handdator

Visa fullständig version : Vassleprotein före styrketräning ökar kaloriförbrukningen det kommande dygnet

King Grub
2009-12-10, 10:45
PURPOSE:: To determine if protein supplementation (PRO) prior to an acute bout of heavy resistance training (HRT) would influence post-exercise resting energy expenditure (REE) and the non-protein respiratory exchange ratio (RER). Hypothesis: REE would be increased and RER would be decreased up to 48 hours following timed PRO and HRT compared to carbohydrate supplementation (CHO) and HRT.

METHODS:: Eight resistance-trained subjects (5M, 3W) participated in a double-blind, two trial crossover design, where REE and RER were measured (7:00am) on four consecutive days. On the second day of trial one, subjects consumed 376 KJ of either PRO (18g whey protein, 2g carbohydrate, 1.5g fat) or CHO (1g whey protein, 19g carbohydrate, 1g fat) 20 minutes prior to a single bout of HRT (9 exercises, 4 sets, 70-75% 1RM). REE and RER were measured 24 and 48 hours post-HRT. During trial two, the same protocol was followed except subjects consumed the second supplement prior to HRT.

RESULTS:: Compared with baseline, REE was elevated significantly in both CHO and PRO at 24 and 48 hours post-HRT (p < 0.05). At 24 hours post-HRT, REE in response to PRO was significantly greater compared to CHO (p < 0.05). RER decreased significantly in both CHO and PRO at 24 hours post-HRT compared to baseline (p < 0.05). No differences were observed in total energy intake, macronutrient intake, or HRT volume (p > 0.05).

CONCLUSION:: Timing PRO prior to HRT may be a simple and effective strategy to increase energy expenditure by elevating REE the day after HRT. Increasing REE could facilitate reductions in body fat mass and improve body composition if nutritional intake is stable.

Med Sci Sports Exerc. 2009 Dec 4. Timing Protein Intake Increases Energy Expenditure 24 Hours Post-Resistance Training.

Morty
2009-12-10, 10:56
Alltså ovärt att "lägga kalorierna på mat" istället under deff.

Undrar direkt VAD det är som kostar extra energi? Är det så att proteinsyntesen bli högre även upp till 2 dygn efter träning om man intar protein (eller fria EAA) innan träning, och därför höjer REE?

Intressant however och jag kommer fortsätta med EAA före och efter mina pass för alltid (grattis kolo jag kommer alltid att behöva köpa EAA :P)

Ristretto
2009-12-10, 10:56
Skulle det kunna tänkas att detta är överförbart på EAA? (med tanke på att proteinet består av aminosyror osv..)

Eddie Vedder
2009-12-10, 11:08
Skulle det kunna tänkas att detta är överförbart på EAA? (med tanke på att proteinet består av aminosyror osv..)

Otänkbart är det ju inte men samtidigt har just vassleproteinet en del intressanta metabola effekter som kan spela in.

Och om resultatet beror på dess så kanske inte EAA är lika bra ur just den studerade synpunkten.

Sedan har jag ju inte läst fullängdaren och vet inte vilka siffror vi pratar om. Troligtvis små och jag skulle inte dra Mortys slutsats utifrån abstraktet. Hur lång tid kollar man t.ex. upp för hur pass bra individer upprätthåller aptiten därefter? Leder det i slutändan till att man ändå äter mer är det ju inte så mycket vunnet.

z_bumbi
2009-12-10, 11:45
Alltså ovärt att "lägga kalorierna på mat" istället under deff.

Intressant slutsats de måste ha dragit i studien för i abstraktet hittar jag inget som bekräftar det du skriver och eftersom de inte har testat "mat" så undrar jag lite vad de baserar det på.

Yeahvlen
2009-12-10, 13:30
Det kommer aldrig bli onödigt att lägga kalorier på mat. En längre mättnadskänsla överstiger nog en liten utvunnen energimängd.

Intressant abstrakt, hur som helst.

Morty
2009-12-10, 14:27
Intressant slutsats de måste ha dragit i studien för i abstraktet hittar jag inget som bekräftar det du skriver och eftersom de inte har testat "mat" så undrar jag lite vad de baserar det på.

Jag drar slutsatsen från följande: No differences were observed in total energy intake, macronutrient intake

Samt Timing PRO prior to HRT may be a simple and effective strategy to increase energy expenditure by elevating REE the day after HRT. Increasing REE could facilitate reductions in body fat mass and improve body composition if nutritional intake is stable.

Tror dock att jag uttryckte mig lite väl drastiskt... Menade att det var värt att flytta 80 kcal till vassle/eaa > äta potatis/köttbulle för de kalorierna, då detta sannolikt ger en större än den som mat ger (tänker på andra studier som grub postat :)).

Ola Wallengren
2009-12-10, 14:43
En ganska ordentlig ökning på ca 91 kcal REE av dagen efter ett intag av 18g protein före ett styrketräningspass. Proteinsyntes? Hmm, stämmer detta?

King Grub
2009-12-10, 14:45
En riktigt rejäl ökning, får man säga. Fyra träningspass i veckan = nästan 19000 kcal extra på ett år.

Guddi
2009-12-10, 15:38
Den här studien ska läsas, tackar Grub!

Exhale_
2009-12-10, 16:15
Mycket intressant läsning! Tack Grub.

Det verkar dock som att CHO går om PRO sett till REE 48h efter HRT. Detta efter att ha fått ordentligt stryk där vid 24h efter. Någon som har någon förklaring till detta?

Ola Wallengren
2009-12-10, 18:41
Nu har jag inte studien framför mig men jag tror att det faktiskt inte är någon skillnad vid 48h även om det ser ut som om CHO ligger högre så är skillnaden för liten mellan dem.

Dreas
2009-12-10, 18:43
Seriöst, jag skulle nästan kunna börja med vassle i defftider pga detta, kan inte någon komma in och säga att EAA är lika bra :D

Ola Wallengren
2009-12-10, 18:58
Jag har mycket svårt att tänka mig att det beror på just vassle i sig utan mer på proteinsyntes eller andra mekanismer som kickas igång vid intag av protein före träningen. Nästan vilken proteinkälla som helst skulle nog ge liknande effekter i det avseeendet även om det kanske kan vara mindre skillnader mellan dem.

Jag har däremot svårt att se att man får exakt samma resultat, dvs nästan 100kcal ökning av REE om man upprepar denna studie. Jag tror slumpen har en del i den siffran också även om det är statistiskt signifikant.
Väger man in precisionen i mätningen och dag till dagvariationen i REE så kommer man få en viss variation mellan mätningar om man bara mäter på 8 pers. medelvärdet borde bli 0 men konfidensintervallet uppskattar jag till kanske +-4%, alltså 0+-60 kcal.

Exhale_
2009-12-13, 21:44
Det verkar dock som att CHO går om PRO sett till REE 48h efter HRT. Detta efter att ha fått ordentligt stryk där vid 24h efter. Någon som har någon förklaring till detta?

Någon som kikat på fulldängaren och har en tanke till varför det är så? Eller är det jag som är bakom flötet och inte fattar det självklara :P (has happened before)

Eddie Vedder
2009-12-13, 21:54
Någon som kikat på fulldängaren och har en tanke till varför det är så? Eller är det jag som är bakom flötet och inte fattar det självklara :P (has happened before)

Är du säker på att du inte har tillgång själv? Det tycker jag ju att du borde ha genom ditt universitets bibliotek.

Jag har i alla fall studien nedladdad genom bibblan. Men har inte orkat läsa den, tyckte den om mjölk och styrketräning för kvinnor var mer intressant.:)

Exhale_
2009-12-13, 21:57
Är du säker på att du inte har tillgång själv? Det tycker jag ju att du borde ha genom ditt universitets bibliotek.

Jag har i alla fall studien nedladdad genom bibblan. Men har inte orkat läsa den, tyckte den om mjölk och styrketräning för kvinnor var mer intressant.:)

Jo, jag har den på datorn och har läst den :D

Men jag är lite osäker på vad Figur 3 säger. Om jag tolkar den rätt så går CHO-gruppen om i förbrukning vid 48 timmar efter att ha legat efter vid 24. Vad kan det bero på?

Kan inte du kika på den och komma med ett utlåtande? *popcorn* :)

Eddie Vedder
2009-12-13, 22:23
Jo, jag har den på datorn och har läst den :D

Men jag är lite osäker på vad Figur 3 säger. Om jag tolkar den rätt så går CHO-gruppen om i förbrukning vid 48 timmar efter att ha legat efter vid 24. Vad kan det bero på?

Kan inte du kika på den och komma med ett utlåtande? *popcorn* :)

Den högsta siffran nås ju ändå av proteingruppen, dvs den är högre efter 24h än vad CHO är efter 48h.

Och så som jag uppfattar det är det bara resultatet vid 24h som är statistiskt signifikant för att den ena är bättre än den andra. Vid 48h är den bara statistiskt signifikant att båda är bättre än baseline.

Men det är ingen statistiskt signifikant skillnad mellan PRO och CHO där. Så fattar jag det.

Exhale_
2009-12-14, 13:35
Den högsta siffran nås ju ändå av proteingruppen, dvs den är högre efter 24h än vad CHO är efter 48h.

Och så som jag uppfattar det är det bara resultatet vid 24h som är statistiskt signifikant för att den ena är bättre än den andra. Vid 48h är den bara statistiskt signifikant att båda är bättre än baseline.

Men det är ingen statistiskt signifikant skillnad mellan PRO och CHO där. Så fattar jag det.

Ah, då är jag med. Tackar!

Barbastark
2013-01-07, 09:39
Har inte tillgång till fullängdaren, så undrar:
1. var försökspesonerna fastande innan träningen samt intaget av vasslet resp kolhydraterna, eller hade dem ätit något tidigare under dagen?

2. Fattar inte skillnaden här:
"trial one, subjects consumed 376 KJ of either PRO (18g whey protein, 2g carbohydrate, 1.5g fat) or CHO (1g whey protein, 19g carbohydrate, 1g fat) 20 minutes prior to a single bout of HRT"

"During trial two, the same protocol was followed except subjects consumed the second supplement prior to HRT."

Jag tycker det verkar som att dem i både trial 1 och 2 intar näringen innan passet?

tjing
2013-01-07, 11:39
Välkommen till en värld av dåligt formulerade abstrakt.

Barbastark
2013-01-07, 12:17
Välkommen till en värld av dåligt formulerade abstrakt.

Tack. Den suger..

Tacos
2013-01-07, 13:45
prior to an acute bout of heavy resistance training ....

Är "prior" i det här fallet precis innan träning?

tjing
2013-01-07, 17:36
prior to an acute bout of heavy resistance training ....

Är "prior" i det här fallet precis innan träning?

Sådana saker brukar framgå i fullängdaren, varför abstrakt sällan ger en tillräckligt komplett bild.

Jeml
2013-01-07, 17:49
hmm kanske ska flytta morgonshaken till före passet, finns det några positiva effekter med just vassle på morgonen? eller spelar det ingen roll så länge man äter något?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

RykteT
2013-01-07, 18:05
hmm kanske ska flytta morgonshaken till före passet, finns det några positiva effekter med just vassle på morgonen? eller spelar det ingen roll så länge man äter något?

Det här har jag också funderat på. Är det värt att käka vassle på morgonen (dagen efter ett träningspass) för maximal anabolism i musklerna eller räcker det med kasein (i form av t.ex keso)?

Buttran
2013-01-07, 19:11
Vad jag vet är blodsockret lågt efter en hel natts vila. Det tillsammans med en naturligt hög insulinkänslighet efter natten gör att vassleshakern är ett bra alternativ om man behöver proteintillskott.

King Grub
2013-01-07, 19:14
Det här har jag också funderat på. Är det värt att käka vassle på morgonen (dagen efter ett träningspass) för maximal anabolism i musklerna eller räcker det med kasein (i form av t.ex keso)?

Tittar man bara på ett isolerat fastande intag av protein och inget annat och utan hänsyn till ev andra intag före eller efter, så ger kasein bättre proteinbalans än vassle hos unga.

Jeml
2013-01-07, 19:14
Vad jag vet är blodsockret lågt efter en hel natts vila. Det tillsammans med en naturligt hög insulinkänslighet efter natten gör att vassleshakern är ett bra alternativ om man behöver proteintillskott.

om man inte behöver tillskott då? jag tänker om det är bättre att byta ut lite kyckling eller annan proteikälla till förmån av en vassle shake på:

-morgonen
-före träning
-efter träning

RykteT
2013-01-07, 19:50
Tittar man bara på ett isolerat fastande intag av protein och inget annat och utan hänsyn till ev andra intag före eller efter, så ger kasein bättre proteinbalans än vassle hos unga.

Tack så mycket! :)
Då fortsätter jag med min frukost på keso och yoggi! ;)

tjing
2013-01-07, 20:40

Kasein bidrar till en finfin proteinbalans genom att minska muskelnedbrytningen. Över tid och med en proteinrik och blandad kost är det sannolikt onödigt att lägga för mycket tid på att fundera över, faktiskt.

Själv tar jag alltid vassle innan styrketräning och sedan mat hemma. Vilodagar, mat när jag vaknar helt enkelt.

Så mitt tips är att äta något mer substantiellt till frukost än bara vassle, om inte annat så för allmänt välmående. Dessutom finns det en poäng i att även minska muskelnedbrytningen.

Jeml
2013-01-07, 20:47
Här är länken:
http://www.t-mag.com/articles/152russ.html

okej, det är alltså bara "slöseri" på pulver att ta det till frukost förutsatt att man uppnår sitt protein intag ändå?

Kasein bidrar till en finfin proteinbalans genom att minska muskelnedbrytningen. Över tid och med en proteinrik och blandad kost är det sannolikt onödigt att lägga för mycket tid på att fundera över, faktiskt.

Själv tar jag alltid vassle innan styrketräning och sedan mat hemma. Vilodagar, mat när jag vaknar helt enkelt.

Så mitt tips är att äta något mer substantiellt till frukost än bara vassle, om inte annat så för allmänt välmående. Dessutom finns det en poäng i att även minska muskelnedbrytningen.

okej, jo men jag meande inte att antingen bara dricka vassle eller äta annat. jag menade om det är bättre att ta en vassle shake ocj sen äta lite gröt tex istället för att bara äta gröten? :)

tjing
2013-01-07, 20:51
Om "gröten" innehåller mer protein än bara havregryn, t ex lättmjölk är skillnaden sannolikt fullständigt försumbar. Om du inte menar att stimulera proteinsyntesen med vassle låt oss säga 2-3 timmar innan gröten, men nu hamnar vi i opti-diskussioner som kanske ger 1% för alltför mycket investerad tankemöda.

Rent teknifikaliskt skulle jag förmodligen ätit gröt och mjölk på morgonen och sedan tagit vassle som förmiddagsfika 2-3 timmar senare och sedan äta en sen lunch om jag fortfarande befann mig i det anabola fönstret och ville optimera till det en gnutta.

Jeml
2013-01-07, 21:07
Om "gröten" innehåller mer protein än bara havregryn, t ex lättmjölk är skillnaden sannolikt fullständigt försumbar. Om du inte menar att stimulera proteinsyntesen med vassle låt oss säga 2-3 timmar innan gröten, men nu hamnar vi i opti-diskussioner som kanske ger 1% för alltför mycket investerad tankemöda.

Rent teknifikaliskt skulle jag förmodligen ätit gröt och mjölk på morgonen och sedan tagit vassle som förmiddagsfika 2-3 timmar senare och sedan äta en sen lunch om jag fortfarande befann mig i det anabola fönstret och ville optimera till det en gnutta.

okej hehe ja detta är väl väldigt mkt opti-nojja men intressant.

om det bara är protein från havregrynen då? är det sämre även om det är 15-30g?

tjing
2013-01-07, 22:40
Det är inte fullvärdigt, men mjölk kompletterar det bra. Samt linser och bönor av olika slag, men frågan är ju hur gott det är.

Barbastark
2013-01-07, 22:53
Sen är ju inte att förglömma vasslets positiva effekter på bla immunsystem och diverse cardiovaskulära faktorer mm mm vilket kan göra vasslet till lite av "hälsokost" i sig.

WilliamPersson1
2013-01-09, 21:09
Men om man kör en shake på mjölk och vassleprotein på morgonen? :)

Då får man kasein från mjölken och samtidigt fördelarna av vasslet! :)

tjing
2013-01-09, 21:46
Mjölken saktar ner vasslet.

King Grub
2013-01-09, 21:51
Det tror jag inte. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15168035

Anders The Peak
2013-01-09, 21:55
Nu blev mjölk lika intressant som vassle, eller?

tjing
2013-01-09, 22:19
Det tror jag inte. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15168035

Är du säker på att kombinationen mjölk + vassleprotein i praktiken inte saktar ner vasslet?

Annars förefaller du ha rätt. Där ser man

King Grub
2013-01-09, 22:22
Results from the Wilkinson study [30] clearly indicate that ingesting a combination of “fast” and “slow” proteins that initiate SMPS and prolong amino acid delivery to tissues is superior to ingesting a single protein source.

http://www.jacn.org/content/28/4_Supplement_1/464S.full

tjing
2013-01-09, 22:25
Visst, men det besvarar ju inte frågan om huruvida mjölk saktar ner ett kommersiellt vassleprotein i praktiken.

King Grub
2013-01-09, 22:29
http://ajpendo.physiology.org/content/303/1/E152.long

RassK
2013-01-10, 11:22
http://ajpendo.physiology.org/content/303/1/E152.long

Kul att där var ett läsbart abstrakt ens :D

Abstract
When consumed separately, whey protein (WP) is more rapidly absorbed into circulation than casein (Cas), which prompted the concept of rapid and slow dietary protein. It is unclear whether these proteins have similar metabolic fates when coingested as in milk. We determined the rate of appearance across the splanchnic bed and the rate of disappearance across the leg of phenylalanine (Phe) from coingested, intrinsically labeled WP and Cas. Either [¹⁵N]Phe or [¹³C-ring C₆]Phe was infused in lactating cows, and the labeled WP and Cas from their milk were collected. To determine the fate of Phe derived from different protein sources, 18 healthy participants were studied after ingestion of one of the following: 1) [¹⁵N]WP, [¹³C]Cas, and lactose; 2) [¹³C]WP, [¹⁵N]Cas, and lactose; 3) lactose alone. At 80-120 min, the rates of appearance (R(a)) across the splanchnic bed of Phe from WP and Cas were similar [0.068 ± 0.010 vs. 0.070 ± 0.009%/min; not significant (ns)]. At time 220-260 min, Phe appearance from WP had slowed (0.039 ± 0.008%/min, P < 0.05) whereas Phe appearance from Cas was sustained (0.068 ± 0.013%/min). Similarly, accretion rates across the leg of Phe absorbed from WP and Cas were not different at 80-120 min (0.011 ± 0.002 vs. 0.012 ± 0.003%/min; ns), but they were significantly lower for WP (0.007 ± 0.002%/min) at 220-260 min than for Cas (0.013 ± 0.002%/min) at 220-260 min. Early after meal ingestion, amino acid absorption and retention across the leg were similar for WP and Cas, but as rates for WP waned, absorption and assimilation into skeletal muscle were better retained for Cas.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22569072