Visa fullständig version : Kokta grönsaker
STarfish
2003-09-17, 18:12
blir där nån näring i vattnet efter man kokat grönsaker... ???
jag såg mitt vatten blev gul aktigt... så där kanske är några vitaminer i det?
för då kan man ju ta och kyla ner det och använda som vatten till protein drinken.........:D
Hos många grönsaker, exvis morötter, ökar biotillgängligheten av näringsämnen och vitaminer. Hos morötter blir Beta-karotenet mer tillgängligt för upptag.
Tror detta har diskuterats tidigare...
EDIT: Biotillgängligheten ökar alltså vid kokning, glömde några ord där...
japp, jag läste någonstans att mängder av vitaminer försvinner ut i vattnet. Bäst sades vara att nuka grönsakerna i micron.
Ju snabbare du får grönsakerna uppvärmda desto mer vitaminer&stuff finns kvar.
Edit: Att använda vattnet från kokta grönsaker till protteshaken skulle nog få mig att spy. Lite i samma klass som rymdrattans kattmatsfunderingar... :)
STarfish
2003-09-18, 08:29
Originally posted by kharon
Ju snabbare du får grönsakerna uppvärmda desto mer vitaminer&stuff finns kvar.
Edit: Att använda vattnet från kokta grönsaker till protteshaken skulle nog få mig att spy. Lite i samma klass som rymdrattans kattmatsfunderingar... :)
höhö så illa skulle det nog inte smaka.... jag har haft funderingar runt hundmat o så... du vet torrfoder om det kan va nåt o köra i en mixer och sen blanda med lite mjölk o så :D
perarvid
2003-09-18, 10:21
Det finns ju antagligen anledningar till att det heter hund-mat och katt-mat, eller har jag fel? ;)
då kan ni ju även passa på när ni kokar grönsakerna att sätta huvet ovanför med handuk och inhalera ångorna... :D
perarvid
2003-09-18, 15:08
Haha, som i den där reklamen som gick för länge sen.. ngt i stil med: "Ni tjejer tror det är jobbigt att ha mens.. då skulle ni bara veta hur det är för oss killar att vara riktigt jävla förkylda" o så sitter en snubbe o luktar i nån skål med en handduk över huvudet ;)
King Grub
2003-09-18, 15:09
Originally posted by perarvid
Haha, som i den där reklamen som gick för länge sen.. ngt i stil med: "Ni tjejer tror det är jobbigt att ha mens.. då skulle ni bara veta hur det är för oss killar att vara riktigt jävla förkylda" o så sitter en snubbe o luktar i nån skål med en handduk över huvudet ;)
Den reklamen är kung! Fy tusan vad jag skrattade första gången jag såg den. Han såg ut som om han menade det också. Och så den där fjolliga nysningen. :laugh:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.