Visa fullständig version : Hämmas proteinsyntesen av 1-2cl alkohol?
Black Star Abyss
2009-07-15, 17:47
Jag är nyfiken på om en droppe alkohol är dåligt för muskeluppbyggnaden eller om det finns någon tröskel som måste överskridas för att effekten ska bli negativ för träningen. Förstår att det är individuellt men principen är ju universell. Försämras träningsresultat efter första centilitern alkohol eller krävs det en viss mängd innan det börjar få negativ effekt?
Du å dina trådar...
Vad spelar de för praktiskt betydelse?
Antingen dricker du å skiter i om de försämras ytterst lite eller så levar man ett liv utan alkohol.
mattilainen
2009-07-15, 18:19
Det är väl så att från första "droppen" börjar kroppen att intensivt försöka få ur alkoholen ur kroppen och du kanske får en försänkt proteinsyntes. Sen blir det säkerligen värre destå mer alkohol du får i dig och det tar längre tid att återställa balansen i kroppen.
Drick och tänk inte för mycket eller drick mer sällan och tänk på det.
Du å dina trådar...
Antingen dricker du å skiter i om de försämras ytterst lite eller så levar man ett liv utan alkohol.
Håller med. Drick måttligt om du ska dricka, alkohol har negativ verkan helt enkelt.
Black Star Abyss
2009-07-15, 18:28
Är typ nykterist men ändå nyfiken eftersom det kan bli ett glas öl eller vin till maten vid enstaka tillfällen om året, Ibland på en dag man tränat också. Men tack för svar!
Ska väl erkänna och jag också är "typ" nykterist då jag kan ta ett glas champagne om jag firar nåt speciellt. Även om du tränar och sen tar en öl eller liknande så tror jag det har minimal påverkan på det stora hela så att säga.
Nah, jag tror att en starköl efter träning gör ganska stor skada på återhämtningen.. då dem 3 första timmarna är som viktigast för återhämtningen har jag för mig. Jag hade aldrig bara tatt en öl till maten efter ett hårt träningspass.
Scratch89
2009-07-15, 19:01
En öl om dagen är skitsamma.
EDIT: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2965692&postcount=9
Slartibartfast
2009-07-15, 19:05
En öl om dagen är skitsamma.
EDIT: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2965692&postcount=9
Där pratar iofs Grub om folköl, och inte efter ett träningspass, utan överlag.
Där pratar iofs Grub om folköl, och inte efter ett träningspass, utan överlag.
Man får vänta 3-4timmar för att bli ren efter en lättöl läste jag nånstanns.
Att då klämma i sig en sjuttis borde vara katastrof!
vicarious
2009-07-15, 19:21
Att då klämma i sig en sjuttis borde vara katastrof!
3-4 timmar för en lättöl? Det låter länge!
Är typ nykterist men ändå nyfiken eftersom det kan bli ett glas öl eller vin till maten vid enstaka tillfällen om året, Ibland på en dag man tränat också. Men tack för svar!
Du menar att du är så optimal att några få timmar utav 8760 timmar är något att bry sig om? Och att det skulle göra nån skillnad alls?
Då är jag imponerad! :cheers:
Slartibartfast
2009-07-15, 21:13
Eftersom ingen nånsin kvantifierat nånting rörande detta och såna här trådar bara är fulla av spekuleringar och egenfabricerade teorier så tänkte jag bidra med en själv också:
Rent teoretiskt borde det ju kunna tänkas vara så att en öl efter varje pass gör att man på sikt tappar muskelmassa, jämfört med utgångsläget. Efter passet är proteinsyntesen undertryckt ända tills man får i sig mat, vilket ändrar balansen till positiv. Nedbrytningen fortfarande förhöjd. Tar man då en öl så undertrycks proteinsyntesen och den förhöjda muskelnedbrytningen fortgår. Balansen blir negativ.
Peter Hansen
2009-07-15, 21:28
Du å dina trådar...
herre gud dude. Vissa kanske har ett intresse av såna här saker och är inte bara ute efter att få praktiskt information.
Ge svar på hans fråga eller spara era kommentarer. Mourten, han har väl rätt att undra?
Vem som helst utom SH86 har rätt att undra, men han har 1 miljard trådar om helt oväsentligt skit som kommer påverka träningen så sjukt mycket mindre än massa annat icke opti han förmodligen gör...
Kanske oviktigt men ändå kul att få svar på.
Traenarn
2009-07-16, 17:14
Fastnade dennes lever i växten vid 3 års ålder då lr?*rolleyes*
Ooptimal återhämtning ggr 1000000!
Jag kan bara säga att av egen erfarenhet körde jag styrka och drack nästan en gång i veckan under några månaders tid (alla polare fyllde 18 då) och ökade minimalt. Sedan gjorde jag kraftiga ändringar i allt inom träningen och dricker bara kanske en gång i månaden. Sedan bytte jag från 3-split till helkropp och skaffade brutal fx innan träning. I bänk har jag på typ 2 månader ökat 5 kg, i mark drygt 10 och i böj som jag då började träna seriöst efter att aldrig varit riktigt seriös ökade jag många många kilon. Något av det jag gjorde var tydligen rätt, men vad vet ja inte, kanske allt tillsammans.
mattilainen
2009-07-16, 21:43
Jag kan bara säga att av egen erfarenhet körde jag styrka och drack nästan en gång i veckan under några månaders tid (alla polare fyllde 18 då) och ökade minimalt. Sedan gjorde jag kraftiga ändringar i allt inom träningen och dricker bara kanske en gång i månaden. Sedan bytte jag från 3-split till helkropp och skaffade brutal fx innan träning. I bänk har jag på typ 2 månader ökat 5 kg, i mark drygt 10 och i böj som jag då började träna seriöst efter att aldrig varit riktigt seriös ökade jag många många kilon. Något av det jag gjorde var tydligen rätt, men vad vet ja inte, kanske allt tillsammans.
Säkerligen har du förbättrats på fler fronter än bara alkoholen. Bra jobbat!
Tack, funderar nästan på att bli helnykterist nu:P
Fastnade dennes lever i växten vid 3 års ålder då lr?*rolleyes*
Ooptimal återhämtning ggr 1000000!
Aa, men sök på google då alkohol + träning sen klicka du på den 3dje länken!
Också till trådskaparen: Skriv alkohol + träning på google sen trycker du på 3dje länken! Där en kille med forum namn BigSwifty (alkohol + träning final edition)
Vet inte om man får länka till andra forum.
patrikjo
2009-07-17, 13:31
Aa, men sök på google då alkohol + träning sen klicka du på den 3dje länken!
Också till trådskaparen: Skriv alkohol + träning på google sen trycker du på 3dje länken! Där en kille med forum namn BigSwifty (alkohol + träning final edition)
Vet inte om man får länka till andra forum.
Menar du där han skriver "De effekterna som jag beskrev får man om man blir någotsånär full. Jag tror inte att man behöver oroa sig om man tar en öl till middan." ?
Menar du där han skriver ?
Hmm neej.
Ristretto
2010-04-25, 08:28
Känner man till hur sambandet av hur stor mängd alkohol som behövs för att nedreglera proteinsyntesen en viss mängd?
Känner man till hur sambandet av hur stor mängd alkohol som behövs för att nedreglera proteinsyntesen en viss mängd?
Gäller väl all alkohol, oavsätt mängd? Får du i dig alkohol kommer kroppen främst att arbeta med att få ut det ur kroppen.
Gabriel174
2010-04-25, 11:02
Vem som helst utom SH86 har rätt att undra, men han har 1 miljard trådar om helt oväsentligt skit som kommer påverka träningen så sjukt mycket mindre än massa annat icke opti han förmodligen gör...
Och det är upp till dig vem som har rätt att undra och vad för slags trådar man får göra?
Ristretto
2010-04-25, 14:09
Gäller väl all alkohol, oavsätt mängd? Får du i dig alkohol kommer kroppen främst att arbeta med att få ut det ur kroppen.
Ja, så är det. Men det var inte det som var frågan.
En man på mitt gym kan på fredagar ses blanda sitt proteinpulver med en bira. Han har givit begreppet discogymmare en helt ny betydelse.
Ja, så är det. Men det var inte det som var frågan.
Men om all alkohol oavsett mängd stänger av proteinsyntesen så är väl din fråga konstigt utformad?
Ristretto
2010-04-25, 15:21
Men om all alkohol oavsett mängd stänger av proteinsyntesen så är väl din fråga konstigt utformad?
Så oavsett mängd stängs proteinsyntesen helt av av ett alkoholintag? Hur länge är den avstängd i sådant fall?
Så oavsett mängd stängs proteinsyntesen helt av av ett alkoholintag? Hur länge är den avstängd i sådant fall?
Det är vad jag har hört. Tills alkoholen är ur kroppen. Antal timmar som det tar vet jag inte riktigt, men vet att frågan har tagits upp på forumet förut. Ska försöka hitta det jag grundar mina uttalanden på
svennebanan
2010-04-25, 15:35
Jag har hört att den aldrig helt återställs.
Humbucker
2010-04-25, 15:37
Om vi säger att proteinsyntesen är kraftigt upphöjd ca 24 timmar efter ett träningspass, och om man dricker en grogg eller två så att det tar ca 10 timmar för kroppen att göra sig av med alkoholen - kommer då den upphöjda proteinsyntesen återupptas efter dessa 10 timmar, eller har den då bromsats till den grad att den inte tas igen alls efter alkoholens förbränning?
Det är vad jag har hört. Tills alkoholen är ur kroppen. Antal timmar som det tar vet jag inte riktigt, men vet att frågan har tagits upp på forumet förut. Ska försöka hitta det jag grundar mina uttalanden på
Tydligen så blir den "bara" kraftigt nedreglerad.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3320332&postcount=8
"
Naturligtvis blir träningsresultaten sämre om tiden efter passet påverkas av alkohol. Proteinsyntesen blir kraftigt nedregelrad. Är det en engångsföreteelse spelar det ingen roll på sikt, men sker det ofta kan det påverka resultaten även i praktiken.
acute alcohol intoxication... markedly decreased the rate of protein synthesis in skeletal muscle, heart, intestine, bone, and skin
Am J Physiol Endocrinol Metab 277: E268-E276, 1999;
"
Ang. hur lång tid det tar:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3320900&postcount=28
"
En genomsnittlig siffra (där det dock finns ganska stora individuella variationer) är 0.1g etanol/kg kroppsvikt i timmen. Alltså ca 7g i timmen för en individ på 70kg t.ex.
Action Fighter
2010-04-25, 16:16
Ville ha lite konkreta siffror så gjorde lite beräkningar själv. Räknade med en alkoholförbränning på 0.1g per kroppskilo och timme.
Eftersom en flaska 50cl starköl då innehåller ca 3 gram alkohol innebär det att en individ på 90kilo förbränner av alkoholen från tre starköl i timmen.( Är det bara jag eller känns det inte som lite kort tid? Enligt sen beräkningen är det ju rätt omöjligt att få några effekter dagen efter om du druckit runt 3 starköl. Och en enstaka timme eller ens två om vi säger så är inte särskilt mycket att bråka om vad gäller nedsatt proteinsyntes och fettförbränning. Antar att man måste kröka på ordentligt för att det ska märkas dagen efter. Nu snackar jag minst 10 starköl plus massa drinkar och starksprit, om det ska ta så lång tid så att funktioner fortfarande är nedsatta dagen efter menar jag nu. Rätta mig om jag har fel här´och självklart varierar det från person till person också.
King Grub
2010-04-25, 16:57
Det är främst hepatisk proteinsyntes som hämmas av moderat akut alkoholintag.
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/128/2/198
vicarious
2010-04-25, 17:01
Det är främst hepatisk proteinsyntes som hämmas av moderat akut alkoholintag.
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/128/2/198
Med andra ord.. proteinsyntes i levern?
Eddie Vedder
2010-04-25, 17:01
Givetvis är det inte så att minimala mängder plötsligt leder till en totalt avstängd muskelproteinsyntes.
Med andra ord.. proteinsyntes i levern?
Ja.
Miniräzer
2010-04-26, 15:14
Eftersom en flaska 50cl starköl då innehåller ca 3 gram alkohol innebär det att en individ på 90kilo förbränner av alkoholen från tre starköl i timmen.
Volym% x volym i ml
-------------------------------- x 0,7894 Alkoholens täthet) = gram alkohol 100%
100
50cl 5,2% Öl innehåller ca 20,5g ren alkohol...
Googla på "alkotest lena61b" så hittar ni en bra hemsida för att beräkna alkoholförbränning.
Action Fighter
2010-04-26, 21:59
Volym% x volym i ml
-------------------------------- x 0,7894 Alkoholens täthet) = gram alkohol 100%
100
50cl 5,2% Öl innehåller ca 20,5g ren alkohol...
Googla på "alkotest lena61b" så hittar ni en bra hemsida för att beräkna alkoholförbränning.
Hahaha, kom på ungefär 02.00 på krogen igår att jag räknat fel. Ska vara 10ggr mer tid för att förbruka den. Räknade som att 50cl är en halv dl. Alltså 50g vilket ju är helt befängt. Får ta och skylla på dieten. Lite jobbigt och komma på det när man är på krogen och tror att det bara är 1 timme=hellungt och sen går det upp för en att det är 10 timmar.
ElecTr0n
2010-04-27, 20:22
Stämmer verkligen det där testet?
Jag firade att jag hade fyllt 20 år i helgen och räknade ut vad jag fick för resultat efter att krogen stängde klockan 03.00.
Resultat: Du har nu: 5.325 promille i kroppen. Total förbränningstid: 47h 30m
Och enligt det där borde jag vara död nu. Men jag varken dog, däckade eller mådde illa.
JimmyJoe
2010-04-27, 21:52
Drack en hel del när jag tränade förr, byggde ändå rätt mycket. Nu dricker jag någon gång ibland, bygger såklart mer. Om jag slutar dricka, klart jag bygger ännu lite mer.
Kim Jong Il
2010-04-27, 21:54
Stämmer verkligen det där testet?
Du svarade på din egen fråga:
Och enligt det där borde jag vara död nu. Men jag varken dog, däckade eller mådde illa.
ElecTr0n
2010-04-28, 18:00
Det behöver jag inte ha gjort. Jag kanske är unik!
Dessa har säkert länkats tidigare:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19154606
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18028527
JohnVoid
2010-05-03, 10:26
Nah, jag tror att en starköl efter träning gör ganska stor skada på återhämtningen.. då dem 3 första timmarna är som viktigast för återhämtningen har jag för mig. Jag hade aldrig bara tatt en öl till maten efter ett hårt träningspass.
En joppe som jobbar på gymmet, som typ.. "pt" etc. påstod att bland en del forskningar han kollat på nydligen visade att bland det bästa man kan ta för återupphämtning är ett glas ganska mörk öl.*flex*
Jag har inga belägg för detta och vet den allmäna åsikten om PT's, men tyckte det var intressant även om det verkar för bra för att vara sant!:cool:
En joppe som jobbar på gymmet, som typ.. "pt" etc. påstod att bland en del forskningar han kollat på nydligen visade att bland det bästa man kan ta för återupphämtning är ett glas ganska mörk öl.*flex*
Jag har inga belägg för detta och vet den allmäna åsikten om PT's, men tyckte det var intressant även om det verkar för bra för att vara sant!:cool:
Tror han får kolla kritiskt på den igen. Kul att se hur långt folk är beredda att gå för att legitimera sitt drogbruk.
Inte riktat till dig :)
JohnVoid
2010-05-03, 10:55
Tror han får kolla kritiskt på den igen. Kul att se hur långt folk är beredda att gå för att legitimera sitt drogbruk.
Inte riktat till dig :)
Haha, indeed. :whipped::cool:
Eddie Vedder
2010-05-03, 12:56
Jag vet precis vilken studie det handlar om. De drack öl och vatten. En dryck med kolhydrater (öl) visade bättre återhämtning. No SHIT, stoppa pressarna!:D
Jag kan int eens tänka mig att den blivit publicerad i en vetenskaplig tidsskrift. Känns ju som en plojstudie nästan. Bara av värde för rugbyspelare.:D
Scratch89
2010-05-03, 13:01
Jag vet precis vilken studie det handlar om. De drack öl och vatten. En dryck med kolhydrater (öl) visade bättre återhämtning. No SHIT, stoppa pressarna!:D
Jag kan int eens tänka mig att den blivit publicerad i en vetenskaplig tidsskrift. Känns ju som en plojstudie nästan. Bara av värde för rugbyspelare.:D
Nu kan man säkert kissa ner sig av skratt om man vill, men med tanke på hur livrädda folk här är för en droppe alkohol, så är det intressant att det faktiskt sker en återhämtning över huvud taget när man dricker öl. Det verkar inte ovanligt här att tro att så fort man dricker öl så stängs allting av förutom leverns aktivitet; alkohol -> acetaldehyd -> ättiksyra.
Eddie Vedder
2010-05-03, 13:07
Nu kan man säkert kissa ner sig av skratt om man vill, men med tanke på hur livrädda folk här är för en droppe alkohol, så är det intressant att det faktiskt sker en återhämtning över huvud taget när man dricker öl. Det verkar inte ovanligt här att tro att så fort man dricker öl så stängs allting av förutom leverns aktivitet; alkohol -> acetaldehyd -> ättiksyra.
Jo visst är det så. Men PT:n som hävdade att det är det bästa du kan dricka kanske drog lite väl stora slutsatser av den studien. :D
Men jag förstår din poäng och håller med. ;)
Nitrometan
2010-05-03, 13:41
Jag tror du har en poäng där. Öl är oumbärligt för rugbyspelare efter match.
Tredje halvlek och sånt... ;)
Jag kan int eens tänka mig att den blivit publicerad i en vetenskaplig tidsskrift. Känns ju som en plojstudie nästan.
Med säkerhet har den publicerats i någon av alla tidningar som ligger i hyllorna på varje gym som håller öppet. Inte mer rätt för det. Eller i den jämförelsen är det visserligen mer korrekt men ändå...Svensson-önskan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.