handdator

Visa fullständig version : Mer energi från kroppsfett vid träning?

dannegavle
2009-04-29, 09:29
Jag har hamnat i en diskussion om fettförbränning på HappyMTB (här är en länk till tråden (http://happymtb.org/forum/read.php/1/927800/page=9)).

Där påstår signaturen "geologen" att han genom att träna ökar kroppens förmåga att omvandla kroppsfett till energi.

Diskussionen har uppkommit eftersom "geologen" går ner ca. 0.7 kg i vikt per vecka trots en kroppsvikt på blott 64 kg och ynka ~10% kroppsfett. För mig låter det som om han tvingar kroppen att använda muskler som bränsle.

Har jag fel? Har han fel? Har båda fel?

mikaelj
2009-04-29, 09:37
Vilket sammanträffande! Samma sak diskuteras just nu även på http://www.kostdoktorn.se/intervju-med-jonas-colting-del-2#comment-119641 och efterföljande kommentarer.

Los
2009-04-29, 09:46
Träning i 65-75% av maxpuls förbättrar kroppens förmåga att använda fett vid belastning. I praktiken betyder det att kroppen tar en större del av energibehovet från fett istället för glykoen vilket leder till att glykoenreserverna räcker längre. Det är speciellt fördelaktivt när man tävlar på intensitetnivå under laktattröskel, t.ex. marathon och cykeltävingar som är ofta pågår många timmar.

Los
2009-04-29, 09:51
Har uppenbarligen stora problem att stava till Glykogen :)

dannegavle
2009-04-29, 09:53
Träning i 65-75% av maxpuls förbättrar kroppens förmåga att använda fett vid belastning. I praktiken betyder det att kroppen tar en större del av energibehovet från fett istället för glykoen vilket leder till att glykoenreserverna räcker längre. Det är speciellt fördelaktivt när man tävlar på intensitetnivå under laktattröskel, t.ex. marathon och cykeltävingar som är ofta pågår många timmar.

Gäller detta inlagrat kroppsfett? Och om så är fallet, hur många kcal per kg kroppsfett pratar vi om?

mikaelj
2009-04-29, 09:56
Fettoxidering från dietärt och lagrat fett. Kroppsfett har begränsat uttag, man brukar ange ungefär 70 kcal/kg kroppsfett.

Följande är intressant.

Triglycerider består av tre stycken fettsyror som sitter bundna till en glycerolmolekyl, därav namnet.
Betaoxidationen bryter upp dessa bindningar, ger fritt glycerol som går till glykolysen och fria fettsyror som bildat acetylcoenzymA, som antingen går in i citronsyracykeln eller bildar ketoner i levern.
Glykolysen ger även den acetylkoenzymA, som går in i citronsyracykeln.

...om det ger någon relevant mängd glukos.

Rahf
2009-04-29, 10:03
Jag har hamnat i en diskussion om fettförbränning på HappyMTB (här är en länk till tråden (http://happymtb.org/forum/read.php/1/927800/page=9)).

Där påstår signaturen "geologen" att han genom att träna ökar kroppens förmåga att omvandla kroppsfett till energi.

Diskussionen har uppkommit eftersom "geologen" går ner ca. 0.7 kg i vikt per vecka trots en kroppsvikt på blott 64 kg och ynka ~10% kroppsfett. För mig låter det som om han tvingar kroppen att använda muskler som bränsle.

Har jag fel? Har han fel? Har båda fel?

Kan han på något sätt bevisa att det enbart är fett han går ner? Annars faller hans argument direkt, eftersom det är antaganden.

Kroppen kommer att svara på den fettförbränningen genom att uppreglera fettinlagringen. Ligger man däremot på kaloriunderskott så kommer givetvis fettförbränningen vara större.

Los
2009-04-29, 10:07
Gäller detta inlagrat kroppsfett? Och om så är fallet, hur många kcal per kg kroppsfett pratar vi om?
Ja, det gäller inlagrat kroppsfett. Har inga siffror, men det varierar från person till person (genetiskt sett, vissa är bättre fettförbrännare än andra) och hur tränad man är. Som sagt, ju bättre "fettförbränningstränad" man är desto mer fett per timme kan kroppen omvandla till brukbar energi.

Grubben eller någon fettexpert kan säkert hitta siffror :)

dannegavle
2009-04-29, 10:07
Så att gå ner 0.7 kg i vikt per vecka om man bara har 6.4 kg kroppsfett innebär ganska kraftig muskelförlust oavsett om nedgången orsakats av kaloriunderskott på grund av träning eller kaloriunderskott på grund av litet energiintag?

dannegavle
2009-04-29, 10:09
Såg inte ditt svar Los innan jag postade min ledande fråga.

King Grub
2009-04-29, 10:11
http://jap.physiology.org/content/vol97/issue4/images/medium/zdg0100433660004.gif

Substrate utilization in sedentary, lean subjects before and after 3 mo of low-intensity endurance training, in highly trained endurance athletes, and in obese, Type 2 diabetes patients and their obese controls during moderate-intensity exercise (50–60% maximal oxygen uptake capacity).

J Appl Physiol 97: 1170-1187, 2004.

Överviktiga förbrukar inget kroppsfett alls under träning, medan mycket tränade individer har desto bättre kapacitet för att använda triglycerider från muskulaturen som bränsle.

mikaelj
2009-04-29, 10:16
Är "endogenous carbohydrate" samma som "glukoneogenes", eller "glukos i allmänhet" (t.ex. lagrat)?

King Grub
2009-04-29, 10:18
Nej, det är glykogendepåer.

AJO
2009-04-29, 10:23
http://jap.physiology.org/content/vol97/issue4/images/medium/zdg0100433660004.gif

Överviktiga förbrukar inget kroppsfett alls under träning, medan mycket tränade individer har desto bättre kapacitet för att använda triglycerider från muskulaturen som bränsle.

Överviktig i det här fallet, är det om man har högre än 25 i bmi och det inte beror på muskelmassa?

King Grub
2009-04-29, 10:25
Deltagarna (obese) i studien resultaten baseras på hade 34% kroppsfett.

Eddie Vedder
2009-04-29, 11:26
Är "endogenous carbohydrate" samma som "glukoneogenes", eller "glukos i allmänhet" (t.ex. lagrat)?

Endogent sker inne i cellen, exogent sker utanför. Alltså är endogen kolhydratoxidation glykogenet som används och exogen kolhydratoxidation det som sker direkt ute i blodet, t.ex. närman tillför kolhydrat under fysisk ansträngning.

mikaelj
2009-04-29, 12:54
Åhå, tack för definitionerna!

Rataxes
2009-04-29, 13:24

Överviktiga förbrukar inget kroppsfett alls under träning, medan mycket tränade individer har desto bättre kapacitet för att använda triglycerider från muskulaturen som bränsle.Intressant, finns det liknande studier som jämför vid samma energiförbrukning istället för samma % av VO2 max?

Ola Wallengren
2009-04-29, 15:31
Endogent sker inne i cellen, exogent sker utanför. Alltså är endogen kolhydratoxidation glykogenet som används och exogen kolhydratoxidation det som sker direkt ute i blodet, t.ex. närman tillför kolhydrat under fysisk ansträngning.

Jag tror iofs att endogen brukar innebära inne i och från kroppen och exogent är sådant som är tillfört utifrån.

Ola Wallengren
2009-04-29, 15:32

FFA i grafen ovan får väl antas komma från fettväven och då är det väl kroppsfett, eller är det någon annan studie du tänker på?