Visa fullständig version : Gymma på tom mage?
Hejsan
Jag undrar vad som skulle hända ifall man gymmade på tom mage direkt efter att man har vaknat? Det sägs ju att kroppen tar energi från fettreserverna när man inte har käkat något och utför en aktivitet, därför säger man att det är bättre med morgonpromenader innan frukost.
Hur ligger det till här? Om man är ute efter att bränna fett och försöka bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt?
Tack på förhand!
King Grub
2009-05-09, 13:24
Det som skulle hända är att du kommer att befinna dig i negativ proteinbalans (förlora muskler) en större del av dygnet än om du hade aminosyror i omlopp.
Styrketräning ökar både nedbrytningen och uppbyggnaden, men uppbyggnaden kan inte bli större än nedbrytningen förrän man tillför aminosyror. Helt fastande styrketräning innebär flera timmars direkt muskelförlust extra per dygn. Uppbyggnaden startar och katabolismen vänds till anabolism även vid fastande träning, när man väl tillför aminosyror, men man "förlorar" timmar.
Det räcker med en vassleproteindrink eller EAA innan passet (plus ev kolhydrater) för att du inte skall vara fastande längre och få betydligt större nytta av träningen, uppbyggnadsmässigt.
Styrketräning använder inte fett som bränsle i vilket fall som helst. Uteslutande kolhydrat.
Det som skulle hända är att du kommer att befinna dig i negativ proteinbalans (förlora muskler) en större del av dygnet än om du hade aminosyror i omlopp.
Styrketräning ökar både nedbrytningen och uppbyggnaden, men uppbyggnaden kan inte bli större än nedbrytningen förrän man tillför aminosyror. Helt fastande styrketräning innebär flera timmars direkt muskelförlust extra per dygn. Uppbyggnaden startar och katabolismen vänds till anabolism även vid fastande träning, när man väl tillför aminosyror, men man "förlorar" timmar.
Det räcker med en vassleproteindrink eller EAA innan passet (plus ev kolhydrater) för att du inte skall vara fastande längre och få betydligt större nytta av träningen, uppbyggnadsmässigt.
Styrketräning använder inte fett som bränsle i vilket fall som helst. Uteslutande kolhydrat.
Tackar för det snabba svaret, väldigt bra förklarat :D
En följd fråga:
Är det rekommenderat då att bara ta drinken eller EAA innan?
Helger tränar jag själv morgon och tar då en proteindrink (whey80) när jag vaknar ca 1,2h innan träning och sen EAA precis innan träning och direkt efter. Äter sen mat ca 45min efter träningen med rätt mycket protein och kolhydrater.
Jag ritade en bild som förklarar det igår...
King Grub
2009-05-09, 13:50
En följd fråga:
Är det rekommenderat då att bara ta drinken eller EAA innan?
Helger tränar jag själv morgon och tar då en proteindrink (whey80) när jag vaknar ca 1,2h innan träning och sen EAA precis innan träning och direkt efter. Äter sen mat ca 45min efter träningen med rätt mycket protein och kolhydrater.
Det låter som om du inte behöver ändra något av det du beskriver.
vicarious
2009-05-09, 17:21
Jag ritade en bild som förklarar det igår...
Haha :thumbup:
Eddie Vedder
2009-05-09, 17:27
Jag har skrivit lite om näringsintag för styrketräning före frukost. Inget "optimalt" eller "rätt" givetvis (det upplägget existerar inte) men med förslag i alla fall.:)
http://traningslara.se/blogg/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/
Man bränner väl ändå mer fett eftersom man bland annat får högre puls?
Kan nämna att jag själv kör periodisk fasta och tar 15 gram EAA som enda kalorier på dagen innan min träning och jag har fått väldigt fina resultat, så visst kan man göra det.
Reticulum
2009-05-10, 00:24
Kan nämna att jag själv kör periodisk fasta och tar 15 gram EAA som enda kalorier på dagen innan min träning och jag har fått väldigt fina resultat, så visst kan man göra det.
Tror att du skulle få bättre resultat med intag av ett långsamt protein, då proteinsyntesen sjunker till basnivåer snabbt efter intag utav EAA.
Eddie Vedder
2009-05-10, 05:33
Tror att du skulle få bättre resultat med intag av ett långsamt protein, då proteinsyntesen sjunker till basnivåer snabbt efter intag utav EAA.
Ja men muskelproteinsyntesen stimuleras kraftigt under den akuta fasen, efter passet upprätthåller man ju sedan balansen med mat.
Man bränner väl ändå mer fett eftersom man bland annat får högre puls?
Du har en lång period innan träningen som du är i negativ energibalans, det är nog då du blir av med majoriteten av ditt fett, inte under träningen.
Du har en lång period innan träningen som du är i negativ energibalans, det är nog då du blir av med majoriteten av ditt fett, inte under träningen.
Ja i jämförelse med det fettet man använder på 20 timmars fasta så blir det kanske inte så mycket, men att påstå att man inte använder mer fett under en timmes styrketräning än under en timmes soffsittande har jag svårt att tro. Om vi antar att man har fastande insulinnivåer vid träningen.
King Grub
2009-05-10, 11:29
Ja i jämförelse med det fettet man använder på 20 timmars fasta så blir det kanske inte så mycket, men att påstå att man inte använder mer fett under en timmes styrketräning än under en timmes soffsittande har jag svårt att tro. Om vi antar att man har fastande insulinnivåer vid träningen.
I princip all energi kommer från kolhydrat.
Glycolysis provided the great majority of adenosine triphosphate during one set of biceps curls taken to the point of muscular failure... At this exercise intensity, it can be assumed that almost all of the fuel for muscle contraction was provided by muscle glycogen.
Sports Med 2004; 34 (5): 317-327.
Sett över dygnet ökar fettförbränningen inte alls av någon träning, oavsett typ eller intensitet.
The increased energy demand is met by increased carbohydrate oxidation, with no increase in 24-hour fat oxidation.
Strength Cond Res. 2005 Feb;19(1):61-6.
Similarly, the differences in HI and LI exercise, RQ are compensated postexercise leading to similar substrate oxidation patterns over 24 h independently of the level of exercise intensity.
Int J Obes Relat Metab Disord. 2004 Jun;28(6):759-65.
In men, resistance exercise has a similar effect on 24-h EE and macronutrient oxidation as a comparable bout of aerobic exercise. Neither exercise produced an increase in 24-h fat oxidation above that observed on a nonexercise control day.
Med Sci Sports Exerc. 2002 Nov;34(11):1793-800.
Both 24-h EE and carbohydrate oxidation were significantly elevated on the exercise days (Con < LI = HI), but 24-h fat oxidation was not different across conditions. Muscle enzymatic profile was not consistently related to 24-h fat or carbohydrate oxidation. It is concluded that exercise intensity has no effect on 24-h EE or nutrient oxidation.
J Appl Physiol. 2002 Mar;92(3):1045-52.
These findings demonstrated higher 24-h EE in the HI than LI protocol, but similar 24-h substrate oxidation rates.
Med Sci Sports Exerc. 1996 Sep;28(9):1138-43.
The changes in 24 h substrate utilization in the obese, as well as in the well-trained group, suggest that endurance training increased the reliance on carbohydrate oxidation and therefore did not increase 24 fat oxidation.
Int J Obes Relat Metab Disord. 1999 Dec;23(12):1223-32.
Scratch89
2009-05-10, 12:03
I princip all energi kommer från kolhydrat.
Är det kolhydrat som används för att återställa kreatinfosfatnivåerna också?
MissTiger
2009-05-11, 10:02
Det låter som om du inte behöver ändra något av det du beskriver.
Kör på samma sätt som tlof när jag tränar på morgonen men brukar även ta en banan i samband m proteindrinken när jag går upp för o få i mig lite kolhydrater... Har jag ngn fördel av o få i mig kolhydrater innan eller klara jag mig med o bara fylla på med protein o EAA?
King Grub
2009-05-11, 10:05
Ja, det höjer blodsockret, fyller på leverglykogen och kan ge mental skärpa och direkt användbar energi, så det är fördelar.
MissTiger
2009-05-11, 10:32
Ja, det höjer blodsockret, fyller på leverglykogen och kan ge mental skärpa och direkt användbar energi, så det är fördelar.
Låter bra..fortsätter m bananen då :o) Tanken m det var ju bla o få lite energi..
Tack för svaret...
Vilka nackdelar ser du?
Eddie Vedder
2009-05-11, 11:12
Vilka nackdelar ser du?
Får någon annan än Grub svara?;)
Nackdelar med kolhydratpulver är främst det faktum att det är ett icke-essentiellt näringsämne i pulverform som inte ger ett dugg mer än bara energi.
Det finns alltså inget som helst "nyttigt" i kolhydratpulver, det kan ju dock ha sina fördelar ur ett prestations- och återhämtningsperspektiv. Vissa anser att det senare är värt det och andra (inklusive jag själv) tycker det är rent slöseri.
Får någon annan än Grub svara?;)
Nackdelar med kolhydratpulver är främst det faktum att det är ett icke-essentiellt näringsämne i pulverform som inte ger ett dugg mer än bara energi.
Det finns alltså inget som helst "nyttigt" i kolhydratpulver, det kan ju dock ha sina fördelar ur ett prestations- och återhämtningsperspektiv. Vissa anser att det senare är värt det och andra (inklusive jag själv) tycker det är rent slöseri.
Det var mest detta spår jag ville in på:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9357807
After 25 min of exercise, whole body lipolysis was 6.9 +/- 0.2, 4.3 +/- 0.3, and 3.2 +/- 0.5 micromol x kg(-1) x min(-1) and fat oxidation was 6.1 +/- 0.2, 4.2 +/- 0.5, and 3.1 +/- 0.3 micromol x kg(-1) x min(-1) during Fast, Fru, and Glc, respectively (all P < 0.05).
Men jag ville inte vara för ledande eftersom jag inte är 1++% säker på vad den informationen säger.
King Grub
2009-05-11, 11:19
Styrketräning är inte cykling; styrketräning använder inte fett som bränsle under aktiviteten.
Styrketräning är inte cykling; styrketräning använder inte fett som bränsle under aktiviteten.
Tack, det var det svarat jag sökte, men inte ville leda dig in på. För en okunnig är det svårt att koppla ihop hur det funkar. Pulsen går upp, musklerna arbetar(anaerobt iofs), men INGEN ökad fettförbränning sker.
Får inte ihop detta, men tror såklart på dig. *kissass*
Tack, det var det svarat jag sökte, men inte ville leda dig in på. För en okunnig är det svårt att koppla ihop hur det funkar. Pulsen går upp, musklerna arbetar(anaerobt iofs), men INGEN ökad fettförbränning sker.
Får inte ihop detta, men tror såklart på dig. *kissass*
Lite lipolys är det ju... men väldigt lite om man jämför med lågintensiv träning.
King Grub
2009-05-11, 11:44
Ingen skall man väl egentligen inte säga, eftersom allt övertolkas våldsamt; den normala pågående fettförbränningen sker ju, men muskelkontraktionerna använder bara glykogen som energikälla. Intensiteten är för hög; fett duger inte som bränsle.
Glycolysis provided the great majority of adenosine triphosphate during one set of biceps curls taken to the point of muscular failure... At this exercise intensity, it can be assumed that almost all of the fuel for muscle contraction was provided by muscle glycogen.
Sports Med 2004; 34 (5): 317-327.
Men man styrketränar i alla fall inte för att åstadkomma fettförbränning under aktiviteten. Det finns det bättre aktiviteter för. Och insulinfrisättning före styrketräning hämmar inte dom tänkta resultaten, dvs muskeluppbyggnad, tvärtom om något via antikatabola mekanismer.
Scratch89
2009-05-11, 14:35
Jag frågar igen: Är det kolhydrat som används för att återställa kreatinfosfatnivåerna?
Jag frågar igen: Är det kolhydrat som används för att återställa kreatinfosfatnivåerna?
Kreatin fosforyleras med hjälp av ATP tror jag, så det borde väl gå med både fett och kolhydrat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.