Visa fullständig version : Gå/köra mot rött? Straff?
Rockhard
2009-09-22, 20:25
Vilka är straffen för följande förseelser? Jag har frågat några kompisar och det är ganska mycket delade meningar och många som "vet" hur det är men alla har olika svar :Virro
1. Gå mot röd gubbe.
2. Cykla mot rött på cykel-överfart.
3. Cykla mot rött på bilväg.
4. Köra bil mot rött?
Larsson85
2009-09-22, 20:30
Vilka är straffen för följande förseelser? Jag har frågat några kompisar och det är ganska mycket delade meningar och många som "vet" hur det är men alla har olika svar :Virro
1. Gå mot röd gubbe.
2. Cykla mot rött på cykel-överfart.
3. Cykla mot rött på bilväg.
4. Köra bil mot rött?
på 3 och 4 ryker körkortet iaf. 1 är olagligt, men utan straff.
Om jag förstått min far som är polis rätt så är att gå mot röd gubbe ett brott som det inte är någon påföljd på sålänge man inte orsakar någon form av olycka/skada, etc.
Mycket nyfiken på ifall detta stämmer...
Rockhard
2009-09-22, 20:36
på 3 och 4 ryker körkortet iaf. 1 är olagligt, men utan straff.
Att 3 och 4 är mest allvarliga är ju uppenbart. Man kör sitt fordon mot rött och riskerar då att köra över gångtrafikanter på väg över gatan tex. På nummer 2 risker man ju bara att krocka med en bil med sin cykel så man sätter ju mest bara sig själv i fara så det borde vara lägre straff.
Ändå är det konstigt om man skulle förlora körkortet när man cyklar. Det drabbar ju dom som har körkort hårdare och straffen ska ju vara lika för alla.
Larsson85
2009-09-22, 20:38
Att 3 och 4 är mest allvarliga är ju uppenbart. Man kör sitt fordon mot rött och riskerar då att köra över gångtrafikanter på väg över gatan tex. På nummer 2 risker man ju bara att krocka med en bil med sin cykel så man sätter ju mest bara sig själv i fara så det borde vara lägre straff.
Ändå är det konstigt om man skulle förlora körkortet när man cyklar. Det drabbar ju dom som har körkort hårdare och straffen ska ju vara lika för alla.
Tyvärr går det inte att argumentera med lagen.
Trapper Buzz
2009-09-22, 20:47
PÅ 80talet fick jag feta böter för den enda gången
jag (åkt fast för att ha) kört mot rött. Nu är man kanske hårdare,
men jag inbillar mig att det kan vara lite situationsbetingat.
Någon fler torde väl här ha suttit vid rödljus mitt i natten
på en totaltom trafikplats tex.
Det lustiga är att om någon cyklistjäkel cyklar mot enkelriktat eller rött ljus och smäller in i din bil går det på din bilförsäkring eftersom en cykel saknar fordonsförsäkring. Detta belastar sedan din försäkringspremie även om du är helt utan skuld. Förlåt för sidospåret, bara ett exempel på hur polis och försäkringsbolag resonerar olika i ansvarsfrågor.
Böterna för att cykla mot rött på cykelbana är 1500 kr om det inte höjdes senaste höjningsomgången. Köra mot rött med cykel på gata bedöms som tidigare nämnts likadant som om du hade gjort det med bil. Kortet ryker om du har ett + 4000 kr i böter. Har du inget körkort får du bara böterna.Att man blir hårdare straffad för att man har ett körkort blir bara logiskt om man betänker att polisen inte har något med saken att göra. Det är Länsstyrelsen som efter den anmälan om vårdslöshet i trafik som följer kallar in körkortet. Själva spärrtiden anses inte som ett "straff".
Mr.Cosybear
2009-09-22, 20:54
Sorry om jag går lite i sidospåren här och lägger till ytterligare frågor. Vad händer i samma scenarion där ljuset är gult. Det jag fått höra är att det relativt nyligen var en lagändring om att köra mot gult är = rött, stämmer detta?
Trapper Buzz
2009-09-22, 20:54
"Det lustiga är att om någon cyklistjäkel cyklar mot enkelriktat eller rött ljus och smäller in i din bil går det på din bilförsäkring eftersom en cykel saknar fordonsförsäkring. Detta belastar sedan din försäkringspremie även om du är helt utan skuld. Förlåt för sidospåret, bara ett exempel på hur polis och försäkringsbolag resonerar olika i ansvarsfrågor." (SAAB900)
Exakt detta hände oss för ett år sen. Oerhört störande.
Degpekka
2009-09-22, 21:09
Är du verkligen säker på att ens bilkörkort ryker om man cyklar fel Larsson?
Cyklar säkert mot rött en gång varje dag till skolan. Dock så kollar man så ingen snut/annan bil är i närheten :naughty:
Degpekka
2009-09-22, 21:56
Kan tänka mig att det ger böter, men indraget körkort känns lite väl hårt? inte hittat något tydligt i lagtext som tyder på att körkortet skall ryka.
haha jag har en polare som kör mot rött för han pallar inte vänta ibland.
Degpekka
2009-09-23, 02:53
haha jag har en polare som kör mot rött för han pallar inte vänta ibland.
Låter ju klokt! :thumbup:
Kollegan fick 2000 kr i böter för att han körda 35 på 30 väg, villaområde , ej skola. Lite hårt tycker jag själv.
Jag körde mot rött på min uppkörning, fick inte körkortet :)
Trapper Buzz
2009-09-23, 07:27
Vill ej gå OT, men mot bakgrund av hus många mopedister
idag framför sina fordon ut och in och upp och ned
från och till trottoarer, gång- och cykelvägar, gräsmattor etc,
samt cirklar runt bilar etc..
så är ju viss rödljuskörning en baggis.
Korrigering av min föregående post:
Det kostar 3000 kr att köra mot rött, inte 4000. 4000 är ju naturligtvis grundbeloppet för att köra >30 km/h för fort (detta kan sedan höjas av tingsrätten beroende på hur allvarlig fortkörningen är).
Ja, man blir av med kortet om man cyklar mot rött på bilväg/gata. Att inte polaren utan körkort blir det beror som sagt på att Polisen endast administrerar böterna på 3000 kr och upprättar en anmälan om vårdlöshet i trafik (görs alltid vid rödljuskörning med fordon). Denna anmälan om vårdslöshet i trafik går sedan automatiskt till Länsstyrelsen som separat från Polismyndigheten avgör om spärrtid ska införa på körkortet. Har man inget körkort kan detta inte göras, men har man körkort får man i regel 3 månader spärrtid för rödljuskörning. Detta anses inte vara något straff i lagens mening. Jämför med en fortkörning där du lämnar ifrån dig kk till polisen och därefter frias i Tingsrätten efter 3-4 månader. Du har inte haft något kk under den tiden, men det anses inte vara något straff. Sjukt, men så är det.
Jag håller med om att mopeder är ett problem, men jag upplever det värst när jag cyklar på cykelbanor och folk kommer i 50-60 med EU-moppar bakom kurvor. Darwins lära o det naturliga urvalet brukar kunna ta hand om sådant, men risken är överhängande att någon annan skadas.
Nu ska jag börna ut i skogen och plocka svamp och bränna fossila bränslen samtidigt. En oslagbar kombination ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.