mums

Johnett
2010-01-19, 13:26
Okej :) Tack!

Victuhh
2010-01-19, 14:07
Vi måste vara tvillingar, jag är själv 18, 170 lång på 63kg för tillfället :D

Som sagt ovan, ät mera & kör på en gainer kanske?

Johnett
2010-01-19, 22:37
Någon som har nån schysst gainer som man kan blanda ihop själv ? :)

Psyla
2010-01-19, 22:41
Ptja, mixa havregryn, fullfet mjölk och proteinpulver med en banan så har du en näringsrik gainer rik på kalorier.

Malmberg
2010-01-19, 22:53
Nu vet jag inte ditt Kaloribehov (skulle tippa på 2500-3000). Kollar du på sid 16 och framåt så finns det förslag på vad man kan äta för att uppnå ett vist kaloribehov.
http://www.sok.se/download/18.71552e2411fa881a5cb800037408/Kostpolicy+SOK+2009.pdf

Kan vara trevligt att se ungefär vad man ska äta under en dag för att uppnå önskad mängd.

Johnett
2010-01-19, 23:23
Tack så mycket malmberg, det där var precis sånt jag sökte, ska testa runt lite. Jag är sjukt tacksam och ska försöka följa det där så mycket som möjligt :)
Tack1

Johan_P
2010-01-19, 23:43
Egentligen behöver du inte göra det så krångligt. Sköt din träning och ät helt vanlig varierad mat.

Exempel på bra...

... kolhydratkällor: pasta, ris, potatis, bröd.
... proteinkällor: ägg, fisk, magert kött, kvarg, mjölk, räkor.
... fettkällor: fet fisk, nötter, raps-, oliv- och linfröolja.

Gör en snabb koll på hur mycket energi du använder på daglig basis. Kolla därefter vad du äter en vanlig dag - väg mat, kolla i näringstabeller och använd lite plus och multiplikation för att se var du ligger. Då vet du ungefär vad du behöver äta mer, än det du gör i dagsläget, för att öka i kroppsvikt.

Lycka till!

Johnett
2010-01-20, 00:05
Skit mycket tack för hjälpen! :) Detta räcker gott och väl för mig till en början, jag hör av mig om jag behöver mer hjälp! Tack så jätte mycket för hjälpen! Jag hör av mig hur det går :)

MVH

Malmberg
2010-01-20, 16:29
Tack så mycket malmberg, det där var precis sånt jag sökte, ska testa runt lite. Jag är sjukt tacksam och ska försöka följa det där så mycket som möjligt :)
Tack1

Tacka SOK :P

Scratch89
2010-01-20, 16:38
Om du nu har börjat med någon megagainer två gånger om dagen så skulle jag inte börja äta mer innan det har gått ett par veckor, så du ser åt vilket håll vikten går. Om du bara äter tre gånger om dagen så kan det ju vara ett bra tillfälle att stoppa in ett mål till, t.ex någon god kvällsmat. I övrigt är det samma råd som till alla andra; ät större portioner, ät mat som är lättäten, ät gärna mat som är lite fetare och energitätare.

vicarious
2010-01-20, 16:42
Koka ja eller stek.
Ät för bövelen dom inte råa!!

Tacka vet jag stekt å kokta ägg på mackor med kaviar ;) Mums

Åh ja, så jäkla gott! *drool* Ägg är bland det bästa som finns!

Tunema
2010-01-21, 12:48
Egentligen behöver du inte göra det så krångligt. Sköt din träning och ät helt vanlig varierad mat.

Exempel på bra...

... kolhydratkällor: pasta, ris, potatis, bröd.
... proteinkällor: ägg, fisk, magert kött, kvarg, mjölk, räkor.
... fettkällor: fet fisk, nötter, raps-, oliv- och linfröolja.

Gör en snabb koll på hur mycket energi du använder på daglig basis. Kolla därefter vad du äter en vanlig dag - väg mat, kolla i näringstabeller och använd lite plus och multiplikation för att se var du ligger. Då vet du ungefär vad du behöver äta mer, än det du gör i dagsläget, för att öka i kroppsvikt.

Lycka till!

Pasta måste väl nästan vara bästa kolhydrats källan om han vill gå upp i vikt? Tänkte att det slinker ner ganska lätt "per kalori" så att säga.

Eddie Vedder
2010-01-21, 16:00
Tänkte att det slinker ner ganska lätt "per kalori" så att säga.

Om du tycker att det gör det så är svaret ja.

Men skulle jag själv utgå från vad som lättast går ner är ju bröd överlägset. Brös och pannkakor typ. Där blir det magsmärtorna som sätter stopp men suget består.