handdator

Visa fullständig version : Varför känns det så konstigt ?

Fokusera
2009-10-29, 11:34
Hejsan gott folk!

Jag satt nyss och textade med min flickvän på telefonen, vi satt och skrev lite gulliga saker till varandra och allt kändes väldigt bra. Jag avslutade konversationen med (Jag älskar dig över allt annat.), jag får sedan svar av min mor (som jag inte har speciellt bra kontakt med)

"Gud vad glad jag blir! jag älskar dig också min son!"

Jag hade av misstag råkat skicka det meddelandet till min mor istället för min flickvän. Min första reaktion var gud vad pinsamt jag har aldrig berättat för min mor att jag älskar henne. Och jag är 22 år gammal!.

Jag satt sedan och funderade lite på detta, och kom fram till Vafan har jag aldrig gjort det för ?. Karnske för att hon indirekt aldrig sagt det till mig, även om jag vet att hon gör det. Karnske för att våran relation aldrig varit speciellt bra, då jag till större delen blivit uppfostrad av min far. Jag antar att alla inte har en så "stel" relation till sina föräldrar men när jag tänker lite på saken tror jag inte det är så många som verkligen berättar för sina föräldrar att dom älskar dom.

Och då till tanken, varför gör man inte det ? är det osvenskt eller bara fegt ?. Nu mår jag jättebra över att jag skrev fel. Och jag tror även det kan påverka relationen vi har om jag öppnar mig mer för henne så det inte blir lika stelt.

Anyhow skönt att skriva av sig lite :)

Nina L
2009-10-29, 12:16
Men gud vad härligt!

Jag får ofta anstränga mig lite extra när jag skall säga/skriva sånt till min familj. Vi är också lite snåla med sånt, men jag vet att jag känner det och jag vet att det uppskattas, så jag jobbar på att ändra mitt motstånd.

Kwon
2009-10-29, 12:18
Ett felskickat SMS som kom rätt till slut, efter 22 år!

Ta tillvara på din mor när du väl har henne och ta henne inte för givet.

Visa henne att du verkligen tycker om och uppskattar henne lite då och då.

Fokusera
2009-10-29, 12:21
Men gud vad härligt!

Jag får ofta anstränga mig lite extra när jag skall säga/skriva sånt till min familj. Vi är också lite snåla med sånt, men jag vet att jag känner det och jag vet att det uppskattas, så jag jobbar på att ändra mitt motstånd.

Ja det förgyllde faktiskt min dag lite!
Det är egentligen konstigt att man snålar med sånt. Men försöker man jobbar man i rätt riktning :P

shut teh face
2009-10-29, 12:22
Om du Fokusera(r) i framtiden så kommer du inte skicka sms till fel person. :)

martikainen
2009-10-29, 12:23
Flickvännen blev väldigt förvånad när jag kramade och pussade mamma på kinden sist vi sa hej då, tycker det är helt normalt att göra.

Fokusera
2009-10-29, 12:24
då.

Det var faktiskt riktigt bra sagt!
Jag håller verkligen med dig till 100 %, men för att man ska ta tag i saker behöver man först komma till insikt, och jag känner nu att jag karnske börjar göra det. En liten händelse kan ha stor inverkan på hur man ser saker och ting :)

Fokusera
2009-10-29, 12:24
Om du Fokusera(r) i framtiden så kommer du inte skicka sms till fel person. :)

Haha, jag skall ju samtidigt vara glad att det kom till min mor och inte någon annan. Tex chefen eller ngt :P

hahavaffan
2009-10-29, 12:26
Om du Fokusera(r) i framtiden så kommer du inte skicka sms till fel person. :)Åhhh fy fan :D

Jag har också skickat fel.
"Vill du att jag kommer dit och smäller flaska i bakhuvudet på honom?"
Skulle till en tjejpolare. Min mamma fick det. Inte pinsamt kanske, men hon undrade ju lite vad i helvetet hennes son gjorde 02:40-nånting en onsdag.

Nina L
2009-10-29, 12:27
Klockren kommentar!

PS. Snygg avatar. Zumba-4-life, lol.

Kwon
2009-10-29, 12:33
Only for Zumba L, annars hade jag inte använt den. :D

Jag ångrar själv att jag inte gjorde ett liknande "misstag" som Fokusera gjorde tidigare.

Mycket man ångrar att man inte gjorde.

shut teh face
2009-10-29, 12:38
Only for Zumba L, annars hade jag inte använt den. :D

Jag ångrar själv att jag inte gjorde ett liknande "misstag" som Fokusera gjorde tidigare.

Mycket man ångrar att man inte gjorde.
Det kan jag förstå Kwon, du är gammal och vis nu men en gång var du ung och dum!!

mangemani
2009-10-29, 12:53
alltså jag älskar min familj,det är en utav dom delar utav mitt liv som jag är mest rädd om.
är tacksam för allt dom gör och har gjort för mej.
men ändå så behandlar man dom så illa,typ dom får nästan aldrig ett hej,när dom pratar med en så låter man allmänt ointresserad,snäser till ibland osv.
vet inte varför,jag älskar dom men ändå så är man så här...kanske det är nån "löjlighets" känsla man har innombords,en rädsla att bli sedd som "mammas pojke" kanske,jag vet inte.
reklamen som gick förut,den där "plötsligt händer det",där en son ska gå ut och morsans hanses säger hej då och sonen bara snäser tillbaks för att sen komma tillbaks och ge morsan en kram,den var faktiskt fin.

shut teh face
2009-10-29, 12:55
Jag tror rent generellt att killar har svårare för detta.

shut teh face
2009-10-29, 12:56
När jag var 14-15 år så gick jag och tänkte på det här med "Jag älskar dig", som jag aldrig sagt till mamma eller pappa. Jag störde mig på detta i flera månader och sedan sa jag det till dem båda, men jag kommer fasen inte ihåg ett dyft av hur det gick osv, förmodligen blev det fail och jag har förträngt det. :D Däremot brukar mina systrar säga detta ganska ofta, när de fått i sig några glas bubbel.

ManuelIT
2009-10-29, 12:57
alltså jag älskar min familj,det är en utav dom delar utav mitt liv som jag är mest rädd om.
men ändå så behandlar man dom så illa,typ dom får nästan aldrig ett hej,när dom pratar med en så låter man allmänt ointresserad,snäser till ibland osv.
vet inte varför,jag älskar dom men ändå så är man så här...kanske det är nån "löjlighets" känsla man har innombords,en rädsla att bli sedd som "mammas pojke" kanske,jag vet inte.
reklamen som gick förut,den där "plötsligt händer det",där en son ska gå ut och morsans hanses säger hej då och sonen bara snäser tillbaks för att sen komma tillbaks och ge morsan en kram,den var faktiskt fin.

1+

Ska våga ge morsan en kram idag, inspirerad av tråden :)

rooz
2009-10-29, 13:02

+1, dock kramar jag på mamma en del. Men händer ofta att jag blir sur och irriterad på småsaker, när man tänker på det skäms man lite. Men mamma vet att jag älskar henne innerst-inne*cupid*

shut teh face
2009-10-29, 13:06
Har ni gjort några saker mot era föräldrar som ni ångrar och kommer ångra för alltid? :(

Jag gjorde en sak när jag var 13 år ungefär, som jag tänker på ganska ofta än idag och ångrar starkt....

Jag var bestämd på att vi skulle äta pizza, och mamma sa nej. Jag blev sur eftersom jag var tjockis och ville svulla, och mamma började laga köttfärssås och hon la ned mycket tid på detta och när hon försvann en trappa upp då hällde jag i en DL salt och förstörde maten...

Alltså jag blir förbannad bara jag tänker på detta, sån idiot! Hur ska jag någonsin kunna släppa det?

Tricce
2009-10-29, 13:07
Men mamma vet att jag älskar henne innerst-inne*cupid*

Mamma behöver dock få höra det ibland :)

Fokusera
2009-10-29, 13:30
1+

Ska våga ge morsan en kram idag, inspirerad av tråden :)

Skönt att höra! :D

Fokusera
2009-10-29, 13:32
Har ni gjort några saker mot era föräldrar som ni ångrar och kommer ångra för alltid? :(

Jag gjorde en sak när jag var 13 år ungefär, som jag tänker på ganska ofta än idag och ångrar starkt....

Jag var bestämd på att vi skulle äta pizza, och mamma sa nej. Jag blev sur eftersom jag var tjockis och ville svulla, och mamma började laga köttfärssås och hon la ned mycket tid på detta och när hon försvann en trappa upp då hällde jag i en DL salt och förstörde maten...

Alltså jag blir förbannad bara jag tänker på detta, sån idiot! Hur ska jag någonsin kunna släppa det?

Liknande saker har väll hänt alla mer eller mindre =)
jag tycker du ska bjuda din mor på köttfärsås och medans ni äter påminna henne om incidenten, ni kommer säkerligen skratta åt det hela. Samtidigt som du lättar på hjärtat ang något du stört dig på nästan hela ditt liv :)

mangemani
2009-10-29, 13:48

ja,nått jag kommer att ångra(och nog aldrig kommer kunna förlåta mej själv för i resten utav mitt liv) är om mina föräldrar dör och jag aldrig har vågat tagit chansen att säga hur mycket jag älskar dom.
jag skulle gå till deras gravar offta,viska hur mycket jag älskade dom,men då är det försent:(

Fokusera
2009-10-29, 13:52
ja,nått jag kommer att ångra(och nog aldrig kommer kunna förlåta mej själv för i resten utav mitt liv) är om mina föräldrar dör och jag aldrig har vågat tagit chansen att säga hur mycket jag älskar dom.
jag skulle gå till deras gravar offta,viska hur mycket jag älskade dom,men då är det försent:(

Det är aldrig försent!
Man lever bara en gång, det är en skrämmande tanke men det kan även få en att inse att vissa saker bör man göra, hur jobbigt det än kan vara.

morc
2009-10-29, 14:20
Hejsan gott folk!

Jag satt nyss och textade med min flickvän på telefonen, vi satt och skrev lite gulliga saker till varandra och allt kändes väldigt bra. Jag avslutade konversationen med (Jag älskar dig över allt annat.), jag får sedan svar av min mor (som jag inte har speciellt bra kontakt med)

"Gud vad glad jag blir! jag älskar dig också min son!"

Jag hade av misstag råkat skicka det meddelandet till min mor istället för min flickvän. Min första reaktion var gud vad pinsamt jag har aldrig berättat för min mor att jag älskar henne. Och jag är 22 år gammal!.

Jag satt sedan och funderade lite på detta, och kom fram till Vafan har jag aldrig gjort det för ?. Karnske för att hon indirekt aldrig sagt det till mig, även om jag vet att hon gör det. Karnske för att våran relation aldrig varit speciellt bra, då jag till större delen blivit uppfostrad av min far. Jag antar att alla inte har en så "stel" relation till sina föräldrar men när jag tänker lite på saken tror jag inte det är så många som verkligen berättar för sina föräldrar att dom älskar dom.

Och då till tanken, varför gör man inte det ? är det osvenskt eller bara fegt ?. Nu mår jag jättebra över att jag skrev fel. Och jag tror även det kan påverka relationen vi har om jag öppnar mig mer för henne så det inte blir lika stelt.

Anyhow skönt att skriva av sig lite :)

Det skulle jag gissa på, att det är väldigt svenskt att inte prata med sin familj på det sättet, i alla fall bland killar/män där jag är uppväxt. Min fru är amerikan och där är det tvärtemot, dom avslutar typ varje gång dom skiljs med det. Till och med till mig (iaf svärmor) och jag bara eeh öhh, i lav u too. =)

spange
2009-10-29, 14:24

fan kwon, det där var ju riktigt djupt:D

tsp
2009-10-29, 14:39
Är väl inte barnets fel direkt. Beror ju på hur man blivit "uppfostrad" som liten. Om mor och far sagt till en som liten parvel "mamma och pappa älskar dig" osv så kommer det ju naturligt att man säger det tillbaka. Men om mor och far aldrig sagt det så känns det ju så klart lökigt och konstigt att säga det.

För egen del så har jag nog aldrig sagt det till någon av mina föräldrar, absolut inte far. Mor började dock säga det till mig lite då och då från att jag var 14 år eller nåt, tror att det gick upp för henne då att hon aldrig sagt det innan så då börja hon. Men jag svarar bara typ "ah". Vilket väl är rätt dåligt men känns konstigt att säga något annat.

Baan
2009-10-29, 14:43
Härligt.

Jag tror inte det är någon svensk grej. Själv har jag delvis en annan kultur och alla i familjen är ganska dåliga på att uttrycka något sådant. Den enda kontrasten är morföräldrarna som överdriver lite åt andra hållet, och då tappar det också sin poäng lite.

Kwon
2009-10-29, 14:48
fan kwon, det där var ju riktigt djupt:D

Jag önskar själv jag hade gjort någonting liknande medans det fanns tid.

stevebc
2009-10-29, 14:49

Ta tillvara på din mor när du väl har henne och ta henne inte för givet.

Visa henne att du verkligen tycker om och uppskattar henne lite då och då.+1

Gud vad jag skäms nu. Fan också.

Kwon
2009-10-29, 15:08
+1

Gud vad jag skäms nu. Fan också.

Ingenting jag tror jag hade sagt tidigare i år dock (tror inte alls jag hade tänkt i dom banorna tidigare, då jag tagit mycket för givet), men lätt för mig att säga nu och vara efterklok.

Behöver inte skämmas.

Fokusera
2009-10-29, 15:21
Ingenting jag tror jag hade sagt tidigare i år dock (tror inte alls jag hade tänkt i dom banorna tidigare, då jag tagit mycket för givet), men lätt för mig att säga nu och vara efterklok.

Behöver inte skämmas.

Det är samtidigt ganska svårt att inte ta saker för givet iblandt, det måste jag tyvärr erkänna. Samma med te.x flickvänner & kompisar. Det är ju småsakerna som räknas lixom =)

Slartibartfast
2009-10-29, 15:31
Jag har bra relation till båda mina föräldrar med uttrycker det sällan i ord/handling. Som jag skrev i en annan tråd

Jag har en gång sagt åt pappa att jag älskar honom. Det var obekvämt som fan, men han gick igenom en svår depression då och jag tror han uppskattade att höra det, även fast han visste det.

Min bästa polare avslutar alla sina samtal med sin morsa med "jag älskar dig".

Kwon
2009-10-29, 15:32
Det är samtidigt ganska svårt att inte ta saker för givet iblandt, det måste jag tyvärr erkänna. Samma med te.x flickvänner & kompisar. Det är ju småsakerna som räknas lixom =)

Som sagt, det är enkelt att vara efterklok, tyvärr.

stevebc
2009-10-29, 16:52

Behöver inte skämmas.Mm, men det är så lätt att glömma att visa uppskattning till de man tar för givet: de närmsta vännerna och familjen. Hoppas det är underförstått att den finns där konstant.

David Brent
2009-10-29, 17:38
Det skulle jag gissa på, att det är väldigt svenskt att inte prata med sin familj på det sättet, i alla fall bland killar/män där jag är uppväxt. Min fru är amerikan och där är det tvärtemot, dom avslutar typ varje gång dom skiljs med det. Till och med till mig (iaf svärmor) och jag bara eeh öhh, i lav u too. =)

Å andra sidan skulle det bli ganska urvattnat om man sade det till allt och alla hela tiden.

stevebc
2009-10-29, 17:58
Det skulle jag gissa på, att det är väldigt svenskt att inte prata med sin familj på det sättet, i alla fall bland killar/män där jag är uppväxt. Min fru är amerikan och där är det tvärtemot, dom avslutar typ varje gång dom skiljs med det. Till och med till mig (iaf svärmor) och jag bara eeh öhh, i lav u too. =)Jo, men "I love you" används mycket mer lättvindigt än "jag älskar dig" i det svenska språket. Det har blivit lite urvattnat. Jag kan mycket lättare säga det på engelska till kompisar, flickvän o dyl än på svenska, löjligt nog. Men jag tror som du att man kanske har starkare familjeband i USA, svårt att säga dock med tanke på den sjuka mångkultur som finns där. Är ju vanligare i sydligare länder att ha väldigt starka, nästan påtvingade, familjeband. Finns både för- och nackdelar med det såklart.

joriice
2009-10-29, 19:27
Väntar tills jag tjänar pengar då jag skall skämma bort min morsa :O

Lellan
2009-10-29, 20:32
Det var väl bra! Så slipper du göra en sån här tråd om typ tio år... *rolleyes*
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126411

Neej, jag har fortfarande inte sagt det.. :(

ryss
2009-10-29, 20:48
Jag har heller inte sagt till någon av mina föräldrar att jag älskar dom på många år (bor fortfarande hemma), blir nästan lite avundsjuk när polarna säger det till sina föräldrar

Lellan
2009-10-29, 21:27
Jag har heller inte sagt till någon av mina föräldrar att jag älskar dom på många år (bor fortfarande hemma), blir nästan lite avundsjuk när polarna säger det till sina föräldrar

U can do it!! Skip the avundsjuka! :)

hendrong
2009-10-30, 11:20
När jag var i Kina så sa de också "I love you" lite väl lättvindigt... Eller så tyckte de att jag var en jävligt älskvärd snubbe.

tsp
2009-10-30, 12:26
Det var väl bra! Så slipper du göra en sån här tråd om typ tio år... *rolleyes*
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126411

Neej, jag har fortfarande inte sagt det.. :(

Och slipper göra en sån tråd som jag hittade på sporthoj för ett tag sen, men hittar den inte nu. Den handlade om en kille i din ålder vars pappa nyligen dog, och killen insåg att han aldrig sagt till sin pappa att han älskar honom. Riktigt emotionell och laddad var den tråden. Minns den fortfarande tydligt fastän det är ett par år sedan jag läste den.

Fokusera
2009-12-11, 23:17
Väntar tills jag tjänar pengar då jag skall skämma bort min morsa :O

Fyfan det låter fint det!
Jag jobbar också på det ;)