Logga in

Visa fullständig version : Ägg: natriumhalten ökar vid stekning? WTF?

Elfsberg
2009-10-30, 17:57
Jag skummade igenom livsmedelsverkets tabell och la märke till en skum detalj.

De anger ett att rått/kokt ägg, per 100 g, innehåller 132 mg natrium. Kollar man sen på STEKT ägg, fortfarande per 100 g, så anger de 984 mg natrium.

WHAT?!

Edit:

:furious:

stafh
2009-10-30, 18:04
Does not compute. De kanske räknar med att man saltar stekta ägg?

mikaelj
2009-10-30, 18:16
Diff på motsv. 2g bordssalt. Salta ägg, det där.

stridis
2009-10-30, 18:24
stekta ägg är ju torrare. Så det är en faktor.

Elfsberg
2009-10-30, 18:44
Does not compute. De kanske räknar med att man saltar stekta ägg?

Mycket riktigt. De inkluderade "Joderat salt" och "Flytande margarin Milda culinesse 80% fett berik" i beräkningen.

Fan vad långsökt.. :)

OneManArmy
2009-10-30, 20:29
Vem fan använder stekfett nrä de steker ägg?

mikaelj
2009-10-30, 21:26

Jag gör det. (för helvete!)

Fast jag gör tvärtom, jag knäcker ett ägg i fett för att suga upp det. :-)

Eddie Vedder
2009-10-30, 21:33

Jag vet inte om du är seriös men frågar du 100 random personer om de använder stekfett i sin matlagning lär en övervägande majoritet svara ja. Det är liksom något man gör på ren vana tror jag.

För egen del kokar jag det mesta och i stekpanna brässerar jag och tillsätter fettet senare. Som idag t.ex. Då åt jag lövbiff till frukost som jag stekte utan fett men sedan tog jag en stor klick smör och lade in mellan skivorna att smälta lite. Då blir det inte helt smält utan mer tjockt så jag kan njuta av smöret ordentligt.

Dreas
2009-10-31, 01:18
Jag vet inte om du är seriös men frågar du 100 random personer om de använder stekfett i sin matlagning lär en övervägande majoritet svara ja. Det är liksom något man gör på ren vana tror jag.

För egen del kokar jag det mesta och i stekpanna brässerar jag och tillsätter fettet senare. Som idag t.ex. Då åt jag lövbiff till frukost som jag stekte utan fett men sedan tog jag en stor klick smör och lade in mellan skivorna att smälta lite. Då blir det inte helt smält utan mer tjockt så jag kan njuta av smöret ordentligt.Fan va du gör mig hungrig såhär på kvällskvisten! *drool*

Jag steker i matfett, har man gjutjärnspanna är det ett måste. Frågan är nog mer vilka som inte använder någon typ av fett vid stekning?

OneManArmy
2009-10-31, 07:09
happ där ser man.
Använder aldrig stekfett för mina ägg, har iofs teflonpannor

Eddie Vedder
2009-10-31, 07:26
happ där ser man.
Använder aldrig stekfett för mina ägg, har iofs teflonpannor

Min poäng är att de flesta människor lagar mat på ren rutin tror jag. Och då inleder man helt enkelt stekningen med att slänga i en smörbit eller hälla i en skvätt olja.

Alfred Nobel
2009-10-31, 07:36
Jag har då aldrig stekt ett ägg utan smör. Har ingen teflonpanna heller iofs.