Logga in

Visa fullständig version : D-Vitamin, en gång per dag eller en gång per vecka?

Sidor : [1] 2

DerClown
2009-10-25, 11:09
Har kommit fram till att jag ska börja äta D-vitamin i pillerform.

De flesta studier pratar om hur mycket man skall få i sig per dag, men har inte hittar trovärdiga källor till att man kan äta det en gång per vecka, samma dos.
Mao lagrar sig D-vitamin? Har ni trovärdiga källor på detta?

Jag hade tänkt sätta i mig 4000 IU per dag.
Mycket lättare skulle det vara att ta 30.000 IU varje måndag (~4200/dag), och hälften billigare.
(2000IU piller dubbelt dyrare än 5000 IU piller)

Ber om ursäkt om det redan finns i någon tråd om detta.. Tack för svaren!

mikaelj
2009-10-25, 11:37
Det är fettlösligt. Jag chansar på att de 50k IE jag äter varannan vecka är okej.

Se till att få i dig fett och kalcium ihop med måltiden, bara.

Eddie Vedder
2009-10-25, 12:11
Källa på att kroppen lagrar D-vitamin är vilken bok som helst med grundläggande näringslära. För övrigt tror jag du gör helt rätt i att supplementera med D-vitamin.

malfunction
2009-10-25, 12:14

Varför kalcium om jag får fråga? Har jag missat något?

DerClown
2009-10-25, 12:34
Källa på att kroppen lagrar D-vitamin är vilken bok som helst med grundläggande näringslära. För övrigt tror jag du gör helt rätt i att supplementera med D-vitamin.

Okay. :)
Hur länge isf.?
Ja menar, kan man äta 1.500.000 IU på en gång och det är inte skadligt, så att man har ätit en dos för ett helt år?

Eddie Vedder
2009-10-25, 12:42
Ja menar, kan man äta 1.500.000 IU på en gång och det är inte skadligt, så att man har ätit en dos för ett helt år?

Jag har aldrig sett någon sådan studie och jag tror definitivt INTE du skall göra ett sådant expriment. Det skulle väl kanske på sin höjd vara för den som lider av rakitis och extrema brister av vitaminet.

Här i nedanstående länk har jag skrivit om D-vitamin och i texten finns referenser där du finner studier med höga intag som gett positiv effekt utan biverkningar. Men inte de extrema du nämner.

http://traningslara.se/blogg/d-vitaminbrist-och-behovet-av-tillskott/

Jag rekommenderar dessutom att du läser Mats Humbles artikel i Läkartidningen som jag länkar till en bit ner i bloggtexten. Den är riktigt bra.

malfunction
2009-10-25, 12:44
Okay. :)
Hur länge isf.?

Vitamin D har en halveringstid i kroppen på runt en månad om jag inte minns fel. Det skulle alltså inte vara en bra idé.

Zhang
2009-10-25, 13:15
Följdfråga; jag brukar ta Omega-3 tillskott berikat med A, D och E vitamin. Räcker Omega-3'n från detta som fettkälla för att vitaminerna ska effektivt kunnas tas upp eller krävs det mer utomstående fettkällor från kosten också?

Dum fråga antar jag eftersom jag inte nämner dosen på Omega-3't men jag antar du har en viss aning om vad 100 % av RDI är för det, vilket tillskottet ger :)

DerClown
2009-10-25, 13:42
Vitamin D har en halveringstid i kroppen på runt en månad om jag inte minns fel. Det skulle alltså inte vara en bra idé.

Tackar, det svarar ju ganska långt på att man ska inte sätta i sig så mycket större doser än 2 veckors doser!

mikaelj
2009-10-25, 13:55
Varför kalcium om jag får fråga? Har jag missat något?

Det var något jag läste någonstans. Kanske mindes fel. Säkerligen bara viktigare att kontinuerligt äta kalcium... För lite D-vitamin och för mycket kalcium är dåligt, för mycket D-vitamin och för lite kalcium är också dåligt. Med 50k IE blir det mycket D relativt kalcium.

Jag äter ändå det ihop med ägg-och-oströra när jag äter det.

z_bumbi
2009-10-25, 14:21
" Både låg och hög halt D-vitamin ökar dödligheten ellerDet är tveksamt om de flesta äldre har nytta av ett extra tillskott av D-vitamin. Bara riktigt låg halt av D-vitamin i blodet verkar vara klart skadlig. Men även hög halt D-vitamin är förknippade med förhöjd dödlighet, i synnerhet död i cancer.

Det visar nya resultat från den så kallade Ulsam-studien i Uppsala, som på fredagen redovisades under Olof Rudbeckdagen i Akademiska sjukhusets aula.
- Jag tycker att det finns goda skäl att vara försiktig med att ta extra tillskott av D-vitamin, säger docent Karl Michaëlsson, forskare vid Uppsala kliniska forskningscentrum."

http://www2.unt.se/article/1,1826,MC=77-AV_ID=970624,00.html?from=most_com

jontet
2009-10-25, 14:45
jag river också av ett 50k-enhetspiller varannan vecka vilket blir 3500 enheter per dag. man får väl försöka följa d-vitaminforskningen så man kan ändra doseringen om den visar sig skadlig, vilket flera källor till vedders artikel tyder på att det inte är. 180 50k tabbar för 300 spänn från usa känns mer prisvärt än 90st 2k tabbar för runt 130 från holistics

jontet
2009-10-25, 15:01
" Både låg och hög halt D-vitamin ökar dödligheten ellerDet är tveksamt om de flesta äldre har nytta av ett extra tillskott av D-vitamin. Bara riktigt låg halt av D-vitamin i blodet verkar vara klart skadlig. Men även hög halt D-vitamin är förknippade med förhöjd dödlighet, i synnerhet död i cancer.

Det visar nya resultat från den så kallade Ulsam-studien i Uppsala, som på fredagen redovisades under Olof Rudbeckdagen i Akademiska sjukhusets aula.
- Jag tycker att det finns goda skäl att vara försiktig med att ta extra tillskott av D-vitamin, säger docent Karl Michaëlsson, forskare vid Uppsala kliniska forskningscentrum."

på sajten biogerontologi.se presenterar skribenten en intressant teori som går ut på att eftersom de äldre i studien sannolikt inte tog d-vitamintillskott och det är svårt att få i sig d-vitamin genom kosten så kan det vara så att både grupperna med högst respektive lägst halt d-vitamin hade låga värden(jämfört med de doser som undersökts senaste tiden på flera hundra procent högre än RDI) vilket skulle kunna förklara hög dödlighet hos båda grupperna. Vad tror ni?

På min burk 50K IU d-vitamin står det på serving size "1 cap per day or as directed by your healt care supervisor" vilket låter rätt farligt :<

Eddie Vedder
2009-10-25, 15:05
Vad tror ni?

Ja inget i UNT:s artikel nämner ju siffror i alla fall. Handlar "höga siffror" om lite över RDI t.ex. så känns det ju inte som det motsäger något eftersom RDI tros vara alldeles för lågt satt.

Självklart råder ingen konsensus men forskaren i det här fallet bidrar ju inte med så mycket mer i förhållande till hur extremt mycket forskning som motsäger det.

För den som på sitt bibliotek eller dylikt har tillgång till tidsskriften Nordisk Nutrition rekommenderar jag att låna den som kom i somras (minns ej vilken volym exakt) där temat var just D-vitamin. Där är artiklarna på svenska och kanske mer lättlästa. Bl.a. en mycket bra och lång artikel av Uppsalaläkaren Olle Haglund.

Zorgus
2009-10-25, 16:12
Nån som har tillgång till studien så vi kan få lite siffror på vad de anser är höga nivåer? Själv äter jag 4000IE/dag under vinterhalvåret för att komma upp i de nivåer som rekommenderas på sajten http://www.vitamindcouncil.org/ , som jag nog tror mer på än en enstaka svensk studie...

Tolkia
2009-10-25, 16:29
Det var något jag läste någonstans. Kanske mindes fel. Säkerligen bara viktigare att kontinuerligt äta kalcium... För lite D-vitamin och för mycket kalcium är dåligt, för mycket D-vitamin och för lite kalcium är också dåligt. Med 50k IE blir det mycket D relativt kalcium.
Alltså, jag tror att det är åt andra hållet; man ger D-vitamin för att underlätta kalciumupptaget när man ger kalcium. För lite och för mycket är som regel dåligt oavsett vad det rör sig om.

Sverker
2009-10-25, 17:31
Känns, känns inte riktig säkert att trycka i sig megadoser av D-vitamin på en gång.

Kan bli en del skumma sidoreaktioner när allt D-vitaminet packas om i tarmcellen eller när remnanten ( rester av fettpartikeln ) kommer till lever.

Black Star Abyss
2009-10-25, 17:38
Tar 400IU (eller vad det nu heter) dagligen. Känns logiskt att det är bra för oss under vinterhalvåret. På sommaren tror jag det är onödigt att ta.

DerClown
2009-10-25, 17:54
jag river också av ett 50k-enhetspiller varannan vecka vilket blir 3500 enheter per dag. man får väl försöka följa d-vitaminforskningen så man kan ändra doseringen om den visar sig skadlig, vilket flera källor till vedders artikel tyder på att det inte är. 180 50k tabbar för 300 spänn från usa känns mer prisvärt än 90st 2k tabbar för runt 130 från holistics

tack för ditt inlägg!
Varifrån har du beställt dessa piller från USA?
ett 50K piller låter ju mera attraktivt än 6x5k piller, och då måste detta intas varje vecka.

DerClown
2009-10-25, 17:57
Känns, känns inte riktig säkert att trycka i sig megadoser av D-vitamin på en gång.

Kan bli en del skumma sidoreaktioner när allt D-vitaminet packas om i tarmcellen eller när remnanten ( rester av fettpartikeln ) kommer till lever.

Tack för din åsikt, men vad avser du med "mycket"?
Min fråga om 1.5milj IU var ju mera retorisk..:)

jontet
2009-10-25, 18:09
tack för ditt inlägg!
Varifrån har du beställt dessa piller från USA?
ett 50K piller låter ju mera attraktivt än 6x5k piller, och då måste detta intas varje vecka.
http://www.applehealthfoods.net/shop/brand2.asp?storeID=9468956E574944268DFC4C72B33A1B6 1&alpha=D&brand=David%27s+Choice&brand_id=41336&private_brand=true

han syftar nog mer på mitt i mikaelj's inlägg där vi skriver att vi tar 1250mcg i stötdoser

Anders The Peak
2009-10-25, 18:52
D-vitamin kan förlänga livet
Den som äter mycket D-vitamin lever längre. Det visar en sammanställning av 18 tidigare studier, sammanlagt omfattande 57 000 personer.

Risken att dö under en sexårsperiod var sju procent lägre för dem som åt tillskott av D-vitamin. D-vitamin har redan tidigare kopplats samman med minskade risker för utbredda sjukdomstillstånd som cancer och hjärtsjukdomar.

Bästa sättet att få i sig mycket D-vitamin är att äta fet fisk. Vitaminet bildas också i huden när man solar.

Studien är gjord vid internationella carncerforskningsinstitutet IARC i Lyon, Frankrike, och publiceras i amerikanska läkaresällskapets tidskrift JAMA / Archives of Internal Medicine.

Men det är skillnad på D-vitamin och D-vitamin. Jag tycker att man gott kan använda torskleverolja för att tillfredställa behovet.

machine gun
2009-10-25, 19:04
Men det är skillnad på D-vitamin och D-vitamin. Jag tycker att man gott kan använda torskleverolja för att tillfredställa behovet.

Torskleverolja innehåller även väldigt höga halter av vitamin A, vilket man bör vara betydligt mer restriktiv med.

Eddie Vedder
2009-10-25, 19:07
Torskleverolja innehåller även väldigt höga halter av vitamin A, vilket man bör vara betydligt mer restriktiv med.

+1

Måhända att det är en mycket bra källa till D-vitamin vilket med största sannolikhet är värdefullt men så mycket vitamin A på köpet är mer tveksamt.

WHITEFOLKS
2009-10-25, 19:21
Fisk är ju en ganska bra källa för vitamin D. Finns det någon anledning att tro att torkning av fisk skulle förstöra det?

Eddie Vedder
2009-10-25, 19:28
Fisk är ju en ganska bra källa för vitamin D. Finns det någon anledning att tro att torkning av fisk skulle förstöra det?

Ja fet fisk är den bästa dietära källan men fortfarande är D-vitaminintaget svårt att hålla högt via enkom kosten. Det krävs väldiga mängder även av fet fisk för att uppnå de nivåer som man mer och mer diskuterar.

DerClown
2009-10-25, 19:31
http://www.applehealthfoods.net/shop/brand2.asp?storeID=9468956E574944268DFC4C72B33A1B6 1&alpha=D&brand=David%27s+Choice&brand_id=41336&private_brand=true

han syftar nog mer på mitt i mikaelj's inlägg där vi skriver att vi tar 1250mcg i stötdoser

tack! prismässigt verkligen attracktivt!!
Men nu tillbaka till TOPIC, alltså, är det dåligt för kroppen i långa loppet att ta dessa 50.000 IU doser varannan vecka, eller är det inte färdigt studerat inom ämnet?

Sverker
2009-10-25, 19:44

Jag vet inte vad som är för mycket. Har man bestämt sig för en dos verkar det förnuftigare att fördela dosen till varje dag istället för 1 gång per vecka eller 1 gång per månad.

DerClown
2009-10-25, 19:59
Jag vet inte vad som är för mycket. Har man bestämt sig för en dos verkar det förnuftigare att fördela dosen till varje dag istället för 1 gång per vecka eller 1 gång per månad.

Jepp, men nu gäller det att det vore lättare och billigare att ta:
1 piller á 50.000 IU en gång på två veckor istället för
2 piller á 2.000 IU varje dag.

Om det inte finns någon direkt skillnad, så varför sku man då inta det oftare?

Anders The Peak
2009-10-25, 20:01

I modernare varianter av torskleverolja har man reducerat a-vitaminhalten så att det är inga problem utan det är en ypperlig källa till bra d-vitamin.

malfunction
2009-10-25, 20:31
I modernare varianter av torskleverolja har man reducerat a-vitaminhalten så att det är inga problem utan det är en ypperlig källa till bra d-vitamin.

Har du någon länk till ett ställe som säljer sån här "modern" torskleverolja så man kan kika på näringsvärdet?
Ett problem med att ta olja istället för tillskott är att man behöver ungefär 20 gram olja om dagen (ca 180 kcal) om man vill ha 4000 iu.

Fru_Flisa
2009-10-25, 21:46
Ja fet fisk är den bästa dietära källan men fortfarande är D-vitaminintaget svårt att hålla högt via enkom kosten. Det krävs väldiga mängder även av fet fisk för att uppnå de nivåer som man mer och mer diskuterar.

Vad skulle /vecka, på ett ungefär, räknas som "väldiga mängder"?

malfunction
2009-10-25, 21:56
Ungefär 17-18 kg i veckan av lax/sill/makrill för att komma upp i 4000 iu/dag fick jag det till. Ål är det enda som har mer vitamin D per 100 gram, det är faktiskt mer än dubbelt så mkt men jag har för mig att man inte äter det så ofta.

mikaelj
2009-10-25, 22:13
Ja, det är mycket enklare att flytta söderut.

Anders The Peak
2009-10-26, 11:55
Har du någon länk till ett ställe som säljer sån här "modern" torskleverolja så man kan kika på näringsvärdet?
Ett problem med att ta olja istället för tillskott är att man behöver ungefär 20 gram olja om dagen (ca 180 kcal) om man vill ha 4000 iu.
Möller tran omega 3
Äkta fiskleverolja. Innehåller både A- D pch E vitamin plus omega 3. citronsmak. Äkta torskleverolja, Möllers Tran med naturligt hög halt av EPA, DHA, vitamin-D etc. Smakar gott med mild citronsmak
Näringsfakta per 5 ml.:
Vitamin A - 250 UG
Vitamin D - 10 UG
Vitamin E - 10 Mg
Omega 3 fettsyror 1,2g eller 22% av totalinnehållet.
- därav 0,6g DHA.
- därav 0,4g EPA.
De rika innehållen av fettsyror och vitaminer ger stimulans för hälsa i kärl, åt hjärtat, hjärnans funktioner, huden, leder, tarmarna .

Något sådant här...

machine gun
2009-10-26, 21:18
Upper level för dagligt intag av vitamin D är satt till 50 mcg = 2000 IU. Att då sätta i sig dubbla den mängden tycker jag verkar ganska drastiskt.

malfunction
2009-10-26, 21:48
Har för mig att jag sett en studie där friska män gavs 10000 iu per dag under en lång period och inga negativa effekter observerades. Solsken kan ge motsvarande 10000 iu utan att det orsakar problem så jag har svårt att se hur det skulle vara dåligt att knapra så mkt.

Anders The Peak
2009-10-26, 22:02
Har för mig att jag sett en studie där friska män gavs 10000 iu per dag under en lång period och inga negativa effekter observerades. Solsken kan ge motsvarande 10000 iu utan att det orsakar problem så jag har svårt att se hur det skulle vara dåligt att knapra så mkt.

Håller med dig fullt ut här det är betydligt bättre att ligga på överintag D-vitamin. Men man bör välja preparat som innehåller d-vitamin från naturen.

Black Star Abyss
2009-10-26, 22:40
Håller med dig fullt ut här det är betydligt bättre att ligga på överintag D-vitamin. Men man bör välja preparat som innehåller d-vitamin från naturen.

Hur vet man om så är fallet? På min burk står det bara "D3-vitamin".

stafh
2009-10-26, 22:47

Varför?

DerClown
2009-10-26, 23:41
Upper level för dagligt intag av vitamin D är satt till 50 mcg = 2000 IU. Att då sätta i sig dubbla den mängden tycker jag verkar ganska drastiskt.

gammalt. Nya studier visar att 10.000 inte ger någon negativ inverkan, och endel läkare har satt 20.000 som övre gräns.

Det som jag inte ännu heller fått klart är, ifall man kan käka en dos 50.000 på 2 veckor riskfritt.
FINNS DET NÅGRA STUDIER PÅ DETTA?

Sverker
2009-10-27, 07:41

Säkert mycket bättre att få den syntetiska varianten. Speciellt när alla tillskott innehåller den syntetsika och de flesta studier baseras på syntetiskt D-vitamin.

Ser ingen som helst fördel med naturligt-vitamin ifall man ska trycka i sig megadoser.

forslund
2009-10-27, 14:26
En ny artikel om D-vitaminintag hos barn i USA.

Hör väl egentligen inte till topic, men är ändå intressant.

Millions of children in the United States between the ages of 1 and 11 may suffer from suboptimal levels of vitamin D, according to a large nationally representative study published in the November issue of Pediatrics, accompanied by an editorial.

http://www.sciencedaily.com/releases/2009/10/091026093225.htm

Stärker ju onekligen bevisen om att intaget ofta är för lågt.

Anders The Peak
2009-10-27, 14:43
Säkert mycket bättre att få den syntetiska varianten. Speciellt när alla tillskott innehåller den syntetsika och de flesta studier baseras på syntetiskt D-vitamin.

Ser ingen som helst fördel med naturligt-vitamin ifall man ska trycka i sig megadoser.
Nu pratar jag inte om megadoser mer doser som överenstämmer med vårt behov. När det gäller den färgade befolkningen och Muslimer som täcker kroppen med kläder har ett större behov av d-vitamin. De får ofta graviditetsproblem.
När det gäller d-vitaminet så har de olika strukturer och effektivitet dvs den biologiska aktiviteten skiljer sig mellan den syntetiska och de naturliga formerna av d-vitamin.

Sverker
2009-10-27, 19:59
Olika strutur, på vilket sätt ?

Ergokalciferol ( D2 ) och kolekalciferol ( D3 ) är fortfarande ergokalciferol och kolekalciferol, även om vi så steker dem i smör.

Molekylerna har sina strukturer oavsett de kommer från naturen eller ifall de tillverkas syntetiskt från kolesterol.

Eddie Vedder
2009-10-27, 20:17
Nu pratar jag inte om megadoser mer doser som överenstämmer med vårt behov.

Och de doserna är enligt dig vilka då?

Det är ju ingen som anser något annat än att vi behöver de mängder som överensstämmer med vårt behov. Det är ju såklart en grundförutsättning.

Vad som skiljer är ju VAD det betyder i praktiken och där är ju vissa av oss lite oense. Jag själv tror definitivt att vi behöver betydligt mer än vad som idga är RDI och jag tror dessutom att påstådd toxicitet vid höga doser är överdriven.

I mitt fall handlar det om ca 2000 IU per dag. Jag beställde tillskott igår med den dosen per kapsel.

Sniggel
2009-10-27, 21:48

I min "näringslära för högskolan" står det att toxisk dos är 2250 mikrogram per dag under längre tid. Dvs 90 000 IU om dagen under längre tid.

50 000 IU kanske är ok att ta 1 gång i veckan då?
Man kan ju faktiskt ta sönder en tablett i mindre delar också.

DerClown
2009-10-28, 10:02
Och de doserna är enligt dig vilka då?

Det är ju ingen som anser något annat än att vi behöver de mängder som överensstämmer med vårt behov. Det är ju såklart en grundförutsättning.

Vad som skiljer är ju VAD det betyder i praktiken och där är ju vissa av oss lite oense. Jag själv tror definitivt att vi behöver betydligt mer än vad som idga är RDI och jag tror dessutom att påstådd toxicitet vid höga doser är överdriven.

I mitt fall handlar det om ca 2000 IU per dag. Jag beställde tillskott igår med den dosen per kapsel.

Exakt.

Jag beställde igår 5000IU piller, men har inte riktigt bestämt mig hur intaget skall ske ännu.
Att ta 5000 per dag blir kanske lite i överkant, så tänkte sikta på mitt originala 30.000/25.000 per vecka, en gång i veckan.

DerClown
2009-10-28, 10:07
http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance_nutrition/d_is_for_doping

Där är en rätt bra artikel om D-Vitamin.

Det som inte tangerasi artikeln, eller som ingen heller här har kunnat svara på, att är det säkert att ta den dagliga dosen som e större dos en gång i veckan, en gång på 2 veckor, en gång i månaden..?

Bozar
2009-10-28, 10:09
Är upptaget av D-vitamin sämre i samband med upptag av övriga vitaminer som i fall med multivitamin?

DerClown
2009-10-28, 10:23
http://www.doctoryourself.com/dvitamin.htm

en annan bra artikel med tillräckligt med referenser..

"It may be readily be conceded that huge but occasional doses are insufficient to produce toxicity because vitamin D is fat-soluble, stored by the body, and it takes many months of very high doses to produce calcification of soft tissues, such as the lung and kidneys."

Med andra ord ska man lugnt kunna ta 50.000 IU doser för att täcka 2 veckors behov.

Sniggel
2009-10-28, 14:56
Fast jag tycker inte jag hittat någon information om hur bra upptaget är av stora doser (t ex 50 000 IU).

Det här var också rätt intressant från din länk:

"In 2003, vitamin D's safety margins appear pretty much unchanged. This year, the British Medical Journal published a double-blind controlled trial of 100,000 IU vitamin D3 given orally to over 2,000 elderly patients once every four months, for five years. The authors reported, in addition to greatly reduced fracture rates, that the high-dose therapy was "without adverse effects in men and women."

DerClown
2009-10-28, 16:05
Fast jag tycker inte jag hittat någon information om hur bra upptaget är av stora doser (t ex 50 000 IU).

Det här var också rätt intressant från din länk:

"In 2003, vitamin D's safety margins appear pretty much unchanged. This year, the British Medical Journal published a double-blind controlled trial of 100,000 IU vitamin D3 given orally to over 2,000 elderly patients once every four months, for five years. The authors reported, in addition to greatly reduced fracture rates, that the high-dose therapy was "without adverse effects in men and women."

Du har ju själv märkt det med fetstilt?
Detdär betyder snabbt översatt att det märktes en drastisk minskning på frakturer, utan negativa biverkningar, och då har de tagit doser på 100.000 IU!

z_bumbi
2009-10-28, 16:10
Detdär betyder snabbt översatt att det märktes en drastisk minskning på frakturer, utan negativa biverkningar, och då har de tagit doser på 100.000 IU!

Är du säker på att de tog det oralt?

Sverker
2009-10-28, 19:24
Är upptaget av D-vitamin sämre i samband med upptag av övriga vitaminer som i fall med multivitamin?

De flesta vitaminerna löser sig i vattnet och påverkar inte de fettlösliga vitaminerna.
Retinol ( A-vitamin ), beta-karoten, tokoferol ( E-vitamin ) löser sig i fett. Finns inget fett med när man tog tabletten så är upptaget av de fettlösliga vitaminerna dåligt. De vitaminerna konkurerar inte inbördes.

Jag gissar, GISSAR, att en megados av D-vitamin kan bli lite udda. Helt plötsligt blir mängden vitamin så stor att de kan uppträda som ett fett och emulgeras i gallsalterna. Alltså absorberas som ren fettpartikel.
Noter att det är ren spekulation och jag funderar kring hur det ser ut med en kylimikron fylld med enbart D-vitamin ??

DerClown
2009-10-28, 20:01
Är du säker på att de tog det oralt?

"of 100,000 IU vitamin D3 given orally to over 2,000 elderly patients"

?

stålballe
2009-10-30, 12:39

Vore intressant om studien kunde redogöra skillnader mellan olika D-vitaminkällor. Sol ökar ju risken för hudcancer, men orsaken är ju inte D-vitamin.

z_bumbi
2009-10-30, 12:57
"of 100,000 IU vitamin D3 given orally to over 2,000 elderly patients"

?

Det var svar på min fråga.

Vore intressant om studien kunde redogöra skillnader mellan olika D-vitaminkällor. Sol ökar ju risken för hudcancer, men orsaken är ju inte D-vitamin.

Jag har inte läst någon studie från den aktuella forskaren så jag vet inte vad som ingår. Däremot är det en liten brasklapp att bara för att en förändring helt plötsligt blir väldigt populär så måste det inte vara bra och det finns forskare som har andra åsikter. För en befolkningsgrupp som borde vara mer aktiva utomhus och äta bättre (dvs folk på kolozzeum) så vet jag t ex inte om man kan använda sig av studier på 70-åringar som redan har låga värden.

Zorgus
2009-10-30, 12:58

Ja om man ska tro strålskyddsmyndigheten är sol livsfarligt. Jag vet inte var du fått det där ifrån, men 15-20 min sol under högsäsong (maj-aug) är absolut inte farligt och ger dig ditt dagsbehov av D-vitamin (läste nånstans att ca 10000IE bildas då).

stålballe
2009-10-30, 13:24
Ja om man ska tro strålskyddsmyndigheten är sol livsfarligt. Jag vet inte var du fått det där ifrån, men 15-20 min sol under högsäsong (maj-aug) är absolut inte farligt och ger dig ditt dagsbehov av D-vitamin (läste nånstans att ca 10000IE bildas då).

Just det, men många solar faktiskt mer än 20 minuter.

Eddie Vedder
2009-10-30, 13:48
För en befolkningsgrupp som borde vara mer aktiva utomhus och äta bättre (dvs folk på kolozzeum) så vet jag t ex inte om man kan använda sig av studier på 70-åringar som redan har låga värden.

Nu vet du ju iofs att det finns massor av forskning inom många fler åldersgrupper, att solljuset inte är tillräckligt på våra breddgrader under vinterhalvåret och att även en välbalanserad kost kan innebära svårighteter med D-vitaminintaget.

Sniggel
2009-10-30, 13:58

Ja, men hade 50 000 IU genererat samma resultat? Eller hade 50 000 IU dubbelt så frekvent intag gett bättre resultat?

Det jag undrar är hur mycket av dessa 100 000 IU som står för resultaten, dvs hur pass bra det tas upp och lagras i så stora doser. En effekt ger det ju helt klart men är det ett optimalt doseringsupplägg för dessa människor?

Jag förväntar mig inte att någon ska svara på den frågan för det kanske itne finns tillräckligt med forskning på området för att avgöra hur stora intag man kan ta innan man börjar elda för kråkorna.

machine gun
2009-10-30, 14:04
I min "näringslära för högskolan" står det att toxisk dos är 2250 mikrogram per dag under längre tid. Dvs 90 000 IU om dagen under längre tid.

50 000 IU kanske är ok att ta 1 gång i veckan då?
Man kan ju faktiskt ta sönder en tablett i mindre delar också.

I min upplaga av Näringslära för högskolan (5:e uppl, 2006), samt i NNR 2004 och SNR 2005 hittar jag bara uppgifter om UL och den är satt till 50 mcg för vuxna (25 mcg för barn <10 år)

"Övre gräns för långvarigt intag är 25 mcg per dag för spädbarn och barn upp till 10 år och 50 mcg per dag för äldre barn och vuxna" s.271

Var står det 2250 mcg?

mikaelj
2009-10-30, 14:31
Ja, men hade 50 000 IU genererat samma resultat? Eller hade 50 000 IU dubbelt så frekvent intag gett bättre resultat?

Det jag undrar är hur mycket av dessa 100 000 IU som står för resultaten, dvs hur pass bra det tas upp och lagras i så stora doser. En effekt ger det ju helt klart men är det ett optimalt doseringsupplägg för dessa människor?

Jag förväntar mig inte att någon ska svara på den frågan för det kanske itne finns tillräckligt med forskning på området för att avgöra hur stora intag man kan ta innan man börjar elda för kråkorna.

Jag åt 50k IE dagligen i två veckor för ganska exakt ett år sedan och tog ett blodprov kort därefter. -25-Hydroxyvitamin D: 106 ug/L (ref. 9-38).

Sedan 50k IE 1-2 gånger per månad under vinterhalvåret. "funkar för mig", eller nå't.

machine gun
2009-10-30, 14:34
Jag åt 50k IE dagligen i två veckor för ganska exakt ett år sedan och tog ett blodprov kort därefter. -25-Hydroxyvitamin D: 106 ug/L (ref. 9-38).

Sedan 50k IE 1-2 gånger per månad under vinterhalvåret. "funkar för mig", eller nå't.

Har du tagit något prov sen du minskade dosen?

z_bumbi
2009-10-30, 14:40
Nu vet du ju iofs att det finns massor av forskning inom många fler åldersgrupper, att solljuset inte är tillräckligt på våra breddgrader under vinterhalvåret och att även en välbalanserad kost kan innebära svårighteter med D-vitaminintaget.

Ja det finns forskning som visar på det men det behöver ju inte betyda att det finns någon anledning för folk att stoppa i sig stora mängder eller för den del att forskningen visar den samlade bilden.
Att solljuset på våra breddgrader inte räcker till är väl dessutom mer en fråga om exponeringstid?

Eddie Vedder
2009-10-30, 14:50
Ja det finns forskning som visar på det men det behöver ju inte betyda att det finns någon anledning för folk att stoppa i sig stora mängder eller för den del att forskningen visar den samlade bilden.

Inte samlade såsom 100% men den typen av studier du citerade från UNT är en väldig minoritet i alla fall. Och den är väl gjord på en äldre befolkning även den? Vilket du ju ifrågasatte från DerClowns inlägg.

Att solljuset på våra breddgrader inte räcker till är väl dessutom mer en fråga om exponeringstid?

Det var nytt för mig i så fall. Jag har bara läst att det överhuvudtaget är för svagt.

Eddie Vedder
2009-10-30, 15:07
Vitamin D deficiency is now recognized as a pandemic. The major cause of vitamin D deficiency is the lack of appreciation that sun exposure in moderation is the major source of vitamin D for most humans. Very few foods naturally contain vitamin D, and foods that are fortified with vitamin D are often inadequate to satisfy either a child's or an adult's vitamin D requirement. Vitamin D deficiency causes rickets in children and will precipitate and exacerbate osteopenia, osteoporosis, and fractures in adults. Vitamin D deficiency has been associated with increased risk of common cancers, autoimmune diseases, hypertension, and infectious diseases. A circulating level of 25-hydroxyvitamin D of >75 nmol/L, or 30 ng/mL, is required to maximize vitamin D's beneficial effects for health. In the absence of adequate sun exposure, at least 800-1000 IU vitamin D3/d may be needed to achieve this in children and adults. Vitamin D2 may be equally effective for maintaining circulating concentrations of 25-hydroxyvitamin D when given in physiologic concentrations.

Vitamin D deficiency: a worldwide problem with health consequences. Am J Clin Nutr. 2008 Apr;87(4):1080S-6S.

Vitamin D deficiency is now recognized as an epidemic in the United States. The major source of vitamin D for both children and adults is from sensible sun exposure. In the absence of sun exposure 1000 IU of cholecalciferol is required daily for both children and adults. Vitamin D deficiency causes poor mineralization of the collagen matrix in young children's bones leading to growth retardation and bone deformities known as rickets. In adults, vitamin D deficiency induces secondary hyperparathyroidism, which causes a loss of matrix and minerals, thus increasing the risk of osteoporosis and fractures. In addition, the poor mineralization of newly laid down bone matrix in adult bone results in the painful bone disease of osteomalacia. Vitamin D deficiency causes muscle weakness, increasing the risk of falling and fractures. Vitamin D deficiency also has other serious consequences on overall health and well-being. There is mounting scientific evidence that implicates vitamin D deficiency with an increased risk of type I diabetes, multiple sclerosis, rheumatoid arthritis, hypertension, cardiovascular heart disease, and many common deadly cancers. Vigilance of one's vitamin D status by the yearly measurement of 25-hydroxyvitamin D should be part of an annual physical examination.

The vitamin D epidemic and its health consequences. J Nutr. 2005 Nov;135(11):2739S-48S.

Most humans depend on sun exposure to satisfy their requirements for vitamin D. Solar ultraviolet B photons are absorbed by 7-dehydrocholesterol in the skin, leading to its transformation to previtamin D3, which is rapidly converted to vitamin D3. Season, latitude, time of day, skin pigmentation, aging, sunscreen use, and glass all influence the cutaneous production of vitamin D3. Once formed, vitamin D3 is metabolized in the liver to 25-hydroxyvitamin D3 and then in the kidney to its biologically active form, 1,25-dihydroxyvitamin D3. Vitamin D deficiency is an unrecognized epidemic among both children and adults in the United States. Vitamin D deficiency not only causes rickets among children but also precipitates and exacerbates osteoporosis among adults and causes the painful bone disease osteomalacia. Vitamin D deficiency has been associated with increased risks of deadly cancers, cardiovascular disease, multiple sclerosis, rheumatoid arthritis, and type 1 diabetes mellitus. Maintaining blood concentrations of 25-hydroxyvitamin D above 80 nmol/L (approximately 30 ng/mL) not only is important for maximizing intestinal calcium absorption but also may be important for providing the extrarenal 1alpha-hydroxylase that is present in most tissues to produce 1,25-dihydroxyvitamin D3. Although chronic excessive exposure to sunlight increases the risk of nonmelanoma skin cancer, the avoidance of all direct sun exposure increases the risk of vitamin D deficiency, which can have serious consequences. Monitoring serum 25-hydroxyvitamin D concentrations yearly should help reveal vitamin D deficiencies. Sensible sun exposure (usually 5-10 min of exposure of the arms and legs or the hands, arms, and face, 2 or 3 times per week) and increased dietary and supplemental vitamin D intakes are reasonable approaches to guarantee vitamin D sufficiency.

Sunlight and vitamin D for bone health and prevention of autoimmune diseases, cancers, and cardiovascular disease. Am J Clin Nutr. 2004 Dec;80(6 Suppl):1678S-88S.

Vitamin D is essential for the maintenance of good health. Its sources can be skin production and diet intake. Most humans depend on sunlight exposure (UVB 290-315 nm) to satisfy their requirements for vitamin D. Solar ultraviolet B photons are absorbed by the skin, leading to transformation of 7-dehydrocholesterol into vitamin D3 (cholecalciferol). Season, latitude, time of day, skin pigmentation, aging, sunscreen use, all influence the cutaneous production of vitamin D3. Vitamin D deficiency not only causes rickets among children but also precipitates and exacerbates osteoporosis among adults and causes the painful bone disease osteomalacia. Vitamin D deficiency has been associated with increased risk for other morbidities such as cardiovascular disease, type 1 and type 2 diabetes mellitus and cancer, especially of the colon and prostate. The prevalence of hypovitaminosis D is considerable even in low latitudes and should be taken into account in the evaluation of postmenopausal and male osteoporosis. Although severe vitamin D deficiency leading to rickets or osteomalacia is rare in Brazil, there is accumulating evidence of the frequent occurrence of subclinical vitamin D deficiency, especially in elderly people.

Vitamin D deficiency: A global perspective. Arq Bras Endocrinol Metabol. 2006 Aug;50(4):640-6.

BACKGROUND: People with low levels of vitamin D and its metabolites are at increased risk for osteoporotic fractures. We wished to ascertain levels of vitamin D in a representative sample of adult western Canadians, to help assess the level of risk. We evaluated the prevalence of vitamin D insufficiency, defined as 25-hydroxyvitamin D [25(OH)D] less than 40 nmol/L, and seasonal variations in 25(OH)D, parathyroid hormone and related biochemical indices in a community-dwelling population of healthy Canadians living in Calgary (latitude 51 degrees 07'N). METHODS: During calendar year 1999, we collected fasting overnight blood samples every 3 months from 60 men and 128 women (age range 27 to 89 years) who had volunteered to participate in another study. We used commercial radioimmunoassay kits to measure calciotrophic hormones and other biochemical indices. Regression models for longitudinal data were used to assess the effect of season and other potential predictors on individual parameters. RESULTS: For a total of 64 participants (34%), vitamin D insufficiency, defined as 25(OH)D less than 40 nmol/L, was recorded at least once out of the 4 sampling times. After adjustment for age, body mass index and holiday travel, we observed the anticipated rise in serum 25(OH)D from a mean of 57.3 (standard deviation [SD] 21.3) nmol/L in the winter to 62.9 (SD 28.8) nmol/L in spring (p = 0.001) and 71.6 (SD 23.6) nmol/L in summer (p < 0.001), with a subsequent decline to 52.9 (SD 17.2) nmol/L in the fall (p = 0.008). The anticipated inverse relation between 25(OH)D and parathyroid hormone was not consistently observed: after adjustment for age, sex, body mass index and serum calcium, serum levels of parathyroid hormone did decrease significantly, from 39.5 (SD 18.8) ng/L in winter to 36.3 (SD 17.8) ng/L in summer (p = 0.001), but they continued to decline to 34.5 (SD 17.3) ng/L in the fall (p < 0.001). There was no association between 25(OH)D and parathyroid hormone (p = 0.21). INTERPRETATION: We documented a high prevalence of vitamin D insufficiency, which warrants consideration of dietary vitamin D supplementation.

Vitamin D insufficiency in a population of healthy western Canadians. CMAJ. 2002 Jun 11;166(12):1517-24.

OBJECTIVE: To review the evidence on vitamin D (VTD) insufficiency and deficiency from a Canadian perspective and to highlight some of the known and evolving implications of insufficiency or deficiency for health. QUALITY OF EVIDENCE: PubMed was searched for articles on VTD insufficiency or deficiency and the role they play in various diseases and conditions. Level I and II evidence indicates that lack of VTD has a major role in short- and long-latency diseases. MAIN MESSAGE: The long winters in Canada and lack of exposure to the sun contribute to lower levels of VTD among Canadians in late winter and spring. Currently recommended levels of fortification and supplementation are likely not high enough to restore adequate levels of VTD in the body. Repletion and maintenance therapy might be needed. CONCLUSION: Many Canadians are at risk of VTD insufficiency or deficiency. Assessment of VTD status is important because optimal levels of VTD have been determined for various conditions. Low levels of VTD have negative implications for bone health and the health of other cell types.

Not enough vitamin D: health consequences for Canadians. Can Fam Physician. 2007 May;53(5):841-54.

BACKGROUND: Inadequate serum vitamin D is associated with secondary hyperparathyroidism, increased bone turnover, and bone loss, which increased fracture risk. Osteomalacia has also been observed in severe cases. Indeed, vitamin D and calcium are essential components of management strategies for the prevention and treatment of osteoporosis. Despite this, many people currently do not have adequate vitamin D levels. This problem has been documented in many studies around the world, regardless of age, health status, or latitude, and is especially common among older adults, who are also likely to have osteoporosis. Factors that contribute to low vitamin D include low exposure to sunlight, decreased synthesis in skin and reduced intestinal absorption related to aging, and limited dietary sources. Supplementation is the most effective means of correcting poor vitamin D nutrition. However, few patients with osteoporosis currently take sufficient vitamin D supplements. SCOPE: This review article discusses the role of vitamin D in osteoporosis and skeletal health, and summarizes what is known about the high prevalence of inadequate serum vitamin D and recommendations for supplementation. CONCLUSION: Greater awareness of the importance of vitamin D for skeletal health and more aggressive supplementation efforts are urgently needed to address this important public health problem.

The high prevalence of inadequate serum vitamin D levels and implications for bone health. Curr Med Res Opin. 2005 Apr;21(4):579-86.

z_bumbi
2009-10-30, 15:56
Den gemensamma faktor vad gäller solen är vad jag kan se just brist på exponering och att det gäller att anpassa sig efter tidpunkten på dagen och året. Det är inget konstigt och det har i alla fall jag fått höra förr dvs att det räcker med en kvart i fullt solsken där i alla fall ansiktet träffas av solen men under andra betingelser får man vara ute längre. Mörkhyade har mer naturliga filter och kräver därför längre exponering (i svenska förhållanden). Täcker man större delar av huden med kläder så krävs det också längre tid men springer man näck så minskar tiden.
Helt naturligt gör det här det lite svårare att få tillräckligt med D-vitamin på vinterhalvåret om man bor i Sverige men det finns vad jag vet mycket lite som säger att det inte går på grund av att solen skulle vara för svag.

Att abstrakten i övrigt berättar att det råder d-vitaminbrist i stor skala är inget konstigt men frågan är alltså vad man ska göra åt den. Är det att höfta till med en mängd som man plockar från olika studier som undersöker helt olika saker eller finns det en anledning att vara lite försiktigt?
Jag har självklart inte svaret på frågan men någonstans ringer alltid en varningsklocka när det gäller att självdosera och vilka metoder man använder för att komma fram till doser etc.

Eddie Vedder
2009-10-30, 16:36
men det finns vad jag vet mycket lite som säger att det inte går på grund av att solen skulle vara för svag.

Jag har som sagt aldrig läst något ANNAT än att solstrålarna skulle vara för svaga. Varför skulle annars just latituden upprepas som riskfaktor i flera av de studerian jag postat? För öven klädsel och tidsexponering nämns ju. Om det hade varit de enda orsakerna skulle ju latituden vara helt onödig att nämna.

Eftersom UVB filtreras bort i atmosfären när solen står lågt, kan vi på våra breddgrader bara bilda D-vitamin några timmar runt lunchtid under sommarhalvåret, vid midsommartid möjligen något mer. Ju större exponerad hudyta, desto mer D-vitaminsyntes. Dock uppstår ett jämviktsläge efter cirka en halvtimme, varefter ingen ytterligare nettoproduktion sker. D-vitamintillgången påverkas alltså av klädstil och solningsvanor [6-9].

[...]

Alla som bor på våra breddgrader vintertid riskerar D-vitaminunderskott; särskilt utsatta är personer som sällan vistas ute i solen [9, 113, 114], äldre [11], personer med mörk hudpigmentering, personer som skyler stor del av hudytan med kläder eller som konsekvent använder UV-skyddande solkräm, personer med utbredda brännskador, veganer och andra som inte äter fisk eller mjölkprodukter [115], personer med fettmalabsorption [116] (inklusive orlistatbehandlade) och överviktiga (fettväv anses binda upp det fettlösliga D-vitaminet [117, 118]).

I princip kan sjukdomsbilder som regelmässigt förbättras under juni–augusti eller i samband med solsemester och/eller har ökad frekvens bland ovanstående riskgrupper misstänkas ha samband med D-vitaminunderskott. I primärvården bör man ha dessa riskgrupper i åtanke och kontrollera deras S-25-OH-D vid muskuloskelettala symtom, diabetes, övervikt, autoimmuna tillstånd, maligniteter och depressivitet

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6279

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att strålarna är svagare då.

Att abstrakten i övrigt berättar att det råder d-vitaminbrist i stor skala är inget konstigt men frågan är alltså vad man ska göra åt den. Är det att höfta till med en mängd som man plockar från olika studier som undersöker helt olika saker eller finns det en anledning att vara lite försiktigt?

Där är vi överens. Skillnaden är väl vad du och jag anser vara höga mängder helt enkelt. jag är i alla fall övertygad om att RDI ligger för lågt. Man har helt enkelt sett till alldeles för lite faktorer i utformandet. D-vitamin har ju bara kopplats till benhälsa förut i stort sett men ju bredare bilden blir desto mer viktigt att se över.

Det verkar ju som om D-vitamin påverkar så mycket mer och då kan man ju inte bara titta på hur man undviker benuppmjukning.

Khyron_
2009-10-30, 16:49
Här finns en förläsning om D-vitamin som är väldigt intressant av Dr Raymond Vieth.
http://wildhorse.insinc.com/directms13oct2005/

Minns inte om det var i den här föreläsingen
Men förläsaren påstod alla som bor utanför ekvatorn lider av D-vitamin brist någongång under året.

Zorgus
2009-10-30, 17:08
Ang latitud, solljus och D-vitaminproduktion står det del om det i nedanstående artikel:

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6271

Ola Engelsen och medarbetare har beräknat hur mycket D-vitamin som kan bildas under realistiska förhållanden med klar himmel utan reflexion från vatten eller snö och med typiska värden vad gäller det skyddande ozonskiktet [7].

I Stockholm skulle då solljuset under mars eller oktober kunna bilda 2–4 (my)g D-vitamin per dag, under april eller september 6–8 (my)g per dag och under sommaren över 12 (my)g. Mellan höstdagjämning och vårdagjämning skall man således inte räkna med någon nämnvärd D-vitaminbildning.

mikaelj
2009-10-30, 17:21
Har du tagit något prov sen du minskade dosen?

Nix, det gjordes bara en gång. Numera tänkte jag inte ta såna doser, eftersom det dels är fettlösligt, och att jag dels sköter kosten bättre. Räknar med jag får i mig D-vitamin från solen på sommaren, och att 1-2 tbl/mån under okt-mars blir Lagom. Helt ovetenskapligt, naturligtvis.

mikaelj
2009-10-30, 20:03
So higher D levels make you less likely to get infected.

With higher D levels, if you do get infected, you are much less likely to get severely ill, and more likely to be able to breathe on your own.

With higher D levels, if you do get infected, you are probably also less likely to spread the virus to others.

How high a level do you need?

From Cannell, Vieth, et al. :

Prevent rickets 10 ng/dl

Suppress parathyroid hormone 20 ng/dl

Maximize intestinal calcium absorption 34 ng/dl

Maximize muscle strength 50 ng/dl

We don’t know the minimal number to protect against influenza, but the above levels of benefit are well established.

I continue to recommend, at minimum, supplementation to above 50 ng/dl and preferably above 60 ng/dl. Per my previous article, this will usually take sunlight or at least 4000 iu/day for adults

Finally, I like the following question posed by Cannell from the Cannell and Vieth paper:

Is influenza infection a sign of Vitamin D deficiency as much as Pneumocystis Carinii is a sign of AIDS?

http://www.paleonu.com/panu-weblog/2009/9/28/h1n1-vitamin-d3-and-innate-immunity.html

Sverker
2009-10-30, 20:38
Vi utnyttjar några av våglängderna i UV-ljuset till att bryta en dubbelbindning i kolesterolet och ombilda det till vitamin-D2. En kemisk reaktion som vi lätt matematiskt kan beräkna.

Som jag förstår det är det alltså ytan hud, multiplicerat med mängden UV-strålar, multiplicerat med tiden.

Tittar vi på undersökningarna så räknar man, vad minns, enbart ytan av kinderna:em:
Korta byxor och ett linne när vi går ut i helgen kan säkert uppväga att mängden UV-ljus som når jordytan är mindre så här års.

Khyron_
2009-10-30, 20:56
Korta byxor och ett linne när vi går ut i helgen kan säkert uppväga att mängden UV-ljus som når jordytan är mindre så här års.

Enligt Raymond Vieth, så skulle det inte hjälpa om vi gick nakna nu.
Man måste använda tillskott ifall man vill komma i närheten av de nivåer av d-vitamin som man normalt har under sommaren.

DerClown
2009-10-30, 21:33

Optimalt? nej kanske inte
Skadligt? Tydligen inte.

Det betyder att en dos på 50.000 istället för 100.000 är inte skadlig, och iaf. inte sämre på något sätt.

En optimal dosering är väl väldigt svårt att komma fram till. Allternativen är ju oändliga.
4300 per dag, 6900 varannan dag etc etc.

Sverker
2009-10-31, 07:17
Vi kan leka med tanken.

En snabb sökning gav bara att våglängderna kring 300 nm var aktiva.http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6TGY-42H1RRC-5&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_searchStrId=1071765199&_rerunOrigin=google&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=2b7aa7ccbf7867c6fc15f924ac5eb81e på de flesta ställen på nätet står bara om korta våglängder. Men 300 nm verkar rimligt och lagom energirikt för att bryta en kemisk bindning.

Upphör inflödet av våglängden 300 nm på hösten. Går mängden mot noll:confused:

Gör det inte det kan vi istället fundera på hur länge vi måste vara i solen på hösten och vintern.

Eddie Vedder
2009-10-31, 07:29
Gör det inte det kan vi istället fundera på hur länge vi måste vara i solen på hösten och vintern.

Eller så tar man ett tillskott som sagt. Ärligt talat kan du väl inte tro att folk går ut i shorts och T-shirt mitt i vintern bara för att utnyttja D-vitaminet från solen? Det känns som mycket slit och bekymmer för väldigt liten nytta.

Att plåga sig från brist till mindre brist typ. Ett annat praktiskt dilemma i sammanhanget är ju att de flesta av oss de facto sitter inne stora delar av dagen på jobb och skola t.ex. Vem klär av sig till shorts och T-shirt och går ut i solen mitt på lunchrasten?

Sverker
2009-10-31, 08:09
Linne och kortbyxor är skrivet med glimten i ögat;)

Avsikten var snarare att väcka funderingar kring varför vi sitter inne på dagarna. En promenad på lunchen är inte helt fel. Speciellt ifall man tänker på att hålla nere melatoninproduktionen. Allmän aktivitet och lagom belastning på cirkulationssystemet är bra det också.

Varför köpa tabletter när lösningen kanske är ett par bra skor.

Zorgus
2009-10-31, 08:34
Här finns en förläsning om D-vitamin som är väldigt intressant av Dr Raymond Vieth.
http://wildhorse.insinc.com/directms13oct2005/

Minns inte om det var i den här föreläsingen
Men förläsaren påstod alla som bor utanför ekvatorn lider av D-vitamin brist någongång under året.

Intressant föreläsning. Den gör mig än mer övertygad om att tillskott behövs under september tom april, på våra breddgrader.

Sniggel
2009-10-31, 14:56
Linne och kortbyxor är skrivet med glimten i ögat;)

Avsikten var snarare att väcka funderingar kring varför vi sitter inne på dagarna. En promenad på lunchen är inte helt fel. Speciellt ifall man tänker på att hålla nere melatoninproduktionen. Allmän aktivitet och lagom belastning på cirkulationssystemet är bra det också.

Varför köpa tabletter när lösningen kanske är ett par bra skor.

Tycker det är bra att du tar upp det. Jag har själv i flera år försökt få mig att gå ut och vistas i solen mer, iaf på somrarna, för att jag vet att mina bekymmer (eksem) blir som bortblåsta om jag spenderar mycket tid utomhus, plus att jag mår mycket bättre rent allmännt. Men det brukar bli samma sak varje år iaf, att man sitter för mycket inne och ugglar, trots att man vet att det är dumt.
Tror jag själv behöver jobba på att ändra min inställning till fritidsaktiviteter, vilket nog kan ta rätt mycket tid. Men jag ser helt klart nyttan med att supplementera ifall man vet med sig att man fått på tok för lite exponering (vilket jag förmodligen fått de senaste 6-7 åren).

Sniggel
2009-10-31, 16:02
edit fel

z3b
2009-11-06, 20:15
Hittade det här som var ganska intressant. Bäst att se till så att man tar Vitamin D3 (Cholecalciferol) och inte D2 (Ergocalciferol).

J Clin Endocrinol Metab. 2004 Nov;89(11):5387-91.
Vitamin D2 is much less effective than vitamin D3 in humans. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15531486)

Vitamins D(2) and D(3) are generally considered to be equivalent in humans. Nevertheless, physicians commonly report equivocal responses to seemingly large doses of the only high-dose calciferol (vitamin D(2)) available in the U.S. market. The relative potencies of vitamins D(2) and D(3) were evaluated by administering single doses of 50,000 IU of the respective calciferols to 20 healthy male volunteers, following the time course of serum vitamin D and 25-hydroxyvitamin D (25OHD) over a period of 28 d and measuring the area under the curve of the rise in 25OHD above baseline. The two calciferols produced similar rises in serum concentration of the administered vitamin, indicating equivalent absorption. Both produced similar initial rises in serum 25OHD over the first 3 d, but 25OHD continued to rise in the D(3)-treated subjects, peaking at 14 d, whereas serum 25OHD fell rapidly in the D(2)-treated subjects and was not different from baseline at 14 d. Area under the curve (AUC) to d 28 was 60.2 ng.d/ml (150.5 nmol.d/liter) for vitamin D(2) and 204.7 (511.8) for vitamin D(3) (P < 0.002). Calculated AUC(infinity) indicated an even greater differential, with the relative potencies for D(3):D(2) being 9.5:1. Vitamin D(2) potency is less than one third that of vitamin D(3). Physicians resorting to use of vitamin D(2) should be aware of its markedly lower potency and shorter duration of action relative to vitamin D(3).

Några citat från diskussions delen:

"Clearly, vitamin D3 is the preferable form of vitamin D. This is in contrast to the long-held belief that vitamin D2 and vitamin D3 are seen by the body as identical. This nonequivalence makes sense, because the two calciferols are known not to be equivalent in other species, and vitamin D3 is the form that animals make in response to sunlight."

"Most published studies were performed using vitamin D3, and application of their results to patients using vitamin D2 is not easily possible, as we have shown here."

"The data presented in this paper indicate that the 50,000-IU dosage form of vitamin D2 should be considered to be equivalent to no more than 15,000 IU of vitamin D3 and perhaps closer to only 5,000 IU. In any event, the tolerable upper intake level, 2,000 IU/d, published for vitamin D3 , and already judged to be set too low, ought not be applied to vitamin D2."

Sverker
2009-11-06, 20:46
Nu är jag inte påläst om just D-vitaminerna. Men är det inte så att D2 är förstadiet till D3. Det är D3 som är aktivt och brist på D3 ökar omvandlingen av D2 till D3.
Jag antar att det är D3 man vill ha för att få de nyaste resultaten som D-vitamin uppvisar. Att ge D2 i megadoser lär inte ge förhöjda nivåer D3 eftersom ombildandet styras av tillgången på kalcium.

z3b
2009-11-07, 09:06
Nu är jag inte påläst om just D-vitaminerna. Men är det inte så att D2 är förstadiet till D3. Det är D3 som är aktivt och brist på D3 ökar omvandlingen av D2 till D3.
Jag antar att det är D3 man vill ha för att få de nyaste resultaten som D-vitamin uppvisar. Att ge D2 i megadoser lär inte ge förhöjda nivåer D3 eftersom ombildandet styras av tillgången på kalcium.

Nepp, du har blandat ihop det lite. Vitamin D2 (ergokalciferol) är det vitamin d som plantor, svampar och ryggradslösa djur producerar. Det gör det därför enklare att massproducera då du kan utvinna det från svampar som du belyser med UV strålar.

Vitamin D3 (Cholekalciferol) är det som vi människor och alla ryggradsdjur producerar. Vi gör det genom att 7-dehydrocholesterol reagerar med UVB strålar på huden. Därefter hydroxyleras cholekalciferol i levern och njurarna till Calcifediol (25(OH)D) som lagras i kroppen och så småningom konverterar njurarna om det till det aktiva vitamin d Calcitriol (1,25-(OH)2D3).

Det vitamin D3 som finns i kosttillskott utvinns främst ur lanolin (oljan från fårull). Man behöver då inte döda djuret utan man tar det från ullet när man klipper dom. En del utvinns ur fiskleverolja, då man såklart måste döda fisken för att få ut oljan, men det brukar då stå på förpackningen om fiskleverolja är källan. (Vilket kan vara bra att veta för Vegetarianer.)

Som studien ovan visar så kan vi använda både vårt egna D3 och plant livets D2, men D2 verkar ha betydligt mycket kortare halvtid och är mindre än en tredjedels så effektivt som vårat egna D3.

Sverker
2009-11-07, 11:11
Tack för förklaringen.

Eddie Vedder
2009-11-07, 13:48
Nepp, du har blandat ihop det lite. Vitamin D2 (ergokalciferol) är det vitamin d som plantor, svampar och ryggradslösa djur producerar. Det gör det därför enklare att massproducera då du kan utvinna det från svampar som du belyser med UV strålar.

Vitamin D3 (Cholekalciferol) är det som vi människor och alla ryggradsdjur producerar. Vi gör det genom att 7-dehydrocholesterol reagerar med UVB strålar på huden. Därefter hydroxyleras cholekalciferol i levern och njurarna till Calcifediol (25(OH)D) som lagras i kroppen och så småningom konverterar njurarna om det till det aktiva vitamin d Calcitriol (1,25-(OH)2D3).

Det vitamin D3 som finns i kosttillskott utvinns främst ur lanolin (oljan från fårull). Man behöver då inte döda djuret utan man tar det från ullet när man klipper dom. En del utvinns ur fiskleverolja, då man såklart måste döda fisken för att få ut oljan, men det brukar då stå på förpackningen om fiskleverolja är källan. (Vilket kan vara bra att veta för Vegetarianer.)

Som studien ovan visar så kan vi använda både vårt egna D3 och plant livets D2, men D2 verkar ha betydligt mycket kortare halvtid och är mindre än en tredjedels så effektivt som vårat egna D3.

Beskrivningen känns väldigt överförbar på Alfa-linolensyra och dess omvandling till EPA och DHA. Inte samma hälsofördelar och en låg omvandlingsgrad.

Sniggel
2009-11-12, 20:02
Artikel från läkartidningen:

Eddie Vedder
2009-11-12, 20:04
Artikel från läkartidningen:

Det är ju den jag har pratat om heöa tiden. Som finns länkad i mitt blogginlägg. Läs inlägg #6 här i tråden.;)

Sniggel
2009-11-12, 21:08
Det är ju den jag har pratat om heöa tiden. Som finns länkad i mitt blogginlägg. Läs inlägg #6 här i tråden.;)

Ooops :D

Eddie Vedder
2009-11-28, 08:56
Läser just nu en meta-analys om D-vitamin som undersöker litteraturen över supplementeringsstudier bl.a. Jag tycker diskussionsdelen om rekommendationerna för UL är extra intressant, det verkar vara ganska dåligt underbyggda varningar och även höga doser men ej EXTREMA (vilket i mina ögon är runt 2000 IU/d) hos friska vuxna under perioder verkar inte ge några toxiska effekter i de flesta studierna:

Throughout my preparation of this review, I was amazed at the lack of evidence supporting statements about the toxicity of moderate doses of vitamin D. Consistently, literature citations to support them have been either inappropriate or without substance. The statement in the 1989 US nutrition guidelines that 5 times the RDA for vitamin D may be harmful (3) relates back to a 1963 expert committee report (5), which then refers back to the primary reference, a 1938 report in which linear bone growth in infants was suppressed in those given 45–157.7 µg (1800–6300 IU) vitamin D/d (119). The citation is not related to adult nutrition and it does not form a scientific basis for a safe upper limit in adults. The same applies to the statement in the 1987 Council Report for the American Medical Association that "dosages of 10,000 IU/d for several months have resulted in marked disturbances in calcium metabolism...and, in some cases, death." Two references were cited to substantiate this. One was a review article about vitamins in general, which gave no evidence for and cited no other reference to its claim of toxicity at vitamin D doses as low as 250 µg (10000 IU)/d (120). The other paper cited in the report dealt with 10 patients with vitamin D toxicity reported in 1948, for whom the vitamin D dose was actually 3750–15000 µg (150000–600000 IU)/d, and all patients recovered (121). If there is published evidence of toxicity in adults from an intake of 250 µg (10000 IU)/d, and that is verified by the 25(OH)D concentration, I have yet to find it.

The issue of poorly substantiated claims of toxicity extends even to the most recent, 1997, revision for vitamin D intakes published by the National Academy of Sciences (19). The only study cited to address the question of critical endpoint doses for vitamin D (potential adverse effect levels) was an esoteric article by Narang et al (122). The basis for the current no observed adverse effect level (NOAEL) of 50 µg (2000 IU)/d is that Narang et al reported a mean serum calcium concentration >11 mg/dL(2.25 mmol/L) in the 6 normal subjects given 95 µg (3800 IU) vitamin D/d. That intake was then defined as the lowest observed adverse effect level (LOAEL). The next lowest test dose used by Narang et al, 60 µg (2400 IU)/d, with 20% less as the safety margin, became the NOAEL. Narang et al reported only serum electrolyte changes, the doses of vitamin D were not verified, and 25(OH)D concentrations were not reported. The National Academy committee missed evidence showing the safety of larger doses of vitamin D. Directly comparable with the protocol of Narang et al (122) is the study by Tjellesen et al (67), in which 19 normal subjects were given 95 µg (3800 IU) vitamin D2 or 110 µg (4400 IU) vitamin D3/d (these doses were validated by direct assay) (Table 4). Serum calcium increased by a minute, but statistically significant, 0.05 mmol/L (0.12 mg/dL) with 110 µg (4400 IU) vitamin D3 and there was an increase in urinary calcium, as one should expect with improved intestinal calcium absorption. Another report indicative of the safety of larger doses is by Stern et al (84), who administered vitamin D2 at 2500 µg (100000 IU)/d for 4 d (Table 6). This represented a far greater stress to the vitamin D system because it delivered in 4 d a total vitamin D dose equivalent to what Narang et al used over 3 mo. Nonetheless, Stern et al (84) detected no significant effects on serum calcium in the 24 normal adult subjects they treated in this way.

[...]

For vitamin D, a NOAEL could define the highest 25(OH)D concentration not suspected to cause hypercalciuria in healthy subjects. As discussed above, it could be difficult to prove that vitamin D is the cause of hypercalciuria because the condition is commonly caused by other things and it is a mild and nonclassicicl criterion for vitamin D intoxication. Nonetheless, because of the hypothesized predisposition to hypercalciuria of the Israeli lifeguards (25) and of the subjects in the study of Adams and Lee (16), 140 nmol 25(OH)D/L could be regarded as a very conservative limit for the NOAEL because the concentrations in those reports were higher than this. In the absence of sunshine, all available evidence indicates that this would require prolonged intake of 250 µg (10000 IU)/d to achieve. All of the reports of vitamin D toxicity showing the convincing evidence of hypercalcemia involve serum 25(OH)D concentrations well above 200 nmol/L (Table 5), which requires a daily intake of 1000 µg (40000 IU), and which could thus be conservatively considered the LOAEL.

The current adult DRI for vitamin D approximates half the amount in the teaspoon of cod-liver oil that was a 19th-century folk remedy. Today, new drugs are passed through dose-finding studies before their efficacy is evaluated in clinical trials. This principle is not strictly applicable to nutrient recommendations because the bulk of what humans consume of them is from unfortified foods and this consumption is what recommended intakes tend to match. In contrast, vitamin D is a special case; the bulk of our dietary vitamin D intake is determined by legislation. I contend that this practice amounts to the dosing of populations with a drug, vitamin D, that is not present in the foods humans normally consume. If vitamin D is similar to a drug, then dose-finding studies are needed to use it properly, especially if nonclassical benefits are potentially relevant. Alternatively, if by analogy with other nutrients, vitamin D supplementation is intended to make up for what some people may not be getting from its natural source, in this case the sun, then the current adult DRI of 5 µg (200 IU)/d is woefully inadequate.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/69/5/842?ijkey=efc3e2049cf96fe05dbb34cb2fd4b7ef4875406a&keytype2=tf_ipsecsha

Vieth R. Vitamin D supplementation, 25-hydroxyvitamin D concentrations, and safety. Am J Clin Nutr. 1999 May;69(5):842-856.

Eddie Vedder
2009-12-02, 17:09
En nypublicerad review om D-vitaminbrist och otillräckligt kalciumintag i Europa och Nordamerika.

A compromised vitamin D status, characterized by low 25-hydroxyvitamin D (25-(OH)D) serum levels, and a nutritional calcium deficit are widely encountered in European and North American countries, independent of age or gender. Both conditions are linked to the pathogenesis of many degenerative, malignant, inflammatory and metabolic diseases. Studies on tissue-specific expression and activity of vitamin D metabolizing enzymes, 25-(OH)D-1alpha-hydroxylase and 25-(OH)D-24-hydroxylase, and of the extracellular calcium-sensing receptor (CaR) have led to the understanding of how, in non-renal tissues and cellular systems, locally produced 1,25-dihydroxyvitamin D3 (1,25-(OH)2D3) and extracellular Ca2+ act jointly as key regulators of cellular proliferation, differentiation and function. Impairment of cooperative signalling from the 1,25-(OH)2D3-activated vitamin D receptor (VDR) and from the CaR in vitamin D and calcium insufficiency causes cellular dysfunction in many organs and biological systems, and, therefore, increases the risk of diseases, particularly of osteoporosis, colorectal and breast cancer, inflammatory bowel disease, insulin-dependent diabetes mellitus type I, metabolic syndrome, diabetes mellitus type II, hypertension and cardiovascular disease. Understanding the underlying molecular and cellular processes provides a rationale for advocating adequate intake of vitamin D and calcium in all populations, thereby preventing many chronic diseases worldwide.

http://www.nature.com/ejcn/journal/v63/n12/full/ejcn2009105a.html

M Peterlik and H S Cross. Vitamin D and calcium insufficiency-related chronic diseases: molecular and cellular pathophysiology. Eur J Clin Nutr 2009 63: 1377-1386; advance online publication, September 2, 2009; 10.1038/ejcn.2009.105

CrazyJoeDavola
2009-12-03, 00:09
Köpte mig en burk D-vitamin på apoteket, funderar bara på varför de rekomenderar 1 tablett dagligen när det ger 200% rdi utöver den mat man äter.

Cerberus
2009-12-03, 00:16
RDI är ju alldeles för lågt.

Eddie Vedder
2009-12-03, 07:47
RDI är ju alldeles för lågt.

Nu ska vi inte överdriva. ;)

"Problemet" är som sagt att det troligtvis är baserat mestadels på ett bra intag för att undvika benskörhet. Men mer och mer forskning dyker ständigt upp och där mer och mer hälsotillstånd förefaller påverkas av D-vitaminstatus.

Diabetes, olika cancerformer, hjärt- kärlsjukdom, mental hälsa etc. och då kan man ana att RDI-siffran inte är tillräcklig eftersom man nu vet mer. Tillräcklig för att undvika benskörhet men kanske ändå otillräcklig.

Men att det ÄR så ska man ta det lugnt med att påstå. :)

Zorgus
2009-12-04, 16:08
Intressant om D-vitamin och fysisk prestationsförmåga:

http://heartscanblog.blogspot.com/2007/03/john-cannell-on-vitamin-d.html

Lite som kan vara av intresse för muskelbyggande individer (finns tydligen en och annan här på forumet :) )

3. Vitamin D has direct muscle-building (anabolic) effects.

A. True
B. False

True, but only in vitamin D deficient subjects. Both animal and human studies have found that vitamin D directly affects muscle. That is, vitamin D increases muscle mass.

For example, Birge and Haddad found that vitamin D caused new protein synthesis in rat muscle.

Birge SJ, Haddad JG. 25-hydroxycholecalciferol stimulation of muscle metabolism. J Clin Invest. 1975 Nov;56(5):1100-7.

What about humans? In 1981, Young performed muscle biopsies on 12 severely vitamin D deficient patients before and after vitamin D treatment. They found type-II (fast-twitch) muscle fibers were small before treatment and significantly enlarged after treatment. Sorensen performed muscle biopsies on eleven older patients with osteoporosis before and after treatment with vitamin D. The percentage and area of fast twitch fibers increased significantly after treatment, despite the lack of any physical training.

Young A, Edwards R, Jones D, Brenton D. Quadriceps muscle strength and fibre size during treatment of osteomalacia. In: Stokes IAF (ed) Mechanical factors and the skeleton. 1981. pp 137-145.

Sorensen OH, Lund B, Saltin B, Lund B, Andersen RB, Hjorth L, Melsen F, Mosekilde L. Myopathy in bone loss of ageing: improvement by treatment with 1 alpha-hydroxycholecalciferol and calcium. Clin Sci (Lond). 1979 Feb;56(2):157-61.

Sato reported that two years of treatment with 1,000 IU of vitamin D per day significantly increased muscle strength, doubled the mean diameter, and tripled the percentage of fast-twitch muscle fibers, in the functional limbs of 48 severely vitamin D deficient elderly stroke patients. The placebo control group suffered declines in muscle strength, and in the size and percentage of fast-twitch muscle fibers.

Sato Y, Iwamoto J, Kanoko T, Satoh K. Low-Dose Vitamin D Prevents Muscular Atrophy and Reduces Falls and Hip Fractures in Women after Stroke: A Randomized Controlled Trial. Cerebrovasc Dis. 2005 Jul 27;20(3):187-192 [Epub ahead of print]

These studies clearly show that vitamin D when administered to vitamin D deficient people stimulates the growth and number of those muscle fibers critical to athletic ability, type-2, or "fast twitch," muscle fibers.

jontet
2009-12-04, 17:23
Intressant om D-vitamin och fysisk prestationsförmåga:

http://heartscanblog.blogspot.com/2007/03/john-cannell-on-vitamin-d.html

Lite som kan vara av intresse för muskelbyggande individer (finns tydligen en och annan här på forumet :) )

intressant helt klart! 4000 iu om dagen och jag kommer vara en supermänniska till sommaren med alla de fördelar det verkar ha ;)

mikaelj
2009-12-05, 00:09
jontet: ja, men bara om du har brist.

----

Lite mer om D-vitamin: http://high-fat-nutrition.blogspot.com/2009/12/vitamin-d-and-uv-fluctuations.html

Zorgus
2009-12-05, 08:41
Jo, men vad är brist egentligen? Brist för att undvika benskörhet eller otillräckliga nivåer för att få maximal effekt av D-vitamin map prestationsförmågan? Man har ju sett att ökar man sina D-vitaminnivåer från 15 till 30 ng/ml får man en signifikant ökning av prestationsförmågan, och höjer man nivån från 30 till 50 ng/ml får man en något mindre förbättring (Källa: Idrott & Kunskap, 3/2009). 50 ng/ml motsvarar 125 nmol/L och är en ganska hög nivå, som man nog får svårt att få till utan daglig sol/UVB-exponering och/eller tillskott.

Doctor Snuggles
2009-12-07, 19:36
Inte kollat igenom tråden, men om ingen har tipsat apropå influensa och luftvägsinfektion så:

"Recently, Cannell and colleagues have suggested that vitamin D deficiency is a major risk factor for influenza and that vitamin D may be effective in reducing influenza incidence and severity.[1][2]
In both publications, the authors concluded that physiological doses of vitamin D (5,000 IU/day for adults and 1,000 IU/day for every 25 pounds of body weight in children) might reduce the incidence of influenza, and proposed that pharmacological doses (2,000 IU/kg/day for 3–4 days) may have a treatment effect in influenza. The authors present epidemiological evidence suggesting that the seasonality of vitamin D deficiency may explain the seasonality of influenza epidemics and that the epidemiology of vitamin D deficiency may help explain the confusing epidemiology of influenza. However, the seasonality of influenza may also be explicable by other factors. For example, it has been shown that low absolute humidity favours the survival of the influenza virus.[3]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D_and_influenza

Vi snackar om rätt så höga doser här.

DerClown
2009-12-08, 14:09
Nu har jag min burk hemma.
Blir 30000/25000 IU per vecka = ~4300/3600 IU/dag (varannan 30, varannan 25)
ska ta första veckan/veckorna varje dag, sedan gå över till veckovis intagning.

Skojigt nog är att på burken står det 1 tablett dagligen, och en tablett innehåller 1250% RDI enligt burken. :D

Anton Fräs
2009-12-20, 03:46
Jag undrar lite över dosering, någon som "svart på vitt" kan säga hur man ska dosera? Har skummat tråden men inte hittat något som känns helt 100%igt :)

Sniggel
2009-12-20, 09:46
Jag undrar lite över dosering, någon som "svart på vitt" kan säga hur man ska dosera? Har skummat tråden men inte hittat något som känns helt 100%igt :)

Finns nog inget 100%-igt. Man kan nog bara säga att 400IU/dag är för lågt. Och vad jag förstått så är doser upp till 4000 IU om dagen testade under lång tid utan att några nackdelar synts. (egentligen utsätter sig vissa folkgrupper för åtminstone 10 000 IU om dagen i princip året runt om då de bokstavligt talat "bor i solen", men detta är inte från piller då förstås).

Mer forskning behövs för att sätta mer exakta rekommendationer. Brist på forskning hindrade dock inte någon från att sätta den tidigare RDI-gränsen. :Virro

Eddie Vedder
2009-12-20, 09:51
Brist på forskning hindrade dock inte någon från att sätta den tidigare RDI-gränsen. :Virro

Brist och brist. ;) Beror lite på hur man ser det, visst fanns inte samma underlag då som nu men det man grundat RDI på brast inte anser jag.

RDI grundas ju mestadels på bra skeletthälsa. Och de nivåer som krävs där tror jag mycket väl kan tänkas täckas av dagens RDI. Att senare tids forskning sedan kopplat D-vitaminnivåer till så mycket annat är ju en helt annan sak.

Men brist på forskning utifrån vad man DÅ visste var det ju inte. Nu när man börjar veta mer och mer blir det ju dock mer och mer värdefullt att omvärdera. Förstår du vad jag menar (trots min bristande pedagogik:D)?

Anton Fräs
2009-12-20, 10:22
Kommer nog lägga mig på 2000-2500 IU :)

Morty
2009-12-20, 10:36
Jag ligger på 400IU från tablett och förhoppningsvis samma mängd från mat. Äter mycket ägg, dricker en del mjölk.

Sniggel
2009-12-20, 10:57
Brist och brist. ;) Beror lite på hur man ser det, visst fanns inte samma underlag då som nu men det man grundat RDI på brast inte anser jag.

RDI grundas ju mestadels på bra skeletthälsa. Och de nivåer som krävs där tror jag mycket väl kan tänkas täckas av dagens RDI. Att senare tids forskning sedan kopplat D-vitaminnivåer till så mycket annat är ju en helt annan sak.

Men brist på forskning utifrån vad man DÅ visste var det ju inte. Nu när man börjar veta mer och mer blir det ju dock mer och mer värdefullt att omvärdera. Förstår du vad jag menar (trots min bristande pedagogik:D)?

Nej det var inte alls svårt att förstå. Det fetstilta var det som gjorde att jag förstod resten av resonemanget.

Fast menar du att 400IU om dagen kan räcka för god skeletthälsa, när man antagligen uppe i de höga åldrarna kan få bättre skeletthälsa om man under sitt liv får i sig mer än så?

Allmännt (ej d-vitamin i sig):
Jag personligen tycker ju att man inte ska acceptera hälsoförsämringar under sitt liv om de går att undvikas om man kommer fram till att några kostrekommendationer är för lågt eller för högt satta.

Hypotetisk fråga:
Varför acceptera cancer, senilitet, benskörhet, diabetes, om man kommer fram till att incidensen av dessa blir lägre om man ändrar kostrekommendationerna?

Kan ju inte resonera som så att "men cancer har vi ju alltid fått, det är en naturlig del av livet" om man kommer på att man kan undvika det med en viss typ av ändring i kosten.

Eddie Vedder
2009-12-20, 11:01
Allmännt (ej d-vitamin i sig):
Jag personligen tycker ju att man inte ska acceptera hälsoförsämringar under sitt liv om de går att undvikas om man kommer fram till att några kostrekommendationer är för lågt eller för högt satta.

Hypotetisk fråga Varför acceptera cancer, senilitet, benskörhet, diabetes, om man kommer fram till att incidensen av dessa blir lägre om man ändrar kostrekommendationerna?

Alltså min poäng är ju den att de tillstånd du nämner här inte var aktuella att ta i beaktning då. Det är ju lite svårt att sätta cancrpreventiva RDI om man inte ens misstänker att cancerrisk föreligger. ;)

Men utifrån vad jag förstått så var det just god skeletthälsa som man i stort sett enbart förknippade med D-vitamin och det var där som vetenskapligt stöd fanns.

Så det fetstilta håller jag fullständigt med om men det gäller ju IDAG och inte den tiden då kunskapen i fråga inte existerade.:)

Sniggel
2009-12-20, 11:13
RDI grundas ju mestadels på bra skeletthälsa. Och de nivåer som krävs där tror jag mycket väl kan tänkas täckas av dagens RDI.

Det var detta jag syftade på. Alltså att de gamla (nuvarande) rekommendationerna, är tillräckliga för god skeletthälsa genom hela livet.

DerClown
2009-12-20, 11:18
http://www.doctoryourself.com/dvitamin.htm

en annan bra artikel med tillräckligt med referenser..

"It may be readily be conceded that huge but occasional doses are insufficient to produce toxicity because vitamin D is fat-soluble, stored by the body, and it takes many months of very high doses to produce calcification of soft tissues, such as the lung and kidneys."

Med andra ord ska man lugnt kunna ta 50.000 IU doser för att täcka 2 veckors behov.

Kan någon hålla med om mitt inlägg här?

Min kompis påstår nu hårt att det är farligt att ta intag på 50.000 IU per dag.
Jag håller med, om man gör det VARJE dag!
Är inte mitt citat ovan en grund till att 50.000 IU inte är skadligt ifall man tar 50.000 IU en dag i veckan, för att täcka hela veckans behov? (okej 50.000 IU är i överkant per vecka= ca. 7.000 IU/dag, men 30.000 IU då).

Dock, så kan det fetstilta tolkas på flera sätt, eftersom 50.000 IU är ett högt intag, på dagsbasis. Ifall man har ett intag på 50.000 IU/ 2 veckor, i ett år, så har man ju i flera månader haft ett högt intag (på dagsbasis), right?

Personligen tolkar jag det så att man borde ha dagligen ett för högt intag, typ 20.000IU per dag, i flera månader, innan det börjar ge negativa biverkningar.

Eddie Vedder
2009-12-20, 11:19
Det var detta jag syftade på. Alltså att de gamla (nuvarande) rekommendationerna, är tillräckliga för god skeletthälsa genom hela livet.

Det diskuteras förvisso till och från även det. Och som jag förstått det så är det i den närmaste framtiden mest aktuellt att höja RDI just för de äldre. Man är mer försiktig mot den generella befolkningen.

DerClown
2009-12-20, 11:44
intag veckovis och biveckovis:
http://insciences.org/article.php?article_id=7312

jämförelse mellan dagvis, veckovis och månadsvis:
http://jcem.endojournals.org/cgi/content/abstract/jc.2008-0241v1

TehSaxo
2009-12-20, 12:37
Är inte Vitamin D sånt man får från solen(inte själva solen, utan ljuset)? (har för mig att jag hört det nånstans)

mikaelj
2009-12-20, 12:48
Är inte Vitamin D sånt man får från solen(inte själva solen, utan ljuset)? (har för mig att jag hört det nånstans)

Ja. Men inte i Sverige mellan oktober - april.

Eddie Vedder
2009-12-20, 12:50

Läs tråden

Zorgus
2009-12-20, 17:21
Kan någon hålla med om mitt inlägg här?

Min kompis påstår nu hårt att det är farligt att ta intag på 50.000 IU per dag.
Jag håller med, om man gör det VARJE dag!
Är inte mitt citat ovan en grund till att 50.000 IU inte är skadligt ifall man tar 50.000 IU en dag i veckan, för att täcka hela veckans behov? (okej 50.000 IU är i överkant per vecka= ca. 7.000 IU/dag, men 30.000 IU då).

Dock, så kan det fetstilta tolkas på flera sätt, eftersom 50.000 IU är ett högt intag, på dagsbasis. Ifall man har ett intag på 50.000 IU/ 2 veckor, i ett år, så har man ju i flera månader haft ett högt intag (på dagsbasis), right?

Personligen tolkar jag det så att man borde ha dagligen ett för högt intag, typ 20.000IU per dag, i flera månader, innan det börjar ge negativa biverkningar.

Enligt John Cannell finns det inga studier som visat att intag på 10000IE/dag lett till överdosering. I de fall som det rapporterats toxiska symptom har det handlat om doser på 40-45000IE/dag i flera månader i sträck. Men man ska ha i åtanke att responsen på D-vitaminsupplementering är individuell och därför är det nog bra att ta prov om man ska laborera med högre doser än, säg, 4000-5000IE/dag. De vittnesmål jag läst om på nätet (ska tas med en nypa salt med andra ord) tyder på att det ibland krävs uppemot 6000-8000IE/dag för att komma upp i optimala nivåer 125-200 nmol/L.

Cerberus
2009-12-20, 22:06
hittade något intressant om 50k IU-doseringar, http://www.sciencedaily.com/releases/2009/10/091026161850.htm . Dock var det med D2 och jag vet inte vad skillnaden är riktigt emellan D2 och D3.

DerClown
2009-12-20, 22:25
hittade något intressant om 50k IU-doseringar, http://www.sciencedaily.com/releases/2009/10/091026161850.htm . Dock var det med D2 och jag vet inte vad skillnaden är riktigt emellan D2 och D3.

samma undersökning som jag länkade till några inlägg uppåt.;) men jo, en bra undersökning som stöder detta att intag kan ske veckovis lika bra. dock, så är undersökningen gjord under en ganska kort period.

Cerberus
2009-12-20, 22:39
har beställt vitamin D i 50 000IU och 5000IU-burkar, har fortfarande inte bestämt hur jag ska dosera. Men nog verkar denna 50K-burken vara länge(180 kapslar) tror jag.. fest för familjen kanske.

otherside
2009-12-20, 23:28
Finns nog inget 100%-igt. Man kan nog bara säga att 400IU/dag är för lågt. Och vad jag förstått så är doser upp till 4000 IU om dagen testade under lång tid utan att några nackdelar synts. (egentligen utsätter sig vissa folkgrupper för åtminstone 10 000 IU om dagen i princip året runt om då de bokstavligt talat "bor i solen", men detta är inte från piller då förstås).

Mer forskning behövs för att sätta mer exakta rekommendationer. Brist på forskning hindrade dock inte någon från att sätta den tidigare RDI-gränsen. :Virro

på min vitakalk burk står det 5μg D3 som dagsdos,hur mycket är det i IU? känns ju som att det är löjligt lite iaf?

Eddie Vedder
2009-12-21, 08:28
på min vitakalk burk står det 5μg d3 som dagsdos,hur mycket är det i iu? Känns ju som att det är löjligt lite iaf?

200 iu

-squat-
2009-12-21, 19:51
http://svt.se/2.22620/1.1823280/solbrist_ger_vitaminbrist

Anton Fräs
2009-12-22, 17:55
på min vitakalk burk står det 5μg D3 som dagsdos,hur mycket är det i IU? känns ju som att det är löjligt lite iaf?

Känns ju rätt dumt att slänga i sig 10 om dagen :D

DerClown
2009-12-22, 20:31
har beställt vitamin D i 50 000IU och 5000IU-burkar, har fortfarande inte bestämt hur jag ska dosera. Men nog verkar denna 50K-burken vara länge(180 kapslar) tror jag.. fest för familjen kanske.

Hur står det att man skall äta 50.000 IU tabletterna?

ZEZUS
2009-12-23, 01:00
vad kostar en burk med d-vitamin på apoteket?

norpx
2009-12-23, 07:57
vad kostar en burk med d-vitamin på apoteket?

http://www.apoteket.se

Fatcan
2010-01-04, 18:31
Nån som vet nån svensk internetshop som säljer D-vitamintabletter med lite större doser? T.ex 50,000IE tabletter? PM'a mig isåfall.

Doctor Snuggles
2010-01-04, 18:34

Lämk?

130kg finsk sisu
2010-01-04, 18:57
Finns det några fakta som talar mot att använda stora doser D-vitamin?

Sniggel
2010-01-04, 19:34
Finns det några fakta som talar mot att använda stora doser D-vitamin?

Har "hört talas om" folk som blivit förgiftade av doser på 50k till 100k, tagna dagligen under lång tid.

Kauppi
2010-01-04, 19:34
vart kan jag köpa vitamin d som är värt priset?

Morty
2010-01-04, 19:36
Apoteket.

otherside
2010-01-04, 19:42
vad kan man i teorin räkna med att känna för positiva effekter vid supplementering under vintern?

mikaelj
2010-01-04, 19:45
Handlar snarare om att häva eventuella negativa tillstånd vid brist. Så sök efter "d-vitaminbrist" och se vad det står.

Eller kika på http://mikael.jansson.be/log/at-mer-vitamin-dejlig och http://traningslara.se/blogg/d-vitaminbrist-och-behovet-av-tillskott/

otherside
2010-01-04, 20:24
Handlar snarare om att häva eventuella negativa tillstånd vid brist. Så sök efter "d-vitaminbrist" och se vad det står.

Eller kika på http://mikael.jansson.be/log/at-mer-vitamin-dejlig och http://traningslara.se/blogg/d-vitaminbrist-och-behovet-av-tillskott/

tackar tackar, äter inga andra tillskott just nu, ingen multivtamintablett etc, det finns inget man behöver komplettera med som d-vitaminet slår ut?

Eddie Vedder
2010-01-04, 21:39
Apoteket.

Han frågade förvisso om prisvärda D-vitamintillskott. Dit skulle jag inte räkna Apotekets.

Morty
2010-01-04, 21:55
Han frågade förvisso om prisvärda D-vitamintillskott. Dit skulle jag inte räkna Apotekets.

Beror väl på. För 80 kronor får man en burk med 400 IU per tablett (100 tabs). Det är inte supermängder, vilket leder till att man borde ta några tabletter per gång. Själv tar jag 3 per gång. Det leder till en månadskostnad av cirka 80 kronor. Jag tycker att det är prisvärt, även om det är "overpriced".

Morty
2010-01-04, 22:04
För övrigt kanske det vore roligt om du skulle kontra med några andra alternativ så att vi får en bild på hur "dyrt" det är med apotekets! :)

phrack
2010-01-04, 22:12
90 st 2000 IU kapslar från Holistic kostar 119 kr på en sida.
100 st 2500 IU kapslar från Jarrow Formulas kostar 98 kr på en annan. Använder själv de senare. I jämförelse är Apotekets knappast prisvärda.

WHITEFOLKS
2010-01-04, 22:12
Finns 2500IU x 100 för 98kr.

Kauppi
2010-01-04, 22:15
så rekommenderat dagligt intag är alltså 2000 - 2500 IU?
och nej apotekets verkar inte allt för billigt då.
har kollat in jarrows innan, om de nu är ngt o ha(?)

phrack
2010-01-04, 22:18
har kollat in jarrows innan, om de nu är ngt o ha(?)

Jag lyckades övertyga mig själv om det. Relativt gammalt företag, välkänt på andra sidan Atlanten. Jag litar på dem.

Eddie Vedder
2010-01-04, 22:22
För övrigt kanske det vore roligt om du skulle kontra med några andra alternativ så att vi får en bild på hur "dyrt" det är med apotekets! :)

Jo iofs.

Jag varken länkar eller nämner en produkt som konkurrerar med Kolozzeum/Fairing så visst kan jag nämna det.:) Jag tar i alla fall Holistics med 2000 IU/kapsel.

Gav 135 kronor för 90 kapslar. 180 000 IU per burk alltså. 180 000/135 = 1333.333...IU/krona.

Jag köpte dessutom innan prissänkningen, verkar billigare nu.

Doctor Snuggles
2010-01-04, 22:27
På ebay uk kan du hitta 10000 UI, 360 kapslar för 22 pund.

mikaelj
2010-01-04, 22:33
Jag betalade 500 kr för 100 st. 50kIE. Har mätt D3-nivån i blodet, så jag vet att det är riktigt.

Morty
2010-01-04, 22:48
Jag betalade 500 kr för 100 st. 50kIE. Har mätt D3-nivån i blodet, så jag vet att det är riktigt.

Känner du för att avslöja märket?

mikaelj
2010-01-04, 22:57
Känner du för att avslöja märket?

Det finns en länk i min text.

Sniggel
2010-01-05, 08:38
Jag betalade nånstans över 100 kr (120 kr kanske) för 120 kapslar 50 000 IU.
50 000 IU per krona.

Apotekets kostar 87 kr för 100 * 400 IU.
459 IU per krona...

D-vitamin är billigt att tillverka, varför betala dyrt? :P

stoffer
2010-01-06, 11:15
50 000 IU per krona.

459 IU per krona...

Varifrån köpte du dessa?

Timme
2010-01-06, 12:00
jontet: ja, men bara om du har brist.

----

Lite mer om D-vitamin: http://high-fat-nutrition.blogspot.com/2009/12/vitamin-d-and-uv-fluctuations.html

alla har nog brist i sverige :)

Timme
2010-01-06, 12:07
Beror väl på. För 80 kronor får man en burk med 400 IU per tablett (100 tabs). Det är inte supermängder, vilket leder till att man borde ta några tabletter per gång. Själv tar jag 3 per gång. Det leder till en månadskostnad av cirka 80 kronor. Jag tycker att det är prisvärt, även om det är "overpriced".

Ja men om man vill upp till 4000IU om dagen eller 50 000IU varannan vecka så blir det lite dyrt. Eller hur :)

mikaelj
2010-01-06, 12:21
alla har nog brist i sverige :)

Ja, troligtvis. Trots att jag försöker vara ute så mycket som möjligt under sommarhalvåret tror jag helt enkelt inte att det räcker så länge som behövs, särskilt eftersom någon drar ned gardinerna när löven börjar falla.

*mummel* $@#! mörker *mummel*

Morty
2010-01-06, 14:28
50 000 IU per krona.

459 IU per krona...

Lust att PMa varifrån dessa inhandlades?

WHITEFOLKS
2010-01-06, 14:39
Kommer d-vitamin oftast i kapslar eller piller?

50000IU piller skulle man ju kunna dela upp för lite jämnare fördelning. Kapslar blir lite klurigare :)

mikaelj
2010-01-06, 14:49
Kapslar.

Jag tror inte att fördelningen spelar någon större roll. Du kan absorbera 100kIE (om jag minns rätt) en solig sommardag. Sedan kan du lägga dig i källaren ett tag. Borde motsvara att ta stora doser en gång i veckan/månaden.

Sniggel
2010-01-07, 14:13
Varifrån köpte du dessa?

Från en annan webshop. Märket heter Davids Choice.

Zorgus
2010-01-14, 10:37

Tyckte den här studien kom fram till lite märkliga resultat angående förhöjd dödlighet av "höga" D-vitaminnivåer, och när man kollar på abstractet (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19451355) ser man att de angett 37.5 nmol/L som gräns för tillräckliga nivåer av D-vitamin:
without vitamin D deficiency, plasma 25-OH vitamin D >37.5 nmol/L

Detta är är ju inte i linje med vad vissa amerikanska forskare säger, som snarare anger 75-80 nmol/L som nedre gräns för brist. Då kanske det inte är så konstigt att ULSAM-studien kom fram till att "höga nivåer" kan ge ökad dödlighet, de satte helt enkelt gränsen för lågt. Kommentarer?

Doctor Snuggles
2010-01-14, 16:29
Tyckte den här studien kom fram till lite märkliga resultat angående förhöjd dödlighet av "höga" D-vitaminnivåer, och när man kollar på abstractet (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19451355) ser man att de angett 37.5 nmol/L som gräns för tillräckliga nivåer av D-vitamin:

Detta är är ju inte i linje med vad vissa amerikanska forskare säger, som snarare anger 75-80 nmol/L som nedre gräns för brist. Då kanske det inte är så konstigt att ULSAM-studien kom fram till att "höga nivåer" kan ge ökad dödlighet, de satte helt enkelt gränsen för lågt. Kommentarer?

Det beror väl på vad "höga nivåer" är i sammanhanget. Menar du att ULSAM studiens högsta nivå skulle ligga under den lägsta nivån som amerikanska forskare ger? Eller vad?

Zorgus
2010-01-14, 17:05
Det beror väl på vad "höga nivåer" är i sammanhanget. Menar du att ULSAM studiens högsta nivå skulle ligga under den lägsta nivån som amerikanska forskare ger? Eller vad?

Ja, jag undrar var de fått värdet 37.5 nmol/l ifrån. Konsensus (?) verkar annars vara 80 nmol/l, vilket tex fastslås i nedanstående rapport, som citerats av en hel del andra:

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/135/2/317

...several studies have more accurately defined vitamin D deficiency as circulating levels of 25(OH)D ≤ 80 nmol or 32 µg/L

Får väl maila artikelförfattaren och fråga...

Eddie Vedder
2010-01-22, 15:15
Postade precis samma i en annan tråd men eftersom det här har blivit lite av "allmänna D-vitamintråden" så postar jag här också.;)

Alldeles färsk studie om D-vitaminnivåer och koppling till tjocktarmscancer:

Vitamin D is obtained from the diet and synthesized in skin exposed to sunlight. Vitamin D status, assessed by circulating 25-hydroxyvitamin D [25(OH)D], has been associated with a reduced risk of colorectal cancer in previous studies. To complement existing evidence, we conducted a case-control study nested within the Multiethnic Cohort including men and women of Japanese, Latino, African-American, White, and Native Hawaiian ancestry. Using a direct competitive chemiluminescence immunoassay, 25(OH)D level was determined in plasma drawn before diagnosis from 229 cases and 434 controls matched to cases by area (Hawaii, Los Angeles), sex, ethnicity, birth year, blood draw date and time, and hours fasting. Odds ratios (OR) were estimated with conditional logistic regression. An inverse trend was observed (OR per doubling of 25(OH)D, 0.68; 95% confidence interval, 0.51-0.92; P = 0.01), but when examined in categories, relative to the first quintile (<16.8 ng/mL), the ORs in all other quintiles were quite similarly reduced between 37% and 46%. The association was not significantly heterogeneous among the four largest ethnic groups (Pheterogeneity = 0.46). In summary, this study provides evidence of an association between vitamin D status and reduced risk of colorectal cancer in an ethnically diverse population.

Woolcott, CG et al. Plasma 25-Hydroxyvitamin D Levels and the Risk of Colorectal Cancer: The Multiethnic Cohort Study. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev; 19(1); 130–4

zeusden1
2010-01-22, 15:24
Postade precis samma i en annan tråd men eftersom det här har blivit lite av "allmänna D-vitamintråden" så postar jag här också.;)

Alldeles färsk studie om D-vitaminnivåer och koppling till tjocktarmscancer:

Woolcott, CG et al. Plasma 25-Hydroxyvitamin D Levels and the Risk of Colorectal Cancer: The Multiethnic Cohort Study. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev; 19(1); 130–4

In summary, this study provides evidence of an association between vitamin D status and reduced risk of colorectal cancer in an ethnically diverse population.

Ville bara förtydliga; högre D-vitaminstatus innebär minskad risk att drabbas av tjocktarmscancer.

Eddie Vedder
2010-01-22, 16:04
Ville bara förtydliga; högre D-vitaminstatus innebär minskad risk att drabbas av tjocktarmscancer.

Ja det kanske jag skulle förtydligat.:D Men jag tog för givet att folk i den här tråden vet att jag bara postar D-vitaminstudier som visar det jag vill. Ett negativt resultat för oss D-vitaminjunkies hade jag såklart sopat under mattan.:D

Zorgus
2010-01-22, 16:35
Kan tipsa om ett blogginlägg som ger allmänna tips om D-vitamin, från en i övrigt utmärkt blogg:

Getting Vitamin D right (http://heartscanblog.blogspot.com/2010/01/getting-vitamin-d-right.html).

stoffer
2010-01-27, 13:14
Solbränd av D-vitamin? Har fått höra att det ser ut som jag är har varit utomlands och solat av några stycken i min närhet på senare tid. Till saken hör att jag solade på solarium 2ggr i slutet av förra året, och började ta vitamin-D ungefär samtidigt, men det är först nu, en månad senare jag solade sist som folk har börjat anmärka på min solbränna. Jag har tagit 50.000iu per vecka sedan dess.

Kan det stämma?

Kischen
2010-01-27, 13:34
Solbränd av D-vitamin? Har fått höra att det ser ut som jag är har varit utomlands och solat av några stycken i min närhet på senare tid. Till saken hör att jag solade på solarium 2ggr i slutet av förra året, och började ta vitamin-D ungefär samtidigt, men det är först nu, en månad senare jag solade sist som folk har börjat anmärka på min solbränna. Jag har tagit 50.000iu per vecka sedan dess.

Kan det stämma?

Låter underligt, huden blir ju brun av UV-strålningen :confused:

Är apotekets D-vitamin en ok källa om det tas en gång per dag, eller borde man ha tom mer än så?

Doctor Snuggles
2010-01-27, 13:34

Kan det stämma?

Jag vet inte hur exakt d vitamin är kopplad till melaninproduktion, men jag upplever också, också från kommentarer från omgivning, att man får mer "färg", iaf till skillnad från den djupbleka zombietonen man annars har under vinterhalvåret.

Per B
2010-01-27, 13:58
Är apotekets D-vitamin en ok källa om det tas en gång per dag, eller borde man ha tom mer än så?

Baserat på diskussionerna i denna tråd, och på sidor det länkas till i tråden, så finns det helt klart anledning att fundera på ett högre intag. Själv tar jag 5-8 D-Pearls per dag, och varje sån kapsel innehåller 20 microgram (800 IU) D3 jämfört med 10 microgram (400 IU) i Apotekets. Jag ska dock köpa Jarrows tabletter med 2500 IE så fort "min leverantör" av kosttillskott fått in dem.

Sniggel
2010-01-27, 14:27
Jag vet inte hur exakt d vitamin är kopplad till melaninproduktion, men jag upplever också, också från kommentarer från omgivning, att man får mer "färg", iaf till skillnad från den djupbleka zombietonen man annars har under vinterhalvåret.

Har också hört kompis påstå detta. Kanske inte ska dra några slutsatser än av några få anekdoter. Kan vara kul om någon vet om det teoretiskt kan ha någon koppling. Själv har jag inte märkt av något, är likblek som vanligt.

Doctor Snuggles
2010-01-27, 14:43
Har också hört kompis påstå detta. Kanske inte ska dra några slutsatser än av några få anekdoter. Kan vara kul om någon vet om det teoretiskt kan ha någon koppling. Själv har jag inte märkt av något, är likblek som vanligt.

"Numerous stimuli are able to alter melanogenesis, or the production of melanin by cultured melanocytes, although the method by which it works is not fully understood. Melanocortins have been discussed by biologist James D. Watson to have effect on appetite and sexual activity.[9] Vitamin D metabolites, retinoids, melanocyte-stimulating hormone, forskolin, cholera toxin, isobutylmethylxanthine, diacylglycerol analogues, and UV irradiation all trigger melanogenesis and in turn, pigmentation.[10] The production of melanin is also initiated by ACTH (an adrenocorticotropic hormone)"

Kanske finns nåt där.

Anton Fräs
2010-01-28, 01:59
Jag har i vanliga fall rent ut sagt pisspigment. Jag är svinblev, året runt. De som har sett mig på Koloträffar kan intyga :D Men efter D-vit supplementering i 1 månad var jag lite random på solarium, jag fick lite färg, på en solning. Har aldrig hänt tidigare.

Cerberus
2010-01-28, 04:35
jag har också märkt vid supplementering att min hud blivit brunare..kanske inbillning dock. Nån som vet hur mkt fett som krävs för att man ska ta upp vitamin D?

Anton Fräs
2010-01-28, 04:49
Jag kan slänga in jämförelsebilder om några månader, jag är ett bra försöksdjur då jag inte får färg oavsett solning i vanliga fall. Hoppas på bättring denna gången :D

Eddie Vedder
2010-01-28, 06:39
Samma här. Dessutom käkar jag ju säkert ½ kg kålrot och kanske 400 gram morötter om dagen. Så jag är definitivt gul i pigmentet.:D

Att lida av hepatit gör ju huden gul och en riskfaktor för överdrivet D-vitaminintag borde ju vara just skadad lever hehe. Men då ska man ju även få gula ögonvitor.

Fatcan
2010-01-31, 18:29
Låter 8000ie var trejde dag (måndag, torsdag, söndag osv) som en lagom dosering?

Doctor Snuggles
2010-02-06, 19:40
Nån som kan peka på studien ang. d-vitamin nivåer och testosteron? Har för mig att en har postats i tråden, men lyckas inte hitta den.

Jag försöker komma underfund med vad min massatillväxt beror på - .det enda som jag egentligen ändrat på är intaget av d-vitamin sedan typ knappt 2 mån tillbaka, men jag har gått upp i massa (ca 5-7kg), varav till synes främst muskelmassa utan att egentligen träna särskilt hårt eller ofta eller för den delen ändrat på kosten. Och jag har hittils varit mer av typen hard-gainer vad gäller massa. Det kan ju också vara så att ämnesomsättningen har gått ner - man blir ju inte yngre - men kan den verkligen ändras så snabbt på så kort tid?

Någon annan som märkt av sådana effekter av d vitamin supplementering?

Sniggel
2010-02-06, 20:11
Anekdoter är alltid kul :)
Vågar inte uttala mig något om d-vitamin själv, ännu. Tror jag återkommer i december eller så för att se om nånting signifikant händer allteftersom året fortlöper.

Vad för dosering kör du med?

Doctor Snuggles
2010-02-06, 20:19
Anekdoter är alltid kul :)
Vågar inte uttala mig något om d-vitamin själv, ännu. Tror jag återkommer i december eller så för att se om nånting signifikant händer allteftersom året fortlöper.

Vad för dosering kör du med?

Säkert bara placebo. Men jävligt bra placebo isf. ;)
Kört med ca 50000 i veckan, eller 6000-10000 per dag. Ska nog trappa ner till 2000 och samtidigt gå o kolla farbror doktor vilka nivåer jag har. Det intressanta är att benen har växt, trots att jag alltid haft kycklingar och knappt tränar nå ben alls. Nåt är ruttet i Danmark.

Sniggel
2010-02-06, 20:24
Ungefär som mig då, fast jag började på 2x50k i veckan.
Vet inte om jag ska gå ner till varannan vecka, bör väl egentligen gå och mäta mina värden jag också.
Jag inbillar mig också att mina ben har växt, faktiskt :P
Det beror nog iofs på att mina benpressar är snabbt på väg upp i år, vilket iofs kan bero på vad som helst.

Zorgus
2010-02-07, 19:54
Nån som kan peka på studien ang. d-vitamin nivåer och testosteron? Har för mig att en har postats i tråden, men lyckas inte hitta den.

Jag försöker komma underfund med vad min massatillväxt beror på - .det enda som jag egentligen ändrat på är intaget av d-vitamin sedan typ knappt 2 mån tillbaka, men jag har gått upp i massa (ca 5-7kg), varav till synes främst muskelmassa utan att egentligen träna särskilt hårt eller ofta eller för den delen ändrat på kosten. Och jag har hittils varit mer av typen hard-gainer vad gäller massa. Det kan ju också vara så att ämnesomsättningen har gått ner - man blir ju inte yngre - men kan den verkligen ändras så snabbt på så kort tid?

Det var den här studien jag länkade till för ett tag sen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20050857

Det finns lite info om muskelmassa och d-vitaminnivåer som jag snappat upp, tex detta (från http://well.blogs.nytimes.com/2009/09/23/phys-ed-can-vitamin-d-improve-your-athletic-performance/ ):

Although few studies have looked closely at the issue of Vitamin D and athletic performance, those that have are suggestive. A series of strange but evocative studies undertaken decades ago in Russia and Germany, for instance, hint that the Eastern Bloc nations may have depended in part on sunlamps and Vitamin D to produce their preternaturally well-muscled and world-beating athletes.

samt det här inlägget från december:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4026254&postcount=97

Doctor Snuggles
2010-02-07, 20:05
thx

Fatcan
2010-02-08, 21:02

Jag kan säga att min sexualdrift ökat ganska mycket sedan jag började ta D-vitamin. Nått annat som jag märkt är att huden i ansiktet har fått en jämnare ton och inte blir oljig.

Det är knappast placebo då jag inte förväntade mig nån av de effekterna. Tar 8000IE var tredje dag för närvarande.

Fordon
2010-02-08, 22:28
Nya testoboostern :naughty:

Eddie Vedder
2010-02-09, 10:37
Kanske har den här studien redan postats i tråden (finns ju ett gäng nu;)) men jag lägger upp den ändå. En undersökning av D-vitaminstatus bland svarta och vita amerikaner, med avseende på olika solexponering under vintertid och rekommendation om tillskott för de olika grupperna.

Cutaneous cholecalciferol synthesis has not been considered in making recommendations for vitamin D intake. Our objective was to model the effects of sun exposure, vitamin D intake, and skin reflectance (pigmentation) on serum 25-hydroxyvitamin D (25[OH]D) in young adults with a wide range of skin reflectance and sun exposure. Four cohorts of participants (n = 72 total) were studied for 7-8 wk in the fall, winter, spring, and summer in Davis, CA (38.5 degrees N, 121.7 degrees W, Elev. 49 ft). Skin reflectance was measured using a spectrophotometer, vitamin D intake using food records, and sun exposure using polysulfone dosimeter badges. A multiple regression model (R(2) = 0.55; P < 0.0001) was developed and used to predict the serum 25(OH)D concentration for participants with low [median for African ancestry (AA)] and high [median for European ancestry (EA)] skin reflectance and with low [20th percentile, approximately 20 min/d, approximately 18% body surface area (BSA) exposed] and high (80th percentile, approximately 90 min/d, approximately 35% BSA exposed) sun exposure, assuming an intake of 200 iu/d. Predicted serum 25(OH)D concentrations for AA individuals with low and high sun exposure in the winter were 24 and 42 nmol/L and in the summer were 40 and 60 nmol/L. Corresponding values for EA individuals were 35 and 60 nmol/L in the winter and in the summer were 58 and 85 nmol/L. To achieve 25(OH)D >/=75 nmol/L, we estimate that EA individuals with high sun exposure need 1300 iu/d vitamin D intake in the winter and AA individuals with low sun exposure need 2100-3100 iu/d year-round.

Vitamin D Intake Needed to Maintain Target Serum 25-Hydroxyvitamin D Concentrations in Participants with Low Sun Exposure and Dark Skin Pigmentation Is Substantially Higher Than Current Recommendations. J Nutr. 2010 Jan 6. [Epub ahead of print]

Sniggel
2010-02-09, 14:48
Den har jag inte sett förut men den kanske kan va en bra vägledning för hur mycket man ska/kan dosera med.

-squat-
2010-02-09, 20:04
den har jag inte sett förut men den kanske kan va en bra vägledning för hur mycket man ska/kan dosera med.

+1.

gasoliner
2010-02-10, 21:05
Jag /vi (sambon provar D3-vitamintillskott nu också) har doserat 2000IE
varje dag i ca 3-4 veckor nu och vi märker båda att vi är piggare, gladare och
orkar mkt mera än innan vi började supplementera med D3.
Förut orkade vi inte ta oss till att göra mat på kvällarna knappt.
vi brukar börja må sämre i oktober/november och sedan hänger det i tills första ordentliga vårsolen kommer, men nu finns den känslan hela tiden!

att det inte är placebo är jag övertygad om, en så kraftig effekt vet jag inte om man kan inbilla sig ens..

Så -mera D3 till folket!:thumbup:

Ps. mera färg i ansiktet har vi fått också.Ds

Per B
2010-02-10, 21:21
I denna studie, som planerades starta i januari i år, så kommer man använda 2000 IE/dag.

http://www.vitalstudy.org/

Jag har själv idag beställt "JARROW Vitamin D3", och dessa är på 2500 IE per kapsel... det blir en sån om dagen. (Den senaste månaden har jag använt D-Pearls samt Apotekets D-vitamin, och tagit flera per dag så jag vet inte hur mycket jag verkligen tagit).

Eddie Vedder
2010-02-12, 18:13
En studie om D-vitaminnivåer hos idrottsmän från Mellanöstern. Att kvinnor i de länderna ofta har allvarligt D-vitaminbrist p.g.a. heltäckande klädsel är inget nytt men här såg man även brister hos män, vuxna, idrottande och friska.

OBJECTIVE: While vitamin D deficiency is well recognized in Middle Eastern women as a result of cultural norms of remaining covered, Middle Eastern men are an under-reported group. Vitamin D is now known to have multiple effects, including an impact on muscle function, thereby increasing the relevance for sportsmen. The aim of the present study was to evaluate serum 25-hydroxyvitamin D (25(OH)D) levels in young male Middle Eastern athletes. DESIGN: Cross-sectional study. SETTING: Qatar Orthopaedic and Sports Medicine Hospital, Doha, Qatar. SUBJECTS: Ninety-three Middle Eastern men presenting to hospital for an annual screening undertook a blood test to evaluate their vitamin D status. RESULTS: Ninety-one per cent of athletes were found to be deficient in 25(OH)D (serum concentration <20 ng/ml). Athletes with severe deficiencies were significantly younger than those with less marked deficiency. A subset of athletes underwent bone mineral density assessment and 59 % were shown to have at least one Z-score less than -1; despite this, however, no athletes reported a stress fracture. There was no correlation between 25(OH)D concentration and sunlight exposure, skin coverage and skin colouring. CONCLUSIONS: The study revealed that 25(OH)D deficiency is very common among otherwise healthy Middle Eastern male athletes. Given the potentially significant long- and short-term effects of 25(OH)D deficiency, serum 25(OH)D evaluation should be part of the routine assessment in this region.

Vitamin D deficiency is endemic in Middle Eastern sportsmen. Public Health Nutr. 2010 Jan 15:1-7. [Epub ahead of print]

Och det är inte första gången man diskuterar risken för D-vitaminbrist bland idrottare och rekommenderar supplementering om solexponeringen är inadekvat:

A surprisingly high prevalence of vitamin D insufficiency and deficiency has recently been reported worldwide. Although very little is known about vitamin D status among athletes, a few studies suggest that poor vitamin D status is also a problem in athletic populations. It is well recognized that vitamin D is necessary for optimal bone health, but emerging evidence is finding that vitamin D deficiency increases the risk of autoimmune diseases and nonskeletal chronic diseases and can also have a profound effect on human immunity, inflammation, and muscle function (in the elderly). Thus, it is likely that compromised vitamin D status can affect an athlete's overall health and ability to train (i.e., by affecting bone health, innate immunity, and exercise-related immunity and inflammation). Although further research in this area is needed, it is important that sports nutritionists assess vitamin D (as well as calcium) intake and make appropriate recommendations that will help athletes achieve adequate vitamin D status: serum 25(OH)D of at least 75 or 80 nmol/L. These recommendations can include regular safe sun exposure (twice a week between the hours of 10 a.m. and 3 p.m. on the arms and legs for 5-30 min, depending on season, latitude, and skin pigmentation) or dietary supplementation with 1,000-2,000 IU vitamin D3 per day. Although this is significantly higher than what is currently considered the adequate intake, recent research demonstrates these levels to be safe and possibly necessary to maintain adequate 25(OH)D concentrations.

Should we be concerned about the vitamin D status of athletes? Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2008 Apr;18(2):204-24.

Mippe
2010-02-14, 12:37
Har inte läst tråden från sida 1 men måste ändå fråga.
Är "näring" från solarium likvärdig solens? Spontant skulle jag vilja svara nej men överlåter det till er som kanske vet.

Der Kaiser
2010-02-14, 17:13
Finns det något påvisat samband mellan träningsvärk och d-vitamin? Eller teorier om något förhållande mellan de båda? Empiriska observationer från någon här?

Fatcan
2010-02-15, 15:21
Vet inte om den här redan postats:

Abstract Objective: Studies in rodents indicate a role of vitamin D in male reproduction but the relationship between vitamin D and androgen levels in men is largely unexplored. We aimed to investigate the association of 25-hydroxyvitamin D [25(OH)D] levels with testosterone, FAI (free androgen index), and SHBG. Moreover, we examined whether androgen levels show a similar seasonal variation to 25(OH)D. Design: In this cross-sectional study, 25(OH)D, testosterone, and SHBG levels were assessed by immunoassay in 2299 men who were routinely referred for coronary angiography (1997-2000). Measurements: Main outcome measures were associations of 25(OH)D levels with testosterone, SHBG, and FAI. FAI was calculated as testosterone (nmol/l)/SHBG (nmol/l) x 100. Results: Men with sufficient 25(OH)D levels (>/=30 mug/l) had significantly higher levels of testosterone and FAI and significantly lower levels of SHBG when compared to 25(OH)D insufficient (20-29.9 mug/l) and 25(OH)D deficient (<20 mug/l) men (p<0.05 for all). In linear regression analyses adjusted for possible confounders, we found significant associations of 25(OH)D levels with testosterone, FAI, and SHBG levels (p<0.05 for all). 25(OH)D, testosterone, and FAI levels followed a similar seasonal pattern with a nadir in March (12.2 mug/l, 15.9 nmol/l, and 40.8, respectively) and peak levels in August (23.4 mug/l, 18.7 nmol/l, and 49.7, respectively) (p<0.05 for all). Conclusion: Androgen levels and 25(OH)D levels are associated in men and reveal a concordant seasonal variation. Randomized controlled trials are warranted to evaluate the effect of vitamin D supplementation on androgen levels.

Wehr E et al. Association of vitamin D status with serum androgen levels in men. Clin Endocrinol (Oxf). 2009 Dec 29. [Epub ahead of print]

Nån som postade den på bodybuilding.com

Eddie Vedder
2010-02-15, 15:32
Vet inte om den här redan postats:

Nån som postade den på bodybuilding.com

Vad är det för referens?

wreka
2010-02-15, 15:34
Hoppas jag inte ställer en fråga som redan besvarats i tråden, men kan någon ge tips på vettigt kalcium tillskott att köpa? Gärna då från något av ställena man kan hittar dom mer högdosade d-vitamin tillskotten.

Finns den någon klar rekommendation på hur mycket kalcium + fett man bör inta med d-vitaminerna?

Fatcan
2010-02-15, 15:38
Vad är det för referens?

Googlade på en bit av texten och hittade detta: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20050857

Eddie Vedder
2010-02-15, 15:51
Googlade på en bit av texten och hittade detta: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20050857

Kanon! Jag la till referensen.:thumbup:

Doctor Snuggles
2010-02-15, 16:08
Hoppas jag inte ställer en fråga som redan besvarats i tråden, men kan någon ge tips på vettigt kalcium tillskott att köpa? Gärna då från något av ställena man kan hittar dom mer högdosade d-vitamin tillskotten.

Finns den någon klar rekommendation på hur mycket kalcium + fett man bör inta med d-vitaminerna?

Tror inte man behöver inta kalcrium MED d-vitaminet då det är fettlösligt och utsöndras vid behov. Utöver det är det väl dagsrekommendationerna på kalcium som gäller; 1000mg. Finns väl inga direkta uppgifter på hur mycket fett som behövs, men antagligen är det rätt lite. Ta det med en normal måltid så borde det vara lugnt.

wreka
2010-02-17, 13:05
Tror inte man behöver inta kalcrium MED d-vitaminet då det är fettlösligt och utsöndras vid behov. Utöver det är det väl dagsrekommendationerna på kalcium som gäller; 1000mg. Finns väl inga direkta uppgifter på hur mycket fett som behövs, men antagligen är det rätt lite. Ta det med en normal måltid så borde det vara lugnt.

Ok, kanske jag misstolkade detta;

Tänkte att det kanske var vettigt att säkra upp med extra tillskott. Inte Specifikt tillsammans med D-vitamin tillskottet utan under samma tidperiod.

Zorgus
2010-03-02, 11:18
Vitamin D Status and Its Relation to Muscle Mass and Muscle Fat in Young Women. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20164290?itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed _ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=58)

Context: Vitamin D insufficiency has now reached epidemic proportions and has been linked to increased body fat and decreased muscle strength. Whether vitamin D insufficiency is also related to adipose tissue infiltration in muscle is not known. Objective: The objective of the study was to examine the relationship between serum 25-hydroxyvitamin D (25OHD) and the degree of fat infiltration in muscle. Design: This was a cross-sectional study. Outcome Measures and Subjects: Measures were anthropometric measures, serum 25OHD radioimmunoassay values, and computed tomography (CT) values of fat, muscle mass, and percent muscle fat in 90 postpubertal females, aged 16-22 yr, residing in California. Results: Approximately 59% of subjects were 25OHD insufficient (</=29 ng/ml), of which 24% were deficient (</=20 ng/ml), whereas 41% were sufficient (>/=30 ng/ml). A strong negative relationship was present between serum 25OHD and CT measures of percent muscle fat (r = -0.37; P < 0.001). In contrast, no relationship was observed between circulating 25OHD concentrations and CT measures of thigh muscle area (r = 0.16; P = 0.14). Multiple regression analysis indicated that the relation between 25OHD and muscle adiposity was independent of body mass or CT measures of sc and visceral fat. Percent muscle fat was significantly lower in women with normal serum 25OHD concentrations than in women with insufficient levels and deficient levels (3.15 +/- 1.4 vs. 3.90 +/- 1.9; P = 0.038). Conclusions: We found that vitamin D insufficiency is associated with increased fat infiltration in muscle in healthy young women.

Zorgus
2010-03-04, 12:50
Intressant "upptäckt" av John Cannell angående att för mycket vitamin A kan motverka den positiva effekten av D-vitamin:

http://www.vitamindcouncil.org/newsletter/vitamin-d-vitamin-a-and-cancer.shtml

A few weeks ago, the British Medical Journal published a remarkable paper, remarkable that it studied more than 500,000 subjects, remarkable that it had 56 (fifty-six) authors, remarkable that it confirmed low vitamin D levels obtained in the past are a risk factor for developing colon cancer in the future.[...]They found that vitamin A, even in relatively low amounts, appears to thwart vitamin D's association with reduced rates of colon cancer. [...]And the retinol intake did not have to be that high in these older adults to begin to negate vitamin D's effects, about 3,000 IU/day.[...]Avoid cod liver oil like the poison it is and check your multivitamins.

Verkar som man ska vara noga med sitt Vitamin A-intag av flera skäl...

prOtotype
2010-03-04, 13:12
Intressant "upptäckt" av John Cannell angående att för mycket vitamin A kan motverka den positiva effekten av D-vitamin:

http://www.vitamindcouncil.org/newsletter/vitamin-d-vitamin-a-and-cancer.shtml

Verkar som man ska vara noga med sitt Vitamin A-intag av flera skäl...

Den där var väldigt negativ till cod liver oil

So it is not just autistic children that are being harmed by vitamin A. Avoid cod liver oil like the poison it is and check your multivitamins.

Antar att det är fiskleverolja. Det är det som finns i mina omega 3 tabletter. Ska man låta bli dom alltså?

Zorgus
2010-03-04, 13:32
Nej, fiskolja och torskleverolja (tran) är inte samma sak. Om det finns A-vitamin i dina tabletter ska det stå på burken.

prOtotype
2010-03-04, 13:55
Nej, fiskolja och torskleverolja (tran) är inte samma sak. Om det finns A-vitamin i dina tabletter ska det stå på burken.

Aah, miss av mig - antog att det var fiskleverolja. Brabra! *sväljer tabletter*

Eddie Vedder
2010-03-04, 16:40
Aah, miss av mig - antog att det var fiskleverolja. Brabra! *sväljer tabletter*

cod liver oil ÄR en fiskleverolja. Har du fiskleverolja eller fiskolja? Det måste ju inte alltid komma från torsk men faktum kvarstår att OM du har fiskleverolja så är A-vitaminnivåerna sanslöst höga.

Är det bara fiskolja behöver du inte oroa dig. Så ge oss ett svar innan retinolförgiftningen tar dig!!!:D

Cerberus
2010-03-05, 23:44
när ska mainstream-media uppmärksamma detta då? Vitamin D behöver ju alla som jag förstått det. Tog blodprover häromveckan och frågade om ja kunde få Vitamin D-test men det fanns inte ens med på listan över valda tester på datorn.

Doctor Snuggles
2010-03-06, 00:24
när ska mainstream-media uppmärksamma detta då? Vitamin D behöver ju alla som jag förstått det. Tog blodprover häromveckan och frågade om ja kunde få Vitamin D-test men det fanns inte ens med på listan över valda tester på datorn.

Tester görs på typ karolinska i stockholm, eller ngn dylik akut, men det är skitsvårt att få en husläkare att göra testet. Du måste typ säga att du har tagit eller planerar på att ta hiskeliga mängder av d-vitamin och du måste kolla dina värden så att du inte tar för mycket. Eller nåt.

Sverker
2010-03-06, 07:25
Ska mina skattepengar finansiera er ångest över D-vitamin ?

Ut med er i solen ungar:furious:

Zorgus
2010-03-06, 08:06

Jag det är helt sjukt att det inte införts som standardtest än. Läkaren måste skriva en remiss för varje D-vitaminprov, och då måste anledning anges vilket gör att många läkare tvekar. Att de sedan kanske inte alltid är uppdaterade i D-vitaminfrågan gör det inte lättare. Man blir ifrågasatt och sköterskorna stirrar konstigt på dig om du kommer på in på en VC och vill göra ett 25(OH)D-test. Tragiskt, men så är det idag.

Eddie Vedder
2010-03-06, 08:06

Vad är mainstreammedia om inte dags- och kvällspress? Det skrivs ju massor även i pressen om det.

Ja varför ska skattepengar finansiera hälsa i befolkningen? Det låter ju befängt.

Zorgus
2010-03-06, 08:07

Du vet väl mycket väl att solen på våra breddgrader inte orkar producera rikliga mängder D-vitamin innan typ maj. Vad ska man göra till dess om man inte vill äta ett halvt kilo fisk eller dricka 13l lättmjölk om dagen?

Sverker
2010-03-06, 09:09
Ja varför ska skattepengar finansiera hälsa i befolkningen? Det låter ju befängt.

Jag läser din post , nr 184 i tråden. Jag finner inget oroväckande i den. Tvärtom klarar sig ljushyade sig rätt bra. Riskgruppen är snarare mörkhydade och personer som inte rör sig i solen.

Jag förstår vårdpersonalens undran ifall unga och ljushyade vill veta sin hormonstatus. Jag tycker att fysisk aktivitet och solljus faller under egenvård.

Hade jag varit mörkhyad eller nattarbetande skulle jag kanske fundera lite.

Eddie Vedder
2010-03-06, 09:29
Jag läser din post , nr 184 i tråden. Jag finner inget oroväckande i den. Tvärtom klarar sig ljushyade sig rätt bra. Riskgruppen är snarare mörkhydade och personer som inte rör sig i solen

1300 IU/dag rekommenderas ju. Jag har för mig att du ansåg RDI vara tillräckligt?

Jag tycker att fysisk aktivitet och solljus faller under egenvård.

Ja den "skyll-dig-själ"-inställningen kan ju appliceras på många typer av hälsoproblem i så fall.

Sverker
2010-03-06, 09:33
Jag antog att personerna var "normalaktiva". En dubblering av tiden i solen motsvarar säkert de 800 IE som är över RDI.

Jag står inte alls för en "skyll-dig-själ"-inställningen. Tvärtom jag uppmanar folk att utnyttja solen med en promenad på lunchen.

Eddie Vedder
2010-03-06, 09:38
Tvärtom jag uppmanar folk att utnyttja solen med en promenad på lunchen.

Jag förstår inte varför du medvetet misstolkar hela tiden. Hur många gånger behöver vi upprepa att det är skillnad på solexponeringen olika delar av året och att det ibland kan vara moln på himlen även på sommaren, att man kanske inte alltid kan exponera tillräckligt stora delar av kroppen, att allas lunchraster kanske inte tillåter en promenad etc. etc.?

Jag tycker du förenklar något alldeles enormt. Ingen i tråden har ju någon gång ifrågasatt att OM man lyckas få tillräcklig solexponering så är tillräckligt tillräckligt. Det ligger ju liksom i definitionen av "tillräckligt".

Sverker
2010-03-06, 10:51
Jag misstolkar inte. Jag reagerade på att man skulle utnyttja vår skattefinacierade sjukvård till att plocka ögonblicksbilder av hormonstatus.

Tittar vi på din post, nr 189, är det inte överdriven exponering av solljus som krävs. Speciellt som malignt melanom ligger i den andra vågskålen. Överdrivet solande är inte bra det heller.

Doctor Snuggles
2010-03-06, 11:05
Sverker, jag tror du tänker lite snävt. D-vitamin är en av de vitaminerna som redan konstaterat faktiskt har mycket vetenskapligt stöd bakom sig rörande förbättrad hälsa med supplementering vid behov (inte bara rakitisnivå-brist). Minskar den signifikant risken för en rad folkhälsosjukdomar, inte minst depression o dyl, så tjänar du på det. Långvariga sjukdomstillstånd, särskilt vid hög ålder, kostar extremt mycket skattepengar.
Särskilt vid hög ålder är det inte bara att "gå ut i solen" (även om vi skulle ha tillräckligt) då kroppen blir vad jag förstått sämre att skapa d-vitamin från solljuset, samt större risk för melanom föreligger.

Crocker
2010-03-06, 11:17
Hur många mcg är 1300 I.U?

Doctor Snuggles
2010-03-06, 11:22
Hur många mcg är 1300 I.U?

http://lmgtfy.com/?q=d-vitamin+iu+mcg+

Fatcan
2010-03-06, 11:39
Vitamin D and breast cancer: Inhibition of estrogen synthesis and signaling

Calcitriol (1,25-dihydroxyvitamin D3), the hormonally active metabolite of vitamin D, inhibits the growth and induces the differentiation of many malignant cells including breast cancer (BCa) cells. Calcitriol exerts its anti-proliferative activity in BCa cells by inducing cell cycle arrest and stimulating apoptosis. Calcitriol also inhibits invasion, metastasis and tumor angiogenesis in experimental models of BCa. Our recent studies show additional newly discovered pathways of calcitriol action to inhibit the growth of BCa cells. Calcitriol suppresses COX-2 expression and increases that of 15-PGDH thereby reducing the levels and biological activity of prostaglandins (PGs). Calcitriol decreases the expression of aromatase, the enzyme that catalyzes estrogen synthesis selectively in BCa cells and the breast adipose tissue surrounding BCa, by a direct repression of aromatase transcription via promoter II as well as an indirect effect due to the reduction in the levels and biological activity of PGE2, which is a major stimulator of aromatase transcription through promoter II in BCa. Calcitriol down-regulates the expression of estrogen receptor α and thereby attenuates estrogen signaling in BCa cells including the proliferative stimulus provided by estrogens. We hypothesize that the inhibition of estrogen synthesis and signaling by calcitriol and its anti-inflammatory actions will play an important role in the use of calcitriol for the prevention and/or treatment of BCa.

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T8X-4YCRYXR-2&_user=10&_coverDate=02%2F13%2F2010&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_searchStrId=1235785979&_rerunOrigin=google&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=28276b246b74978124deb6df4647661e

machine gun
2010-03-06, 16:37
Det kanske har nämnts tidigare i tråden, men jag undrar om ni som supplementerar med höga doser vitamin D, gör det även under sommarhalvåret?

machine gun
2010-03-06, 16:51
Angående skattepengardiskussionen så borde det väl vara rimligt att det skulle gå att kolla samtidigt som man kollar t.ex. järn, B12 och TSH, som är de vanliga testerna som utförs när man söker för trötthet. Det kan dock vara så, att det är ett väldigt dyrt test. Om man måste remittera till speciallab låter det onekligen så. Någon som har koll? (som referens kan tilläggas att ett TSH-prov kostar ca 11-12 kr om jag inte minns fel).

Zorgus
2010-03-06, 18:43
Det kanske har nämnts tidigare i tråden, men jag undrar om ni som supplementerar med höga doser vitamin D, gör det även under sommarhalvåret?

Har bara tagit D-vitamin sedan i höstas så jag har inte riktigt bestämt mig än. Får nog bli från dag till dag, och sen göra ett test i mitten av sommaren och se hur man ligger. Vad jag läst från de forskare som vet lite är det bra att försöka hålla nivåerna relativt konstant och inte ha så mycket fluktationer.

Zorgus
2010-03-06, 18:44
Angående skattepengardiskussionen så borde det väl vara rimligt att det skulle gå att kolla samtidigt som man kollar t.ex. järn, B12 och TSH, som är de vanliga testerna som utförs när man söker för trötthet. Det kan dock vara så, att det är ett väldigt dyrt test. Om man måste remittera till speciallab låter det onekligen så. Någon som har koll? (som referens kan tilläggas att ett TSH-prov kostar ca 11-12 kr om jag inte minns fel).

Enligt den här (http://www.lio.se/upload/88036/Ny_PL%2008_2009_0615%20%282%29.pdf) listan kostar ett 25-OH-D prov 360 kr, och det är ju lite dyrare än de vanliga testerna vid en hälsokoll. Grymt många olika tester fanns det i alla fall, och en del var ganska dyra :)

machine gun
2010-03-06, 18:45
Har bara tagit D-vitamin sedan i höstas så jag har inte riktigt bestämt mig än. Får nog bli från dag till dag, och sen göra ett test i mitten av sommaren och se hur man ligger. Vad jag läst från de forskare som vet lite är det bra att försöka hålla nivåerna relativt konstant och inte ha så mycket fluktationer.

Ska du sluta med tillskott och sen göra ett test då? Det lär ju inte säga någonting i annat fall (förutsatt att inte värdet blivit skyhögt).

Svårt att undvika fluktationer under sommaren, en enda timme i solen genererar ju massor av D-vitaminproduktion.

machine gun
2010-03-06, 18:47
Enligt den här (http://www.lio.se/upload/88036/Ny_PL%2008_2009_0615%20%282%29.pdf) listan kostar ett 25-OH-D prov 360 kr, och det är ju lite dyrare än de vanliga testerna vid en hälsokoll. Grymt många olika tester fanns det i alla fall, och en del var ganska dyra :)

Tack! Då förstår jag om de inte rutinmässigt vill kolla D-vitaminstatus hos gemene man. Det finns ju förstås privata kliniker och är det enbart för att man vill experimentera med tillskott (inte misstänker reell brist), tycker jag att det vore rimligare att vända sig till en sådan och således få stå för kostnaden själv.

Zorgus
2010-03-06, 19:13
Ska du sluta med tillskott och sen göra ett test då? Det lär ju inte säga någonting i annat fall (förutsatt att inte värdet blivit skyhögt).

Svårt att undvika fluktationer under sommaren, en enda timme i solen genererar ju massor av D-vitaminproduktion.

Jag har som sagt inte kommit så långt i tankarna ännu. Får gräva mer i litteraturen och se vad som rekommenderas.

Zorgus
2010-03-06, 19:17
Tack! Då förstår jag om de inte rutinmässigt vill kolla D-vitaminstatus hos gemene man. Det finns ju förstås privata kliniker och är det enbart för att man vill experimentera med tillskott (inte misstänker reell brist), tycker jag att det vore rimligare att vända sig till en sådan och således få stå för kostnaden själv.
Jo det är oftast så man får göra eftersom eftersläpningen i kunskap verkar bli några år. Gemene man inkl majoriteten av läkarkåren har ännu inte insett viktigheten i denna fråga.

Cerberus
2010-03-06, 19:22
Vad är mainstreammedia om inte dags- och kvällspress? Det skrivs ju massor även i pressen om det.

Sorry, jag e totalt bortkommen när de gäller media. Får nog börja läsa mer..

mikaelj
2010-03-10, 11:51
http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/7379094/Vitamin-D-triggers-and-arms-the-immune-system.html

Vitamin D 'triggers and arms' the immune system
Vitamin D is crucial to the fending off of infections, claims new research.

(...)

In particular it triggers and arms the body's T cells, the cells in the body that seek out and destroy any invading bacteria and viruses.

z_bumbi
2010-03-10, 12:06
Tester görs på typ karolinska i stockholm, eller ngn dylik akut, men det är skitsvårt att få en husläkare att göra testet. Du måste typ säga att du har tagit eller planerar på att ta hiskeliga mängder av d-vitamin och du måste kolla dina värden så att du inte tar för mycket. Eller nåt.

Eller så beställer man ett test som man betalar själv. Det kostar mindre än alla tillskotten kostar och då ser man om man verkligen behöver tillskotten.

Jo det är oftast så man får göra eftersom eftersläpningen i kunskap verkar bli några år. Gemene man inkl majoriteten av läkarkåren har ännu inte insett viktigheten i denna fråga.

Eller så kanske det inte är så avgörande för stora delar av befolkningen i Sverige att man måste testa det som ett generellt test.

OBS! Nu säger jag inte att vissa grupper kan ha brister men jag blir alltid oroad över att ett visst ämne helt plötsligt hamnar i fokus och då särskilt då man inte har så stor koll på hur det ligger till med den befolkningsgrupp som är aktuell.
Är man hälsomedveten och så orolig för att "läkarkåren inte insett viktigheten" så är man ju i alla fall ute och rör sig någon timme per dag och över året så blir den genomsnittliga exponeringen troligen fullt tillräcklig. Detta oavsett om man räknar på minskad strålning eller att solen inte lyser varje dag.

Doctor Snuggles
2010-03-10, 13:42

Rättare sagt är det så att läkare går går enbart efter de riktlinjer de får från relevanta statsinstitut. Der är alltså nivån över som är seg. Regering + medicinsk vetenskap är inte en spurtande kombo riktigt.

Doctor Snuggles
2010-03-10, 13:45
Eller så beställer man ett test som man betalar själv. Det kostar mindre än alla tillskotten kostar och då ser man om man verkligen behöver tillskotten.

Eller så kanske det inte är så avgörande för stora delar av befolkningen i Sverige att man måste testa det som ett generellt test.

OBS! Nu säger jag inte att vissa grupper kan ha brister men jag blir alltid oroad över att ett visst ämne helt plötsligt hamnar i fokus och då särskilt då man inte har så stor koll på hur det ligger till med den befolkningsgrupp som är aktuell.
Är man hälsomedveten och så orolig för att "läkarkåren inte insett viktigheten" så är man ju i alla fall ute och rör sig någon timme per dag och över året så blir den genomsnittliga exponeringen troligen fullt tillräcklig. Detta oavsett om man räknar på minskad strålning eller att solen inte lyser varje dag.

Nej, en timme per dag gäller i sverige bara vid högsommarsol. Högsommar är vad, 2 månader per år? Poängen här handlar ju uppenbarlingen inte om den hälsomedvetne, utan tvärtom om majoriteten av människor- folkhälsan.

Zorgus
2010-03-10, 14:08

Jo, det är så vi har gjort, i vår familj. En i sammanhanget liten kostnad jämfört med vad sjukdagar, VAB etc kan kosta under en vinter. Vi har nog tjänat en hel del (och besparat sjukvården kostnader) på att supplementera med D-vitamin gissar jag, för det är som natt och dag jämfört med förra vintern.

Frågan är ju om detta räcker, eftersom benskörhet och andra sjukdomar är så pass vanliga. Jag baserar min uppfattning om brist hos befolkningen på mätningar som gjorts i tex Kanada som visar att en stor del av befolkningen lider av brist, och det skulle vara intressant att se en liknande undersökning i Sverige för jag tror knappast att läget är bättre hos oss än hos kanadensarna.

Sverker
2010-03-10, 18:49
Nej, en timme per dag gäller i sverige bara vid högsommarsol. Högsommar är vad, 2 månader per år? Poängen här handlar ju uppenbarlingen inte om den hälsomedvetne, utan tvärtom om majoriteten av människor- folkhälsan.

Ska det vara så attans svårt att få en uppgift på solinstrålningen och hur länge två kinder ( 2 X 100cm2 ) måste belysas för att bilda D-vitamin till en nivå över 75 ng/liter (eller vad enheten nu är ).

Det är bara till att räkna antalet fotoner av en viss våglängd som träffar en yta. Kan göras på vilket univeritet som helst.

Jag har fått lära mig ungefär 10 minuter för två kinder under sommarmånaderna.

Eddie Vedder
2010-03-10, 19:15
Ska det vara så attans svårt att få en uppgift på solinstrålningen och hur länge två kinder ( 2 X 100cm2 ) måste belysas för att bilda D-vitamin till en nivå över 75 ng/liter (eller vad enheten nu är ).

Referenser finns i Humbles artikel som jag länkar till i texten.

http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/118586967/PDFSTART

Calculated ultraviolet exposure levels for a healthy vitamin D status. Photochem Photobiol. 2006 Nov-Dec;82(6):1697-703.

Tittar man i referenslistan för den artikeln hittar jag bl.a. den här med en sida där man kan kolla upp det själv.

Abstract
Vitamin D production in human skin occurs only when incident UV radiation exceeds a certain threshold. From simulations of UV irradiances worldwide and throughout the year, we have studied the dependency of the extent and duration of cutaneous vitamin D production in terms of latitude, time, total ozone, clouds, aerosols, surface reflectivity and altitude. For clear atmospheric conditions, no cutaneous vitamin D production occurs at 51 degrees latitude and higher during some periods of the year. At 70 degrees latitude, vitamin D synthesis can be absent for 5 months. Clouds, aerosols and thick ozone events reduce the duration of vitamin D synthesis considerably, and can suppress vitamin D synthesis completely even at the equator. A web page allowing the computation of the duration of cutaneous vitamin D production worldwide throughout the year, for various atmospheric and surface conditions, is available on the Internet at http://zardoz.nilu.no/~olaeng/fastrt/VitD.html and http://zardoz.nilu.no/~olaeng/fastrt/VitD-ez.html. The computational methodology is outlined here.

http://www.bioone.org/doi/full/10.1562/2004-11-19-RN-375?cookieSet=1

Daily duration of vitamin D synthesis in human skin with relation to latitude, total ozone, altitude, ground cover, aerosols and cloud thickness. Photochem Photobiol. 2005 Nov-Dec;81(6):1287-90.

Sverker
2010-03-10, 19:30
Hur är det nu...ligger inte Helsingborg på 56:e och Fagersta på 60:e bredgraden.

Men vad jag kan se så är det inte hopplöst. Kan man bilda D-vitamin 7 månader om året så lär förråden inte tömmas på senvintern.

Zorgus
2010-03-10, 20:43
Kanske inte tömmas nej, men den undersökning som refereras i inlägg 184 (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4161182&postcount=184) i denna tråd visar att människor med europeisk resp afrikansk härkomst bör supplementera med 1300 resp 2100-3100 IE D-vitamin om dagen under vintern för att nå upp i en 25(OH)D-nivå om >= 75 nmol/L. Och detta är alltså personer som bor i USA (Kalifornien). Jag tror man inte är helt ute och slirar på sanningen om man säger att man kan misstänkta att vi i Norden behöver mer än så för att hålla nivåer över 75 nmol/L under vinterhalvåret.

Zorgus
2010-03-10, 21:24
Kan tillägga att det 1995 gjordes en studie i Sverige (Göteborg) och man fann där att 50% av de testade hade nivåer lägre än 75 nmol/L.

Vid en befolkningsstudie genomförd i Göteborg [12] uppmättes D-vitaminnivåer under 75 nmol/l av 25-hydroxi-D-vitamin(= kalcidiol) hos uppskattningsvis hälften av befolkningen, vilket är gränsen för insufficiens enligt internationella referensvärden.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7656883

Eddie Vedder
2010-03-10, 21:33
Men vad jag kan se så är det inte hopplöst. Kan man bilda D-vitamin 7 månader om året så lär förråden inte tömmas på senvintern.

Så bara för att något inte är direkt hopplöst finns alltså ingen anledning att bry sig om fakta som visar att stora populationer misslyckas med att uppnå bra nivåer?

Om det räcker med större chans än total hopplöshet så förstår jag din ståndpunkt. Själv tycker jag man kan hålla sig till verkligheten och inse att alla inte lapar sol minsta möjliga sekund de kan. Precis som alla inte har möjlighet/lust att milligramräkna på vad man tror är optimal kost för sin hälsa.

Det kan förefalla banalt men "Det är ju bara att..." är inte så enkelt i praktiken. Oavsett vad det gäller.

Sverker
2010-03-11, 07:26
En kontroll på jordgloben i fönstret gav att Kalifornien är en avlång delstat. San Fransico ligger på samma breddgrad som södra Spanien och Los Angeles ligger ungefär på samma höjd som Cassablanca i nordafrika.

Är jag trög att övertygas om D-vitaminet så lär tjänstemännen på Socialstyrelsen vara ännu svårare. Hur ska vi förklara för dem att vi bott på fel ställe sedan bronsåldern. Speciellt som de säkert också studerade på 80-talet och fick lära sig att överdoser av D-vitamin ger förhöjda nivåer av kalcium i blodet.

Jag läser vad ni skriver. Men det är en lång väg kvar att vandra.

Crocker
2010-03-11, 13:10
Kraftigt höjda nivåer av D-vitamin(4-500%) multiplicerar väl fria kalciumjoner i blodet med 75x, eller är jag helt fel ute?

Jay-Z
2010-03-11, 13:30
Rolig tråd, för jag satt igår och funderade över D-vitamin.

Wow. Kan nog sammanfatta rekommendationerna?

mikaelj
2010-03-11, 21:56
Jay-Z, minst 2000 IE/dag oktober-april i Sverige. http://mikael.jansson.be/log/spis-mer-vitamin-dejlig för lite konspiratoriskt lagd text, annars kan du läsa Nicklas text på http://traningslara.se/blogg/d-vitaminbrist-och-behovet-av-tillskott/

---

In other news... (Sniggel?) Vitamin D may prevent flu and asthma (http://wholehealthsource.blogspot.com/2010/03/vitamin-d-may-prevent-flu-and-asthma.html)

Jay-Z
2010-03-12, 15:36
Tack. Ah, smart att jag beställde nu då. :D

wreka
2010-03-15, 07:22
Jarrows Vitamin D3 (http://www.jarrow.com/product/475/Vitamin_D3) innehåller som jag fattar det olja i kapseln, är det nog för att inte behöva ta extra olja/fett vid intaget?

Zorgus
2010-03-15, 16:39
D-vitamin skyddar skolbarn mot säsongsinfluensa A (varav den sk svininfluensan, A(H1N1) är en variant av):

Randomized trial of vitamin D supplementation to prevent seasonal influenza A in schoolchildren (http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/ajcn.2009.29094v1)

Background: To our knowledge, no rigorously designed clinical trials have evaluated the relation between vitamin D and physician-diagnosed seasonal influenza.

Objective: We investigated the effect of vitamin D supplements on the incidence of seasonal influenza A in schoolchildren.

Design: From December 2008 through March 2009, we conducted a randomized, double-blind, placebo-controlled trial comparing vitamin D3 supplements (1200 IU/d) with placebo in schoolchildren. The primary outcome was the incidence of influenza A, diagnosed with influenza antigen testing with a nasopharyngeal swab specimen.

Results: Influenza A occurred in 18 of 167 (10.8%) children in the vitamin D3 group compared with 31 of 167 (18.6%) children in the placebo group [relative risk (RR), 0.58; 95% CI: 0.34, 0.99; P = 0.04]. The reduction in influenza A was more prominent in children who had not been taking other vitamin D supplements (RR: 0.36; 95% CI: 0.17, 0.79; P = 0.006) and who started nursery school after age 3 y (RR: 0.36; 95% CI: 0.17, 0.78; P = 0.005). In children with a previous diagnosis of asthma, asthma attacks as a secondary outcome occurred in 2 children receiving vitamin D3 compared with 12 children receiving placebo (RR: 0.17; 95% CI: 0.04, 0.73; P = 0.006).

Conclusion: This study suggests that vitamin D3 supplementation during the winter may reduce the incidence of influenza A, especially in specific subgroups of schoolchildren.

hertzman
2010-03-15, 16:53
Jarrows Vitamin D3 (http://www.jarrow.com/product/475/Vitamin_D3) innehåller som jag fattar det olja i kapseln, är det nog för att inte behöva ta extra olja/fett vid intaget?

Jag klurade på att beställa den här också. Sen såg jag att det var fiskleverolja... om jag inte minns helt fel var fiskleverolja något man skulle undvika. Eddie kan säkert förklara varför, om jag nu kommer ihåg rätt.

Sverker
2010-03-15, 18:34
Fiskleverolja, generellt, innehåller stora mängder retinol / A-vitamin.
Mängderna retinol kan bli giftiga.

Sverker
2010-03-15, 18:40
Ni hittar inga svenska produkter med de mängder ni vill ha ?

Jag antar det. Riktlinjerna för tillverkarna av tillskott är att hålla koll på D-vitaminet och se till att konsumenterna inte överdoserar. Det betyder lägre koncentration eller små förpackningar;)

mikaelj
2010-03-15, 18:43

wlsproducts i Holland säljer 50k-kapslar.

Ät det ihop med en fet måltid.