Visa fullständig version : Om man ska hålla ner på kolhydraterna...
Black Star Abyss
2009-04-25, 16:14
Hur lyckas man då uppnå sitt energibehov? Jag äter olja, avokado och nötter... men det går ju inte att äta så mycket att man ersätter den kcalmängd man vanligtvis får i sig från kollisar. Eller? Jag får inte ihop det. Det brukar landa på runt 300g kolhydrater om dagen för min del och jag har gått och fått för mig att jag borde minska den mängden och låta fettet stå för en större andel av dagens energiintag.
Eddie Vedder
2009-04-25, 16:17
Jag förstår inte problemet. Du ersätter kolhydratkalorierna med mer fett helt enkelt. Du får nog förklara mer vad som är oklart.
Black Star Abyss
2009-04-25, 16:20
Aha, förlåt. Jag efterlyser fler fettkällor. Äter redan mycket olja och jag har inte råd med 1kg avokado om dagen. Eller ska jag bara stoppa ännu mer olja i maten?
Aha, förlåt. Jag efterlyser fler fettkällor. Äter redan mycket olja och jag har inte råd med 1kg avokado om dagen. Eller ska jag bara stoppa ännu mer olja i maten?
Smör, grädde, fet mjölk, bacon, ost etc...
1 liter röd mjölk = 600 Kcal. = 7:- typ, Förstår inte problemet :o
Black Star Abyss
2009-04-25, 16:23
Smör, grädde, fet mjölk, bacon, ost etc...
Tack. Alltså, jag behöver ersätta ungefär 880 kcal om dagen med fett. Jag vet inte, kanske är jag dum men för mig verkar det problematiskt.
Har bara sett lätt och mellanmjölk av den laktosfria sorten. Och en liter mjölk kostar för övrigt 17kr för mig. :P
Problemet kanske är löst. Om inte valnötter är dyrt så får jag ha det i min dagliga kost,
Eddie Vedder
2009-04-25, 16:28
Tack. Alltså, jag behöver ersätta ungefär 880 kcal om dagen med fett. Jag vet inte, kanske är jag dum men för mig verkar det problematiskt.
Nej jag förstår inte bekymret. Öka på gräddsåserna, fet ost, nötter och frön kan ju vara okej.
Du har väl ätit mat förut också? Om det tidigare var kött, potatis och brunsås har du bara mer smör i såsen och ser till att välja fett kött t.ex Sen bort med potatisen t.ex.
http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf
Aha, Hade ingen aning om att du var Laktosintolerant..
Men som sagt så snittar väl nötter 600-700kcal/100g, Och det går ju ner ganska lätt :)
Här kostar i alla fall en påse valnötter på ett par hundra gram c.a 15 kronor.
Black Star Abyss
2009-04-25, 16:33
Nej jag förstår inte bekymret. Öka på gräddsåserna, fet ost, nötter och frön kan ju vara okej.
Du har väl ätit mat förut också? Om det tidigare var kött, potatis och brunsås har du bara mer smör i såsen och ser till att välja fett kött t.ex Sen bort med potatisen t.ex.
http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf
Jag äter typ inga tillbehör, bara basvaror. Dvs inga såser eller sånt. Lax och potatis är verkligen bara lax och potatis :P. Men jag kollade efter lite nu och såg att om jag dricker mjölk till varje måltid istället för bara till frukost så är en stor del av problemet löst. Sen blir det typ 200g avokado och 50g valnötter dagligen som ersätter de kolhydrater jag ville ha bort. Problemet löst!
Fredrik_S
2009-04-25, 16:33
Jag förstår inte heller problemet?
Det är ju betydligt svårare att äta 800 kcal från kolhydrater än från fett
Det är ju bara en halv deciliter extra fullfettssås(typ majonäs) vid två måltider så har du 800 kcal.
Har du lust att motivera varför du har fått för dig att du måste öka fettintaget och minska kolhydratintaget? Jag förstår att man skulle göra det för att enklare få i sig mer kalorier, men du verkar skapa mer problem genom att försöka ändra det som fungerar redan?
Black Star Abyss
2009-04-25, 16:44
Jag vill minnas att någon här på forumet sa att man ska försöka hålla sig under en viss mängd kolhydrater om dagen. Minns inte var eller vem eller exakt vad det stod. Ska leta lite.
Eddie Vedder
2009-04-25, 16:45
Jag vill minnas att någon här på forumet sa att man ska försöka hålla sig under en viss mängd kolhydrater om dagen. Minns inte var eller vem eller exakt vad det stod. Ska leta lite.
För att uppnå vad? Menar du för att hålla sig i ketos?
Black Star Abyss
2009-04-25, 16:53
För att uppnå vad? Menar du för att hålla sig i ketos?
Jag vet inte... nu hittar jag inte ens inlägget jag sökte. Jag kanske bara har fått för mig att det var allmänt bättre att bara äta en viss mängd kolhydrater varje dag även om man styrketränar.
KiF: 12. Hur vet jag att jag är i ketos? (http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=e64e72c3-2187-4266-9bd1-83f5734c4b48#question_12)
Så här äter jag:
* http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3589822&postcount=3522
* http://forum.body.se/showpost.php?p=724644&postcount=1903
* http://forum.body.se/showpost.php?p=663197&postcount=1486
* http://forum.body.se/showpost.php?p=700390&postcount=1824
Så här äter andra:
* Kolhydrater.iFokus.se: Vad har ni ätit idag? (http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=0c259929-a912-4fda-b842-afac19d5612e)
* KiF: Vad blir det till middag? (http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=d76db755-5440-4ac6-b010-91879c4ea0dc&GroupId=997f5f38-32eb-4954-b4db-1dd136a109e2)
Men jag kollade efter lite nu och såg att om jag dricker mjölk till varje måltid istället för bara till frukost så är en stor del av problemet löst. Sen blir det typ 200g avokado och 50g valnötter dagligen som ersätter de kolhydrater jag ville ha bort. Problemet löst!
Valnötter är inte jättebra mat: dålig som proteinkälla, och dålig som fettkälla.
Visst kan du äta det om du tycker om det och så, men det är dumt att låta det utgöra en betydande andel av ditt energiintag.
1 Liter rödmjölk är också 50G kolisar..
WHITEFOLKS
2009-04-26, 09:16
Ät fullfettprodukter. De feta köttbitarna (ofta även de billigare), feta ostar osv.
Problemet många verkar ha är att de försöker sina "vanliga" fettsnåla saker och sen försöka lägga till mer fett. Bacon, ägg, ost, kött osv. Finns gott om varianter med mycket fett som ofta är billigare.
Whitefolks är vis.
Jag tillsätter bara fett i form av creme fraiche (sisådär 1-2 dl/dag) till min mat, och då mest för att få någon sorts sås. Resten får jag i mig från rejält fet ost, fet fisk och fett kött. Många mögelostar (om man gillar det) brukar innehålla 16g protein till >30g fett.
Finns absolut ingen mening att köpa mager ost/kött som ju ger mindre energi och nästan alltid är dyrare.
Har bara sett lätt och mellanmjölk av den laktosfria sorten. Och en liter mjölk kostar för övrigt 17kr för mig. :P
Problemet kanske är löst. Om inte valnötter är dyrt så får jag ha det i min dagliga kost,
Valio har standardmjölk, laktosfri. Den är ny sen någon månad tillbaka.
Annars går det ju att blanda lättmjölk med grädde, om man vill vara ambitiös!
Eddie Vedder
2009-04-26, 11:47
Annars går det ju att blanda lättmjölk med grädde, om man vill vara ambitiös!
Vill man ha mer fett och mindre kolhydrater är det ju bättre att helt skippa lättmjölken och bara välja grädden.
Jag testade för första gången vispgrädde och kvarg förra veckan och plötsligt blev ju kvargen god.:) Det är ju ett bra lågkolhydratmål, och billigare då man kan skära ner på kvargen men öka på med grädden.*drool*
En komplett måltid, om än hyfsat näringsfattig, är DoublePro (eller annat mestadels-kasein-proteinpulver) i vatten/mjölk. När det stått till sig i kylen ett tag rör man ner vispad grädde.
Om syftet är att gå ner i vikt via lågkolhydrat-kost så behöver du väl inte hetsa upp i samma kaloriemängd som tidigare?
Äter du tillräckligt med protein och sen ligger på kalorieunderskott lär du väl nå målet - d v s viktnedgång?
Eller missförstår jag dig helt....?
Body Guard
2009-04-27, 21:17
En komplett måltid, om än hyfsat näringsfattig, är DoublePro (eller annat mestadels-kasein-proteinpulver) i vatten/mjölk. När det stått till sig i kylen ett tag rör man ner vispad grädde.
40 g Double Pro + 200 g vatten + 2 tsk sötnings medel, blanda till en smet tillsätt 30g jordnötssmör = AVNJUT
( kan med fördel ställas i kylen som sagts tidigare ca 10-20 min )
Hur kan folk påstå att diet är jobbigt när man kan äta detta 1-2 ggr om dagen som mellanmål? Middag brukar bli fläskkotletter, karré eller liknande med bea sås. INTE svårt att öka sitt fett intag. Ost tycker jag är absolut lättaste och godaste sättet, 3 ostskivor ger bra med energi och äts upp innan man hinner tänka.
Mm, jag tror jag tipsade om något liknande i någon mattråd tidigare. Jag brukar ha keso ovanpå. (och salt, men jag är inte som andra barn)
Den ypperliga efterrätten/mellanmålet tål att upprepas. Mm, Snickers...
Vill man ha mer fett och mindre kolhydrater är det ju bättre att helt skippa lättmjölken och bara välja grädden.
Jag testade för första gången vispgrädde och kvarg förra veckan och plötsligt blev ju kvargen god.:) Det är ju ett bra lågkolhydratmål, och billigare då man kan skära ner på kvargen men öka på med grädden.*drool*
Oj, det här var riktigt bra tips som jag inte tänkt på. Ska nog testa kvarg+grädde då jag itne kom på något sätt att få kvargen att smaka bra utan en massa kolhydrater.
Finns absolut ingen mening att köpa mager ost/kött som ju ger mindre energi och nästan alltid är dyrare.
Det finns det visst, om man deffar och vill få i sig så mycket protein som möjligt och hålla sig inom sin kcal-ram. Och varför är valnötter onyttigt? Jag har bara hört tvärt om.
Och varför är valnötter onyttigt? Jag har bara hört tvärt om.
Väldigt högt innehåll av omega-6. Om du inte äter mycket fisk kommer det att bilda för mycket arakidonsyra. Dålig proteinkvalitet. Dessutom ofta mycket mögelgifter.
Väldigt högt innehåll av omega-6. Om du inte äter mycket fisk kommer det att bilda för mycket arakidonsyra. Dålig proteinkvalitet. Dessutom ofta mycket mögelgifter.
Ok, men det går fortfarande inte ihop för mig. Jag har bara hört att nötter är positivt att äta (men inte basera hela sitt fettintag på såklart).
Nuts are energy-dense foods, rich in total fat and unsaturated fatty acids. The favorable fatty acid profile probably contributes to the beneficial effects of nut consumption observed in epidemiologic studies (prevention of coronary heart disease and diabetes) and feeding trials (cholesterol lowering). Besides fat, the complex matrices of nuts contain many bioactive compounds: vegetable protein, fiber, minerals, tocopherols, and phenolic compounds. By virtue of their unique composition, nuts are likely to benefit newer cardiovascular risk biomarkers, such as LDL oxidizability, soluble inflammatory molecules, and endothelial dysfunction. Protection of LDL oxidation by nut intake has been documented in some, but not all, clinical studies. In one study, feeding one daily serving of mixed nuts was associated with lower oxidized LDL concentrations. Regarding inflammation, cross-sectional studies have shown that nut consumption is associated with lower concentrations of circulating inflammatory molecules and higher plasma adiponectin, a potent antiinflammatory adipokine. Clinical studies with nuts have documented reduced inflammatory cytokine concentrations but no consistent changes of C-reactive protein. Only walnuts have been formally tested for effects on endothelial function. After both walnut diets and single walnut meals, favorable vasoreactivity changes have been observed. Walnut feeding also reduced expression of endothelin 1, a potent endothelial activator, in an animal model of accelerated atherosclerosis. Beneficial effects on vascular reactivity may be ascribed to several constituents of walnuts: L-arginine, the precursor of nitric oxide, {alpha}-linolenic acid, and phenolic antioxidants. Although more studies are warranted, the emerging picture is that nut consumption beneficially influences cardiovascular risk beyond cholesterol lowering.
http://www.ajcn.org/cgi/rapidpdf/ajcn.2009.26736Rv1
This article reviews recent epidemiologic evidence on nut intake and health outcomes. It focuses on studies in which nut consumption is directly assessed or when nuts are included in a dietary score or pattern. Epidemiologic studies have been remarkably consistent in showing an association between nut consumption and a reduced risk of coronary heart disease (CHD). Some evidence has emerged recently to suggest health-protective benefits of nuts other than CHD. Frequent nut intake probably reduces risk of diabetes mellitus among women, but its effects on men are unknown. Evidence on the anticarcinogenic effects of nuts is somewhat limited because studies in the past 2 decades have examined only 3 tumor sites, and the benefits appear to be manifested only in women. However, the protective benefits of frequent nut consumption on gallstone diseases are observed in both sexes. Long-term nut consumption is linked with lower body weight and lower risk of obesity and weight gain. A dietary pattern or score that includes nuts is consistently related with beneficial health outcomes, and this provides an indirect evidence of the salutary benefits of nut consumption. More longitudinal studies are needed to clarify the possible effects of nuts on diseases other than CHD.
http://www.ajcn.org/cgi/rapidpdf/ajcn.2009.26736Qv1
Mr.Cosybear
2009-04-28, 11:55
Valnötter är inte jättebra mat: dålig som proteinkälla, och dålig som fettkälla.
Visst kan du äta det om du tycker om det och så, men det är dumt att låta det utgöra en betydande andel av ditt energiintag.
Vilka nötter är av de bättre sorterna om man är ute efter en bra fettkälla? Har letat runt lite i flera trådar men hittar inget "konsensus"..
Vilka nötter är av de bättre sorterna om man är ute efter en bra fettkälla? Har letat runt lite i flera trådar men hittar inget "konsensus"..
Macadamianötter är bra. Även mandel är en bra "nöt". Lite fleromättat fett.
Missade du mitt inlägg eller?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3632886&postcount=29
Eddie Vedder
2009-04-28, 16:09
Missade du mitt inlägg eller?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3632886&postcount=29
Var hittar du något i dina citat där snedbalansen av fettsammansättning och oduglig proteinkvalité motsägs?
Mikalej påstod att valnötter inte är jättebra mat och jag håller med. Men självklart finns för- och nackdelar med de allra flesta livsmedel och flera bra saker med valnötter tas upp i texterna du citerar. Ingen av dom nämner dock något fördelaktigt med vad Mikael tycker är negativt.
Mikalej påstod att valnötter inte är jättebra mat och jag håller med. Men självklart finns för- och nackdelar med de allra flesta livsmedel och flera bra saker med valnötter tas upp i texterna du citerar. Ingen av dom nämner dock något fördelaktigt med vad Mikael tycker är negativt.
Om valnötter minskar risker för hjärt- och kärlsjukdomar skulle jag nog säga att det är bra mat.
Eddie Vedder
2009-04-28, 19:01
Om valnötter minskar risker för hjärt- och kärlsjukdomar skulle jag nog säga att det är bra mat.
Det var iofs inget svar på vad jag frågade. Det finns extremt mycket livsmedel som visat sig gynnsamt för hälsan men som samtidigt har nackdelar. Att regelbundet dricka måttliga mängder sprit t.ex.
Nackdelarna Mikael nämnde motsägs inte någonstans i dina citat helt enkelt. Sen vet jag inte hur pass stor del av studierna du hänvisar till i de där reviewartiklarna som är epidemiologiska kontra exprimentella och inte heller hur de exprimentella studierna gått till.
Men jag håller med om att det defintivit inte är dåligt på något sätt, man kan såklart låta nötter utgöra en del av sin kost.
Det var iofs inget svar på vad jag frågade. Det finns extremt mycket livsmedel som visat sig gynnsamt för hälsan men som samtidigt har nackdelar. Att regelbundet dricka måttliga mängder sprit t.ex.
Visst, men hur mycket valnötter ska man äta för att få i sig skadliga mängder mögelgifter etc? Och proteinkvaliten spelar väl det väl egentligen ingen roll att den är dålig, då ens dagliga proteinintag oftast inte är baserat på nötter så länge man inte är en ekorre lr nått.
Eddie Vedder
2009-04-28, 20:14
Visst, men hur mycket valnötter ska man äta för att få i sig skadliga mängder mögelgifter etc?
Jag känner inte till förekomsten i just valnötter. Vad gäller paranötter så räcker en nöt för att åstadkomma leverskador. Så det handlar snarare om att risken är mycket liten för att det ska förekomma, men OM man har den extrema oturen är det illa. Men som sagt, jag känner bara till att aflatoxin kan förekomma i paranötter, pistagenötter och jordnötter odlade i exotiska länder. Valnötterna får stå för mikaelj.
Angående proteinet håller jag med, de allra flesta får ju i sig mer än nödvändigt av protein i vilket fall som helst och ytterst få äter så mycket nötter att det utgör en väsentlig del av proteinintaget.:)
Hrm. Jag kan ha förväxlat det med att många valnötter "bara" är härskna, snarare än mögelgiftiga. "Nötter" i allmänhet verkar vara luriga.
*håller sig till sina mandlar*
Valnötter är bra i det att dom innehåller betydande mängder mineraler. En annan egenskap är att eftersom dom är energirika så betyder det mindre mängd skräpmat som socker och mjölmat. Jag tror att en stor del av effekten ligger där! Jag tror dock det finns bättre nötter och bättre mat än valnötter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.