Visa fullständig version : havregrynsfrågor
hejhopp!
1. vad är GI för kokta havregryn resp. råa?
2. påverkas proteinets kvalité efter man kokat havregrynen?
/
Havreflingor (okokta)
89
Havregrynsgröt
70
Nej, det påverkas inte. Biotillgängligheten ökar dock.
King Grub
2003-08-07, 06:26
Mikrogröt på fina havregryn hamnar en bit över 110.
aaaaaaaaaarrrghhhhh!!
110 helvete saatan
ok
menar du att den gröten jag käkar på morgonen har ett gi på 110
jag trodde havregrynsgröt va långsamma kollisar. blir det långsammare om man kokar i kastrull?
btw. du sa fina havregryn, finns det något märke som ger hyffsat lågt gi även i micro?
King Grub
2003-08-07, 08:05
Originally posted by Andyh
aaaaaaaaaarrrghhhhh!!
110 helvete saatan
ok
menar du att den gröten jag käkar på morgonen har ett gi på 110
jag trodde havregrynsgröt va långsamma kollisar. blir det långsammare om man kokar i kastrull?
btw. du sa fina havregryn, finns det något märke som ger hyffsat lågt gi även i micro?
Ju tjockare och grövre gryn, desto lägre GI. Vanliga AXA's eller liknande är utmärkta, och kokta i kastrull har havregröt på dessa gryn ett GI på 76. Över 110 hamnar det bara på om du använder gryn som är märkta som "tunna" eller "fina".
men det e just precis det jag gör, min morsa köper hem i ett grönt paket där det står tunna fina havregryn på. jaja, får väl köpa tjockare gryn i fortsättningen.
btw ungefär hur mkt hjälper det om jag sveper ett glas med typ 2msk loppfrön efter att ha käkat den här microgröten på sånna här fina gryn?
sen har jag hört att GI inte spelar så stor roll så länge man inte bara äter ett livsmedel åt gången. om jag äter gröten med bananskivor och minimjölk samt äter lite keso till är det en hyffsad frukost?
LunaSpice
2003-08-07, 08:33
men det e just precis det jag gör, min morsa köper hem i ett grönt paket där det står tunna fina havregryn på. jaja, får väl köpa tjockare gryn i fortsättningen.
btw ungefär hur mkt hjälper det om jag sveper ett glas med typ 2msk loppfrön efter att ha käkat den här microgröten på sånna här fina gryn?
sen har jag hört att GI inte spelar så stor roll så länge man inte bara äter ett livsmedel åt gången. om jag äter gröten med bananskivor och minimjölk samt äter lite keso till är det en hyffsad frukost? '
Varför inte köpa fiberberikade gryn då? De har ett lägre GI om jag har förstått det hela rätt. Dessutom stimuleras peristaltiken också vilket kan vara fördelaktigt. :)
King Grub
2003-08-07, 08:34
Ah. Då är det GI 100+ gryn. :D
Då är det lugnt. Runt 70, kanske.
sen har jag hört att GI inte spelar så stor roll så länge man inte bara äter ett livsmedel åt gången. om jag äter gröten med bananskivor och minimjölk samt äter lite keso till är det en hyffsad frukost?
Jajemen. Helheten är mycket viktigare. Men om den är frågan om en så enkel sak att köpa AXA eller Frebaco gryn istället, som dessutom är billigare, kan det kanske vara ett vettigt byte.
kewlt, visste inte att GIt skiljde på olika havregryns sorter.
Men Grub skiljer GIt på microtillagat och vanlig kokning om det är samma gryn med mkt då?
King Grub
2003-08-07, 09:43
Originally posted by Grahn
kewlt, visste inte att GIt skiljde på olika havregryns sorter.
Men Grub skiljer GIt på microtillagat och vanlig kokning om det är samma gryn med mkt då?
Det skiljer, men jag vet inte med hur mycket. Men de vattenlösliga fibrerna tränger inte ut ur grynen i samma utsträckning om de micras.
DOH!....koka = mer disk= jobbigt
King Grub
2003-08-07, 09:57
Originally posted by Grahn
DOH!....koka = mer disk= jobbigt
Men det sega, smaskiga bottenskrapet i kastrullen är värt besvären! :eating:
Heheh får väl försöka koka riktigt ngn gång...inte gjort det sen man var en liten pöjk ju!
ungefär hur lång tid tar det att koka gröten istället för att micra den. det är juh så bekvämt att micra tar max 2 min
King Grub
2003-08-07, 10:13
ungefär hur lång tid tar det att koka gröten istället för att micra den. det är juh så bekvämt att micra tar max 2 min
3-5 minuter, beroende på vilken konsistens du vill ha.
wee va bra då kan jag koka gröten i fortsättningen för disken tar min morsa hand om :D
vad kommer kokgröt gjord på tjocka gryn ner på för GI om man käkar nån matsked loppfrön till?
King Grub
2003-08-07, 10:40
wee va bra då kan jag koka gröten i fortsättningen för disken tar min morsa hand om :D
vad kommer kokgröt gjord på tjocka gryn ner på för GI om man käkar nån matsked loppfrön till?
Jag kan inte ge någon exakt siffra, men 40-45, kanske? 50?
Hmm.. jag kokar min gröt och kör med AXAs snabbhavregryn har Grub nåt ungefärligt GI på det?
King Grub
2003-08-07, 13:06
Originally posted by emp
Hmm.. jag kokar min gröt och kör med AXAs snabbhavregryn har Grub nåt ungefärligt GI på det?
Inte ungefärligt. Exakt 94. :D
Välj standardgryn istället. Om du får stå 1 minut längre vid spisen... so what?
är det vitt bröd som är referens?
King Grub
2003-08-07, 13:27
är det vitt bröd som är referens?
Ja, vitt bröd står för 100.
tack grabbar! nu vet jag allt om havregryn!
Vad är GI för något? Ser att ni skriven en massa om högt och lågt GI och att man ska blanda osv. Vad handlar det hela om?
King Grub
2003-08-08, 14:25
Originally posted by Barba
Vad är GI för något? Ser att ni skriven en massa om högt och lågt GI och att man ska blanda osv. Vad handlar det hela om?
Hoppsan. Det orkar inte ens jag sammanfatta här. Här är en enkel artikel:
http://mat.primavi.com/ovrigt/glyk_ind.cfm
aldrig skall ngt vara enkelt.. Gröt i micron är kalas.. bara hotta in den och sen börja göra vid sig på morgonen, slippa passa.
Nu va det inte heller bra tydligen... inte för att jag tror det påverkar muskelbyggnadet nämvärt om man micrar eller kokar.. men men... gonatt
Asså....äta LOPPFRÖN :eating: :confused:
Vad är LOPPFRÖN för slag?:em:
Langster
2003-08-12, 21:54
Vad har okokta fiberberikade havregryn för GI då? Det är det jag brukar äta.
Humma har aldrig förstått vitsen med GI..
Jag fortsätter på min standard frukost --> AXA fiberberikade havregryn.. och rostade mackor med ost :eating: O´boy oxå!
Försöker gå upp i vikt så äter allt jag kommer över ändåså! :cool:
Edit: Läste artikeln grubben posta.. men hajjade inte riktigt ändå! aja jag överlever nog ändå :booty:
Originally posted by sOFFe
Asså....äta LOPPFRÖN :eating: :confused:
Vad är LOPPFRÖN för slag?:em:
Loppfrön eller Psylliumfrön är små bruna frön som man blandar med ett glas vatten då bildas ett gelelager runt dom som kolhydraterna "fastnar" i vilket gör att dom tas upp långsammare och får därmet ett lägre GI loppfrön är även bra för magen/tarmarna då det är ganska mycket fibrer så är man inte var fiberrik kost skiter man ganska rejält i början.
loppfrön köper man i vanliga mataffärer
AHA!....det funkar typ som linfrön då?...det blir ju gele kring dom också om man lägger dom i blöt...
Dricker man gelen eller äter man sörjan?...och tillsammans med maten då eller efteråt?
feldtarn
2003-08-13, 00:46
Okokta gryn har väll et gi på ca 89?
Sen så är de ju nyttigt i vilket fall! Tror inte man ska hänga upp sig för mycket på gi, bara ha det som ett riktmärke! Lite snabbare 1 lr 2 gånger om dagen är nog inte så farligt... Helheten!
Brukar när jag är lat köra ned ett par dl fiberhavregryn ett lass prottepulver o lite olja i en shaker... Smidigt o bra!
King Grub
2003-08-13, 09:47
AHA!....det funkar typ som linfrön då?...det blir ju gele kring dom också om man lägger dom i blöt...
Dricker man gelen eller äter man sörjan?...och tillsammans med maten då eller efteråt?
Häll i dig hela sörjan någon gång under måltiden. Kan blandas med t ex Fun Light så smakar det inte bajs.
sipowitz
2003-08-15, 11:48
Arghh näää, meningen är att du ska dricka det när det fortfarande är i vätskeform, det tar ju trots allt nån halvminut innan det börjar bli till gel, d.v.s. lite snabba ryck när du väl slängt i psylliumfröna.
Sen när det kommit inför kroppen så börjar fröna bli till geleform och får den fantastiska effekten!
Brr... att äta gelen ;-)
Mitt tips är att ha fröna i multivitaminjuice (föredragsvis glockengold märket), supernice!
King Grub
2003-08-15, 12:03
Originally posted by sipowitz
Arghh näää, meningen är att du ska dricka det när det fortfarande är i vätskeform, det tar ju trots allt nån halvminut innan det börjar bli till gel, d.v.s. lite snabba ryck när du väl slängt i psylliumfröna.
Sen när det kommit inför kroppen så börjar fröna bli till geleform och får den fantastiska effekten!
Brr... att äta gelen ;-)
Mitt tips är att ha fröna i multivitaminjuice (föredragsvis glockengold märket), supernice!
Det går väl lika bra att äta gelén, om man nu känner för det. Fröna förlorar inte sin GI-sänkande förmåga för det. Det går bra att låta dem koka med i gröten eller ha dem i bakdegar, utan att den går förlorad. Själv föredrar jag att svepa dem så fort som möjligt för att slippa känna smaken, men det är ingen annan nackdel med att använda dem i matlagningen.
Brr... att äta gelen ;-)
Jaså?....jag lade fröna i blöt i mjölk och sedan skopade jag i mig geggan :eating: ........det kändes lite konstigt att äta mjölkfärgat snor, men det funkade.... :smash: OK så jag ska sörpla i mig det innan det har blivit gele med andra ord.....då vet jag! TACK!
King Grub
2003-08-15, 12:04
Jaså?....jag lade fröna i blöt i mjölk och sedan skopade jag i mig geggan :eating: ........det kändes lite konstigt att äta mjölkfärgat snor, men det funkade.... :smash: OK så jag ska sörpla i mig det innan det har blivit gele med andra ord.....då vet jag! TACK!
Du kan äta gelén om du vill. Se ovan.
sipowitz
2003-08-15, 12:14
Originally posted by King Grub
Du kan äta gelén om du vill. Se ovan.
Jo men känns lite som att man även kan äta tårta, fast med förpackningen kvar ;-)
Det blir ingen resultatförhöjning genom att äta den i gelform.
Det enda jag kan se som vore bra med det är att det möjligtvis kan bli en större mättnadskänsla (om man överhuvudtaget får ner gelen i magen..).
Men då psyillium inte heller ger någon näring så betyder det ju samtidigt att istället för att orka äta mer mat med bra proteininnehåll så ersätter man sin näring man näringsfattig fibergele ;-)
Kanske vore en idé om man vill tappa kilo.
Men då hungerskänslan även reglereras ner när gelen har bildats i magen och kroppen känner av detta så tappar man ju den grejen också...
Menmen, smaken är som baken, kanske är gott med lite oboy ovanpå haha
King Grub
2003-08-15, 13:06
Men då psyillium inte heller ger någon näring så betyder det ju samtidigt att istället för att orka äta mer mat med bra proteininnehåll så ersätter man sin näring man näringsfattig fibergele ;-)
Det har väl absolut inte varit ens tal om att ersätta någon mat med frön? :confused: Fröna tar man till kolhydratrik mat, och de tar ju knappast någon plats i magen för den riktiga maten, gelé eller inte.
sipowitz
2003-08-15, 13:55
Det har väl absolut inte varit ens tal om att ersätta någon mat med frön? :confused: Fröna tar man till kolhydratrik mat, och de tar ju knappast någon plats i magen för den riktiga maten, gelé eller inte.
Iofs strunt samma, men tror inte jag gjorde det riktigt klart vad jag menade...
Exempel, äter du ett kilo mat så orkar du kanske bara äta ett halvt kilo mat om du samtidigt äter en portion slime... och då tappar du näringen från ett halvt kilo...
Då är det ju bättre att dricka det som vätska till maten (1 kilo)....
(obs, fröna säljs på vissa ställen som ett sätt att gå ner i vikt, fiber ger mättnadskänsla, men som sagt, det var inte det jag snackade om...)
King Grub
2003-08-15, 14:19
Iofs strunt samma, men tror inte jag gjorde det riktigt klart vad jag menade...
Exempel, äter du ett kilo mat så orkar du kanske bara äta ett halvt kilo mat om du samtidigt äter en portion slime... och då tappar du näringen från ett halvt kilo...
Då är det ju bättre att dricka det som vätska till maten (1 kilo)....
(obs, fröna säljs på vissa ställen som ett sätt att gå ner i vikt, fiber ger mättnadskänsla, men som sagt, det var inte det jag snackade om...)
Hur mycket frön/slime får du egentligen? :D Mina två matskedar blandar jag ut i runt ½ dl vätska, så det tar inte stor plats i buken. De hinner knappast svälla såpass innan man hunnit äta klart i alla fall. :)
Rob The Man
2003-08-17, 14:57
Låter som dem mesta här tvingar i sig det dem äter?
Blanda ner funlight med frön:D mm vad tusan gör ni
mer era kroppar,tvingar ni er massa grejer som ni inte
tycker om?
Det är bara att ta en matsked i munnen om man ska
blanda och mixa ta ngt annat istället.
Själv har man tränat sedan man var 6 tills nu alltså
11 år brottning och resten styrketräning och jag har
inte heller förstått vitsen med GI.
Man ska inte äta vitt ris man ska inte äta bakpotatis man ska inte äta snabb havregryn osv
Men det är ju inte farligt om man äter det,har inte råkat ut för något fast jag är en lover på jasminris och bakpotatis fast det innehåller över 80 GI
Tror det är mycket farligare att äta en sockerkaka som innehåller 66GI än bakad potatis på GI 135
King Grub
2003-08-17, 15:03
Originally posted by Rob The Man
Låter som dem mesta här tvingar i sig det dem äter?
Blanda ner funlight med frön:D mm vad tusan gör ni
mer era kroppar,tvingar ni er massa grejer som ni inte
tycker om?
Det är bara att ta en matsked i munnen om man ska
blanda och mixa ta ngt annat istället.
Själv har man tränat sedan man var 6 tills nu alltså
11 år brottning och resten styrketräning och jag har
inte heller förstått vitsen med GI.
Man ska inte äta vitt ris man ska inte äta bakpotatis man ska inte äta snabb havregryn osv
Men det är ju inte farligt om man äter det,har inte råkat ut för något fast jag är en lover på jasminris och bakpotatis fast det innehåller över 80 GI
Tror det är mycket farligare att äta en sockerkaka som innehåller 66GI än bakad potatis på GI 135
Beror ju lite på när man äter bakpotatisen med GI 135. Ladda upp med ett halvt kilo sådan plugg innan ett långpass så blir det blodsockerfall och skakiga knän halvvägs. Och jag har provat, innan jag visste bättre.
det beror lite på vem man är med, vissa kan ju röka ett paket cigg på startlinjen och sen springa milen i bra fart.
Rob The Man
2003-08-17, 16:22
Beror ju lite på när man äter bakpotatisen med GI 135. Ladda upp med ett halvt kilo sådan plugg innan ett långpass så blir det blodsockerfall och skakiga knän halvvägs. Och jag har provat, innan jag visste bättre.
Jag med men jag känner ingen skillnad men så är man inte som andra heller,Som Arnold sa för att bli en vinnare ska man inte
vara lik någon annan
Jag tror att Rob The Man har en poäng, man behöver inte leva så strikt efter gi och ii. Sockerkaka är ju ett extremt exempel iofs men det har lågt gi och är väldigt gott men det känns inte som om man bygger så mycket massa på det i alla fall... :D
Det känns onödigt att försöka sänka gi på varenda måltid som innehåller snabba kolhydrater om man inte är extremt känslig eller har diabetes, äter man en varierad kost så tål kroppen att få i sig lite snabbare kolhydrater då och då. Eftersom man ju nästan alltid äter fett och protein tillsammans med kolhydratera så känns det som att upptaget i alla fall blir ungefär likvärdigt.
Tänker man sen på vad "second meal"-effekten gör med gi så blir det ju ännu mer tydligt att håller man hyffsad standard på kolhydraterna i de flesta mål så blir skillnad om några måltider då och då sticker iväg i gi inte så stor.
Tränar man så tål ju kroppen ännu mer variationer utan att konstra och många som är inne på kolozzeum tränar ju dessutom ganska mycket och hårt.
Äter man däremot snabba kolhydrater i varje mål kanske man ska börja fundera på åtgärder men då främst att tänka efter vad man äter och inte satsa på att försöka sänka gi genom att äta extra frön till varje måltid.
King Grub
2003-08-17, 17:05
Originally posted by z_bumbi
Sockerkaka är ju ett extremt exempel iofs men det har lågt gi och är väldigt gott men det känns inte som om man bygger så mycket massa på det i alla fall...
Där har du nog fel. Sockerkaka är väldigt bra på att bygga massa. :eating: :D
Rob The Man
2003-08-17, 20:27
Där har du nog fel. Sockerkaka är väldigt bra på att bygga massa. :eating: :D
Bakpotatis ännu bättre för fett fri massa:D
På risentas förpackning står det ju iofs att dom skall ligga i blöt 1-2 timmar först, just för att man skall få gelen. Om gelen inte har lösts ut och man häller i sig dom tillsammans med en snabb måltid kanske dom inte hinner lösa ut fibrerna innan måltiden har passerat magmunnen. Eller?
King Grub
2003-11-09, 09:34
Originally posted by aliquis
På risentas förpackning står det ju iofs att dom skall ligga i blöt 1-2 timmar först, just för att man skall få gelen. Om gelen inte har lösts ut och man häller i sig dom tillsammans med en snabb måltid kanske dom inte hinner lösa ut fibrerna innan måltiden har passerat magmunnen. Eller?
Bara man tar dem samtidigt med maten, så fröna blandas med den. Sedan spelar det mindre roll om man blandar fröna i ett glas vatten vid sidan av eller om man rör ner skräpet i maten.
"J Am Coll Nutr. 1991 Aug;10(4):364-71. Related Articles, Links
Effect of method of administration of psyllium on glycemic response and carbohydrate digestibility.
Wolever TM, Vuksan V, Eshuis H, Spadafora P, Peterson RD, Chao ES, Storey ML, Jenkins DJ.
Department of Nutritional Sciences, Faculty of Medicine, University of Toronto, Ontario, Canada.
To determine whether there was any advantage to taking a soluble fiber supplement separate from food, as opposed to incorporated into a food, we used psyllium as a model, either taken in water just before a flaked bran cereal test meal, sprinkled on top of the cereal, or actually incorporated into the flake. In normal subjects, psyllium reduced the glycemic response when sprinkled onto or incorporated into the cereal, but not when taken before the cereal. Varying the amount of psyllium incorporated into the cereal from 0 to 20% resulted in a linear dose-dependent reduction of the glycemic index (GI) (GI = 101 -2.2 x % psyllium; r = 0.950; p less than 0.002). In subjects with diabetes, the blood-glucose-lowering effect of the psyllium flake cereal was similar to that in normal subjects. Mixing psyllium with the cereal or incorporating it into the cereal reduced the rate of digestion of bran flakes in vitro but was not associated with increased breath hydrogen levels in vivo as an index of rapid colonic fermentation. The bran flakes with psyllium incorporated was rated as no less palatable than the bran flakes cereal alone, and significantly more palatable (p less than 0.05) than taking psyllium in water before the cereal or sprinkling psyllium onto the cereal. These studies confirm earlier reports that viscous fibers must be intimately mixed with the food to have the effect of reducing blood glucose responses, and that the mechanism of action relates to a reduced rate of digestion rather than carbohydrate malabsorption."
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.