Visa fullständig version : Professor Fredrik Nyström sågar allt du trodde var sant om hälsa
Fredrik har massor av uppslag till framtida studier. Och han drar sig inte för att provocera. Han har precis påbörjat slutfasen av ett bokmanus som ska slakta en hel rad heliga kor inom kost och hälsa.
Främsta måltavlan: Grundlösa påståenden som får människor att känna skuld över hur de lever. Ett ämne som får hans blod att sjuda extra är diskussionen om vitaminer och antioxidanter.
De senare är färgämnen och vitaminer som påstås kunna binda fria radikaler i kroppen och motverka exempelvis cancer.
– Jag blir så irriterad när jag hör doktorer och professorer säga sådana saker. Det finns inga studier som visar att något av det fungerar som en metod mot sjuklighet på oss människor.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5911098.ab
Den boken ser jag fram emot!
Ja, alltid när något vedertaget sågas och det på något vis kan peka på att LCHF är bättre så brukar det bli orgie i era kretsar ;)
Fredrik Nyström är kul att lyssna på. Can't wait!
Även om jag till viss del kan hålla med om det han säger har jag svårt att ta honom på allvar. Han känns mer som en senastionsjournalist á la Morgon Spurlock än en seriös vetenskapsman.
Eddie Vedder
2009-10-06, 11:16
Den boken ser jag fram emot!
+1
Gillar Nyström skarpt. Intressant forskning och en bra attityd tycker jag han har. Jag gillar dessutom när vetenskapsmän publicerar helt vanliga böcker. Jag har "Hälsa för alla!" av Rössner och "Ät, drick och må bra" av Walter Willet och de böckerna tycker jag är kul att läsa. Särskilt Willets bok.
Motion/träning har väl fler fördelar än eventuell viktreglering. Finns det inte ganska bra stöd för att t.ex. styrketräning för äldre minskar fallrisk och konsekvenser av fall?
shut teh face
2009-10-06, 11:31
Jag tycker han är passionerad och intressant att lyssna på. Jag kommer garanterat köpa boken.
Motion/träning har väl fler fördelar än eventuell viktreglering. Finns det inte ganska bra stöd för att t.ex. styrketräning för äldre minskar fallrisk och konsekvenser av fall?Massor av fördelar. British journal of medicine hade nyligen ett helt nummer dedikerat till fysisk aktivitet där man visade data på att fysisk inaktivitet är det största hotet mot folks hälsa, före övervikt...
Hans inlägg om motion har tveksam relevans då det handlar om skadebenägenhet snarare än effekt på viktnedgång. Dessutom så har flera motionstyper visat sig förbättra kvot av blodfetter så det är definitivt inte överskattat, hur många har inte dukat under efter sina dieter utan träning. Skaderisk är för en vardagsmotionär med sunt förnuft är nämast obefintlig, jag har själv aldrig blivit skadad nämnvärt under hela min tid på gym eller när jag sprungit i skogen och de tvivlar jag på att majoriteten någonsin blir.
Kan däremot köpa tillskottshysterin som har växt uppöver huvudet på alltför många idag.
Nu vet jag inte hur AB väljer att formulera eller klippa ihop sin artikel men nog ger han där intryck att verkligen dra saker lite till sin spets. Motion är alltid lika med rejält ökad skaderisk och diet är enda alternativet med maten. Vad hände med vanligt hemlagat käk och en timme eller två utomhus varje dag? Kan dock bli intressant läsning.
Referat från chatten. http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5914026.ab
Låter som mkt hitte-på kring att man inte ska träna för att hålla vikten lalal.
Vad är han professor i?
Internmedicin. http://www.liu.se/forskning/professorer/medfak/nystrom?l=sv
Nu vet jag inte hur AB väljer att formulera eller klippa ihop sin artikel men nog ger han där intryck att verkligen dra saker lite till sin spets. Motion är alltid lika med rejält ökad skaderisk och diet är enda alternativet med maten. Vad hände med vanligt hemlagat käk och en timme eller två utomhus varje dag? Kan dock bli intressant läsning.
Han kör samma variant om träningen i flera media, för mig betyder det att han bara är ute för att sälja men jag kan ha fel.
Från aftonbladet. Nyström angående motion i samband med diet:
Mediciner är bättre och billigare än att tjata på folk att motionera och äta rätt
Man ska alltså ta mediciner istället för att motionera och äta rätt?
Från aftonbladet. Nyström angående motion i samband med diet:
Just ett sådant uttalande (om det stämmer) tar ner allting till så mycket lägre och ointressantare nivå. Han pratar mycket om att studier måste finnas för att stödja det som hävdas. Där har han rätt men han borde då köra vidare på den inriktningen. Allt skulle tolkas som mycket seriösare då och inte få stämpeln av att bara vilja sticka ut.
Eddie Vedder
2009-10-06, 17:16
Just ifrågasättandet av vad som är att "äta rätt" är vad ja tycker mest om ho Nyström. Jag vet då inte själv vad det "rätt" är för mig men hoppas att min kosthålllning inte är på tok för långt därifrån i alla fall.
Scratch89
2009-10-06, 17:22
Oavsett om han har en del intressanta åsikter och får fram en del bra frågeställningar, så känns han som Anna Skipper i en överläkarrock. Han tjatar om att det ska finnas bevisat i studier hit och dit, och sen börjar han prata om härsket fett som rena guldgruvan. W00t?
Det som stör mig mest är att han dessutom inte riktigt verkar förstå motionens och kosthållningens långsiktiga värde.
-Englund
2009-10-06, 17:31
Tycker Nyström skall joina kolo
Just ifrågasättandet av vad som är att "äta rätt" är vad ja tycker mest om ho Nyström. Jag vet då inte själv vad det "rätt" är för mig men hoppas att min kosthålllning inte är på tok för långt därifrån i alla fall.
Att ifrågasätta är viktigt så där är jag med men nog går han ett steg längre än att bara ifrågasätta. Han kommer, utifrån det lilla jag läst, med en del alternativa sanningar som i vissa fall är lite tokiga och i vissa fall bara låter som något att säga för att gå emot vad som rekommenderas idag. Vem vet, kanske har han mer rätt än man tror men då ska det till att visa detta på ett korrekt sätt.
Ola Wallengren
2009-10-06, 19:17
Han är bra på att skapa rubriker och uppmärksamhet kring sig och sin forskning = lättare att få forskningsanslag.
Inte något större fel i det med tanke på hur många det är som slåss om pengarna, bara det blir bra forskning av det i slutändan.
Med tanke på bevisvärdet i hans egna studier så drar han väldigt långtgående slutsatser, vilket iofs de flesta forskare gör men han är rätt snar att dissa andras forskning vilket kanske rimmar lite illa.
Med tanke på hans bakgrund som endokrinolog så förstår man att han tycker att mycket nutritionsforskning är dålig, och det finns en poäng med det men den typen av forskning är ohyggligt svår att göra som dubbelblinda randomiserade studier med hårda ändpunkter, vilket är det som gäller när man gör en läkemedelsstudie. Därav är det "bara mediciner som fungerar", förrutom då hans egna resultat tolkat från cellstudier och labbsvar.
Jag har träffat Fredrik och jag tycker att han både är trevlig och inspirerande och ideér fattas i alla fall inte så jag hoppas att han får fortsätta med sin forskning, däremot är det tveksamt om jag kommer köpa hans bok. Det kanske verkar förmätet av mig men den researchen gör jag nog bättre själv.
Eddie Vedder
2009-10-06, 19:44
Att ifrågasätta är viktigt så där är jag med men nog går han ett steg längre än att bara ifrågasätta. Han kommer, utifrån det lilla jag läst, med en del alternativa sanningar som i vissa fall är lite tokiga och i vissa fall bara låter som något att säga för att gå emot vad som rekommenderas idag. Vem vet, kanske har han mer rätt än man tror men då ska det till att visa detta på ett korrekt sätt.
Jag håller fullständigt med dig men då utifrån vad jag läst i denna artikel och inget annat. Jag vill först läsa hans bok innan jag håller med om att han "går för långt".
Han är ju själv ute och löper en massa och medger att motion är värdefullt för hälsan. Givetvis vet en endokrinolog att fysisk aktivitet påverkar t.ex. glukostolerans och insulinkänslighet positivt.
Men han menar mer (så som jag förstått det) att det saknas studier som bortom all tvekan visar på mer fysisk aktivitet (som enskild och oberoende faktor) och minskad sjuklighet eller något i den stilen. Vissa saker som står i Ab-artikeln låter som överdrivna uttalanden och ett sätt att få vara annorlunda och promota sin bok. Men inte förrän jag läst den känner jag att jag har fog för att säga mer, jag tror det ger en bättre bild av vad han de facto menar.
Men han menar mer (så som jag förstått det) att det saknas studier som bortom all tvekan visar på mer fysisk aktivitet (som enskild och oberoende faktor) och minskad sjuklighet eller något i den stilen. Vissa saker som står i Ab-artikeln låter som överdrivna uttalanden och ett sätt att få vara annorlunda och promota sin bok. Men inte förrän jag läst den känner jag att jag har fog för att säga mer, jag tror det ger en bättre bild av vad han de facto menar.
Sant. AB är AB och ger sällan hela bilden.
Scratch89
2009-10-06, 22:09
Men han menar mer (så som jag förstått det) att det saknas studier som bortom all tvekan visar på mer fysisk aktivitet (som enskild och oberoende faktor) och minskad sjuklighet eller något i den stilen.
Men jösses. Hur mycket bevis behöver han? Är det snarare inte så att hans "bevis" är försumbara i sammanhanget?
Bevis "bortom all tvekan" är en omöjlighet inom medicinsk forskning (man kan komma runt det genom att säga "bortom rimligt tvivel"). Sådana uttalanden är ett bra sätt att framstå som ganska fånig. Det är å andra sidan en klasisk klyscha i forskningssammanhang: 1) "Vi är till 99,9999999% säkra, MEN det skulle kunna vara så att abcdefgh, så HELT säkra är vi inte." 2) "Eftersom vi inte är HELT säkra utan bara 99,9999999% så behövs mer forskning, ge oss mer pengar."
och sen börjar han prata om härsket fett som rena guldgruvan. W00t?
Det hade varit intressant att få fullständig klarhet i medelhavskosten :) Bortsett från det härskna fettet, så talar väl medelhavskosten mer för SNR är LCHF?
Eddie Vedder
2009-10-08, 05:04
Det hade varit intressant att få fullständig klarhet i medelhavskosten :) Bortsett från det härskna fettet, så talar väl medelhavskosten mer för SNR är LCHF?
Beror helt på vem du frågar. "Medelhavskost" är ju ganska abstrakt och vill man att den ska likna den ena mer än den andra så vinklar man det bara till sin fördel.
Den ena pratar om mycket fet fisk, ostar och sallader i olivolja men en annan om mycket fullkorn, frukt och magert kött.
Beror helt på vem du frågar. "Medelhavskost" är ju ganska abstrakt och vill man att den ska likna den ena mer än den andra så vinklar man det bara till sin fördel.
Den ena pratar om mycket fet fisk, ostar och sallader i olivolja men en annan om mycket fullkorn, frukt och magert kött.Att medelhavskost är abstrakt är självklart, det är även LCHF och SLV. Det är inga färdiga menyer som delas ut.
Finns det någon studie där man haft medelhavskost med under 40 E % kolhydrater? För mig så är medelhavskost i detta sammanhang den kosten man har studerat. Att som i LCHF-kretsar försöka få medelhavskost till något annat kan man väl göra men då är det inte längre den diet som studeras.
Det som händer nu är att man studerar en sak under ett visst namn. Sen försöker en viss grupp definiera om namnet och på något magiskt sett så ska då alla studierna som gjorts där namnet haft sin ursprungliga definition gälla för deras egenpåhittade.
Det som händer nu är att man studerar en sak under ett visst namn. Sen försöker en viss grupp definiera om namnet och på något magiskt sett så ska då alla studierna som gjorts där namnet haft sin ursprungliga definition gälla för deras egenpåhittade.
Alan Keys menar du?
Alan Keys menar du?Samma sak där. Är det okej att göra igen bara för att en har gjort det?
Samma sak där. Är det okej att göra igen bara för att en har gjort det?
Naturligtvis inte.
Det är en ganska smart "propagandatanke" :)
malfunction
2009-10-08, 14:02
Finns det någon studie där man haft medelhavskost med under 40 E % kolhydrater?
http://www.nutritionj.com/content/7/1/30
A.Steinbach
2009-10-08, 14:46
http://www.nutritionj.com/content/7/1/30
Fast den studien är nog mer att man gjort en ketogen kost medelhavsinspirerad med t ex olivolja och fisk utifrån vad som anses vara en medelhavskost och vad som brukar ingå i en medelhavskost i studier.
Eddie Vedder
2009-10-08, 14:58
Alan Keys menar du?
Nej Ancel.:D
Att medelhavskost är abstrakt är självklart, det är även LCHF och SLV. Det är inga färdiga menyer som delas ut.
Men när det gäller SNR-kosten så finns det Rapporten SNÖ, där exempelmeny visas
här (http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/mat_naring/RapportSNO.pdf).
Känner kanske inte alla på forumet till.
malfunction
2009-10-08, 16:58
Fast den studien är nog mer att man gjort en ketogen kost medelhavsinspirerad med t ex olivolja och fisk utifrån vad som anses vara en medelhavskost och vad som brukar ingå i en medelhavskost i studier.
Ah, så går det när jag läser inlägg för snabbt :smash:
Förstår nog nu vad Guddi var ute efter. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.