Visa fullständig version : Krock: vems fel?
olsson15
2009-05-26, 22:19
Nu är det såhär att jag krockade här om dagen på en parkeringsplats.
Är medveten om att det mitt fel till en del.
Men jag tycker själv att det inte bara var mitt fel! Och undrar om det är någon som håller med mig? Sen också vad det kan bli för följder, då jag är inne på prövotiden fortfarande..
Så här gick det iaf till:
klockan vart runt 21:30. Jag, tjejen och en polare hade varit inne på affären och handlat lite. Vi går ut sätter oss i bilen. Vi små pratar lite medan jag startar bilen och noga kollar så det inte finns någon inkommande bil till höger om mig. ( Och det gör det inte så vitt jag kan se! inte ens på långt håll!! ) Så vrider jag huvudet åt vänster och kollar så det är fritt att åka, och samtidigt som jag petar i ettans växel och sakta börjar glida i körriktningen (Som är fullt rattutslag åt höger ginandes över parkeringsrutan då det inte är någon parkerad bil där) Ungefär precis när jag kommer med blicken rakt fram så smäller vi!! *gah!*
Jag halft chokad över vafan han gör framför mig, så kliver jag ur bilen medans han gapar och skriker klättrande genom bilen för att ta sig ut genom passagerar dörren. Han börjar gapa och skrika på mig och uppträder hotfullt (trodde jag skulle få en smäll) vilket resulterar i att jag blir förbannad och sliter och slänger för att hitta skadepapperna han skrek och fråga om jag hade.. Han uppmärksammar nog att jag blir förbannad och tjejen som står och säger att jag ska lugna mig. och på så vis så lugnar han ner sig en aning och föröker vara lite trevlig ist..
När jag väl fått fram dom och han lugnat sig och jag är sur satan så vill han att vi backar undan för att han ska kunna parkera, springa in och handla innan affären stänger. och sedan vill han att vi åker hem till han eftersom han bor i närheten för att fylla i papperna. Jag som är halft ovetande om hur man ska reda ut såna här situationer åker med hem till han där vi fyller i papper osv.. När vi fyller i papperna tar han kommandot och fyller i! Det fanns två vittnen i min bil vilket han är väl medveten om men när jag kommer hem så ser jag att han inte fyllt i där! Och inte heller påpekat att jag ska göra det! Jag har fan aldrig sett ett sådant papper! Och jag var förvirrad,stressad, upp jagad (u name it) över hans beteende och situationen. Inte nog med det så kommer ju hans fru ut och gormar och har sig om att jag förstört hennes dröm bil osv (det var en gammal skit bil!) min bil är också förstörd, ser det ut som jag bryr mig mer om deras? NEJ*gah!*
aja iaf så tyckte han att det var helt var mitt fel! Jag ställde lite frågor angående hans hastighet osv, Han uppgav att det gått runt en 20Km/h. Tror dock den var högre än så, då han kom så fort! och att han sa att hans framvagn blivit sned, och det var minst en meter bucklor och repor på hans bil. Själv var jag knappt uppe i 5km/h och han bromsa och lägga i friläge i kollisions ögonblicket!
Slänger upp en bild för att visa ungefär hur det såg ut:
http://img507.imageshack.us/img507/7480/bildk.th.jpg (http://img507.imageshack.us/my.php?image=bildk.jpg)
dom två personerna i min bil är överrens om att han kom sneddades över parkeringen i en ganska hög fart, färdandes på vänster sida ist för höger halva av vägen!
Beklagar om det är lite stav fel och konstigt formulerade meningar i texten :)
Rockhard
2009-05-26, 22:24
Jag antar att den andra bilen är bil 2? Isf är han troligtvis dum i huvet och krocken endast hans fel.
Oavsett vad polisen säger kommer försäkringsbolaget döma delat ansvar i det här läget. Garanterat. Ni betalar era egna själrisker och får bilarna repade.
olsson15
2009-05-26, 22:28
Jag antar att den andra bilen är bil 2? Isf är han troligtvis dum i huvet och krocken endast hans fel.
Yes så är det, Jag i bil 1 och han i bil 2.
Hoppas försäkringsbolagen tycker som dig! :thumbup:
Oavsett vad polisen säger kommer försäkringsbolaget döma delat ansvar i det här läget. Garanterat. Ni betalar era egna själrisker och får bilarna repade.
Och det grundar du på?
olsson15
2009-05-26, 22:32
Det låter bra det med:)
Upptaget
2009-05-26, 22:32
Varför tycker du så? bil 2 kommer och kör på vägen och bil 1 kommer ut från en parkering och kör på honom?
Personligen tycker jag bil 1 gjort fel och hade dålig uppsikt eller så körde bil nr 2 helt enkelt för fort..
Det är en mycket tyckandes i denna tråd. Vad sägs om en objektiv bedömning?
olsson15
2009-05-26, 22:40
Varför tycker du så? bil 2 kommer och kör på vägen och bil 1 kommer ut från en parkering och kör på honom?
Personligen tycker jag bil 1 gjort fel och hade dålig uppsikt eller så körde bil nr 2 helt enkelt för fort..
Yes, visst kan man tycka att jag körde på han. Det gjorde jag väl i stort sätt. Men han kom inte körandes på vägen! han kom körandes över alla parkeringsrutor utan någon som helst uppsikt på att jag var på väg att köra iväg. sneddade in framför mig och gled längs en del av min front. Då jag han stanna helt men inte han. Jag tycker även han hade grymt dålig uppmärksamhet. Och även om hann hade kört där man ska köra så låg han i vilket fall på vänster sida ist för höger! för på en parkering ska man kunna lämna parkeringsrutan på ett snyggt sätt samtidigt som någon annan passerar.
shadowfire
2009-05-26, 22:48
Vad skrev ni i skadeanmälan? Att han sneddade och körde för fort, eller enbart att du körde ut och körde på honom?
olsson15
2009-05-26, 22:57
Vad skrev ni i skadeanmälan? Att han sneddade och körde för fort, eller enbart att du körde ut och körde på honom?
Vad han skrev har jag inte en aning om. men jag kan tänka mig att han skrev något i stil med att jag körde ut och körde på honom! Men jag skrev som det var ur min synvinkel. Men då försäkringsbolaget brukar ringa och fråga hur det gick till osv, så får jag en chans till att förklara närmare då det inte är många rader att skriva på.
Skulle också tippa att detta e vad som kommer att hända.
Skriver ett lite längre inlägg nu. Det kanske är mer problematiskt än det såg ut först.
1. Högerregeln gäller på parkeringar. Det ser ut som om han kommer från ditt höger. Spelar ingen roll om han ligger på fel sida.
2. Oavsett detta är man skyldig att anpassa sin fart så att man kan stanna för alla hinder man kan förutse på den sträcka man överblickar. Dusäger att han körde för fort, och jag håller med om att redan 20 km/h bland eventuellt backande bilar är åt helvete för fort.
3. Man ska göra det man kan för att förhindra en olycka även om skulden inte är ens egen, t ex nita om det behövs för någon som bryter en högerregel. Här kan man kanske även placera att man inte ska köra tvärs över parkeringsrutor utan använda avsett område för att förflytta sig över parkeringen, men här är jag tveksam.
Men i korta drag, och vad som går att bevisa eftersom du har vittnen.
* Du bröt en högerregel.
* Han körde fortare än vad omständigheterna tillät. Försäkringsbolaget håller nog med om att hans angivna 20 km/h är för snabbt på en parkeringsplats med backande bilar etc. De brukar alltid vidhålla att man ska hinna stanna för hinder inom det område man kan överblicka.
Råd:
Har ni samma försäkringsbolag kommer det att ordna sig med delat ansvar. Om inte kommer troligen hans försäkringsbolag att ge dig skulden då de inte vill betala något, och ditt kommer att göra likadant, alltså ge honom skulden eller åtminstone del av skulden, och troligen kommer de att komma överens om delat ansvar. Vad polisen säger om ansvaret spelar aldrig någon roll när det kommer till ansvar enligt försäkringsbolagen, då de kan tolka det på sina egna vis. Enligt polisen har nog du orsakat olyckan då du erkänner att du hade bristande uppmärksamhet åt höger, även om han körde för fort, och på fel sida. Jämför med om du svänger höger vid stopp/väjning och smäller med en omkörande bil. Du har väjningsplikt mot denna också.
Om du känner att han utnyttjade din osäkerhet och utelämnade detaljer kan du själv ringa ditt bolag och lämna kompletterande detaljer. Jag skulle göra detta så snart som möjligt.
Angående skadorna tror jag inte att han blåser dig. En krock i 20 km/h eller över kan mycket väl ha sabbat hans hjulupphänging, t ex styrleder som kröks, och orsakar garanterat omfattande plåtskador på skärm och dörr. Men om du fått onda aningar on honom är det kanske så att han försöker överdriva. Var det en gammal bil har han säkert inte helförsäkrat och chansen finns ju att han kanske tycker den lackskrapade bakspoilern eller något behöver bytas ut. Därför är det viktigt att skadebeskrivningen och framförallt händelseförloppet är noggrannt beskrivet så att handläggaren kan se om din motpart pekar ut skador som rimligen inte kan ha uppkommit i samma olycka, t ex plåtskador på bilens högra sida.
Du kan alltid komplettera anmälan i efterhand, och du behöver inte vara överens med motparten om något du skriver, det är upp till utredarna att avgöra vem som har den rimligaste versionen av förloppet och de är inte dumma, de har varit med om det mesta. Lämna din egen version, skit i vad han skriver! Och dina vittnen kan visa sig vara viktiga!
Jag är aktiv på några bilforum, och har läst på mycket om försäkringsärenden genom årens lopp, har en moster som jobbar som skadeutredare, och en polare som jobbar som skadereglerare. Papper har jag som tur är bara behövt skriva en gång, för en mindre parkeringsblessyr.
Lycka till!
Det är en mycket tyckandes i denna tråd. Vad sägs om en objektiv bedömning?
Bedöm du, jag anser att jag har på fötterna i alla fall.
Pratade med min kompis som kom över och lämnade en bok precis. Han föreslår att du trycker på att motparten körde alldeles för fort för situationen, och inte heller var tillbörligt uppmärksam, eftersom han enligt din uppfattning inte ens hann påbörja sin inbromsning medan du t o m hann lägga ur växeln och bromsa. Men han trodde också på delat ansvar.
Det hade varit mycket lättare om du backat ur fickan, för den som backar åker alltid på 100 % av ansvaret ;)
simpan89
2009-05-27, 00:54
jadu.. Kan inget om lagarna så svårt att säga ;)
Men måste ju vara som du skrev att han kört för fort.. Och han kan väl knappast haft så mycke koll framför bilen. För man brukar ju kolla efter bilar som har backljuset på och då borde han ju hunnit stanna om du hann lägga ur växeln. Vet någon hur många meter det tar innan man får stopp på bilen i 20km/h?
Kan ju inte vara lång bit iaf ;)
Du kanske ska trycka lite på att han måste kört alldeles för fort eftersom han hade så brottomt in på affären innan den stängde ;)
jadu.. Kan inget om lagarna så svårt att säga ;)
Men måste ju vara som du skrev att han kört för fort.. Och han kan väl knappast haft så mycke koll framför bilen. För man brukar ju kolla efter bilar som har backljuset på och då borde han ju hunnit stanna om du hann lägga ur växeln. Vet någon hur många meter det tar innan man får stopp på bilen i 20km/h?
Kan ju inte vara lång bit iaf ;)
Du kanske ska trycka lite på att han måste kört alldeles för fort eftersom han hade så brottomt in på affären innan den stängde ;)
Han backade inte ut, han körde ut. Nej, det man blir fundersam på är inte varför den andra bilen inte hann stanna, utan varför han öht inte hann reagera på den tidsrymd som ändå verkade finnas att göra det på. Han kan omöjligt ha varit uppmärksam då han inte ens börjat bromsa. Jag tycker det är ofta man ser folk åka rätt snabbt på parkeringar, trots risken att någon kör/backar ut, och framförallt att både kundvagnar, vuxna och barn kan snubbla ut i körbanan helt plötsligt.
Statistiskt set thar detta inte hänt då kvinnor krockar på parkeringplatser och män kör av vägen i singeolyckor eller vansinninga omkörningar. Det är alltså helt lungt!
Skämt åsido hoppas jag det löser sig.
Skriver ett lite längre inlägg nu. Det kanske är mer problematiskt än det såg ut först.
1. Högerregeln gäller på parkeringar. Det ser ut som om han kommer från ditt höger. Spelar ingen roll om han ligger på fel sida.
Nja, utfartsreglen (väjningsplikt) gäller när man lämnar en parkering/parkeringsficka. Vilket iofs inte ändrar resultatet från ditt inlägg.
Nja, utfartsreglen (väjningsplikt) gäller när man lämnar en parkering/parkeringsficka. Vilket iofs inte ändrar resultatet från ditt inlägg.
Ja, när du lämnar en parkeringsficka/parkering och kör direkt ut på en väg, men inte om du svänger ut från en pakeringsficka på ett större parkeringsområde, då tar högerregeln över eftersom båda befinner sig på ett parkeringsområde.
Är det läge för mig att starta en anan tråd snart? ;)
OnT: Kör du rakt in i sidan på honom är det nog du som kommer åka på detta, även om jag tycker att även han felat.
Sedan är det jävligt onödigt av honom att bete sig som han gjorde. Situationen är jobbig nof som den är utan att någon gormar på en.
Lycka tilL!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.