Visa fullständig version : Trapz - den omöjliga muskelgruppen?
Emil_Larsson
2009-10-21, 17:38
Har ni också fått höra ifrån många människor (personliga tränare, gymnastiklärare, osv) att trapz är en muskelgrupp man inte kan bygga upp utan att trycka i sig bola? minns ej exakt vilka fler som berättat detta för mig men det var iallafall någon lärare i idrott och en som hade en föreläsning på skolan som sa att ser man någon med välutvecklade trapezius så kan man utgå från att personen inte är ren. Personligen anser jag att det är det dummaste jag har hört på länge. Jag tränar nästan aldrig trapz isolerat (högst 1 pass per månad på lättare vikter) och jag har enligt mig själv utvecklats muskulärt i den muskelgruppen.
Så vad säger ni, har ni också hört folk säga detta?
/Peace.
Håller med dig om att det låter ganska dumt. Däremot är det väldigt genetiskt betingat.
Emil_Larsson
2009-10-21, 17:42
Håller med dig om att det låter ganska dumt. Däremot är det väldigt genetiskt betingat.
Jag tycker mig dock skåda en hel del folk på gym med bra utvecklade trapz..
....Frågan är om dessa då är rena :D
Dr Jones
2009-10-21, 17:42
shit "im on roids" =O visste inte ens det själv, låter väldigt patetiskt!
Trapz är väl det lättaste som finns att bygga? De växer ju bara man tänker frivändning?
Emil_Larsson
2009-10-21, 17:46
Trapz är väl det lättaste som finns att bygga? De växer ju bara man tänker frivändning?
Så upplever jag det också. Brukar få saftig träningsvärk i trapz efter tunga marklyft.
mattilainen
haha sjukaste jag hört. Aldrig själv hört det..
Traps har jag byggt utan att ens försöka. Har heller inte kört mycket marklyft så antingen får jag i mig AAS genom något eller så har jag lätt att bygga just traps. Gissar på andra. Sen är inte mina stora men dom syns iaf
ChrisDEFC
:laugh: stämmer, eller iaf så kommer träningsvärken i trapzen när man börjar fundera på att man kanske ska slänga in lite frivändningar i passet.
von huff
2009-10-21, 17:47
Personligen är bröst och trapz svårast att bygga för mig.Särskilt lätt kan de inte vara att bygga, tycker att man ofta ser byggare med släpande trapz
Den muskeln i kroppen med flest testo-receptorer är just trapzen, så dem brukar va lätta att bygga med lite träning.
Den muskeln i kroppen med flest testo-receptorer är just trapzen, så dem brukar va lätta att bygga med lite träning.
En dum fråga, vad tusan är testo-receptorer för något? typ som stamceller?
Scratch89
2009-10-21, 18:06
Snicksnack. Alla som lyfter hyfsade vikter i marklyft och stångrodd har bra trapezius.
En dum fråga, vad tusan är testo-receptorer för något? typ som stamceller?
Nu va de inte igår jag läste om de här. Men en receptor är ju någon som tex kan fästa på DNA, RNA och vara en typ utlösandefaktor/givare etc.
Å jag har läst (hittar inte källan) att om man tränar sina trapz så sitter de flest receptorer för testosterone utsöndring där. Alltså att mest testo frigör vid tung träning av dessa vilket leder till bra tillväxt.
Grubb lr någon kanske kan bekräfta/dementera?
von huff
2009-10-21, 18:17
Snicksnack. Alla som lyfter hyfsade vikter i marklyft och stångrodd har bra trapezius.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3779566&postcount=15810
Jag tycker att Piranhas trapz släpar här och han lär ju lyfta endel
Man har fler AR i övre rygg/Axlar/bröst/överarmar gentemot benen. Antalet AR blir fler av träning också. Trapsen kan nog mycket väl ha flest.
Det handlar alltså om Receptorer, Mourten börjar felaktigt prata om utsöndring (insöndring heter det ifall det är till blodbanan för övrigt) .
Det där vet jag att poliser på våra "fantastiska" utbildningar får lära sig.
Att stora traps är en "tell" om att någon trycker roids.
Nu är ju de poserna ganska odugliga på att visa upp just trapezius. Bättre bilder?
Steroidreceptorer är intracellulära och kan vid bindandet av t.ex. testosteron gå in i cellkärnan och fästa på DNA, vilket i sin tur triggar en förändring av cellens genuttryck. Sedan är det väl inte till största delen blodets testosteronnivåer som är viktiga för långsiktig muskeluppbyggnad hos rena individer.
Jag har inte speciellt bra (övre) traps i förhållande till resten av överkroppen, utan att för den sakens skull vara dålig i marklyft. Har dock inte tränat traps isolerat över huvud taget.
von huff
2009-10-21, 18:31
Nu är ju de poserna ganska odugliga på att visa upp just trapezius. Bättre bilder?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3672872&postcount=14614
130kg finsk sisu
2009-10-21, 19:10
Skitsnack. Ser man till mej så är den enda muskel som jag har som är ens i närheten i volym som en proffsbyggare är just trapzen och jag är life time drugfree. Upprätta juckrodd och bänkpress med lyft huvud bygger mina trapz.
Lövbiffen
2009-10-21, 19:16
Inte för att jag är i närheten som föregående talare eller pirahna men tänkte bara skriva att jag själv aldrig haft speciellt stora trapz men att dom började växa lite när jag fick ont i nacken för ett par månader sen och börjar varje pass med att värma upp med hantelshruggs på 12-kilos hantlarna. Vet inte riktigt men jag anar nästan att dom är större nu än vad dom va när jag stod o körde hårt som fan på 62-kilos hantlarna i shruggs en gång i veckan.
Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt men någonting i stil med "trapz växer bara man fjantar runt med päronvikter" kanske.
Scratch89
2009-10-21, 19:21
Du kan inte välja bilder där posen är sådana där man trycker ner och håller ihop skulderbladen...
http://i38.tinypic.com/1sieev.jpg
Raschmus
2009-10-21, 19:27
Mina övre trapz suger pung :(
von huff
2009-10-21, 19:27
Scratch:Ja du har väl rätt, de ser bra ut på din bild:)Men det finns byggare med nästan obefintliga trapz i min mening.Nåja, det var ju iofs inte det tråden handlar om, utan ville väl främst få fram att alla inte bygger trapz så lätt, mig själv inräknad.
von huff
2009-10-21, 19:31
Inte för att jag är i närheten som föregående talare eller pirahna men tänkte bara skriva att jag själv aldrig haft speciellt stora trapz men att dom började växa lite när jag fick ont i nacken för ett par månader sen och börjar varje pass med att värma upp med hantelshruggs på 12-kilos hantlarna. Vet inte riktigt men jag anar nästan att dom är större nu än vad dom va när jag stod o körde hårt som fan på 62-kilos hantlarna i shruggs en gång i veckan.
Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt men någonting i stil med "trapz växer bara man fjantar runt med päronvikter" kanske.
Jag tror inte mera på att knycka med riktigt tunga hantlar utan har gått ner 10-15kg och kör med stopp i toppläget.Känns bättre men hur mycket det ger vet jag ej
Jag kör numera sittande shrugs med lätta hantlar typ 20kgs. Förr körde jag stående runt 100-120kg och tycker jag får mkt bättre tryck sittandes med hantlarna
Gosti123
2009-10-21, 19:58
Någon som kan tipsa om en övning som man kan köra utan hantlar? Måste köra tunga hantlar och då tappar man ju greppet väldigt lätt.
Jag brukar köra med 24kg ''kulor'' med handtag, men det blir ju alldeles för lätt.
Tips?
Stångshrugs, overhead shrugs.
Black Star Abyss
2009-10-21, 21:39
Har inga trapz. Får ingen kontakt i dem när jag tränar shrugs heller. :(
Black Star Abyss
2009-10-21, 22:00
Brorsan däremot tycker jag har vulgära trapz jämfört med resten av kroppen. Riktigt snyggt enligt mig!
får träningsvärk där efter axlar o rygg passen!
Martin Löwgren
2009-10-21, 22:11
någon lärare i idrott
/Peace.Dessa idrottslärare alltså. Vart fan får de sin utbildning ifrån?
Man blir ju fan mörkrädd.
dessa idrottslärare alltså. Vart fan får de sin utbildning ifrån?
Man blir ju fan mörkrädd.
+1!!!
Vader - den omöjliga muskelgruppen?
borde tråden heta :D Trapz verkar vara en rätt lätt muskel att träna upp, iaf vad jag sett på andra och mig sj.
saken som hänger mellan bena är de svåra o träna större om ngt!
Commando1980
2009-10-21, 23:27
Har ni också fått höra ifrån många människor (personliga tränare, gymnastiklärare, osv) att trapz är en muskelgrupp man inte kan bygga upp utan att trycka i sig bola? minns ej exakt vilka fler som berättat detta för mig men det var iallafall någon lärare i idrott och en som hade en föreläsning på skolan som sa att ser man någon med välutvecklade trapezius så kan man utgå från att personen inte är ren. Personligen anser jag att det är det dummaste jag har hört på länge. Jag tränar nästan aldrig trapz isolerat (högst 1 pass per månad på lättare vikter) och jag har enligt mig själv utvecklats muskulärt i den muskelgruppen.
Så vad säger ni, har ni också hört folk säga detta?
/Peace.
det stämmer inte (dvs man kan absolut som ren bygga upp sina trapz...ofta är de ganska lättränade) utan de har blandat ihop det med det faktum att just traps och axlar ofta sväller upp på aas-brukare. (många aas-receptorer i axel-nacke-trapszregionen)
trapz växer ju vad man än gör, ut och spring intervall - trapzen växer, spela badminton - trapzen växer, inte så överdrivet men de växer lätt :) men allra lättast har jag att bygga bröst, vilket jag gillar :D
von huff
2009-10-22, 10:38
Fattar inte hur folk tycks ha lätt att bygga trapz:(Man tycker att om man bygger axlar, kör roddövningar och marklyft så borde trapzen växa.Har ni några tips?
Mina Traps växer som fan, nog en av mina största musklergrupper. Kör bara marklyft och Schurgs med stång 1 gång i veckan. Marklyft är den bästa övningen för schurgs, sjukt tunga vikter man pallar då växer dom som fan!
Langster
2009-10-22, 10:45
Brorsan däremot tycker jag har vulgära trapz jämfört med resten av kroppen. Riktigt snyggt enligt mig!
Spänner man sig på det där sättet så har alla "stora" traps. Det är bakifrån man ser om det faktiskt är någon volym på dem.
Jag är nog starkast i mark, relativt mina andra resultat men mina traps är pyttesmå.
Fattar inte hur folk tycks ha lätt att bygga trapz:(Man tycker att om man bygger axlar, kör roddövningar och marklyft så borde trapzen växa.Har ni några tips?
Att träna trapsen direkt är en bra början.
Cerberus
2009-10-22, 11:31
löjligt att ngn påstår sån skit, är så trött på att folk skiter ut sig ovetenskapliga påståenden som att stora trapz = steroid-dopad!
Ja slutade träna trapz för många år sen o de växer löjligt lätt av marklyft och axelövningar bl.a. Och som sagt så har vi fler androgyna receptorer i trapz generellt.
Ang androgyna receptorer så ska ju vader ha väldigt få av dom vilket förklarar varför de växer så dåligt på de flesta(enligt en artikel på www.bodyrecomposition.com).
Langster
2009-10-22, 12:41
löjligt att ngn påstår sån skit, är så trött på att folk skiter ut sig ovetenskapliga påståenden som att stora trapz = steroid-dopad!
Ja slutade träna trapz för många år sen o de växer löjligt lätt av marklyft och axelövningar bl.a. Och som sagt så har vi fler androgyna receptorer i trapz generellt.
Ang androgyna receptorer så ska ju vader ha väldigt få av dom vilket förklarar varför de växer så dåligt på de flesta(enligt en artikel på www.bodyrecomposition.com).
Androgen menar du kanske? Androgyn är tvekönad... *rolleyes*
Det finns ett samband mellan överdimensionerade traps och steroidbruk, faktiskt.
Black Star Abyss
2009-10-22, 12:42
Spänner man sig på det där sättet så har alla "stora" traps. Det är bakifrån man ser om det faktiskt är någon volym på dem.
Jag är nog starkast i mark, relativt mina andra resultat men mina traps är pyttesmå.
Hur jag än försöker spänna mig så ser de obefintliga ut. Har provat allt. Jag har inga trapz.
trapz är väl det lättaste som finns att bygga? De växer ju bara man tänker frivändning?
+1
Cerberus
2009-10-22, 12:56
Androgen menar du kanske? Androgyn är tvekönad... *rolleyes*
Det finns ett samband mellan överdimensionerade traps och steroidbruk, faktiskt.
androgen mena jag, var osäker på ordvalet faktiskt.
Jo jag känner till att jättestora trapz kan innebära roidbruk men hur kan nån se det liksom, de flesta som lyfter skrot brukar ju ha hyfsade trapz(iaf de som kör marklyft).
Folk är inte vana vid att folk tränar ordentligt, så då måste det vara steroider inblandat.
Emil_Larsson
2009-10-22, 13:27
Det hade ju liksom varit en oerhörd skillnad om läraren sa något i stil med:
- "Om du tränar på gymmet och ser en stor person med oproportionellt stora trapz till resterande kroppen" (då snackar vi STORT!) så hade det ju varit lite mer förståeligt.
/Peace.
Lifeless
2009-10-22, 18:40
Tatueringar går ju hand i hand med kriminellt beteende
så saknas det sådana är personen ren även med monstertrapz.
Läraren verkar vara en klok man, så det borde han ha nämnt tycker jag...
sundvall
2009-10-22, 22:13
Haha yeah den där har jag hört en miljon ggr tror jag. Jag har i stort sett aldrig tränat mina trapz, ändå är dom absolut min bästa muskelgrupp, bara jag lyfter en hantel verkar dom växa. "Sundvall roidar, det ser man på hans trapz, växer trapzen sådär så roidar man..." har jag hört i 3 år nu =). Folk är dum i huve.
Danny Devito
2009-10-23, 04:36
Jag tror det råder ett motsatsförhållande mellan trapzvolym och vadmuskelvolym.
Eller lätt att bygga traps = svårt att bygga vader.
Typ.
Langster
2009-10-23, 07:16
Typ.
Nja, jag har pyttesmå traps och microvader.
Danny Devito
2009-10-23, 07:42
Nja, jag har pyttesmå traps och microvader.
Hehe, okej.
Men skämt åsido så har jag sett Lyle McDonald skriva om "Androgen Receptor-pattern", som redans nämnts tidigare i tråden. Hos män är generellt sett androgen receptorerna fler/känsligare ju högre upp på kroppen musklerna sitter, och färre/mindre känsliga ju längre ner på kroppen musklerna sitter. Förklarar varför de flesta män har lättare att bygga axlar/armar än vader. Men det finns ju undantag (som moi), och dessa personer får lättare att bygga underkropp, därav min post. Sen finns det ju givetvis folk som har lätt för både och (teh freakz), svårt för både och (teh hardgainers) och folk som tränar som kärringar. :D
:laugh:
Att Sveriges polis är ett skämt är ju knappast något nytt.
Det verkar vara nåt som går i uddevalla.. En samordnare eller vad han har för roll på (elit)idrottsgymnasiet här har sagt det också.. JAg har inte hört det själv men väldigt många i min träningsgrupp har hört det.. känns bra att folk med koll ska utbilda..
Nitrometan
2009-10-23, 15:08
Ja. Alla har väl hört talas om "Kappmuskelpolisen".
Commando1980
2009-10-23, 15:13
undra vad rubrikerna skulle bli om polisen började att plocka in random fetmaklump som tecken på nyttjande av olagliga bantningspreparat.
sundvall
2009-10-24, 14:11
Typ.
Kan faktiskt förklara mitt fall då mina vader är totalt värdelösa, har lagt ner försöken att försöka få dom större nu.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.