handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som äger en motorcykel eller tänker skaffa en

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12

JamesD
2015-01-20, 18:40
Det enda negativa med ER-6orna är ljudet, fruktansvärt tråkigt. Har själv en 2013 modell. Helt okej förstahoj annars då den är relativt billig att äga om man är ung

Ja, det lutar för min del åt ER-6 då den ska vara billig i drift, sköj att köra osv. Men tyvärr har sambon snöat in på Banditen pga utseendet. Har inte funnit lika mycket info om den än, den är ju inte riktigt lika populär som ER-6an verkar det som.

Anledningen till att jag ens bryr mig om sambon är för att vi tänkte köpa en gemensam hoj nu i början när vi båda ska ta kortet. Känns onödigt att punga ut för två hojar när man inte helt säkert vet om intresset för motorcykel finns i slutändan.

HVR
2015-01-20, 18:50
Hade själv en ER6N för något år sedan. Schysst hoj som t.o.m funkade hyfsat på en lång cross-europa tour. Aningen trån vid knäna om man är lite längre, tröttnar fort efter 130-140 (som de flesta andra budget 600or). Som Cosybear skrev, trist ljud men det är ju relativt lätt åtgärdat. För samma peng är det inte så mycket annat som jag anser vara roligare. SV650 är väl lite halvkul, en äldre streettriple kanske (fast då är försäkringen en annan femma), xj6 tycker jag är ett riktigt sömnpiller. I den storleksklassen anser jag iaf att twin eller trepip är betydligt roligare än rad-fyror (om vi inte pratar renodlade sporthojar såklart). Summa summarum; Köp!

Dock kändes den du länkade till oförskämt dyr. Jag sålde min '10 med 1400 mil på mätarn för det priset och det är ändå två år sedan.

JamesD
2015-01-20, 19:37
Hade själv en ER6N för något år sedan. Schysst hoj som t.o.m funkade hyfsat på en lång cross-europa tour. Aningen trån vid knäna om man är lite längre, tröttnar fort efter 130-140 (som de flesta andra budget 600or). Som Cosybear skrev, trist ljud men det är ju relativt lätt åtgärdat. För samma peng är det inte så mycket annat som jag anser vara roligare. SV650 är väl lite halvkul, en äldre streettriple kanske (fast då är försäkringen en annan femma), xj6 tycker jag är ett riktigt sömnpiller. I den storleksklassen anser jag iaf att twin eller trepip är betydligt roligare än rad-fyror (om vi inte pratar renodlade sporthojar såklart). Summa summarum; Köp!

Dock kändes den du länkade till oförskämt dyr. Jag sålde min '10 med 1400 mil på mätarn för det priset och det är ändå två år sedan.

Okej, tack för input. Verkar som att den ligger lite högt i pris men jag kommer inte att köpa just den. Vill helst se att det kommer ut någon närmre där jag bor.

4623
2015-01-20, 20:11
Jag körde en Bandit på körskolan och äger själv en ER-6n. Måste säga att jag gillar ER-6n bättre. Den är skönare att köra och känns lite piggare, om det verkligen är så vet jag dock inte. Som redan nämnts är ljudet tråkigt. Men det är det på Suzukin också.

Priset känns väldigt högt, min är billigare med färre mil. ;)

ZoDa
2015-01-20, 22:02
Någon som kan hjälpa till med val av eventuell förstahoj? Har tittat lite extra åt Suzuki Bandit: http://www.blocket.se/lulea/Suzuki_Bandit_650_54407865.htm?ca=1_3&w=1&last=1

Och även Kawasaki ER-6N: http://www.blocket.se/landskrona/Kawasaki_ER6_N_med_ABS_58250909.htm?ca=1_3&w=3

För, nackdelar? Andra alternativ?

Har också en ER-6n. Funkar ypperligt som första/instegs-hoj, inget direkt negativt att säga.
Ljudet kan man fixa med slipon och sen kan man leka lite med drevning om man vill få annan karaktär på acc/toppfart.
Gillar iofs inte radfyror jättemycket.

Annars kan jag varmt rekommendera en KTM 690 DUKE. Körde en sån själv på körskolan som jag också körde upp med. Så jäkla lättkörd och rolig att köra. Mysigt ljud från enstånkan också.

R Scarpa27
2015-01-20, 22:14
får ju en äldre yamaha r6a för riktigt bra peng ca 20tusen och uppåt.

här är en... dock 00a men finns massor på blocket..
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_r6_58304162.htm?ca=17&w=3

r6erna är läckra...
dock vet jag ej om jag kan rekomendera som första hoj... dock är kubiken ganska lagom... men rekomenderar inget =O

http://images.motorcycle-usa.com/PhotoGallerys/2009-Graves-Yamaha-r1-6.jpg

Olegh
2015-01-20, 22:18
Hur mycket soppa drar t.ex. en ER6-N vid fiskörning på landsväg (pendling)?

4623
2015-01-20, 22:25
Ja för att punga ut 25k i försäkring på en hoj som är värd 25k är de flesta sugna på när de precis tagit kortet.

Skulle tro att min ER-6n drar runt 0,5 liter/milen.

Olegh
2015-01-20, 22:43
Shit, såpass alltså.

BlötSnö
2015-01-20, 23:31
Jag satt och funderade på om inte 4623 pratade lite i nattmössan angående förbrukningen, men det stämmer nog rätt bra med verkligheten. Det är rätt kärvt att få upp en ansenlig mängd massa i hastighet med en förhållandevis lite motor utan att det ska gå åt någon bensin.
Jag har vad som anses vara en enormt bränslesnål maskin. En XT660Z.
Den har nog aldrig kommit under 0.4 när jag legat och segkört och då är den encylindrig.
Å andra sidan kan man ligga och elda på ordentligt och den går aldrig över 0.6 heller. ER-6 kanske är likadan?
Jag minns min gamla CB900F -80. Den drog över 0.7 vid normal körning och förmodligen över litern när man eldade på. :)

JamesD
2015-01-21, 18:18
Hur är det om motorcykeln är försäkrad i sambons namn och jag kraschar med den? Det borde väl inte vara några problem? Verkar nämligen som att försäkringen blir avsevärt billigare då (tjejer kraschar mindre?). Vi hade ju tänkt samäga första hojen så det är ju inget mygel i stil med att registrera på en förälder eller liknande.

delta_mats
2015-01-21, 18:50
Ska inte vara några problem så länge man anger att den kommer köras av flera personer. Man brukar få kryssa i en sån ruta när man tecknar försäkringen.

agazza
2015-01-21, 21:32
Shit, såpass alltså.

?

Hojar drar en del, så länge du inte köper en vespa men du kommer ändå inte under 03 skulle jag gissa

Speciellt en twin eller enstånka, en radfyra är nog bränsleeffektivare per rolighet

R Scarpa27
2015-01-21, 21:37
damn vad jag vill ha en ninja... men har inget kort, och blir förbannad att de ska ha så höga försäkringar.... man får ju inte bestämma vad man vill äga längre.... det bestämmer myndigheter.. med sinaregler skatter, försäkringar osv :( :(

bara att ta ett hojkort har ju blivit mkt krångligare och mycket dyrare.... enbart för att tjäna pengar...

Maverick
2015-01-21, 21:45
R6 kan man åka om man är en liten människa, är man normalstor eller större så sitter man illa och proportionerna mellan mc och du blir inge snygg. Sen är 600:orna inte skitroliga köra, så länge man inte pratar bana.

HVR
2015-01-21, 21:52
R6 kan man åka om man är en liten människa, är man normalstor eller större så sitter man illa och proportionerna mellan mc och du blir inge snygg. Sen sen är 600:orna inte skitroliga köra, så länge man inte pratar bana.

+1! Att köra 600 sporthoj på gata är fan döden (och är det inte döden så kan det lätt bli döden).

R Scarpa27
2015-01-21, 22:12
+1! Att köra 600 sporthoj på gata är fan döden (och är det inte döden så kan det lätt bli döden).

skippa 600 och köp en hayabusa 1430cc ist :D om det nu ska va bättre? =P

delta_mats
2015-01-21, 22:12
En 600 har ju inte direkt användarvänlig effekt, eller hög effekt överlag. Sportisarna går ju bra men kräver höga varvtal för att vakna till liv och det blir lätt tröttsamt i vardagen.

Nu rullar jag på en VTX 1800. Låter som åskan och folk vänder på skallen hela tiden för att se vad som låter :)

agazza
2015-01-21, 22:15
Det är folk utan kort som bestämt att de ska fortsätta sikta på 0 tolerans, problemet är att nu slår det fel ut då ungdomar skiter i utbildningen och kör ändå.

Ska dom pracka på sådant får dom subventionera, annars blir det inget av.

R Scarpa27
2015-01-21, 22:16
En 600 har ju inte direkt användarvänlig effekt, eller hög effekt överlag. Sportisarna går ju bra men kräver höga varvtal för att vakna till liv och det blir lätt tröttsamt i vardagen.

Nu rullar jag på en VTX 1800. Låter som åskan och folk vänder på skallen hela tiden för att se vad som låter :)

schysst. =) en hd night rider eller v-rod skulle jag kunna tänka mig :)
honda vtx är jaekligt snygga om man customar dom lite.

R Scarpa27
2015-01-21, 22:20
Det är folk utan kort som bestämt att de ska fortsätta sikta på 0 tolerans, problemet är att nu slår det fel ut då ungdomar skiter i utbildningen och kör ändå.

Ska dom pracka på sådant får dom subventionera, annars blir det inget av.

mm brukar ju vara så...

ska fan sikta på 0 tolerans att låta dom bestämma...
fast viss idioti finns ju i hojarna egentligen =)...
sjukliga effekter hehe...

är det fortfarande b körkort för att köra trike?

Olegh
2015-01-21, 22:21
?

Hojar drar en del, så länge du inte köper en vespa men du kommer ändå inte under 03 skulle jag gissa

Speciellt en twin eller enstånka, en radfyra är nog bränsleeffektivare per rolighet

Ja, jag blev förvånad?

Det är trots allt avsevärt mindre massa, jämf. 200kg mot 1300 kg pluttbil. Jämför även den minskade frontarean som gissningsvis borde kunna leda till 10-30% lägre luftmotståndskoefficient.

Skillnaden ligger väl i att motorn har så pass mycket lägre bränsleeffektivitet. Delvis på grund av att "rolig" väger tyngre än ekonomisk på en hoj och delvis på grund av att det läggs mindre pengar på att få ner bränsleförbrukningen.

delta_mats
2015-01-21, 22:23
schysst. =) en hd night rider eller v-rod skulle jag kunna tänka mig :)
honda vtx är jaekligt snygga om man customar dom lite.

Den är riktigt go, till en bråkdel av priset av vad en HD kostar, man behöver dessutom inte meka i den var och varannan helg för att något gått sönder :).

Den jag har är rätt clean, gillar ett renare utseende utan för mycket tjafs på.

HVR
2015-01-21, 22:24
Precis, användarvänligheten på sporthojar överlag är ju rätt kasst (synnerligen om man ser till nybörjare). 600cc är dessutom ännu värre än literhojar eftersom att all effekt ligger så långt upp i varvtalsregistret och när man väl kommit dit så går det... fort. Så är det ju förvisso på en literklubba med, men i det fallet har man "tillräcklig" effekt på alla varv för att det ändå skall kännas som att det händer något.

delta_mats
2015-01-21, 22:25
Ja, jag blev förvånad?

Det är trots allt avsevärt mindre massa, jämf. 200kg mot 1300 kg pluttbil. Jämför även den minskade frontarean som gissningsvis borde kunna leda till 10-30% lägre luftmotståndskoefficient.

Skillnaden ligger väl i att motorn har så pass mycket lägre bränsleeffektivitet. Delvis på grund av att "rolig" väger tyngre än ekonomisk på en hoj och delvis på grund av att det läggs mindre pengar på att få ner bränsleförbrukningen.

Högre luftmotstånd på en hoj jämfört med en bil. Därför det ofta kan vara så att en effektstark bil är snabbare från 200 km/h och uppåt exempelvis.

R Scarpa27
2015-01-21, 22:25
Den är riktigt go, till en bråkdel av priset av vad en HD kostar, man behöver dessutom inte meka i den var och varannan helg för att något gått sönder :).

Den jag har är rätt clean, gillar ett renare utseende utan för mycket tjafs på.

hell yea ju cleanare alltså... cleanare och snyggare :D... inga bilder?

delta_mats
2015-01-21, 22:31
Dåligt med bilder faktiskt. Får återkomma till sommaren :)

Olegh
2015-01-21, 22:32
Högre luftmotstånd på en hoj jämfört med en bil. Därför det ofta kan vara så att en effektstark bil är snabbare från 200 km/h och uppåt exempelvis.

Det var det värsta. Visst, att vaken är mer problematisk efter en hoj är ju en ofrånkomlig effekt eftersom man har mindre designutrymme ur ett aerodynamiskt perspektiv, men jag trodde ändå att det skulle bli en liten positiv nettoeffekt. Får göra mer research helt enkelt, det här borde jag ju faktiskt ha ett hum om.

JamesD
2015-01-22, 20:03
Honda CB1300. Inte riktigt i samma kategori som ER6-N men jävlar vilket ha-begär den väckte!

http://www.picpicx.com/wp-content/uploads/2014/10/d123ea2d9abdbda13f0283ebb18cde70.jpg

Säljs inte dessa i Sverige eller går de under något annat namn? En sökning på CB1300 på blocket ger inte en enda i hela Sverige så vitt jag kan se.

agazza
2015-01-22, 20:25
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_CB_1300_58329582.htm?ca=4&w=3

Farsan hade en sån förr. bra drag :D

R Scarpa27
2015-01-22, 20:31
min kusin och hans vänner hade en sporthojsklubb förr var alltid så impad...
(de är bra mkr äldre än mig). riktiga galningar på r1or, ninjor och hayabusa m.m varje gång de kom och hälsade på hörde man dom långt innan och titta man på vägen kom ett gäng hojjar på bakhjulen... gah that evil sounds of that bikes :P

JamesD
2015-01-22, 20:38
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_CB_1300_58329582.htm?ca=4&w=3

Farsan hade en sån förr. bra drag :D

Riktigt fina grejer. Däremot ganska hutlös att försäkra för mig. Får nog ha den där som framtida mål istället.

agazza
2015-01-23, 09:00
Riktigt fina grejer. Däremot ganska hutlös att försäkra för mig. Får nog ha den där som framtida mål istället.

Köp en Triumph speed triple 1050 istället så länge och ta en märkesförsäkring.

Har för mig dessa är rätt billiga

4623
2015-01-23, 09:04
Köp en Triumph speed triple 1050 istället så länge och ta en märkesförsäkring.

Har för mig dessa är rätt billiga

Halv kostar 23k på mig. Tveksam till att märkesförsäkring kan vara så mycket billigare?

agazza
2015-01-23, 09:21
Halv kostar 23k på mig. Tveksam till att märkesförsäkring kan vara så mycket billigare?

du bör nog undersöka det iaf

http://triumphforsakring.se/

4623
2015-01-23, 09:28
du bör nog undersöka det iaf

http://triumphforsakring.se/

Måste hanteras manuellt så det orkar jag inte. :)

HVR
2015-01-23, 09:31
För min del, 28 år i storstad "sparade" jag runt 2k på triumphs märkesförsäkring. Nu var detta iofs ett par år sedan, men tror inte det är dramatisk skillnad förräns man kommer på rätt sida 30-sträcket.

spas
2015-01-23, 10:23
Det kanske redan nämnts men för den sortens cyklar så titta på bilsport och mc. Steg två är att fylla 30 och flytta utanför stan. Jag hade en Hornet 900 för ett antal år sen, de bör man få ganska billigt på blocket idag. Kul hoj, inte lika skoj som speedtriple men mycket nakenhoj för pengarna.

Victuhh
2015-01-23, 11:16
Håller på att ta a2 kort och ska köpa mig en MC vad det lider var det tänkt. Är inne och kikar lite på blocket men inte riktigt hittat något i min smak, någon som har lite tips eller förslag så är det välkommet!

Under 30k
Inte så stor och klumpig
Hyffsat snabb men ska ändå gå att köra på a2.

Kollat runt lite på alla stilar, touring, sport, en mindre variant av custom kanske? tycker 80 talarna är häftiga. Offroad eller motard? öppen för förslag.
Sporthoj, hur är dessa i drift och ägande? Finns de ens i de kw antal jag letar efter?
(tänkte ha den skriven på farsan)

agazza
2015-01-23, 11:30
Vad är a2?

Nuförtiden har jag för mig att CC inte spelar roll utan det är KW per kilo som man går efter

Er6n eller hornet 600 brukar vara bra nybörjarhojjar, alternativt valfri motard, men då får man ont i röven.

agazza
2015-01-23, 11:31
Måste hanteras manuellt så det orkar jag inte. :)

Fick du inte pris när du slog in regnummer och personnummer?

4623
2015-01-23, 11:33
Fick du inte pris när du slog in regnummer och personnummer?

Nepp

4623
2015-01-23, 11:36
A2 är "mellan". Max 35kW och ett kW/kg förhållande på max 0,2.

delta_mats
2015-01-23, 12:14
Är ni oroliga för höga försäkringar så köp en custom, nästan gratis att försäkra.

agazza
2015-01-23, 12:29
gere

delta_mats
2015-01-23, 12:37
Lol. En fet custom med lite tryck i motorn är också rolig, fast på ett annat sätt.

BlötSnö
2015-01-23, 14:02
Apropå custom så går jag och funderar fram och tillbaka på huruvida nästa fordon (som behöver vara någorlunda ekonomiskt p.ga. eventuella studier. Inte überbilligt, men överkomligt) ska bli en 600-något-cc encylindrig á la xt660x/r (har som tidigare nämnts en nästan helt ny xt660z som ska nedgraderas), en trött lite vespa av snassig modell (antingen något retroaktigt eller en PX200E) eller en japansk custom i stil och storlek med Kawasaki VN1500 eller Suzuki VL1500. De sistnämnda går att helförsäkra för runt 3 000:- per år på mig.

Tanken att köpa en sporthoj årsmodell 1995 eller tidigare har också snurrat runt, men jag tror den idén skrotas.

Tankar? Åsikter?

TheOne1994
2015-01-23, 14:17
Apropå custom så går jag och funderar fram och tillbaka på huruvida nästa fordon (som behöver vara någorlunda ekonomiskt p.ga. eventuella studier. Inte überbilligt, men överkomligt) ska bli en 600-något-cc encylindrig á la xt660x/r (har som tidigare nämnts en nästan helt ny xt660z som ska nedgraderas), en trött lite vespa av snassig modell (antingen något retroaktigt eller en PX200E) eller en japansk custom i stil och storlek med Kawasaki VN1500 eller Suzuki VL1500. De sistnämnda går att helförsäkra för runt 3 000:- per år på mig.

Tanken att köpa en sporthoj årsmodell 1995 eller tidigare har också snurrat runt, men jag tror den idén skrotas.

Tankar? Åsikter?

XT: n har en bra motor med långa service intervaller, den är poppis som ett altenativ till riktig motard. Den kan du nog bli nöjd med.

600 från 95 , nja det vet jag inte. Det blir ett annat körsätt. Så ha detta som sista altenativ.

VN1500 och den kategorin är så jvl manligt :) sen är där bra drag i dom med...

delta_mats
2015-01-23, 15:13

Tankar? Åsikter?

Vill du ha custom ska du ha 100 pållar eller mer. Annars brölar de bara fast du gasar. De du listade tror jag är för klena helt enkelt. Fast det beror ju på om du bryr dig i det överhuvudtaget :)

JamesD
2015-01-23, 17:35
Är ni oroliga för höga försäkringar så köp en custom, nästan gratis att försäkra.

Inte är custom fel inte (utan att nu har kört varken en sådan eller någon annan hoj..) Men av vad jag läst mig till så ska de inte vara för nybörjare. Av någon anledning?

delta_mats
2015-01-23, 17:46
Inte är custom fel inte (utan att nu har kört varken en sådan eller någon annan hoj..) Men av vad jag läst mig till så ska de inte vara för nybörjare. Av någon anledning?

Både och skulle jag säga. På minussidan är att dom ofta har sämre bromsar, tillsammans med hög vikt. Svårare att snabbt få stopp vid behov. Sen är dom ju inte lika smidiga att kränga runt rondeller eller skarpa kurvor, man får köra lugnare helt enkelt.

Positiva är att man oftast kör lugnare och beskedligare eftersom hojarna inte inbjuder till lek på samma sätt. Man tuffar runt i 90-100 på motorvägen, över det blir det besvärligt.
Dom är behagligare att åka i stan jämfört med sporthojar, överlag är sportisarna obekväma och kommer inte till sin rätt annat än på bana.

Har själv haft en 800cc sporttouring, en 1000cc sporttwin och nu krompråmen. Så har lite att jämföra med iaf.

BlötSnö
2015-01-24, 02:01
XT: n har en bra motor med långa service intervaller, den är poppis som ett altenativ till riktig motard. Den kan du nog bli nöjd med.

600 från 95 , nja det vet jag inte. Det blir ett annat körsätt. Så ha detta som sista altenativ.

VN1500 och den kategorin är så jvl manligt :) sen är där bra drag i dom med...
Mm, mc-buden favoriserar ju just XT, så det är ju också ett gott tecken.
Jo, VN1500 är en klar kandidat, men så har man ju det där med att den drar mer än vad bilen gör. Om man ska bosätta sig en bit utanför stan och ha den lite som bruksfordon blir det ju många bäckar små, så att säga.

Vill du ha custom ska du ha 100 pållar eller mer. Annars brölar de bara fast du gasar. De du listade tror jag är för klena helt enkelt. Fast det beror ju på om du bryr dig i det överhuvudtaget :)
Jag skulle vilja påstå att det där låter som en väldigt personlig åsikt från någon som har just en större kraftigare variant och aldrig skulle kunna tänka sig att nedgradera. :)
Min nuvarande XT har 48hk och jag kan tänka mig en scooter. Det mesta duger för mig.

delta_mats
2015-01-24, 04:28
Det är även praktiskt. Har man drygt 300 kg mc, kanske någon som sitter bakpå och vill köra om en långtradare på motorvägen är 65 hk i minsta laget. Skönt att bara vrida på och susa om när man känner för det.

BlötSnö
2015-01-24, 05:10
Det är även praktiskt. Har man drygt 300 kg mc, kanske någon som sitter bakpå och vill köra om en långtradare på motorvägen är 65 hk i minsta laget. Skönt att bara vrida på och susa om när man känner för det.

Jag inser att vi skulle kunna dra ut den här diskussionen ganska ordentligt, då vi verkar ha lite delade åsikter, men jag skippar det. Det här med tangentbordskrigande orkar jag inte med längre.
Bekvämt och skönt, men inte nödvändigt i mitt fall och förmodligen inte helt kostnadseffektivt för en eventuellt blivande student med egen bostad ett par mil utanför civilisationen.
Egentligen borde jag nog ta ut custom ur listan över alternativ tills ekonomin tillåter att införskaffa en bensinslukare som bruksfordon.
Då kvarstår alternativen XT660R/M eller en scooter. Då kommer man ner under halvlitern milen också.
Eller bara skippa logiken och köpa en M1800R och se vad som händer. :d
Den är billig att försäkra iallafall.

Sparven från Minsk
2015-01-24, 07:47
Går i tankar att införskaffa någon lagom liten hoj att köra till jobb med när solen skiner, sira 2 mils väg. En Yamaha Virago, eller dragstar, marauder. Lågt pris, något att tuffa runt på och putsa lite på :)

delta_mats
2015-01-24, 08:32
Jag inser att vi skulle kunna dra ut den här diskussionen ganska ordentligt, då vi verkar ha lite delade åsikter, men jag skippar det. Det här med tangentbordskrigande orkar jag inte med längre.
Bekvämt och skönt, men inte nödvändigt i mitt fall och förmodligen inte helt kostnadseffektivt för en eventuellt blivande student med egen bostad ett par mil utanför civilisationen.
Egentligen borde jag nog ta ut custom ur listan över alternativ tills ekonomin tillåter att införskaffa en bensinslukare som bruksfordon.
Då kvarstår alternativen XT660R/M eller en scooter. Då kommer man ner under halvlitern milen också.
Eller bara skippa logiken och köpa en M1800R och se vad som händer. :d
Den är billig att försäkra iallafall.

Ja allt beror ju på vilka preferenser man har. Jag själv var dels sugen att testa en glidare men samtidigt skeptisk till att den skulle bli slö och tråkig. Så gick på powercruiser temat. Min drar runt 0,8 ganska oberoende på hur jag kör.
M1800 är riktigt fet! :)

BlötSnö
2015-01-24, 08:38
Går i tankar att införskaffa någon lagom liten hoj att köra till jobb med när solen skiner, sira 2 mils väg. En Yamaha Virago, eller dragstar, marauder. Lågt pris, något att tuffa runt på och putsa lite på :)
Är inte du närmare två meter? Eller är det någon annan?
Maraudern tyckte jag också var snygg, men sedan såg jag den i verkligheten. Liiiiiiiiiiiiiten.
Ja allt beror ju på vilka preferenser man har. Jag själv var dels sugen att testa en glidare men samtidigt skeptisk till att den skulle bli slö och tråkig. Så gick på powercruiser temat. Min drar runt 0,8 ganska oberoende på hur jag kör.
M1800 är riktigt fet! :)

Hehe, 0.8. Det är tre deciliter mer än min bil. Å andra sidan är min bil tråkig. Det är nog inte din motorcykel.
Jo, det blev nästan en sådan för två år sedan, men ett lägenhetsköp kom emellan och sedan blev det höghjulig skogsmaskin till Islandsresan.
Jaja, det löser sig nog. Jag lär om inte annat återkomma till den här tråden när nästa fordon införskaffats.

TheOne1994
2015-01-24, 11:43
Är inte du närmare två meter? Eller är det någon annan?
Maraudern tyckte jag också var snygg, men sedan såg jag den i verkligheten. Liiiiiiiiiiiiiten.

Hehe, 0.8. Det är tre deciliter mer än min bil. Å andra sidan är min bil tråkig. Det är nog inte din motorcykel.
Jo, det blev nästan en sådan för två år sedan, men ett lägenhetsköp kom emellan och sedan blev det höghjulig skogsmaskin till Islandsresan.
Jaja, det löser sig nog. Jag lär om inte annat återkomma till den här tråden när nästa fordon införskaffats.

mc åkning är en ren nöjesgrej. Man får inte tänka på kostander som soppa. En hoj ska rör på sig thats it. Sen om den drar 0,5 eller 0,81 spelar mindre roll. Köp en burk mindre EAA så är dom pengarna hemma igen :)

JamesD
2015-01-24, 15:16
Varit iväg och kollat på hojar idag. Kollade först på ett ställe som hade ytterst få hojar. Där fanns bland annat suzuki bandit 650 som jag varit lite inne på. Är ju ganska intetsägande när man inte kan köra hojarna, men den gjorde iaf ingenting för mig när jag provsatt den. For sedan till ett ställe som främst sålde Harley Davidsons och insåg där att det definitivt är den sortens hojar som får pulsen att stiga lite. Synd att HD är så jävla snordyra..

Känner mig iaf 90% säker på att det är custom som gäller för min del efter dagens provsittande.

delta_mats
2015-01-24, 15:22
JamesD. Vad har du för budget? Kolla in Kawasaki mean streak, Yamaha warrior. Två hojar med de rätta linjerna enligt min mening.

JamesD
2015-01-24, 15:38
Tänker mig att 50-60k är lämpligt som mest. Blev riktigt sugen på en Harley-Davidson Street 750, 70k ny. Som lite av en instegsharley som man kan byta upp sig från efter ett tag. Men jag har börjat fundera i banorna att försöka fixa kortet först och hoj sedan. Har ändå inte någon jag egentligen kan övningsköra så mycket privat med. Då kan man ju gå igenom en del hojar och se vad som känns bäst helt enkelt.

Mean streak och warrior var ju definitivt något att snegla på också.

ZoDa
2015-01-24, 21:36
Tänker mig att 50-60k är lämpligt som mest. Blev riktigt sugen på en Harley-Davidson Street 750, 70k ny. Som lite av en instegsharley som man kan byta upp sig från efter ett tag. Men jag har börjat fundera i banorna att försöka fixa kortet först och hoj sedan. Har ändå inte någon jag egentligen kan övningsköra så mycket privat med. Då kan man ju gå igenom en del hojar och se vad som känns bäst helt enkelt.

Mean streak och warrior var ju definitivt något att snegla på också.

Är du främst ute efter ny eller begagnad?

Kawasaki kom i år ut med denna: http://www.kawasaki.se/sv/products/cruiser/2015/vulcan_s/overview?Uid=09C6DAkNWgkJCQsKUFlfXAlZDAlbUF9cWQ0MD QoJWloLWg4
Torrgasade den lite på MC-mässan idag.
Nån annan som var där förresten??

JamesD
2015-01-24, 23:11
Är du främst ute efter ny eller begagnad?

Kawasaki kom i år ut med denna: http://www.kawasaki.se/sv/products/cruiser/2015/vulcan_s/overview?Uid=09C6DAkNWgkJCQsKUFlfXAlZDAlbUF9cWQ0MD QoJWloLWg4
Torrgasade den lite på MC-mässan idag.
Nån annan som var där förresten??

Helst begad så att man slipper den där känslan av att förlora 10k på att rulla ut från försäljaren.

Däremot såg ju den där fasen inte fel ut.

JamesD
2015-01-25, 10:35
Efter närmre efterforskning så var Kawasakin högintressant tills jag fann att det inte verkar finnas någon återförsäljare här uppe. Inte så smidigt med garantiärenden och liknande med andra ord. Så den får jag tyvärr räkna bort :(

agazza
2015-02-02, 08:18
Fick ingen uppmärksamhet i pryltråden så jag tigger lite här istället.

Just införskaffat en WR450F

http://ridewithgps.com/photos/2937/full.jpg

jag och en bekant håller även på förprojekterar ett bygge av två bergshästmoduler till våra hojjar. Mer om detta under våren.

Det kommer bli en lätt uppdaterad variant av denna modell

http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/20/031e354fdbf4acedddf6837e9e35b884.jpg

Jag ska också ta och byta ut plasten på Yamahan då jag inte gillar deras blåa färg, svart, grått eller vitt blir det

Tail
2015-02-02, 12:33
Både och skulle jag säga. På minussidan är att dom ofta har sämre bromsar, tillsammans med hög vikt. Svårare att snabbt få stopp vid behov.

Till min stora överraskning (efter lite sökande) så är det tydligen inte nödvändigtvis sant. En fet Cruiser kan stanna lika snabbt som en sporthoj, eftersom bakhjulet har mer grepp under inbromsning med en Cruiser än en sporthoj.
http://www.motorcycle-vermont.com/the-effect-of-motorcycle-type-on-braking-distance/

BlötSnö
2015-02-02, 13:22
Fick ingen uppmärksamhet i pryltråden så jag tigger lite här istället.

Just införskaffat en WR450F

450

jag och en bekant håller även på förprojekterar ett bygge av två bergshästmoduler till våra hojjar. Mer om detta under våren.

Det kommer bli en lätt uppdaterad variant av denna modell

Häst af berg

Jag ska också ta och byta ut plasten på Yamahan då jag inte gillar deras blåa färg, svart, grått eller vitt blir det

Ska ni bygga bergshäst från grunden eller köpa byggsatser?

agazza
2015-02-02, 13:39
Ska ni bygga bergshäst från grunden eller köpa byggsatser?

Jag har pratat en del med en av upphovsmännen och han är så pass snäll och tillmötesgående så jag ska få ta del av vissa av hans nya ritningar som har med alla nya förändringar.

Det blir alltså att bygga en egen variant av version 2.5.

2.7 kanske man kan kalla den..

Vi har tillgång till CNC och verkstad.

Jag är inte inställd på att bli klar denna vinter men min byggkamrat är lite mer ivrig än mig..

delta_mats
2015-02-03, 19:19
Till min stora överraskning (efter lite sökande) så är det tydligen inte nödvändigtvis sant. En fet Cruiser kan stanna lika snabbt som en sporthoj, eftersom bakhjulet har mer grepp under inbromsning med en Cruiser än en sporthoj.
http://www.motorcycle-vermont.com/the-effect-of-motorcycle-type-on-braking-distance/

Det stämmer att du har mer användning av bakbromsen vid fullbromsningar på en cruiser. På en sportis så kommer bakdäcket nästan hänga i luften. Men den största skillnaden är att bromsarna ofta är avsevärt klenare på en glidare samt att hojen väger betydligt mer. Därav längre bromssträcka.

delta_mats
2015-02-03, 19:31
Har funderat på att skaffa nån gammal klassisk hoj. Som man kan putsa på och finåka lite med då och då. En hoj som förmodligen kommer öka i värde med åren. Kollat en del på Honda cbx 1000, en rätt frän skapelse med sin raka 6 cylindriga motor. Coolt ljud också med rätta piporna.

e8tkVSKb77Y

ZoDa
2015-02-03, 19:40
Har funderat på att skaffa nån gammal klassisk hoj. Som man kan putsa på och finåka lite med då och då. En hoj som förmodligen kommer öka i värde med åren. Kollat en del på Honda cbx 1000, en rätt frän skapelse med sin raka 6 cylindriga motor. Coolt ljud också med rätta piporna.

e8tkVSKb77Y

Coolt! Ser skapligt bred ut. Har du kört en någon gång?
Dock inget för mig, ju förre cylindrar ju bättre.

delta_mats
2015-02-03, 19:45
Coolt! Ser skapligt bred ut. Har du kört en någon gång?
Dock inget för mig, ju förre cylindrar ju bättre.

Nej aldrig kört någon. De växer inte på träd här i Sverige. Gillar alla typer av motorer, de har sin charm på sina sätt.

agazza
2015-02-03, 21:43

e8tkVSKb77Y

Den drar ju åt sig mycket uppmärksamhet men vägegenskaperna vetefan. Har sett en sån någon gång live och dom är ju rätt häftiga

delta_mats
2015-02-03, 22:58
Det är ju en dunderklump, men en cool sådan!

agazza
2015-02-13, 11:19

e8tkVSKb77Y

http://www.bike.se/nyheter/yamaha-vmax-jvb-moto

TheOne1994
2015-02-13, 13:02

vill ha !!!!

agazza
2015-03-01, 13:08
Folk måste hålla utkik åt mig efter ett billigt motardkit. Less på snön nu.
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/01/1be47df7ed0a0dcec593b318a56a8e1c.jpg

sent from my one+

Ignatius72
2015-03-01, 13:19

Satan vad läcker!

4623
2015-03-01, 13:21
När vågar vi hoppas på att de sopar gatorna i Stockholm? Riktigt sugen på att köra nu.

Tail
2015-03-01, 13:23
Det stämmer att du har mer användning av bakbromsen vid fullbromsningar på en cruiser. På en sportis så kommer bakdäcket nästan hänga i luften. Men den största skillnaden är att bromsarna ofta är avsevärt klenare på en glidare samt att hojen väger betydligt mer. Därav längre bromssträcka.

Jag antar att du inte kollade på sidan jag länkade. Här är top 5 av de testade motorcyklarna:

2012 Aprilia 1200 Dorsoduro Hypermotard 111.1 ft
2012 Harley Davidson Dyna Switchback Cruiser 114.0 ft
2010 Ducati Multistrada 1200S without ABS Adventure bike 114.3 ft
2011 Honda CB1000R Naked Sport Standard 114.5 ft
2009 Triumph Street Triple R Naked Sport Standard 114.6 ft

delta_mats
2015-03-01, 13:56
Jag antar att du inte kollade på sidan jag länkade. Här är top 5 av de testade motorcyklarna:

2012 Aprilia 1200 Dorsoduro Hypermotard 111.1 ft
2012 Harley Davidson Dyna Switchback Cruiser 114.0 ft
2010 Ducati Multistrada 1200S without ABS Adventure bike 114.3 ft
2011 Honda CB1000R Naked Sport Standard 114.5 ft
2009 Triumph Street Triple R Naked Sport Standard 114.6 ft

Jo jag kollade. Men generellt sett har customhojar sämre bromsar även om det bevisligen finns undantag.

TheOne1994
2015-03-01, 14:29
När vågar vi hoppas på att de sopar gatorna i Stockholm? Riktigt sugen på att köra nu.

ta det lugnt i början bara, har du inte varit omkull en gång ? eller mins jag fel ?

tyvärr många åker i backen i början av säsongen. Kall asfalt och kalla sulor blir snorhalt...

BlötSnö
2015-03-01, 14:54
Bara för att se om någon har någon åsikt, nu när jag sitter här och fortsätter mitt filosoferande om en ekonomisk motorcykel:
Denna maskin dök upp och även om det inte är aktuellt för mig just nu så tyckte jag att den verkade vettig.
Veteranförsäkring (tror den skulle kosta mig 900/år ungefär). Inte gått så långt. Över 100hk. En väldigt vanlig modell (om jag inte missminner mig) så stort utbud på reservdelar.
http://www.blocket.se/vastmanland/Suzuki_GSF_1200_Bandit_58929072.htm?ca=11&w=2
Har ni några andra tankar?

4623
2015-03-01, 15:11
ta det lugnt i början bara, har du inte varit omkull en gång ? eller mins jag fel ?

tyvärr många åker i backen i början av säsongen. Kall asfalt och kalla sulor blir snorhalt...

Två :D

Ja det första jag ska göra är att byta framdäck iaf. :)

TheOne1994
2015-03-01, 16:02
Två :D

Ja det första jag ska göra är att byta framdäck iaf. :)

nytt framdäck kommer 3 dubbla risken för ännu en omkullkörning !

lägg den ner mer och mer för att bli av med "hinnan" på däcket.

delta_mats
2015-03-01, 19:41
Bara för att se om någon har någon åsikt, nu när jag sitter här och fortsätter mitt filosoferande om en ekonomisk motorcykel:
Denna maskin dök upp och även om det inte är aktuellt för mig just nu så tyckte jag att den verkade vettig.
Veteranförsäkring (tror den skulle kosta mig 900/år ungefär). Inte gått så långt. Över 100hk. En väldigt vanlig modell (om jag inte missminner mig) så stort utbud på reservdelar.
http://www.blocket.se/vastmanland/Suzuki_GSF_1200_Bandit_58929072.htm?ca=11&w=2
Har ni några andra tankar?

Helt okej hoj, trimvänlig är den dessutom också! Provkört en för länge sedan och jag vill minnas att den kändes lite trögare i svängarna än min dåvarande Falco samt att framgaffeln var lite mjuk. I övrigt en behaglig hoj att köra.

ZoDa
2015-03-01, 19:46
Nån som tagit första vändan för i år än?
Tänkte göra debuten idag men fasiken va kallt och blåsigt de var.

Fordon
2015-03-01, 20:34

Jag har funderat på det i flera dagar men jag kommer avvakta en en vecka eller två tror jag *gah!*

agazza
2015-03-01, 21:30

Räknas inte det här då?:(

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7288623&postcount=1827

M|cke
2015-03-01, 21:48
Jösses, börja åka redan nu *screwy*

Jag har ju inte ens tvättat bort smutsen från förra året....insåg för några veckor sen att nycken satt kvar i tändningslåset :Virro

Men nu börjar det väl bli dags att byta styrlager och tändstift så den är redo för att börja rulla i mitten/slutet av april.
Så kallt och halt att åka när det är under +10 grader...klart att det går men hur kul är det?

ZoDa
2015-03-01, 21:55
Räknas inte det här då?:(

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7288623&postcount=1827

Haha, såklart det gör. Ber ödmjukast om ursäkt! Är det en WR250?
När tar du fram gatpiskaren då, om du har en sån.

Är lite sugen på en KTM 250 sx tvåtaktare själv, med motardfälgar då!

Ricken13
2015-03-01, 23:38
Det är ju inte riktigt dags än tycker jag. Eller hoppas snarare...

https://www.dropbox.com/s/qng9ctumbm1g7zk/2015-01-16%2015.05.17.jpg?dl=0

BlötSnö
2015-03-02, 00:22
Helt okej hoj, trimvänlig är den dessutom också! Provkört en för länge sedan och jag vill minnas att den kändes lite trögare i svängarna än min dåvarande Falco samt att framgaffeln var lite mjuk. I övrigt en behaglig hoj att köra.

Nu kör jag som en pensionär, så det skulle nog inte drabba mig så mycket.
Och trimma kan ju alltid vara intressant. Det har jag inte gjort sedan man hade moped.

Jag har ju inte ens tvättat bort smutsen från förra året....insåg för några veckor sen att nycken satt kvar i tändningslåset :Virro

Men nu börjar det väl bli dags att byta styrlager och tändstift så den är redo för att börja rulla i mitten/slutet av april.
Så kallt och halt att åka när det är under +10 grader...klart att det går men hur kul är det?

Ingen trängselskatt och fri parkering i stan. Inte rolig, men ack så smidigt.

agazza
2015-03-02, 06:33
Haha, såklart det gör. Ber ödmjukast om ursäkt! Är det en WR250?
När tar du fram gatpiskaren då, om du har en sån.

Är lite sugen på en KTM 250 sx tvåtaktare själv, med motardfälgar då!
450, finns en sv1000 tillgänglig men där jag bor går den inte att köra på flera månader..

sent from my one+

Fordon
2015-03-02, 07:28

Se det som uppvärmning tills det går att köra på riktigt ;)

hnric
2015-03-02, 15:02
Får väl bli en tur runt påsk så man påminner sig att vänta till det blivit varmare. Brukar inte vara sopat för än alldeles för sent heller.

nissepelle
2015-03-03, 12:43
Jag har varit ute på 3 turer hittills i år, med nån veckas mellanrum. 5-8 plus alla gångerna. Visst är det inte varmt och behagligt, men hjälper mot abstinensen gör det! Bra uppvärmning att börja lite lätt på försäsongen med, så är man varm i kläderna till att tempen i backen gått upp lite och man kan börja ta kurvor ordentligt.

agazza
2015-03-05, 21:57
Fordon, var det detta du försökte göra på e4an?

sent from my one+

agazza
2015-03-05, 21:57
http://9gag.com/gag/abyYLB9?ref=android

sent from my one+

4623
2015-03-05, 22:37
Det ska bli 13 grader på söndag! :(

R0B
2015-03-05, 22:52
En hel hypotetisk fråga till alla er som kan sånt här. Om man är intresserad av att köpa en höj för något mellan 0-50.000 sek, som ska vara behaglig att köra till jobbet (cirka 20 mil) i lite högre hastighet (150-200) vad ska man titta på för något då? hypotetiskt tilläggs önskemål är också låg förbrukning.

Vad drar en standard hoj i de hastigheterna på motorväg?

hnric
2015-03-05, 23:19
En bil. Snabba sporthojar som kommer mer till sin rätt 150+ är ändå inte bekväma, bara att dom är ännu mer obekväma när det går långsammare. Speciellt om du skall åka 20 mil. Är till stor del en vanesak, men jag som ligger under 1000 mil/året utan masssa långturer stannar gärna till var 10:e mil eller så med min sporthoj.

Sporttourers som Kawa ZZR 1400, Honda VFR 1200 eller liknande borde funka bäst för att äta motorväg.

agazza
2015-03-06, 06:36
+1.

Åk bil istället. Bekvämare och säkrare. Ligga pendla 20 mil om dagen på hoj blir lätt tröttsamt

sent from my one+

TheOne1994
2015-03-06, 07:06
+1.

Åk bil istället. Bekvämare och säkrare. Ligga pendla 20 mil om dagen på hoj blir lätt tröttsamt

sent from my one+

+2
roligt första veckan sen är det bara pest att köra så långt. Sen blir dom 150-200 till 200-250 för att slippa sitta där så länge :)

Ignatius72
2015-03-06, 08:33
En bil. Snabba sporthojar som kommer mer till sin rätt 150+ är ändå inte bekväma, bara att dom är ännu mer obekväma när det går långsammare. Speciellt om du skall åka 20 mil. Är till stor del en vanesak, men jag som ligger under 1000 mil/året utan masssa långturer stannar gärna till var 10:e mil eller så med min sporthoj.

Sporttourers som Kawa ZZR 1400, Honda VFR 1200 eller liknande borde funka bäst för att äta motorväg.

+1.
Det är rätt drygt att pendla 20 mil om dagen med hoj. Men om du ändå ska ha en så har jag själv en VFR 1200 som jag är sjukt nöjd med. 150 är en behaglig hastighet. 200 är alltid 200 och det tuggar man inte hur länge som helst oavsett hoj.

Fordon
2015-03-06, 08:36
En hel hypotetisk fråga till alla er som kan sånt här. Om man är intresserad av att köpa en höj för något mellan 0-50.000 sek, som ska vara behaglig att köra till jobbet (cirka 20 mil) i lite högre hastighet (150-200) vad ska man titta på för något då? hypotetiskt tilläggs önskemål är också låg förbrukning.

Vad drar en standard hoj i de hastigheterna på motorväg?

En KTM 1190 Adventure. Höj din budget eller sänk farten på motorvägen :)

Fordon, var det detta du försökte göra på e4an?

Jag lyckades ju nästan, eller hur?!

agazza
2015-03-06, 09:49
En KTM 1190 Adventure. Höj din budget eller sänk farten på motorvägen :)

Jag lyckades ju nästan, eller hur?!

:d

R0B
2015-03-06, 11:29
Jaså det är så illa alltså... Vad tråkigt, lägger väl den planen på is då. Får bli en ariel atom istället så man får lite comfort :P

Fordon
2015-03-07, 08:17
http://etracksonline.co.uk/Gallery/Gotland_Ring/airphoto3.jpg

Finns det någon här som skulle vara intresserad av att köpa min plats på en 3-dagars bandagar i snabb grupp med Actionpics mellan 5-7 juni? Jag har även rum på Bunge vandrarhem under dessa dagar.
Anledningen till att jag vill bli av med denna är för att jag vill köra på Gelleråsen under samma datum istället.

ZoDa
2015-03-08, 19:56
Jaha där har man avrostat sig för i år.
Tog en premiärtur i lördags och har varit ute en sväng idag också. 10 mil blev det ungefär.
Håll på att sluta illa redan andra svängen från garaget då det kalla däcket inte riktigt ville greppa i asfalten.
Nån annan som varit ute? Inga olyckor att rapportera hoppas jag?

agazza
2015-03-08, 20:13
Höll på bryta foten när jag trampade igenom på en bäck, men det är väl vardag i tövädret.

Halv 8 imorse, skönt att brunschsupa på lördagar så man slocknar tidigt.

https://igcdn-photos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/t51.2885-15/11015646_1623124781258312_690636181_n.jpg

ZoDa
2015-03-08, 20:40
Höll på bryta foten när jag trampade igenom på en bäck, men det är väl vardag i tövädret.

Halv 8 imorse, skönt att brunschsupa på lördagar så man slocknar tidigt.

https://igcdn-photos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/t51.2885-15/11015646_1623124781258312_690636181_n.jpg

Ser härligt ut, men fan va snö det verkar ligga.
Haha ja, eller på fredagskvällarna. Då slocknar man sött efter ett par pilsner.

agazza
2015-03-09, 07:16
Ser härligt ut, men fan va snö det verkar ligga.
Haha ja, eller på fredagskvällarna. Då slocknar man sött efter ett par pilsner.

40-60cm kanske, det har sjunkit ihop rätt bra. Men det är uppe på höjden, vägarna är bara, sitter och tittar frenetiskt efter ett extra par crossfälgar samt ett par motardfälgar, men det var svårare än vad jag trodde

Ignatius72
2015-03-09, 16:08
Jaha där har man avrostat sig för i år.
Tog en premiärtur i lördags och har varit ute en sväng idag också. 10 mil blev det ungefär.
Håll på att sluta illa redan andra svängen från garaget då det kalla däcket inte riktigt ville greppa i asfalten.
Nån annan som varit ute? Inga olyckor att rapportera hoppas jag?

Blev en halv tank iaf. Jag tog det väldigt försiktigt (utom på motorvägen) då jag på sista turen råkade ut för samma sak som du + att det är mycket grus på vägarna. kanonväder i vilket fall som helst.

no aim
2015-03-14, 22:57
Finns det någon på brädan som äger BANDIT XXR? Hur är sikten? Är det värt att köpa eller är det klokare att kolla runt på andra hjälmar?

Fredrik S
2015-03-14, 23:37
Primiärturen avklarad idag, blev 11,5 mil.

Kom dock iväg senare än vad jag hade planerat och det var bara 4,5 plusgrader när jag kom hem. Hade glömt hur vidrigt ont det gör när känseln i händerna börjar komma tillbaka.

Det kunde dock ha gått riktigt illa. Jag brukar alltid använda startkablar från motorcykelns batteri till ett löst bilbatteri när hojen skall igång första gången efter vintervilan, för att inte fresta batteriet mer än nödvändigt. När jag fått igång hojen och håller på att koppla bort startkablarna ser jag att det pissar olja under motorn.

Jag stänger av, hämtar verktyg, plockar av kåpan, startar igen och lägger mig under och kollar. Det visar sig att oljefiltret har lossnat. Tänk om jag hunnit köra iväg och det hade gängat loss helt och oljan hamnat på bakdäcket. Inte roligt.

johanhej
2015-04-01, 07:20
Behöver hjälpa med det här med att välja rätt däck till fälg.

Min hoj har 110/80-18 fram. På fälgen står 2.5-18". Vill gärna skaffat något med lite grövre mönster. Continental ContiEscape verkar schyst.
https://www.conti-online.com/www/motorcycle_de_en/themes/motorcycletires/enduro/escape_en.html

Däcket finns i in storlek bak (140/80-17), men inte i min storlek fram. Däremot finns 4.1-18. Det "metriska" mätsättet har jag koll på, men detta har jag ingen aning om. Jag förutsätter att 4.1 är däckbredd i tum, och 4.1 tum är ju bara strax under 110mm.

Skulle 4.1-18 passa min hoj?

Tips om andra grövre däck i min storlek mottas gärna.

Ricken13
2015-04-01, 08:40
Dra ett mail till tom@hojdack.se så hjälper han dig. Han kan marknaden bättre än många andra.

agazza
2015-04-01, 13:18
Behöver hjälpa med det här med att välja rätt däck till fälg.

Min hoj har 110/80-18 fram. På fälgen står 2.5-18". Vill gärna skaffat något med lite grövre mönster. Continental ContiEscape verkar schyst.
https://www.conti-online.com/www/motorcycle_de_en/themes/motorcycletires/enduro/escape_en.html

Däcket finns i in storlek bak (140/80-17), men inte i min storlek fram. Däremot finns 4.1-18. Det "metriska" mätsättet har jag koll på, men detta har jag ingen aning om. Jag förutsätter att 4.1 är däckbredd i tum, och 4.1 tum är ju bara strax under 110mm.

Skulle 4.1-18 passa min hoj?

Tips om andra grövre däck i min storlek mottas gärna.

Jag blev uppringd av säljaren då jag köpte mina pirelli mt-21 (grövsta vägdäcken jag vågade köpa som ändå håller relativt länge som jag kan köra i skogen med) och han påtalade att jag tagit för smala däck, för på crossdäck mätte dom på ytterdubb och på andra däck mätte dom på tubstorleken sa han, och däcken jag fick istället verkar bevisa hans tes för det verkar vara rätt. Men fråga säljaren, de har bra koll

agazza
2015-04-13, 13:59
yamaha xjr 1300

Café med bolt-on delar. Man blev ju sugen

http://www.wrenchmonkees.com/media/catalog/product/cache/1/image/1000x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/i/m/img_0126_copy.jpg

http://www.wrenchmonkees.com/motorcycles/monkee-75-yamaha-xjr-1300.html

Jpn
2015-04-13, 17:12
Nån som har erfarenhet av Yamaha yz450f årsmodeller kring 2008-2010?

Jag är på jakt efter en sommarleksak igen då jag fick sälja min förra hoj i sommras pga handskada.

Är lite inne på en yz450f från 2010 så man får insprutningen, men anledningen att jag funderar på nån av dem lite äldre är för att en bekant ska sälja sin 08a som jag vet har körts ganska lugnt och är väl omhändertagen. Priset känns också ganska rätt så man blev ju lite nyfiken på hur dem är kontra en lite nyare med insprutning. Jag har tidigare kört rmz 250 i 4år och känner att det är nog dags med en 450 den här sommaren.

ZoDa
2015-04-13, 18:41
yamaha xjr 1300

Café med bolt-on delar. Man blev ju sugen

http://www.wrenchmonkees.com/media/catalog/product/cache/1/image/1000x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/i/m/img_0126_copy.jpg

http://www.wrenchmonkees.com/motorcycles/monkee-75-yamaha-xjr-1300.html

Nej tack. Caferäsers ser så sjukt osköna ut att köra, de är allt som oftast inte så sköna för ögonen heller.
Blir jag tvingad så skulle jag hellre ta en Norton:
http://www.totalmotorcycle.com/motorcycles/2012models/2012-Norton-Commando961-Cafe-Racer5.jpg

Ignatius72
2015-04-13, 19:05
Jag är sjukt nöjd med min vfr 1200. Framförallt med paddelväxlarna. Jag tror inte jag kan tänka mig att gå tillbaka till vanlig. Det tråkiga är ju att det begränsar urvalet rätt kraftigt...
Fler som testat?

R Scarpa27
2015-04-13, 20:38
letar enduro :D got damnit längesedan man körde, men letar iaf och får se om det blir köp. agazza vad är det för enduro yamaha du har?

agazza
2015-04-13, 22:01
Nån som har erfarenhet av Yamaha yz450f årsmodeller kring 2008-2010?

Jag är på jakt efter en sommarleksak igen då jag fick sälja min förra hoj i sommras pga handskada.

Är lite inne på en yz450f från 2010 så man får insprutningen, men anledningen att jag funderar på nån av dem lite äldre är för att en bekant ska sälja sin 08a som jag vet har körts ganska lugnt och är väl omhändertagen. Priset känns också ganska rätt så man blev ju lite nyfiken på hur dem är kontra en lite nyare med insprutning. Jag har tidigare kört rmz 250 i 4år och känner att det är nog dags med en 450 den här sommaren.

fick inte dom sprut 2012? eller var de bara wr som var så sen?

Jag har en 08 wr och alla delar ska vara utbytbara däremellan, det är lite vassare kam och grejer på en yz ifall jag minns fel. men i övrigt är väl Yamaha rätt kända för att vara hållfasta.

Nej tack. Caferäsers ser så sjukt osköna ut att köra, de är allt som oftast inte så sköna för ögonen heller.
Blir jag tvingad så skulle jag hellre ta en Norton:
http://www.totalmotorcycle.com/motorcycles/2012models/2012-Norton-Commando961-Cafe-Racer5.jpg

Det är ju en poserhoj, det är bara för stilen. dock ser ändå en Ducati monster rätt härlig ut.

Jag är sjukt nöjd med min vfr 1200. Framförallt med paddelväxlarna. Jag tror inte jag kan tänka mig att gå tillbaka till vanlig. Det tråkiga är ju att det begränsar urvalet rätt kraftigt...
Fler som testat?

Paddlar? har du ratt också?

Nej men seriöst har du bilder på hur det ser ut? Vart sitter dom?

letar enduro :D got damnit längesedan man körde, men letar iaf och får se om det blir köp. agazza vad är det för enduro yamaha du har?

Yamaha WR450F 08

Köp en med insprut, Kawasaki fick sprut 2008 tror jag. De är även rätt bra i övrigt

Denna, ifall de inte ljuger om timmarna, verkar rätt prisvärd

http://www.blocket.se/kronoberg/Kawasaki_KXF_450__i_nyskick_59824901.htm?ca=4&w=3&last=1

Ignatius72
2015-04-14, 03:25

Sitter på vänsterhandtsg. Växlar upp med pekfingret och ner med tummen.
Modellen heter FD.

R Scarpa27
2015-04-14, 07:17
fick inte dom sprut 2012? eller var de bara wr som var så sen?

Jag har en 08 wr och alla delar ska vara utbytbara däremellan, det är lite vassare kam och grejer på en yz ifall jag minns fel. men i övrigt är väl Yamaha rätt kända för att vara hållfasta.

Det är ju en poserhoj, det är bara för stilen. dock ser ändå en Ducati monster rätt härlig ut.

Yamaha WR450F 08

Köp en med insprut, Kawasaki fick sprut 2008 tror jag. De är även rätt bra i övrigt

Denna, ifall de inte ljuger om timmarna, verkar rätt prisvärd

http://www.blocket.se/kronoberg/Kawasaki_KXF_450__i_nyskick_59824901.htm?ca=4&w=3&last=1

hmm mm ska hålla koll nu framåt och den såg riktigt fin ut=)
blir väl något i stil med den.
Om man inte köper med insprut vad blir alla nackdelar?

agazza
2015-04-14, 07:44
hmm mm ska hålla koll nu framåt och den såg riktigt fin ut=)
blir väl något i stil med den.
Om man inte köper med insprut vad blir alla nackdelar?

Kan vara lite mer mek med förgasare, men det kan bli dyrare med insprut.

Du kan trimma lättare med insprut, då du kan programmera om själv ifall du köper annan pipa osv.

delta_mats
2015-04-14, 08:37
Sitter på vänsterhandtsg. Växlar upp med pekfingret och ner med tummen.
Modellen heter FD.

Så du har ingen koppling?

Ignatius72
2015-04-14, 10:51
Så du har ingen koppling?

Nope, ingen koppling. Däremot automat om man vill ha det. En drive (dvs man är i treans växel vid 50km/h) en sport som varvar mer men sedan paddlarna. Man bara drar på och släpper inte gasen utan paddlar in växlarna bara. Fantastiskt skönt. Fortfarande efter ett år så kan jag ibland försöka koppla men det händer inte så ofta.

4623
2015-04-19, 12:47
Tog ut hojen idag, batteriet är såklart stendött. Är det ok att springa igång den? Eller kan det vara skadligt för hojen? Har sprungit igång den förut. Men då har där iaf varit kräm i batteriet. Bara inte tillräckligt för att starta den.

Fordon
2015-04-19, 12:52
Tog ut hojen idag, batteriet är såklart stendött. Är det ok att springa igång den? Eller kan det vara skadligt för hojen? Har sprungit igång den förut. Men då har där iaf varit kräm i batteriet. Bara inte tillräckligt för att starta den.

I värsta fall så hinner batteriet bli såpass urladdat under vintern att cellerna skadas och går sönder. Jag tvivlar väldigt starkt på att det går att springa igång en hoj som inte har blivit underhållsladdat under ett halvår.

köp en ctek-laddare. De går för cirka 700kr eller så och de kan rädda batterier ibland. Det är riktigt bra smartladdare som inte kan jämföras med ebay-laddare för 250 spänn eller så.

4623
2015-04-19, 12:54
I värsta fall så hinner batteriet bli såpass urladdat under vintern att cellerna skadas och går sönder. Jag tvivlar väldigt starkt på att det går att springa igång en hoj som inte har blivit underhållsladdat under ett halvår.

köp en ctek-laddare. De går för cirka 700kr eller så och de kan rädda batterier ibland. Det är riktigt bra smartladdare som inte kan jämföras med ebay-laddare för 250 spänn eller så.

Kan låna laddare av en kompis men vill ju ha igång den nu. :) Kan det vara skadligt för hojen att försöka? När jag vred om tändningen så lös lampan. Så det var inte helt dött. Och det lyser fortfarande instrumentlampor när jag vrider om. Så helt dött är det inte.

Fordon
2015-04-19, 12:56
Kan låna laddare av en kompis men vill ju ha igång den nu. :) Kan det vara skadligt för hojen att försöka? När jag vred om tändningen så lös lampan. Så det var inte helt dött. Och det lyser fortfarande instrumentlampor när jag vrider om. Så helt dött är det inte.

Nej det är inte skadligt för hojen. Orkar den inte så orkar den inte. Inget mer med det. Och det är ju fint väder idag så du kan ju alltid se det som motion ;)

*edit* men jag tycker ändå du ska låna en laddare och låta den ladda nån timme.

Fordon
2015-04-19, 13:01
När jag ändå är här inne och skriver så kan jag visa hur min lördag såg ut :)

Jag fixar med det sista inför licenskursen nästa helg samt första tävlingen någonsin helgen därefter. Regskylt och lampor är bortmonterade. Baktill sitter det numera en kolfiberdummy för baklykta och underkåpan kommer ursprungligen från en Suzuki GSX-R 1000. Det är äntligen hojsäsong nu!

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=418555&d=1429392451

Här syns lamporna som behövs vid WET RACE.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=418553&d=1429391560

Och najade bromsok :naughty:

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=418571&d=1429443517

Fy fan va kul det ska bli!

4623
2015-04-19, 13:04
Nej det är inte skadligt för hojen. Orkar den inte så orkar den inte. Inget mer med det. Och det är ju fint väder idag så du kan ju alltid se det som motion ;)

*edit* men jag tycker ändå du ska låna en laddare och låta den ladda nån timme.

Har en fin backe utanför, så går den igång ner för den är det ju gött. Men skulle den inte göra det så är det trist. :)

Anledningen till att jag fråga är: När jag vrider om tändingen, så är det någon form av kontroll eller något som görs. Vet inte vad det heter. Alla instrument lampor tänds osv. Men på körskolan sa de att jag skulle låta denna gå klart innan jag starta. Och nu försöker hojen göra denna men orkar inte utan står och tuggar.

Får hoppas att polaren är hemma snart då. :)

Fordon
2015-04-19, 13:10
Har en fin backe utanför, så går den igång ner för den är det ju gött. Men skulle den inte göra det så är det trist. :)

Anledningen till att jag fråga är: När jag vrider om tändingen, så är det någon form av kontroll eller något som görs. Vet inte vad det heter. Alla instrument lampor tänds osv. Men på körskolan sa de att jag skulle låta denna gå klart innan jag starta. Och nu försöker hojen göra denna men orkar inte utan står och tuggar.

Får hoppas att polaren är hemma snart då. :)

Berätta hur det går sen :)

4623
2015-04-19, 13:13
Berätta hur det går sen :)

Vet du vad kontrollen eller vad det är jag pratar om heter? Stör mig som fan haha.

Fordon
2015-04-19, 13:17
Vet du vad kontrollen eller vad det är jag pratar om heter? Stör mig som fan haha.

Den görs på alla hojar och det är väl ett funktionstest för instrumenten gissar jag på, alternativt att man som mekaniker/lekman skall kunna se ifall något är trasigt. Rimligtvis bör man väl låta den tugga sig igenom de 2-3 sekunderna som det tar för den att göra klart testet men jag tror inte riktigt att det är något stort bekymmer i sig ifall den inte gör det.

Igår tvärdog min mätare och visade MTC Failure. Inte en enda pixel visade sig men det gick att starta ändå och instrumenten fungerade som vanligt strax därefter. Jag chansar vilt på att den inte gjorde det där testat under tiden den var ur funktion :P

4623
2015-04-19, 19:15
Har laddat med ctek i tre timmar nu. Men händer inget när jag vrider om tändingen. :(

Bara att köpa nytt?

h051n
2015-04-19, 20:13
Har laddat med ctek i tre timmar nu. Men händer inget när jag vrider om tändingen. :(

Bara att köpa nytt?

Har en ctek, men den är nog mer till för underhållsladdning.

Ladda minst ett dygn säger jag.

4623
2015-04-19, 20:14
Har en ctek, men den är nog mer till för underhållsladdning.

Ladda minst ett dygn säger jag.

Jo en kompis sa det också. Så jag skruva loss batteriet och laddar det inne nu. Får hoppas den hoppar igång imorgon. :)

Fredrik S
2015-04-19, 20:23

Bara att köpa nytt?

Har du inte underhållsladdat en enda gång under hela vintern så är det dessvärre mycket stor risk att det är kört.

Ett blybatteri börjar sulfatera redan vid 12,4 volt och med tanke på hur liten kapacitet det är på MC-batterier så är egenurladdningen ofta tillräckligt stor för att laddtillståndet skall hamna under 12,4 volt under en vinter.

Fordon
2015-04-19, 22:02

Bara att köpa nytt?

Vad säger ctek-laddaren? Den har väl typ 8 lampor som lyser beroende på hur batteriet mår?

4623
2015-04-19, 22:13
Vad säger ctek-laddaren? Den har väl typ 8 lampor som lyser beroende på hur batteriet mår?

Nä har en sådanhär:
http://www.outdoorbits.com/images/chargers/xs3600.jpg

Bara mittenlampan som lyser.

Fordon
2015-04-19, 22:22
Nä har en sådanhär:
http://www.outdoorbits.com/images/chargers/xs3600.jpg

Bara mittenlampan som lyser.

Aha okej. Jag sitter på en MXs 5.0 och beskrivningen säger:

CTEK POLAR är en enastående laddare med sin moderna och avancerade teknik. Dessutom är den anpassad till att hantera svår kyla. Laddaren utvecklades för fordon som kräver god batterivård under kalla vinterperioder, t.ex. snöskotrar, fyrhjulingar, jeepar och bilar. CTEK POLAR har en modifierad funktion för laddspänning som gör laddningen optimal i extremt låga temperaturer. Funktionen finns för både små (skotrar och fyrhjulingar) och normalstora batterier (jeepar och bilar). En annan unik egenskap är att även rekonditioneringsfunktionen (som återställer skiktade och djupt urladdade batterier) finns för både små och normalstora batterier. CTEK POLAR är utrustad med extremt köldtåliga gummikablar på båda sidorna (växelström och likström till batteriet). Genom det moderna systemet med åttastegsladdning kan laddaren analysera om batteriet kan ta emot och behålla laddningen. Det är helt automatiskt och byter till effektiv underhållsladdning när batteriet är fulladdat, vilket är en stor fördel i kylan. CTEK POLAR fungerar bra i vanligt klimat, men är anpassad för laddning i temperaturer mellan -30°C och +50°C.

http://www.ctek.se/Image/XLarge/Archive/Product/MXS%205.0%20POLAR_2.jpghttp://www.ctek.se/Image/XLarge/Archive/Product/MXS%205.0%20POLAR_1.jpg

Och min laddare fungerar riktigt bra.

4623
2015-04-20, 19:48
När jag kom hem var batteriet fulladdat. Stoppa i det och den hoppa igång direkt. :)

Fordon
2015-04-20, 20:33
När jag kom hem var batteriet fulladdat. Stoppa i det och den hoppa igång direkt. :)

Härligt! :d

R Scarpa27
2015-04-20, 20:40
fasen ska man köpa enduro eller inte fundersam som attan.(obs inget kort utan tänkt att köra på endurobana osv isf.) dock hade kortet underlättat så man slipper släp och allt bök.

Fordon
2015-04-20, 20:42
fasen ska man köpa enduro eller inte fundersam som attan.(obs inget kort utan tänkt att köra på endurobana osv isf.) dock hade kortet underlättat så man slipper släp och allt bök.

Du vill inte spendera körtimmar på transportsträckor med tanke på de täta serviceintervallerna på typ 10-15h körtid. Eller riskera att inte ens kuna ta dig hem när du har ramlat med hojen.

bear.flowertwig
2015-04-20, 20:46
Har alltid varit sugen på cross/enduro som motion men har ingen bil/garage eller lust att mecka så mycket med cross som det behövs. Finns det några lättåtkomliga banor/områden i Sthlm där man kan köra? Och vad ska man ha för storlek, 450? Nåt som hade funkat som motard också vore opti... men 600-700 vill man ju knappast släpa på i skogen.

R Scarpa27
2015-04-20, 20:49
Du vill inte spendera körtimmar på transportsträckor med tanke på de täta serviceintervallerna på typ 10-15h körtid. Eller riskera att inte ens kuna ta dig hem när du har ramlat med hojen.

har ca =) 10-15 min till en stor körbana annars. :).

hatar egentligen att köpa begagnade enduros/crossar så svårt med seriösa motorcyklar.

längesedan man höll på med detta, så vad ska man köpa för någon i dagsläget?

vill bara ha en att leka lite med, inte tävla osv...
lagom pris osv... sia man köra på en 250, eller gå över 400?

fan saknar de gamla 2taktarna arga som bin motorer :D
finns det 2 taktare numera? tkr allt blir 4takt nuförtiden.

Fordon
2015-04-20, 21:42
Har alltid varit sugen på cross/enduro som motion men har ingen bil/garage eller lust att mecka så mycket med cross som det behövs. Finns det några lättåtkomliga banor/områden i Sthlm där man kan köra? Och vad ska man ha för storlek, 450? Nåt som hade funkat som motard också vore opti... men 600-700 vill man ju knappast släpa på i skogen.

Det är nog rätt mycket meckande med enduro ändå så det är bara att gilla läget :) 450 är ju relativt lättkörda med sitt bottenvrid. Och ska den knäcka extra som asfaltshoj är det ju givet att du behöver en 450.

har ca =) 10-15 min till en stor körbana annars. :).

hatar egentligen att köpa begagnade enduros/crossar så svårt med seriösa motorcyklar.

längesedan man höll på med detta, så vad ska man köpa för någon i dagsläget?

vill bara ha en att leka lite med, inte tävla osv...
lagom pris osv... sia man köra på en 250, eller gå över 400?

fan saknar de gamla 2taktarna arga som bin motorer :D
finns det 2 taktare numera? tkr allt blir 4takt nuförtiden.

Leta upp en motionskörd hoj som inte har tävlats med. Märke är nog rätt så skitsamma. Jag hade försökt köpa en så ny 4-takt 450 som möjligt. De är lättkörda, billigare än 2-takt och ju nyare hoj, desto mindre kostsamma reperationer och renoveringar behöver du göra.

När du har hittat ett par intressanta exemplar så kan du börja leta efter kända fel och problem på årsmodellerna och se om du fastnar för någon speciell modell/årsmodell.

agazza
2015-04-20, 22:09
Gatreggade enduro är oftast mycket dyrare men skötsammare körda, lugnare kammar, längre serviceintervaller och dom går att försäkra

Ricken13
2015-04-20, 22:11
Det är nog rätt mycket meckande med enduro ändå så det är bara att gilla läget :) 450 är ju relativt lättkörda med sitt bottenvrid. Och ska den knäcka extra som asfaltshoj är det ju givet att du behöver en 450.

Leta upp en motionskörd hoj som inte har tävlats med. Märke är nog rätt så skitsamma. Jag hade försökt köpa en så ny 4-takt 450 som möjligt. De är lättkörda, billigare än 2-takt och ju nyare hoj, desto mindre kostsamma reperationer och renoveringar behöver du göra.

När du har hittat ett par intressanta exemplar så kan du börja leta efter kända fel och problem på årsmodellerna och se om du fastnar för någon speciell modell/årsmodell.

Tyvärr så är det ju så att endurokörning sliter nåt helt fantastiskt på grejerna.
Leta upp en EXC eller motsvarande som har gått som motard istället. Det brukar finnas hojar ute med enduro+motardhjul.
Men sen tycker jag att det generellt är så att tävlingsfolk är bättre på att serva.
Gatåkarna har en förmåga att köra 200+ h på en kolv för att dom hörde om det på radion att det går. En tävlingsåkare byter kolven på 50-70h för man vet att man får tillbaka effekt och får glo på dom andra delarna om nåt behöver bytas.

Motionärsåkare må ha färre timmar på sina maskiner, men är dom servade som dom ska?

Fordon
2015-04-21, 06:26
Tyvärr så är det ju så att endurokörning sliter nåt helt fantastiskt på grejerna.
Leta upp en EXC eller motsvarande som har gått som motard istället. Det brukar finnas hojar ute med enduro+motardhjul.
Men sen tycker jag att det generellt är så att tävlingsfolk är bättre på att serva.
Gatåkarna har en förmåga att köra 200+ h på en kolv för att dom hörde om det på radion att det går. En tävlingsåkare byter kolven på 50-70h för man vet att man får tillbaka effekt och får glo på dom andra delarna om nåt behöver bytas.

Motionärsåkare må ha färre timmar på sina maskiner, men är dom servade som dom ska?

Så är det ju förvisso, att kolven sällan byts vid 50h. Däremot kan man argumentera för att kolven inte behöver bytas vid exakt 50h vid motionskörning heller. Med det sagt så är det bara snålt att fyrdubbla tiden mellan kolvbyten. Därtill är ram och fjädring inte alls lika hårt belastade vid motionskörning. Åtminstone crosshojar. Men givetvis går det inte att komma ifrån att tävlingshojar servas som de skall. Jag tror dock det går att hitta godbitar bara man letar och ite köper första bästa.

Med detta sagt så är varken crosscyklar eller endurohojar min starka sida.

Ricken13
2015-04-21, 08:01
Så är det ju förvisso, att kolven sällan byts vid 50h. Däremot kan man argumentera för att kolven inte behöver bytas vid exakt 50h vid motionskörning heller. Med det sagt så är det bara snålt att fyrdubbla tiden mellan kolvbyten. Därtill är ram och fjädring inte alls lika hårt belastade vid motionskörning. Åtminstone crosshojar. Men givetvis går det inte att komma ifrån att tävlingshojar servas som de skall. Jag tror dock det går att hitta godbitar bara man letar och ite köper första bästa.

Med detta sagt så är varken crosscyklar eller endurohojar min starka sida.

Det enda slitage som blir på en ram är ju i princip estetiskt. Om man inte klotar den sned.
Fjädringens slitage beror på hur många gånger kolven går fram och åter. Visst, en förare som kör fort använder hela slaget oftare. Men en motionärsåkare som är lite överviktig och inte tycker att han behöver nya fjädrar som är anpassade för honom orsakar också en massa onödiga rörelser i fjädringen.
Så fjädring behöver servas, men det ska man nog göra i vilket fall när man köper en ny, begagnad, maskin. Och med vettiga intervaller därefter.

bear.flowertwig
2015-04-26, 22:11
Nån som vet vad som gäller när det kommer till att provköra hoj med syfte att säkerställa att den är klar inför besiktning? Jag har körförbud och vill se till så att allt funkar som det ska innan jag besiktigar, frågan är om/hur jag får köra för att kunna testa så den går som den ska/bromsar funkar/växlar lirar etc. Nån som vet?

Fordon
2015-04-27, 20:19
Nån som vet vad som gäller när det kommer till att provköra hoj med syfte att säkerställa att den är klar inför besiktning? Jag har körförbud och vill se till så att allt funkar som det ska innan jag besiktigar, frågan är om/hur jag får köra för att kunna testa så den går som den ska/bromsar funkar/växlar lirar etc. Nån som vet?

Du får köra till närmsta besiktning, den närmsta vägen. That's it. Inga undantag. Men jag tror å andra sidan inte att någon bryr sig ifall du åker fram och tillbaka på en 100m-sträcka.

Fordon
2015-04-27, 20:22
Jag tog roadracinglicens i helgen och vi hade SMC Sport klubbmästerskap efter steg 6-träningen. Här är filmen från racet! Jag startar i A-finalen i sista ledet. 21:a plats av 24 startande. Och det gick ju rätt bra!

ASXX07RvMHM

TheOne1994
2015-04-27, 20:34
Jag tog roadracinglicens i helgen och vi hade SMC Sport klubbmästerskap efter steg 6-träningen. Här är filmen från racet! Jag startar i A-finalen i sista ledet. 21:a plats av 24 startande. Och det gick ju rätt bra!

ASXX07RvMHM

nå var det roligare än förväntat ? Adrenalin kick som få får vara med om i livet :)

Fordon
2015-04-27, 20:42
nå var det roligare än förväntat ? Adrenalin kick som få får vara med om i livet :)

Jag stängde av kameran efter racet men när jag körde in hojen i depåboxen så skrek jag "JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!" och jublade. Fy fan va kul det var! Det är det här jag är född till att göra!
På torsdag är planen att jag åker ner mot Anderstorp inför första riktiga tävlingen i Speedster cup :d

TheOne1994
2015-04-28, 07:07
Jag stängde av kameran efter racet men när jag körde in hojen i depåboxen så skrek jag "JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!" och jublade. Fy fan va kul det var! Det är det här jag är född till att göra!
På torsdag är planen att jag åker ner mot Anderstorp inför första riktiga tävlingen i Speedster cup :d

ha ha ha jag känner igen känslan, svår att beskriva..

Jag pm:ar dej om lite mer Info.

4623
2015-05-03, 17:36
Finns det någonstans i Stockholm där jag kan lämna in hojen för tvätt?

agazza
2015-05-03, 17:49
Finns det någonstans i Stockholm där jag kan lämna in hojen för tvätt?

Men är det inte jävligt härligt att svänga in på den nästan tomma gör det själv tvätten vid postkontoret och titta ut över e4an samtidigt som du ägnar en timme i solljuset för att peta och polera lite?

4623
2015-05-03, 17:50
Men är det inte jävligt härligt att svänga in på den nästan tomma gör det själv tvätten vid postkontoret och titta ut över e4an samtidigt som du ägnar en timme i solljuset för att peta och polera lite?

Bara hittat tvätthallar med högtryckstvätt. Jag orkar inte hålla på att tvätta när jag har ställ på mig. Sen är jag lat. Så betalar gärna för att slippa. :)

agazza
2015-05-03, 18:20
Bara hittat tvätthallar med högtryckstvätt. Jag orkar inte hålla på att tvätta när jag har ställ på mig. Sen är jag lat. Så betalar gärna för att slippa. :)

slipp da

http://www.groupon.se/deals/stockholm/SteamAutoSpa/829506

martikainen
2015-05-04, 06:33

Är det bara jag som sitter och lutar med i svängarna? :D Fy fan va härligt det såg ut! Måste skaffa hoj igen nästa år!

4623
2015-05-04, 07:19
slipp da

http://www.groupon.se/deals/stockholm/SteamAutoSpa/829506

Jag kan också googla. ;) Föredrar dock vanlig tvätt och inte ångtvätt.

Fordon
2015-05-04, 10:57
Årets första SM-helg har gått av stapeln och jag körde mitt livs första riktiga race! Av 34 startande så kvalade jag in på 17:e plats, men kom i mål på åttonde plats! :) Det här med racing kan vara det roligaste som finns, ALLA kategorier!

1o4QkmzAhHw

dauit
2015-05-05, 00:29
Hälsar motorcykelförare på varandra när dom möts i trafiken?

BlötSnö
2015-05-05, 06:48
Hälsar motorcykelförare på varandra när dom möts i trafiken?

Verkar ske lite på slentrianbasis.
Med customtomtar. Eller någon med samma slags motorcykel.
Jag är lite tudelad. Visst, trevligt, men samtidigt hälsar jag på varenda arbets/branschkamrat jag möter på jobbet också när jag sitter och kör, så mina somrar brukar mest bestå av en väldig massa vinkande och hälsande hela dagarna. Nästan så man känner sig lite kunglig vid närmare eftertanke.

TheOne1994
2015-05-05, 06:51
Dom flesta hälsar,en del pucko har inte fattat grejen ännu..

en oskriven lag att man hälsar..dock inte i 250+

agazza
2015-05-05, 07:51
Alla hälsar, till och med på moppegrabbarna. Extra härligt en fin motorcykel dag.

Fordon
2015-05-05, 12:42
Undantagsfall där jag inte hälsar är delade vägar på motorväg och dylikt. Annars hälsas det alltid. Det bygger en fin gemenskap tycker jag. På samma sätt så stannar jag mer eller mindre alltid ifall någon hojförare står längsmed vägen med sin cykel. Ibland behöver de hjälp, ibland har de bara tagit en bensträckare :)

agazza
2015-05-05, 16:34
Förbannad nå jävulst, just krängt på mina nya sommardäck på mina nya lackerade sommarfälgar, och de som sålt mig fälgarna har skickat fel fälgar.

Ser nu att hjullagren i fälgarna är alldeles för stora och de spacers som följde med passar inte alls.

Jag vill fan ut och gasa nu

Ricken13
2015-05-05, 17:17
Förbannad nå jävulst, just krängt på mina nya sommardäck på mina nya lackerade sommarfälgar, och de som sålt mig fälgarna har skickat fel fälgar.

Ser nu att hjullagren i fälgarna är alldeles för stora och de spacers som följde med passar inte alls.

Jag vill fan ut och gasa nu

Är det för hoj och vad är det för fälgar?

agazza
2015-05-05, 17:30
Är det för hoj och vad är det för fälgar?
Yamaha WR 450 F Factory Effect 2008

Fälgarna är eloxerade vanliga alucrossfälgar, men de skickade fel adaptrar, jag får svarva något imorgon... Men jag vill liksom gasa nu. Den har stått sen snön låg kvar

agazza
2015-05-20, 23:34
Äntligen, medan man väntat så har man fastnat på ebay och köpt posergrejjer som en ärthjärna.

Bäst köp hittills är en fjäderbelastad kedjesträckare och en 40 watts fläktkyld h4 led med hel och halvljus. Alla med båge borde äga ett. Plus då den mjukare lång åka sadeln från SEAT concepts

http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/20/7f9cbb8572a1e1681c10cfdfa16eec09.jpg

http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/20/dcb1a442075e5ffc03d3f8e05f74dcc3.jpg

http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/20/af301ff344e817c9660ca9ac913456a0.jpg

http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/20/9ab2219c213836e57ffded9d48fe13e1.jpg

http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/20/b51286c3dbd508662452e727086fa3cd.jpg

TheOne1994
2015-05-21, 06:49
Äntligen, medan man väntat så har man fastnat på ebay och köpt posergrejjer som en ärthjärna.

Bäst köp hittills är en fjäderbelastad kedjesträckare och en 40 watts fläktkyld h4 led med hel och halvljus. Alla med båge borde äga ett. Plus då den mjukare lång åka sadeln från SEAT concepts

http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/20/dcb1a442075e5ffc03d3f8e05f74dcc3.jpg

http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/20/af301ff344e817c9660ca9ac913456a0.jpg

http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/20/9ab2219c213836e57ffded9d48fe13e1.jpg

http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/20/b51286c3dbd508662452e727086fa3cd.jpg

lampan var cool, vad gav du för den ? blir LED så varma så fläkt är nödvändig ?

agazza
2015-05-21, 07:23
lampan var cool, vad gav du för den ? blir LED så varma så fläkt är nödvändig ?

40 watt är 40 watt, så ja det behövs, annars blir kylflänsen riktigt stor.

http://www.ebay.com/itm/301576006728?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Dessa köpte jag.

Finns ju mindre kinalampor som är samma storlek som en vanlig h4 men dessa lyser ungefär som dom här 29kroners nyckelringslamporna

Runqen
2015-05-21, 12:46
Finns här någon som pendlar med sin MC? Om ja, berätta gärna lite om hur det.

Ponitus
2015-05-23, 19:26
Nämnde på jobbet att jag var lite sugen att åka motorcykel. Vips så hade jag en handledare och körkortstillståndet var påväg.

Jag tycker bobbers verkar häftiga.
Någon som åker sådan och har lite info om dessa?

Ska man köpa en färdig eller bygga själv?
Är det som en crosscykel att man ska kolla antal timmar på kolv/lager/filter osv osv..?

Helt ny på detta. All nyttig info uppskattas!

Och jag lovar att hälsa på er andra åkare.
:)

agazza
2015-05-23, 20:53
Bygg en egen ifall tid finns och du kan få hjälp så den går igenom besiktning. Kör inte med stel bakram. Aldrig värt. Eller kolla på moderna retrostil hojjar.

Det är mycket längre service intervaller på motorcyklar för vägbruk än cross. Men de måste ju servas också. Är de motorsvaga kan det gå långt mellan servicarna

nissepelle
2015-05-25, 23:02
Nämnde på jobbet att jag var lite sugen att åka motorcykel. Vips så hade jag en handledare och körkortstillståndet var påväg.

Jag tycker bobbers verkar häftiga.
Någon som åker sådan och har lite info om dessa?

Ska man köpa en färdig eller bygga själv?
Är det som en crosscykel att man ska kolla antal timmar på kolv/lager/filter osv osv..?

Helt ny på detta. All nyttig info uppskattas!

Och jag lovar att hälsa på er andra åkare.
:)

Vad för serviceintervall en hoj har beror på motor och andra komponenter. Så länge det inte sitter en motor från en crosshoj i din bobber (vilket det garanterat inte gör) så har du mer normala serviceintervaller. Generellt brukar bobbers ha tvåcylindrig motor, antingen parallell-twin eller v-twin. Vilket som så brukar det vara trötta, tunga och tråkiga motorer. Du kommer dessutom ha det jobbigt på uppkörningen om du ska åka bobber. Lycka till att som oerfaren motorcyklist klara högfartsbanan på en sån pjäs.

Jag föreslår att du istället köper en "vanlig" hoj i någorlunda orginalskick - då vet du att du får en hoj som kommer funka i praktiken. Exempel är ducati scrambler som kanske skulle tilltala dig, kolla på classic-modellen. Triumph bonneville, thruxton eller scrambler är också bra förslag. Själv skulle jag gärna ha en thruxton för glidiga sköna turer.

KlopFer
2015-05-25, 23:11
Bobber var ju hur feta som helst :D

http://www.blocket.se/jonkoping/Bobber_60377518.htm?ca=11&w=3

Blev riktigt sugen!

ceejay
2015-05-25, 23:19
Vore kul att ta mckort :)

KlopFer
2015-05-25, 23:31
Vore kul att ta mckort :)

Sa jag också förra året. Skrev in mig på körskolan. Tog 8 körlektioner och riskutbildningen. Plugga lite teori på någon app som kosta 7kr sedan var kortet kirrat :)

Ponitus
2015-05-26, 10:40
Vad för serviceintervall en hoj har beror på motor och andra komponenter. Så länge det inte sitter en motor från en crosshoj i din bobber (vilket det garanterat inte gör) så har du mer normala serviceintervaller. Generellt brukar bobbers ha tvåcylindrig motor, antingen parallell-twin eller v-twin. Vilket som så brukar det vara trötta, tunga och tråkiga motorer. Du kommer dessutom ha det jobbigt på uppkörningen om du ska åka bobber. Lycka till att som oerfaren motorcyklist klara högfartsbanan på en sån pjäs.

Jag föreslår att du istället köper en "vanlig" hoj i någorlunda orginalskick - då vet du att du får en hoj som kommer funka i praktiken. Exempel är ducati scrambler som kanske skulle tilltala dig, kolla på classic-modellen. Triumph bonneville, thruxton eller scrambler är också bra förslag. Själv skulle jag gärna ha en thruxton för glidiga sköna turer.
Tack för input.
Kanske blir till att skaffa sig en "vanlig" cykel, då. Som man sedan bygger om till bobber. Får spana in lite mer på att bygga själv.
Det är väl mest plocka bort lite kåpor och byta sadel. Så det bör inte vara några större konstigheter (?).

Att köra utan bakdämpare är snyggt men dumt?

delta_mats
2015-05-26, 10:50
Tack för input.
Kanske blir till att skaffa sig en "vanlig" cykel, då. Som man sedan bygger om till bobber. Får spana in lite mer på att bygga själv.
Det är väl mest plocka bort lite kåpor och byta sadel. Så det bör inte vara några större konstigheter (?).

Att köra utan bakdämpare är snyggt men dumt?

Njae det är lite mer att göra än så. För att få rätta stuket ska ju bakändan ner och en riktig bobber har ingen bakdämpare. Du får sätta dämpning under sadeln istället.

Exdiaq
2015-05-26, 10:54

Hög vill-ha-faktor..

Även funderat på KTM 350 Freeride. Enda som fattas nu är kortet och pengarna.

Ricken13
2015-05-26, 11:02
Hög vill-ha-faktor..

Freeriden är trevlig. Väldigt lättkörd. Tjejhoj skulle man kunna kalla den om man vill vara en sån. ;)

http://41.media.tumblr.com/32c09952df68184e1b940162a257d28d/tumblr_nbwjlaaDxR1sb74ijo1_1280.jpg

agazza
2015-05-26, 14:19
Hög vill-ha-faktor..

Köp en vägreggad även ifall effekten är lägre så är det lättare med försäkring.

Serviceintervallerna är längre.

Jag gillar också KTM men det är vassa maskiner som kan kräva en del åtgärder.

En Seat concepts dyna var jävligt värd också för dynorna är så jävla hårda på dessa hojjar annars.

agazza
2015-05-26, 14:21
Hög vill-ha-faktor..

http://www.blocket.se/stockholm/Husaberg_700cc_2takt_MONSTER_60231955.htm?ca=11&amp&w=3

Exdiaq
2015-05-26, 14:32
Freeriden är trevlig. Väldigt lättkörd. Tjejhoj skulle man kunna kalla den om man vill vara en sån. ;)

http://41.media.tumblr.com/32c09952df68184e1b940162a257d28d/tumblr_nbwjlaaDxR1sb74ijo1_1280.jpg

Så länge den tar mig från punkt A till B, är rolig och pålitlig spelar det mig ingen roll om det är kill-, tjej-, eller hen-hoj!

Köp en vägreggad även ifall effekten är lägre så är det lättare med försäkring.

Serviceintervallerna är längre.

Jag gillar också KTM men det är vassa maskiner som kan kräva en del åtgärder.

En Seat concepts dyna var jävligt värd också för dynorna är så jävla hårda på dessa hojjar annars.

http://www.blocket.se/stockholm/Husaberg_700cc_2takt_MONSTER_60231955.htm?ca=11&amp&w=3

Japp, vägreggad är en självklarhet där jag bor!

Dock fortfarande 35 000 kr mer än vad jag kan lägga på en MC för tillfället :( Får se vad jag lyckas arbeta ihop under sommaren och vad jag har råd med efter det.

4623
2015-05-26, 14:33
Bilsport och MC samt Svedea vill inte försäkra en KTM 690 SMC på mig då jag är under 30. :(

agazza
2015-05-26, 14:48
Bilsport och MC samt Svedea vill inte försäkra en KTM 690 SMC på mig då jag är under 30. :(

? Jag är 26 och hade inga problem alls med min 450. Då har jag inte ens körkort. Med SMC rabatten hamnade jag på 2400 helförsäkring tror jag.

Iof har jag inga grannar heller.

4623
2015-05-26, 14:59
? Jag är 26 och hade inga problem alls med min 450. Då har jag inte ens körkort. Med SMC rabatten hamnade jag på 2400 helförsäkring tror jag.

Iof har jag inga grannar heller.

HOPPSAN ETT FEL UPPSTOD!
Vänligen kontakta vår kundservice för att teckna försäkring på nummer 0470-201 25.

För att halv- eller helförsäkra den här modellen måste du vara 30 år eller äldre. Kontakta vårt kundnav för mer information.

Trygg-Hansa låter mig däremot försäkra.
37' halv, 54' hel.

TheOne1994
2015-05-26, 20:36
37' halv, 54' hel.

det ska bara vara förbjudet att ha mc..man får inte ha för skoj för då ska det kosta :(

enda bra alternativet är Yamma XT660. Ägandeförhållanden är bra. Cool faktor lite si så där.

dauit
2015-05-26, 20:47
37' halv, 54' hel.

offtopic men trygg hansa vill inte försäkra min klocka som var värd 20k heller...

Puryeah
2015-05-26, 20:50
Bobber var ju hur feta som helst :D

http://www.blocket.se/jonkoping/Bobber_60377518.htm?ca=11&w=3

Blev riktigt sugen!

Dock riktigt gay med alla dessa snik-bobbers, Harley får det allt vara och inte nån jävla Yamaha/Triumph/Honda/whatever. :D

agazza
2015-05-26, 21:42
37' halv, 54' hel.
För en motard?

Det är väl deras fuck off policy. Skriv dig i en kranskommun istället

xps93
2015-05-27, 13:29
Visst borde det gå att köra en honda cbr600f 1989 som A2 hoj om man stryper den? står här: http://www.bikez.com/motorcycles/honda_cbr_600_f_1989.php att det är 67.9kW orginal vilket är under de 70kW som en A2s 35kW strypning får ha ursprung i. Och stryper man den till 35kW blir det ju under 0.2kW/kg också.

Såg också denhär på blocket http://www.blocket.se/goteborg/Ombyggd_honda_cbr600f_60643816.htm , hur mycket moddande tror ni det är för att sätta dit en front från en cbr600rr är alltså typ denna http://www.ebay.com/itm/Unpainted-Black-Upper-Front-Fairing-Cowl-Nose-For-2003-2004-Honda-CBR600RR-03-04-/380668589278?fits=Make%3AHonda%7CModel%3ACBR600RR ?
Säkert en dum idé men man vet ju inte innan man provat :d

delta_mats
2015-05-27, 17:48
Dock riktigt gay med alla dessa snik-bobbers, Harley får det allt vara och inte nån jävla Yamaha/Triumph/Honda/whatever. :D

Vad kör du själv för hoj då?
Orka slita sönder en svindyr Harley för att bygga en bobber av den. En bobber är säkert cool att cruisa runt lite med runt stan på sin höjd, alla kanske inte vill lägga ner de pengarna på en hoj med så smalt användningsområde.

nissepelle
2015-05-29, 18:14
Visst borde det gå att köra en honda cbr600f 1989 som A2 hoj om man stryper den? står här: http://www.bikez.com/motorcycles/honda_cbr_600_f_1989.php att det är 67.9kW orginal vilket är under de 70kW som en A2s 35kW strypning får ha ursprung i. Och stryper man den till 35kW blir det ju under 0.2kW/kg också.

Såg också denhär på blocket http://www.blocket.se/goteborg/Ombyggd_honda_cbr600f_60643816.htm , hur mycket moddande tror ni det är för att sätta dit en front från en cbr600rr är alltså typ denna http://www.ebay.com/itm/Unpainted-Black-Upper-Front-Fairing-Cowl-Nose-For-2003-2004-Honda-CBR600RR-03-04-/380668589278?fits=Make%3AHonda%7CModel%3ACBR600RR ?
Säkert en dum idé men man vet ju inte innan man provat :d

Ja det går bra att strypa ner hojen ifall den uppfyller de krav som du själv nämner.

Köp inte den andra hojen. Vilket jävla åbäke. Den där kommer du garanterat ha väldigt lite glädje av. Räkna med att den är sönderskruvad av alla möjliga förståsigpåare och att elen är helt åt helvete rakt över samt att återställa till någorlunda normalt utseende kommer vara kostsamt och ta mycket tid.

ceejay
2015-05-29, 20:52
Vad ska man köra om man är 2m lång och väger 120kg?
:D

HVR
2015-05-29, 20:53
Beror på om du vill köra bekvämt eller snabbt :D

delta_mats
2015-05-29, 20:56

Antingen den fetaste custom du kan hitta, eller en klassisk muskelhoj likt gsx 1400, xjr 1300. Eller någon av de större offroadhojarna. Beror lite på intresse.

ZoDa
2015-05-29, 21:07

Den här är - om inte 100% korrekt - ändå rolig att leka med.

http://cycle-ergo.com/

ceejay
2015-05-29, 21:10
Jag är iaf sugen på hojkort, vet inte om det blir av men det vore ju nice att kunna iaf sitta på en hoj utan att det ser ut som en pocket bike.

Allt ser litet ut på cycle-ergo. :D

Fordon
2015-05-29, 21:12

En KTM 1290 Superduke R såklart :naughty:

ZoDa
2015-05-29, 21:19
En KTM 1290 Superduke R såklart :naughty:

Haha ja det är väl den eller en msx125 jag skulle kunna tänka mig passar.

Finns det förresten något tillfälle då du tycker att man inte ska köra en 1290 SD?

Fordon
2015-05-29, 21:30
Haha ja det är väl den eller en msx125 jag skulle kunna tänka mig passar.

Finns det förresten något tillfälle då du tycker att man inte ska köra en 1290 SD?

:laugh:

Egentligen inte, den duger till ALLT verkligen! Det går utmärkt att köra långt på den. Den fungerar perfekt för stadskörning. Det går att tävla med den. Listan kan göras lång! Men nu är det ju även en perfekt hoj för de storväxta också :) Enda nackdelen är den...ekonomiska biten *rolleyes*

ceejay
2015-05-29, 22:04
finns det ingen annan stor hoj i det stuket?

ZoDa
2015-05-29, 22:59
finns det ingen annan stor hoj i det stuket?

Om du menar likt superduken så finns det en hel del större naken/street-hojar.

se här tex:
http://www.bike.se/test/jamforande-test/aprilia-tuono-v4r-aprc-bmw-s1000r-ducati-monster-1200s-kawasaki-z1000-ktm-1290

Provkör/provsitt så mycket som möjligt så får du lite känsla för vad som funkar eller inte.

agazza
2015-05-29, 23:06
Yamaha mt-01

delta_mats
2015-05-30, 09:13
Om du menar likt superduken så finns det en hel del större naken/street-hojar.

se här tex:
http://www.bike.se/test/jamforande-test/aprilia-tuono-v4r-aprc-bmw-s1000r-ducati-monster-1200s-kawasaki-z1000-ktm-1290

Provkör/provsitt så mycket som möjligt så får du lite känsla för vad som funkar eller inte.

För smått för ceejay. Till och med jag som endast är 188 cm för krypa ihop på väldigt många hojar.

mini
2015-05-30, 11:02
Jag har samma funderingar som ceejay men tvärt om: rekommendationer på hoj för liten människa? 152 cm nybörjare.

delta_mats
2015-05-30, 11:33
Jag har samma funderingar som ceejay men tvärt om: rekommendationer på hoj för liten människa? 152 cm nybörjare.

Vad vill du kunna göra med hojen? Bara köra i stan? Åka på semester? Utforska skogsvägar mm? Val av hoj beror på intresse.

delta_mats
2015-05-30, 11:36
Till flera hojar kan man köpa till en sänkningssadel som är några cm lägre.

mini
2015-05-30, 11:59
Vad vill du kunna göra med hojen? Bara köra i stan? Åka på semester? Utforska skogsvägar mm? Val av hoj beror på intresse.

Ingen skogskörning. Mer köra i stan och möjlighet till lite långkörningar. Sporthojar tilltalar mig utseendemässigt men inte praktiskt eller ekonomiskt.

BlötSnö
2015-05-30, 12:03
Ingen skogskörning. Mer köra i stan och möjlighet till lite långkörningar. Sporthojar tilltalar mig utseendemässigt men inte praktiskt eller ekonomiskt.

Jag tycker det låter som du ska titta på segmentet "sport touring".
Vet inte hur de ter sig i storlekar, men man skulle förmodligen kunna kalla dem för en bekvämare typ av sportmotorcykel med inte fullt så ettriga motorer och med lägre försäkringskostnad.
Beroende på modell, givetvis.

mini
2015-05-30, 12:14
Kikat lite på BMW 800. Den rekommenderas på olika forum. Tycker dock den ser rätt stor ut. Hittade specar som sa sitthöjd 80 cm. Det känns spontant lite högt.

HVR
2015-05-30, 12:39
Kikat lite på BMW 800. Den rekommenderas på olika forum. Tycker dock den ser rätt stor ut. Hittade specar som sa sitthöjd 80 cm. Det känns spontant lite högt.

Jag kör runt på en BMW F800r (antar att det är denna du menar, finns ju andra modeller med 800 kubik, som GS och ST). Jag som är 179 cm sitter hyggligt på denna. Aningen skarp knävinkel för att vara riktigt skön på längre turer, men det problemet lär ju inte du ha. Finns sänkningssadel till dessa, med en sådan tror jag den passar dig utmärkt. I övrigt är det en kanonhoj som funkar till allt. Jag har kört på europaresor, bandagar, söndagsbus och jobbpendling. Den är inte bäst på något, men rätt bra på allt. Dessutom är den sjukt billig att försäkra och köra (drar runt 0,4 l/mil). Bra utrustad för priset också och klassisk BMW-kvalitet.

mini
2015-05-30, 13:14
Jag är helt ny på att kolla så jag har dålig koll på modellerna. En av de jag kollat är en ST. Finns det skäl att undvika någon av dem?

BlötSnö
2015-05-30, 13:18
Jag är helt ny på att kolla så jag har dålig koll på modellerna. En av de jag kollat är en ST. Finns det skäl att undvika någon av dem?

Jag har nog inte hört något dåligt om BMW:s motorcyklar, mer än att folk tycker att de ibland kan vara lite väl dyra i inköpspris.
Kan även tänka mig att en service på originalverkstad ligger över vad som betalas för andra motorcyklar, om det nu finns någon garanti kvar som kräver sådant underhåll.

delta_mats
2015-05-30, 13:40
En BMW 800 ST kan vara helt rätt för dig Mini. Finns lägre sadlar till dessa också. Helt okej att försäkra. Lite kåpor på hojen är skönt vid långfärd och motorväg då de dels styr bort vind men även skyddar vid regn.

Finns även en Kawasaki er6 f som har kåpor. Den nakna varianten är populär bland nybörjare och tjejer.

HVR
2015-05-30, 13:40

BMW's 800 kubikare finns i följande utförande;

ST - Sporttouring
F - Naken/Street
GS - Offroad

De bygger alla på samma motor (med vissa modifikationer) men har helt olika chassi och fjädringskomponenter. Alla är pålitliga hojar som det finns på modellspecifika problem med. Har du kollat på ST och gillar den så är det ett säkert val. Spontant skulle jag gissa att nakenhojen (800F) är lättare att hantera ifall man är kort p.ga lite mer avslappnad och upprätt körställning.

En av de största skillnaderna mellan ST och de andra versionerna är att ST kör med remdrift istället för vanlig kedja. Det innebär både fördelar och nackdelar, men för någon som "bara vill köra" och uppskattar en underhållsfri och enkel hoj är det nästan bara positivt.

mini
2015-05-30, 13:44
Tack för all hjälp. Det är överväldigande när man inte kan något. Då är det skönt att kollo finns. I veckan ska jag ge mig ut och provsitta lite.

delta_mats
2015-05-30, 14:18
Nu för tiden har i princip alla motorcykeltillverkare en hoj i varje segment.
Så ta dig runt olika försäljare för att täcka av så mycket som möjligt.

De största och vanligaste märkena är.
Honda
Yamaha
Suzuki
Kawasaki
BMW
Ducati
Aprilia
Triumph

Med risk för att ha glömt någon.

Fordon
2015-05-30, 15:51
Tack för all hjälp. Det är överväldigande när man inte kan något. Då är det skönt att kollo finns. I veckan ska jag ge mig ut och provsitta lite.

Kolla gärna på KTM 690 duke från 2012 och framåt. Det är en riktigt bra hoj som passar både nybörjaren och den erfarna föraren på bana. Det är många trafikskolor som använder den som övningskörningshoj. Så mångsidig är den! Och den är dussutom ganska låg så korta förare trivs rätt bra på den!

http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/201404/ktm-690-duke-r-abs-16_800x0w.jpg

http://www.sc-project.com/photogallery/photo00008932/ktm_690_duke_2012_exhaust_auspuff_duke_690_scarico _duke_690_scproject_sc.jpg
Nu för tiden har i princip alla motorcykeltillverkare en hoj i varje segment.
Så ta dig runt olika försäljare för att täcka av så mycket som möjligt.

De största och vanligaste märkena är.
Honda
Yamaha
Suzuki
Kawasaki
BMW
Ducati
Aprilia
Triumph

Med risk för att ha glömt någon.

Ja du har glömt KTM som var den ledande motorcykeltillverkaren i europa 2013 när de gick om BMW i antal producerade hojar :)

delta_mats
2015-05-30, 16:18
KTM gör så fula hojar så skippade dom medvetet ;)

delta_mats
2015-05-30, 17:20
Skämt åsido. Visste inte att KTM blivit så stora. Fast lär väl vara rätt mycket crossmoppar inräknat i de där siffrorna?

ceejay
2015-05-30, 17:41
haha ja en fet custom vore ju ngt.

delta_mats
2015-05-30, 18:05
haha ja en fet custom vore ju ngt.

Kolla på Suzukis M1800. Den är riktigt fet!

delta_mats
2015-05-30, 18:21
Victory har också feta customhojar. Är grymt sugen på att provköra en.

ceejay
2015-05-30, 18:58
Låter dyrt.

nissepelle
2015-05-31, 12:16

Är du 152 lång och nybörjare tror jag att du kommer känna dig osäker och "rädd" på många hojar. Sporthojar har generellt ganska låg sitthöjd, pga att man på sporthoj vill ha en låg tyngdpunkt. Många sporthojar (600cc) är också rätt små och trånga ifall man är stor - positivt att vara liten. Dock är de överlag inte nybörjarvänliga rent körtekniskt.

De hojar som är stora är renodlade touringhojar som yamaha fjr1300 och liknande. Samt även off road-liknande hojar som motarder likt KTM 950/990, yamaha xtz/xtx och liknande. Dessa bör du undvika då de har högre tyngdpunkt och högre sadelhöjd. Det gäller även generellt för de mindre modellerna med lägre kubik. KTM 690 är dock inte hög och passar rätt bra som tjej tror jag.

Mitt tips är Honda CBR650F, antingen naken eller med kåpor om du vill ha ett sportigare utseende och körställning. Det är en lättkörd hoj med snäll motor men ändå med kraft. Den är ganska låg och har inte aggressiv körställning, särskilt inte nakenmodellen. Provsitt en sådan!

http://www.hondamc.com/produkt/cbr650f-15/
http://www.hondamc.com/produkt/cb650f-15/

Fordon
2015-05-31, 12:59
Skämt åsido. Visste inte att KTM blivit så stora. Fast lär väl vara rätt mycket crossmoppar inräknat i de där siffrorna?

Bara landsvägshojar om jag minns rätt :) Det var ganska stort att KTM gick om BMW just för att KTM endast har pysslat med cross och enduro "på riktigt" förut. Numera är de ju ett ledande märke på marknaden. KTM 1290 Superduke satte en ny standard för nakenhojar eller "Supernaked" som de värsta nakenhojarna numera kallas. Strax efteråt släpptes BMW och Aprilia sina galna superaked-hojar. KTM tog även förstaplatsen i on/offroad-segmentet med KTM 1190 Adventure. Kan förvisso sägas delad med BMW för deras 1200 GS är sjukt bra. KTM för grus, BMW för asfalt. Det enda KTM gör mindre bra är rena sporthojar. De har till och med bestämt att sluta tillverka deras RC8 med svepskälet att sporthojar inte har någonting på gata att göra. Dock ska de ändå tillverka en gatlegal sporthoj med 250hp för 2,5 mille ;) Dock är den enbart gjord för ren banracing såklart.

mini
2015-05-31, 13:17
Finns Honda CBR 650 F under någon annan beteckning för tidigare modeller eller liknande alternativ? Har inte tänkt köpa fabriksnytt. Har tänkt hålla mig under 50k i pris.

delta_mats
2015-05-31, 15:20
De heter nog cbr 600f.

nissepelle
2015-05-31, 18:29
Finns Honda CBR 650 F under någon annan beteckning för tidigare modeller eller liknande alternativ? Har inte tänkt köpa fabriksnytt. Har tänkt hålla mig under 50k i pris.

Då har jag ett exemplar som du borde gilla. 50 papp precis, men det prutar du ner en bit. Kommer med sänkningssats monterad dessutom! Och bara gått 130 mil så i princip bara inkörd. Dock ganska mycket motorsvagare än den nya 650.

http://www.blocket.se/stockholm/Honda_CBR_500_R_Uttagen_2014_60695132.htm?ca=14&w=3

delta_mats
2015-05-31, 20:09
Men Mini ville väl köpa en hoj och ingen moppe heller!? 47 pållar lär väl inte göra någon glad på en sån maskin.

agazza
2015-05-31, 20:19
Tror mini vill ha en Yamaha mt 07 eller er6n.

Hoppas till och med på en triumph Street triple

burre
2015-05-31, 21:22
KTM 390 DUKE? Provsatt en på MC mässan i Sthlm för någon månad sen och den kändes väldigt liten för mig (190cm). Verkar vara en schysst hoj annars och den kostar typ 50k ny och kommer med ABS som standard.

http://www.fastbikes.se/index.php/2012-12-19-07-20-47/provkoert/6249-ktm-390-duke-2013-provkord

"Sadelhöjden mäter låga 800 millimeter och midjan är smal, något som lär uppskattas extra mycket av kortare personer."

mini
2015-05-31, 21:45
Tror mini vill ha en Yamaha mt 07 eller er6n.

Hoppas till och med på en triumph Street triple

Yamahan får jag bara fram ny? Eller söker jag fel? ER6 har jag fått intryck av att vara lite tråkig? Å andra sidan, Triumph Street Triple har jag tittat på och jag blir sjukt frestad, men jag tänker att det kanske är för mycket för mig?

Fordon
2015-05-31, 22:01
Såhär tråkig kan en hyfsad original ER6 vara :)

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=419252&d=1430842739

delta_mats
2015-05-31, 22:07
ER-6 är ju hyllad som både lättkörd och rolig. Nyare modeller finns med ABS vilket är säkert.

mini
2015-05-31, 22:13
ER-6 är ju hyllad som både lättkörd och rolig. Nyare modeller finns med ABS vilket är säkert.

Då har jag läst på fel forum och får omvärdera. :)

KlopFer
2015-05-31, 22:15
Då har jag läst på fel forum och får omvärdera. :)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?114292-ER6-tr%E5den

Här läste jag en hel del när jag kikade på er6 :)