Visa fullständig version : Hur långa träningspass ska man ha?
Hej
Jag tränar 5 pass i veckan vanligtvis. (3 dagar träning, 1 dag vila, ibland 2 dagar vila) o rullar på det.
Har hört snack om att pass inte ska va över 60 minuter från polare.
Kör hemma förövrigt o tar EAA före & efter pass.
Mina pass brukar typ ta 1 timma och 10 minuter, +/- 5 min
Däremot har jag sett folk som kör 2 timmar när jag tränade på gym och det verkar ju galet.
Finns garanterat trådar men sökandet har jag inte koll på än :p
Tack
sundvall
2009-08-09, 00:26
Var helt "bombsäker" på detta jag med när jag började träna å slaviskt följde MAX-OTS lära som jag trodde var guds gåva till styrketränande.
Nu för tiden kan mina pass ta allt ifrån en timme till 2-3timmar, just för att jag finner det så satans roligt att träna att jag ofta stannar längre och kör mer set när passet egentligen är slut, och än så växer jag relativt bra.
Vet inte hur forskningen är på detta dock.
Var helt "bombsäker" på detta jag med när jag började träna å slaviskt följde MAX-OTS lära som jag trodde var guds gåva till styrketränande.
Nu för tiden kan mina pass ta allt ifrån en timme till 2-3timmar, just för att jag finner det så satans roligt att träna att jag ofta stannar längre och kör mer set när passet egentligen är slut, och än så växer jag relativt bra.
Vet inte hur forskningen är på detta dock.
Okej :D Håller med riktigt skoj o köra och tiden går så satans fort när man är igång.
Tänkte om det vore katastrof om ett pass skulle dra iväg uppemot 80 min t.ex.
En till fråga, hur lång tid "bör" ett pass ligga på som innefattar detta:
1. 4 set plan hantelpress superset med 4 set chins
2. 4 set lutande hantelpress superset med 4 set stångrodd
3. 3 set flyes superset med 4 set shrugs
4. 3 set latsdrag
o ibland 5. 2 set underarmscurl superset med 2 set omvända underarmscurl
När jag supersetar vilar jag typ max 20 sekunder efter jag kört igenom de 2 övningarnas set sen åter på igen, så blir typ 2-3 min set vila.
Kör hemma, men kan ta litet tag o byta vikter etc iofs emellan
Arf Pingvin
2009-08-09, 07:56
Fundera inte så mycket på tiden. Det är inte avgörande.
Sparven från Minsk
2009-08-09, 08:13
Runt 1-1.5 timme tycker jag är en bra riktlinje.
Den tyngaste
2009-08-09, 08:19
Det tar den tid det tar. Haka inte upp dig på tiden.
Mellan 30-120min ligger dem flesta på.
Låter som dina pass på 60-65min är helt normala så keep it up.
Mina tar mellan 1-3 timmar. Förstår inte varför folk inte bryr sig om tiden om man inte har något viktigt att göra efteråt.
stolpskott
2009-08-09, 15:59
Jag tror det är lugnt så länge du inte angriper samma msukelgrupp hela tiden. Sen brukar jag alltid försöka ta en fem minuters paus om det går mer än en timme då jag äter något så att man får upp blodsockret lite.
Black Star Abyss
2009-08-09, 16:50
Vet inte hur det är med er andra men jag känner i kroppen när det räcker.
30-60 minuter. Ni som kör över en timme och inte kör helkroppspass, hur ser era pass ut egentligen?
30-60 minuter. Ni som kör över en timme och inte kör helkroppspass, hur ser era pass ut egentligen?
Kolla min journal
Anton Fräs
2009-08-10, 08:04
Det beror helt på upplägg och vilken intensitet man strävar efter. Jag säger com ceejay, allt från 30 minuter upp till 120 minuter. Även om det senare är ovanligt på senare tid då jag lägger fokus på basövningar och ganska få set just nu.
Turbo Rico
2009-08-10, 09:42
Inkl uppvärming (15-20 minuter) är mina pass alltid 120 min 4 gånger i veckan.
martikainen
2009-08-10, 11:57
Hej
Jag tränar 5 pass i veckan vanligtvis. (3 dagar träning, 1 dag vila, ibland 2 dagar vila) o rullar på det.
Har hört snack om att pass inte ska va över 60 minuter från polare.
Kör hemma förövrigt o tar EAA före & efter pass.
Mina pass brukar typ ta 1 timma och 10 minuter, +/- 5 min
Däremot har jag sett folk som kör 2 timmar när jag tränade på gym och det verkar ju galet.
Finns garanterat trådar men sökandet har jag inte koll på än :p
Tack
Nu när jag deffar kör jag intensivt och försöker hålla passen under timman för att inte behöva spendera hela dagen på gymmet (1h kondition efter)
Men när jag bara kör för styrka så tar jag det lugnt, umgås med kompisarna och då kan det vara allt från 1h till 2½h, tror rekordet var 3h 15min. En helg och det regnade ute.
Summasummarum: Kör tills du känner att det räcker, det är inte tiden som är avgörande utan vad du gör med tiden!
blir alltid någonstans mellan 1,5-2h, med vila inkluderat. kör ungf. 2-3 min vila mellan varje set beroende på vilken övning/muskelgrupp, samt att jag brukar köra fem uppvärmingsset för varje muskelgrupp också, oftast dessa set som drar ut på tiden.
När jag började styrketräna gick jag ut alldeles för hårt. Körde från 90 minuter till 2-3 timmar, sex dagar i veckan. Det var "nybörjarbonusen" och kicken att öka i styrka hela tiden, som gjorde att man kunde träna hur mycket som helst.... Men det slutade med en häftig infektion och sex veckors träningsuppehåll!
Numera kör jag mellan 40 och ca 80 minuter beroende på intensitet och tillgång till tid (jobbar ganska oregelbundet). Tränar 4-5 ggr / vecka.
Som andra skrivit - det känns i kroppen när det är nog.
Jag har lärt mig att lyssna på min kropps signaler. Det brukar bli en bra balans mellan utmaning/disciplin och respekt för kroppens gränser.
Det är viktigare med kvalitet än kvantitet !
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.