Visa fullständig version : D-Vitamin, en gång per dag eller en gång per vecka?
Doctor Snuggles
2010-03-15, 19:02
Ni hittar inga svenska produkter med de mängder ni vill ha ?
Jag antar det. Riktlinjerna för tillverkarna av tillskott är att hålla koll på D-vitaminet och se till att konsumenterna inte överdoserar. Det betyder lägre koncentration eller små förpackningar;)
Snarare prisvärdigheten det handlar om. Fanns 2000IU kapslar på första bästa hälsokost jag kollade, men kostade närmre 300 kr. Sen så kanske det inte riktigt slagit igenom än; vilket är lite lustigt då d-vitamin är i princip den enda vitaminen med evidensiärt stöd för nytta av supplementering hos majoriteten.
Fiskleverolja, generellt, innehåller stora mängder retinol / A-vitamin.
Mängderna retinol kan bli giftiga.
Jarrows säger "Free from Vitamin A", så det borde väl vara ok då.
hertzman
2010-03-15, 20:57
Halleluja. Det blir till att slå till vid nästa beställning.
Ja det borde det vara. Med tanke på att kapslarna innehåller olja bör man inte förvara dessa i kylskåpet?
När kan man egentligen förvänta sig att solen är tillräcklig för att hudens egen D-vitaminproduktion ska komma igång igen? Är det dags att sluta ta tillskotten ungefär nu, om man rör sig utomhus mycket kring lunchtid?
hejhopp79
2010-04-13, 20:56
Jarrows kosttillskott har i regel väldigt bra biotillgänglighet och är väldigt prisvärda. Går att köpa billigt på vissa träningssajter i Sverige.
Cerberus
2010-04-13, 22:10
Har för mig man kunde beställa hem vitamin D-test som man sedan skickar tillbaka till lab? Nån som känner till det? har förkortat mina dosintervaller nämligen, vore nice o kolla min nivå.
Ola Wallengren
2010-04-14, 07:59
Styrkan i solen är tillräcklig nu, det är mer en fråga om tid, hur mycket hud som exponeras, hudpigmentering och nuvarande vitD status.
En väldigt grov uppskattning är att 20-30 min mitt på dagen med bara armar (t.shirt) och ansikte kan räcka.
Har för mig man kunde beställa hem vitamin D-test som man sedan skickar tillbaka till lab? Nån som känner till det? har förkortat mina dosintervaller nämligen, vore nice o kolla min nivå.
Ja, från Scandlab. Jag vill dock utfärda en varning för detta. Man får hem ett provkit som kräver att man 1) fyller en kateter med blod 2) centrifugerar denna för att få sk "serum" 3) fryser ner detta serum och skickar tillbaka till labbet. Det behöver man hjälp med. Scandlab säger att man ska fråga sin vårdcentral om hjälp för denna procedur som tar ca 1h. När jag ringde vårdcentralen skrattade dom i det närmaste åt mig (de hade givetvis aldrig heller hört talas om nån som begärde detta) och sa att de enbart gör sånt på remiss. Som sagt, varning för detta prov.
Styrkan i solen är tillräcklig nu, det är mer en fråga om tid, hur mycket hud som exponeras, hudpigmentering och nuvarande vitD status.
En väldigt grov uppskattning är att 20-30 min mitt på dagen med bara armar (t.shirt) och ansikte kan räcka.
Okej, tack så mycket för svaret. Hudpigmenteringen är på min sida också :D
Cerberus
2010-04-15, 18:34
fy fan, det där lät inte trevligt det provet...
hejhopp79
2010-04-15, 19:09
Ja, från Scandlab. Jag vill dock utfärda en varning för detta. Man får hem ett provkit som kräver att man 1) fyller en kateter med blod 2) centrifugerar denna för att få sk "serum" 3) fryser ner detta serum och skickar tillbaka till labbet. Det behöver man hjälp med. Scandlab säger att man ska fråga sin vårdcentral om hjälp för denna procedur som tar ca 1h. När jag ringde vårdcentralen skrattade dom i det närmaste åt mig (de hade givetvis aldrig heller hört talas om nån som begärde detta) och sa att de enbart gör sånt på remiss. Som sagt, varning för detta prov.
Låter som att vårdcentralen är lite bakom flötet här =) Svenska vården är oerhört konservativ och det hör nog inte till vanligheterna att folk ringer med dylika frågor.
Jaja tanten, ni gör det bara på remiss men svara bara på mina frågor typ.
Nu är det dags att börja ta. Tur att jag har en oanvänd stash från i våras. :D
Vi hade en fantastisk fin och solig dag i Örebro idag.
Eftersom det egentligen är enkel matematik där man ska fånga in ett visst antal fotoner med huden, är jag nöjd med dagens fångst.
Kraftigt höjda nivåer av D-vitamin(4-500%) multiplicerar väl fria kalciumjoner i blodet med 75x, eller är jag helt fel ute?
kalciumhalterna i blodet är välreglerat inom ett snävt intervall.
kalciumhalterna i blodet är välreglerat inom ett snävt intervall.
Speciellt som hjärtats kontraktioner är helt beroende på kalciumjoner från blodet. En liten förändring i koncentrationen av kalcium skulle omedelbart påverka hjärtats slag.
Ola Wallengren
2010-09-29, 19:06
Åter igen en studie där man ser en ökad sjukdomsrisk vid höga vitD-nivåer.
Plasma vitamin D and mortality in older men: a community-based prospective cohort study
Background: Vitamin D status is known to be important for bone health but may also affect the development of several chronic diseases, including cancer and cardiovascular diseases, which are 2 major causes of death.
Objective: We aimed to examine how vitamin D status relates to overall and cause-specific mortality.
Design: The Uppsala Longitudinal Study of Adult Men, a community-based cohort of elderly men (mean age at baseline: 71 y; n = 1194), was used to investigate the association between plasma 25-hydroxyvitamin D [25(OH)D] and mortality. Total plasma 25(OH)D was determined with HPLC atmospheric pressure chemical ionization mass spectrometry. Proportional hazards regression was used to compute hazard ratios (HRs).
Results: During follow-up (median: 12.7 y), 584 (49%) participants died. There was a U-shaped association between vitamin D concentrations and total mortality. An approximately 50% higher total mortality rate was observed among men in the lowest 10% (<46 nmol/L) and the highest 5% (>98 nmol/L) of plasma 25(OH)D concentrations compared with intermediate concentrations. Cancer mortality was also higher at low plasma concentrations (multivariable-adjusted HR: 2.20; 95% CI: 1.44, 3.38) and at high concentrations (HR: 2.64; 95% CI: 1.46, 4.78). For cardiovascular death, only low (HR: 1.89; 95% CI: 1.21, 2.96) but not high (HR: 1.33; 95% CI: 0.69, 2.54) concentrations indicated higher risk.
Conclusions: Both high and low concentrations of plasma 25(OH)D are associated with elevated risks of overall and cancer mortality. Low concentrations are associated with cardiovascular mortality.
Någon som har koll på när studien om d-vitaminnivåer som görs i Uppsala förväntas vara klar?
Eddie Vedder
2010-09-29, 20:18
Någon som har koll på när studien om d-vitaminnivåer som görs i Uppsala förväntas vara klar?
Menar du nya Riksmaten?
Åter igen en studie där man ser en ökad sjukdomsrisk vid höga vitD-nivåer.
Eftersom jag inte lärt mig nmol-värden än. Översätt i typ mcg, värdena som gavs bara?
Eddie Vedder
2010-09-29, 20:35
Eftersom jag inte lärt mig nmol-värden än. Översätt i typ mcg, värdena som gavs bara?
Kolla filmen här så nämns olika intervall i nmol.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4612443&postcount=19
För 25(OH)D-koncentrationen gäller att 1 ng/mL = 2.496 nmol/L.
Det kommer ju hur många nya studier om D-vitamin som helst nu för tiden. Två intressanta:
Dairy calcium intake, serum vitamin D, and successful weight loss. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20810979)
OBJECTIVE: The objective was to assess the association of dairy calcium intake and serum vitamin D with weight loss. Design: We analyzed data from participants in the 2-y Dietary Intervention Randomized Controlled Trial (DIRECT) [n = 322; mean body mass index (BMI; in kg/m(2)): 31; mean age: 52 y]. A representative sample (n = 126) was followed for 6 mo for serum vitamin D changes.
CONCLUSION: Our study suggests that both higher dairy calcium intake and increased serum vitamin D are related to greater diet-induced weight loss.
Plasma concentrations of 25-hydroxyvitamin D in meat eaters, fish eaters, vegetarians and vegans: results from the EPIC-Oxford study. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20854716)
OBJECTIVE: Vegetarians and vegans exclude certain food sources of vitamin D from their diet, but it is not clear to what extent this affects plasma concentrations of 25-hydroxyvitamin D (25(OH)D). The objective was to investigate differences in vitamin D intake and plasma concentrations of 25(OH)D among meat eaters, fish eaters, vegetarians and vegans.
CONCLUSIONS: Plasma 25(OH)D concentrations were lower in vegetarians and vegans than in meat and fish eaters; diet is an important determinant of plasma 25(OH)D in this British population.
Någon som kan rekommendera några märken här som innehåller mer än 2000IU per kapsel/tablett? Känner till Jarrows men den har varit slut länge på det enda shoppen jag vet man kan köpa den.
Någon som kan rekommendera några märken här som innehåller mer än 2000IU per kapsel/tablett? Känner till Jarrows men den har varit slut länge på det enda shoppen jag vet man kan köpa den.
Varför inte äta fler kapslar av valfritt märke tills du kommer upp till den dosering du vill ha ?
För 25(OH)D-koncentrationen gäller att 1 ng/mL = 2.496 nmol/L.
Förstår som sagt inte de värdena, mer mcg,IU eller dylikt var jag ute efter. Tack ändå, Eddie, vilken film?
WHITEFOLKS
2010-09-29, 21:39
Förstår som sagt inte de värdena, mer mcg,IU eller dylikt var jag ute efter. Tack ändå, Eddie, vilken film?
Det låter som om du vill veta vilken mängd d-vitamin de har ätit. Det kan du inte få fram från de siffrorna som är koncentrationen i blodet.
Ola Wallengren
2010-09-30, 07:31
Studien jag postade är från Uppsala ser det ut som.
Ola Wallengren
2010-09-30, 07:35
De värdena som tas upp i artikeln är blodvärden och relaterar därför inte till ett specifikt intag av vitD, det är så många faktorer som spelar in förrutom dieten. Man kan väl säga att om man tar 50 mcg vitD per dag i tillskott så ligger de flesta över den övre nivån i studien, i alla fall under sommar och höst.
Eddie Vedder
2010-09-30, 07:45
Oj missade länken!:smash: Här är den:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4612443&postcount=19
Eddie Vedder
2010-10-28, 12:29
D-vitamin och immunförsvar, celltillväxt och hormonreglering:
http://illvet.se/manniskan/sjukdom-behandling/vitamin-d-ar-nyckeln-till-kroppens-forsvar
http://illvet.se/anders-enevold-christensen/reglering-av-immunforsvaret
http://illvet.se/anders-enevold-christensen/reglering-av-celltillvaxt
http://illvet.se/anders-enevold-christensen/reglering-av-hormoner
Menar du nya Riksmaten?
Nej det är en studie där man skulle kontrollera d-vitaminnivån under en längre period dvs precis det som saknas för att man ska kunna göra några uttalandet eller rekommendationer om intag av extra d-vitamin. Det var nog samma forskare som gick igenom att olika mätmetoder ger helt olika svar dvs de gjorde en förstudie för att bestämma mätmetoderna.
Eddie Vedder
2010-10-28, 12:41
Nej det är en studie där man skulle kontrollera d-vitaminnivån under en längre period dvs precis det som saknas för att man ska kunna göra några uttalandet eller rekommendationer om intag av extra d-vitamin. Det var nog samma forskare som gick igenom att olika mätmetoder ger helt olika svar dvs de gjorde en förstudie för att bestämma mätmetoderna.
Då bortde det ju vara just den kohortstudien som Ola postade. För jag känner bara till den och nya Riksmaten som studerar D-vitaminnivåer i Uppsala.
Sweety87
2011-10-05, 15:02
Då bortde det ju vara just den kohortstudien som Ola postade. För jag känner bara till den och nya Riksmaten som studerar D-vitaminnivåer i Uppsala. Varför är inte mjölk en bra källa till D-vitamin? Tar man inte upp allt, eller är det bara för små mängder?
1 dl mellanmjölk = 8 % av RDI.
Eddie Vedder
2011-10-05, 15:04
Varför är inte mjölk en bra källa till D-vitamin? Tar man inte upp allt, eller är det bara för små mängder?
1 dl mellanmjölk = 8 % av RDI.
Ja små mängder. Det ser du ju själv.
Nu har jag mest bara skummat igenom tråden men jag kan säga högst ovetenskapligt att jag + fru och två småttingar har i princip halverat våra sjukdagar sen vi började äta 2000 iu om dagen, hälften för barnen.
Skickat från inre rymden
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.