handdator

Visa fullständig version : Protein, gainer och allt vad det heter...

Biffmeister!
2009-10-24, 15:32
God middag alla kolozzeumare!

Jag har nu gymmat till och från i drygt 2 års tid, resultat kan jag knappast påstå att jag fått, kanske lite former men ingen massa.
Jag är medveten om att man måste äta betydligt mycket mer när man tränar än vad man gjorde förut, överskott helt enkelt.

Har bestämt mig för att ta mig i kragen nu och verkligen ge mig fan på att jag ska lyckas på gymmet, ska försöka kombinera gymmet med jobb och träna 4-5 ggr i veckan.

Kom lite off-topic men här kommer min egentliga fråga. Jag har sedan några månader tillbaka gainer som jag dricker efter gymmet, har även testat massacra men behöver nu råd angående dessa tillskott. Jag är inte rädd för att bli tjock men att dricka gainerdrinkar flera ggr per dag kan ju inte vara något vidare? Vill därför kombinera en proteinshake och en gainer per dag samtidigt som jag tar Animus (vilket mina kompisar säger är bra) innan träning. Äta mat i stora lass får jag väl försöka göra med.

Ska inhandla lite nytt på g*mgross*st** och undrar om jag kan få lite råd, vilka produkter är de bästa? Bör jag även köpa omega-3 kapslar för att få maximal effekt av träningen? Lite allmänna tips för att bli större vore snällt...

Tack på förhand, trevlig helg!

Ean
2009-10-24, 15:52
Lär dig räkna kcal (om du inte redan kan det) och se till att ligga på ett överskott varje dag samt att få i dig minst 2g protein / kg varje dag är A och O för att bli större.

Gainer är ett bra tillskott om du har svårt att få i dig tillräckligt med kcal och mat efter träningen. Fördelningen mellan malto och whey är väl egentligen det ända som är intressant, bägge går att köpa separat. (blir billigare då med).

Omega-3 är ingen nackdel men du borde koncentrera dig mer på att få i dig rätt käk.

tj_fmx
2009-10-24, 15:57
God middag alla kolozzeumare!

Jag har nu gymmat till och från i drygt 2 års tid, resultat kan jag knappast påstå att jag fått, kanske lite former men ingen massa.
Jag är medveten om att man måste äta betydligt mycket mer när man tränar än vad man gjorde förut, överskott helt enkelt.

Har bestämt mig för att ta mig i kragen nu och verkligen ge mig fan på att jag ska lyckas på gymmet, ska försöka kombinera gymmet med jobb och träna 4-5 ggr i veckan.

Kom lite off-topic men här kommer min egentliga fråga. Jag har sedan några månader tillbaka gainer som jag dricker efter gymmet, har även testat massacra men behöver nu råd angående dessa tillskott. Jag är inte rädd för att bli tjock men att dricka gainerdrinkar flera ggr per dag kan ju inte vara något vidare? Vill därför kombinera en proteinshake och en gainer per dag samtidigt som jag tar Animus (vilket mina kompisar säger är bra) innan träning. Äta mat i stora lass får jag väl försöka göra med.

Ska inhandla lite nytt på g*mgross*st** och undrar om jag kan få lite råd, vilka produkter är de bästa? Bör jag även köpa omega-3 kapslar för att få maximal effekt av träningen? Lite allmänna tips för att bli större vore snällt...

Tack på förhand, trevlig helg!

Du ska ligga på ett kaloriöverskott för att lägga på dig vikt och massa. En gainer är ett enkelt och effektivt sätt att få i sig rikligt med protein och kolhydrater, samt mycket kalorier. Drick en liter mjölk om dagen (600 kcal), ät mycket och drick minst 1 gainer/dag är mitt råd :)

Ju mer kalorier, desto snabbare viktuppgång, men det är sunt att ligga på c:a 500 kcal i överskott för en stabil viktuppgång.

Detta är iaf vad jag har fått lära mig ;)

Anton Fräs
2009-10-24, 16:14
Dessa två länkar säger det mesta:

http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/
http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

jontet
2009-10-24, 17:22
gainer dricker man i samband med träning, inte annars. ta gainer motsvarande 15g protein både före och efter träning, vassle går precis lika bra. kreatin är bra grejjer också, bara välja billigaste monohydratet. vill du dricka något mellan eller till måltiderna är det vassle som gäller

Dreas
2009-10-24, 17:27
gainer dricker man i samband med träning, inte annars. ta gainer motsvarande 15g protein både före och efter träning, vassle går precis lika bra. kreatin är bra grejjer också, bara välja billigaste monohydratet. vill du dricka något mellan eller till måltiderna är det vassle som gällerVarför före passet? Eller ja, varför ens efter passet då mat duger mycket bra vid båda tillfällena. Men ska man ta så rekommenderar jag gainer efter passet, sen mat i de mängder ens kcalbehov kräver.

sweaberg
2009-10-24, 17:52
en sak jag har märkt är att jag tappar matlusten enormt när jag druckit prottedrink eller gainer, så fan vissa dagar äter jag bara middag och 2andra mål oftast bestående utav mackor.

Mr.Sjöborg
2009-10-24, 17:59
gainer dricker man i samband med träning, inte annars. ta gainer motsvarande 15g protein både före och efter träning, vassle går precis lika bra. kreatin är bra grejjer också, bara välja billigaste monohydratet. vill du dricka något mellan eller till måltiderna är det vassle som gäller

Varför kan man inte dricka gainern som mellanmål?
Varför måste han ta vassle mellan måltider eller till?EAA, gainer?

sweaberg
2009-10-24, 18:22

Kan och kan, vassle är väl bättre till mellanmål eftersom man med gainer lägger på sig lite hull...

Dreas
2009-10-24, 18:44
Kan och kan, vassle är väl bättre till mellanmål eftersom man med gainer lägger på sig lite hull...Gör man? Jag som hela triden trott att kcal in vs kcal ut styrde... ;)

Mr.Sjöborg
2009-10-24, 19:30
Kan och kan, vassle är väl bättre till mellanmål eftersom man med gainer lägger på sig lite hull...

Nej. kcal+ gör att man lägger på sig hull, inte gainer

jontet
2009-10-24, 20:46

maltodextrin är värdelöst att hålla på att dricka i onödan. i bästa fall har man mat i magen och slipper få insulinspik och lågt blodsocker. vart skrev jag man måste dricka vassle mellan måltider?

jontet
2009-10-24, 20:55
Varför före passet? Eller ja, varför ens efter passet då mat duger mycket bra vid båda tillfällena. Men ska man ta så rekommenderar jag gainer efter passet, sen mat i de mängder ens kcalbehov kräver.

för att stimulera proteinsyntesen såklart. jag pratar inte heller om vad som "duger" utan vad som är effektivast. äter man mat efter träning är självklart gainer helt överflödigt eftersom maltodextrinet inte fyller någon funktion

Mr.Sjöborg
2009-10-24, 21:12
maltodextrin är värdelöst att hålla på att dricka i onödan. i bästa fall har man mat i magen och slipper få insulinspik och lågt blodsocker. vart skrev jag man måste dricka vassle mellan måltider?

vill du dricka något mellan eller till måltiderna är det vassle som gäller

skulle personligen inte dricka bara gainer som mellanmål men ser inte heller att man kan säga till någon att gainer ska bara drickas vid träning, punk slut.

Mr.Sjöborg
2009-10-24, 21:13
för att stimulera proteinsyntesen såklart. jag pratar inte heller om vad som "duger" utan vad som är effektivast. äter man mat efter träning är självklart gainer helt överflödigt eftersom maltodextrinet inte fyller någon funktion

Är det inte bara EAA som har någon effekt av att tas innan?

jontet
2009-10-24, 22:50
skulle personligen inte dricka bara gainer som mellanmål men ser inte heller att man kan säga till någon att gainer ska bara drickas vid träning, punk slut.
maltodextrin vid annat tillfälle än träning(och oftast då också) är inte bara 100% onödigt utan även potentiellt skadligt
Är det inte bara EAA som har någon effekt av att tas innan?

sweaberg
2009-10-25, 12:13
Nej. kcal+ gör att man lägger på sig hull, inte gainer

men du är ju som du är... om du äter 2brödskivor om dagen så ere väl klart att gainer inte gör att du går upp i vikt, men fan äter du stadigt varje dag och dricker gainer 2-3 gånger om dagen som mellanmål så ere klart att du lägger på dig mer hull än med en vanlig vassle drink.

Dreas
2009-10-25, 12:15
men du är ju som du är... om du äter 2brödskivor om dagen så ere väl klart att gainer inte gör att du går upp i vikt, men fan äter du stadigt varje dag och dricker gainer 2-3 gånger om dagen som mellanmål så ere klart att du lägger på dig mer hull än med en vanlig vassle drink.Ja, för att du ökar ditt kcalintag, inte pga gainern i sig! Gainer 2-3ggr per dag, jag vet att det var ett exempel men my my, det är överkurs om något!

Mr.Sjöborg
2009-10-25, 22:43
men fan äter du stadigt varje dag och dricker gainer 2-3 gånger om dagen som mellanmål så ere klart att du lägger på dig mer hull än med en vanlig vassle drink.

Nej. behöver inte ens betyda att du går upp i vikt

sweaberg
2009-10-25, 22:53
om det är kcal+ jo?

Mr.Sjöborg
2009-10-25, 22:58
om det är kcal+ jo?

Precis, men vem säger att man ligger på kcal+ för att man dricker gainer?

Troikha
2009-10-26, 00:06
Håller med.

Sweaberg, det är inte gainern som bidrar till extra hull, det är kaloriöverskottet, d.v.s. alla tillskott inklusive gainern och all mat tillsammans. Sen spelar det ingen roll varifrån man får kalorierna, kaloriöverskott som kaloriöverskott. Gainer är väl bäst för de som dock har svårt att öka i vikt eller att få i sig ett lakom kaloriöverskott. Om du får extra hull av att lägga till 400-800 kcal, t.ex. genom 1-2 gainerdrinkar, skippa då tillägget (gainern eller vad tillägget nu består av);)

Biffmeister!
2009-11-03, 23:05
Tack för tipsen, grabbar.

Har lagt upp mitt intagsschema enligt följande;

1:a frukost 06.30 Mûsli/flingor med mjölk, grovt bröd med skinka.
2:a frukost 09.30 Kesella med fun light, cashewnötter och hallon + ännu en macka och en banan.

Lunch 12.30 all möjlig mat, allt vad jag får i mig.

Mellanmål 15.00 en proteinshake.

1:a kvällsmat 18.00 (innan träning) varmlagat fast inte allt för mycket.

2:a kvällsmat (efter träning) gainer och ännu MER varmlagad mat.

Försöker hålla detta schema, sen om jag tar i mig rätt produkter vid rätt tillfälle, det vet jag ärligt talat inte? :banned

Hursomhelst försöker jag ligga på överskott, räknar inte kcal+ etcetera men äter betydligt mer än förut då jag inte tränade så mycket.