handdator

Visa fullständig version : Dricka grädde för att öka sitt kcal-intag?

Larsson85
2009-10-13, 21:28
Jag tillhör den gruppen som har väldigt svårt för att äta mycket mat. Så länge jag tänker på det kan jag pressa i mig det extra jag behöver, men det är absolut inte med ett leende på läpparna. Det värsta med det hela är att om jag pressar mig vid en måltid så håller det i sig och jag är inte hungrig nästa gång jag ska äta. Det är alltså ett konstant krigande. Om jag hade ätit efter mina hungerkänslor så hade jag droppat 5kg på nolltid, och antagligen mer med tiden.

Det jag tänkte börja testa nu är att försöka dryga ut mitt intag med lite grädde. Blanda lite i gainern, dricka lite innan jag lägger mig osv. Kan detta vara en bra ide? Hälsoaspekter?

mikaelj
2009-10-13, 21:30
Ptja, låter gott. Mjölkfett sägs ju tydligen vara nyttigt. Hälsoaspekterna vet jag inte. Om det bara handlar om att komma upp i ditt faktiska energibehov låter det inte som något negativt.

Hade det varit en nackdel att bli av med 5 kg fett? (jag förutsätter tillräckligt proteinintag) Är du underviktig som det är? Hur mycket rör du dig?

Larsson85
2009-10-13, 21:34
Låter gott.

Hade det varit en nackdel att bli av med 5 kg fett? (jag förutsätter tillräckligt proteinintag) Är du underviktig som det är? Hur mycket rör du dig?

Att gå ner 5kg för mig innebär inte att jag blir av med 5kg fett. Jag har låg fettprocent som det är och när målet är att bulka upp mig och blir grov så är det verkligen inte önskat.

Jag gymmar några dagar i veckan. 3-4ggr i veckan skulle jag uppskatta att det blir, även om ambitionen är mer.

jwzrd
2009-10-13, 21:35
Drick hellre mer mjölk tycker jag. Bättre balanserat och nog kan du dricka lite mer även när du är mätt. Om du äter godis / kakor för att dryga ut så tipsar jag dig om att testa att låta bli. Jag kan ha svårt att nå allt jag behöver äta också och snask och sådant sabbar bara min aptit.

Scratch89
2009-10-13, 21:36
Hur äter du idag? Du är inte första personen som gör en tråd som handlar om just det här problemet, och det är inte ovanligt att det helt enkelt äts för mättande saker. Det är gröt och ägg till frukost, kyckling till lunch och middag, kvarg till kvällsmat.

Scratch89
2009-10-13, 21:37
Drick hellre mer mjölk tycker jag. Bättre balanserat och nog kan du dricka lite mer även när du är mätt. Om du äter godis / kakor för att dryga ut så tipsar jag dig om att testa att låta bli. Jag kan ha svårt att nå allt jag behöver äta också och snask och sådant sabbar bara min aptit.

Det finns alltid plats för godis!

Annars håller jag med dig. Mjölk är betydligt godare också, och har bättre näringssammansättning.

Larsson85
2009-10-13, 21:41

Ja, jag kan ofta både dricka lite mer, samt äta lite mer när jag är mätt. Men poängen är att jag verkligen tappar all längtan till mat när jag håller på och trycker i mig så. Det blir helt enkelt inte kul att äta mer. Jag försöker hålla mig till någerlunda bra mat.

Larsson85
2009-10-13, 21:42
Det handlar inte om att ersätta mjölken som ni verkar tro, det handlar om att dryga ut och lägga till grädde utöver för att få i mig enkla kalorier. Det jag främst undrar är hur hälsoaspekterna med detta är.

z_bumbi
2009-10-13, 21:44
Jag försöker hålla mig till någerlunda bra mat.

Dvs feta såser, lite fibrer, äter inte hela kycklingfiléer med ris och grönsaker utan skär upp dem i tunna skivor och wokar med en god sås till riset osv?

Larsson85
2009-10-13, 21:46
Dvs feta såser, lite fibrer, äter inte hela kycklingfiléer med ris och grönsaker utan skär upp dem i tunna skivor och wokar med en god sås till riset osv?

Va, nej.

Scratch89
2009-10-13, 21:49
Det är dock precis så du behöver äta. Såg du ens mitt inlägg? Många som har problem med att få i sig maten äter för fettsnålt, för mycket fibrer och alldeles för... tråkigt.

Trance
2009-10-13, 22:08

Exakt. Drick röd mjölk och undvik småäta godis. Skall du äta godis så gör det direkt efter du ätit vanlig mat.

Scratch89
2009-10-13, 22:09
Exakt. Drick röd mjölk och undvik småäta godis. Skall du äta godis så gör det direkt efter du ätit vanlig mat.

Eller efter träningen. En påse Tutti Frutti med något gott och sött vassle är riktigt gott.

nmanradnävna
2009-10-13, 22:12

Eller hur, jag kan vara extremt sugen på en riktigt stor måltid mat och så tar jag lite godis, räcker med två stycken valfri lösgodis och sedan är jag inte alls på samma måltidsätarhumör. Men nu har jag lärt mig min läxa. (för längesen) Aldrig godis igen och så gott är det faktiskt inte heller! Riktig mat är fan det bästa som finns.

Trance
2009-10-13, 22:20
Eller efter träningen. En påse Tutti Frutti med något gott och sött vassle är riktigt gott.

Men det dödar aptiten för mycket. Bara vassle+mjölk mättar en del men man brukar ändå kunna trycka i sig mat någon timme efteråt men lägg till smågodis och det är lätt att man blir mätt länge.

"man" i detta fallet är då mina erfarenheter självklart

Scratch89
2009-10-13, 22:24
Ja, med mjölk så kan jag förstå att man blir mätt. Konstigt att ni blir så mätta av smågodis; det är en av de få saker jag kan äta "obegränsat" av utan att bli mätt.

vicarious
2009-10-13, 22:37
Om du bara vill öka på ditt kaloriintag så funkar nog grädde ypperligt. Däremot kan man ju ställa sig frågan hur mycket mättat fett man egentligen bör få i sig..

Jag skulle nog kunna krydda det mesta med grädde, det är så himla gott.

Ett oslagbart frukostexempel:

Rågmjölsgröt med lingonsylt, en smörklick, grädde och mjölk.

malfunction
2009-10-13, 22:51
När jag blev desperat efter att gå upp i vikt drack jag kokosmjölk + kakao varje kväll, det var gott ett tag sen mådde man ganska dåligt av det. Jag tror inte det är särskilt farligt för en aktiv person som du att dricka grädde men jag tror helt klart det finns vettigare lösningar, t.ex. mjölk eller mer kaloririk mat. Det hade nog underlättat om du skrev hur du åt (exempel på hur du ätit idag kanske) så blir det lättare att hjälpa till. Jag förstår om du vill ha ett direkt svar angående grädden men det är svårt att säga utan att se din kost i helhet. Äter du jättemkt mättat fett redan hade jag nog tagit det lugnt eftersom det verkar finnas en del risker med en hög konsumtion av mättat fett men om du lever på stärkelsekällor, kyckling, fisk, proteinpulver och grönsaker (som de flesta byggare) känns inte grädden som en särskilt big deal.

Ja, med mjölk så kan jag förstå att man blir mätt. Konstigt att ni blir så mätta av smågodis; det är en av de få saker jag kan äta "obegränsat" av utan att bli mätt.

Detta kanske låter dumt men för mig så mättar inte godis men det dödar min aptit helt. Jag kan äta godis i ganska obegränsade mängder men skulle inte t.ex. vilja äta riktig mat efter en påse. Risken med att äta godis som bulk är att den riktiga maten "försvinner". Jag tycker godis/glass bör ätas efter maten.

Fredrik_S
2009-10-13, 23:32
Ja, jag kan ofta både dricka lite mer, samt äta lite mer när jag är mätt. Men poängen är att jag verkligen tappar all längtan till mat när jag håller på och trycker i mig så. Det blir helt enkelt inte kul att äta mer. Jag försöker hålla mig till någerlunda bra mat.

Z-bumbi och scratch har redan sagt det.
Men har du nån aning om vad som är bra mat för dig?
Vad är det du äter idagsläget.
Jag kan räkna upp några livsmedel som är dåliga för ditt ändamål. Tonfisk kycklingfilér, magert kött. Fullkornsprodukter och fiberberikade produkter. Sallad gurka tomat och andra kalorisnålla volymkrävande grönsaker. Havrgrynsgröt, grovt mörktbröd, fettsnåla pålägg som kalkon skinka, mager ost.

Håll dig undan ord som fiberberikat och fullkorn och grovt. Se till att det är feta produkter i såserna majonäs etc. vitt ris, ljus pasta, ljust bröd. Lätt ätna pålägg osv är bra för dig.

Att dricka ren grädde här och där lär inte magen tycka är så roligt. Du kan ju testa om du vill, men mycket hällre öka på fettintaget på måltiderna....

Commando1980
2009-10-13, 23:50
testa att göra hemmagjorda shakes. blanda mjölk, proteinpulver,glass, oboy, havregryn, bananer, honung, kvarg etc etc..

nmanradnävna
2009-10-14, 02:17

Kanske missförstår dig lite nu men ja, godis kan även jag äta i enorma mängder. Om det finns godis så äter jag upp det oavsett hur mycket det är. (Om vi inte snackar flera kilon godis, fast jag tror aldrig jag testat någon sådan mängd)
Men en eller två godisbitar är ändå en sinnessjuk aptitdödare för min del!
Jag blir alltså inte mätt men det dödar aptiten för riktig mat, förstår du vad jag menar?

Du verkar dock inte ha det problemet, grattis! :)

Eddie Vedder
2009-10-14, 05:23
Koka mannagrynsgröt på röd mjölk och en skvätt gräde. Servera med en klick smör, en klick jorgubbsylt och mjölk. Till det en macka (gör inget om det är vitt bröd eller halvgrovt) med ett ordentligt lager smör, stekta ägg med majonnäs.

En proteindrink till det och du har en energibomb till frukost som inte alls MÅSTE vara supermättande, i alla fall inte sett till energitätheten. Godis finns aldrig anledning att FÖRBJUDA sig att äta om man gillar det men se det heller inte som någon bra metod för att snabbt öka i vikt. "Unna sig" godis kan man göra vid buljk som deff men det bör alltid hållas till ett lågt intag.

Här har du en del konkreta tips jag skrivit om:

http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

Angående grädden så ser jag inga fel i att dryga ut som du säger. Extra gräde i såsen, lite i gainern, lite tillsammans med mjölken på gröten o.s.v. känns helt okej. Att däremot halsa grädde eller halsa 1 dl rapsolja som en del gör känns bara äckligt och extremt.

Scratch89
2009-10-14, 06:04
Trådskapararen har fortfarande inte skrivit upp vad han äter på en dag. Det är betydligt enklare att ge konkreta tips då.

NiklasAlm
2009-10-14, 07:10
Ett annat tips är salladsdressing som består av 1/3 vinäger och 2/3 rapsolja får du i dig lite fleromättade fettsyror också på ett gott sätt som man inte blir mätt på.

AmericanDragon
2009-10-14, 07:44
Att däremot halsa grädde eller halsa 1 dl rapsolja som en del gör känns bara äckligt och extremt.

Jag har för mig du skrev i en tråd för länge sen att det har hänt att du har druckit ett glas grädde till maten några gånger. Men jag kanske tänker på någon/något annat :smash:

Eddie Vedder
2009-10-14, 09:01
Jag har för mig du skrev i en tråd för länge sen att det har hänt att du har druckit ett glas grädde till maten några gånger. Men jag kanske tänker på någon/något annat :smash:

Då har du läst fel.

Jag HAR druckit protienpulver blandat med grädde men det var inga stora mängder och enbart för att det är sjukt gott. Tycker man saker är goda är det ju skillnad jämfört med att göra något enbart för energiinnehållet tycker jag. Jag har aldrig påstått att mina smakpreferenser är särskilt "normala" heller.;)

Trashcan
2009-10-14, 11:06
Jag är mitt uppe i min mest lyckade sk. "bulk" hittills, denna förändring kom när jag flyttade hemifrån och fick laga all mat själv. Jag går igenom minst en liter olja i veckan, det är helt vansinnigt lätt att gömma undan i saker. I en proteindrink kan jag t ex "gömma" säkert 0.75 dl olja utan att det märks alls på smaken, och det är ju en ganska betydlig ökning i kalorier, typ 600-700 kcal.
Rapsolja som jag använder kan man tydligen bre på rätt mycket av, ska väl vara en av dom nyttigare oljorna.
Ugnssteker du potatis suger potatisen åt sig hur mycket fett som helst om du häller det i pannan, och det blir jättegott. Något som är vansinnigt gott också är CREME FRAICHE! 38% fett och helt otroligt gott. Koka en ordentlig portion pasta och vräk ner 1½-2 dl creme fraiche och det smakar himmelskt gott och kalorierna skjuter i höjden. Testa det! =) Och så självklart ALLTID sås till vad man än äter, gärna med mycket grädde/smör/olja. Och röd mjölk till maten, det är skitbra.
Om jag äter en måltid som känns lite i underkant trycker jag gärna i mig en smoothie gjord på typ mjölk, proteinpulver, vitt mjöl, havregryn och olja. Kanske inte passar alla smaker men jag tycker det går ner hur lätt som helst. Har hittills gått upp typ 2-3 kg på fyra veckor, skitkul att det äntligen funkar. =) Gör nog stor skillnad om du har svårt att trycka i dig mat. Det funkar för mig iaf. Hoppas det hjälper även dig =)

Fredrik_S
2009-10-14, 11:07
Ett annat tips är salladsdressing som består av 1/3 vinäger och 2/3 rapsolja får du i dig lite fleromättade fettsyror också på ett gott sätt som man inte blir mätt på.

Fleromättade fettsyror är ju dom man vill försöka hålla lågt.

malfunction
2009-10-14, 11:38

Varför?

vicarious
2009-10-14, 14:34
Jag är mitt uppe i min mest lyckade sk. "bulk" hittills, denna förändring kom när jag flyttade hemifrån och fick laga all mat själv. Jag går igenom minst en liter olja i veckan, det är helt vansinnigt lätt att gömma undan i saker. I en proteindrink kan jag t ex "gömma" säkert 0.75 dl olja utan att det märks alls på smaken, och det är ju en ganska betydlig ökning i kalorier, typ 600-700 kcal.
Rapsolja som jag använder kan man tydligen bre på rätt mycket av, ska väl vara en av dom nyttigare oljorna.
Ugnssteker du potatis suger potatisen åt sig hur mycket fett som helst om du häller det i pannan, och det blir jättegott. Något som är vansinnigt gott också är CREME FRAICHE! 38% fett och helt otroligt gott. Koka en ordentlig portion pasta och vräk ner 1½-2 dl creme fraiche och det smakar himmelskt gott och kalorierna skjuter i höjden. Testa det! =) Och så självklart ALLTID sås till vad man än äter, gärna med mycket grädde/smör/olja. Och röd mjölk till maten, det är skitbra.
Om jag äter en måltid som känns lite i underkant trycker jag gärna i mig en smoothie gjord på typ mjölk, proteinpulver, vitt mjöl, havregryn och olja. Kanske inte passar alla smaker men jag tycker det går ner hur lätt som helst. Har hittills gått upp typ 2-3 kg på fyra veckor, skitkul att det äntligen funkar. =) Gör nog stor skillnad om du har svårt att trycka i dig mat. Det funkar för mig iaf. Hoppas det hjälper även dig =)

Skoj att du lyckas gå upp i vikt! Gör det inte till en grisbulk bara, det är aldrig roligt när man ska deffa sen :)

Eddie Vedder
2009-10-14, 14:38

Om vi utgår från att kosten framöver (eller kanske redan) innehåller en hel del grädde och standardmjölk är ju kostvariationer såsom rapsoljabaserad dressing kanon.

Fet fisk, ägg, mjölkfettet, rapsolja o.s.v. Jag håller helt med NklasAlm, särskilt att göra goda saker som såser och dressingar av oljan. Likaså grädde, ost och smör. Gör god mat av det.:)

AmericanDragon
2009-10-14, 15:09
Då har du läst fel.

Jag HAR druckit protienpulver blandat med grädde men det var inga stora mängder och enbart för att det är sjukt gott. Tycker man saker är goda är det ju skillnad jämfört med att göra något enbart för energiinnehållet tycker jag. Jag har aldrig påstått att mina smakpreferenser är särskilt "normala" heller.;)

Hehe, okej! Det var alltså så det låg till :)

944RS
2009-10-14, 15:14
Jag tillhör den gruppen som har väldigt svårt för att äta mycket mat. Så länge jag tänker på det kan jag pressa i mig det extra jag behöver, men det är absolut inte med ett leende på läpparna. Det värsta med det hela är att om jag pressar mig vid en måltid så håller det i sig och jag är inte hungrig nästa gång jag ska äta. Det är alltså ett konstant krigande. Om jag hade ätit efter mina hungerkänslor så hade jag droppat 5kg på nolltid, och antagligen mer med tiden.

Det jag tänkte börja testa nu är att försöka dryga ut mitt intag med lite grädde. Blanda lite i gainern, dricka lite innan jag lägger mig osv. Kan detta vara en bra ide? Hälsoaspekter?

Precis som många andra har påpekat så gör det inget att tillsätta lite grädde i gainern. Men just efter träningen så föredrar jag att äta det mest fettsnåla målet och istället fokusera på proteinet då.
Det finns ju massor av mejeriprodukter som ger hyffsat med energi. Välj inte lättprodukterna bara.
Personligen gillar jag nötter. De kan man inte äta sig mätt på*drool*
Sedan har vi ju en annan favorit, nämligen avokado. Ruskigt gott och mycket kcal. Dock lite dyr stundtals...

jwzrd
2009-10-14, 15:21

Det är inte fråga om mättnad utan om aptitbrist.

stridis
2009-10-14, 17:41
Varför tar man till metoder som bäddar för ätstörningar när man kan följa z_bumbis råd? Är det så främmande?

Skriv ner vad du äter.

\Stridis

z_bumbi
2009-10-14, 18:10
Trådskapararen har fortfarande inte skrivit upp vad han äter på en dag. Det är betydligt enklare att ge konkreta tips då.

Typ

Det finns människor som har extremt svårt att äta mer energi. En del behöver inte ligga så extremt högt i intag för att få sådana problem, en del andra ligger redan högt eller t o m extremt högt och det är i princip omöjligt för dem att äta mer energi även om de äter så energitätt som möjligt.
Att dricka grädde är ett sätt att öka kaloriern men innan man har testat att öka på andra sätt kan jag tycka det är lite drastiskt, det samma med olja på samma sätt.

Larsson85
2009-10-15, 13:54
Jag skrev inte vad jag åt eftersom jag varken har något regelbundet matschema, samt att jag inte ville att denna tråden skulle handla om hur jag kan lägga om min mat, utan effekterna av att konsumera grädde på daglig basis.

Ett exempel på hur jag äter är:

Igår:
2 ägg
2 gainers blandade med 4-5dl standardmjölk (och lite grädde nu också)
4 tunnbrödsrullar med ost
3 glas standardmjölk
pyttipanna
några bitar rödbetor
2 knäckemackor
1 risifrutti
2 clementiner

Idag:
pannkakor:
2.5dl vetemjöl
4 ägg
5.5dl standardmjölk
0.5dl grädde
en del flytande margarin, stekte även i flytande margarin
några slevar sylt

Ikväll blir det 2-3 hamburgare med dressing sallad och tomat.
En proteindrink efter träningen
Innan jag lägger mig blir det antaqgligen 2 tunnbrödsrullar och en risifrutti.

När jag skriver att jag försöker äta nyttigt så handlar det inte om att äta eller inte äta gröt, såser osv. Det jag menar är att jag undviker produkter med nitrit, samt försöker premiera fågel och fisk när jag har det valet. Ibland blir det fullkornsprodukter, och ibland inte. Det jag skrev ovan är mer mat än vad jag egentligen vill äta, hade jag inte tänkt på att försöka hålla min vikt samt att öka den så hade jag ätit mindre.

snarlik
2009-10-15, 19:39
När det kommer till konkreta tips på livsmedel så flaggar jag för Macademianötter, supergoda och 700+ kcal/100g.
Sedan så är min erfarenhet att en bit (storlek efter samvete) mörk choklad är lätt att snaska i sig, även efter de mest okristliga megamåltider.

GL!

snarlik
2009-10-15, 19:44
Btw, om du försöker undvika nitrit som du skriver så får du hålla ögonen öppna på pyttipannan du äter (varesig den är helfabrikat eller om du köper skinkan/korven och gör själv).

E250, dödar lika effektivt som lasermannen. Men ger man den för många chanser...

Eddie Vedder
2009-10-15, 19:45
När det kommer till konkreta tips på livsmedel så flaggar jag för Macademianötter, supergoda och 700+ kcal/100g.
Sedan så är min erfarenhet att en bit (storlek efter samvete) mörk choklad är lätt att snaska i sig, även efter de mest okristliga megamåltider.

GL!

Macadamianötter och mörk choklad. Fattas bara att vi bulkar vidare på Fabergéägg och Belugakaviar då.:D

Larsson85
2009-10-15, 20:00
Btw, om du försöker undvika nitrit som du skriver så får du hålla ögonen öppna på pyttipannan du äter (varesig den är helfabrikat eller om du köper skinkan/korven och gör själv).

E250, dödar lika effektivt som lasermannen. Men ger man den för många chanser...

Oxpytt, samt gräddstuvad pyttipanna innehåller inte nitrit.

snarlik
2009-10-16, 11:49
Macadamianötter och mörk choklad. Fattas bara att vi bulkar vidare på Fabergéägg och Belugakaviar då.:D

Både Macadamianötter och mörk choklad finns på rea på Lidl denna veckan. Vad är du för jäkla student som inte har koll på veckans rabatter? Skäms! *slap*

WHITEFOLKS
2009-10-16, 12:02
Sänkt pris betyder ju inte att det är prisvärt/billigt.

Choklad kan man ju iofs få tag på till ett rätt lågt pris/kcal, men macadamianötter blir nog aldrig billigt.

Om man tittar på maten som åts så var det ju ena dagen bara två eller kanske tre riktiga måltider (äggen/pyttipannan/tunnbröden) och sedan gainer. Verkar vara lite dåligt planerad mat i allmänhet.

Istf att slänga in grädde så skulle jag nog försöka få pli på maten först.