Visa fullständig version : Hur är Amsterdam, någon?
Hittat en doktorandtjänst jag ska söka i Amsterdam, tänkte bara fråga kolo vad ni har för erfarenheter av folket och staden i sig osv osv?
Sen tidigare sökt tjänst i Bern i Schweiz (väntar på svar fortfarande) http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138434&highlight=Bern
men är lite klyven till vilken av städerna jag ska välja om jag får båda tjänsterna.
(Köpenhamn har jag lagt på is då den tjänsten inte riktigt är mot min inriktning/intresse)
weed är lagligt, behöver jag säga mer?
Amsterdam är en oerhört fin stad. God ost, och nära till resten av Europa.
Bern i Schweiz, å andra sidan, är närmare till Alperna. Åker du bräda/skidor är det kanske ett bättre val. Kan du dessutom tyska åtminstone halvbra borde det vara enklare att bo i Schweiz.
Enligt mina erfarenheter så talar dom mycket bättre engelska i Holland än Schweiz, det kan ju vara ett plus.
gnagaren
2009-11-23, 16:58
weed är lagligt, behöver jag säga mer?
http://spinout182.com/fgm.png
+1
Sen är det en jävligt fin stad, finns mycket kul att se och göra. Du lär ju inte ha tråkigt om du bestämmer dig för att flytta till Amsterdam och plugga liksom.
backflash
2009-11-23, 17:02
Hittat en doktorandtjänst jag ska söka i Amsterdam, tänkte bara fråga kolo vad ni har för erfarenheter av folket och staden i sig osv osv?
Sen tidigare sökt tjänst i Bern i Schweiz (väntar på svar fortfarande) http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138434&highlight=Bern
men är lite klyven till vilken av städerna jag ska välja om jag får båda tjänsterna.
(Köpenhamn har jag lagt på is då den tjänsten inte riktigt är mot min inriktning/intresse)
I Holland är det brukligt att man får en riktig anställning direkt när man doktorerar. Förutom en högre lön betyder det betydligt högre ansvar än på de flesta andra platser. Kolla upp vad som gäller där och i Bern gällande detta.
Nu är det ju inte samma sorts ämnen vi rör oss inom, men rent allmänt har jag varit väldigt imponerad av de resurser som Holländarna får leka med.
Holländare är trevliga och även om de jag har pratat med är riktigt bra på engelska så är de inte alltid villiga att prata detta språk :D
I Holland är det brukligt att man får en riktig anställning direkt när man doktorerar. Förutom en högre lön betyder det betydligt högre ansvar än på de flesta andra platser. Kolla upp vad som gäller där och i Bern gällande detta.
Nu är det ju inte samma sorts ämnen vi rör oss inom, men rent allmänt har jag varit väldigt imponerad av de resurser som Holländarna får leka med.
Holländare är trevliga och även om de jag har pratat med är riktigt bra på engelska så är de inte alltid villiga att prata detta språk :D
"Riktig anställning"? Vad är skillnaden då jämfört med Sverige?
---
Jag skulle vänta med att göra någon särskild research innan du faktiskt har en god chans att få tjänsten.
I Holland är människor mycket trevliga, jag skulle säga att de är de trevligaste i de länder jag besökt, och har varit i Bern också så jag har något att jämföra med. Som någon (felaktigt) sade hade du inte tjänat på att åka till Bern, såvida du inte är riktigt bra på Schwyzerdütsch (skiljer sig markant från tyskan), men å andra sidan är det kanske bättre om man redan kan lite tyska, jämfört med ingen holländska. Å andra sidan är holländskan ett lätt språk att lära (lånat från engelska, tyska, svenska osv) så man kan ofta gissa vad det betyder. De är även mycket bra på engelska, i synnerhet jämfört med schweizerostarna.
På tal om ost är Amsterdam en härlig stad för ost och tulpaner.
Om jag hade fått välja hade jag valt Amsterdam utan tvekan)
Jag skulle vänta med att göra någon särskild research innan du faktiskt har en god chans att få tjänsten.
Grejen är den att jag tror att jag har en större chans att få Amsterdam-tjänsten än Bern, pga. att för den i Amsterdam så har jag en arbetskamrat som referens (doktor) som känner arbetsgivaren och kan lägga/har lagt in ett gott ord för mig samt ska skriva "recommendation letter"
Holländare är så sjukt trevliga jag hade nog lätt valt holland. Antagligen samma nivå på engelskan som Sverige har.
backflash
2009-11-23, 17:43
---
Riktig anställning var i brist på bättre ord.
Och det bör kanske poängteras att det säkert finns variationer på förfarandet.
Dock verkar det allmänna vara:
Du börjar lära ut tidigare än här med det ansvar som följer.
~1000 timmar för kurser på master/forskarnivå.
Lära sig holländska; även om engelska brukar vara det officiella språket så talas det oftast holländska på universiteten (även på presentationer!).
Där det här finns halvtidsutvärderingar (övergång från exempelvis utbildningsbidrag -> doktorandtjänst) har de kontinuerliga utvärderingar som sällan understiger 4st.
Med anställningen följer även fulla försäkringar, något som exempelvis utbildningsbidrag inte ger tillgång till.
Årlig bonus som oftast motsvarar en extra månadslön.
Snapphanen
2009-11-23, 17:47
I Sverige går man de första två åren på utbildningsbidrag och räknas inte som anställd. Det är först efter att man gjort sin halvtidskontroll som man får en anställning.
Edit. Sen...
Snapphanen
2009-11-23, 17:48
Vad vill du doktorera inom?
Vad vill du doktorera inom?
Geodesi med inriktning mot GPS/GNSS (som dessa två tjänster är mot). Kan tänka mig statistik/felteori inom geodesi också
Är du sugen på att röka gräs så har du hittat rätt iallfall
I Sverige går man de första två åren på utbildningsbidrag och räknas inte som anställd. Det är först efter att man gjort sin halvtidskontroll som man får en anställning.
Edit. Sen...
Utbildningsbidrag, är det något liknande CSN? De doktorander jag talat med på Chalmers verkar få riktig lön, om än något sämre än en nyutexaminerad civilingenjör får, d.v.s kanske 22-24k kr.
Snapphanen
2009-11-23, 19:10
Utbildningsbidrag, är det något liknande CSN? De doktorander jag talat med på Chalmers verkar få riktig lön, om än något sämre än en nyutexaminerad civilingenjör får, d.v.s kanske 22-24k kr.
Nja, något bättre än CSN är det. Tror man får ut ~11500 per månad. Kan tänka mig att det är bättre för civ.ingenjörer, har bara koll inom medicin/biologi.
Geodesi med inriktning mot GPS/GNSS (som dessa två tjänster är mot). Kan tänka mig statistik/felteori inom geodesi också
Ta tjänsten, sen fixar du in mig. Jag vill också till Amsterdam :cryout:
Ta tjänsten, sen fixar du in mig. Jag vill också till Amsterdam :cryout:
Ja får jag den så ;) maximalt 26000kr var lönen för denna tjänst iaf, helt ok för att vara en doktorandtjänst
D Andersson
2009-11-24, 13:46
Det finns en genomgång av allt man behöver veta i dokumentärfilmen Pulp Fiction.
Trapper Buzz
2009-11-24, 13:54
Bern är dyrare men troligen trevligare på alla sätt.
Holland är trångt och Amsterdam fullt av hookers och potheads.
Extremt hög kriminalitet.
Edit. Sen...
Nu går jag lite offtopic, men jag vill bara inflika att detta är inget som gäller generellt för alla lärosäten. Det är som Baan säger vanligt med normala anställningar och "riktig" lön.
Super_Johan
2009-11-24, 14:32
lånar tråden lite
Jag är på väg till Amsterdam om någon vecka. Någon som har tips på hostel som är billigt och lättillgängligt från flygplatsen?
userfriendly
2009-11-24, 14:36
Har bara hört gott om Amsterdam, flera vänner har bott där... förutom om man är väldigt into jämställdhet och hbt-frågor... då kan bli arg ett tag.
D Andersson
2009-11-24, 14:44
Extremt hög kriminalitet.
Vad beror det på?
Vad beror det på?
För lite batonganvändande från polisens sida mot personer med misstänksamt eller osunt utseende.
D Andersson
2009-11-24, 16:06
För lite batonganvändande från polisens sida mot personer med misstänksamt eller osunt utseende.
Var inne på det också, de kanske inte kör med ras(fördoms)profilering..
machine gun
2009-11-24, 16:12
Jag har bara varit i Amsterdam en gång och tyckte att det var hemskt. Massa fulla och höga amerikaner överallt (eftersom Amsterdam är känt som "The sex and drug capital of Europe") plus att jag har svårt att förlika mig med Red Light District, som tvärtemot vad jag trodde, ligger mitt i centrum och det är riktigt obehagligt att det är lagligt. Jag skulle aldrig kunna bo där, men å andra sidan skulle jag säkert kunna tänka om ifall det var en tjänst jag verkligen verkligen ville ha.
Trapper Buzz
2009-11-24, 16:16
Vad beror det på?
Narkotika?
D Andersson
2009-11-24, 16:19
Narkotika?
Men det är ju lagligt, allt är ju tillåtet i världens mest liberala stad, hur kan det då finnas brottslighet?
Trapper Buzz
2009-11-24, 16:24
Den diskussionen får du med någon annan, Andersson!
Jag tycker hela stan och hela fundamentalismliberalismen stinker.
lingonplockarN
2009-11-24, 16:30
Den diskussionen får du med någon annan, Andersson!
Jag tycker hela stan och hela fundamentalismliberalismen stinker.
Så t.ex. Sverige är bättre då? Där man får 1,8 års fängelse för mord (mordet på Therese Johansson) men flera år plus böter för lite narkotikainnehav?
Jag skulle lätt valt Amsterdam iaf, mycket trevlig stad med trevliga invånare.
Så t.ex. Sverige är bättre då? Där man får 1,8 års fängelse för mord (mordet på Therese Johansson) men flera år plus böter för lite narkotikainnehav?
Jag skulle lätt valt Amsterdam iaf, mycket trevlig stad med trevliga invånare.
Flytta?
Tackar för alla inputs, blir spännande att se hur det går för mig i uttagningen.
Skriver på en artikel (på engelska) för tillfället för att få ytterligare en "publication" till min lista, vilket kan styrka mina chanser lite. Har tyvärr inte skrivit så mycket annat publicerat än min Msc uppsats, och den var tyvärr på svenska.
Men har cirka en månad på mig nu innan sista ansökningsdatum, så nu j*lar :)
Tackar för alla inputs, blir spännande att se hur det går för mig i uttagningen.
Skriver på en artikel (på engelska) för tillfället för att få ytterligare en "publication" till min lista, vilket kan styrka mina chanser lite. Har tyvärr inte skrivit så mycket annat publicerat än min Msc uppsats, och den var tyvärr på svenska.
Men har cirka en månad på mig nu innan sista ansökningsdatum, så nu j*lar :)
Var ska du få den publicerad? Det är väl inte bara skriva något roligt som räcker för att kalla det "publicerat" hoppas jag :)
Var ska du få den publicerad? Det är väl inte bara skriva något roligt som räcker för att kalla det "publicerat" hoppas jag :)
Haha självklart inte, fått i uppgift på mitt jobb att skriva en artikel inför en stor konferens som jag hade tänkt närvara vid. Men om jag får denna tjänst blir det ingen presentation från mitt håll, men tänkte att artikeln lär ju skrivas i vilket fall oavsett så att en annan kollega kan ta över presentationen (artikelns innehåll är redan tryckt i programmet osv.)
krakowww
2009-11-24, 20:47
lånar tråden lite
Jag är på väg till Amsterdam om någon vecka. Någon som har tips på hostel som är billigt och lättillgängligt från flygplatsen?
Det finns många mysiga hostels i närheten av centralstationen och de brukar vara rätt billiga. Vill man ha ett bra ställe att förfesta på med kan jag rekommendera http://www.swedish.hostelworld.com/hosteldetails.php/St-Christophers-at-The-Winston/Amsterdam/13607
Det ligger dock på red light och vill man undvika det så kan du t ex prova http://www.swedish.hostelworld.com/hosteldetails.php/Flying-Pig-Downtown/Amsterdam/641 som ligger centralt och är billigt.
De holländare jag har träffat där var sisådär på engelska, somliga kunde det flytande, andra kunde det lika bra som finnar ungefär... i övrigt är Holland klart ett riktigt fint land där jag lätt skulle kunna spendera livet, kanske inte i centrala Amstersdam då men rent allmänt är Holland oerhört stiligt.
Du får räkna med att det kan vara rätt grisigt och mycket festande i Amsterdam ibland.
De holländare jag har träffat där var sisådär på engelska, somliga kunde det flytande, andra kunde det lika bra som finnar ungefär... i övrigt är Holland klart ett riktigt fint land där jag lätt skulle kunna spendera livet, kanske inte i centrala Amstersdam då men rent allmänt är Holland oerhört stiligt.
Du får räkna med att det kan vara rätt grisigt och mycket festande i Amsterdam ibland.
Låter grymt :)
Doctor Snuggles
2009-11-25, 15:58
Jag har bara varit i Amsterdam en gång och tyckte att det var hemskt. Massa fulla och höga amerikaner överallt (eftersom Amsterdam är känt som "The sex and drug capital of Europe") plus att jag har svårt att förlika mig med Red Light District, som tvärtemot vad jag trodde, ligger mitt i centrum och det är riktigt obehagligt att det är lagligt. Jag skulle aldrig kunna bo där, men å andra sidan skulle jag säkert kunna tänka om ifall det var en tjänst jag verkligen verkligen ville ha.
Nej, för det är bättre att hålla det olagligt så di prostituerade får sämst möjliga förutsättningar, organiserad brottslighet tjänar mer pengar och vi föder slavhandel. Bra tänkt.
Med det sagt så är det dock jävligt skumt och ovant att gå igenom området, plus att man blir påpassad av en massa hårddrogsknarklangare som inte ger sig i första taget.
Men ontopic: Amsterdam är en fantastiskt vacker och pittoresk stad. Enormt stort kulturutbud; restauranger, musik, konst osv. Du kan ta dig över hela staden med cykel (vilket de flesta amsterdamare verkar göra) och folk kan tala flera språk flytande oftast, och de är generellt sett mycket charmiga och vänliga.
Jag upplevde inte särskilt mycket jobbig turism heller.
Doctor Snuggles
2009-11-25, 16:00
Men det är ju lagligt, allt är ju tillåtet i världens mest liberala stad, hur kan det då finnas brottslighet?
Försöker du bara göra dig dum?
Sheogorath
2009-11-25, 23:17
Amsterdam är bäst.
Trapper Buzz
2009-11-25, 23:27
Två rån på en kväll utsattes jag för i ungdomstiden i A-dam.
Nästa gång jag är där ska jag ha en bössa eller bara linne på. ;)
Amsterdam är förjävla bra tycker jag.
råder dig att aldrig röka brass där, du kan bli fångad i en psykos och försvinna resten av livet, dessutom fastnar du omedelbart för drogen (kraftigt beroendeframkallande)
Trapper Buzz
2009-11-25, 23:53
Snillen spekulerar?:Virro
Doctor Snuggles
2009-11-26, 01:28
Vad gjorde du då, och var befann du dig?
Visst upplevde jag också Amsterdam lite osäker om natten, mest pga mängden av poliser som patrullerade, men det känns att så länge som man inte irrar omkring själv i de värsta områdena om natten så är man rätt lugn.
Doctor Snuggles
2009-11-26, 01:29
råder dig att aldrig röka brass där, du kan bli fångad i en psykos och försvinna resten av livet, dessutom fastnar du omedelbart för drogen (kraftigt beroendeframkallande)
"Titta mamma, en hel tomteajmé!"
ajajaj vad har jag sagt om att dricka och vara inne på kolo samtidigt? ;)
Det är ju Rolf Peter. Lyssna noga nu, barn. Han har rätt.
Big Poppa
2009-11-26, 06:55
Ökar till N=3 för att göra studien säker; Har varit i Amsterdam fyra gånger och aldrig varit med om något obehagligt.
Utom en ung man som tappade förståndet under ett svamprus och fick omhändertas.
D Andersson
2009-11-26, 08:18
Försöker du bara göra dig dum?
Apropå göra sig dum, det var ju du som inte förstod att det behövs fler poliser om man har större frihet...
D Andersson
2009-11-26, 08:23
Visst upplevde jag också Amsterdam lite osäker om natten, mest pga mängden av poliser som patrullerade
Du fortsätter leverera riktiga pärlor, många poliser gör alltså att du känner dig osäker. Ookejj...
Granatgiraffen
2009-11-26, 08:45
Har bara hört gott om Amsterdam, flera vänner har bott där... förutom om man är väldigt into jämställdhet och hbt-frågor... då kan bli arg ett tag.
haha.
I alla fall! Amsterdam är mest sådär. Eller hela Holland tycker jag är rätt sunkigt. Trivs inte alls dom gånger jag har varit där, och då skiter jag ändå totalt i hbt-frågor.
Doctor Snuggles
2009-11-26, 11:29
Apropå göra sig dum, det var ju du som inte förstod att det behövs fler poliser om man har större frihet...
Vad babblar du om? Menar du att frihet skulle leda till mer brott? Du har verkligen ingen koll på varför cannabis är i princip avkriminaliserat i Amsterdam, va?
Du fortsätter leverera riktiga pärlor, många poliser gör alltså att du känner dig osäker. Ookejj...
Svårt att dra slutsatser? Finns det många poliser, så finns de där av en anledning.
Dessutom så sade jag inget om deras existens på alla platser. Uppenbarligen så kändes det lugnt då man var i närheten av en, men det fanns hörn och kanter där man inte såg någon.
machine gun
2009-11-26, 11:39
Nej, för det är bättre att hålla det olagligt så di prostituerade får sämst möjliga förutsättningar, organiserad brottslighet tjänar mer pengar och vi föder slavhandel. Bra tänkt.
Eller så handlar det om mänskliga rättigheter och ingen ska behöva sälja sig på det sättet. Ska allting vara lagligt bara för att det "förekommer ändå"?
EDIT: En bra sak med Holland är dock att det är ett föregångsland i HBT-frågor. De var bland de första (först?) med att inrätta könsneutral äktenskapslagstiftning och typ varannan klubb i Amsterdam är en gayklubb :)
Big Poppa
2009-11-26, 11:43
Eller så handlar det om mänskliga rättigheter och ingen ska behöva sälja sig på det sättet. Ska allting vara lagligt bara för att det "förekommer ändå"?
EDIT: En bra sak med Holland är dock att det är ett föregångsland i HBT-frågor. De var bland de första (först?) med att inrätta könsneutral äktenskapslagstiftning och typ varannan klubb i Amsterdam är en gayklubb :)
http://www.aspencountry.com/assets/product_images/product_lib/31000-31999/31655.jpg
Ingen pro/contra drogdebatt i tråden tack
Doctor Snuggles
2009-11-26, 12:41
Nej, allting skall inte vara lagligt för att det förekommer ändå. Bara det som gör mer skada genom att hållas olagligt.
Men nog om det - eftersom en debatt inte önskas i tråden.
Precis ge mig bara anledningar till varför Amsterdam är en bra stad/dålig stad, hurdant är utelivet t.ex.? Häftiga klubbar med mycket tjejer (vill inte ha prostituerade)?
machine gun
2009-11-26, 12:52
Precis ge mig bara anledningar till varför Amsterdam är en bra stad/dålig stad, hurdant är utelivet t.ex.? Häftiga klubbar med mycket tjejer (vill inte ha prostituerade)?
Gillar du gayklubbar är det drömstaden :D
Gillar du gayklubbar är det drömstaden :D
Nja såg inte ut som om jag gjorde det i och med att jag frågade efter tjejer eller hur?:)
krakowww
2009-11-27, 01:02
Det vanliga utelivet vet jag inte så mycket men anordnas en del stora fester som Inqontrol och X-qlusive, Sensation festerna härstammar även därifrån. Dessutom så anordnas ju Defqon.1 ett par mil utanför stan :)
aUMk4aOzVA4
Gillar du gayklubbar är det drömstaden :DFett! Har ofta roligare på gayklubbar.
Gillar du fet (Hip House, Ghetto Tech) musik är Amsterdam the shyt!
machine gun
2009-11-27, 10:20
Fett! Har ofta roligare på gayklubbar.
+1
Hann med ett par gayklubbar när jag var där, dte var nog den största behållningen :)
Sprang en runda i centrala Amsterdam också och det kändes lite mysko att andas in haschlukt i var och varannat hörn när man var ute och tränade :D
WHITEFOLKS
2009-11-27, 10:21
Vad gör det till en "Gayklubb"?
Om heterosexuella går dit, är det fortfarande en gayklubb?
Vad gör det till en "Gayklubb"?
Om heterosexuella går dit, är det fortfarande en gayklubb?
Att man får paketet masserat av nån snubbe om man stannar till?
WHITEFOLKS
2009-11-27, 10:31
Hehe.
Att notera är att jag är uppriktigt intresserad av vad som innefattas i definitionen gayklubb.
Dvs. vad kan man räkna med för "produkt" om man går till det som faller under "gayklubb".
Mjo, nu börjar jag också bli lite intresserad.
Men det måste väl helt enkelt vara så att gayklubbar lanserade och marknadsförde sig som gayklubbar när de startade upp? Produkten är väl att majoriteten där är homosexuella? Eller vad menar du?
Finns det gayklubbar som försöker förbjuda straighta att komma in föresten? :P
Många frågetecken...
Jag har haft överjävligt kul i Amsterdam!
Blir folk sura om man hetro-stöter på någon på en gay-klubb?
Brorsan har bott där i ett par år och verkar ganska nöjd med Amsterdam. Sedan att lönen är bra och att man är eftertraktad på arbetsmarknaden som högutbildad skadar nog inte det heller.
:thumbup:
Doctor Snuggles
2009-11-27, 12:25
+1
Hann med ett par gayklubbar när jag var där, dte var nog den största behållningen :)
Sprang en runda i centrala Amsterdam också och det kändes lite mysko att andas in haschlukt i var och varannat hörn när man var ute och tränade :D
Really? Jag upplevde inte att man kände av det på stan särskilt mycket, förutom om förstås gick in på en coffeshop.
Really? Jag upplevde inte att man kände av det på stan särskilt mycket, förutom om förstås gick in på en coffeshop.
I de centralaste delarna där coffeshopsen ligger hopade ligger verkligen cannabisdoften tät i kvarteren. Mysigt, tycker jag :)
Doctor Snuggles
2009-11-27, 13:03
I de centralaste delarna där coffeshopsen ligger hopade ligger verkligen cannabisdoften tät i kvarteren. Mysigt, tycker jag :)
Det känns som detta klipp passar:
nRwVurzLOfg
:D
Low-lifes som vill åka dit för drogerna säger jag bara.
Doctor Snuggles
2009-11-27, 13:11
Klipp dig och skaffa dig ett jobb, din hippie.
Klipp dig och skaffa dig ett jobb, din hippie.
Kände du dig träffad eller? :D
Doctor Snuggles
2009-11-27, 13:35
Kände du dig träffad eller? :D
Håller inte på med dötsknark.
Det påminner mig om att jag måste snagga mig igen.
Håller med, jag åker främst dit för tulpanerna.
Har varit i Amsterdam några gånger och är en väldigt trevlig stad tycker jag. Vill man inte se coffieshops och prostituerade så är det inte så mycket om man bara håller sig borta från red light i centrala A-dam.
Någon vidare kriminalitet har jag inte bevittnat hittills, även om det givetvis existerar så har jag inte kännt mig obekväm som turist.
*bump*. Skickade in ansökan idag, bara att hålla tummarna för mig :-)
Tänkte passa på att fråga, hur pass svårt är det att skaffa bostad i centrala Amsterdam, samt är det dyrt att bo där?
Du får nog ringa runt till olika bostadsföreningar och jämföra priser och så MrBoris för att få klarhet i det, har svårt att tro att någon här på kolo har all info du behöver om det. Men rent spontant misstänker jag att det kostar säkert mer än du tror.
machine gun
2009-12-17, 17:50
Det är riktigt dyrt med hotellrum där iaf och det brukar ju kunna spegla även boendekostnaderna.
Du får nog ringa runt till olika bostadsföreningar och jämföra priser och så MrBoris för att få klarhet i det, har svårt att tro att någon här på kolo har all info du behöver om det. Men rent spontant misstänker jag att det kostar säkert mer än du tror.
tror jag också :( hoppas lönen på 26000kr räcker så att lite blir över iaf...
Men det var väl bara ansökan som var inne nu? När vet du om du får det?
*vill höra resten*
Men det var väl bara ansökan som var inne nu? När vet du om du får det?
*vill höra resten*
Vet inte kan ta ett tag antar jag sista ansökningsdag var idag, intervjuer o sånt lär väl ta en månad så ibörjan av mars kanske är min gissning. Men är rädd att eliten från flera delar av världen har sökt då det är ett av de bästa universiteten inom mitt område (GPS/GNSS) :(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.