Visa fullständig version : bulk guide?
finns det någon guide för motsvarigheten till King Grub deff guide
alltså om man ska bulka, har aldrig gjort det tidigare men vill lägga på mig lite vikt nu då jag har tappat en hel del (ofrivilligt) de senaste 2 månaderna:(
Civilrätt
2009-07-23, 09:38
ät samma sak som i deff fast i större mängd...
Gör samma beräkning av din förbrukning och lägg dig på 500kcal överskott.
Flexipop
2009-07-23, 09:46
Fan vad sjukt jag tänkte precis samma sak alldeles nyss. Men kom också fram till att du inte behöver ändra så mycket förutom att öka lite i matintaget.
mattilainen
2009-07-23, 09:46
Som dom säger så är det bara att äta vanlig mat fast lite mer av det varje måltid. Tycker du det är svårt att få i dig kan du alltid få i dig det behövliga för kroppen som protein, fett och olika mineraler och vitaminer för att sedan lägga in andra lite "fetare" saker. Annars funkar ju lite godis eller kanske en pizza då och då för att komma upp i lite högre kcal per dag. Se bara till att få i dig det som kroppen behöver INNAN du börjar käka godis för att komma upp i extra kcal.
jag har ökat mitt dagsintag med 800-1000kalorier extra, och gått upp bara 2kg :(
jag förstår inte varför det är så svårt att gå upp, det är det som är så sjukt jobbigt, det är lätt att rasa i vikt men ett helvete att komma upp i vikt.
Eddie Vedder
2009-07-23, 09:59
De här två texterna skrev jag i syfte att just vara lite som en "bulkguide" i två delar. En lite längre text om bulk och viktuppgång som sådant och en med mer konkreta tips och råd:
Begreppet ”bulk” och sund viktuppgång (http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/)
Konkreta tips för dig som vill upp i vikt (http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/)
EDIT: Jag flyttar den här tråden till kostdelen. En tråd om bulktips känns ju inte så lite felplacerad i deffdelen.:D
Flexipop
2009-07-23, 10:01
jag har ökat mitt dagsintag med 800-1000kalorier extra, och gått upp bara 2kg :(
jag förstår inte varför det är så svårt att gå upp, det är det som är så sjukt jobbigt, det är lätt att rasa i vikt men ett helvete att komma upp i vikt.
Önskar att jag hade samma problem ibland :) Men förstår att det kan kännas jobbigt åt andra hållet också. Dra ner på cardio kanske? Om du nu kör det.
Alfred Nobel
2009-07-23, 10:21
Ät fetare mat. Det behöver inte betyda snabbtmat men mer energitäta livsmedel. Vispgrädde i matlagningen, riktigt smör på smörgåsen, en oljebaserad dressing på salladen, osv. Sen får du givetvis reglera storlekarna efter behov, men detta kommer definitivt ge mer smak till vardags och förhoppningsvis en liten viktökning på köpet!
WorkOutBuddy
2009-07-23, 11:08
2kg under hur lång tid? Du borde köra på en långsam bulk istället för att försöka gå upp så mycket vikt som möjligt på så kort tid som möjligt. Det brukar inte behövas mycket för att man ska börja gå upp i vikt men har du ett väldigt aktivt liv så får du nog äta ganska ordentligt. Det kommer nog inte vara några problem så ta det lugnt, du behöver inte stressa dig igenom det, låt det ta sin tid.
Lycka till!
Anton Fräs
2009-07-23, 11:15
Ät fetare mat. Det behöver inte betyda snabbtmat men mer energitäta livsmedel. Vispgrädde i matlagningen, riktigt smör på smörgåsen, en oljebaserad dressing på salladen, osv. Sen får du givetvis reglera storlekarna efter behov, men detta kommer definitivt ge mer smak till vardags och förhoppningsvis en liten viktökning på köpet!
Utmärkta tips, Eddie Vedders länkar är också riktigt bra :) Njut av lite mer fett i matlagningen! Keep it simple.
För att kunna ge ett bra svar måste i alla fall jag veta varför du ofrivilligt gått ner i två månader men lite kan jag kanske bidra med utan att veta det.
Om du har legat väldigt lågt i kroppsvikt/matintag kan det ta ett bra tag för kroppen att komma ifatt även om du har höjt kaloriintaget markant. Kroppen prioriterar först att "starta om" funktioner som dras ner eller t o m stängs av vid låg kroppsvikt/lågt kaloriintag men när det sen är utfört så reagerar kroppen på ökat kaloriintag precis som vanligt. I extremfall så ökar en del ett kilo första dygnet och sen ligger de stilla i en månad.
Har du "bara" gått ner i vikt men fortfarande ligger på en hälsosam kroppsvikt så kan det vara så enkelt att du rör dig mer ju mer du äter.
De här två texterna skrev jag i syfte att just vara lite som en "bulkguide" i två delar. En lite längre text om bulk och viktuppgång som sådant och en med mer konkreta tips och råd:
Begreppet ”bulk” och sund viktuppgång (http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/)
Konkreta tips för dig som vill upp i vikt (http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/)
EDIT: Jag flyttar den här tråden till kostdelen. En tråd om bulktips känns ju inte så lite felplacerad i deffdelen.:D
tack för länkarna, ska läsa igenom dem nu
Önskar att jag hade samma problem ibland Men förstår att det kan kännas jobbigt åt andra hållet också. Dra ner på cardio kanske? Om du nu kör det.
skäms att erkänna, men jag tränar inte alls, bara vardagsmotion, men jag går i trappor och bor ju på 6 våningen i ett gammalt hus, så det är massa trappor om det nu räknas:em:
QUOTE=Niklas Sjöö;3784854]Ät fetare mat. Det behöver inte betyda snabbtmat men mer energitäta livsmedel. Vispgrädde i matlagningen, riktigt smör på smörgåsen, en oljebaserad dressing på salladen, osv. Sen får du givetvis reglera storlekarna efter behov, men detta kommer definitivt ge mer smak till vardags och förhoppningsvis en liten viktökning på köpet![/QUOTE]
tack för tipsen, jag äter ju väldigt mycket pasta och älskar ost,
jag äter rätt mycket fett också. och kött varje dag, så kosten tror jag är ok
men av någon anledning så har jag tappat vikt trots att jag äter som likadant. har inte dragit ner på något,
men jag har försig bytt proteintillskott, från doublepro till hypro, men bägge två är ju kaseinprotein:confused:
2kg under hur lång tid? Du borde köra på en långsam bulk istället för att försöka gå upp så mycket vikt som möjligt på så kort tid som möjligt. Det brukar inte behövas mycket för att man ska börja gå upp i vikt men har du ett väldigt aktivt liv så får du nog äta ganska ordentligt. Det kommer nog inte vara några problem så ta det lugnt, du behöver inte stressa dig igenom det, låt det ta sin tid.
Lycka till!
jag har gått upp de 2 kilona nu under juli, men jag tappade ca 8kg under maj/juni*cry* så jag hade hoppats på att jag iaf skulle gå upp minst 4kg/månad eftersom det var det jag tappade
För att kunna ge ett bra svar måste i alla fall jag veta varför du ofrivilligt gått ner i två månader men lite kan jag kanske bidra med utan att veta det.
Om du har legat väldigt lågt i kroppsvikt/matintag kan det ta ett bra tag för kroppen att komma ifatt även om du har höjt kaloriintaget markant. Kroppen prioriterar först att "starta om" funktioner som dras ner eller t o m stängs av vid låg kroppsvikt/lågt kaloriintag men när det sen är utfört så reagerar kroppen på ökat kaloriintag precis som vanligt. I extremfall så ökar en del ett kilo första dygnet och sen ligger de stilla i en månad.
Har du "bara" gått ner i vikt men fortfarande ligger på en hälsosam kroppsvikt så kan det vara så enkelt att du rör dig mer ju mer du äter.
Jag vet själv inte vad som hänt, min pojkvän svarade att det måste varit pga stress, det har varit väldigt mycket att göra under början på sommaren
men jag tar absolut inte slarvat med maten under den tiden, utan förmodligen t.o.m ätit mer, och kanske lite mer glass och choklad mellan måltiderna, eftersom jag har fått för mig att det lugnar stressen hehe:D
En annan sak jag tänkte höra om med er som vet :)
när man överäter, eller ja att man går upp med 1000kalorier över sitt vanliga intag
är det vanligt att kroppstemperaturen går upp? jag är på gränsen till febrig
och att man på morgonen har huvudvärk, det känns nästan som man är bakis dock inte av alkohol utan av all mat
Eddie Vedder
2009-07-23, 19:10
En annan sak jag tänkte höra om med er som vet :)
när man överäter, eller ja att man går upp med 1000kalorier över sitt vanliga intag
är det vanligt att kroppstemperaturen går upp? jag är på gränsen till febrig
och att man på morgonen har huvudvärk, det känns nästan som man är bakis dock inte av alkohol utan av all mat
Absolut.
Det varierar kraftigt mellan individer för hur kroppen reagerar på matintag. Vissa kroppar har en förmåga att "slösa" rejält med energin, t.ex. genom ordentligt höjd kroppestemperatur men vad man sett tydligast i studier är den ökade spontanaktivteten hos vissa individer. Det kallas för "NEAT".
Orkar inte föklara det men jag har skrivit om det också (just för att kunna länka och slippa förklara det igen.:D)
http://traningslara.se/blogg/begreppet-neat-och-varierande-energibehov/
otherside
2009-07-23, 19:40
jag plussar kolhydrater efter gymmet på träningsdagar och plussar lite fett/genom äggröra och några extra gram kolh på vilodagarna vid frukosten, ger väldigt goda förutsättningar för kvalitativ viktuppgång samt gott för psyket.
lycka till!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.