Logga in

Visa fullständig version : Kol

spange
2009-09-28, 10:23
Min Mor har genomgått ett par hälsokontroller pga hög vilopuls, istället för att ge remiss till kardiolog skickar de nu henne på lungröntgen för att de tror att det kan vara KOL. min mor har aldrig varit rökare. eller för den delen någonsin visat andra symptom på lungsjukdom (t.ex ihållande hosta). Däremot hade både hennes mor och mormor hjärtproblem och dog (vid hög ålder) i hjärtinfarkter.
så istället för att kolla hjärtat (eller sköldkörteln, många symptom tyder på att det skulle vara relaterat till den.) så testar de nu för KOL - anledningen är att min far i några år till och från har rökt MÅTTLIGT - UTOMHUS, jag vågar bedyra att ingen annan i familjen har vart utsatt för passiv rökning. jag tycker att detta verkar helt fullständigt jävla sjukt ärligt talat. att det skulle vara KOL är i detta fall _fruktansvärt_ långsökt.

PS. spirometertestet visade EJ något, och ingen skillnad efter intag av astmamedicin. likförbannat ska de röntga lungorna istället för att kolla hjärtat.
Jag vet att många tror att det är "inne" att klaga på sjukvården, så innan någon fäller den kommentaren bör vederbörande fundera på _varför_ många klagar på den - det är i många fall inte utan grunder.

tsp
2009-09-28, 10:25
Vad vill du uppnå med tråden?

spange
2009-09-28, 10:29
Vad vill du uppnå med tråden?

gnälla ut min frustration. vad vill du uppnå med svaret?

ceejay
2009-09-28, 10:29
KOL låter ej troligt

spange
2009-09-28, 10:30
KOL låter ej troligt

nej jag tycker det låter som en longshot jag med:confused:

Durante
2009-09-28, 10:31

Få reda på vad du ville uppnå med tråden?

Scratch89
2009-09-28, 10:38
Inte helt omöjligt. Min väns mor dog nyligen i lungcancer utan att själv ha rökt en enda cigarett. Hennes man däremot rökte, och hon hade blivit utsatt för passiv rökning.

Mental
2009-09-28, 10:41
Om hon är övertygad bör hon byta läkare i stället för att gnälla, det står ju en fritt vilka behandlingar och undersökningar man vill medverka till.

spange
2009-09-28, 10:42
Inte helt omöjligt. Min väns mor dog nyligen i lungcancer utan att själv ha rökt en enda cigarett. Hennes man däremot rökte, och hon hade blivit utsatt för passiv rökning.

men det känns som att risken är liten, då även min far bara röker lite, och har inte rökt mer än i perioder sedan 2000ish
och dessutom aldrig har tänt en cigarett inomhus, utan enbart ute på gården, eller på jobb ca 3 mil härifrån. så passiv rökning har i princip aldrig existerat. känns det då inte mer troligt att det skulle vara hjärtat, då absolut inga typiska KOL symptom finns?

jakke
2009-09-28, 10:42
Kol är starkt kopplat till rökning, men kan även orsakas av α1-antitrypsinbrist.

spange
2009-09-28, 10:44
Om hon är övertygad bör hon byta läkare i stället för att gnälla, det står ju en fritt vilka behandlingar och undersökningar man vill medverka till.

jo det har hon redan gjort, hon är väldigt insatt, och har i princip hela livet studerat allt från medicin till anatomi. och jobbar nu som farmaceupt. det är bara det att jag blev så förbluffad över vad de väljer att koncentrera på i detta fallet. löjligt och onödigt att skapa en tråd om det, men jag gjorde det i rena förskräckelsen.

Scratch89
2009-09-28, 10:45
men det känns som att risken är liten, då även min far bara röker lite, och har inte rökt mer än i perioder sedan 2000ish
och dessutom aldrig har tänt en cigarett inomhus, utan enbart ute på gården, eller på jobb ca 3 mil härifrån. så passiv rökning har i princip aldrig existerat. känns det då inte mer troligt att det skulle vara hjärtat, då absolut inga typiska KOL symptom finns?

Jaha, ja då är det väl rätt så osannolikt. Som någon annan sagt; be om en annan läkares utlåtande.

stolpskott
2009-09-28, 10:49

Shit, fatta att vara hennes man och veta att det troligtvis var han som passivt dödade sin egen hustru. :( Rökning är ett helvete.

martikainen
2009-09-28, 11:13
Är du läkare?
Om nej: Låt läkarna göra sitt jobb, de har förmodligen någon avsikt med att kolla efter KOL, om inte endast för att utesluta. Tänk dig vad "bra" om de upptäcker någon elakartad tumör eller liknande samtidigt.

Sluta klanka ner på läkarvården om de faktiskt inte begått ett misstag som ni fått lida för, och när det händer, Lex Maria anmäl dom direkt.

spange
2009-09-28, 11:18
Är du läkare?
Om nej: Låt läkarna göra sitt jobb, de har förmodligen någon avsikt med att kolla efter KOL, om inte endast för att utesluta. Tänk dig vad "bra" om de upptäcker någon elakartad tumör eller liknande samtidigt.

Sluta klanka ner på läkarvården om de faktiskt inte begått ett misstag som ni fått lida för, och när det händer, Lex Maria anmäl dom direkt.

om det inte finns några symptom som egentligen tyder på något lungrelaterat, utan problemet enbart är hög puls, spiromitestet visar inga abnormaliteter. och det finns en historia av hjärtproblem i släkten på hennes sida med samma symptom, du tycker inte då att det vore troligare att det är hjärtat än lungorna?

martikainen
2009-09-28, 11:30
om det inte finns några symptom som egentligen tyder på något lungrelaterat, utan problemet enbart är hög puls, spiromitestet visar inga abnormaliteter. och det finns en historia av hjärtproblem i släkten på hennes sida med samma symptom, du tycker inte då att det vore troligare att det är hjärtat än lungorna?

Vad jag tycker är fullkomligt irrelevant då jag ej är utbildad läkare. Låt dom sköta sitt jobb, när lungröntgen (som för övrigt inte är någon direkt smärtsam operation) är klar och visar positiva resultat så kan du börja tjata om hjärtat.

Sniggel
2009-09-28, 12:26
Man tycker ju att man borde kolla det som känns mest obvious först innan man kollar mer långsökta grejer. Har det brustit nåt i kommunikationen?

tsp
2009-09-28, 16:49

Få reda på vad du ville uppnå med tråden?

Snarare få reda på vad jag ska skriva i tråden. Liksom är han ute efter att få min underskrit till en protestlista eller är han ute efter mitt expertutlåtande som utbildad kvacksalvare så ter ju sig mitt svar rätt olika.

Apos78
2009-09-28, 21:05
Läkaren har säkert något skäl att kolla lungorna. Ser det som positivt att lungorna undersöks, detta utesluter inte att också hjärtat undersöks. Finns ens en liten misstanke om KOL är det definitivt värt att kolla upp. Rökare är som sagt den största gruppen men det är inte osannolikt att sjukdomen uppkommer ändå. Som sagt, en lungröntgen är inte speciellt invasiv.

stafh
2009-09-28, 21:26
Hur hög vilopuls?