Visa fullständig version : Innekatt eler katt i koppel?
Jo, ända sedan jag flyttade hemifrån har jag funderat på o skaffa något stadigare sällskap. Eftersom det går mindre bra på kvinnofronten överväger jag nu katt. Skämt åsido så har kattplaner funnit i åtminstone ett par år, men jag är tveksam till just de två varianterna som nämns i trådtiteln. Inga andra alternativ är tyvärr aktuella.
Att det finns olika åsikter här begriper jag givetvis, men jag vore tacksam om ni delade med er av diverse funderingar. Kan man vänja en katt till att gå kopplad eller är det bara "fel"? Är innekatt ett bättre alternativ? Hur mycket sällskap, eller kanske tillsyn, behöver en katt egentligen? Är det för mycket att vara ifrån hemmet ex. 10h från morgon till kväll?
Huruvida en katt kan gå i koppel eller inte är individuellt. En av våra katter bryr sig inte det minsta om den har ett koppel på sig när den är ute på balkongen medans den andra bara lägger sig ner på sidan och vägrar röra på sig tills man tar av det.
Har du bara en katt så behöver den mer tillsyn och sällskap än om den har en kompis. Räkna med att den vill kela/leka ett par h om dagen om den är ensam men återigen, det är individuellt.
Ang. att lämna den längre perioder så funkar det. Se bara till att den har vatten, mat och att lådan är tömd när du går. Den kanske inte tycker om att bli lämnad ensam om det händer på regelbunden basis men det funkar. Det bästa isf vore nog att skaffa den en kattkompis som den kan leka med osv.
Den tyngaste
2009-08-04, 11:30
Jag är ingen kattexpert, fan en gång i tiden var jag t.o.m livrädd för dem. :D
MEN, jag ska dela med mig av det lilla jag vet.
Dem kan vara jävliga ibland men oftast är dem väldigt trevliga.
Lär du den att gå i kattlådan, har flera kattleksaker framme och ser till att den har vatten och mat så klarar den sig i 10h.
Alla katter är olika men många blir riktigt kelna efter kastrering medans vissa är kelna redan före.
Men annars är dem inte så krävande, vissa vill bara ligga och lata sig dygnet runt medans andra tycker om att busa dygnet runt.
Vår innekatt hade svårt med halsbandet i början men det blev bättre och bättre och numera bryr han sig inte om det.
Lycka till.
Dem kan vara jävliga ibland....
+111111111
Finns få varelser som kan ställa till med så mkt jävelskap men ändå se så oskyldiga ut när man kommer på dom :D
Två katter är inte speciellt mycket mer arbete en katt tycker jag, fördelen är att två katter håller varandra sällskap när inte människan i huset kan göra det.
Katter tycker om att ha egna ställen, platser de kan sova ostört på eller bara ligga och slappa. Alla katter har dessutom behov av att klösa så har du ingen klösmöbel får du fan skylla dig själv om katten ger sig på finsoffan :D
Ge dem det, och (självklart) mat, vatten och låda, så klarar de sig utmärkt utan dig medan du jobbar eller pluggar.
Tigerkotten
2009-08-04, 11:58
Lär du den att gå i kattlådan, har flera kattleksaker framme och ser till att den har vatten och mat så klarar den sig i 10h.
24h-48h är inget problem för en katt.
Men skaffa gärna 2katter istället för 1.
Har två birmor. Lärde dom redan från kattungestadiet att gå med sele. Dom är innekatter men får följa med oss runt ganska mycket. Skaffade först en men märkte ganska snabbt att det behövs en till för att innekatter inte skall klättra på dig konstant så fort du kommer hem.
Innekatt utesluter inte att man inte kan ta ut katten, bara att man får gå med den...
Sedan kan jag tillägga att det hjälper att skaffa raskatt i avseendet att ha dem som innekatter.
shut teh face
2009-08-04, 12:19
Ja det är bra med birma om de är inne mycket. Men två sådana katter är dyrt att köpa, de kostar väl 8000 kr styck :D
Vi ska köpa katt någon gång nästa år och tjejen vill ha en birma katt
delta_mats
2009-08-04, 12:31
Köp en iller.
Våran älskar att vara ute och promenera, sommar som vinter. Men är det dåligt väder så måste man inte gå ut med honom. Han går på kattlåda inomhus, och fungerar ungefär som en innekatt eller hund inomhus.
Väldigt social och nyfiken, ibland för mycket för sitt eget bästa.
Betydligt mer social och gosig än vad katter är (har dåliga erfarenheter av katt) och behändligare än hund.
Våran iller åker till och med mc, har fixat till en toppbox som han får åka i när vi drar iväg med hojarna:)
Men är man borta mycket från hemmet så blir dom lätt uttråkade, dom är som sagt sociala och tycker om sällskap lika mycket som vad hundar gör.
Efter att ha haft iller ett antal år skulle jag aldrig få för mig att skaffa katt, hund tycker jag om men det krävs betydligt mer jobb med dom än med iller.
Davidoff
2009-08-04, 12:34
Jag förstår inte hur innekatt undviker att klassas som djurplågeri.
delta_mats
2009-08-04, 12:37
Finns många kattraser, inte alla som mår bäst av att vara ute.
Personligen tycker jag det är mer djurplågeri att ha utekatt i "stan", många katter blir misshandlade och förgiftade.
Den tyngaste
2009-08-04, 12:42
http://sv.wikipedia.org/wiki/Djurpl%C3%A5geri
Min katt tackade för omtanken men nu kan du sova gott om nätterna igen.
Tack för era synpunkter! Två katter kanske är en god idé som ni säger, får fundera lite på saken. Raskatter eller iller är nog tyvärr inte aktuellt dock ;)
Klösmöbel är också noterat.. :)
Köp en iller.
Våran älskar att vara ute och promenera, sommar som vinter. Men är det dåligt väder så måste man inte gå ut med honom. Han går på kattlåda inomhus, och fungerar ungefär som en innekatt eller hund inomhus.
Väldigt social och nyfiken, ibland för mycket för sitt eget bästa.
Betydligt mer social och gosig än vad katter är (har dåliga erfarenheter av katt) och behändligare än hund.
Våran iller åker till och med mc, har fixat till en toppbox som han får åka i när vi drar iväg med hojarna:)
Men är man borta mycket från hemmet så blir dom lätt uttråkade, dom är som sagt sociala och tycker om sällskap lika mycket som vad hundar gör.
Efter att ha haft iller ett antal år skulle jag aldrig få för mig att skaffa katt, hund tycker jag om men det krävs betydligt mer jobb med dom än med iller.
Vad jag läst om illrar så är de väldigt skeptiska mot främlingar. Dvs aggressiva mot folk den inte känner. Har du några problem med den när folk kommer på besök?
Jag lider när jag ser katter som tvingas vara inne. De behöver mycket motion, mer en de kan få i en 2-rums lägenhet... Nu vet jag ju inte var eller hur du bor men om jag bodde mitt i stan skulle jag inte skaffa katt. Hellre att katten får gå i koppel än att alltid vara inne, om den nu trivs med koppel. Som andra redan sagt klarar sig en katt lätt själv i 10h med mat vatten etc.
Granatgiraffen
2009-08-04, 14:04
Vilka djurkännare alla är i denna tråd! Dessutom helt säkra på sin sak. Vad hade Homer sagt?
shut teh face
2009-08-04, 14:06
Finns katter som tycker det är okej att vara inne, men alla katter gillar att ha tillgång till natur. Men om den endast upplevt en lägenhet i sitt liv så är det svårt för den att sakna något. Tar man en innekatt och låter den bo på en gård ett halvår så kommer den inte tycka det är kul att åka tillbaka till en lägenhet...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Djurpl%C3%A5geri
Min katt tackade för omtanken men nu kan du sova gott om nätterna igen.
Djurplågeri är i svensk rätt ett brott (enligt 16 kap. 13 § brottsbalken) som innebär att någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet otillbörligen utsätter djur för lidande, exempelvis genom att djuret misshandlas, överansträngs eller vanvårdas.
Ptja, stämmer väl rätt bra i många fall.
Finns katter som tycker det är okej att vara inne, men alla katter gillar att ha tillgång till natur. Men om den endast upplevt en lägenhet i sitt liv så är det svårt för den att sakna något. Tar man en innekatt och låter den bo på en gård ett halvår så kommer den inte tycka det är kul att åka tillbaka till en lägenhet...
Blir lite kul när man applicerar samma tankesätt på människor.
"Äeh de e väl skitsamma om man låter nån unge sitta i en bur hela sitt liv. Han har ju inte upplevt nåt annat så han har det säkert skitbra LOL".
Den tyngaste
2009-08-04, 14:44
Ptja, stämmer väl rätt bra i vissa fall.
Vissa enskilda fall ja.
Jag har hellre katten inne än ser den överkörd och död i ett dike.
Blir lite kul när man applicerar samma tankesätt på människor.
"Äeh de e väl skitsamma om man låter nån unge sitta i en bur hela sitt liv. Han har ju inte upplevt nåt annat så han har det säkert skitbra LOL".
Jag vet inte vilken grotta du kröp fram ur nyligen men välkommen!
Ser du verkligen ingen skillnad på en människa och en katt?
Har en innekatt, men går ut med den en gång om dagen i koppel. Vi ser rätt lustiga ut :)
Nog för att jag inte är överförjust i att stänga in en katt i en liten lägenhet, men vet den inte bättre så.
Det som brukar vara värre med innekatter är deras ägare, för enligt min erfarenhet så är det inte ovanligt att hela lägenheten luktar kattlåda. Självklart har jag träffat på folk som lyckas ha innekatt utan lukt men det tidigare fallet verkar vanligare.
Nog för att jag inte är överförjust i att stänga in en katt i en liten lägenhet, men vet den inte bättre så.
Det som brukar vara värre med innekatter är deras ägare, för enligt min erfarenhet så är det inte ovanligt att hela lägenheten luktar kattlåda. Självklart har jag träffat på folk som lyckas ha innekatt utan lukt men det tidigare fallet verkar vanligare.
Det döljer odören av säd.
pragmatist
2009-08-04, 15:06
Katter är individer, vissa har extrema behov av att ströva runt fritt medan andra inte verkar intresserade av att gå ut över huvud taget, utom möjligen att sitta på trappen. Samma sak med koppel, vissa katter tycker det är ok, andra inte.
Vidare är det inte alls ovanligt med katter som tycker det är helt ok att vara inne jämnt i vissa miljöer men väldigt gärna vill gå ut i andra. Min kompis och jag själv hade båda katter som tyckte det var jättekul att gå ut och strosa fritt när de var ute på landet men inte hade något intresse alls av att gå ut hemma i stan. Det var som om de blev nöjda med den frihet de fick på landet, och sedan tyckte det var rätt skönt att vila upp sig i tryggheten hemma.
Jag hade en katt i 18 år. Vi var polare från det att vi båda var små och hade en massa äventyr tillsammans. Jag saknar henne grymt mycket.
Det var hur som helst under tiden som jag bodde hemma hos morsan och farsan och katten gled omkring i lägenheten i veckorna. Varje helg bar det av ut till lantstället och hon hoppade ner i sin kattpåse och åkte med i bilen; jamade djupt ibland när hon blev åksjuk men satt för det mesta tyst. På landet var hon som vilken utekatt som helst och käkade råttor, fåglar, möss, ödlor, gräs, andra katter, i sin ungdom även mindre hundar och säkert en massa som man inte ens kan drömma om. På söndagen hoppade hon ner i påsen och åkte hem igen. Söndag kväll-onsdag var rehabtid och på fredag var hon taggad igen. Hon hade inga som helst problem med att ställa om sig och mådde bra hela livet.
Så fort man satte sele på henne så blev hon platt som en pannkaka och man såg hur hon vantrivdes. Det funkar säkert för en del katter, men det är inte på det viset man skall ha en katt. Och jag skulle aldrig skaffa katt om den bara fick vara inne, även om det säkert funkar. Jag förstår inte hur en del kan släppa ut sin katt om de bor inne i stan eller i ett tätt villaområde. Det är inte schysst.
I övrigt får de mask ibland om de är ute, kräks regelbundet och bajsar bredvid lådan. De har ned saker och klöser ibland sönder prylar. Och så kan de håra ned helt ofattbart mycket. Fast allt det där kompenseras med råge när man somnar med en spinnande ihoprullad katt på bröstet. :)
Har en innekatt, men går ut med den en gång om dagen i koppel. Vi ser rätt lustiga ut :)
Haha. :D Sänkta ben och markläge?
Katter är individer, vissa har extrema behov av att ströva runt fritt medan andra inte verkar intresserade av att gå ut över huvud taget, utom möjligen att sitta på trappen. Samma sak med koppel, vissa katter tycker det är ok, andra inte.
Vidare är det inte alls ovanligt med katter som tycker det är helt ok att vara inne jämnt i vissa miljöer men väldigt gärna vill gå ut i andra. Min kompis och jag själv hade båda katter som tyckte det var jättekul att gå ut och strosa fritt när de var ute på landet men inte hade något intresse alls av att gå ut hemma i stan. Det var som om de blev nöjda med den frihet de fick på landet, och sedan tyckte det var rätt skönt att vila upp sig i tryggheten hemma.
Nej men precis. Som jag skrev här ovan innan jag hade sett vad du hade skrivit, så var min katt sjukt taggad ibland på landet med slappade alltid veckans första dagar. Stod dörren till lägenheten öppen så gick hon aldrig någonsin längre än ett par steg ut i trapphuset.
Den dödssöta katten på din avatarbild är precis som jag minns min katt. :)
delta_mats
2009-08-04, 15:32
Vad jag läst om illrar så är de väldigt skeptiska mot främlingar. Dvs aggressiva mot folk den inte känner. Har du några problem med den när folk kommer på besök?
En iller kan ju precis som en katt eller hund vara avvaktande mot främlingar. Men just det du beskriver är inget jag varit med om. Och jag känner en del illrar.
Våran iller är väldigt snäll och nyfiken, har aldrig visat någon aggresivitet mot människa eller djur.
Herr Oberst
2009-08-04, 16:56
Tar ut min katt i koppel ibland, problemet är bara att gör jag det en gång kräver hon rätt snabbt att jag ska ta ut henne 3 gånger om dagen. Hon sitter vid dörren och jamar halva dagarna då.
Nu har hon inte varit ute på 1,5 vecka och är lugn och harmonisk som aldrig förr.
Självklart hade idealet varit att kunna släppa ut henne fritt, men här bland vägar och terroriserande ungjävlar är det omöjligt.
Så fort hon ser eller hör sitt koppel blir hon jublande glad och kommer springande till dörren i 190km/h.
Är det taskigt att hålla henne instängd mot sin vilja?
Ja kanske, men hon har det ändå otroligt bra här. Mycket bättre än när hon som utmärglad bortsprungen/utslängd kattunge hittades av katthemmet vi adopterade henne ifrån.
Vill man ha katt så tycker jag det är självklart att adoptera. Katthemmen runt om i landet är överfyllda av små söta bollar som inte har något hem. Varför avla fram katter när det redan finns på tok för många?
En iller kan ju precis som en katt eller hund vara avvaktande mot främlingar. Men just det du beskriver är inget jag varit med om. Och jag känner en del illrar.
Våran iller är väldigt snäll och nyfiken, har aldrig visat någon aggresivitet mot människa eller djur.
Ok, vad jag läst om illrar så fick jag uppfattningen om dem att de är ungefär som en russian blue i att de tänker ungefär så här:
"Jag, matte och husse bor här och om någon tränger sig på här ska de få veta att de inte är välkomna!"
Men så behöver det alltså inte vara? :p
Ser du verkligen en skillnad på lidande och lidande?
Om ja: Hur mycket mer lidande är det ok att utsätta en katt för jämfört med en människa?
shut teh face
2009-08-04, 19:33
Ser du verkligen en skillnad på lidande och lidande?
Om ja: Hur mycket mer lidande är det ok att utsätta en katt för jämfört med en människa?
Stick och demonstrera någon annanstans.
Att människor värderas högre är inget konstigt och så ska det vara också. Men katter inomhus är bra mycket lyckligare än de miljontals katter som blir misshandlade, dödade osv runt om i världen.
Oj, här blir man upprörd.
Bra argumentation också. Bättre än sämst = bra. Logiskt.
shut teh face
2009-08-04, 19:41
Ja
Rockhard
2009-08-04, 20:19
Vilka skillnader :confused:
Jag bor på våning tre och har en katt som är ute för det mesta vid den här årstiden. Så du kan också ha din som både inne och ute eftersom katten antagligen inte kommer vilja gå ut på vintertid. Bor du på våning ett är en kattstege/trappa optimalt. Hade det före jag flyttade hit, föntret stod på glänt dygnet runt och då sprang de ut och in precis när de ville.
Skippa kopplet är mitt råd och låt katten gå fri inne och ute.
Du förespråkar med andra ord att katter är:
Sönderstressade av bara helvete
Råkar i slagsmål var och varannan dag och får infekterade sår
Riskerar att bli överkörda (tror inte du har en suck om hur många katter som inte blir äldre än 2,5år)
Riskerar att traska in på någon rackares trädgård och får då en pinne kastad efter sig, en träsko i magen eller ett par brutna revben.
Riskerar att bli förgiftade av alla s törda rackare som finns i vårt avlånga land
the list goes on....
Ja, det är EXAKT det jag förespråkar.
*rolleyes*
Ja, det är EXAKT det jag förespråkar.
*rolleyes*
Jag kan även ge dig ytteriggare den informationen att vanligaste orsakerna till att katter dör är 1. trafiken och 2. FIP, vilket är en infektion som katter sprider mellan varandra när de slåss.
Jag kan även ge dig ytteriggare den informationen att vanligaste orsakerna till att katter dör är 1. trafiken och 2. FIP, vilket är en infektion som katter sprider mellan varandra när de slåss.
För att inte tala om sadistiska jävlar som skjuter prick och kastar vassa föremål på katterna, bränner dem och allmänt ger sig på dem för att "ha kul", eller vad de nu har för psyksjuk anledning. :furious:
Sabina Lindholm är en av flera Årstabor som förlorat sin katt sedan i våras. Katten Tudor hittades död, utsatt för grovt våld, i ett skogsparti i Årsta. Händelsen inträffade i september.
– Jag förstår inte att någon kan göra på detta vidriga sätt, säger Sabina Lindholm till Hem & hyra.
Totalt har sex katter dödats och några har stympats. Dessutom saknas flera katter, uppger tidningen.
En död katt hittades upphängd i en antennsladd mitt i ett bostadområde på Nevisborg.
...
Någon hade hängt en död katt, med snara om halsen, bara en liten bit från lekplatserna och grönområdena.
En polispatrull skickades till platsen för att plocka ner den döda katten. När polisen var på plats passerade Elisabeth Engdahl förbi och när hon såg att de höll på att plocka ner ett djur från träden förstod hon att det var hennes försvunna katt som någon tagit livet av.
etc etc
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.